
        
          

United States Court of Appeals  
 

FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA CIRCUIT 
 

Argued November 8, 2012 Decided December 18, 2012 

No. 11-1284 

AMPERSAND PUBLISHING, LLC, DOING BUSINESS AS SANTA 

BARBARA NEWS-PRESS, 
PETITIONER 

 
v. 
  

NATIONAL LABOR RELATIONS BOARD, 
RESPONDENT 

 
GRAPHICS COMMUNICATIONS CONFERENCE OF THE 

INTERNATIONAL BROTHERHOOD OF TEAMSTERS, 
INTERVENOR 

 

Consolidated with 11-1348 
 
 

On Petition for Review and Cross-Application for 
Enforcement of an Order of the National Labor Relations 

Board 
 

L. Michael Zinser argued the cause for petitioner.  With 
him on the briefs were Glenn E. Plosa, Carter G. Phillips, and 
Paul J. Zidlicky. 



 2

Kira Dellinger Vol, Attorney, National Labor Relations 
Board, argued the cause for respondent.  With her on the brief 
were John H. Ferguson, Associate General Counsel, Linda 
Dreeben, Deputy Associate General Counsel, and Julie 
Broido, Supervisory Attorney. 

Ira L. Gottlieb argued the cause and filed the brief for 
intervenor.  With him on the brief was James B. Coppess. 

Before: SENTELLE, Chief Judge, HENDERSON, Circuit 
Judge, and WILLIAMS, Senior Circuit Judge. 

Opinion for the Court filed by Senior Circuit Judge 
WILLIAMS.  

WILLIAMS, Senior Circuit Judge:  Petitioner Ampersand 
Publishing, LLC, publishes a daily newspaper, the Santa 
Barbara News-Press.  In 2006 a long-smoldering dispute 
between Ampersand and newsroom staff, regarding control of 
the News-Press’s content, burst into flames.  We are asked to 
review the National Labor Relations Board’s conclusion that 
Ampersand committed various unfair labor practices in the 
course of the fight.  We hold that the National Labor Relations 
Act did not protect the bulk of the employees’ activity and 
that the Board’s misconception of the line between protected 
and unprotected activity tainted its analysis.  Because we can 
conceive of no principle by which the Board could cleanse 
that taint, we grant the petition for review, vacate the Board’s 
decision and order, and deny the cross-application for 
enforcement. 

*  *  * 

Wendy McCaw, Ampersand’s owner, purchased the 
News-Press in 2000.  Between 2004 and the spring of 2006 
there were a number of wrangles between her and the news 



 3

staff over what she perceived as bias in their reporting.  She 
backed her claims with survey data indicating that readers saw 
the News-Press reporters as injecting their views into their 
reports, and with specific critiques of articles that in her view 
tended to slight the interests of wildlife (and the friends of 
wildlife) in interactions between wildlife and residents.  
Ampersand Publishing, LLC, 357 NLRB No. 51, at 14-15 
(2011) (ALJ Op.).  In 2006 McCaw and Arthur von 
Wiesenberger became the newspaper’s co-publishers, and the 
clash intensified.  As the Board put it, the dispute was over “a 
series of management decisions . . . that led employees to 
believe that the new publishers were inappropriately 
interfering with the work of the employees on the news-
gathering side of the paper.”  Id. at 1 (Board Op.).  In May 
2006 reporters took umbrage when the publishers limited 
coverage of a News-Press editor’s arrest and sentencing for 
driving while intoxicated.  In June, the publishers 
reprimanded a reporter and three editors for printing the home 
address of a prominent actor living near Santa Barbara.  Id. at 
16-17 (ALJ Op.).  The same day as the News-Press published 
the actor’s address, management circulated a new policy 
banning “unauthorized disclosure, release, sharing or leaking 
of any proprietary, personnel or other information involving 
the New[s]-Press to [any] other news organization or media 
outlet.”  Id. at 18.  More than a dozen employees resigned, 
calling the policy a “gag order.”    

On July 3, the two publishers left for vacation and the 
editor who had been arrested for alleged drunk driving 
became acting publisher.  Two editors resigned July 5, and a 
raft of additional resignations ensued (at least nine on July 6, 
and one on each of July 7, 12 and 18), accompanied by a 
flurry of angry memos relating to control over content.  Id. at 
18-19.  One employee, later fired, sought out the assistance of 
the Graphics Communications Conference of the International 
Brotherhood of Teamsters, and arranged a meeting in her 



 4

house on July 6.  Id. at 19.  On July 13, 2006, the employees 
served News-Press management with four demands, the first 
of which was aimed at limiting the publishers’ “interference” 
with news content: 

1.  Restore journalism ethics to the Santa Barbara News-
Press: implement and maintain a clear separation between 
the opinion/business side of the paper and the news-
gathering side. 

2.  Invite back the six newsroom editors who recently 
resigned . . . .  

3.  Negotiate a contract with the newsroom employees 
governing our hours, wages, benefits and working 
conditions. 

4.  Recognize the [union] as our exclusive bargaining 
representative. 

Id. at 2 (Board Op.).  

Union-supporting employees held a series of rallies and 
demonstrations, most of which took place in a public square 
outside the News-Press headquarters.  At the first rally, on 
July 14, 2006, approximately 20 employees protested the “gag 
order” by putting duct tape over their mouths.  Employees 
held another rally four days later, whose theme, according to a 
staff-written article in the News-Press, was “restoring the wall 
between opinion and the news.”   

On July 20, 2006, the employees began a campaign for 
News-Press readers to threaten to cancel their subscriptions if 
Ampersand did not accede to the employees’ demands.  They 
distributed subscription cancellation pledge cards outside 
News-Press headquarters that day, as well as at public events 
in the following weeks.  At rallies, they displayed a banner 



 5

reading “Cancel Your Newspaper Today.”  The cancellation 
drive rested overwhelmingly on the employees’ quest for 
autonomy.  For example, the printed pledge cards stated that 
the reason for the signers’ threat to cancel was that they 
“support[ed] the Santa Barbara News-Press newsroom staff in 
its effort to restore journalistic integrity to the paper, obtain 
union recognition and negotiate a fair employment contract.”  
Joint Appendix (“J.A.”) 1601 (emphasis added).   

Journalistic ethics and autonomy remained the theme in 
the ensuing weeks.  At a public forum on July 26, 2006, staff 
writer Melinda Burns described her remarks as being “on 
behalf of a majority of newsroom employees who desperately 
want to be able to practice our profession in an atmosphere 
of . . . journalism ethics. . . . Above all, we hope to restore the 
News-Press as a place where openness and fairness in 
reporting—the foundations of a free press—will again flourish 
and thrive.”  Id. at 1602-03.  After employees elected the 
union as their collective-bargaining representative on 
September 27, 2006, an employee told an interviewer, “We 
need a contract that guarantees that journalistic integrity is 
returned to this newsroom. . . . We need a contract that 
guarantees we’re treated with the respect we deserve.  And we 
need a contract that gives this community a newspaper it 
deserves.”  Id. at 1609. 

On the morning of February 2, 2007, several employees 
hung two large banners on either side of a footbridge over 
Highway 101 in the Santa Barbara area, urging viewers: 
“Cancel Your Newspaper Today.”  Smaller, ancillary signs 
urged drivers to “Protect Free Speech.”  Ampersand 
Publishing, 357 NLRB No. 51, at 47, 50 (ALJ Op.).   

In the course of the dispute, Ampersand discharged nine 
union-supporting employees—two allegedly for biased 
reporting, a third for refusing to fire one of the allegedly 



 6

biased reporters, and six for participating in the Highway 101 
event.  Petitioner cancelled another union supporter’s column 
and gave four others lower annual evaluation scores than they 
had received in the past.  After the union and a former 
newsroom supervisor filed complaints against Ampersand, the 
ALJ found—and the Board affirmed—that each of these 
actions violated § 8(a)(1) and/or § 8(a)(3) of the Act.  The 
ALJ and Board further concluded that Ampersand violated 
§ 8(a)(1) by coercively interrogating employees about union 
activity, surveilling union activity, and requiring employees to 
remove buttons and signs that said “McCaw Obey the Law.” 

In its decision, the Board asserted that the employees’ 
concerted actions “were not in protest against a change in the 
[paper’s] editorial stance,” id. at 3 (Board Op.); it thus 
implicitly acknowledged the publishers’ right to decide on 
such matters as political endorsements.   Rather, it said, the 
management decisions that the workers protested “had and 
threatened to have a direct impact on the autonomy [that 
employees] had enjoyed in performing their work according 
to their perceptions of applicable professional norms as well 
as on their actual, day-to-day duties.”  Id.  These 
“[r]estrictions on their autonomy and threats to their 
professional ethics directly implicated their interests as 
employees.”  Id.  The Board also noted that besides the 
“journalistic ethics” issues, the employees were seeking 
recognition of the union “as their representative for purposes 
of bargaining over wages, hours, and other terms and 
conditions of employment generally.”  Id. at 3-4.    

Between the ALJ’s and the Board’s decisions, the 
Board’s Regional Director petitioned for an injunction 
requiring (among other things) that the News-Press reinstate 
the discharged employees.  The district court for the Central 
District of California denied the petition.   McDermott v. 
Ampersand Publishing, LLC, No. 08-1551, 2008 WL 8628728 



 7

(C.D. Cal. May 22, 2008).  The Ninth Circuit affirmed.  
McDermott v. Ampersand Publishing, LLC, 593 F.3d 950 (9th 
Cir. 2010).   Both courts rejected the Board’s parsimonious 
view of the publisher’s First Amendment rights.  The district 
court observed: “The Union was organized, in part, to affect 
[Ampersand’s] editorial discretion and undertook continual 
action to do so.  It therefore does not seem possible to 
parse . . . [Ampersand’s] animus toward the Union generally 
from its desire to protect its editorial discretion.  The motives 
necessarily overlapped in this case.”  McDermott, 2008 WL 
8628728, at *12, quoted in McDermott, 593 F.3d at 961.  
Accordingly, the district court denied the injunction on the 
ground that it would “significantly risk[] infringing the First 
Amendment rights of” the News-Press.  McDermott, 2008 
WL 8628728, at *5.   

*  *  * 

 We review the Board’s decision under the usual 
substantial evidence standard and the requirement that the 
Board’s interpretation of the Act be “reasonable and 
consistent with applicable precedent.”  Fashion Valley Mall v. 
NLRB, 451 F.3d 241, 243 (D.C. Cir. 2006).  We owe no 
deference to the Board’s resolution of constitutional 
questions.  See, e.g., Lead Indus. Ass’n v. EPA, 647 F.2d 
1130, 1173-74 (D.C. Cir. 1980).   

Section 7 of the Act gives employees “the right to self-
organization, to form, join, or assist labor organizations, to 
bargain collectively through representatives of their own 
choosing, and to engage in other concerted activities for the 
purpose of collective bargaining or other mutual aid or 
protection.”  29 U.S.C. § 157.  The “mutual aid or protection” 
clause protects employee efforts to “improve terms and 
conditions of employment, or otherwise improve their lot as 



 8

employees.”  Eastex, Inc. v. NLRB, 437 U.S. 556, 565 (1978).  
The courts’ construction of § 7 leaves the Board broad 
authority, see, e.g., Stephens Media, LLC v. NLRB, 677 F.3d 
1241, 1251 (D.C. Cir. 2012), but there are limits.  Concerted 
activity loses protection “if it fails in some manner to relate to 
‘legitimate employee concerns about employment-related 
matters.’”  Tradesmen Int’l, Inc. v. NLRB, 275 F.3d 1137, 
1141 (D.C. Cir. 2002) (quoting Kysor/Cadillac, 309 NLRB 
237, 237 n.3 (1992)).   

Newspapers, like other employers, are subject to the 
National Labor Relations Act.  Associated Press v. NLRB, 301 
U.S. 103, 132-33 (1937).  Nonetheless, “otherwise valid laws 
may become invalidated in their application when they invade 
constitutional guarantees, including the First Amendment’s 
guarantee of a free press.”  Newspaper Guild of Greater 
Phila. v. NLRB, 636 F.2d 550, 558 (D.C. Cir. 1990).  Where 
enforcement of the Act would interfere with a newspaper 
publisher’s “absolute discretion to determine the contents of 
[its] newspaper[],” the statute must yield.  Passaic Daily News 
v. NLRB, 736 F.2d 1543, 1557-58 (D.C. Cir. 1984).   

Given the publisher’s First Amendment rights, issues of 
what is published and not published are not generally a 
“legitimate employee concern[]” for purposes of § 7’s 
protection.  The reporters and the Board are of course free to 
characterize these issues as ones of reporter “autonomy” and 
“journalism ethics” for their own purposes, but the power to 
so characterize them is not a power to conjure editorial control 
out of the publisher’s hands.   

The First Amendment affords a publisher—not a 
reporter—absolute authority to shape a newspaper’s content: 

The choice of material to go into a newspaper, and the 
decisions made as to limitations on the size and content of 



 9

the paper, and treatment of public issues and public 
officials—whether fair or unfair—constitute the exercise 
of editorial control and judgment.  It has yet to be 
demonstrated how governmental regulation of this crucial 
process can be exercised consistent with First 
Amendment guarantees of a free press . . . .  

Miami Herald Publishing Co. v. Tornillo, 418 U.S. 241, 258 
(1974).  We echoed this in Passaic: “The Supreme Court has 
implied consistently that newspapers have absolute discretion 
to determine the contents of their newspapers.”  736 F.2d at 
1557.  And our holding in Passaic underscored the identity of 
the “newspaper” for these purposes.  Though upholding the 
Board’s finding of a violation in the paper’s scrubbing a 
reporter’s column in retaliation for his union activities 
(activities wholly unrelated to content or editorial judgment), 
id. at 1546-48, 1554-55, we set aside its order to publish the 
reporter’s column every week for the foreseeable future, 
observing that the order would “invite[] the Board to . . . 
become directly involved with the Company’s exercise of 
editorial control and judgment,” id. at 1559.   

The Board recognized the First Amendment problem in 
the present case, only to dismiss it out of hand.  It said that its 
order “raise[d] no ‘serious questions’ under the First 
Amendment” because nothing in it “requires [Ampersand] to 
grant” the employees’ demand that it “refrain from interfering 
with their autonomy in reporting the news.”  Ampersand 
Publishing, 357 NLRB No. 51, at 5.  The Board addressed the 
hypothetical case of a classification of the employees’ 
concerns as a mandatory subject of bargaining, under which 
circumstances the employees could, with government support, 
apply direct economic coercion to Ampersand in the form of a 
strike.  Not to worry, said the Board.  Assuming the employee 
demands were merely a permissive and not a mandatory 
subject of bargaining—which the Board did not decide—the 



 10

union would commit an unfair labor practice if it insisted to 
impasse on the demands; any resulting strike “may be 
unprotected by the Act.”  Id. at 7.  This brush-off completely 
overlooks the order’s clear coercive effect: it sanctions 
Ampersand for trying to discipline employees who sought to 
remain on its payroll and at the same time call on newspaper 
readers of Santa Barbara to cancel their subscriptions because 
Ampersand would not knuckle under to the employees’ 
demands for editorial control.  The First Amendment bars 
government pressure of this sort.   

More conventional labor-law principles buttress the 
conclusion that a publisher’s editorial policies do not 
constitute a “term or condition” of employment in which 
employees have a legitimate § 7 interest.  “In general, 
‘employee efforts to affect the ultimate direction and 
managerial policies of the business are beyond the scope’ of 
Section 7.”  Riverbay Corp., 341 NLRB 255, 257 (2004) 
(quoting Lutheran Soc. Serv. of Minn., 250 NLRB 35, 41 
(1980)).  The quality of the “product” is an aspect of these 
managerial prerogatives, so that social workers’ demands 
relating to patient care constitute “[p]rotest against the quality 
of the product” and are “not encompassed by the ‘mutual aid 
or protection’ clause.”  Lutheran Soc. Serv., 250 NLRB at 42; 
see also Orchard Park Health Care Ctr., Inc., 341 NLRB 642, 
645-46 (2004) (concurring opinion) (“Although employee 
interest in [an employer’s] product is desirable, it is not 
thereby converted into a working condition.  Factory 
workers . . . may manifest a strong interest in the goods they 
produce, but the nature of those goods is not a condition of 
employment . . . . ”).   

Here, newsroom employees’ conduct was focused largely 
on protecting the quality of the relevant product, as they 
perceived it, from Ampersand’s editorial policies.  For 
example, union supporter Melinda Burns warned participants 



 11

in a public forum that “the once-proud institution of the 
News-Press . . . is in real danger. . . . The question before us 
is, Will the News-Press reflect the world as Wendy McCaw 
sees it, or will it reflect the lives and hopes and vision of the 
entire community?”  (Burns’s reference to the “hopes and 
vision of the entire community” did not include the logically 
necessary qualifier: “as perceived by the News-Press’s 
reporters.”)  This appeal—well-intentioned as it may have 
been—went directly to the quality and managerial policies of 
the newspaper.  And not only was the employees’ goal 
unprotected, but in many aspects of their campaign they also 
used prohibited means—public disparagement of 
Ampersand’s product.  Such disparagements, then, were 
doubly unprotected.  See Diamond Walnut Growers, Inc. v. 
NLRB, 113 F.3d 1259, 1267 n.8 (D.C. Cir. 1997) (en banc) 
(citing NLRB v. Local Union No. 1229, Int’l Bhd. of Elec. 
Workers (Jefferson Standard), 346 U.S. 464, 477-78 (1953)).   

The Board points out that employees who were 
disciplined in connection with editorial policies they were 
protesting had testified before the ALJ that the policies 
“undermined their integrity as journalists,” causing them to 
lose credibility with sources and otherwise hampering their 
job performance.  But to the extent that “journalistic 
integrity,” as conceived by the Board and the reporters, 
requires a publisher’s cession of some of its editorial control, 
the First Amendment precludes government coercion in its 
name.  As the Court said in Tornillo, “A responsible press is 
an undoubtedly desirable goal, but press responsibility is not 
mandated by the Constitution and like many other virtues it 
cannot be legislated.”  418 U.S. at 256.   

The Board also argues that, even if the employees’ 
objective of gaining editorial control is unprotected, the 
Board’s findings of unfair labor practices should stand 
because the campaign was not focused solely on increasing 



 12

employees’ journalistic autonomy.  Indeed, one of the 
demands the employees served on News-Press management 
was to “[n]egotiate a contract with the newsroom employees 
governing our hours, wages, benefits and working 
conditions.”  Ampersand Publishing, 357 NLRB No. 51, at 2.   
But the record on appeal makes clear that autonomy was the 
focus of the campaign.  The record is replete with discussion 
of journalistic ethics and who rightfully controlled the content 
of the News-Press.  Wages, benefits, and working conditions 
(apart from the reporters’ concern for editorial control) drew 
scant reference.  For example, when asked what newsroom 
employees sought to achieve through a collective bargaining 
agreement, reporter Dawn Hobbs (one of the named 
beneficiaries of the Board’s order) testified that they thought it 
was “the only way that [they] could protect [them]selves” 
from “ethical breaches” “and protect [their] credibility and 
[their] integrity.”  When asked whether they sought any other 
“contractual procedures or provisions or benefits,” she 
responded, “At that time, I think we were just really focused 
on that . . . .”   

Of course employees’ simultaneous pursuit of multiple 
goals—some protected by § 7 and some not—poses a 
conundrum.  But whatever the ultimate answer, we do not 
think that employees can extend § 7’s protections by wrapping 
an unprotected goal in a protected one, by tossing a wage 
claim in with their quest for editorial control.  Judge Friendly 
addressed a comparable dilemma in endeavoring to apply the 
rule emerging from A Book Named “John Cleland’s Memoirs 
of a Woman of Pleasure” v. Attorney General of 
Massachusetts, 383 U.S. 413 (1966), that government cannot 
proscribe a work “unless it is found to be utterly without 
redeeming social value.”  Id. at 419.  Urged by the 
government in United States v. A Motion Picture Film 
Entitled “I Am Curious-Yellow,” 404 F.2d 196 (2d Cir. 1968), 
to require at least a nexus between “the scenes of nudity and 



 13

sexual activity and the problems of the girl . . . in trying to 
work out her relationship with life,” id. at 201, Judge Friendly 
responded: 

Although Memoirs did not in terms require such a nexus, 
I would agree that the presence of “redeeming social 
value” should not save the day if the sexual episodes were 
simply lugged in and bore no relationship whatever to the 
theme; a truly pornographic film would not be rescued by 
inclusion of a few verses from the Psalms. 

Id. (Friendly, J., concurring).  Here, of course, the First 
Amendment wholly favors protection of the employer’s 
interest in editorial control, the main issue in dispute; it is hard 
to imagine that employees can prevail over that simply by 
adding “a few verses” of wage demands.   

Finally, the Board argues that its decision should stand 
because there is no evidence that Ampersand’s actions were 
motivated by a desire to protect its First Amendment rights, 
rather than by union animus.  The Board concluded that 
Ampersand’s explanations for its actions were pretextual—for 
example, Ampersand claimed that it discharged two union 
supporters because of their biased reporting—and that union 
animus thus must have been the true motivator.  But here we 
return to the observation of the district court in the injunction 
proceeding, reiterated by the Ninth Circuit, namely, that this 
analysis “rests on a false dichotomy.  The Union was 
organized, in part, to affect [Ampersand’s] editorial discretion 
and undertook continual action to do so.  It therefore does not 
seem possible to parse . . . [Ampersand’s] animus toward the 
Union generally from its desire to protect its editorial 
discretion.  The motives necessarily overlapped in this case.”  
McDermott, 2008 WL 8628728, at *12, quoted in McDermott, 
593 F.3d at 961.   



 14

Even if the Board properly found that Ampersand 
proffered pretextual reasons for its actions—a finding whose 
validity we do not decide here—the Board’s analysis was 
tainted by its mistaken belief that employees had a statutorily 
protected right to engage in collective action aimed at limiting 
Ampersand’s editorial control over the News-Press.  The 
Board acted with full awareness of the analysis in the 
McDermott decisions, and evidently discerned no way to 
disentangle Ampersand’s attitude toward the union “from its 
desire to protect its editorial discretion.”  We therefore vacate 
the Board’s order and deny the cross-application for 
enforcement without addressing the parties’ arguments 
regarding the details of the individual violations the Board 
found or the propriety of the remedy imposed. 

*  *  * 

Ampersand’s petition for review is granted, the Board’s 
decision and order are vacated, and the Board’s cross-
application for enforcement is denied. 

So ordered.   


