Appeals to the Trust
considered by the
Complaints and
Appeals Board



EIEAME Trust

Remit of the Complaints and Appeals Board 1
Summary of findings 3
Appeal Findings 4

Gender balance in TV coverage of Wimbledon 4

Requests to review the Trust Unit’s decisions on Television

Licensing appeals 10
Television Licensing complaint — concerning a refund 10
Requests to review the Trust Unit’s decisions on appeals 16

Decision to include Tyson Fury in the shortlist for BBC Sports Personality of the Year 2015 16
Access to BBC Radio 2 events — Proms in the Park and Radio 2 Live in Hyde Park — 12 & 13
September 2015, for visually impaired people 21

Appeals against the decision of BBC Audience Services not to

correspond further with the complainant 30

Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about

Boy George being chosen to be a presenter of The Voice 31
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about

Antiques Roadshow, BBC One 35
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint regarding

the BBC's attitude to homosexuality 39
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about

footage recorded for BBC Spotlight and Look North, September 2015 42
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about

poor grammar in BBC output 45
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about

Eggheads, BBC Two 47
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about

standards of pronunciation in BBC output 50

Admissibility decisions 53
BBC Weather reporting 54




The Complaints and Appeals Board (CAB) is responsible for hearing appeals on complaints
made under all complaints procedures, as set out in the BBC Complaints Framework,
other than editorial complaints and complaints about the Digital Switchover Help Scheme.
Its responsibilities are set out in its Terms of Reference at:

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how we operate/committees/
2015/cab_tor.pdf

All Trustees are members of the Board; Bill Matthews is Chairman. Sonita Alleyne is
Deputy Chairman. The duties of the CAB are conducted by Panels of the Board consisting
of at least two Trustees, including the Chairman of the CAB and other Trustees as
required. The Board is advised and supported by the Trust Unit.

The Board considers appeals against the decisions and actions of the BBC Executive in
relation to general complaints, fair trading, TV licensing and other matters including
commissioning and procurement but not including editorial complaints as defined by the
BBC Complaints Framework and Procedures. The Board will also consider complaints
about the BBC Trust.

The Board will consider appeals concerning complaints which fall within the BBC's
complaints process as set out in the BBC Complaints Framework and which:

. raise a matter of substance — in particular, that there is sufficient evidence to
suggest that the complaint has a reasonable prospect of success and there is a
case for the BBC Executive to answer

. have already been considered by the BBC Executive under Stages 1 and 2 of the
BBC’s general complaints procedures and which are now being referred to the
Trust on appeal as the final arbiter on complaints (unless it is a complaint about
the BBC Trust)

The Board will aim to reach a final decision on an appeal within the timescale specified in
the relevant Procedures. An extended timescale will apply during holiday periods when
the Board does not sit. The complainant and BBC management will be informed of the
outcome after the minutes of the relevant meeting have been agreed.

The findings for all appeals considered by the Board are reported in this bulletin,
Complaints and Appeals Board: Appeals to the Trust.

As set out in the Complaints Framework and Procedures, the Board can decline to
consider an appeal which in its opinion:

. is vexatious or trivial;

. does not raise a matter of substance;

. is a complaint where the complainant has recourse to the law;

. is a complaint where the complainant has recourse to other external authorities,

for example the Information Commissioner or the Office of Fair Trading; and

. is @ Human Resources complaint as defined by the Complaints Framework and
Procedures.



http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2015/cab_tor.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2015/cab_tor.pdf

The Board also reserves the right to decline to hear an appeal whilst it relates to matters
which are the subject of or likely to be the subject of, or relevant to, legal proceedings.
The Board will not generally reconsider any aspects of complaints that have already been
adjudicated upon or considered by a Court.

Any appeals that the Board has declined to consider under the above criteria are reported
in the bulletin.

The bulletin also includes any remedial action/s directed by the Board.
It is published at bbc.co.uk/bbctrust or is available from:

The Secretary, Complaints and Appeals Board
BBC Trust Unit

180 Great Portland Street

London W1W 5QZ




Summary of finding

The complainant contacted the BBC to complain that the selection of which Wimbledon
matches to cover on BBC One, BBC Two and the Broadcast Red Button showed
unacceptable levels of gender bias against the women’s game.

Taking into account that the proportion of time spent on men’s and women’s matches
could be reviewed effectively on the broadcast channels, which were in any event
watched by a large proportion of viewers, Trustees decided it would be disproportionate
and not cost effective to ask BBC Sport to provide detailed figures for the BBC Red
Button.

Regarding the matches on BBC One and BBC Two, the Committee concluded that:

e the complainant had raised a significant issue of “general importance”, as defined
by the Royal Charter, which was appropriate for the Committee to consider.
However, Trustees concluded that they did not believe that the BBC was failing to
meet the public commitments made in its Diversity Strategy.

e although there was no basis for Trustees to intervene regarding the percentage of
men’s matches compared to women’s matches covered, Trustees were pleased to
note the Executive’s assurances that they would take the complainant’s research
into consideration when planning and delivering coverage of Wimbledon 2016.

e it had not seen bias against the women’s game through the selection of which
seeded players to feature.

e while it was surprising that Serena Williams’ matches were not shown in full,
editorial judgements were likely to have played a part and there was no evidence
of a significant discrepancy that suggested bias against the women’s game.

o despite the disparity in the amount of coverage on Saturday 4 July 2015, there

was evidence of the exercise of reasonable editorial judgement which outweighed
the suggestion of any bias against the women’s game.

The complaint was not upheld




Gender balance in TV coverage of Wimbledon

Background

The 2015 Wimbledon Championships were held between 29 June and 12 July 2015.
There was no play, as is traditional, on Sunday 5 July 2015. The BBC broadcast live
coverage of the Championships on BBC One and BBC Two and on up to seven additional
channels on the BBC Red Button (the number of available channels varying according to
the broadcast platform). In addition BBC Sport streamed up to 15 courts live via the BBC
Sport website and the Connected Red Button.

The complaint

The complainant said that the BBC'’s selection of matches shown on BBC One, BBC Two
and the “free-to-air BBC Red Button channel” during the first week of the Championships
showed gender bias against the women’s game.

During the first week of Wimbledon 2015 the complainant monitored, at intervals of 15
minutes, the matches being shown on each of BBC One, BBC Two, and the Red Button
(those channels available to viewers with a free-to-air service and no internet connection).
He said that he chose to monitor the first week because “this is the time when large and
equal numbers of men’s and women'’s singles matches are being played, giving a wide
choice of both for transmission on the main channels”.

Appeal to the Trust

The complainant raised the following points in relation to “gender bias” in the coverage of
Wimbledon 2015:

Point (A)

The complainant said that during the first six days of the Championships, more than 75%
of coverage was of men’s matches and less than 25% of coverage was of women'’s
matches.

Point (B)

The complainant said that all but one of the men’s top 16 seeds featured on one or more
occasions over the first week, but that seven of the women'’s top seeds were not shown.

Point (C)

The complainant said that bias was evident when coverage of the “very top” players was
considered — for instance though Serena Williams was competing for a historic second
grand slam, only 48% of her first two matches was televised.

Point (D)

The complainant said that on Saturday 4 July 2015, 93% of coverage was of men’s
matches.




The Committee considered the appeal at its meeting on 18 January 2016. Trustees did
not uphold the complaint. The Trust Unit asked the complainant to comment on the
accuracy of the finding and on the process. The complainant said that, in reaching their
decision Trustees had relied upon a comparison of his data with that of the BBC, made
orally by the Independent Editorial Adviser, and that this amounted to an error of process
because it was not shared with him prior to the meeting. The Committee agreed to
reconsider the complaint afresh. The complainant was provided with a note prepared by
the Independent Editorial Adviser and commented upon it.

Applicable Guidelines and Guidance

There were no Editorial Guidelines applicable to this case and the BBC's Service Licences
for BBC One, BBC Two and the BBC Red Button did not set specific targets for coverage
of women'’s sport.

The Committee’s decision

In reaching its decision the Committee took full account of all the available evidence,
including (but not limited to) the Independent Editorial Adviser’s report, comments by the
complainant and BBC Sport.

The Committee noted:

 the BBC's objectives for 2015-16" which include, under the objective to “make
distinctive world-class content”, the aim of “better reflecting the diversity of the UK
across our programmes and services”

o the BBC'’s diversity strategy 2011-152 which has as one of its five strategic
equality and diversity objectives:

“Deliver high quality programming which reflects modern Britain accurately and
authentically.”

The Committee noted that the complainant had recorded a snapshot of coverage every 15
minutes on BBC One, BBC Two and the Red Button during the first week of the
tournament. The Independent Editorial Adviser had therefore asked BBC Sport to
provide full data regarding matches shown during the same period on the same channels
as those monitored by the complainant.

BBC Sport provided full documentation for BBC One and BBC Two across the entire
Wimbledon fortnight. However, it did not supply information for the BBC Red Button
because it said that different platforms offered different selections of programmes — for
instance Freeview HD offered three Red Button channels, whereas on Freeview SD there
was one and on Freesat there were up five channels. BBC Sport said that these channels
were not archived in the same way as BBC One or Two. It said it would take considerable

! http://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/whoweare/mission_and_values/objectives.html

2 http://downloads.bbc.co.uk/diversity/pdf/Diversity strategy 110523.pdf



http://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/whoweare/mission_and_values/objectives.html
http://downloads.bbc.co.uk/diversity/pdf/Diversity_strategy_110523.pdf

time to reconstitute the schedule and log it and, while it was prepared to do so if
requested by Trustees, there were value for money considerations in doing so.

The complainant was concerned that this data had not been provided.

Trustees noted that the number of viewers who had watched Wimbledon coverage on
Red Button channels totalled 7.4 million. They noted that BBC One and BBC Two’s
combined audience for Wimbledon was 29.2 million. Trustees decided they were
principally concerned with the matches available to and accessed by the greatest number
of viewers.

Trustees also noted that, according to the complainant’s figures, the proportion of time
spent on men’s tennis on BBC One and BBC Two combined was 71%, and that when the
Red Button was included this figure rose to 76%.

Trustees agreed it would have been preferable to have had a detailed breakdown of the
matches broadcast on Red Button services but recognised the cost in reconstituting the
schedule and logging the data as well as the fact that the number of Red Button services
varied according to which platform the viewer had access to. Taking into account that the
proportion of time spent on men’s and women’s matches could be reviewed effectively on
the broadcast channels, which were in any event watched by a large proportion of
viewers, Trustees decided it would be disproportionate to ask BBC Sport to provide
detailed figures for the BBC Red Button. It would not be cost effective to require more
information.

Trustees noted that the complainant had made a number of complaints about the
robustness of BBC Sport’s data and they agreed that human error was occasionally
evident in the data. Trustees noted, however, that when the complainant’s figures for
BBC One and BBC Two were compared with that of BBC Sport, the two results were
remarkably similar. In the first six days of the tournament BBC Sport suggested that the
percentage of broadcast time spent on men’s matches was 70%, compared to 30% of
broadcast time spent on women’s matches; the complainant suggested that it was 71:29.
Taking this into account Trustees were satisfied that they had sufficient data to consider
the issues raised by the complainant.

Point (A)

The Committee noted the complainant’s view that:
“In a sport where the genders enjoy similar levels of popularity, and where the
choice exists to show either top level men’s sport or top level women'’s sport, the
BBC's commitment is very clearly to the men’s tournament.”

The Committee noted the BBC's view that:
“...the choice of which matches to show on network TV is based solely on editorial
merit and not a quota-based system that seeks to equalise the amount of airtime

afforded to men’s and women'’s tennis...”

The Committee noted that the complaint was based upon the percentage of broadcast
time devoted to men’s singles matches compared to women'’s singles matches.

Trustees noted that men’s matches may run to five sets whereas women’s may run to
three. They noted that the complainant had calculated the average duration of men'’s
matches and women’s matches using official data from the Wimbledon Championships’




website and that this resulted in a ratio of 61:39. They noted that this was largely
consistent with the overall ratio of coverage on BBC One and BBC Two (combined) of
65:35 across the whole tournament, according to figures provided by BBC Sport.

Trustees noted the complainant’s view that in the first week of the tournament the ratio
was 71:29 for BBC One and BBC Two, rising to 76:24 including the Red Button and his
argument that there was less possibility to exercise bias in the second week as the
matches effectively pick themselves. However, they were mindful of the Royal Charter
and accompanying Agreement between the Secretary of State for Culture, Media and
Sport and the BBC which draw a distinction between the role of the BBC Trust and that of
the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The direction of the BBC'’s editorial
and creative output” and “The operational management of the BBC” are defined as duties
that are the responsibility of the Executive Board under article 38, (1)(b) and (1)(c) of the
Charter.

The Committee noted that this distinction exists to protect the editorial and operational
independence of the BBC. Complaints regarding operational matters or matters of
editorial and creative decision making (excluding editorial standards) should be matters
for the Executive (possibly Unitary) Board. The exception is where an appeal raises a
significant matter of general importance. Trustees agreed that the complainant had raised
a significant issue of “general importance” which was appropriate for the Committee to
consider; however, Trustees concluded that no breach of editorial standards had
occurred, nor did Trustees believe that the BBC was failing to meet the public
commitments made in its Diversity Strategy.

Trustees noted that the complainant had not based his complaint upon the number of
matches covered, but had concentrated instead on the total duration of coverage.
Trustees did, however, note that significantly more men’s matches were shown (in whole
or in part) during the first week on BBC One and BBC Two, compared to women’s
matches during the same period on the same channels, and they found this disparity
surprising. Trustees noted the complainant’s concern that girls should have the
opportunity to watch and be inspired by leading female players as boys are by leading
male players. Trustees understood that the BBC would apply legitimate editorial
considerations in deciding what matches to feature but felt strongly that viewers had
every right to expect the BBC would start from the basis of equality between male and
female players. Trustees would encourage BBC Sport to maintain momentum in
highlighting the importance of women'’s sport — in this case tennis.

Trustees also noted that the selection of which matches to cover was to some extent
dependent upon the scheduling of matches by the All England Lawn Tennis Club (AELTC)
on the nine courts capable of live broadcasts in the first week. They noted that there
were slightly more men’s matches on these courts in the first week than women'’s
matches. They also noted that Centre Court and Court No 1 (which allow for substantially
larger audiences than the other courts), show significantly more men’s matches than
women’s matches.

Again, Trustees noted that this did not form part of the complainant’s appeal but they
acknowledged that these considerations may form part of BBC Sport’s editorial
judgements when determining which matches to cover, and they welcomed any
discussion between the AELTC and BBC Sport which aimed to give a higher profile to
women’s matches.

In conclusion, although Trustees decided there was no basis for them to intervene in this
case, they were pleased to note the Executive’s assurances (made earlier in the




complaints process) that they would take the complainant’s research into consideration
when planning and delivering coverage of Wimbledon 2016.

Point (A) finding: not upheld
Point (B)

The Committee noted the complainant’s view that one of the objectives of BBC schedulers
during the early stages of the Championships must be to “give viewers a chance to see as
many as possible of the title contenders in action”.

Trustees noted the complainant’s view that all of the men’s top 16 seeds featured on one
or more occasions over the first week, with the exception of #15, Lopez, and that this
compared unfavourably to the coverage of the women'’s top 16 seeds:

“On the women'’s side, no match was shown featuring any of the following:
Safarova (#6 seed and runner up in the French Open), Ivanovic (#7), Makarova
(#8), Suares-Navarro (#9), Kerber (#10), Pliskova (#11) and Bacsinszky (#15).”

Trustees noted that BBC schedulers may have additional objectives to consider during this
early period in the tournament, such as the wish to show Britain’s leading female players
in action, whether seeded or not. They noted that the complainant’s analysis related to
BBC One, BBC Two and the BBC Red Button on Freeview SD. Being principally concerned
with the matches available to the greatest number of viewers, they noted that on BBC
One and BBC Two, 11 of the top male seeds featured during the first week of the
Championships, compared to ten of the top female seeds. They considered that in these
circumstances they had not seen bias against the women’s game through the selection of
which seeds to feature.

Point (B) finding: not upheld
Point (C)

The Committee noted the complainant’s view that bias was evident when coverage of the
“very top” players was considered:

“During the opening two rounds, Murray’s matches were of course covered in full.
Of other leading men, none of whom faced a British opponent, we saw 100% (by
time) of Djokovic's matches, 100% of Federer’s, 100% of Wawrinka's and 79% of
Nadal’s, even though he was only seeded 10. By contrast, though top women’s
seed S. Williams was competing for a historic second grand slam, we saw only
48% of her first two matches.”

The Committee noted that on BBC One and BBC Two the top three male seeds had their
first- and second-round matches broadcast almost entirely in full; the fourth, Wawrinka’s
matches were featured more briefly. Trustees noted that a quarter of Serena Williams’
first-round match and two-thirds of her second-round match were shown; the second and
fourth female seeds’ matches were shown almost entirely in full; half of the third seed
(Halep)'s first-round (and only) match was shown. They concluded that, while it was
surprising that Serena Williams’ matches were not shown in full, editorial judgements
were likely to have played a part and there was no evidence of a significant discrepancy
that suggested bias against the women’s game.

Point (C) finding: not upheld




Point (D)

The Committee noted that the complainant raised a specific point about coverage on
Saturday 4 July 2015. He stated:

“The most extreme example of bias came on the middle Saturday, the best chance
working people have to watch live tennis apart from finals weekend. An equal
number of men’s and women'’s third-round matches were played on this day, but
only one women’s match (Kvitova vs Jankovic) was shown (in part only) and 93%
of coverage was of men’s matches. Between 11.30, when play started on the
outside courts, and 13.00 when it started on Centre and No 1 Courts, a predictably
fascinating and tough women'’s battle took place on No 2 Court between Kerber
(#10 seed) and Muguruza (#20, the eventual finalist) neither of whom had been
featured at all during the first week. This was described by one of the match
commentators as: ‘One of the best matches I've seen all year,” while the other
commentator remarked at the end: ‘You'll go a long way to see anything as good
as that.” The BBC's free-to-air viewers didn't get to see any of it, despite the fact
that all three BBC channels were broadcasting tennis at different times while it
was being played. Instead, between 11.30 and 13.00 all channels were showing a
men’s match on Court 3 between Troicki (#22 seed) and Brown (unseeded). For
more than an hour of the time, this match was being shown on two channels at
once.”

Being principally concerned with the matches available to the greatest number of viewers,
the Committee considered the order of play on BBC One and BBC Two on Saturday 4 July
2015. Trustees noted that no women’s matches were broadcast on BBC Two on Saturday
4 July, and that only one women'’s match was broadcast on BBC One: Jankovic v Kvitova.
They noted that the complainant’s data indicated a ratio of 87:13 for men vs women’s
tennis across the two channels.

The Committee noted that while this appeared to be a startling disparity, and that BBC
Sport had not furnished the Committee with any information as to its editorial
considerations, BBC One had covered four matches: Troicki v Brown, Groth v Federer,
Jankovic v Kvitova, and Murray v Seppi. Trustees noted that Andy Murray was Britain's
top male seed and the overall #3 seed. They noted that Federer was the #2 seed and
Kvitova the defending women’s champion.

Trustees noted that the complainant had raised a specific concern about the BBC'’s
decision not to broadcast coverage of Kerber v Muguruza. They noted that during this
period Troicki v Brown was shown, but was not simulcast on BBC One and BBC Two,
because coverage switched between the two channels until 2.30pm. They noted that the
match was covered on BBC Two from its start to the fifth game of the first set, and then
switched to BBC One from the second set, third game, until the first game in the third set
when coverage ended. Trustees noted that though Dustin Brown was unseeded, he had
knocked out the #10 seed Nadal in the second round and this was popularly referred to
as one of the stories of the tournament. The Committee decided that, despite the
disparity in the amount of coverage on this date, there was evidence of reasonable
editorial judgement which outweighed suggestion of any bias against the women’s game.

Point (D) finding: not upheld

Overall finding: not upheld




The following complainant asked the Complaints and Appeals Board to review the decision
of the Trust Unit that the complainant’s appeal did not qualify to proceed for
consideration by the Panel.

The Panel was provided with the complainant’s appeal/s to the Trust, the response or
responses from the Trust Unit and the complainant’s request/s to review that decision.

Television Licensing complaint — concerning a refund

The complaint concerned a request for a refund of TV Licences backdated to 2002, which
the complainant said she had submitted because she did not watch live TV®. TV Licensing
(TVL) had refused the refund application because the complainant had not submitted any
evidence to support the claim. The complainant also complained about the way the
complaint was handled.

The complainant made the following points:

¢ She did not require a TV Licence as she did not receive or record live BBC
television broadcasts.

o Despite this she had received multiple letters implying that she was committing a
criminal offence.

¢ She was withdrawing the implied right of access which the TV Licensing authorities
would otherwise have to her property.

TVL replied acknowledging her wish to withdraw their common law right to approach her
property:

e They reserved the right to use other methods available for the detection of
television receiving equipment.

e They updated their records to reflect the fact that she had informed them that she
did not require a TV Licence and confirmed that she would not hear from them
again for nearly two years.

The complainant wrote again and made the following points in a series of letters/emails to
TVL:

¢ She had been paying her TV Licence under “false pretences” and under “duress”,
since she had moved into her property, in 2002.

e She requested a full refund of all her payments between 2002 and 2012 when she
ceased payments.

¢ She had never, and never would, watch or record live TV programmes.

% A person needs to be covered by a TV Licence if they watch or record programmes as they're being shown on TV or live

on an online TV service. If a person only ever watches on-demand programmes, they do not need a TV Licence.




¢ She had suffered financial hardship, and she had felt threatened by TVL
advertising materials which suggested she would be committing a criminal offence
and could be liable to imprisonment if she did not continue to pay the TV Licence
fee.

TVL made the following points:

e TVL was under no obligation to make refunds but had the discretion to refund up
to two years’ worth of licence fees in certain circumstances (it could refund up to
six years where an error by TVL had led to overpayments).

e The complainant would need to fill in an application for a refund and this should
include any evidence to show the licence fee was paid in error; and in some cases
enclose the original licence as proof of purchase as TVL does not keep records of
expired licences.

e They asked for the address at which she had paid the TV Licence in order to help
trace her payment history.

The complainant informed TVL of the address but was then told that TVL had no record of
any payment at that address and they requested further proof of payment.

The complainant made a Subject Access Request for information about her payments and
informed TVL in that request that she had paid by payment card. TVL were then able to
access her payment history and confirmed that she had paid for a TV Licence from 2002
until she cancelled it in 2012.

The complainant escalated her complaint to the BBC's Head of Revenue Management in
March 2015.

The BBC'’s Customer Experience Manager wrote on behalf of the Head of Revenue
Management (in April 2015) and made the following points in response:

e Information about licensing requirements was freely available in the public domain
and was also included on TV Licensing’s communications. In the circumstances,
TVL would not consider issuing a refund for more than two years’ fees as there did
not appear to have been an error on their part.

e The Customer Experience Manager noted that TVL had explained to the
complainant that they would consider a two-year refund on receipt of evidence
that her TV Licences were purchased unnecessarily. In an email to TVL in
February, the complainant mentioned that she had proof and supporting evidence
showing that she purchased TV Licences under “duress” and that she could
provide a copy if this was needed. The Customer Experience Manager said that if
the complainant would send in this evidence the BBC would review her refund
claim.

e Unfortunately, TVL had been unable to trace the complainant’s payments until she
made a Subject Access Request (under the Data Protection Act) in December
2014, in which the complainant mentioned that the payments in question were
made between 2002 and 2012 and that she had used a Payment Card. The
Customer Experience Manager said she was sorry that it had not been possible for
TVL to provide the complainant with the details she requested prior to December
2014; the BBC had only been able to trace payments once they had known the
payment method used.

The complainant escalated her complaint to Stage 3 of the complaints process in May
2015.




In February 2015 a letter intended for another licence fee payer with a similar name was
sent to the complainant in error, which suggested that TVL had the complainant’s bank
details.

e The complainant wrote to TVL in February 2015 and again in May 2015 asking for
more details about the contents of the letter stating that she had not given
permission for TVL to obtain her bank details.

e She wrote again in June 2015 having received no response.

e The Customer Experience Manager wrote to the complainant in June apologising
for the delay in responding and stating that the BBC’s Executive Board member for
licence fee collection would respond “in due course”; the complainant wrote at the
end of July stating “due course has now passed” and asked for the promised
response.

e The Customer Experience Manager wrote again in early August, apologising again
and stating that further enquiries had been carried out.

The BBC'’s Executive Board member responsible for licence fee collection replied in August
2015, apologising for the delay in responding, and made the following points:

e TVL ought to have been able to confirm the complainant’'s payment records
sooner; and the Executive Board member had asked them to review their
procedures.

¢ She apologised for the letter in February 2015 which was sent to the complainant
in error.

e As a gesture of goodwill and in view of the effort the complainant had gone to, to
obtain her payment records, and also because of the concern caused to the
complainant when she was sent the letter in error, the Executive Board member
had arranged exceptionally for a refund of one year’s licence fee at £145.50.

e However, it was still the case that evidence was required from the complainant to
demonstrate that the TV Licences were not required; and in the absence of such
evidence it was not open to TVL to issue a refund.

Appeal

The complainant responded to the BBC's Executive Board member responsible for licence
fee collection, also in August 2015, and asked for her complaint to be escalated to the
BBC Trust. The following day the complainant was informed in an email from the BBC
Executive that her appeal had been sent to the Trust by email.

However, the BBC omitted, by mistake, to forward the complaint to the BBC Trust Unit
until November 2015.

As to the handling aspects of the case, the complainant made the following points:

e She wished to be compensated for TVL's “malpractice and misconduct, imprudent
advice [she had] been given from the start of my complaint”.

e She referred to the letter sent to her in error; and to the fact that TVL had stated
they could not trace her payment details and then were able to once she had
informed them that she had paid by payment card.

e She did not agree that she should have to prove the licence she paid for was not
needed as it was impossible to prove a negative.

e She complained of the delay in handling her complaint.

e Her health had suffered as a result of the complaint.




On the substance of her appeal she stated:

e She felt TVL had “extorted” money from her whilst she was put under “duress”, by
“installing fear through a lifetime of watching [your] alarming adverts and
receiving [your] threatening letters claiming | will become a criminal if I do not
purchase a licence instantly”.

e She requested a full refund of all her TV Licence fees between 2002 and 2012.
She felt her human rights had been “ruptured” and she had been caused
considerable distress & harm.

e She asked what further evidence the BBC required to prove she was “living in
fear”.

On receipt of the complaint, the Trust Unit explained to the complainant that the BBC had
omitted, by mistake, to forward the complaint to the BBC Trust Unit until November 2015
and passed on an apology on behalf of the BBC Executive. On realising that there had
been a delay in passing on the complaint to the Trust Unit, the complainant sought
compensation.

The BBC's Customer Experience Manager wrote to the complainant apologising again for
the error in not having forwarded the appeal to the Trust Unit until November 2015, and
explained that it was a genuine oversight. She offered the complainant £30 as a goodwill
gesture in compensation.

The complainant confirmed in an email to the Trust Unit in December 2015 that she
wished for this point about the delay in passing over her complaint to the BBC Trust Unit
to be included in her request for an appeal.

Decision of the Trust Adviser

The Trust Adviser (the Adviser) carefully considered all the correspondence and the
relevant Complaints Procedure and decided that the complainant’s appeal did not have a
reasonable prospect of success because it did not “raise a matter of substance”.

In relation to the substance of the complaint, the Adviser noted that TVL had clearly
explained to the complainant on a number of occasions that unless she could provide
evidence that she had paid the licence fee either under “duress” (as alleged by the
complainant) or in any event when it was not necessary, then it was not open to TVL to
refund her payments. The Adviser noted that this was in accordance with TV Licensing’s
Refund Policy.*

The Adviser thought Trustees would be likely to agree that TV Licensing’s power to refund
up to two years’ worth of fees, where evidence was provided that a TV Licence was not
required, in cases where the error in payment was due to a mistake of the payer was a
sufficient timeframe for a refund. The evidence that TVL accepts can be found at this link:
http://www.tvlicensing.co.uk/check-if-you-need-one/refunds-and-cancellations/apply-for-
a-refund

The Adviser noted that it appeared from her correspondence that the complainant had felt
under “duress” because of the standard information publicly available about TVL and the
possible penalties for non-payment. However, the Adviser thought Trustees would agree
that this alone could not be sufficient evidence to suggest that the complainant had been
paying in error or under duress or that her human rights had been infringed.

4 Available at http://www.tvlicensing.co.uk/ss/Satellite?blobcol=urldata&blobheadernamel=content-
type&blobheadervaluel=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1370006321763&ssbinary=tr

ue



http://www.tvlicensing.co.uk/check-if-you-need-one/refunds-and-cancellations/apply-for-a-refund
http://www.tvlicensing.co.uk/check-if-you-need-one/refunds-and-cancellations/apply-for-a-refund

For these reasons the Adviser considered Trustees would be likely to conclude that the
appeal on the substance did not have a reasonable prospect of success and she therefore
did not propose to put this aspect of the appeal before Trustees.

Turning to the handling of the complaint, the Adviser noted that there had been some
acknowledged mistakes on the part of the BBC Executive.

For example, the Adviser noted that there had been a delay between the complainant’s
escalation at Stage 3 of the complaints procedure in May, and the reply in August, and
that the BBC’s Executive Board member responsible for licence fee collection had
apologised for the delay. The Adviser noted that there had also been a delay between the
complainant’s escalation of the complaint to the BBC Trust (in August 2015) and actual
notification to the BBC Trust in November 2015. The Adviser noted that the BBC Trust
had apologised to the complainant on the BBC Executive’s behalf (and the Executive had
also apologised); and also noted the BBC's Customer Experience Manager’s authorisation
of a £30 cheque to be paid to the complainant in goodwill because of this latter delay.

In addition, the Adviser noted that TVL had erroneously sent the complainant a letter
intended for a different licence fee payer with a similar name and this had caused the
complainant some confusion and, as was evident from her letters in response, some
distress. The BBC Executive had written to the complainant apologising for this error and
the Adviser noted that the goodwill payment of £145.50 had, in part, been made in
respect of this error.

Finally, because TVL had been unable to locate evidence of the complainant’s payment
history until she informed them that she had used a payment card, the Adviser noted that
the complainant had been put to some trouble to obtain her evidence of payment. The
Adviser noted that the Executive Board member responsible for licence fee collection had
asked TVL to review their procedures in this regard.

Noting that the Executive Board member had authorised an exceptional refund to the
complainant of one year’s licence fee, and that the complainant had received apologies
from the BBC and a further payment as outlined above, the Adviser considered that
Trustees would be likely to conclude that the BBC Executive had dealt reasonably and
appropriately with the handling aspects of the case.

The Adviser did not therefore consider that it would be appropriate, proportionate or cost-
effective to place these aspects of the case before Trustees as she did not consider,
taking into account the nature and explanation for the mistakes, and the way the BBC
Executive had dealt with them, that there was a reasonable prospect that the appeal
would be upheld.

Request for review by Trustees

The complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with the
appeal.

The Panel’s decision
Trustees noted the points made by the complainant, TVL, the BBC and the Adviser.

The Trustees agreed that if they took this matter on appeal they would be likely not to
uphold this complaint the given that:




e TVL and the BBC had correctly applied the TV Licensing’s Refund Policy in this
case.

e Although the complainant said she had felt under “duress” because of the
standard information publicly available about TVL and the possible penalties for
non-payment, this alone would not be sufficient evidence to suggest that the
complainant had been paying in error or under duress or that her human rights
had been infringed.

Turning to the handling of the complaint, the Trustees agreed that if they took this matter
on appeal they would be likely not to uphold this complaint but would consider it resolved
given that:

e |t was very unfortunate that there had been a delay in passing to the BBC Trust
the complainant’s request for an appeal. However,
several apologies had been offered in respect of this error, in addition to a
goodwill payment.

e Separately an exceptional payment equalling one year’s licence fee payment had
also been made in respect of earlier mistakes in the handling of the complaint
together with apologies from the BBC.

e Otherwise the BBC Executive had dealt reasonably and appropriately with the
handling aspects of the case.

Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to proceed
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success.

The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for
consideration.




The following complainants asked the Complaints and Appeals Board to review the
decision of the Trust Unit that the complainant’s appeal did not qualify to proceed for
consideration by the Panel.

The Panel was provided with the complainant’s appeal/s to the Trust, the response or
responses from the Trust Unit and the complainant’s request/s to review that decision.

Decision to include Tyson Fury in the shortlist for BBC
Sports Personality of the Year 2015

A number of complainants contacted the BBC about the inclusion of world heavyweight
boxing champion, Tyson Fury, in the shortlist for the BBC Sports Personality of the Year
2015. The complaints all related to comments he had made about homosexuality. Tyson
Fury had been reported as stating, among other views, that the legalisation of
homosexuality and abortion were equivalent to legalising paedophilia. The complainants
made the following points:

e Complainants were shocked, saddened and angry about the inclusion of Tyson
Fury on the list because of his comments about homosexuality.

e If Tyson Fury had made equivalent racist comments, he would not have been
included in the shortlist.

¢ His inclusion indicated an acceptance by the BBC of the views he expressed.

e His inclusion indicated the BBC considered it was acceptable to incite hatred
towards minority groups.

e Complainants had previously held the BBC in high regard, but this had been
undermined.

e The fact that the title was for the sports “personality” meant it was not simply a
matter of sporting achievement, but a wider evaluation of an individual.

¢ One complainant noted that a member of BBC staff had been reported as having
been disciplined for having spoken out against the nomination.

¢ One complainant reported that news about Tyson Fury’s inclusion on the list made
him depressed and suicidal.

¢ All the complainants considered Tyson Fury should be removed from the list of
nominees.

At Stage 1, Audience Services sent a standardised response, which made the following
points:

e The shortlist was decided by an independent panel of experts — complainants were
sent a link to a webpage which gave more information about the panel.

e Tyson Fury had been included in the list because he had become the world
heavyweight boxing champion.

e His inclusion on the shortlist did not mean the BBC was endorsing his opinions.

e It was not possible to respond to each detail raised by complainants because of
the volume of complaints received, and there was evidence that the number had
been raised because of online lobbying; however, the response was intended to
explain why Tyson Fury had been included on the list.




Complainants were thanked for their feedback.

One complainant did not receive the Stage 1 response because his first complaint had not
been made through Audience Services, but directly to the Director-General; his first
substantive response came at Stage 2. All the complainants pursued the complaint at
Stage 2. The complainant who had reported feeling suicidal referred to his continuing
distress. He stated that the BBC had not responded specifically on this matter because,
apparently, there had not been time to read his complaint.

All the complainants were sent a standardised Stage 2 response from the Chief Adviser
and Business Manager, BBC Sport. This informed complainants that they could appeal to
the Trust if they remained unhappy, and stated:

“I'm sorry to learn that you were unhappy with the inclusion of Tyson Fury on the
shortlist for BBC Sports Personality of the Year 2015.

It was an issue that divided opinion in the run-up to the event and sparked
considerable debate about the statements he made and the purpose of the award.
I fully understand the strength of feeling that some people have with regards to
Tyson Fury’s inclusion on the shortlist.

However, the BBC's position on issues such as these has always been

clear. Sportspeople are included on the shortlist in recognition of the impact made
by their sporting achievements. The inclusion of a sportsperson on the shortlist
does not represent an endorsement of their personally-held views either by the
BBC or the industry shortlisting panel — it never has done. The purpose of the
award is to let the public decide who is their Sports Personality of the Year — and
last year the public decided that Andy Murray was the worthy winner, not Tyson
Fury.

The BBC's commitment to impartiality is sacrosanct — it has always been, and
hopefully always will be, one of the key principles by which we operate. That can
lead to issues such as these that create anger and even disbelief amongst some
licence fee payers. But we have to be true to the underlying purposes of the BBC
and not make moral judgements on behalf of licence fee payers, no matter how
challenging or uncomfortable the situation.”

Appeal

The complainants appealed to the BBC Trust. In the main, complainants reiterated points
that had already been made. They also made the following additional points:

One complainant had not had a response to his query about whether Tyson Fury
would have been included on the list if he had made similarly offensive comments
about disabled people or comments which were racist.

He was querying whether the BBC was treating one group which suffered
discrimination differently to other groups which also suffered discrimination.
Despite the BBC's statements that the inclusion of Tyson Fury on the list was not
an endorsement of his views, many people felt that the inclusion of Tyson Fury on
the list was disgraceful.

It would have been better for the public to have had a free vote, rather than the
public vote being from a shortlist of 12 nominees.

In the event, Tyson Fury had come fourth in the poll — the BBC had acted to
promote homophobia and to send the message that it was acceptable.




e The BBC should issue a public apology for promoting homophobia by including
Tyson Fury on the list.

e The BBC should understand how the decision it had reached had been wrong and
should also consider how, having reached a wrong decision, it had maintained its
position.

e |t remained the case that sports men and women were role models, this was part
of the “personality” that was being recognised and was at odds with Tyson Fury’s
position on the list.

The complainant who had not received a Stage 1 response noted the

e reference to lobbying and stated that, irrespective of an online campaign, his
concerns were legitimate.

e The members of staff involved in this should be disciplined.

e Tyson Fury should be retrospectively withdrawn from the list of nominees.

e Complainants queried whether they would continue to support the BBC and would
investigate how they might legitimately not have a television licence.

Decision of the Trust Adviser

The Trust Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence between all of the
complainants and the BBC and was in no doubt about the sincerity and strength of the
complainants’ feelings. She noted that one complainant had expressed great personal
distress — and that, because of the use of standardised responses, this had not been
addressed by the BBC in any of its replies to him. While she was aware that the BBC had
received a large volume of correspondence on this subject and had to have mechanisms
that allowed it to respond efficiently, she thought it would be of concern to Trustees that,
where a complainant raised such a significant point, it had not been acknowledged or
addressed. She considered Trustees would wish to be aware of this so that they might
take it up separately with Audience Services.

However, the Adviser noted that the Royal Charter and accompanying Agreement
between the Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the
BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The
operational management of the BBC” is defined as a duty that is the responsibility of the
Executive Board under paragraph 38, (1)(c).

She considered that Trustees would be likely to conclude that the mechanism by which
the shortlist for the BBC Sports Personality of the Year award was drawn up and then
voted for was an operational matter for the BBC. It would therefore not be appropriate for
Trustees to consider whether it was right for Tyson Fury to be included in the shortlist.

By extension, nor would it be appropriate for them to consider the other points of appeal
that related to this matter, including whether there should have been a free vote, whether
the BBC should now apologise for his inclusion or whether Tyson Fury’s name should be
removed retrospectively.

The Adviser noted the concerns that had been expressed about the candidates being role
models and how an individual's personality was considered alongside sporting
achievement. She accepted there was a good degree of subjectivity in terms of what
drove individuals to vote for any nominee — but believed that individual voters would each
reach their own conclusion when weighing up the sporting achievement and personality of
any nominee — and that was part of the operational process behind the Sports Personality
of the Year award.

She noted that the BBC had repeatedly stated that the inclusion of Tyson Fury on the
shortlist did not amount to an endorsement of his views. While she was aware the




complainants disputed this — and considered it sent a different message about the BBC'’s
position — she noted that the BBC had widely reported on the controversy and that Mr
Fury had been directly challenged on his views on BBC output.

The Adviser agreed that the BBC had not responded directly to a query as to whether
racist comments or comments about disabled people would be treated in the same way.
While she appreciated the point that was being made, she noted it was a hypothetical
guestion and believed that it was reasonable for the BBC to respond to criticisms about
the situation in question, rather than alternative scenarios.

She appreciated that several complainants had expressed their profound dismay at the
situation and noted that they had previously admired the BBC. She noted that TV licences
were a legal requirement for people who watched or recorded live television. Information
about when TV licences were not required could be found at this link:
http://www.tvlicensing.co.uk/check-if-you-need-one

The Adviser considered that the principal point of complaint was an operational matter
that rested with the BBC and was not a matter for the Trust. She therefore did not
consider it was appropriate, proportionate or cost-effective to proceed with the appeal as
it did not have a reasonable prospect of success. The Adviser did not propose to put it
before Trustees.

Request for review by Trustees

One complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with his
appeal. He made the following points:

e The Trust Adviser had appreciated the point that if it had been a racist comment
Tyson Fury would not have been included but like everyone else she had refused
to comment on it. Taking that into account, the complainant felt that the BBC was
being hypaocritical in stating that the BBC remained impartial.

e If the BBC would refuse to put someone up for an award who made a racist
comment but was happy to do so for someone who made homophobic comments,
the BBC was not being impartial, but was making moral judgements as to what
type of prejudice was acceptable.

e There was a further reason to take the complaint forward in light of recent
comments made by another boxer who said that gay people were animals and
should be killed. The complainant asked whether the BBC would put him forward
for a SPOTY based on his sporting achievement.

e In addition, if a sportsperson did make a racist comment in the future and the BBC
refuses to give him/her a SPOTY, how would they defend this decision?

The Panel’s decision
Trustees noted the points made by the complainant, the BBC and the Adviser.

They agreed that if they took this matter on appeal they would be likely not to uphold this
complaint given that:

e The Royal Charter sets out a division of responsibility between the BBC Executive
and the BBC Trust. “The operational management of the BBC” was defined as a
duty that was the responsibility of the Executive Board under article 38, (1)(c).
The responsibility for drawing up the short list of SPOTY nominees, choosing not
to alter the short list in the light of events and the mechanism by which the
winners were voted for was an operational matter for the programme makers.



http://www.tvlicensing.co.uk/check-if-you-need-one

e The BBC had not endorsed views expressed by Tyson Fury.

e Recent comments made by another boxer did not relate to the substantive
complaint under review.

e The question posed by the complainant about differences between racist and
homophobic views related to a hypothetical situation rather than the specific
context of the complaint under review.

Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to proceed
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success.

The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for
consideration.




Access to BBC Radio 2 events — Proms in the Park and
Radio 2 Live in Hyde Park — 12 & 13 September 2015,
for visually impaired people

Background

The complaint concerned the support available to disabled people seeking to attend BBC
Radio 2 events: Proms in the Park and Radio 2 Live in Hyde Park in September 2015.

The complainant and his wife are both visually impaired. The complainant considered the
BBC had not made sufficient reasonable adjustments to allow them to have access to
these two events. He made the following points:

When the complainant booked tickets for these events, the online information
stated there would be: “dedicated staff and a dedicated check in for disabled
people and travel assistance to and from the disabled drop off point”.

The complainant and his wife were registered blind and required assistance to and
from their positions, and assistance during the event to access toilets and
eating/drinking facilities. The complainant stated that it would also be helpful to
have a contact number for a staff member, so that if they required assistance,
they would be able to contact someone during the event.

The complainant considered that the online information suggested his and his
wife's needs could be met by the support staff already available on site.

The complainant was offered two free tickets to the event — to allow carers to
attend with the complainant and his wife — however, there was no-one they could
ask to accompany them.

He stated that if he and his wife had each provided a carer to accompany them,
they would have to meet the extra cost of two return train journeys and hotel
accommodation in London — and this was prohibitive.

Despite the original statement on the website referring to “dedicated staff” who
could offer support, he was later told that the member of staff at the disabled
check-in would not be able to leave their post and nor would members of security
staff in the disabled area be free to accompany the complainant or his wife to the
bar or toilet.

The complainant did not consider the degree of assistance he and his wife
required amounted to “personal assistance” and nor did they consider it
unreasonable; he stated that they had previously been to concerts where stewards
had taken them to and from their seats and to and from toilets during the interval.
Reluctantly, the complainant cancelled his tickets and received a full refund.

The complainant was advised that the offer to provide two free tickets complied
with the requirements of the Equality Act 2010; however, he considered that the
provision of the support that he and his wife needed could be regarded as an
“Auxiliary Aid or Service” without which they were at a “substantial disadvantage”.
He noted that the events’ organisers, Festival Republic, had been advised by
Attitude is Everything, a company which specialises in enabling disabled people to
attend events. While the company considered that the offer of free additional
tickets was adequate because it allowed disabled people to access an event at no
extra cost to themselves, it did not take account of the additional cost of the train
journeys and hotel accommodation he would have had to meet.

He also noted that Attitude is Everything’s website encouraged organisers to “go
beyond the legal obligations set out in the Equality Act” in order to provide a fair
and equal service. He considered that he and his wife had not been treated fairly
or equally.




e The complainant sought an apology and information about how live events would
be made more accessible in future.

e He referred to a number of times that he had contacted the BBC and not received
a response and had also contacted BBC programmes — including In Touch, The
Jeremy Vine Show and You and Yours — none of whom responded. He wished to
complain too about the way his complaint had been handled.

¢ He included information produced by the RNIB about the requirements of the
Equality Act.

The BBC's responses included the following points:

e They apologised for the misunderstanding over the information on the website.
Although the website stated “that ‘dedicated staff’ would be available” this was not
intended to mean that personal assistance could be provided.

e Although similar wording had been used in the past without confusion, it would
now be reviewed to make it clearer.

e The BBC offered an extra free ticket to the complainant and his wife to allow each
of them to have a carer accompany them to the events.

e There were 450 disabled people registered to attend the Proms in the Park — each
was offered a free “carer ticket” in line with this policy.

e The BBC had consulted the specialist access company Attitude is Everything and
also the BBC's own Diversity team and were confident that the processes in place
and the actions that were taken met the requirements of the Equality Act 2010.

e They noted that the complainant considered he would only need “occasional
assistance”; however, they had understood him to mean they were requesting
“personal assistance” — and this was not something that was offered and it was
not a reasonable requirement.

e The team working at the event provided a “bespoke service” to people with access
requirements; most of their work related to arranging tickets and access to the
event, being on hand during the day to meet and greet people and dealing with
any urgent matters that arose.

e The BBC accepted that the complainant had understood the words differently and
that he felt they should have had additional assistance, for example, been
escorted to and from the toilet and to get food and drink.

¢ |t was unfortunate that the complainant was not able to arrange his own support;
however, the BBC continued to believe that it was not a reasonable expectation to
provide the degree of support the complainant requested.

e The BBC noted that the kind of support requested could, in some circumstances,
mean the provision of “highly specialised areas of care” and this was why
complimentary carer tickets were offered.

e In terms of how well information was communicated to the complainant, the BBC
noted that the team had thought the matter had been resolved by the refund of
the ticket value and apologised for the confusion.

e The complainant was offered, as a goodwill gesture, free tickets for himself and
his wife for the following year’s event, in addition to a carer ticket.

Appeal
The complainant appealed to the BBC Trust on the substance of his complaint.
The complainant noted that the decision would hinge on the interpretation of legal

definitions and he accepted that he might have to seek legal advice as to whether it could
be taken further if the appeal was not upheld.




The complainant considered he and his wife required only “low level support requirements
to attend without personal assistants”. He appreciated that the BBC would reconsider the
wording on its website to ensure greater clarity in future.

Separately, the complainant complained about the way his complaint had been handled;
he considered there had been a failure to respond to telephone calls he had made in the
days running up to the live events.

Decision of the Trust Adviser

The Trust Adviser (the Adviser) considered that the complainant’s appeal should not be
put before Trustees because it did not have a reasonable prospect of success.

She noted that the key point was whether the offer of an additional free ticket to each
disabled person to enable them to bring a carer to the events was a sufficient “reasonable
adjustment” or not. She noted that the complainant had indicated that a legal route
might be the best way to clarify this point as it was a matter of interpretation of the law —
and the complainant acknowledged the BBC had taken advice on how to meet legal
requirements.

She noted that the complainant had considered he and his wife would have required
someone to meet them who could show them to the area where they would remain for
the event; who could, when needed, guide them to and from the toilet facilities and
bar/food provision and that they would also have liked to have had a contact number so
that they could call someone if they needed assistance at a specific point during the
event.

She noted that, to meet the requirements of the Equality Act, the service provider had a
duty to take “reasonable” steps to ensure that a disabled person was not “substantially
disadvantaged”.

She noted that the Equality Act 2010 did not set out a list of factors that should be
considered when determining whether an adjustment is reasonable. However, the
Equality and Human Rights Commission published a Statutory Code of Practice for
Services, Public Functions and Associations:
(http://www.equalityhumanrights.com/sites/default/files/publication_pdf/servicescode_0.p
df). She noted that it included a list of factors that might be taken into account when
considering whether or not an adjustment was “reasonable”:

¢ whether taking any particular steps would be effective in overcoming the
substantial disadvantage that disabled people face in accessing the services in
guestion;

the extent to which it is practicable for the service provider to take the steps;
the financial and other costs of making the adjustment;

the extent of any disruption which taking the steps would cause;

the extent of the service provider’s financial and other resources;

the amount of any resources already spent on making adjustments; and

the availability of financial or other assistance.

The Adviser noted that there were 450 disabled people who had registered to attend the
Proms in the Park event and considered that, were the BBC required to supply those who
requested it with the degree of support outlined by the complainant, this would be a
significant additional requirement that would raise issues both of cost and practicability.
She also noted the point made by the BBC; namely, that to offer the level of individual




support suggested by the complainant could involve the BBC in a higher level of personal
care than might be considered reasonable.

The Adviser noted that the BBC had been advised by the charity Attitude is Everything
which specialised in advising about access for disabled people to live music events. She
noted that the charity’s other clients included the Glastonbury festival, the O2 Arena and
the Leeds Festival and that its view was that the offer of a free ticket, so that each
disabled person could bring an assistant with them, met the requirements of the Equality
Act. She confirmed with Attitude is Everything that they did consider the provisions made
by the BBC had been reasonable and had been in line with provisions made at other
large, outdoor music events.

She noted from the RNIB’s website that it described how some venues offered
concessionary ticket prices for people with visual impairments and stated that this: “...in
some cases may be half price or a third of the ticket price and in many cases the same
rate is available for a sighted companion”.

The Adviser considered she had seen no indication that the practice followed by the BBC
had not met the requirements of the Equality Act. She therefore did not consider the
appeal had a reasonable prospect of success on this substantive point.

Turning to the matter of complaints handling, the Adviser noted the complainant had
raised the following points on appeal:

e The BBC complaints team had failed to respond to several phone calls by the
complainant. The complainant only requested a refund, a few days before the
planned events, “when it became clear that no support was going to be offered for
us to attend the events”.

e The complainant had rung the Complaints Helpline four times prior to seeking a
refund, but had not been called back.

e It had been very distressing to be kept waiting for a response when the
complainant and his wife did not know if they would be able to attend.

e |t was inaccurate to state that the complaint had been resolved by the refund
because the BBC would have been aware that they had not returned his calls prior
to the refund being given.

The Adviser noted the complaints correspondence. She also noted the internal
correspondence that had passed between the BBC and the event organiser, Festival
Republic. The correspondence and phone conversations with Festival Republic had been
handled by their specialist in access for disabled people. She considered that, before the
live events, the exchanges were not all dealt with as part of the complaints process, but
some of them were dealt with as general correspondence.

She noted that the event organiser had first contacted the complainant on 3 August to
confirm his access requirements.

On 9 August, the complainant had emailed the event organiser. The complainant stated
that he and his wife were: “currently attempting to find PAs to accompany us to the two
Hyde Park events”; however, he stated he felt “very aggrieved” at the situation, and
pointed to the wording on the website which he considered indicated there would be staff
who could provide the assistance he and his wife required.

She considered that this indicated that, by 9 August, the complainant had been informed
it would not be possible to provide individual assistance of the kind he requested to him




and his wife — although it was not clear if this was as a result of a phone conversation or
email exchange.

On 10 August, the event organiser forwarded his concerns to the BBC and stated that
there had been a lengthy conversation with the complainant about what support was
offered during the live events.

The Adviser noted that a further telephone call was logged from the complainant on 11
August, reiterating the substance of the complaint. The summary of the call included a
reference to the complainant’s request for an assistant to help him and his wife during
their visit to the event. The call summary reported that he said:

“We got told they don't provide this service and that we had to bring our own
support. | was told they would get back to me but they didn't ... we cannot
arrange our own help.”

On 26 August, BBC Complaints had forwarded the summary of the telephone complaint to
the BBC team that was involved in the event. The complaint was “red flagged” for
immediate attention. On the same day, the BBC team had sought additional information
from the event organiser about the provision that was being made.

The event organiser’s specialist in access for disabled people sent a substantive response
to the BBC. This noted that he had previously been emailed by the complainant and had
previously responded to the complaint. It repeated the provision which was available
through the offer of the additional free tickets (2-4-1 tickets). The event organiser’s
specialist in access for disabled people had noted that the complainant had not wanted to
bring a carer with him. The email stated:

“l also explained that we didn't provide staff at these events to act as carers and
again explained why we do the 2-4-1 scheme.”

On 9 September, there was a further email from the event organiser’s specialist in access
for disabled people to the BBC. This noted that the complainant had rung him again,
requesting that a carer be provided for the event. The complainant was advised that this
was not a service that was provided and that instead 2-4-1 tickets were offered in order
that he could bring a carer with him. The event organiser’s specialist in access for
disabled people noted that he had previously replied to this complaint but was concerned
that the BBC should also be aware that the complaint had been renewed.

The next item within the complaints correspondence was a letter to the BBC from the
complainant on 28 September setting out the complaint in detail. The BBC sent a
substantive response to this on 14 November which thanked the complainant for his
patience and stated that time had been needed to raise his concerns with the organisers.
The response included an apology for the misunderstanding over the wording used on the
website. The response also included information about how the complainant could
escalate his complaint to stage 2 of the process. The Adviser noted the complainant had
escalated his complaint on 11 December and had received a substantive response at
stage 2 on 21 December.

The Adviser noted that Audience Services had a target of responding within ten working
days, but that more complex complaints could take longer.

The Adviser noted that the time period which the complainant was particularly concerned
about was in the days and weeks before the concerts rather than the BBC responses
afterwards. She noted that he said he had made a humber of telephone calls which had




not been responded to. She noted he had also explained the distress he and his wife had
felt at not knowing what provision would be available at the concert and that, to his mind,
the refund of the tickets had not resolved the complaint.

The Adviser noted, however, that from the first contact with the event organiser, the
complainant had been advised that it was not possible to provide an assistant for him and
his wife at the event. She noted that this had been repeatedly raised by the complainant;
however, it appeared that he had repeatedly been advised that the degree of assistance
he had requested would not be provided.

She noted that the complainant had set out his complaint in detail on 28 September and
that, in the substantive response, the BBC had apologised for erroneously believing his
complaint had been resolved by the refund of his tickets and had offered free tickets to
the following year’s events.

She considered that, from the internal correspondence that she had seen, there had been
several occasions when the complainant’s concerns had been raised within the BBC and
assurances had been sought about the support that was being provided. She considered
that it appeared the subject of access for disabled people had been taken seriously by the
event organisers and by the BBC. She considered that, prior to the live events taking
place, it was not unreasonable that the event organisers should respond to the specific
gueries about access arrangements.

She noted that the BBC had apologised for the confusion over the wording on the website
and for misunderstanding that the complaint had not been resolved and had offered the
complainant free tickets to the following year’s events as a goodwill gesture. She
considered that Trustees would be likely to consider the complaint was resolved by the
BBC's actions.

Taking this into account the Adviser considered Trustees would be likely to conclude that
the BBC had given a reasoned and reasonable response to the complaint. She therefore
did not consider it was appropriate, proportionate or cost-effective to proceed with the
appeal as it did not have a reasonable prospect of success. The Adviser did not propose
to put it before Trustees.

Request for review by Trustees

In further correspondence, the complainant stated he appreciated the thorough response
he had been sent, but considered that, nonetheless, the central points of his complaint
still stood:

e The additional cost that he and his wife would have faced in bringing carers with
them for the two events would have put them at a “substantial disadvantage”.

o He considered the degree of support they required could be regarded as an
“auxiliary aid or service” in terms of the legal provisions of the Equality Act.

e He disputed that it was relevant to consider the cost and practicability of providing
the level of care he was seeking to the rest of the 450 disabled people attending
the event. He considered only a small number of people would wish to have the
support he and his wife sought, because most would prefer to bring a carer with
them. He also considered that a member of staff could support a number of
disabled people who required the same level of assistance that he and his wife
had sought.

e The degree of support he and his wife required did not amount to “personal care”
and would not lead to the BBC providing “highly specialised areas of care”. He
considered that the BBC was resisting his request for support out of anxiety that it




would “open the flood gates” and lead to a situation in which the BBC took on
significantly more responsibilities and costs. He considered that, far from this, the
kind of support he and his wife required could be taught to a non-specialist carer
in less than ten minutes.

¢ He did not consider it was relevant to refer to provision that was made for
disabled people attending other events such as Glastonbury (which also offers a
free carer’s ticket to each disabled person). He noted that Glastonbury involved a
far larger venue, took place over a longer period and would require a far greater
degree of assistance than he believed would be “reasonable”.

e The complainant considered that venues such as the Royal Albert Hall and the O2
Arena probably would try to give him the assistance he sought — even though their
stated policies only extended to providing a free carer’s ticket to disabled people.

e The complainant agreed that he had been informed on 9 August that it would not
be possible to provide the level of support he sought and that this had been
repeated on each occasion he had contacted them. However, he pursued the
matter because he wished to hear from the BBC whether they also considered this
was reasonable and he had hoped the BBC would take this up for the complainant
with Festival Republic.

e The complainant had not been informed whether or not the BBC considered
Festival Republic’'s actions were reasonable — and this was why he continued to
pursue the complaint.

e His calls were not returned. The reason he called on 9 September was not to
renew his complaint but because the BBC had not returned his calls and he
wanted to know if any arrangements had been made for him and his wife to be
supported.

e The complainant accepted that the BBC had taken his concerns seriously but said
that this had not been communicated to him until he had complained in writing,
after the concerts had taken place.

e The complainant accepted that he had received an apology for the confusing
wording on the website and also for there being a misunderstanding about
whether his complaint had been resolved by the cost of the tickets being
refunded. He appreciated that he had been offered free tickets for the following
year's events.

The Panel’s decision
Trustees noted the points made by the complainant, the BBC and the Adviser.

Trustees regretted the disappointment suffered by the complainant and his wife as they
were not able to attend the events they had booked tickets for. They also noted there
had been some confusion about the level of support offered at the events and they noted
that this too was unfortunate.

Trustees noted that the complainant accepted the BBC had taken the advice of a
company which specialised in accessibility arrangements for disabled people at outside
events and that the company considered the BBC's provisions met the requirements of
the Equality Act. They noted that the complainant considered a different legal
interpretation of the Act was possible and also noted his point that the BBC was not
limited to only meeting the requirements of the Act but could choose to go beyond its
legal obligations.

The Trustees considered that it was properly a matter for the court if the complainant
wished to seek a different legal interpretation.




Trustees agreed that if they took this matter on appeal they would be likely not to uphold
this complaint given that:

The Royal Charter sets out a division of responsibility between the BBC Executive
and the BBC Trust. The “operational management of the BBC” was defined as a
duty that was the responsibility of the Executive Board under article 38(1)(c).
Trustees considered that ensuring proper provision was made for disabled people
accessing a BBC event was an operational matter that rested with the BBC. It
would only be appropriate for the Trust to be involved if it was clear that the BBC
had failed to make the kind of provision envisaged by the Equality Act.

Trustees understood the complainant’s position that he and his wife did not
require “personal care” or “highly specialised areas of care” but would only require
sporadic assistance during the event from an individual who could be quickly
trained to give the necessary level of support.

However, Trustees also noted paragraph 7.19 of the EHRC Statutory Code of
Practice for Services, Public Functions and Associations, which states that:

“In relation to services and public functions, the duty to make reasonable
adjustments is owed to disabled people generally. It is not simply a duty that
is weighed in relation to each individual disabled person who wants to access
a service provider’s services or who is affected by the exercise of a public
function”.

Trustees considered that, as the BBC’s duty was “owed to disabled people
generally” it was appropriate that the BBC should consider whether offering
bespoke levels of support was a reasonable adjustment — or whether it could place
an unreasonable additional burden on the BBC or lead to the BBC becoming
involved in offering "highly specialised areas of care”.

Trustees were not persuaded that the BBC had failed to make the required
provision and therefore considered this was an operational matter that rested with
the BBC.

Trustees noted that, while it was open to the BBC to go beyond the requirements
of the Equality Act, this would be an operational decision and, therefore, was not a
matter for them to consider.

Trustees regretted there had been confusion over the wording on the website
which had led the complainant to understand there would be more support
available during the event than in fact was the case.

Trustees noted — and welcomed — that the wording would be reconsidered in
future to guard against further misunderstandings.

Trustees noted that the complainant accepted he had been informed by the event
organiser’s specialist in access for disabled people that it would not be possible to
provide the degree of assistance he and his wife required. They noted the
complainant accepted this had been made clear in the first phone conversation he
had had with the Festival Republic specialist and repeated in subsequent phone
conversations. They noted that the complainant had wanted separate information
from the BBC, in case the BBC overrode that advice and decided it could provide
the assistance needed.

Trustees considered that the complainant had been given clear information to
inform him that it was not possible to provide the degree of support he needed.
Trustees noted that the BBC had apologised for the confusion regarding the
handling of the complaint and had offered the complainant and his wife free
tickets for the following year's events.

Trustees regretted the disappointment suffered by the complainant and his wife
but considered the BBC's actions resolved this element of complaint.




The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for
consideration.

March and April 2016, issued June 2016

29



The BBC's General Complaints and Appeals Procedure has three stages: the first two
stages with the BBC; the third and final stage an appeal to the Trust.

Complaints are answered at Stage 1 by the BBC — usually by BBC Audience Services but
sometimes directly by a content area. Where complainants remain dissatisfied after a
Stage 1 response, they can request a further response at Stage 1. If they are still
dissatisfied they may escalate their complaint to Stage 2. Complaints at Stage 2 are
considered by a senior manager in the BBC Division responsible for the matter being
complained about.

However, under the Complaints Framework, it is open to the BBC to close down
correspondence — this means the BBC notifies the complainant that it does not wish to
respond further. The complainant can appeal to the Trust if they consider the BBC is
wrong to close down the correspondence. This is the procedure the BBC followed in the
following cases. Where a complainant appeals to the Trust in these circumstances, if
Trustees uphold the appeal, the complaint is sent back to the BBC for a further response.

The General Complaints and Appeals Procedure explains that, at all stages of this
procedure, a complaint may not be investigated if it “is trivial, misconceived, hypothetical,
repetitious or otherwise vexatious”.

In the following cases the correspondence was reviewed by a senior member of the Trust
Unit who advises Trustees on Editorial Standards. The complainants had appealed on the
substance of their complaints but as the BBC had ceased handling the complaints at Stage
1 the point the Adviser considered was whether an appeal against the decision of the BBC
not to correspond further with the complainants had a reasonable prospect of success.




Decision of BBC Audience Services not to respond
further to a complaint about Boy George being chosen
to be a presenter of The Voice

The complaint concerned the decision about Boy George being chosen as a member of
the presenting team on 7he Voice. The complainant made the following points:

e The BBC was promoting Boy George as a gay icon/national treasure. This was not
the view of the wider gay community.

e He has never shown repentance or apologised to a man he was convicted of
assaulting and the BBC should have advised him to apologise to the victim and the
gay community.

o If the assault had been against a heterosexual female rather than a gay man the
BBC would not have hired him or be promoting him, especially for a high profile
family-orientated show.

e The decision to hire him shows the BBC does not think that violence against a gay
man matters.

e This is an offensive decision to the gay community.

BBC Audience Services responded and made the following points:

e Boy George is an icon of British pop music and an appropriate and exciting choice
for The Voice.

e A criminal conviction did not automatically prevent someone from contributing to a
BBC programme but such matters are always given careful consideration.

e Programme contributors were appointed on the basis of their experience and
knowledge and there was no doubt that Boy George was well qualified in this
regard.

e Some viewers would consider this an inappropriate choice because of Boy
George’s conviction but he had served his prison sentence and the BBC did not
believe that this should prevent him working on The Voice.

With regard to complaints handling the complainant said:
e The first reply from BBC Audience Services had ignored the full content of his
letter.
e Ex-convicts should be given a chance and there was no need for the BBC to tell

him that.

Audience Services said they had nothing further to add and that they did not believe the
complaint had raised an issue that justified further investigation.

Appeal

The complainant appealed to the BBC Trust. He complained that he had not been given
answers to his reasons and he felt he had been given a mini-lecture.

He also appealed on the substance of his complaint.

Decision of the Trust Adviser




The Trust Adviser (the Adviser) read the correspondence that had passed between the
complainant and the BBC. She decided that the point she should consider was whether
the complainant’s appeal against the decision of Audience Services not to correspond
further had a reasonable prospect of success. She decided that it did not.

The Adviser acknowledged the complainant’s concerns and noted the responses provided
by Audience Services. She explained that the Trustees had considered a similar complaint
in October 2015 and decided that it should not be heard on appeal because it did not
have a reasonable prospect of success. This was because they decided the issue was a
matter of editorial judgment which rested with the BBC.

The complainant was sent a copy of the Adviser’s decision from October 2015 which
stated:

“The Trust Adviser (the Adviser) decided that the point she should consider was
whether the complainant’'s appeal against the decision of Audience Services not to
correspond further had a reasonable prospect of success.

The Adviser acknowledged his views and appreciated that he had sought to raise
his genuine concerns with the BBC’ however, she decided that his appeal did not
have a reasonable prospect of success.

She noted that the Royal Charter and accompanying Agreement between the
Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC
Trust and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. In broad
terms, the BBC is free to make editorial decisions as long as its output meets the
standards set out in the Editorial Guidelines. The BBC is also entitled to make
operational decisions as long as they are in keeping with the other guidelines
(such as fair trading guidelines) that the BBC works within.

The Adviser considered that decisions about who should be a contributor to a
programme were editorial judgments that rested with the BBC. While she noted
the points made by the complainant, she noted Audience Services had responded
that having a criminal conviction did not prevent someone being a contributor to
the BBC and that Boy George was qualified for the role by his very successful
music career...

Taking this into account the Adviser considered Trustees would be likely to
conclude that BBC Audience Services had given a reasoned and reasonable
response to the complaint and had acted appropriately in declining to enter into
further correspondence. She therefore did not consider it was appropriate,
proportionate or cost-effective to proceed with the appeal as it did not have a
reasonable prospect of success.”

The Adviser also explained that his concern that the BBC would not employ someone who
had been convicted of a similar offence against a woman or girl was a hypothetical
guestion and was therefore not something that could be answered.

Taking this into account the Adviser considered Trustees would be likely to conclude that
BBC Audience Services had given a reasoned and reasonable response to the complaint
and had acted appropriately in declining to enter into further correspondence. She
therefore did not consider it was appropriate, proportionate or cost-effective to proceed
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. The Adviser did not
propose to put it before Trustees.




Request for review by Trustees

The complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with his
appeal. He referred to his original complaint and following emails and letters. He said:

He had complained about the poor response of the BBC with the reference to Boy
George being an “icon” and the “mini-lecture” that ex- convicts should still be
employed.

His complaint was more serious than that of the complainant whose October 2015
finding he had been sent. He did not want his complaint linked with ones raising
different issues.

The BBC would not have employed someone who had been convicted of a similar
offence against a woman or a girl. He acknowledged this was a hypothetical point
but stated that it was a valid one.

As a responsible employer the BBC should have advised Boy George to publicly
express his remorse and apologise to his victim but it did not do this.

The BBC has shown contempt to the victim and those within the gay community
who have been affected by similar violence.

The Panel’s decision

A panel of the Complaints and Appeals Board noted the points made by the complainant,
the BBC and the Adviser in this case and a previous case.

Trustees noted that the issue in front of them was whether the decision by Audience
Services not to correspond further with the complainant was correct.

They agreed that if they took this matter on appeal they would be likely not to uphold this
complaint given that:

decisions concerning who can contribute to a programme are editorial ones that
rest with the BBC. In general, the BBC is free to make editorial decisions as long
as its output meets the standards set out in the Editorial Guidelines. As the Royal
Charter (article 38, (1) (b) and article 38, (1) (c)) set out, “the direction of the
BBC's editorial and creative output” and its “operational management” are
specifically defined as duties of the Executive Board and ones in which the Trust
does not get involved.

people are not prevented from being contributors to BBC programmes because
they have a criminal conviction.

the proposition that the BBC would not employ someone with a similar conviction
against a woman or a girl was hypothetical and therefore not something the Trust
could consider.

BBC Audience Services had given a reasoned and reasonable response to the
complaint.

With regard to complaints handling Trustees agreed that if they took this matter on
appeal they would be likely not to uphold this complaint given that:

whether Boy George was a pop icon was a subjective matter and the BBC was
entitled to express its view. It had also acknowledged that some would feel he
was not an appropriate choice for The Voice.

the BBC was entitled to explain its view that a criminal conviction did not
automatically prevent someone from contributing to a BBC programme but such
matters are always given careful consideration.




e the argument that the BBC would not employ someone with a similar conviction
against a woman had not been directly addressed by Audience Services.
Notwithstanding, the reasons for the employment of Boy George had been
explained and the complainant had received a reasoned and reasonable reply from
Audience Services.

Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to proceed
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success.

The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for
consideration.




Decision of BBC Audience Services not to respond
further to a complaint about Antiques Roadshow, BBC
One

The complainant had wanted to contact both an expert from Antiques Roadshow and two
members of the public who had appeared on the show. Members of the Antiques
Roadshow production team responded to the original query on 17 February 2015 making
the following points:

o They had done an extensive search for an item called “ship’s biscuit” and the
Eastbourne location concerned but had found nothing matching the information
provided. They asked whether the complainant could supply any more details, and
if so, the programme would forward the query to the person who appeared in the
programme with that item. However, whether or not the owner of the item chose
to respond was up to them.

Following a further letter from the complainant, an assistant producer responded on 2
June 2015, explaining that:

¢ She had forwarded the complainant’s details to the person who appeared on the
programme but it was not possible for the BBC to give out any personal details of
contributors. It was up to them whether they chose to get in contact.

¢ She was not at liberty to pass on details of an expert who had appeared on the
programme.

e She apologised if this was disappointing, but explained that it was BBC policy.

The query then became a complaint in August 2015. The complainant made the following
points in letters addressed to BBC Bristol, the Director-General and the BBC Trust up to
December 2015:

e He had written a letter of complaint to the Head of BBC Bristol but had had no
reply and suspected it was because it was with the producer he had complained
about.

e He was unable to obtain the details he wanted.

e He felt that the responses he had received from the BBC suggested that he was
being discriminated against and that his complaint was being covered up.

¢ He believed the BBC had misrepresented the nature of his complaint.

BBC Audience Services made the following points regarding the complaint:

e They were sorry that the complainant had reason to complain about a BBC
producer. The main role of the production team was to make programmes and not
to correspond with viewers.

o Areply to a complaint was only guaranteed if the formal complaints procedure
was used.

Audience Services said they had nothing further to add and that they did not believe the
complaint had raised a significant issue of general importance that justified further
investigation.

Appeal

The complainant appealed to the BBC Trust on the substance and handling of his
complaint. His appeal letter, sent from Australia, was dated 16 October 2015 but was also




addressed to the Director-General and the letter was delivered to his office, from where it
was forwarded to Audience Services for response. The appeal was therefore delayed in
reaching the Trust. The complainant made the following points:

e The BBC had covered up his complaint and refused to communicate with him
about his concerns.

¢ The BBC had deliberately created a horrible situation in order to discriminate
against him.

e He requested the postal address of the ombudsman.

e He wished to add the BBC Trust to his complaint.

¢ He said he had never asked for anyone’s private details as responses sent at Stage
1 had suggested.

e He felt the BBC had been very unhelpful.

Decision of the Trust Adviser

The Trust Adviser (the Adviser) decided that the point she should consider was whether
the complainant’s appeal against the decision of Audience Services not to correspond
further had a reasonable prospect of success. She decided it did not.

The Adviser could not see any evidence that the complainant had been lied to,
discriminated against or ignored. She considered that the programme team had tried hard
to respond to the queries that had been put to them.

She noted that the complainant had submitted a query to the Antiques Roadshow team a
year ago and it appeared that they had not been able to locate a particular edition of the
programme about which the complainant wished to have further details. She noted that
the production team had explained that they were not able to supply personal details of
contributors and had apologised for any disappointment caused to the complainant by this
policy. As far as the Adviser could determine from the complainant’s correspondence, he
felt discriminated against and lied to as a result of this response. She noted that in his
appeal he said he had never requested anyone’s personal details. She was not clear
about the exact nature of the complaint, or what the allegations were against the BBC
producer concerned. As the complainant had not provided clear details of his concerns,
she was unable to determine whether his concerns had been misrepresented or
misunderstood by either the Antiques Roadshow team or Audience Services.

The Adviser also noted that the complainant had not followed the BBC's published
complaints procedure which requests people to complain to BBC Audience Services in the
first instance. This procedure was designed as a way of ensuring that complaints are
handled centrally and can be directed to the most appropriate department as efficiently as
possible. The Adviser noted that there had been delays in progressing the complaint and
she believed that these were due, in part, to the way in which the complainant had
addressed his letters to more than one area of the BBC. The Adviser had not seen
evidence of any covering up of the complainant’s concerns, or any mishandling of his
complaint. However, she acknowledged that he was very unhappy about the BBC's
response to his concerns and she was sorry that he felt he had been unable to reach a
satisfactory resolution.

She noted that the complainant wished to take his concerns to an external regulator as he
was unhappy with the BBC Executive and the BBC Trust, and had requested the address
of the ombudsman. She noted that the broadcasting regulator Ofcom dealt with certain
types of complaints. She did not think it was likely that this complaint would be within
Ofcom’s remit, but provided its postal address.




Taking this into account the Adviser considered Trustees would be likely to conclude that
BBC Audience Services had given a reasoned and reasonable response to the complaint
and had acted appropriately in declining to enter into further correspondence. She
therefore did not consider it was appropriate, proportionate or cost-effective to proceed
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. The Adviser did not
propose to put it before Trustees.

Request for review by Trustees
The complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with his

appeal. He reiterated his concerns about the handling of his complaint and the belief that
he was being discriminated against. The complainant added the following points:

. He had already set out the nature of his complaint clearly.
o The Trust had not provided him with the contact details for the ombudsman.
o He had not asked for private details; he had asked for postal addresses or for the

programme to act as an intermediary.
The Panel’s decision

A panel of the Complaints and Appeals Board noted the points made by the complainant,
the BBC and the Adviser.

Trustees were aware that the Trust is the final arbiter of appeals in the BBC and that
there was no external ombudsman in relation to an operational/complaints handling
complaint of this nature.

Trustees noted that the issue in front of them was whether the decision by Audience
Services not to correspond further with the complainant was correct.

Trustees agreed that if they took this matter on appeal they would be likely not to uphold
this complaint given that:

¢ Decisions concerning the provision of contributor information to members of the
public who had written in were operational decisions (which had to be taken in line
with the BBC’s duties under the Data Protection Act). The operational
management of the BBC was specifically defined in the Royal Charter (article 38,
(1)(c)) as a duty of the Executive Board and one in which the Trust did not get
involved.

e The complainant had, in any event, received reasonable replies to his query from
the programme.

e The general complaints procedure explained that:

o0 All complaints should be made to BBC Audience Services, [through the BBC
website, by telephone or by post] If you do not direct your complaint to
one of the above, the BBC cannot guarantee that your complaint will be
replied to.

e Trustees did not consider there was evidence to suggest the complaint had been
misrepresented or covered up by the Antiques Roadshow team, Audience Services
or the Trust. Nor did Trustees consider there was any evidence to suggest that the
complainant had been discriminated against at any stage of his complaint.

Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to proceed
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success.




The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for
consideration.

March and April 2016, issued June 2016

38



Decision of BBC Audience Services not to respond
further to a complaint regarding the BBC’s attitude to
homosexuality

The complainant initially contacted the BBC about the possible repeat broadcast of a radio
play that had first been transmitted in 1981. He subsequently corresponded about the
BBC'’s attitude to homosexuality. He made the following points:

e He sought information about the adaptation of James Hilton's book Lost Horizon
which had been broadcast as a radio play in 1981.

e He considered the BBC was biased in favour of homosexuality and considered that
a report on BBC News was biased against the position in Northern Ireland
regarding homosexuality. He also considered that, a radio presenter showed a
“totally unjustified sympathy for homosexual equality”.

¢ He was aware of changes to the laws regarding equality and considered they were
a big mistake.

e He submitted his own information charts for the BBC's use which compared
heterosexual and homosexual couples and set out which relationships were likely
to lead to the production of children and which were not, and which also assessed
which relationships were “sane” and which were “insane”.

BBC Audience Services made the following points:

e The radio play was not commercially available and, while the play had been
rebroadcast on Radio 4 Extra in 2014, there were no plans currently to retransmit
it.

e The complainant was sent details of an online site which carried further
information about forthcoming programmes.

e The complainant was informed that for example independent companies which
produced output for the BBC made their own arrangements about post-
transmission distribution.

e The complainant was thanked for his feedback and informed that his letters had
been read.

e The BBC was committed to impartial reporting.

e The BBC was not biased towards any particular lifestyle, but was committed to
making output that reflected the diversity of its audience.

Audience Services said they had nothing further to add and that they did not believe the
complaint had raised an issue that justified further investigation.

Appeal
The complainant appealed to the BBC Trust and made the following points:
e He considered the BBC “have been deceived by current legislation regarding
homosexuality and same sex (gender unbalanced relationships) and as a result of

this are mentally ill”. He considered the BBC was suffering from a delusion which
was symptomatic of mental illness.

Decision of the Trust Adviser

The Trust Adviser (the Adviser) decided that the point she should consider was whether
the complainant’s appeal against the decision of Audience Services not to correspond
further had a reasonable prospect of success. She decided it did not.




She noted that Audience Services had provided the complainant with helpful information
about the rebroadcast of archive programmes in response to his initial complaint. She
considered that Audience Services had given a reasonable assurance that the BBC was
committed to impartial reporting and transmitting output that reflected the lives of its
audience. She noted the complainant’s own strong views regarding homosexuality and
also noted that the BBC had thanked him for his feedback on the subject, and assured
him his letters had been read.

The Adviser noted that the appeal did not refer to any BBC output. She noted that
decisions about what programmes to make and which news stories to cover, and the way
in which they were covered, were made by the BBC — and the Trust did not have a role in
these decisions unless they involved a breach of Editorial Standards. She had seen no
evidence that suggested there was a breach of editorial standards in this instance.

Taking this into account the Adviser considered Trustees would be likely to conclude that
BBC Audience Services had given a reasoned and reasonable response to the complaint
and had acted appropriately in declining to enter into further correspondence. She
therefore did not consider it was appropriate, proportionate or cost-effective to proceed
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. The Adviser did not
propose to put it before Trustees.

Request for review by Trustees

The complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with his
appeal. He referred to his original complaint and following emails, letters and other
material he had submitted. He asked a number of questions. He said that:

e The information charts he had submitted showed much more than had been
stated in the original Trust Unit decision.

¢ He thought the Adviser had not mentioned most of his input to the Trustees and
that this suggested she had not carefully studied the information he had
submitted.

e The Adviser had not distinguished between matters of opinion and fact.

e The Adviser had failed to evaluate “sexuality” or concepts like sexual orientation,
gender identity, equality and lifestyle.

He said his questions regarding the radio adaptation of James Hilton’s play were irrelevant
and had nothing to do with his complaint regarding the BBC'’s attitude to sexuality.

The Panel’s decision

A panel of the Complaints and Appeals Board noted the points made by the complainant,
the BBC and the Adviser.

Trustees were provided with the complainants past paperwork in the case. They agreed
that it was not necessary for the Adviser to refer to the detail of the ‘information charts’
when proving the complainant with her decision.

Trustees noted that the issue in front of them was whether the decision by Audience
Services not to correspond further with the complainant was correct.

They agreed that if they took this matter on appeal they would be likely not to uphold this
complaint given that:




e The complainant’s concerns about equality legislation were a matter for the
Government and not the Trust.

e The BBC was entitled to broadcast and publish output which reflected the lives of
their audiences.

o Decisions about what programmes should cover are editorial decisions which are
the responsibility of the programme-makers and ultimately the BBC Executive
Board, rather than the Trust. (Royal Charter, Article 38 (1)(b))

Trustees agreed that the complainant had received a reasoned and reasonable answer
from Audience Services which, amongst other points, had explained that:

e The BBC was committed to impartial reporting.
e The BBC was not biased towards any particular lifestyle, but was committed to
making output that reflected the diversity of its audience.

Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to proceed
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success.

The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for
consideration.




Decision of BBC Audience Services not to respond
further to a complaint about footage recorded for BBC
Spotlight and Look North, September 2015

The complaint concerned a copy of news event footage recorded by the BBC which was
requested by the complainant but not delivered to his satisfaction. The complainant
made the following points:

e The BBC had promised to send him a copy of a recording of the re-dedication of
his relative’s grave, but despite several reminders, there was a long delay in
receiving it, and when he did receive it, it was not the full event recording which
he had been expecting.

¢ He was told that someone had destroyed the full recording of the ceremony
because of storage space. He did not think this could be the case when everything
was now stored digitally, and he requested written confirmation of whether the
recording did still exist in its entirety or not.

e He received a DVD of clips from the ceremony but was not satisfied as he said he
had been promised a recording of the whole ceremony.

e In his follow-up complaint, he said that saying he could not receive a full version
of the event due to consent restrictions by people who attended the event was an
excuse for incompetence. He did not believe that any of the material could have
been sensitive in nature and said that everyone at the ceremony had no secrets
from each other.

BBC Audience Services made the following points:

e The complainant had been sent a DVD of footage that was broadcast, and it also
included extra footage of the event that had been requested by the complainant.
It did not include footage that was sensitive in nature or that was not consented
to by other people who attended the ceremony.

e The BBC journalist who arranged for the DVD to be sent to the complainant had
taken a great deal of care in ensuring that as much footage as possible was
included for the complainant.

¢ In their stage 1b response, they explained that it was not enough to assume that
there were “no secrets” amongst the attendees, and that it would not be ethical
for the BBC to share footage with the complainant without obtaining consent from
others featured in it.

e They said they were sorry that the complainant was disappointed with the DVD he
had been sent. They assured him the production team had done everything
possible to help.

Audience Services said they had nothing further to add and that they did not believe the
complaint had raised an issue that justified further investigation.

Appeal

The complainant appealed to the BBC Trust on the substance and handling of his
complaint. He made the following points:

e He understood that sensitive material could not be made available to him, but he
believed that in this case the BBC was trying to use data protection to avoid doing
any more to meet his request for footage of the entire ceremony.

o If necessary, he would write to everyone who attended to ask their permission.




¢ He had apparently received two versions of the footage: the first was as broadcast
and was a much edited version; the second was also edited and did not contain
broadcast footage. He did not see why he should have to splice the two together
himself when both sets of footage were in the public domain and once existed as
one piece of footage.

¢ He felt that sending him recordings that were different in content made the data
protection claims amusing.

o He felt his family had been treated shabbily. The BBC reporter concerned had
ignored his emails, went on holiday for five weeks, was always out on a job and
never rang him back. He said he would like someone external to investigate his
complaint; it was obvious to him that all the replies he had received had come
from a “complaint deflection department”.

e He said the BBC complaints procedure was unhelpful and insulting. It appeared to
have been designed to put people off complaining.

Decision of the Trust Adviser

The Trust Adviser (the Adviser) decided that the point she should consider was whether
the complainant’s appeal against the decision of Audience Services not to correspond
further had a reasonable prospect of success. She decided it did not.

The Adviser acknowledged the complainant’s disappointment with the two DVDs he had
received which contained footage of the re-dedication ceremony of his relative’s grave.
She also acknowledged his dissatisfaction with the BBC complaints procedure.

The Adviser noted that Audience Services had explained that the BBC was unable to send
the complainant the recording of the full ceremony, but had sent him as much footage as
possible, given the restrictions outlined in the Stage 1 responses. She understood that
the BBC believed it had agreed to send him a dub of the BBC news feature as broadcast
and did not agree that anyone from the production team had promised to send him the
unedited footage of the entire ceremony. The Adviser also understood that, as a result of
the complaint, the journalist who had arranged for the DVD to be made and sent to the
complainant, reviewed all the footage from the ceremony to make sure there was nothing
in it to which anyone included in it might object to being shared. The journalist then
arranged for a second DVD to be made and sent to the complainant. The Adviser
believed that the complainant did not feel this resolved his complaint because he felt
there was footage on each DVD that needed to be edited together to make a cohesive
version of the whole event which he could watch with his family.

The Adviser appreciated that the complainant believed the BBC's understanding, as
conveyed by Audience Services, fell short of the original promise that had been made to
him by a BBC journalist, but she noted that this was a matter between the complainant
and the BBC, and it was not possible for the Adviser to know exactly what was promised
to him. However, the Adviser noted that any special arrangement to send a DVD of a
recording to a contributor would be part of the operational management of the BBC. The
Trust did not have a role in these matters unless they involved a breach of Editorial
Standards, and the Adviser had not seen any evidence to suggest there was a breach of
editorial standards in this instance.

She noted that it was not customary practice to send unedited footage on request to
contributors or members of BBC audiences. She understood that in this case the BBC had
sent material to the complainant, but this was not a service the BBC was under any
obligation to provide, and she understood it had taken the journalist a considerable
amount of time to prepare. She noted that Audience Services had apologised for the




complainant’s disappointment but the BBC felt it had done all it reasonably could to
accommodate his request.

With regard to the complaints procedure, the Adviser acknowledged the difficulty the
complainant had experienced when making his complaint online. The Adviser noted that
in the last review of the complaints procedure in 2012, the majority of people who
contacted the BBC via the webform were satisfied with it as a means of communicating
their concerns, but complaints handling was something the Trust kept under review, and
she thanked him for his feedback.

Taking this into account the Adviser considered Trustees would be likely to conclude that
BBC Audience Services had given a reasoned and reasonable response to the complaint
and had acted appropriately in declining to enter into further correspondence. She
therefore did not consider it was appropriate, proportionate or cost-effective to proceed
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. The Adviser did not
propose to put it before Trustees.

Request for review by Trustees

The complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with his
appeal. He referred to his original complaint and following emails and letters. He said:

e His complaint had not been investigated independently and none of the points he
had raised were being answered.

e He had been told untruths, and the requirements of the Data Protection Act had
been misquoted which was “bordering on illegal”.

e He felt he had been badly messed about by the BBC.

The Panel’s decision

A panel of the Complaints and Appeals Board noted the points made by the complainant,
the BBC and the Adviser.

Trustees noted that the issue in front of them was whether the decision by Audience
Services not to correspond further with the complainant was correct.

They agreed that if they took this matter on appeal they would be likely not to uphold this
complaint given that:

e The provision of unedited footage in response to a request from a member of the
public was an operational decision. Such decisions are the responsibility of the
programme-makers and ultimately the BBC Executive Board, rather than the Trust.
(Royal Charter, Article 38 (1)(c))

e The BBC had apologised that the complainant was disappointed with the material
that had been sent to him. However, it was not obliged to provide film footage on
request.

e The reply from the BBC had been reasoned and reasonable.

Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to proceed
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success.

The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for
consideration.




Decision of BBC Audience Services not to respond
further to a complaint about poor grammar in BBC
output

The complaint concerned the use of poor grammar in BBC output, and also meaningless
phrases such as “you know” and “I mean”. The complainant made the following points:

o He gave examples of poor grammar including: wrong constructions such as “the
reason is because”; singular verb forms when the plural should be used; past tense
form for the extant; wrong pronominal forms for the subjects: “me/her/him”;
“kind/sort” used wrongly in singular form.

¢ In a follow-up complaint, he urged Audience Services not to evade the matter by
referring to style, preference and views.

¢ He was appealing to grammar, logic and the need to state the thought clearly.

BBC Audience Services made the following points:

e The BBC was conscious of the need to maintain a high standard of spoken English and
pronunciation throughout all its broadcasts.

e |t was inevitable that some viewers would dislike or disapprove of certain presenters
and their presenting style.

e The BBC did not engage any presenter unless it believed they were competent and
could meet the specific demands required of them.

¢ They acknowledged that the complainant felt the BBC had made mistakes and assured
him that they valued his feedback which would be included in the overnight report
seen by senior management teams. These reports were among the most widely read
sources of feedback in the BBC and ensured that complaints were seen by the right
people quickly.

e Audience feedback helped to inform decisions about current and future BBC output.

e Audience Services said they had nothing further to add and that they did not believe
the complaint had raised an issue that justified further investigation.

Appeal

The complainant appealed to the BBC Trust on the substance and handling of his
complaint. He made the following points:

e He felt that Audience Services had hidden from the truth in their response to his
complaint, and had not bothered to look up references he had provided from New
Fowler's Modern English Usage.

e The BBC should set an example by using good English, which would particularly help
young people and foreigners.

Decision of the Trust Adviser

The Trust Adviser (the Adviser) decided that the complainant’s appeal did not have a
reasonable prospect of success.

The Adviser decided that the point she should consider was whether the complainant’s
appeal against the decision of Audience Services not to correspond further had a
reasonable prospect of success.




She acknowledged the complainant’s concerns about the BBC's use of grammar, and his
view that the BBC should lead by example and ensure that its presenters always followed
the rules of good grammar, as set out in New Fowler's Modern English Usage.

She noted that Audience Services had explained that the BBC was conscious of the need
to maintain a high standard of good spoken English in its output, and that presenters
were not engaged unless the BBC believed they were competent. She acknowledged that
the complainant felt that high standards of grammar were not always being achieved, but
she noted that the direction of the BBC's editorial and creative output was defined in the
Royal Charter as a duty that was the responsibility of the BBC Executive Board. She also
noted that a lot of BBC output was broadcast live and that live broadcasting created
additional pressures for presenters which could contribute to grammatical errors despite
the best endeavours of the editorial teams.

The Adviser acknowledged the complainant’s dissatisfaction with the responses he had
received from Audience Services. She noted that the complainant would have preferred
Audience Services to respond in greater detail to the points he made — and with reference
to New Fowler's Modern English Usage. However, she noted that the complaints system
was funded by the licence fee and that responses had to be proportionate, in the interests
of all licence fee payers. She considered Trustees would be likely to conclude that
Audience Services had sought to respond in a helpful and reasonable way and were not
required to respond in the level of detail the complainant outlined.

Request for review by Trustees

The complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with his
appeal and made the following points:

o He believed that the use of poor grammar was a habit that should be corrected and to
make reference to the “live-ness” of broadcasts was not a valid excuse.

o He was only requesting that presenters and other staff be “informed of their errors”.

e The decision had omitted some usages of English he had complained about.

The Panel’s decision

A panel of the Complaints and Appeals Board noted the points made by the complainant,
the BBC and the Adviser.

Trustees noted that the issue in front of them was whether the decision by Audience
Services not to correspond further with the complainant was correct.

They agreed that if they took this matter on appeal they would be likely not to uphold this
complaint given that:

e Decisions about English usage in output and how to train staff in grammatical English
are operational ones which are the responsibility of the programme-makers and
ultimately the BBC Executive Board, rather than the Trust. (Royal Charter, Article 38
(1)(c))

e The reply from the BBC had been reasoned and reasonable.

Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to proceed
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success.

The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for
consideration.




Decision of BBC Audience Services not to respond
further to a complaint about Eggheads, BBC Two

The complaint concerned the scheduling of repeat episodes of £ggheads in place of new
Eggheads episodes and two episodes of Great British Railway Journeys. The complainant
made the following points:

o He queried the need to run old episodes of £ggheads instead of scheduled output
and noted that Jeremy Vine had stated he had recorded 60 new episodes.

e The two missing episodes of Great British Railway Journeys had not been re-
scheduled.

e It was a misuse of the TV licence fee.

BBC Audience Services made the following points:

e They initially sent a general response acknowledging that late schedule changes
were annoying to the audience, especially when a programme had been
extensively trailed, or was of particular interest to an individual viewer.

e The BBC tried to keep schedule changes to a minimum and when it did happen,
tried to inform the audience what was happening.

e There were many possible reasons for schedule changes, and the BBC tried to give
an on-air announcement explaining the reason for the change.

¢ In a later response, they noted that sometimes programmes had to be postponed
for editorial reasons — and this had been why Great British Railway Journeys had
not been broadcast as planned.

e They noted that there were a range of reasons why output could not be
transmitted as planned — for example, legal matters.

e They noted that the two editions of Great British Railway Journeys had now been
broadcast.

e They contacted the scheduling department about the current run of Eggheads and
established that there had been no recent disruption to the planned run of
Eggheads. Some repeats were substituted for new episodes at the end of
January, but since then, they had been showing the new series.

e They appreciated the complainant’s feedback which had been circulated to senior
management and programme makers.

Audience Services said they had nothing further to add and that they did not believe the
complaint had raised an issue that justified further investigation.

Appeal

The complainant appealed to the BBC Trust on the substance and handling of his
complaint. He said the BBC had claimed to be showing the latest series of £ggheads when
they were showing repeats.

Decision of the Trust Adviser

The Trust Adviser (the Adviser) decided that the point she should consider was whether
the complainant’s appeal against the decision of Audience Services not to correspond
further had a reasonable prospect of success. She decided it did not.

The Adviser acknowledged the complainant’s concern that the BBC had shown old
episodes of £ggheads when a new series was available, and had denied swapping new
scheduled episodes for repeats. The Adviser noted that £ggheads was generally billed in a




regular weekday slot, Monday to Friday, at 1800 on BBC Two. She noted that since the
beginning of 2016, episodes from the following three series had been broadcast:

1-21 January Series 16
22-29 January Series 17
1-26 February Series 13
29 February-17 March Series 17

The Adviser noted that at the time of the original complaint, 3 February, the BBC had
shown eight episodes from the latest series before showing repeats of episodes from
series 13. She noted that on the date of the response from Audience Services, 10
February, giving further details of episodes recently scheduled, the Scheduling
Department had stated that at the end of January they had shown some older episodes,
but were now showing the new series. The Adviser noted that it did seem to be the case
that the latest series (17) was broken off in mid-run, as pointed out by the complainant,
and during February several episodes were shown from Series 13. However, since 29
February, episodes from series 17 were being broadcast.

The Adviser appreciated the reasons for the complainant’s dissatisfaction with the
responses he received, but noted that Audience Services had explained that changes to
the schedule could be made for a number of reasons and the BBC did try to inform
viewers of changes by way of an on-air announcement. She noted that Audience Services
had said the BBC would make appropriate improvements in terms of providing better
information about schedule changes when they occurred. She also noted that Audience
Services had explained that the two postponed episodes of Great British Railway Journeys
had now been broadcast.

She noted that programme scheduling was part of the operational management of the
BBC and, as such, was the responsibility of the BBC Executive Board. Operational
decisions about changes to the programme schedule, and how viewers were informed of
those changes, were the responsibility of the programme-makers rather than the Trust.
She had not seen evidence of a deliberate policy by the BBC of trying to convince the
audience that new episodes were being broadcast when they were repeats, but she
appreciated the complainant bringing this matter to the BBC's attention.

Taking this into account the Adviser considered Trustees would be likely to conclude that
BBC Audience Services had given a reasoned and reasonable response to the complaint
and had acted appropriately in declining to enter into further correspondence. She
therefore did not consider it was appropriate, proportionate or cost-effective to proceed
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. The Adviser did not
propose to put it before Trustees.

Request for review by Trustees

The complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with his
appeal. He referred to his original complaint and following emails and letters. He said:

¢ He wanted the decision reviewed because at the time he emailed his appeal on 8
April 2016 repeats of Eggheads were being shown again.

¢ The audience deserved to be shown new editions of a quiz show when they are
available as those that had already been broadcast held no attraction.




The Panel’s decision

A panel of the Complaints and Appeals Board noted the points made by the complainant,
the BBC and the Adviser.

Trustees noted that the issue in front of them was whether the decision by Audience
Services not to correspond further with the complainant was correct.

They agreed that if they took this matter on appeal they would be likely not to uphold this
complaint given that:

¢ Decisions about changes to the programme schedules and the way viewers are
informed are operational ones which are the responsibility of the programme-
makers and ultimately the BBC Executive Board, rather than the Trust. (Royal
Charter, Article 38 (1)(c))

Trustees agreed that the complainant had received a reasoned and reasonable reply from
Audience Services.

Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to proceed
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success.

The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for
consideration.




Decision of BBC Audience Services not to respond
further to a complaint about standards of
pronunciation in BBC output

The complaint concerned the accents and pronunciation of BBC news reporters and
presenters across the output as whole. The complainant made the following points:

e There was a growing tendency for presenters to ‘doctor’ their accents to form a
grey amalgam representative of nowhere.

e This group of presenters, by copying each other, have had a significant, spreading
and questionable effect on the way people speak in Britain.

e The BBC should consider its unique position of influence and refrain from social
engineering (conscious or unconscious) that could only deplete the regional
diversity the BBC has always maintained it respects and supports.

¢ He gave a number of examples, such as the use of the long ‘A’ and the short ‘A’

e The BBC had the power to influence, advise or at least set some limits on the ways
presenters spoke.

o He requested that his long and closely argued letter be answered in detail.

¢ He had demonstrated he was not complaining on a trivial matter.

BBC Audience Services made the following points:

e They apologised for the delay in replying.

e The BBC was aware of the issues he had raised.

The BBC felt it was important to reflect the diversity of the UK and tried to provide
something for everyone across its output. That included hearing different accents,
including those of Southern England, but they noted the complainant might
continue to disagree.

e They were sorry to hear of instances where listeners or viewers had not been able
to hear every word clearly. The BBC always aimed for the highest standards which
included clear and easily understood English.

e They apologised if the complainant felt they were issuing a formulaic reply, but
they had noted his concerns, which were sent to programme makers, as well as
editors, producers, and senior BBC management via the BBC's overnight report.

Audience Services said they had nothing further to add and that they did not believe the
complaint had raised an issue that justified further investigation.

Appeal

The complainant appealed to the BBC Trust on the substance of his complaint. He
reiterated his concerns and said that he had painstakingly gathered evidence of the issues
he had raised concerning the potential destruction of crucial elements of regional identity
through the tendency of presenters in recent years to distort southern British, estuarine
and received pronunciation accents by inserting various northernisms (particularly a short
flat ‘a’) which clashed jarringly, sounded phoney and could sometimes even lead to
genuine confusion.

Decision of the Trust Adviser
The Trust Adviser (the Adviser) carefully reviewed the correspondence that had passed

between the complainant and the BBC and decided that the complainant’s appeal did not
have a reasonable prospect of success.




The Adviser understood that BBC Audience Services had decided not to correspond
further with the complainant after stage 1. She decided that the point she should
consider was whether the complainant’s appeal against the decision of Audience Services
not to correspond further had a reasonable prospect of success,

She acknowledged the complainant’s concern that standards of pronunciation and the
diversity of regional accents across the BBC’s output were threatened by presenters who
had a tendency to ‘doctor’ their accents in a way he found most unappealing. She noted
too his concern that this had a significant impact on the standard of English spoken across
the UK and that it undermined authentic regional accents.

She noted that Audience Services had explained that the BBC aimed for the highest
standards and that it was committed to reflecting the diversity of the UK. She
appreciated that the complainant had put a great deal of time and effort into gathering
examples to support his complaint and that he had requested a detailed response
addressing all his concerns, which he had acknowledged were set out at some length.
However, she noted that the complaints system was funded by the licence fee and that
responses had to be proportionate, in the interests of all licence fee payers. She
considered that Trustees would be likely to conclude that Audience Services had sought to
respond in a helpful and reasonable way, and were not required to respond in the level of
detail the complainant would have preferred.

The Adviser noted that the direction of the BBC's editorial and creative output was defined
in the Royal Charter as a duty that was the responsibility of the BBC Executive Board.
Decisions about which presenters to engage, and how much influence the BBC should
have over the way they spoke, were the responsibility of programme-makers and senior
management teams rather than the Trust. The Adviser noted that Audience Services had
explained that the complainant’s feedback had been passed to those teams and that
feedback helped to inform their decisions about future output, although the BBC could not
promise to act on every piece of audience feedback it received.

Request for review by Trustees

The complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with his
appeal. He reiterated his concerns and added the following points:

e The advisor had not given any reason to show why his complaint is not a valid
one, which in the complainant’s view is unacceptable.

¢ It would not have been disproportionate for Audience Services to correspond
further because ‘clarity should be paramount’.

The Panel’s decision

A panel of the Complaint and Appeals Board noted the points made by the complainant,
the BBC and the Adviser.

Trustees noted that the issue in front of them was whether the decision by Audience
Services not to correspond further with the complainant was correct.

They agreed that if they took this matter on appeal they would be likely not to uphold this
complaint given that:

e The Royal Charter and accompanying Agreement draw a distinction between the
role of the BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by the Director-




General. “The direction of the BBC'’s editorial and creative output” and “The
operational management of the BBC” are defined as duties that are the
responsibility of the Executive Board under paragraph 38, (1)(b) and (1)(c). The
responsibility for engaging presenters about the standard and clarity of
pronunciation lies with the BBC’s senior management teams and not the Trust.

e The complainant had received a reasoned and reasonable reply from Audience
Services.

Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to proceed
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success.

The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for
consideration.




The BBC's general complaints system has three stages. During the first two stages
complaints are considered and replied to by the BBC. At the third stage the Complaints
and Appeals Board of the BBC Trust may consider an appeal against a decision by the
BBC.

Complaints are answered at Stage 1 by BBC Audience Services. Where complainants
remain dissatisfied after a Stage 1 response, they can request a further response at Stage
1. If they are still dissatisfied they may escalate their complaint to Stage 2. Complaints
at Stage 2 are answered either by a senior manager within the BBC.

However, under the Complaints Framework, it is open to the BBC to close down
correspondence at any stage — this means the BBC notifies the complainant that it does
not wish to respond further. The complainant can appeal to the Trust if they consider the
BBC was wrong to close down the correspondence. Where a complainant appeals to the
Trust in these circumstances, and Trustees uphold the appeal, the complaint is sent back
to the BBC for a further response.

The General Complaints and Appeals Procedure® explains that:
At all stages of this Procedure, your complaint may not be investigated if it:
o s trivial, misconceived, hypothetical, repetitious or otherwise vexatious.

In the cases where BBC Audience Services had ceased handling the complaints at Stage
1, the complainants appealed to the Trustees on the substance of their complaints.
However, the point put to the Trustees was whether an appeal against the decision of
BBC Audience Services not to correspond further with the complainant had a reasonable
prospect of success.

In the cases which progressed to Stage 2 the decision for the Trustees was whether to
take the complaint as an appeal or whether it had no reasonable prospect of success and
was not admissible.

The BBC's television licensing complaints procedure has four main stages®. During the
first stage, complaints are considered by Television Licensing. At the second stage,
complaints are considered and replied to by the BBC Executive. Stage 3 is handled by the
BBC’s Executive Board member responsible for licence fee collection. At the fourth stage,
the Complaints and Appeals Board of the BBC Trust may consider an appeal against a
decision by the BBC.

A fair trading complaint may proceed through up to two stages’. The BBC'’s Fair Trading
complaints panel which is appointed by the Executive Fair Trading Committee (EFTC) will
respond at Stage 1. If the complaint qualifies for an appeal, the BBC Trust will respond at
Stage 2.

Shttp://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/requlatory _framework/protocols/2014/complaints_fr_work_general.pd
f

Shttp://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/requlatory framework/protocols/2016/complaints_fr_work_tv_licensin

E

"http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/requlatory_framework/protocols/2014/complaints_fr_work_fair_tradin

E



http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2014/complaints_fr_work_general.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2014/complaints_fr_work_general.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2016/complaints_fr_work_tv_licensing.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2016/complaints_fr_work_tv_licensing.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2014/complaints_fr_work_fair_trading.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2014/complaints_fr_work_fair_trading.pdf

In each of the following cases the Panel was provided with the complainant’s
correspondence with the BBC and the complainant’s appeal/s to the Trust. The Committee
was also provided with any relevant output or published content.

BBC Weather reporting
The complaint concerned the accuracy of the BBC's online weather reporting.
The complainant made the following points:

e The BBC's weather forecasts were often completely wrong. The complainant said
he had made about 20 separate complaints detailing the inaccuracies of daily
weather reports.

BBC Audience Services and BBC Weather made the following points at Stage 1:

e They acknowledged the complainant’s view that the accuracy of BBC weather
forecasts was poor, and BBC Weather said they could see why he might be
irritated by incorrect information in the forecast.

e The problem was usually because there was a lag between updating the different
types of data.

e The daily symbol showed the predominant or most significant weather for that day
or night.

e The hourly or three hourly symbol gave the weather expected at or around that
location around the time indicated.

¢ Weather maps are produced by the Met every six hours and the text data
refreshes hourly.

e The nature of weather forecasting meant that there were times when the weather
did not behave in the way forecast. The BBC purchased forecast data from the Met
Office and did feed back to them concerns about forecast accuracy.

e The complainant was given an email address for the Met Office.

The complainant’s feedback about “BBC Weather” was valued. All complaints were
sent to senior management every morning and the complainant’s points were
included in this overnight report. Those reports were among the most widely read
sources of feedback in the BBC and ensured that complaints were seen by the
right people quickly. Audience feedback helped inform decisions about current and
future BBC output.

Audience Services said they had nothing further to add and that they did not believe the
complaint had raised an issue that justified further investigation.

Appeal

The complainant escalated his complaint to the BBC Trust and reiterated his concern that
the BBC online weather reporting was insufficiently accurate.

The Panel’s decision

A panel of the Complaints and Appeals Board noted the points made by the complainant
and the BBC.

Trustees noted that the issue in front of them was whether the decision by Audience
Services to decline to enter into further correspondence was correct.




Trustees agreed that the matter was not admissible having concluded that:

The Royal Charter set out a division of responsibility between the BBC Executive
and the BBC Trust and drew a distinction between the role of the BBC Trust and
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. The “direction of
the BBC'’s editorial and creative output” and “the operational management” of the
BBC were specifically defined in Article 38, (1) (b) and (c) as duties which were
the responsibility of the Executive Board. The Royal Charter also explained that
the Trust must not exercise or seek to exercise the functions of the Executive
Board. (Article 9, (3)).

Trustees considered that decisions about what to include in the BBC's weather
forecasts were part of the editorial and operational responsibilities of the BBC
Weather team.

The complainant had received a reasoned and reasonable reply. BBC Weather had
explained to the complainant that they purchased their forecast data from the Met
Office. Audience Services and BBC Weather had explained that weather
forecasting was not an exact science.

The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for
consideration.




	Complaints and Appeals Board Findings
	Appeals to the Trust considered by the Complaints and Appeals Board

	Remit of the Complaints and Appeals Board
	Summary of findings
	Appeal Findings
	Gender balance in TV coverage of Wimbledon

	Requests to review the Trust Unit’s decisions on Television Licensing appeals
	Television Licensing complaint – concerning a refund

	Requests to review the Trust Unit’s decisions on appeals
	Decision to include Tyson Fury in the shortlist for BBC Sports Personality of the Year 2015
	Access to BBC Radio 2 events – Proms in the Park and Radio 2 Live in Hyde Park – 12 & 13 September 2015, for visually impaired people

	Appeals against the decision of BBC Audience Services not to correspond further with the complainant
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about Boy George being chosen to be a presenter of The Voice
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about Antiques Roadshow, BBC One
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint regarding the BBC’s attitude to homosexuality
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about footage recorded for BBC Spotlight and Look North, September 2015
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about poor grammar in BBC output
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about Eggheads, BBC Two
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about standards of pronunciation in BBC output

	Admissibility decisions
	BBC Weather reporting


