
 

 

Complaints and 
Appeals Board Findings 

Appeals to the Trust 
considered by the 
Complaints and 
Appeals Board 
 
February 2017, issued March 2017 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 

 
 



 

Issued March 2017 1 

 

Contents 

Remit of the Complaints and Appeals Board 2 

Summary of finding 4 

New Statesman book review 27 May 2016 4 

Appeal Finding 6 

New Statesman book review 27 May 2016 6 

Appeals against the decision of BBC Audience Services not to correspond 

further with the complainant 13 

Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint 

about the submission of a screenplay and how it was handled 14 

Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint 

about the complaints process, complaint handling and lack of BBC news 

coverage of the case of a disabled man living in the United States who 

was kidnapped and tortured 17 

Admissibility decisions 20 

Handling of complaint about BBC’s decision not to cover a story 

regarding the Lyme Disease Survey 20 

Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint 

about casting 22 

Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint 

about sound quality in BBC One drama Taboo 24 

Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint 

about Good Morning Scotland, BBC Radio Scotland, 12 December 2016, 

08.40 27 

Decision of BBC Audience Services not to respond further to complaints 

about the replacement of Brian Matthew on Sounds of the 60s, BBC 

Radio 2 29 

Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint 

about lack of BBC News coverage of human rights crime against 

Western civilians 31 

Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint 

about not being considered for roles in BBC programmes 33 

Decision of BBC Group HR Director not to respond further to a 

complaint about a BBC Senior Manager 35 
 



 

Issued March 2017 2 

 

Remit of the Complaints and 
Appeals Board 
The Complaints and Appeals Board (CAB) is responsible for hearing appeals on complaints 

made under all complaints procedures, as set out in the BBC Complaints Framework, 

other than editorial complaints and complaints about the Digital Switchover Help Scheme. 

Its responsibilities are set out in its Terms of Reference at: 

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/

2015/cab_tor.pdf  

All Trustees are members of the Board; Bill Matthews is Chairman. Sonita Alleyne is 

Deputy Chairman. The duties of the CAB are conducted by Panels of the Board consisting 

of at least two Trustees, including the Chairman of the CAB and other Trustees as 

required. The Board is advised and supported by the Trust Unit. 

The Board considers appeals against the decisions and actions of the BBC Executive in 

relation to general complaints, fair trading, TV licensing and other matters including 

commissioning and procurement but not including editorial complaints as defined by the 

BBC Complaints Framework and Procedures. The Board will also consider complaints 

about the BBC Trust. 

The Board will consider appeals concerning complaints which fall within the BBC’s 

complaints process as set out in the BBC Complaints Framework and which: 

• raise a matter of substance – in particular, that there is sufficient evidence to 

suggest that the complaint has a reasonable prospect of success and there is a 

case for the BBC Executive to answer 

• have already been considered by the BBC Executive under Stage 1 or under Stage 

1 and 2 of the BBC’s general complaints procedures and which are now being 

referred to the Trust on appeal as the final arbiter on complaints (unless it is a 

complaint about the BBC Trust) 

The Board will aim to reach a final decision on an appeal within the timescale specified in 

the relevant Procedures. An extended timescale will apply during holiday periods when 

the Board does not sit. The complainant and BBC management will be informed of the 

outcome after the minutes of the relevant meeting have been agreed. 

The findings for all appeals considered by the Board are reported in this bulletin, 

Complaints and Appeals Board: Appeals to the Trust. 

As set out in the Complaints Framework and Procedures, the Board can decline to 

consider an appeal which in its opinion: 

• is vexatious or trivial; 

• does not raise a matter of substance; 

• is a complaint where the complainant has recourse to the law; 

• is a complaint where the complainant has recourse to other external authorities, 

for example the Information Commissioner or the Office of Fair Trading; and  

• is a Human Resources complaint as defined by the Complaints Framework and 

Procedures.  

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2015/cab_tor.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2015/cab_tor.pdf


 

Issued March 2017 3 

 

The Board also reserves the right to decline to hear an appeal whilst it relates to matters 

which are the subject of or likely to be the subject of, or relevant to, legal proceedings. 

The Board will not generally reconsider any aspects of complaints that have already been 

adjudicated upon or considered by a Court. 

Any appeals that the Board has declined to consider under the above criteria are reported 

in the bulletin. 

The bulletin also includes any remedial action/s directed by the Board. 

It is published at bbc.co.uk/bbctrust or is available from: 

The Secretary, Complaints and Appeals Board 
BBC Trust Unit 
180 Great Portland Street 
London W1W 5QZ 
 



 

Issued March 2017 4 

 

Summary of finding 

New Statesman book review 27 May 2016  

 
Summary of finding 
 

On 27 May 2016 the New Statesman published a review by the BBC’s World Affairs Editor, 
John Simpson of Peter Oborne’s book Not the Chilcot Report. The book and the review 
came out six weeks before Sir John Chilcot published his findings on the UK’s involvement 
in the 2003 Iraq War. 
 
In his review, Mr Simpson described President George W Bush as “an ignoramus”, and 
said of Tony Blair: “his approach was always a subservient one. Like the entire British 
establishment, he believed that Britain’s influence in the world depended on sticking close 
to the US…” Mr Simpson went on to mention the “scandalous Hutton inquiry” and 
concluded by describing “the poison that has built up in our national life since Blair took 
the calamitous decision to follow the US into invading a country that its president knew 
zip about”.  
 
The complainant contacted the BBC’s Director-General to complain about the article. The 
Director-General said that the article was not BBC output and was written in a private 
capacity. He also said that the review was “largely a reflection of the findings of Peter 
Oborne’s book”.  He said he understood, however, that the article was not presented for 
review by the BBC before publication and he said that Mr Simpson “has been reminded of 
the need to follow proper procedures”. The complainant appealed to the Trust, stating 
that the article breached the BBC’s Editorial Guidelines. He also considered the action 
taken by the BBC (in reminding Mr Simpson of the rules) to be inadequate.  
 
The Committee concluded that: 
 

 there are specific restraints set out in the Editorial Guidelines on staff, 
correspondents and freelancers who work in BBC News and Current Affairs 
regarding their editorial integrity and objectivity. Further they must not: 
“...advocate any particular position on a matter of public policy, political or 
industrial controversy, or any other ‘controversial subject’”.  

 the impending publication of the Chilcot report made the Iraq invasion once more 
a topical subject which was likely to be at the centre of political controversy. 

 the Editorial Guidelines in question applied to all BBC news presenters or 
reporters, irrespective of their employment status. 

 Mr Simpson was clear in the review that he was referencing the views of others 
rather than his own views in relation to whether Tony Blair had behaved 
dishonestly or acted in good faith and also in relation to the circumstances 
surrounding Dr David Kelly’s death.  

 many of Mr Simpson’s comments drew substantially on the book, and it would 
have been preferable had Mr Simpson been more explicit throughout the article 
that he was referencing Mr Oborne.  

 any ambiguity as to whose view was being expressed was not so great that it 
would have undermined the public’s perception of the impartiality, integrity, 
independence and objectivity of the BBC.   

 as a senior correspondent and editor, Mr Simpson was also drawing upon his 
substantial experience and his views were an expression of his professional 
judgement,  

 expressions of personal opinion by well-known faces of BBC News could have a 



 

Issued March 2017 5 

 

disproportionately negative effect upon the reputation of the BBC and on public 
trust in its output.   The Panel therefore reminded the BBC that constraints applied 
to all of its news presenters and reporters, regardless of their seniority. 

 the remedy taken by the Director-General in reminding Mr Simpson of the rules 
was adequate  

 BBC News also took steps on receipt of the complaint to address Mr Simpson’s role 
in coverage of the Chilcot report 

 
Trustees therefore decided that the Executive’s actions were appropriate. Trustees 
agreed that this matter had been resolved at a previous stage of the complaints 
process. 
 
Resolved 

 

 



 

Issued March 2017 6 

 

Appeal Finding 

New Statesman book review 27 May 2016 

Background 
 
On 27 May 2016 the New Statesman published an article by the BBC’s World Affairs 
Editor, John Simpson.   
 
Mr Simpson writes regularly (“about an article a month”) for the New Statesman though 
he is not on its staff.  
 
The article was a review of Peter Oborne’s book Not the Chilcot Report, which was 
published on 26 May 2016, six weeks before Sir John Chilcot published his findings on the 
UK’s involvement in the 2003 Iraq War. 
 
In the book, Peter Oborne studied the evidence presented to the inquiry, carried out 
additional research and reached his own conclusions to four questions: “Did Tony Blair lie 
to the British people ahead of war? Was the war lawful? Did Tony Blair and George W. 
Bush reach a secret agreement when they met at Crawford in 2002? Has the Iraq War left 
Britain a safer place, as was promised?”  
 
Mr Simpson’s review described the book as “incisive”.  He said that Peter Oborne had 
taken a “forensic” approach to dismantling the idea that Tony Blair had simply repeated 
information provided by the intelligence services; Mr Oborne said that Mr Blair had instead 
“exaggerated and misrepresented the intelligence he was given”. 
 
Mr Simpson described meeting a former foreign minister and UN ambassador for Iraq 
shortly after the 2003 invasion, who said he had begged President George W Bush not to 
go ahead with the invasion as it would lead to civil war between Sunnis and Shias.  The 
former Iraqi minister said that President Bush was shocked as he had no idea such a 
religious divide existed.  Mr Simpson said “Granted, Bush was an ignoramus” but he asked 
why Tony Blair and his advisers did not brief the Americans and he concluded that 
“although Blair was far cleverer than Bush and had better advisers, his approach was 
always a subservient one. Like the entire British establishment, he believed that Britain’s 
influence in the world depended on sticking close to the US…” 
 
Mr Simpson went on to mention the “scandalous Hutton inquiry”, stating “Gilligan was 
essentially right: the intelligence dossier had been grossly hyped up”, though he 
acknowledged reservations about the seniority of the source upon which Andrew Gilligan 
had based his report. 
 
The article concluded by describing “the poison that has built up in our national life since 
Blair took the calamitous decision to follow the US into invading a country that its 
president knew zip about”.  
 
The complaint 
 
The complainant contacted the BBC’s Director-General to complain about the article. 
 
The Director-General said that the article was not BBC output and was written in a private 
capacity. He also said that the review was “largely a reflection of the findings of Peter 
Oborne’s book”.   



 

Issued March 2017 7 

 

 
He said he understood, however, that the article was not presented for review by the BBC 
before publication and he said that Mr Simpson “has been reminded of the need to follow 
proper procedures”.  
 
The complainant appealed to the Trust, stating that the article breached the BBC’s 
Editorial Guidelines. He also considered the action taken by the BBC (in reminding Mr 
Simpson of the rules) to be inadequate.  
 
Applicable Editorial Guidelines 
 
The appeal was considered by a panel of the Complaints and Appeals Board of the Trust 
(“the Panel”).1 The complainant suggested that the article breached the BBC’s impartiality 
guidelines but the Panel agreed that as these relate to BBC content, they were not 
applicable in this case.  Instead, the Panel considered the article against the BBC’s 
guidelines on conflicts of interest:   
 

 15.1, 15.2.1, 15.3.6, 15.4.1, 15.4.3, 15.4.9 
 
They also considered the following guidance relating to Conflicts of Interest: 
 

 Introduction  
 News and Current Affairs – Principles  
 News and Current Affairs – Specific Guidance.  

 
The Panel’s decision 
 
In reaching its decision the Panel took full account of all of the available evidence, 
including (but not limited to) reports by an independent adviser and comments by the 
complainant, by Mr Simpson and by BBC News. 
 
Trustees noted that the complainant appealed to the Trust, stating that the article had 
breached the BBC’s Editorial Guidelines because Mr Simpson had expressed a personal 
view “on a major issue of national political importance”, and “all that happened is he was 
‘reminded’ of the rules”.  
 
Trustees noted the following principle set out in 15.2.1:  
 

“External activities of individuals working for the BBC must not undermine the 
public’s perception of the impartiality, integrity, independence and objectivity of 
the BBC.”  

 
They noted that there are specific restraints on staff, correspondents and freelances who 
work in BBC News and Current Affairs. 15.4.3 states that those in this category must not: 
  

“...advocate any particular position on a matter of public policy, political or 
industrial controversy, or any other ‘controversial subject’”.  

                                                
1 Trustees agreed that, under the current complaints framework, as the complaint did not involve 

an alleged breach of editorial standards in BBC output, it was not an editorial complaint (and so fell 

to be considered by the Panel, not the Editorial Standards Committee).  They noted, however, that 

since 2010, conflicts of interest had been addressed in the Editorial Guidelines (rather than, as 

before, only in guidance) and so such issues now engage the Editorial Guidelines and expressions 

of personal opinion in certain cases can have an effect upon the reputation of the BBC and on 

public trust in its output. 



 

Issued March 2017 8 

 

 
In a submission to the Trust, Mr Simpson said the article was not about “current politics” 
because the invasion of Iraq was “a matter of history”.  Trustees noted that on 9 May 
2016 a spokesman for the Chilcot inquiry announced the publication date of the inquiry’s 
report as 6 July 2016.  The New Statesman article was published just over two weeks 
later and six weeks before the Chilcot findings were announced.  Trustees decided that 
the impending publication of the findings made the Iraq invasion once more a topical 
subject which was likely to be at the centre of political controversy. 
 
In determining whether Mr Simpson had advocated a particular position on a matter of 
political controversy, Trustees noted the Executive’s view that the review was “largely a 
reflection of Peter Oborne’s book”.  
 
They noted that the complainant felt particularly strongly that Mr Simpson had accused 
Mr Blair of dishonesty, whereas the complainant believed the Chilcot inquiry had made it 
“explicitly clear” that Mr Blair had acted in good faith.  They noted that the article stated: 
 

“Lord Butler, the former cabinet secretary who had investigated the government’s 
pre-invasion use of intelligence, said the same thing in a speech in the House of 
Lords in 2007. He described Blair’s approach as “disingenuous”: mandarin-speak 
for dishonest. Oborne quotes Butler at length:  
 

‘The United Kingdom intelligence community told him [Blair] on 23 August 
2002 that, “We . . . know little about Iraq’s chemical and biological 
weapons work since late 1988.” The Prime Minister did not tell us that. 
Indeed, he told Parliament only just over a month later that the picture 
painted by our intelligence services was “extensive, detailed and 
authoritative”.’ 

 
“Oborne’s central point is that this dishonesty has done serious damage to the 
fundamental trust that the British people used to have in their rulers.” 

 
Trustees decided that Mr Simpson was clear on this occasion that he was referencing 
Peter Oborne who was, in turn, quoting Lord Butler. 
 
Similarly, they noted the complainant’s view that Mr Simpson had given “credence to 
wilder conspiracy theorists’ claim that Dr David Kelly’s death was not suicide”.  However, 
they noted that in the relevant section of the article Mr Simpson did not express a view on 
this matter, other than to say “once you start losing faith in the official version of things, 
there is no end to it.  And that is Oborne’s point.” As this was clearly sourced to Mr 
Oborne, they did not agree that Mr Simpson had taken a view on the matter. 
 
Trustees noted that at some points in the article Mr Simpson was explicit in referencing 
Mr Oborne, for example: 
 

“Oborne, in fine forensic form, demolishes (his word) the notion that Blair was 
simply repeating what the intelligence services had told him…” 

 
At other points Trustees decided that Mr Simpson was less explicit and they asked an 
independent editorial adviser to read the book and advise on whether Mr Simpson’s 
comments could be sourced in it.  As a result, they noted that many of Mr Simpson’s 
comments drew substantially on the book, including the following quotes from Mr Oborne: 

 
“More than anything else, Tony Blair’s determination to stick with the American 
president of the day, whoever he is and whatever he stands for, explains his 



 

Issued March 2017 9 

 

willingness to follow the United States all the way into the Iraq morass.” 
 
“The British State is ready to surrender its freedom of action on the international 
stage in return for the enhanced status and capability we derive as a result of our 
US ties.”  

 
“Every year that passes, it becomes clearer that the invasion of 2003 was the 
defining calamity of the post-Cold War era.”  

 
“The Iraq invasion damaged the core institutions of the British state. This in turn 
has led to basic questions about the British system of government itself.”  
 

Trustees noted the complainant’s view that a book reviewer should make it clear whether 
they were “reporting the views of the book’s author ... or are they proffering their own 
view?”  They considered that it would have been preferable had Mr Simpson been more 
explicit throughout the article that he was referencing Mr Oborne.  In particular, they 
drew attention to a passage which referred to the Hutton inquiry, which Mr Simpson said: 
 

“…managed to deflect attention from the questionable nature of the dossier to the 
way in which Gilligan had reported on it.  However, although Kelly wasn’t a 
sufficiently senior source for Gilligan to base his report on, there is no doubt that 
Gilligan was essentially right: the intelligence dossier had been grossly hyped up.  
Campbell’s frenzied efforts to protect himself and Blair did huge damage to the 
BBC, the judiciary, the intelligence and security agencies and public trust in 
government.” 

 
Trustees noted that after the Hutton inquiry (and the subsequent resignations of the then 
BBC Chairman and Director-General), the acting Chairman of Governors Lord Ryder 
apologised “unreservedly for our errors and to the individuals whose reputations were 
affected by them”. In that context, Trustees considered whether there was a risk that Mr 
Simpson, as a senior BBC correspondent, might be perceived to be expressing a 
contradictory personal view about the inquiry and the circumstances around it without at 
the same time setting out adequate explanation and evidence. However, they were 
satisfied this was not the case. They noted that Mr Oborne made frequent references in 
his book to Tony Blair exaggerating the intelligence in the September dossier: 
 

“I demolish the idea that Tony Blair simply reiterated what he was told by the 
intelligence services. In fact he exaggerated and misrepresented the intelligence 
he was receiving from the Joint Intelligence Committee…"  
 
“On 24 September Blair published the promised dossier.  Subsequent inquiries 
would lay bare some of the secrets of its preparation and the way in which 
cautious intelligence statements had been rewritten as propaganda.” 

 
Trustees noted that while Mr Oborne did not specifically state that the Hutton inquiry 
deflected attention away from the dossier to the BBC’s reporting of it, they decided that 
this could reasonably be inferred from the book, as Mr Oborne did refer to the inquiry as 
“controversial” and he said Lord Hutton did not take important evidence into account and 
“key questions went unasked”.   
 
Trustees decided, therefore, that any ambiguity as to whose view was being expressed 
was not so great that it would have led to a reader to conclude that Mr Simpson was 
undermining the public’s perception of the impartiality, integrity, independence and 
objectivity of the BBC.  They also acknowledged that, as a senior correspondent and 
editor, Mr Simpson was also drawing upon his substantial experience (for instance when 



 

Issued March 2017 10 

 

reporting his conversation with Iraq’s former foreign minister) and that his views were an 
expression of his professional judgement, and that he did not go beyond this into 
advocating a particular position on a matter of political controversy. 
 
Turning to the complainant’s point that the BBC’s response to the article was inadequate, 
Trustees noted that: 
 

 Mr Simpson’s article was not presented for review by the BBC before publication  
 the Director-General said that Mr Simpson “has been reminded of the need to 

follow proper procedures” 
 the complainant believed this action to be inadequate because he stated that Mr 

Simpson contravened the Editorial Guidelines “on a major issue of national political 
importance”. 

 
Trustees noted that the Editorial Guidelines place specific restraints on those who work in 
BBC News and Current Affairs.  
 
Guideline 15.4.9 says that such individuals should not “normally” write regular columns 
for non-BBC publications, especially columns dealing with (among other things) news, 
current affairs, politics or current world affairs or matters of public policy or political 
controversy. It also states that:  
 

“One-off articles on any of these areas must be referred to a senior level in the 
relevant division.” 

 
Trustees noted that the guidance on conflicts of interest was more specific:  
 

“It is essential that BBC staff, BBC correspondents on non-staff contracts and 
freelances known to the public primarily as presenters or reporters on BBC news 
or current affairs programmes do not undertake any off-air activities which could 
undermine the BBC’s reputation for impartiality. Nothing they do or say should 
bring the BBC into disrepute. No off-air activity, including writing for newspapers, 
magazines or websites, writing books, giving interviews, making speeches or 
chairing conferences should lead to any doubt about the objectivity or integrity of 
their work for the BBC. If BBC journalists, presenters or reporters publicly express 
personal views off-air on controversial issues, then their editorial or on-air role 
may be severely compromised. 
 
...Permission must be sought from the relevant Head of Department 
about the suitability of writing or speaking commitments.” [original 
emphasis]  

 
Trustees noted that the BBC’s Head of Editorial Standards for BBC News and Current 
Affairs had explained how the rules operate in practice:  
 

 any one-off article needed the permission - in principle - of the relevant head of 
department before it could go ahead. In this case permission was not sought, 
though the Head of Editorial Standards noted that “in my experience I do not think 
that permission for a book review would have been refused”  

 once the article had been written, the content was then considered by the Head 
of Editorial Standards “primarily for impartiality and any issues that might impinge 
upon the BBC’s reputation, integrity or independence.”  

 if it was deemed necessary, the author was required to make changes 
 “the broad rule is that authors do not write anything that they might not say on 

air, although in the course of an article or a book there may be more space to 



 

Issued March 2017 11 

 

come to a particular judgment by setting it in a more developed context than they 
can on air, while senior editors or correspondents are of course allowed to express 
a professional judgment, but not their opinion”  

 the Head of Editorial Standards reports to the deputy director of News by sending 
her at the close of each month a list of articles or books he has vetted.  

 
In a submission to the independent editorial adviser Mr Simpson explained that, since 
2014, he has not been a full-time BBC employee though he understood that he is bound 
by the BBC’s Editorial Guidelines:  
 

“Since I am not a full-time BBC employee and have been specifically told I can 
work for other television or journalistic organisations, I wouldn’t normally seek 
permission for this kind of work. Nevertheless, I would naturally inform the BBC if 
I thought the situation required it.”  

 
The independent editorial adviser confirmed with Mr Simpson that by “this kind of work” 
he meant writing a book review. 
 
Trustees noted that Mr Simpson appeared to understand that his employment status was 
a material issue in seeking permission to write one-off articles when it was not.  
 
The Panel noted that the Editorial Guidelines (15.4.1) place specific restraints on “BBC 
staff, correspondents and freelances primarily known as BBC news presenters or 
reporters” because “there must be no doubt over the integrity and objectivity of editorial 
teams”.   
 
These guidelines applied to all BBC news presenters or reporters, irrespective of their 
employment status. 
 
Trustees noted that expressions of personal opinion by well-known faces of BBC News 
could have a disproportionately negative effect upon the reputation of the BBC and on 
public trust in its output.   The Panel therefore reminded the BBC that constraints applied 
to all of its news presenters and reporters, regardless of their seniority. 
 
Trustees noted that the Editorial Guidelines clearly state that BBC news reporters should 
not “normally” write regular columns for non-BBC publications dealing with news, current 
affairs, politics or current world affairs or matters of public policy or political controversy. 
They understood the position of BBC News that it was unlikely that permission would 
have been refused for a book review, but this was a book that dealt with a political 
matter, so permission should have been sought in principle and the content should have 
been submitted for consideration by the Head of Editorial Standards for BBC News. 
 
Trustees decided that, as there had been no breach of the Editorial Guidelines, they 
considered the remedy taken by the Director-General in reminding Mr Simpson of the 
rules to be adequate and appropriate in the circumstances.  They also noted that the 
Executive had provided a statement about the steps taken by BBC News on receipt of the 
complaint: 
 

 without pre-judging the complaint senior editorial leaders examined what John 
Simpson’s role would be in Newsgathering’s plans for coverage of the Chilcot 
report 

 it found that Mr Simpson was not going to play a major role in the coverage, and 
this remained the case. 

 
Trustees therefore decided that the Executive’s actions were appropriate both in 



 

Issued March 2017 12 

 

reminding Mr Simpson of the rules and in assessing, on receipt of the complaint, what his 
contribution would be to the coverage of the Chilcot report. Trustees agreed that this 
matter had been resolved at a previous stage of the complaints process. 
 
Finding: resolved 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 



 

Issued March 2017 13 

 

Appeals against the decision of 
BBC Audience Services not to 
correspond further with the 
complainant 
The BBC’s General Complaints and Appeals Procedure has three stages: the first two 
stages with the BBC; the third and final stage an appeal to the Trust.  
 
Complaints are answered at Stage 1 by the BBC – usually by BBC Audience Services but 
sometimes directly by a content area.  Where complainants remain dissatisfied after a 
Stage 1 response, they can request a further response at Stage 1.  If they are still 
dissatisfied they may escalate their complaint to Stage 2.  Complaints at Stage 2 are 
considered by a senior manager in the BBC Division responsible for the matter being 
complained about. 
 
However, under the Complaints Framework, it is open to the BBC to close down 
correspondence – this means the BBC notifies the complainant that it does not wish to 
respond further. The complainant can appeal to the Trust if they consider the BBC is 
wrong to close down the correspondence.  This is the procedure the BBC followed in the 
following cases.  Where a complainant appeals to the Trust in these circumstances, if 
Trustees uphold the appeal, the complaint is sent back to the BBC for a further response. 
 
The General Complaints and Appeals Procedure explains that, at all stages of this 
procedure, a complaint may not be investigated if it “is trivial, misconceived, hypothetical, 
repetitious or otherwise vexatious”. 
 
In the following cases the correspondence was reviewed by a senior member of the Trust 
Unit who advises Trustees on Editorial Standards. The complainants had appealed on the 
substance of their complaints but as the BBC had ceased handling the complaints at Stage 
1 the point the Adviser considered was whether an appeal against the decision of the BBC 
not to correspond further with the complainants had a reasonable prospect of success. 
 

 



 

Issued March 2017 14 

 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about the submission of a 
screenplay and how it was handled  

 

Complaint 
 
The complaint concerned the response to the complainant regarding the complainant’s 
unsuccessful submission to the BBC of an original television comedy screenplay. 
 
The complainant made the following points: 
 

 The response from the Director-General’s office was unprofessional and 
demonstrated a lack of sympathy towards his work, and also to himself as an 
individual and licence fee payer.  

 He rejected the suggestion within the response that as a writer he should first find 
a production company to show interest in his idea.  

 A special case could have been made whereby the Director-General might have 
arranged to find outside partners to assist with the making and funding of his 
screenplay. 

 The Director-General should have been more encouraging and shown a better 
understanding of the role in society for drama and comedy. 

 He requested a personal response from the Director-General. 
 
BBC Audience Services made the following points: 
      

 The Director-General would not be making a decision on the complainant’s 
screenplay.  

 The BBC received a large number of requests from writers and it would be 
impossible to reply to each of them; for that reason a response could not be 
guaranteed.  

 The BBC Writers Room and BBC Commissioning websites contain further 
information on submitting scripts and approaching independent production 
companies respectively. 

 
Audience Services said they had nothing further to add and that they did not believe the 
complaint had raised an issue that justified further investigation. 
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the substance of his complaint. He 
reiterated his concerns and made the following further points: 
 

 He believed he had infuriated the Director-General by pointing out the inflexible 
approach from BBC production units. 

 He was entitled to point out the shortcomings in the BBC’s approach. 
 He felt that he had been treated with contempt and the replies he had received 

from the BBC in response to his complaint were repetitive and were designed to 
frustrate him. 

 He noted that the BBC’s Director of Content had recently stated in the press that 
the BBC was “going to be experimenting, playing with form, increasing our 
breadth, our distinctive quality and range – and reflecting the diversity of a 
modern Britain”. 



 

Issued March 2017 15 

 

 He said that the responses to his complaint indicated otherwise.  He felt that BBC 
production needed to look beyond independent production companies and 
encourage writers to contact the BBC direct. 

 
Decision of the Senior Adviser, BBC Trust 
 
The Senior Adviser, BBC Trust, (the Adviser) read the correspondence between the 
complainant and the BBC. She decided that the point she should consider was whether 
the complainant’s appeal against the decision of Audience Services not to correspond 
further had a reasonable prospect of success. She decided it did not. 
 
She appreciated that the complainant felt his screenplay should have met with a more 
positive response and, to this end, he had endeavoured to engage the Director-General in 
assisting with the development of the project. She noted that the complainant believed an 
in-house approach to script development would be a positive step forward rather than 
pitching his idea to independent production companies. She noted that the 
Correspondence Adviser, responding on behalf of the Director-General, had explained that 
the BBC did not have the resources to support individuals who approached the 
Corporation with unsolicited screenplays. Instead, people were advised to follow the 
procedure outlined on the BBC website:  www.bbc.co.uk/commissioning/tv/ideas-from-
the-public.  
 
The Adviser noted that the complainant felt he had pointed out significant shortcomings in 
the BBC’s commissioning and development process and expected the Director-General to 
respond personally to him regarding these.  However, she also noted that Audience 
Services had explained that the Director-General could not send a personal response, 
given the high volume of correspondence he received. She had not seen evidence that 
the Director-General had been angered by anything the complainant had written or that 
the response from his office had been intended to be dismissive of the complainant’s 
concerns.  She believed the responses the complainant had received from both the 
Director-General’s office and Audience Services were polite and had informed the 
complainant of areas where he could find information about pitching ideas and submitting 
scripts on the BBC website, with links to relevant webpages provided. She acknowledged 
that it could be extremely difficult for new writers to find a home for their ideas, and she 
noted that this was why the BBC had set up initiatives such as the Writers Room. 
 
The Adviser noted that there was a distinction between the role of the BBC Trust and that 
of the BBC Executive Board, led by the Director-General. The “direction of the BBC’s 
editorial and creative output” and the operational management of the BBC were defined 
as duties that were the responsibility of the Executive Board under Article 38, (1)(b) and 
(c) of the Royal Charter.  The Adviser noted that creative decision-making inevitably 
involved a large degree of subjectivity. She appreciated that the complainant’s personal 
view was that the Director-General could have considered his work as a special case, but 
she had not seen evidence that the Executive had operated the BBC’s published 
procedures for script submissions inappropriately. Finally, she noted that decisions about 
whether or not to commission an author, together with the procedures and the time 
frames for considering that work, rested with the BBC Executive, not the Trust. 
 
Taking this into account the Adviser considered that BBC Audience Services had given a 
reasoned and reasonable response to the complaint and had acted appropriately in 
declining to enter into further correspondence. She therefore did not consider it was 
appropriate, proportionate or cost-effective to proceed with the appeal as it did not have 
a reasonable prospect of success. 
 
 



 

Issued March 2017 16 

 

Request for review by Trustees 
 
The complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with his 
appeal.  He made the following points: 
 

 He did not consider it credible that the BBC would not have a system for filtering 
mail addressed to the Director-General in relation to its importance. If his mail 
addressed to the Director-General had been filtered and considered not important 
enough to merit a personal response, then the complainant felt that amounted to 
a serious lack of judgement on the part of the Director-General. 

 He felt that he had made a reasonable request to have his screenplay read 
impartially and he did not believe that had happened.  

 He felt he had not been treated as a professional writer, but instead had been 
dismissed as “just a viewer with an idea”. 

 He said the BBC had not addressed the part of his complaint concerning his 
suspicion that the BBC might have considered the subject of his screenplay as “too 
hot to handle”. 
 

The Panel’s decision 
 
A panel of the Complaints and Appeals Board noted the points made by the complainant, 
the BBC and the Adviser. 
 
Trustees noted that the issue in front of them was whether the decision by Audience 
Services to decline to enter into further correspondence was correct. 
 
Trustees agreed that if they took this matter on appeal they would be likely not to uphold 
the complaint given that: 
 

 They noted that there was a distinction between the role of the BBC Trust and 
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. The “direction of the 
BBC’s editorial and creative output” and the operational management of the BBC 
were defined as duties that were the responsibility of the Executive Board under 
Article 38, (1)(b) and (c) of the Royal Charter. The Trust did not have a role in 
these decisions unless a potential breach of Editorial Standards was identified, and 
they did not consider that to be the case in this instance.  

 Decisions about whether to take up creative ideas submitted to the BBC by 
professional writers were the responsibility of programme commissioning teams as 
part of the creative and editorial direction of the BBC. 

 They had not seen evidence that the Executive had operated the BBC’s published 
procedures for script submissions inappropriately.  Decisions about whether or not 
to commission an author, together with the procedures and the time frames for 
considering that work, rested with the BBC Executive, not the Trust. 

 They considered that the responses the complainant had received from both the 
Director-General’s office and Audience Services were polite and had informed the 
complainant of areas where he could find information relevant to his concerns.  
 

Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to proceed 
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. 
 
The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 



 

Issued March 2017 17 

 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about the complaints process, 
complaint handling and lack of BBC news coverage of 
the case of a disabled man living in the United States 
who was kidnapped and tortured  

The complainant asked the Complaints and Appeals Board to review the decision of the 
BBC not to respond further to the complaint. 
 
The complaint 
 
The complainant made the following points: 
 

 He did not consider there had been sufficient BBC UK coverage given to the case 
of a disabled 18-year-old man in Chicago who had been kidnapped and tortured in 
an attack described as a hate crime. 

 He said he had noticed that all BBC reporters were middle class and none 
appeared to be visually impaired despite the fact that visually impaired people 
made up 20% of the population. 

 He felt the lack of coverage of this case was due to a class bias within the BBC. 

 After escalating his complaint to Stage 1b, he said he wished to complain about 
the BBC complaints procedure.  He said that his health conditions meant that the 
BBC Trust websites were inaccessible to him and he believed this was tantamount 
to discrimination.          
        

BBC Audience Services made the following points: 
 

 This news story was reported by the BBC on 5 January 2017: 
http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-38525549 

 The BBC appreciated that not everyone would agree with the choices of news 
editors, who took into consideration the editorial merit of each story and decided 
which stories to cover, and how much prominence to give them. 

 Several factors were taken into consideration; for example, whether the story was 
new and required immediate coverage, how unusual the story was, and how much 
national interest there was in the story. 

 These decisions were always judgement calls rather than an exact science, but the 
BBC appreciated the feedback that viewers and listeners gave when they felt a 
story had been overlooked or marginalised. 

 The BBC was committed to equal opportunities and always aimed to employ those 
with the most suitable talents for each role.  

 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the substance and handling of his 
complaint.  He made the following points: 
 

 The case of the man in Chicago had concerned him. He felt that this case 
demonstrated that there were some extremists connected to Black Lives Matter.  

 He had watched many hours of BBC coverage on iPlayer expecting to see this 
issue debated, but it was not – it was only covered as a news story.  He felt the 
BBC had a duty to cover it and this was why he had complained. 

 He felt discriminated against because he had had to make his complaint by 
telephone and so did not have a written copy of it, whereas someone who did not 



 

Issued March 2017 18 

 

have to have a reasonable adjustment and wrote their complaint immediately did 
have a copy of it. He said that when he telephoned the BBC and they read out his 
original complaint to him, it was not correctly written on their log. 

 He felt that the BBC should provide a service for those who required a reasonable 
adjustment so that a specialist with knowledge was available to speak about the 
complaint. He felt the complaints process was discriminatory and noted that the 
Audience Services person he had spoken to had accepted that he did not have 
training in how to deal with someone with dyslexia. 

 He said the BBC Trust website should be updated to accommodate the needs of 
those with Irlen syndrome.  He also said that the BBC Trust and those who 
managed the complaints process were entirely middle and upper class and he 
believed this was why they held their positions, not because of their skill set.  He 
said he would like to meet someone from the BBC to write a complaint so he and 
the BBC both had copies of it. 
 

Decision of the Head of Editorial Standards, BBC Trust 
 
The Head of Editorial Standards, BBC Trust, spoke with the complainant on the telephone  
and explained the reasons for her decision that the complaint should not proceed to 
Trustees for consideration.  In summary, she made the following points: 
 

1. In terms of the substantive complaint about a lack of BBC coverage of the case of 
the disabled young man who was kidnapped and tortured in Chicago, she 
explained that the reporting of this case was an editorial decision made by BBC 
News, and the Trust could not interfere with the editorial decisions of the BBC (as 
set out in the Royal Charter article 38 (1)(b)).  

2. The BBC Trust had approved a diversity and inclusion strategy last year which set 
targets for both employment and portrayal on air for those with disabilities to be 
achieved by 2020.  It was an operational matter for the BBC to decide how to 
manage this strategy. She had not seen evidence to suggest that the BBC had 
discriminated against people who were visually impaired. 

3. It was her view that the BBC had not discriminated against the complainant. She 
noted that the BBC had sent him a copy of his paperwork when he had asked for 
it. 

4. The BBC complaints procedure provided for a reasonable adjustment, so it was fit 
for purpose. 

5. The complainant had been given a reasonable adjustment in order to make his 
complaint. 

6. The BBC Trust website was set up in accordance with the accessibility guidance in 
place in 2012. Given that the Trust was about to close on 3 April 2017, it would be 
disproportionate to change the website at this point in time. 

7. She said she would pass the complainant’s views to the person responsible for 
procuring the new BBC complaints website so that he was aware of the 
complainant’s views.  Ofcom was currently consulting on its complaints procedures 
and the BBC would be doing so within six months of 3 April 2017 if the 
complainant wished to contribute to those consultations. 

8. The employment of Trust Unit staff was a matter for the Trust Unit Director; it was 
in accordance with employment law and the Trust did not discriminate on the 
basis of class. 

9. The employment of BBC staff was a matter for the BBC and the Trust would not 
accept a complaint about it; the BBC also complied with employment law. 

 
Taking this into account the Head of Editorial Standards, BBC Trust, considered Trustees 
would be likely to conclude that Audience Services had given reasoned and reasonable 



 

Issued March 2017 19 

 

responses to the complaint and had acted appropriately in declining to enter into further 
correspondence. She therefore did not consider it was appropriate, proportionate or cost-
effective to proceed with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success.  
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked Trustees to review the substance and handling of his complaint. 
 
The Panel’s decision 
 
A panel of the Complaints and Appeals Board considered the points made by the 
complainant, the BBC and the Head of Editorial Standards, BBC Trust. 
 
Trustees agreed that if they took this matter on appeal they would be likely not to uphold 
the complaint given that: 
 

 The Royal Charter drew a distinction between the role of the BBC Trust and that of 
the BBC Executive Board, led by the Director-General. The “direction of the BBC’s 
editorial and creative output” and the “operational management” of the BBC were 
specifically defined in Article 38, (1) (b) and (c) as duties which were the 
responsibility of the Executive Board. The Royal Charter also explained that the 
Trust must not exercise or seek to exercise the functions of the Executive Board, 
(Article 9, (3)). 

 The responsibility for editorial decisions about the selection of stories for inclusion 
in BBC output rested with BBC News Editors.  

 The responsibility for the operational management of the BBC’s diversity and 
inclusion strategy lay with the BBC Executive. Trustees had not seen evidence that 
the BBC had been discriminatory towards visually impaired people. 

 The Trustees had not seen evidence that suggested the Trust Unit had not 
complied with employment legislation in its choice of staff. 

 Given the Trust website was about to close it would be disproportionate to 
examine whether it should change now.    

 The complainant had received detailed, reasoned and reasonable responses to his 
concerns. Trustees considered that the complainant had been given a reasonable 
adjustment to make his complaint. 

 
Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to admit 
the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. 
The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 



 

Issued March 2017 20 

 

Admissibility decisions  
In each of the instances below, appeals to the BBC Trust were provided directly to 
Trustees for a decision on admissibility. The complainants did not receive a decision from 
the Trust Unit.  
 
The Panel was provided with the complainant’s correspondence with the BBC, and the 
complaint’s appeal/s to the Trust.  

 

 

Handling of complaint about BBC’s decision not to 
cover a story regarding the Lyme Disease Survey  

Background 
 
The complaint concerned the handling of a complaint concerning a scientific study carried 
out by a scientific collective campaigning against Lyme disease. Following an appearance 
on BBC Breakfast News, the complainant said the collective had been asked to contact the 
BBC again following the publication of the results of their research into Lyme disease. The 
complainant contacted the BBC as planned following the issue of a press release about 
the study but was unhappy to find that the BBC did not appear inclined to cover the story 
further. (This complaint was considered separately by the Complaints and Appeals Board 
of the Trust.)  
 
The complaint 
 
Having had a conversation with a member of BBC staff about his press release which he 
considered to be dismissive and upsetting, he contacted BBC Audience Services.  
 
The complainant said that: 

 The first call handler was very kind and helpful. 
 The day after he had made his complaint he re-contacted BBC Audience Services 

and was put through to a supervisor. 

 He was not happy that he could not speak to the person handling his complaint as 
the press release was time sensitive and he could not wait for a week for a reply.  

 He wanted to speak to the supervisor’s manager but the supervisor first said that 
the manager was in a meeting but shortly afterwards, said he was not in the 
office.  

 He told the supervisor that she had lied to him about the manager’s whereabouts. 
 The call was terminated. 
 The supervisor did very little to help the complainant or to resolve the issue and 

exacerbated the situation. 

 If a call ended in termination it was not handled correctly in his view. 
 Later (on learning that the call had not been recorded due to a technical error) he 

questioned how the supervisor could have taken such detailed notes as he did not 
hear typing and the exchanges were very quick. 

 
Audience Services said that:  

 The complainant was informed in his first call that it can take up to 10 working 
days to reply under the BBC complaints process.  

 When he called again the next day he was told the complaint had been escalated 
and he would receive a reply.  



 

Issued March 2017 21 

 

 The complainant said he was unwilling to wait and was transferred, as requested, 
to the call-floor supervisor.  

 The complainant then asked to speak to the supervisor’s manager. He was 
informed the manager was unavailable and in a meeting. It was later explained 
that he was not in the office. The meeting was not in the same office (the call-
floor) but in another part of the building.  

 The supervisor’s account was that the supervisor tried to explain this but was 
spoken over loudly and consequently was unable to do so.  

 The call was then terminated after the complainant suggested the supervisor was 
lying. (The complainant’s account agrees both with the notes of the case and the 
supervisor’s account. But unfortunately, and unusually, a technical failure meant 
this escalated section of the call was not recorded.) 

 Information about the BBC complaints service is at www.bbc.co.uk/complaints and 
states: “We always aim to treat you courteously and with respect, and in return 
expect equal courtesy and respect shown towards our staff.” 
 

Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the handling of his complaint.   
 
The Panel’s decision 
 
A panel of the Complaints and Appeals Board considered the points made by the 
complainant and the BBC. 
 
Trustees noted that the substantive complaint had been dealt with separately in an earlier 
finding which had concluded that the choice of stories covered by BBC News was part of 
the editorial and creative direction of the BBC and was not a matter for the Trust. 
 
Trustees noted that they did not have the call and so did not have an independent means 
of verifying what had occurred. However, they noted that the supervisor’s notes and the 
account by the complainant agreed that: the supervisor had initially told the complainant 
that the manager was in a meeting and then that he was not in the office; the 
complainant had called her a liar; and the call had been terminated. 
 
Trustees noted that Trustees and Trust Unit staff had visited the Audience Services call 
handling centre and that it was correct that the meeting rooms were separate (although 
in the same building) from the open plan call centre. 
 
Trustees understood that the complainant was very committed to seeking publicity for this 
story and that he felt that he could not wait for the ten working days in which Audience 
Services seek to reply to a complainant. However, they agreed that the matter of 
complaint handling was not admissible having concluded that the supervisor was entitled 
to end the call having been called a liar. 

 

Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to admit 
the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. 
 
The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 



 

Issued March 2017 22 

 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about casting  

The complainant asked the Complaints and Appeals Board to review the decision of the 
BBC not to respond further to the complaint. 
 
The Complaint 
 
The complainant said he wished to raise the issue of racial equality in connection with a 
BBC production.  He made the following points: 
 

 A significant number of black actors in the production were portraying characters 
had been written as ‘white’, 

 He said this applied to other BBC productions as well.  
 He said he would not be making this complaint if the BBC also broadcast 

programmes in which white actors portrayed ‘black’ characters, but he had not 
seen any broadcast output in which this was the case. 

 He felt the BBC was being hypocritical in terms of its casting policy and was 
applying double standards when it came to the issue of racial equality. 
 

BBC Audience Services made the following points: 
 

 The BBC is a publicly-funded broadcaster serving the whole of the United Kingdom 
providing programming to a hugely diverse audience with differing tastes and 

preferences. 

 Although the production in question was produced independently of the BBC, the 
Corporation did have an obligation to reflect the whole of UK society. 

 The BBC was committed to equal opportunities for all, irrespective of ethnic or 
national origins, gender, marital status, sexuality, disability or age. 

 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the handling of his complaint.  He said he 
was not appealing on the substantive issue of white actors not being selected to play 
black characters, but was appealing to the Trust because he felt he had not received a 
proper response from Audience Services to his request to be informed of the BBC’s 
position on the issue of white actors playing black characters. 
 
The Panel’s decision  
 
A panel of the Complaints and Appeals Board considered the points made by the 
complainant and the BBC.  
 
The Trustees noted that the issue in front of them was whether the decision by the BBC 
to decline to enter into further correspondence was correct. 
 
Trustees agreed that the matter was not admissible having concluded that: 

 The Royal Charter drew a distinction between the role of the BBC Trust and that of 
the BBC Executive Board, led by the Director-General. The “direction of the BBC’s 
editorial and creative output” of the BBC was specifically defined in Article 38, (1) 
(b) as a duty which was the responsibility of the Executive Board. The Royal 
Charter also explained that the Trust must not exercise or seek to exercise the 
functions of the Executive Board, (Article 9, (3)). 



 

Issued March 2017 23 

 

 Under the terms of the Royal Charter, decisions relating to dramatic content were 
matters of editorial judgement that rested with the Executive Board as part of the 
direction of the BBC’s editorial and creative output.  

 The BBC was entitled to cast the actors who, in their creative opinion, were the 
best performers for each role. Trustees had not seen evidence to show that the 
BBC’s casting decisions breached any employment regulations  

 The complainant had received reasoned and reasonable replies on this occasion in 
accordance with the general complaints procedure. An assurance that racism and 
bias did not play a part in the BBC’s decisions had been given. It had also been 
explained that actors were chosen for their acting skills. 

 
Trustees decided not to take the appeal, on the basis that it would not be appropriate, 
proportionate or cost-effective since there was no reasonable prospect of the appeal 
succeeding.   
 
The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 



 

Issued March 2017 24 

 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about sound quality in BBC One 
drama Taboo  

The complainant asked the Complaints and Appeals Board to review the decision of the 
BBC not to respond further to the complaint at Stage 1b. 
 
The complaint 
 
The complaint concerned the sound quality and lighting in the BBC One drama, Taboo, 
and also referred to the quality of sound in programmes more generally. 
 
The complainant made the following points: 
 

 He said the BBC kept blaming modern televisions and their tendency to have rear 
facing speakers for poor sound quality, but felt that if this was the case, it would 
apply to all programmes. 

 He felt that if adequate sound quality could be achieved in the 1960s, it should be 
possible to achieve now.  He said that problems with sound appeared to be a fairly 
recent occurrence. 

 He also felt that the lighting in Taboo was quite poor. 
 He did not accept that citing mumbling and muffled voices was a valid excuse 

from the BBC.  If production staff were doing their jobs properly, they would not 
allow such a poor level of diction. This was made worse in his view by the addition 
of intrusive background music. 

 Pointing out differences between the editing suite and the television set was not a 
valid excuse because the audience listened on a television set and were not in an 
editing suite.  

 He did not feel it was helpful to be told he could adjust the sound controls on a 
television.  He said his main point was that in most programmes the speech was 
clear regardless of the genre, so it was unlikely to be the fault of the television set. 

 He concluded that something had happened to production standards more 
recently and suggested a lack of attention to the needs of the audience.   

 He said the BBC continued to repeat the same excuses and the problem persisted.  
He felt TV licence fee payers were being short changed by both the programme 
producers and complaint responders. 
  

BBC Audience Services made the following points: 
 

 Sound was partly a subjective issue and it was difficult to strike the right balance 
between differing opinions on acceptable levels of noise and music. 

 Programmes could often sound different in the editing suite compared with being 
viewed on an ordinary television set. Although producers could control many of 
the effects within the broadcasts they made themselves, other programmes are 
bought in and there was no straightforward way to vary background sound levels 
before they were shown. 

 Many televisions and recording devices now had options whereby audio settings 
could be changed to a personal preference setting, or amended to suit the type of 
programme being viewed. 

 They referred to a 2009 extensive study into why some people were experiencing 
difficulties and had since taken steps to raise awareness of the issue amongst 
programme-makers and educate them by means of a “best practice guide”. 



 

Issued March 2017 25 

 

 The BBC Academy has also been working with a range of sound specialists to 
produce a series of online videos to help with sound acquisition and production. 

 The BBC believed it was important to allow programme-makers to exercise some 
creative freedom in this area but acknowledged that some viewers would prefer 
that background sound/music was omitted entirely when people are speaking. 
Audience Services hoped the complainant would appreciate the difficulty that such 
a drastic change would pose to the broadcasting industry. 

 The BBC would continue to monitor programmes and audience reaction to them. 
BBC Television and the BBC Academy would also continue to review progress and 
consider what other steps might be necessary to promote further understanding of 
the issues relating to loudness and audibility more widely. 
 

Audience Services said they did not believe the complaint had raised a significant issue of 
general importance that might justify further investigation. 
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the substance of his complaint.  He 
reiterated his concerns and made the following further points: 
 

 If the BBC had been aware of the problem since 2009 he thought that something 
might have been done to rectify the situation.  

 He was disappointed to be told that he had not raised an issue of significant 
importance.  He thought that poor sound quality was of the highest importance as 
without good sound quality the BBC was failing in its core activity. 

 
The Panel’s decision 
 
A panel of the Complaints and Appeals Board considered the points made by the 
complainant and the BBC. 
 
Trustees noted that the issue in front of them was whether the decision by Audience 
Services to decline to enter into further correspondence was correct. 
 
Trustees accepted that this issue caused considerable annoyance to audiences. They were 
aware from discussions with the BBC Director General that the level of sound in 
programmes was taken seriously. Trustees noted that they had been informed previously 
by the Executive that there was a process whereby Audience Services alerted the relevant 
BBC Executive when they received a significant number of complaints about audibility in a 
given programme. This meant that sounds levels in the repeat or later programmes in the 
same series could be adjusted.   
 
However, the Panel agreed that this appeal was not admissible having concluded that: 
 

 The Royal Charter drew a distinction between the role of the BBC Trust and that of 
the BBC Executive Board, led by the Director-General. The “direction of the BBC’s 
editorial and creative output” was specifically defined in Article 38, (1) (b) as a 
duty which was the responsibility of the Executive Board. The Royal Charter also 
explained that the Trust must not exercise or seek to exercise the functions of the 
Executive Board. (Article 9, (3)). 

 The responsibility for editorial and creative decisions about the inclusion of music, 
the use of lighting and of the sound levels for speech, background noise and 
music rested with programme makers who reported to the Executive Board. 



 

Issued March 2017 26 

 

 The complainant had been given a reasoned and reasonable response which 
explained that the BBC took the issue seriously. 
  

Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to admit 
the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. 
 
The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 



 

Issued March 2017 27 

 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about Good Morning Scotland, 
BBC Radio Scotland, 12 December 2016, 08.40  

The complainant asked the Complaints and Appeals Board to review the decision of the 
BBC not to respond further to the complaint. 
 
The complaint 
 
The complainant made the following points: 
 

 During the programme he found the presenter typing on the keyboard was 
distracting, especially while guests were talking.   

 He felt it gave the impression that the presenters did not care what the person 
they were interviewing on air was saying. 
  

Stage 1 
 
Audience Services raised the complainant’s concerns with the Editor of BBC Radio 
Scotland News. He explained that over the course of a three-hour programme, the Radio 
Scotland production teams and presenters often had to react to breaking news stories, 
which meant that programme scripts were constantly updated. This could involve the use 
of a keyboard in the studio but they tried to keep any disruption to a minimum. 
 
Stage 2 
 
The Head of Public Policy & Corporate Affairs, BBC Scotland, made the following points: 
 

 He assured the complainant that the matter had been treated seriously and 
escalated appropriately to senior management at BBC Scotland. 

 It was previously the case that noisy keyboards could be muted by placing plastic 
covers over them, to lessen (though not eliminate) any noise and ensure that it 
did not prove to be a distraction to listeners.  Newer keyboards, though described 
as “silent”, were unfortunately not completely so.  

 He said that the studio production team had tried to reduce any noise by 
employing blankets under the keyboards to lessen any noise via reverberations. 
Unfortunately such methods had not proved entirely successful. 

 Unfortunately it was not possible to mute the studio microphones to eliminate the 
problem; the extremely compact nature of the radio studio (and the fact that the 
presenters were sitting only a few feet from each other) inevitably would mean 
that the sound would be picked up by the other presenter’s microphone.   

 He apologised that he could not at this stage offer a more positive response but 
assured the complainant that the team had agreed to continue seeking solutions 
to the issue of keyboard noise as heard on air and would continue to monitor the 
position. 

 
Appeal to the BBC Trust 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the substance of his complaint.  He made 
the following points: 
 

 He said that the BBC was not taking the matter seriously and simply saying that 
solutions were being sought was not good enough.   



 

Issued March 2017 28 

 

 More could be done by bringing in new types of keyboards or using microphones 
in the studio better so that they did not pick up the noise.   

 Other radio shows did not have this problem and he did not see why Radio 
Scotland should be different. 

 
The Panel’s decision 
 
A panel of the Complaints and Appeals Board considered the points made by the 
complainant and the BBC. 
 
Trustees agreed that the matter was not admissible having concluded that: 
 

 The Royal Charter drew a distinction between the role of the BBC Trust and that of 
the BBC Executive Board, led by the Director-General. The “operational 
management” of the BBC was specifically defined in Article 38, (1) (c) as a duty 
which was the responsibility of the Executive Board. The Royal Charter also 
explained that the Trust must not exercise or seek to exercise the functions of the 
Executive Board, (Article 9, (3)). 

 The responsibility for operational decisions about how BBC radio studios were 
operated rested with the managers of BBC Radio Scotland who reported to the 
Executive Board. 

 The complainant had received detailed, reasoned and reasonable responses which 
explained why the problem existed, the difficulties of muting microphones in a 
confined space, and gave a commitment to try to address the problem. 
 

Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to admit 
the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. 
 
The Committee therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 



 

Issued March 2017 29 

 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to complaints about the replacement of Brian 
Matthew on Sounds of the 60s, BBC Radio 2 

The complainants asked the Complaints and Appeals Board to review the decision of the 
BBC not to respond further to their complaints at Stage 1b. 
 
The complaints 
 
The complaints concerned the departure of Brian Matthew as presenter on Sounds of the 
60s. 
 
Four complainants appealed to the Trust and made the following points: 
 

 It was disappointing to learn that Brian Matthew would not be returning to the 
programme after his extended absence. 

 They considered it a very poor decision to replace Brian Matthew with another 
presenter and felt it showed a lack of respect for loyal listeners to the programme. 

 They questioned whether the reason given by the BBC for Brian Matthew’s 
departure was accurate. 

 There were few people left in broadcasting with such a strong link to sixties music 
as Brian Matthew. 

 It was an example of ageist bias against older presenters. 
 The reason given by the BBC for Brian Matthew being stood down to be replaced 

permanently was at odds with comments by Brian Matthew himself in the media. 
 They requested that Brian Matthew be reinstated as presenter of Sounds of the 

60s. 
 

BBC Audience Services made the following points: 
 

 Brian Matthew had not presented the programme since November due to poor 
health. The production company met with Brian and agreed that due to his 
extended bout of ill health, it felt like the right time for him to step off the weekly 
treadmill of presenting the show. However, Radio 2 was discussing a series of 
special programmes with Brian and hoped he would return to the station as soon 
as possible. Sounds of the 60s would continue with a new presenter and more 
details would be announced in due course. 

 Lewis Carnie, Head of Radio 2 also commented: 
“Brian is an outstanding presenter and, at 88, a radio legend. He has 
made the programme his own with his natural ability, passion and 
warmth and we are incredibly grateful for everything he has done for 
Sounds of the 60s. We’re very sorry that Brian is unable to continue 
presenting every week, but hope to welcome him back to Radio 2 very 
soon.” 

 They appreciated the complainants’ disappointment, but hoped it would be of 
some consolation to know that the BBC hoped Brian would be heard again on the 
airwaves in the near future. 
 

Audience Services said they did not believe the complaint had raised a significant issue of 
general importance that might justify further investigation. 
 
 



 

Issued March 2017 30 

 

Appeal 
 
The complainants appealed to the BBC Trust on the substance of their complaints.   
 
The Panel’s decision 
 
A panel of the Complaints and Appeals Board considered the points made by the 
complainants and the BBC. 
 
Trustees noted that the issue in front of them was whether the decision by Audience 
Services to decline to enter into further correspondence was correct. 
 
Trustees agreed that the matter was not admissible having concluded that: 
 

 The Royal Charter drew a distinction between the role of the BBC Trust and that of 
the BBC Executive Board, led by the Director-General. The “direction of the BBC’s 
editorial and creative output” and the “operational management” of the BBC were 
specifically defined in Article 38, (1) (b) and (c) as duties which were the 
responsibility of the Executive Board. The Royal Charter also explained that the 
Trust must not exercise or seek to exercise the functions of the Executive Board. 
(Article 9, (3)). 

 The responsibility for editorial and operational decisions concerning the choice of 
presenter for Sounds of the 60s rested with the Radio 2 Executive rather than the 
Trust. 

 The complainants had been given reasonable responses to their concerns given 
that it was not appropriate to refer to private and confidential contractual 
discussions with others.  
  

Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to admit 
the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. 
 
The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 



 

Issued March 2017 31 

 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about lack of BBC News 
coverage of human rights crime against Western 
civilians  

The complainant asked the Complaints and Appeals Board to review the decision of the 
BBC not to respond further to the complaint. 
 
The complaint 
 
The complaint concerned an allegation of pro-Israel bias by BBC News because of the lack 
of coverage given to the interception by the Israeli navy of a peace mission on its way to 
the Port of Gaza. 
 
The complainant made the following points: 
 

 All 13 members of the all-female crew were kidnapped, taken to an Israeli port 
and detained against their will.  He said this act constituted piracy and was not 
reported at any time by the BBC. 

 He believed that the BBC had demonstrated pro-Israel bias by not reporting this 
incident because he felt that if a similar kidnap had been carried out by the 
Russian Navy in the Black Sea, or the Iranian Navy in the Persian Gulf, the BBC 
would have given the event significant coverage. 

 He did not agree with the response given by Audience Services that the incident to 
which he referred was “a repeat case”. He said the links he had been directed to 
were about completely different incidents which occurred in 2010 and 2012. 

 He was unhappy that his initial complaint had been referred to as “audience 
feedback”.  He said it was a specific complaint about BBC bias and his concerns 
had not been addressed. 

 
BBC Audience Services made the following points: 
 

 The BBC knew that not everyone would agree with its choices on which news 
stories to cover. These decisions were made by news editors who took into 
consideration the editorial merit of the stories at hand. Such decisions were always 
judgement calls rather than an exact science. 

 The BBC appreciated the feedback given by viewers and listeners when they felt a 
story had been overlooked or marginalised. The BBC did cover the Israel military 
aid deal (http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-37345444). 

 They noted that the BBC had reported on this type of news story in the past, but 
not every such example would receive coverage, and the 5 October incident was 
simply a repeat case. They gave links to two examples of previous coverage:  
http://www.bbc.co.uk/news/10203726 and 
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-20015247 

 The BBC was committed to impartial reporting and its news agenda was not 
determined by outside influences.  

 
Audience Services said they did not believe the complaint had raised a significant issue of 
general importance that might justify further investigation. 
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the substance of his complaint.  He made 
the following points: 

http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-37345444
http://www.bbc.co.uk/news/10203726
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-20015247


 

Issued March 2017 32 

 

 
 He considered that his complaint definitely raised a significant issue of general 

importance that justified further investigation. 
 For the BBC to say that its reporting of separate and different incidents over four 

years ago met impartiality guidelines was not an acceptable response. 

 He detailed several instances of demolitions and administrative detentions which 
had caused immense Palestinian suffering. 

 He said the BBC remained more or less silent on Israel’s policies of settlements 
and increasing violence and intimidation towards Palestine. 

 
The Panel’s decision 
 
A panel of the Complaints and Appeals Board considered the points made by the 
complainant and the BBC.  
 
The Trustees noted that the issue in front of them was whether the decision by the BBC 
to decline to enter into further correspondence was correct. 
 
Trustees agreed that the matter was not admissible having concluded that: 
 

 The Royal Charter drew a distinction between the role of the BBC Trust and that of 
the BBC Executive Board, led by the Director-General. The “direction of the BBC’s 
editorial and creative output” of the BBC was specifically defined in Article 38, (1) 
(b) as a duty which was the responsibility of the Executive Board. The Royal 
Charter also explained that the Trust must not exercise or seek to exercise the 
functions of the Executive Board, (Article 9, (3)). 

 The responsibility for editorial decisions about which stories were covered by BBC 
News, and the amount of prominence given to them, rested with BBC News 
Editors who reported to the Executive Board. 

 The complaint did not concern a specific piece of BBC output that had been 
broadcast or published.  

 The complainant had received reasoned and reasonable responses which 
explained that News Editors often had to make difficult decisions about which 
stories to cover, how much coverage to give them, and that these decisions 
inevitably involved a degree of subjectivity.   
 

Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to admit 
the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. 
 
The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 



 

Issued March 2017 33 

 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about not being considered for 
roles in BBC programmes  

The complainant asked the Complaints and Appeals Board to review the decision of BBC 
Audience Services not to respond further to the complaint. 
 
The complaint 
 
The complainant made the following points: 
 

 She felt that her lack of celebrity status and personal fame was holding her back 
from achieving her aim of appearing on a BBC TV show.  

 Her performing talents had been widely acknowledged and performing was one of 
the things which had helped her overcome a serious mental health condition.    

 She would like the BBC to invite her, and people like her, to appear in BBC output, 
performing together and talking about Borderline Personality Disorder (BPD) with 
a focus on how to have a good life regardless of mental illness. 

 She did not want to go through BBC websites and never hear back. 
 She felt she was in a position to help a lot of people suffering from BPD not to 

self-harm by talking about the condition on a BBC programme. 
 
BBC Audience Services made the following points: 
 

 They explained that the BBC did not accept unsolicited requests to appear on 
programmes.  Appearances on BBC programmes were made by production staff 
and if the BBC was actively looking for contributors to appear on programmes, 
details of how to apply would be posted on the BBC’s ‘Be on a Show’ website: 
http://www.bbc.co.uk/showsandtours/takepart/  and on 
https://twitter.com/BBC_Casting 

 They were unclear whether the complainant had an agent representing her. If not, 
in this very competitive industry they suggested that she might want to consider 
getting an agent to help her hear of auditions and to land roles.  

 The BBC did not engage any actor, producer, presenter, interviewer or reporter 
unless it believed they were competent and could meet the specific demands 
required of them. 

 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the substance of her complaint.   
 
The Panel’s decision 
 
A panel of the Complaints and Appeals Board considered the points made by the 
complainant and the BBC. 
 
The Trustees noted that the issue in front of them was whether the decision by the BBC 
to decline to enter into further correspondence was correct. 
 
Trustees agreed that the matter was not admissible having concluded that: 
 

 The Royal Charter drew a distinction between the role of the BBC Trust and that of 
the BBC Executive Board, led by the Director-General. The “direction of the BBC’s 
editorial and creative output” and the “operational management” of the BBC were 

http://www.bbc.co.uk/showsandtours/takepart/
https://twitter.com/BBC_Casting


 

Issued March 2017 34 

 

specifically defined in Article 38, (1) (b) and (c) as duties which were the 
responsibility of the Executive Board. The Royal Charter also explained that the 
Trust must not exercise or seek to exercise the functions of the Executive Board, 
(Article 9, (3)). 

 The responsibility for casting creative performers in BBC shows or selecting 
contributors to appear in talk shows rested with the individual programme teams 
as part of the editorial and creative direction and operational management of the 
BBC, and the Trust did not have a role in these decisions. 

 While acknowledging the complainant’s view that she should be considered as an 
exception to the BBC’s usual selection process and her desire to utilise her 
performing talents to spread awareness of BPD, Trustees considered that the 
complainant had received reasonable responses from Audience Services which 
explained the BBC’s procedures for selecting programme contributors in a very 
competitive industry. 
  

Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to admit 
the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. 
 
The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 



 

Issued March 2017 35 

 

Decision of BBC Group HR Director not to respond 
further to a complaint about a BBC Senior Manager  

The complainant asked the Complaints and Appeals Board to review the decision of the 
BBC not to respond further to the complaint at Stage 1b. 
 
The complaint 
 
The complaint concerned allegations by a former BBC employee of historic corruption and 
malpractice by a Senior Manager (‘X’) and a cover-up by Senior Management. 
 
The complainant made the following points: 

 

 At the relevant time, X had editorial and managerial responsibility for (among 
other things) a radio station (Radio Y) and its website. 

 In January 2002, a journalist on the Radio Y website handed in her notice. Senior 
editorial staff therefore had four weeks [sic.]2 in which to consider potential 
candidates whose details were held on file, or to advertise the vacancy internally 
and (if necessary) externally. However, no advert was placed until five or six 
months later. 

 Between late February 2002 and late June/early July 2002, the work was given to 
X’s husband. 

 At the relevant time, BBC recruitment guidelines stated: 

“the relevant processes should ensure the best person for the job … 

the process should be fair and perceived as such ... 

where applicants are recommended personally principles of fair selection 
should still apply.” 

 The Council for the Training of Journalists had no-one of X’s husband’s name on 
their database of qualified journalists. 

 X’s husband left Radio Y in summer 2002, but only after local staff successfully 
petitioned the Controller of English Regions for an investigation into matters 
including: 

o X’s engagement of her husband; 

o X’s “rigging” of a promotion for one of her friends to an acting Grade 10 
position; and 

o X’s decision to dispense with the services of a programme’s main presenter, 
after he represented staff against bullying. 

 Given the time that had elapsed since the events in question, the Stage 1a 
response of the Director Employee Relations & Reward (‘the ER&R Director’) had 
relied largely on the findings of the 2002 investigation. Those findings were never 
fully disclosed to the programme staff, who were instead given a heavily edited, 
“sanitised” report. 

 The ER&R Director’s response revealed that, according to the 2002 investigation: 

o X sanctioned her husband’s employment as a broadcast journalist with Radio 
Y; 

o the position was unadvertised; and 

o X failed to alert her line manager to the conflict of interest. 

                                                
2 The complainant variously claimed in his appeal that the journalist had given four and six weeks’ 

notice. He claimed in the complaint correspondence that the journalist gave notice on 15 January 

2002 and left on 1 March 2002 (six weeks and three days). 



 

Issued March 2017 36 

 

 X had deliberately misled BBC HR and the 2002 investigator in claiming her 
husband was engaged at Radio Y as a result of the “sudden” departure of a staff 
member: six weeks’ notice [sic.]3 was not sudden. 

 X had abused her authority by acting corruptly for financial advantage, in that she 
had facilitated and/or improperly approved work at the BBC for her husband. The 
couple would have benefitted jointly from their enhanced income during X’s 
husband’s employment. 

 X had disregarded two of the Nolan Principles of Public Life:4 namely, 
“selflessness” and “objectivity”. 

 X’s actions were no different from any public official corruptly procuring or 
influencing the award of work at public expense for a relative or friend. They 
would have constituted criminal offence(s) under the Prevention of Corruption Acts 
1889–1916,5 in respect of which there was no limitation period. 

 X had no valid excuse. She had neglected her duty to find a suitable replacement 
for the journalist, preferring instead to appoint her husband to the position for as 
long as he wanted. 

 X may claim she was given permission by her superiors to engage her husband, 
but “BBC mandarins” could not grant dispensation to “underlings” to break the 
law. 

 The BBC’s Director of Personnel had previously refused to consider the complaint, 
on the ground that it did not affect the complainant personally. 

 BBC Senior Management had protected X, who still worked for the BBC. There was 
a cover-up of corruption at the BBC at the time. 

 
The ER&R Director made the following points: 
 

 The issue of X’s husband working at Radio Y was investigated in summer 2002, as 
part of a wider review into issues in the English Regions. 

 The investigation identified that, in March 2002, the Editor [sic.]6 of Radio Y (who 
reported to X) urgently required a temporary broadcast journalist while he 
considered the long-term role requirements, following the sudden departure of a 
staff member. 

 The Editor requested approval, and this was reluctantly agreed by BBC HR – but 
only on the basis that the engagement would be for a very short period while 
long-term needs were being considered. 

 This resulted in the freelance role not being advertised. 

 X’s husband’s engagement began in March 2002 and ended a few weeks later, in 
May. 

 In July 2002, X’s husband was re-engaged for four weeks, as a result of the 
urgent need for a broadcast journalist, and only after no suitable response was 
received from the role advertisement. 

 BBC policy regarding the employment of relatives stated: 

                                                
3 The complainant variously claimed in his appeal that the journalist had given four and six weeks’ 

notice. He claimed in the complaint correspondence that the journalist gave notice on 15 January 

2002 and left on 1 March 2002 (six weeks and three days). 
4 https://www.gov.uk/government/publications/the-7-principles-of-public-life  
5 Viz., the Public Bodies Corrupt Practices Act 1889, the Prevention of Corruption Act 1906 and the 

Prevention of Corruption Act 1916. These were all repealed by the Bribery Act 2010, s 17(3), 

Sch 2, with effect from 1 July 2011. 
6 In her response, the ER&R Director referred variously to the same person as the “Editor” and 

“Acting Editor” of Radio Y. 

https://www.gov.uk/government/publications/the-7-principles-of-public-life


 

Issued March 2017 37 

 

“The employment of relatives (or others in a close relationship) to provide 
services or programme material requires special consideration and the 
potential conflict of interest must be declared or referred to the line 
manager”. 

 While there was no reason to believe that X was involved in the decision by the 
Acting Editor [sic.]7 to engage X’s husband, the apparent conflict of interest was 
not raised with the relevant line manager (namely, X’s manager). Therefore, even 
though it was only for a short time, the engagement of X’s husband did not 
comply with the policy regarding the employment of relatives. 

 Action was taken when the issue was raised, and this resulted in X’s husband no 
longer being engaged. 

 Everyone involved had learned the lessons, and there had been no recurrence. 

 The ER&R Director was satisfied that the issue was raised, investigated and dealt 
with at the time, and that no further action was required. 

 
The BBC’s Group HR Director decided that the ER&R Director’s response was appropriate, 
and that the BBC Executive had nothing further to add. 
 
Appeal 
 
The complainant asked the Chairman, BBC Trust, to discuss the complaint with the 2002 
investigator (who was now a BBC Trustee) and to instruct the Executive to dismiss X 
without compensation “for gross misconduct on the grounds of fraud and deceit”. He 
made the following points: 
 

 The Chairman should consider the appeal, as this was “the last chance for 
common sense to prevail over the BBC’s “byzantine” [complaint] rules and 
procedures”. 

 If he submitted to the complaint process, by the time the Trustees’ admissibility 
decision was drafted, approved and sent to an independent editorial adviser to 
prepare more paperwork, the Trust would have ceased to function and the 
uncertainly would continue. 

 There was enough evidence from the ER&R Director to prove conclusively that X 
had acted corruptly. 

 It was a moral imperative that the BBC must not retain a member of staff with a 
history of fraud and deceit. 

 A very long list of public officials had lost their job, been fined and imprisoned for 
fraud through abuse of position and/or misconduct in public office. 

 The complainant suggested that a meeting be convened between the 2002 
investigator (who knew most about the case) and two fellow Trustees, to decide 
whether X should be dismissed for gross misconduct. 

 Having regard to Article 11 of the previous BBC Royal Charter:8 

                                                
7 In her response, the ER&R Director referred variously to the same person as the “Editor” and 

“Acting Editor” of Radio Y. 
8 “Guidance and best practice 

The Trust and the Executive Board, in performing their respective functions, must have regard— 

(a) to such general guidance concerning the management of the affairs of public bodies as they 

consider relevant and appropriate; and 

(b) to generally accepted principles of good corporate governance …”  

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_govern/charter.pdf  

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_govern/charter.pdf


 

Issued March 2017 38 

 

o if the Chairman was uncomfortable with X’s continued employment, she was 
entitled under Trust Protocols E1 (Trust oversight of the BBC)9 and E2 
(Investigations)10 to hold the Executive to account; 

o the complainant cited paragraphs 4.5 to 4.8 of Protocol E211 in support of this 
argument. 

 If the Director-General was not already aware of this “potentially scandalous” 
case, he should be made aware of it and be given all relevant details and 
correspondence. 

 The Director-General must justify retaining X, or dismiss her. 

 
The Trust Unit made the following points: 
 

 The complainant was in a formal complaint process, therefore: 

o the Chairman could not consider the case; 

o the correct course was to refer the appeal to a Panel of Trustees for a decision 
on admissibility; 

o the appeal fell within the remit of the Trust’s Complaints and Appeals Board. 

 The Trust Unit would liaise with the office of the Director-General, to check he was 
aware of the case. 

 It was not within the Trust’s remit to recommend that an individual be dismissed. 
 
The Panel’s decision 
 
A panel of the Complaints and Appeals Board considered the points made by the 
complainant and the BBC. 
 
Trustees noted that the issue in front of them was whether the decision by the BBC’s 
Group HR Director to decline to enter into further correspondence was correct. 
 
Trustees agreed that the matter was not admissible, having concluded that: 
 

 According to the BBC’s Complaints Framework: 

o the BBC had appeals and grievance procedures for dealing with complaints 
relating to personnel issues; and 

                                                
9 

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2015/e1_tru

st_oversight.pdf  
10 

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2010/e2_inv

estigations.pdf  
11 “Investigations: undertaken by the BBC Executive Board 

4.5 At its discretion, the BBC Trust may ask the Executive Board to conduct an investigation into 

any matter that the Trust believes warrants further analysis. 

4.6 The Executive Board will investigate and will produce a written report to the BBC Trust, or a 

nominated Trust committee, to a timescale agreed with the Trust. 

4.7 If the investigation produces findings that in the Executive Board’s opinion require action, the 

Executive Board will include in its written report its proposed course of action. 

4.8 The BBC Trust will consider the Executive Board’s report, including the Executive Board’s 

proposed course of action, and decide what action, if any, it considers is required.” 

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2015/e1_trust_oversight.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2015/e1_trust_oversight.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2010/e2_investigations.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2010/e2_investigations.pdf


 

Issued March 2017 39 

 

o given the existence of these procedures and the fact that the BBC Executive 
was the employer of BBC staff, complaints relating to personnel issues were 
not included within the scope of the Complaints Framework.12 

The points the complainant raised were personnel issues, and were therefore 
beyond the scope of the Complaints Framework. 

 Under the current transitional arrangements, appeals handled by the BBC Trust 
between 1 January 2017 (the date the current Royal Charter came into force) and 
2 April 2017 (the date the BBC Trust would end) were to be considered under the 
previous Royal Charter13 and the previous General Complaints and Appeals 
Procedures (‘the Complaints Procedures’).14 

 The previous Royal Charter stated that the Trust must not exercise or seek to 
exercise the Executive Board’s functions,15 which included responsibility for the 
operational management of the BBC.16 The Trust would therefore not concern 
itself with any matter that fell within that area, unless it appeared to be a “matter 
of substance”17 or raised any broader issue that might cause the Trust to take 
interest (e.g., evidence of criminal conduct).18 

 Being personnel issues, the points the complainant had raised were matters 
concerning the operational management of the BBC and, as such, were beyond 
the Trust’s remit. 

 With regard to whether the appeal raised a matter of substance: 

o the Executive had dealt with the complaint appropriately, by tasking the ER&R 
Director – a person who was not involved with the original investigation – to 
look into the matter and respond to the complainant. 

 With regard to whether there was evidence of criminal conduct: 

o the complainant had not specified what offence(s) X had allegedly committed 
under the Prevention of Corruption Acts 1889–1916.19  However, Trustees 
noted that the type of behaviour alleged by the complainant could generally be 
described as cronyism or nepotism; 

o the Acts cited by the complainant were repealed in July 2011, but neither they 
(nor their modern equivalent the Bribery Act 2010) contained offences 
pertaining to “cronyism” or “nepotism”. Trustees noted that such behaviour 
was widely regarded as unacceptable and that many codes of conduct and HR 
policies across both the private and public sectors prohibited it, including the 
BBC’s.  That said, cronyism and nepotism were not offences in the UK, either 
criminal or civil.  Further, Trustees did not consider that there was any 
evidence that any offence had been committed;  

                                                
12 BBC Complaints Framework, Annex A, para 3: 

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2016/e3_co

mplaints_framework.pdf 
13 http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_govern/charter.pdf  
14 

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2014/compla

ints_fr_work_general.pdf  
15 Previous Royal Charter, art 9(3). 
16 Previous Royal Charter, art 38(1)(c). 
17 Complaints Procedures, para 5.10. 
18 The Trust has the specific function of holding the Executive Board to account for the BBC’s 

compliance with the general law: previous Charter, art 24(2)(f). 
19 Viz., the Public Bodies Corrupt Practices Act 1889, the Prevention of Corruption Act 1906 and the 

Prevention of Corruption Act 1916. 

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2016/e3_complaints_framework.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2016/e3_complaints_framework.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_govern/charter.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2014/complaints_fr_work_general.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2014/complaints_fr_work_general.pdf


 

Issued March 2017 40 

 

o if the complainant believed he had evidence that a crime had been committed, 
he should take it to the Police. 

 There was no evidence of a cover-up by BBC Senior Management: 

o the allegations of breach of BBC human-resources and conflict-of-interest 
policies were fully investigated in 2002, and appropriate action was taken; 

o there was no evidence that the ER&R Director’s response had disclosed any 
fact that was not already known to the BBC following the 2002 investigation; 

o with regard to the allegation that BBC staff had received a “sanitised” version 
of the findings of the 2002 investigation: 

 the outcomes of HR investigations were commonly kept partly or fully 
confidential, because of obligations owed under the Data Protection Act 
1998 to the persons under investigation. 

 The complainant’s requests for information, set out in his communication of 
12 January 2017, should be addressed to: 

The Data Protection Officer 
Room BC2 B6 
Broadcast Centre 
White City 
Wood Lane 
London W12 7TP 

email: dpa.officer@bbc.co.uk 

 Paragraph 2.1 of the Complaints Procedures20 stated that complainants must make 
their initial complaint within 30 working days of the date on which the BBC: 

o made a decision; or 

o acted in a way that gave rise to the complaint. 

The initial complaint was made some 14 years after the 2002 investigation. The 
appeal was therefore out of time by a substantial margin. The Trustees did not 
consider the dates of the ER&R Director’s or the Group HR Director’s decisions to 
be relevant for the purpose of paragraph 2.1, as both relied solely on the findings 
of the 2002 investigation. The complainant had not raised anything new that 
would warrant the BBC looking into this again after all this time, or that might 
raise a “significant issue of general importance” such that the Trust might involve 
itself in an operational issue. 

 
The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 

                                                
20 Current link: 

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2017/compla

ints_fr_work_general.pdf 

mailto:dpa.officer@bbc.co.uk
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2017/complaints_fr_work_general.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2017/complaints_fr_work_general.pdf

