
 
 

Complaints and 
Appeals Board Findings 
Appeals to the Trust 
considered by the 
Complaints and 
Appeals Board 
January & February 2015 issued April 2015 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 

 
 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 
Appeals Board 

 

January & February 2015 issued April 2015  
 

Remit of the Complaints and Appeals Board 18 

Rejected Appeals 20 
Relocation of BBC Wales 20 
Closure of a version of BBC iPlayer 24 
Television Licensing appeal 28 
BBC coverage of multi-option decision-making procedures 32 
‘Burnistoun’ and ‘Mountain Goats’ BBC One 36 
Complaints process 38 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                                 
BBC Radio 4 Great Lives – Matthew Parris 41 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                                
the standard of pronunciation on the BBC 45 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                         
the use of translators, BBC News Bulletins 48 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                                 
the scheduling of Great Continental Railway Journeys, BBC Two 51 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                              
Steve Wright in the Afternoon, BBC Radio 2 54 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                                 
the poor quality of BBC output 57 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                                 
the BBC’s coverage of the Scottish Referendum 61 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                                 
Daily Politics, BBC One, 2 October 2014 64 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                                        
Any Answers? BBC Radio 4, 1 November 2014 66 

Contents 



 

January & February 2015 issued April 2015 18 
 

Remit of the Complaints and 
Appeals Board 
The Complaints and Appeals Board (CAB) is responsible for hearing appeals on complaints 
made under all complaints procedures, as set out in the BBC Complaints Framework, 
other than editorial complaints and complaints about the Digital Switchover Help Scheme. 
Its responsibilities are set out in its Terms of Reference at: 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/
cab_tor.pdf 

All Trustees are members of the Board; Bill Matthews is Chairman. The duties of the CAB 
are conducted by Panels of the Board consisting of at least two Trustees, including the 
Chairman of the CAB and other Trustees as required. The Board is advised and supported 
by the Trust Unit. 

The Board considers appeals against the decisions and actions of the BBC Executive in 
relation to general complaints, fair trading, TV licensing and other matters including 
commissioning and procurement but not including editorial complaints and Digital 
Switchover Help Scheme complaints, as defined by the BBC Complaints Framework and 
Procedures. The Board will also consider complaints about the BBC Trust. 

The Board will consider appeals concerning complaints which fall within the BBC’s 
complaints process as set out in the BBC Complaints Framework and which: 

• raise a matter of substance – in particular, that there is sufficient evidence to 
suggest that the complaint has a reasonable prospect of success and there is a 
case for the BBC Executive to answer 

• have already been considered by the BBC Executive under stages 1 and 2 of the 
BBC’s general complaints procedures and which are now being referred to the 
Trust on appeal as the final arbiter on complaints (unless it is a complaint about 
the BBC Trust) 

The Board will aim to reach a final decision on an appeal within the timescale specified in 
the relevant Procedures. An extended timescale will apply during holiday periods when 
the Board does not sit. The complainant and BBC management will be informed of the 
outcome after the minutes of the relevant meeting have been agreed. 

The findings for all appeals considered by the Board are reported in this bulletin, 
Complaints and Appeals Board: Appeals to the Trust. 

As set out in the Complaints Framework and Procedures, the Board can decline to 
consider an appeal which in its opinion: 

• is vexatious or trivial; 

• does not raise a matter of substance; 

• is a complaint where the complainant has recourse to the law; 

• is a complaint where the complainant has recourse to other external authorities, 
for example the Information Commissioner or the Office of Fair Trading; and  

• is a Human Resources complaint as defined by the Complaints Framework and 
Procedures.  

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/cab_tor.pdf
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/cab_tor.pdf


 

January & February 2015 issued April 2015 19 
 

The Board also reserves the right to decline to hear an appeal whilst it relates to matters 
which are the subject of or likely to be the subject of, or relevant to, legal proceedings. 
The Board will not generally reconsider any aspects of complaints that have already been 
adjudicated upon or considered by a Court. 

Any appeals that the Board has declined to consider under the above criteria are reported 
in the bulletin. 

The bulletin also includes any remedial action/s directed by the Board. 

It is published at bbc.co.uk/bbctrust or is available from: 

The Secretary, Complaints and Appeals Board 
BBC Trust Unit 
180 Great Portland Street 
London W1W 5QZ 

 



 

January & February 2015 issued April 2015 20 
 

Rejected Appeals 

Appeals rejected by the CAB as being out of remit or because the complaints had not 
raised a matter of substance and there was no reasonable prospect of success. 

Relocation of BBC Wales  
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
The complaint 
 
The complainant contacted the BBC on 14 June 2014 to complain about the proposed 
move of BBC Wales to new headquarters in Capital Square, Cardiff, at a cost, he said, of 
100 million pounds. He said this was a waste of the licence fee and requested a detailed 
breakdown of all the sites considered and the costs.  The complainant stated that the 
former First Minister, Rhodri Morgan, had implied that an agreement had been made with 
the Welsh government about moving to Roath Lock which, the complainant said, would 
be cheaper and more cost effective.  
 
The complainant was sent a response at Stage 1 which stated that no such agreement 
had been made, formally or otherwise, and in terms of the costs, he was informed:  
 

“Unfortunately, due to the ongoing commercial nature of the project (we’re still 
finalising legal terms with the developers for example) we cannot at this stage 
publish the cost of the project. However, we have committed to publishing the 
costs as soon as we no longer run the risk of compromising our commercial 
position with the developer or any other suppliers involved in the project.”  

 
Separately the complainant sent a Freedom of Information Act request to the BBC asking 
for a full breakdown of all the sites considered and the costs associated with each. This 
was declined because:  
 

“…disclosure would be likely to prejudice the commercial interests of the BBC in 
respect of ongoing contractual negotiations with the developer.”  

 
Following the escalation of the complaint, a final response was sent from the Chief 
Operating Officer, BBC Wales. He agreed with BBC Wales that due to the ongoing 
commercial nature of the project, the BBC was not at that time in a position to publish the 
cost of the relocation. However, he said that the costs would be published when there 
was no longer a risk of compromising the BBC’s commercial position with suppliers 
involved in the project. He also said that the decision of the Freedom of Information team 
not to disclose the financial arrangements of the relocation had been sent to a BBC lawyer 
for internal legal review.  
 
Appeal 
 
The complainant escalated his complaint to the BBC Trust on 26 September 2014 
expressing dissatisfaction with the previous replies from the BBC and outlining his 
concerns that:  

• The proposed move to central Cardiff was a waste of licence fee payers’ money; 
and  



 

January & February 2015 issued April 2015 21 
 

• The BBC should be open and honest in publishing details of the proposed sites and 
their associated costs.  

 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC. The Adviser acknowledged the strength of 
the complainant’s feelings but decided that the complainant’s appeal did not have a 
reasonable prospect of success.  
 
The Adviser noted that the original complaint had been responded to by the Head of 
Marketing, Communications and Audiences, BBC Wales. Responding to the assertion that 
the proposed relocation site was a waste of the licence fee, he stated:  
 

“Our relocation announcement followed a detailed three-year study prompted by 
the ageing facilities at our current base in Llandaff and the pressing need to 
modernise the outdated and unreliable technology. The fact is, our existing HQ in 
Llandaff has reached the end of its natural life with more and more problems 
affecting both production and output. Options to upgrade the current site were 
ruled out as they were costlier, more disruptive and would have taken longer to 
deliver.  
 
“Having chosen to relocate to a new building in the Cardiff area, we undertook an 
open and competitive tender process which resulted in around a dozen sites in and 
around Cardiff being put forward for our consideration. The submissions included 
sites in the city centre, Cardiff Bay and elsewhere in the Cardiff area. We 
eventually identified Capital Square as the best possible location for our new 
headquarters based on a detailed evaluation process with around 50 separate 
criteria against which we judged each submission. The criteria included issues 
such as location, environmental sustainability, economic impact and cost.  
 
“The commercial and competitive nature of the process ensured that we secured 
the best possible deal for licence fee payers. The value for money story is very 
evident through some of the numbers. For example, the new HQ will be 50% 
smaller than our current building, will be less expensive to run and will have 
approximately 70% less traditional television studio floor-space. In addition, we 
will generate around 30% savings in our energy costs, will cut the number of 
allocated car parking spaces by 60% and will see around 50,000 visitors a year 
entering the building – a huge increase on the numbers we currently get in 
Llandaff.  
 
“We will also be disposing of our existing sites in Llandaff which occupy around 7 
hectares of land. The proceeds from this disposal form part of the business case 
for the relocation.” 

  
The Adviser acknowledged the complainant’s view that the relocation to the centre of 
Cardiff was a waste of licence fee payers’ money. However, the Adviser noted that the 
BBC had set out in detail the reasons for the move and the process it had followed to 
achieve value for money for the licence fee payer. Furthermore she noted that the BBC 
Trust’s Value for Money Committee, which oversees the budget, financial approvals and 
value for money processes at the Trust, had approved the business case for a new 
headquarters for BBC Wales in Cardiff in June 2014.  
 



 

January & February 2015 issued April 2015 22 
 

The Adviser then noted that the BBC had responded to the complainant’s suggestion that 
there had been an alleged agreement between the BBC and the former First Minister, 
Rhodri Morgan that BBC Wales would relocate to Roath Lock:  
 

“Firstly, it’s important to state that there was no such agreement – formal or 
informal. Secondly, I’d reiterate the fact that our chosen site - Capital Square - 
was the strongest submission and was the one that offered the best possible deal 
to licence fee payers.”  

 
She also noted that in response to the complainant’s request that he should be sent 
details of all the proposed sites and the costs associated with them, the BBC had stated:  
 

“Unfortunately, due to the ongoing commercial nature of the project (we’re still 
finalising legal terms with the developers for example) we cannot at this stage 
publish the cost of the project. However, we have committed to publishing the 
costs as soon as we no longer run the risk of compromising our commercial 
position with the developer or any other suppliers involved in the project.”  

 
The Adviser acknowledged that the complainant felt that in not publishing the costs the 
BBC was not being “open, fair and honest”. She noted, however, that a Freedom of 
Information request by the complainant to obtain “a full breakdown of all sites considered 
and the costs associated with each” had been unsuccessful. She noted that, in its 
response, the BBC had recognised that there was a public interest in there being 
transparency in the accountability of the BBC for public funds. However, in this case, the 
Corporation considered the information to be exempt from disclosure because of the 
commercial nature of the project, and that the public interest in maintaining the 
exemption outweighed the public interest in disclosing the information.  
 
The Adviser noted that the complainant had appealed against the decision by the 
Freedom of Information team and that he would be notified separately about this process.  
 
The Adviser finally noted that the BBC had stressed to the complainant in their replies of 2 
July, 13 August and 25 September 2014 that it was committed to publishing the costs of 
the relocation process as soon as the Corporation no longer ran the risk of compromising 
its commercial position with the developer or any other suppliers involved in the project.  
 
The Adviser concluded therefore that the appeal did not have any reasonable prospect of 
success and therefore she decided it should not proceed further. 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with his 
appeal.  
 
In the complainant’s challenge of the Adviser’s decision, he said that the BBC Trust should 
review its decision to relocate the office premises of BBC Wales as he did not believe it 
represented value for money for licence fee payers. 
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Adviser and the 
challenge to the Adviser’s decision.  
 
The Panel noted that the BBC had set out in detail the reasons for the move and the 
process that had been put in place to achieve value for money for the licence fee payer. 



 

January & February 2015 issued April 2015 23 
 

Furthermore it noted that the BBC Trust’s Value for Money Committee had approved the 
business case for a new headquarters for BBC Wales in Cardiff in June 2014.  
 
The Panel acknowledged that the complainant felt that in not publishing the costs the BBC 
was not being transparent.  It further noted that the Freedom of Information request by 
the complainant to obtain “a full breakdown of all sites considered and the costs 
associated with each” had been unsuccessful because of the commercial nature of the 
project and because it was considered that the public interest in maintaining the 
exemption from disclosure outweighed the public interest in disclosing the information. 
The Panel noted that the complainant had appealed against this decision by the Freedom 
of Information team and that he would be notified separately about this process.  
 
The Panel then noted that the BBC had recognised there was a public interest in 
transparency in relation to the accountability of the BBC for public funds. To this effect, it 
noted that the BBC had stressed on several occasions it was committed to publishing the 
costs of the relocation process as soon as it no longer ran the risk of compromising its 
commercial position with the developer or any other suppliers involved in the project.  
 
In light of these considerations, the Panel concluded that were the complaint to come to it 
on appeal there would be no reasonable prospect of it being upheld. 
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 



 

January & February 2015 issued April 2015 24 
 

Closure of a version of BBC iPlayer  
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
The complaint 
 
The complainant was unhappy that BBC iPlayer no longer supported his Sony BDPs570 
device. On 12 September 2014 he asked the iPlayer support team why the BBC had 
excluded from its latest iPlayer update a very popular model such as his.  
 
The BBC iPlayer support team responded on 18 September 2014 and explained that due 
to major infrastructure changes and limited financial resources, they had made the 
difficult decision to retire the ‘Bigscreen’ version of BBC iPlayer, which was only being 
used by 0.1% of BBC iPlayer users.  
 
The complainant wrote again on 19 September 2014 to query the figure of 0.1%. He 
requested further details of how the decision was made and said he would like to make a 
complaint directly to the BBC Trust. He said he was unhappy that the complaint repeated 
information he had already found online and also complained that the process of making 
a complaint was complicated involving about 14 clicks, and that when the complaint was 
answered he appeared to have no right of reply.  
 
The BBC iPlayer support team responded on 7 October 2014. They stated: 
  

Since you have raised many points we have structured the response in the 
following format to make sure each point is addressed:  

 
“1. Would like a copy of the data you use to say only 0.1% of devices 
impacted by this decision  
Marcus Parnwell has answered this in his blog: 
http://www.bbc.co.uk/blogs/internet/posts/New-BBC-iPlayer-for-Connected-TVs 
update?postId=120256935#comment_120256935  
The 0.1% was based on July 2014 date – 36,972 unique devices accessing 
Bigscreen iPlayer out of a total of 39,856,364  
 
2. Would like the contact details and the minutes or link of where this 
decision was made 
The closure of the HTML V2 Bigscreen version of iPlayer was required as part of a 
wider initiative to help towards the savings required by the Delivering Quality First 
Initiative. So we’re unable to provide this specific iPlayer information.  
 
3 Would like to make a further complaint direct[ly] to the BBC Trust  
This complaint has already been looked into by the head of BBC iPlayer. You can 
contact the BBC Trust via the following link:  
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/contact_us/  
 
4. Why does it take about 14 clicks to make a complaint that cannot be 
right can it and then when the complaint is answered to have no right of 
reply?  
It's best that if you have a problem or complaint with iPlayer in the future, you use 
the iPlayer contact us form which is available from the iPlayer help site form, 
rather than the complaints website as the questions we ask throughout the 
journey are to help us replicate, investigate and respond accordingly. We 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/contact_us/


 

January & February 2015 issued April 2015 25 
 

acknowledge that it can be improved however, and we have just started looking 
into improving the BBC iPlayer and BBC iPlayer Radio contact us experience:  
https://iplayerhelp.external.bbc.co.uk/tv/forms/?eid=programme_latest_issues&mi
d=latest_news”  

 
Appeal 
 
The complainant contacted the BBC Trust Unit on 8 October 2014. He stated the BBC had 
not:  
 

“allow[ed] a direct reply and the fact [that in] the first answer the link doesn't 
work so I am not bothering to check the rest. Please take this as a complaint 
against the complaints service who do their best to put off complaints, delay 
answering and [are] disrespectful generally.”  

 
The Trust Unit responded on 9 October 2014 explaining that Audience Services had been 
asked to provide a further response.  
 
Audience Services responded on 13 October 2014 by acknowledging the complainant’s 
dissatisfaction and stating:  

 
“We don’t offer a direct response option, but it is possible to contact us again via 
our contact us forms. I understand you may feel inconvenienced by this, but this is 
how our support service is structured; to enable us to collect relevant information 
which helps us to respond effectively, delivering a cost effective service for the 
licence fee.  
 
“When we respond, if we feel we have information online that addresses a 
particular point we do point a user to read this, whether it’s a blog or an FAQ. In 
this instance there appears to be a formatting issue with the URL. I’ve checked the 
URL again and it should work but it looks like the spacing of the characters caused 
an issue. Try again ensuring there are no breaks in the URL:  
 
http://www.bbc.co.uk/blogs/internet/posts/New-BBC-iPlayer-for-Connected-TVs-
update?postId=120256935#comment_120256935  
 
“Just in case you still cannot open the link, here’s a copy of the information from 
Marcus Parnwell, Executive Product Manager that we were linking to:  
 
“It wasn't based on a sample, our statistics systems provide us with anonymous 
device and version information for every device that uses iPlayer. This is how we 
report monthly usage of iPlayer. We used this data to determine total unique 
devices across all platforms (mobile devices, PCs etc) and the total unique devices 
using the version we will close. We took this for a full month as well to ensure that 
users who were away etc were counted.  
The 0.1% figure points to the fact that in July 2014 - 39,856,364 unique devices 
used BBC iPlayer and the number of those devices still using big screen iPlayer in 
September will be 36,972.”  

 
Audience Services indicated that should the complainant wish to escalate his complaint 
further, this should be with the BBC Trust.  
 
The complainant contacted the Trust again on 13 October 2013 saying that he was still 
unhappy with the response to his complaint. He also stated that he was “unhappy with 
the complicated way the BBC deals with complaints and wish to pursue this further”.   

https://iplayerhelp.external.bbc.co.uk/tv/forms/?eid=programme_latest_issues&mid=latest_news
https://iplayerhelp.external.bbc.co.uk/tv/forms/?eid=programme_latest_issues&mid=latest_news
http://www.bbc.co.uk/blogs/internet/posts/New-BBC-iPlayer-for-Connected-TVs-update?postId=120256935#comment_120256935
http://www.bbc.co.uk/blogs/internet/posts/New-BBC-iPlayer-for-Connected-TVs-update?postId=120256935#comment_120256935


 

January & February 2015 issued April 2015 26 
 

 
The complainant further stated that he did not see why he had to trawl through the BBC 
site in order to pursue his complaint further.  
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC and acknowledged the strength of the 
complainant’s feelings. However, the Adviser decided that the appeal did not have a 
reasonable prospect of success.  
 
With regard to the complainant’s substantive complaint about the BBC’s decision to stop 
supporting iPlayer services on the Sony BDPs570 device, the Adviser noted that the 
complainant had received detailed responses from the iPlayer support team giving 
information obtained from the Heads of BBC iPlayer which attempted to answer his 
complaint.  
 
The Adviser acknowledged that the complainant was unhappy with the BBC’s responses 
but she noted that the iPlayer support team had provided further details about how they 
reached the decision to stop supporting iPlayer services on this type of device, and had 
explained that the decision was based on device user statistics and also on the need to 
make the best use of BBC resources for licence fee payers. 
 
The Adviser noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between the 
Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust and 
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The operational 
management of the BBC” was specifically defined in the Charter (article 38, (1) (c)) as a 
duty that was the responsibility of the Executive Board, and one in which the Trust did 
not usually get involved unless, for example, it raised broader issues such as a breach of 
a station’s Service Licence – which was not the case here.  
 
The Adviser acknowledged the frustration caused by a service which the complainant had 
previously used no longer being available, but she considered that Trustees would be of 
the view that decisions relating to the means by which BBC iPlayer services were 
delivered to viewers were day-to-day operational matters for which the responsibility 
rested with the BBC Executive rather than the Trust.  
 
The Adviser noted that the complainant was unhappy with the way his complaint had 
been handled, and that he felt he should have been able to correspond directly with a 
member of the iPlayer support team rather than having to submit his complaint using the 
webform and then not be able to reply to the responses he received.  
 
The Adviser understood that the reason Audience Services ask people to use the 
webform, even when replying to an email they have sent, is because of the sheer volume 
of audience contacts received and the need to ensure each contact can be efficiently 
tracked using the handling system. The Adviser appreciated that this process could be 
frustrating; however, she understood the policy was designed to take into account what 
was operationally efficient and avoid the need to employ additional staff to process 
incoming emails. She also noted that the iPlayer support team had advised the 
complainant on the best way to make a complaint about the iPlayer service in future, and 
had explained that they were looking at ways to improve the contact service.  
 
While the Adviser acknowledged the complainant was unhappy with the responses he had 
received and that he considered that his complaint had been treated in a way that was 
disrespectful, she considered that she had seen no evidence to confirm this assertion. The 



 

January & February 2015 issued April 2015 27 
 

Adviser held that Trustees would be of the view that the complainant had received 
reasoned and reasonable responses to his concerns, and she decided that for the reasons 
set out above, the appeal did not have a reasonable prospect of success and should not 
proceed further. 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant requested that the Trustees review the Adviser’s decision not to proceed 
with his appeal.  
 
In the complainant’s request to the Trust to review the Adviser’s decision, he said the BBC 
had not considered specific issues such as the disproportionate impact that retiring the 
Bigscreen version of iPlayer may have on low income households and that the BBC should 
not have based its figures on devices using this version of iPlayer but on the hours that 
the version was being used. The complainant also questioned the BBC’s environmental 
policy as he said that the decision to no longer support certain devices would mean that a 
large number of machines would become obsolete and require disposal.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Adviser and the 
challenge to the Adviser’s decision.  
 
The Panel acknowledged the frustration caused to the complainant by a service which he 
had previously used no longer being available, but it considered that he had received 
detailed responses from the BBC iPlayer support team that sought to explain the 
reasoning behind the decision.   
 
The Panel noted that decisions about the means by which BBC iPlayer services were 
delivered to viewers and which of these offered the best value for money for licence fee 
payers was for the Executive. As the Royal Charter (article 38, (1) (b) and article 38, (1) 
(c)) sets out, “the direction of the BBC’s editorial and creative output” and its “operational 
management” are specifically defined as duties of the Executive Board and ones in which 
the Trust does not get involved, unless, for example, they relate to a breach of the BBC’s 
standards. In this case, the Panel did not consider the complainant had raised any 
evidence that the BBC had breached these standards, and therefore the Panel did not 
consider that his complaint raised a matter for consideration by the Trust.  
 
The Panel therefore concluded that, were the complaint to come to it on appeal, there 
would be no reasonable prospect of the complaint being upheld.  
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 

 



 

January & February 2015 issued April 2015 28 
 

Television Licensing appeal  
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal 
concerning his request for a refund of 14 years’ worth of licence fees did not qualify to 
proceed for consideration on appeal.  
 
Complaint 
 
The complainant contacted TV Licensing by phone on 6 January 2014 and said that he 
had discovered that he had been paying for two television licences since December 2000.  
One licence was in the name of a former partner at an old address and the other was in 
his own name at his new address.  The complainant asked for a refund of £2,043 to cover 
the over subscriptions.  
 
The original licence was not in the complainant’s name and TV Licensing advised the 
complainant that any refund for monies paid for the original licence would need to be 
applied for by the person named on the licence. 
 
The complainant escalated his complaint.  The TV Licensing Operations Director wrote to 
the complainant. She said that TV Licensing records for 2000 stated that the complainant 
was going to cancel Direct Debit payments at his bank and take out a new licence at his 
new address. The TV Licensing Operations Director went on to note that there was 
discretion to issue a refund where a bank account holder provided evidence that the 
named licensee has not personally required the licence that is being paid for. The TV 
Licensing Operations Director noted that this refund was limited to two years of 
overpayments and that she had arranged for a cheque for £338.62 to be returned to the 
complainant. 
 
The complainant escalated his complaint.  The Head of Revenue Management wrote to 
the complainant and explained that due to the length of time that had passed since the 
original telephone call, TV Licensing were unable to provide copies of the original 
recording; however, she enclosed a screen print from their systems which recorded notes 
made of the call by the adviser who dealt with it at the time.  The notes stated that the 
customer was to cancel the direct debit with the bank and set up a new licence at his new 
address. The Head of Revenue Management concluded that the information held on the 
TV Licensing systems did not indicate that they had made any error and this was why 
only a two year refund had been issued.  She went on to say that she agreed with this 
decision and could find no grounds on which to consider a further refund. 
 
The complainant escalated his complaint. The Managing Director, Finance and Operations 
wrote to the complainant and explained that the BBC has discretion under section 365(3) 
of the Communications Act 2003 to decide the basis on which refunds are given.  She 
explained that if the error is shown to have been made by TV Licensing, a refund of up to 
six years’ fees, subject to proof of payment and supporting evidence, can be made on a 
discretionary basis. The Managing Director, Finance and Operations noted that TV 
Licensing’s records did not support the view that they had made an error in this case and 
it had been appropriate for them to limit the refund to two years.  She went on to say 
that as an exception, and as a gesture of goodwill, she had asked TV Licensing to refund 
an additional four years of fees as she accepted that the complainant had made the 
duplicate payments in error.  A further cheque for £582 was sent. 
 
 
 
 



 

January & February 2015 issued April 2015 29 
 

Appeal  
 
The complainant said that between 2000 and 2014, TV Licensing had taken payment for 
two TV Licences by direct debit from his bank account.  He said that TV Licensing were 
well aware that he required only one licence as he had tried to change the address on the 
first licence when he had moved house in November 2000. 
 
The complainant said that he had discovered when trying to change the address on his 
licence in 2000, that it had been set up by a former partner and that the licence was 
issued in her name.  The complainant said that he was assured at the time that if he set 
up a new licence at his new address, TV licensing would cancel the old licence and direct 
debit.  He said that he disagreed with TV Licensing’s view that they had instructed him to 
cancel the direct debit. 
 
He asked for a full refund of the 14 years of overpayments and said he was not satisfied 
with the discretionary refund of six years’ worth of overpayments that had been issued to 
him by TV Licensing. 
 
Decision of the Senior Complaints Adviser, BBC Trust 
 
The Senior Strategy Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant, TV Licensing and the BBC and noted the telephone calls 
and the actions taken thus far to resolve the complaint.  She decided that the 
complainant’s appeal did not have a reasonable prospect of success. 
 
The Adviser reviewed Section 365(3) of the Communications Act 2003 that states that the 
BBC is entitled, in such cases as it may determine, to make refunds of sums received by 
way of licence fee payments.  She went on to note that the BBC has a TV Licensing 
Refund Policy that sets out how it exercises this discretion.  She noted that it states: 
 

“Where there is an error on the part of TV Licensing, a refund for a period of up to 
six years may be paid.  In all other cases, a refund may be paid for a period of up 
to two years” 

 
The Adviser noted a Complaints and Appeals Board finding published in July 2013 which 
related to an appeal to refund 18 years’ worth of duplicated TV Licence payments.  In 
that case, TV Licensing’s Operations Director gave a refund of two years’ worth of 
payments, followed by an additional four years following the complainant’s 
representations to the Operations Director, giving a total refund of six years. The Adviser 
noted that the finding showed a panel of the CAB had previously agreed that whilst it was 
very unfortunate that the complainant in that instance had paid for duplicate TV licence 
fees, there must be some responsibility placed upon the licensee to ensure they are not 
paying twice unnecessarily, and to contact TV Licensing. 
 
The Adviser considered that Trustees would be of the view that TV Licensing and the 
Executive had acted reasonably, taking proper account of all relevant factors and had 
reached a decision that was within the published policies and represented a proper 
exercise of their discretion in respect of refunds.  The Adviser therefore considered that 
the complainant’s appeal did not have a reasonable prospect of success and should not 
therefore be put before the Trustees. 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked Trustees to review the decision of the Adviser that the appeal 
should not proceed. He argued that TVL took payments from his sole-named bank 



 

January & February 2015 issued April 2015 30 
 

account without his authorisation, after being advised that a licence was no longer 
required for his previous address. He considered that TVL had allowed his former 
girlfriend to set up a licence for his previous address in her name paid for from his bank 
account without his authorisation and it was unfair and unreasonable to expect him to 
correct TVL’s error. He said that he was assured by TVL in 2000 that once a new direct 
debit had been set up for his new address, TVL would cancel the old licence and stop 
taking further payments. He was advised not to cancel the old direct debit so as to ensure 
uninterrupted continuation of the TVL payment. The complainant followed these 
instructions and assumed that he was no longer paying the TV licence fee for his previous 
property. He received no service or paper licence for his previous property as he no 
longer resided there. However, unbeknownst to the complainant, his previous property 
was mistakenly being licensed by payments directly debited from his bank account. He 
understood TVL are now pursuing the occupants of his old address for non-payment of 
the licence.   
 
He insisted that he was owed a refund of all 14 years of over payment, or that he should 
not be required to pay the next 14 years’ worth of TV licence fee payments. He objected 
to the onus being placed on him to correct what he saw as TVL’s mistakes. He said he 
was a disabled vulnerable adult and gave further information about his circumstances. 
Furthermore, the complainant highlighted that the sum being reclaimed was significant to 
him and his children in light of the abovementioned personal circumstances.    
 
Trust Unit decision 
 
Given the fresh information about the complainant’s personal circumstances the complaint 
was returned to the BBC Executive for further consideration.     
 
BBC Executive 
 
The Head of Revenue Management said that notes from 2000 indicated that the 
complainant was advised to cancel his direct debit and to set up a new licence at his new 
address. This was standard advice given to customers where the caller was the payer for a 
licence in someone else’s name. As no cancellation was received TVL continued to claim 
debits in good faith. 
 
She understood the complainant felt it was unfair and unreasonable to put the onus on 
him to contact his old girlfriend to claim a refund but TVL had been right in the first 
instance to request this, given that the licence belongs to the person named regardless of 
who pays for it.  
 
TVL will only accept a third party direct debit instruction with the authority of the bank 
account holder by signed mandate or by speaking to the bank account holder on the 
phone. There was no evidence to suggest that this had not happened, and records of 
telephone calls are kept for up to 13 months.  
 
The complainant stated he had received no service, product or goods for the years he had 
paid the TV licence fee at his previous address. However, the Head of Revenue 
Management highlighted that the TV licence fee is not a payment for goods or services but 
for legal permission to use a television receiver. Paper copies of the licence would have 
been sent to the complainant’s previous address in the name of his former girlfriend.  
 
After considering all the factors of the complainant’s case, the Head of Revenue 
Management believed six years was a reasonable amount of time for a person to identify 
that they had been wrongly debited and that it would be unfair on all other licence fee 
payers to agree a further discretionary refund beyond that six-year limit. 



 

January & February 2015 issued April 2015 31 
 

 
The Head of Revenue Management expressed that she was sorry to learn of the very 
difficult circumstances the complainant had experienced in the period since 2000, but felt 
that it would not be appropriate to agree to a further goodwill gesture payment on the 
grounds of health and personal circumstances. 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant requested the Trustees consider this matter on appeal. The complainant 
stated that he had not given permission verbally or in written form for a direct debit to be 
set up for payment of the TV licence fee at his previous address. The complainant also 
stated that as he no longer resided at the address in question, he would not have received 
a paper copy of the licence which he was unknowingly paying.   
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Trust Unit and 
the subsequent correspondence from the complainant, the Trust Unit and the Head of 
Revenue Management. It noted the complainant had received a refund for six years of 
licence fee overpayment. The complainant received two years’ repayment in line with 
TVL’s discretionary policy to compensate for up to two years of overpayment. The 
complainant was then subsequently awarded four years discretionary repayment by way 
of goodwill gesture from TVL. The Panel noted TVL’s Refund Policy sets a limit of a 
maximum six years’ refund on licence fees paid.  
 
The Panel agreed that there is a responsibility on individuals to monitor their personal 
financial affairs.  Trustees noted the difficult personal circumstances of the complainant 
and sympathised with these circumstances. Trustees further noted the Licence Fee Unit’s 
consideration of the complainant’s difficult personal circumstances and its determination 
that it would be unable to agree a further goodwill gesture payment on the grounds of 
health and personal circumstances.  
 
The Panel agreed that six years was sufficient time for the complainant, taking into 
consideration his difficult personal circumstances, to realise two direct debits were being 
paid to TVL. Trustees understood the complainant had no personal recollection of having 
agreed to a direct debit at his former property but saw no evidence to suggest that the 
direct debit for his former property had been set up improperly by TVL. The Panel agreed 
that there was evidence in the form of contemporaneous notes by TVL to suggest the 
complainant had been advised to cancel his direct debit and set up a new licence when he 
moved property. 
 
The Panel further acknowledged that TVL had offered a discretionary payment of six 
years, in accordance with TVL’s policy. Trustees noted there was no indication that the 
BBC had omitted to consider relevant information or had considered irrelevant factors 
in reaching its decision. The Panel agreed the decision was reasonable, in line with the 
relevant policy and took into consideration the complainant’s difficult personal 
circumstances. Therefore, the Panel agreed there was no reasonable prospect of 
success for this appeal. 
 
The Panel agreed the complaint did not qualify to proceed for consideration. 
 



 

January & February 2015 issued April 2015 32 
 

BBC coverage of multi-option decision-making 
procedures  
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
Stage 1a 
 
The complainant emailed the Trust Unit on 19 July 2014.  He complained that Radio 4 
often debated electoral systems such as alternative vote, first-past-the-post and 
proportional representation, but seldom discussed more sophisticated decision-making 
systems such as plurality voting, two-round votes and preferential systems like the Borda 
and Condorcet rules.  It seemed to the complainant that the BBC believed that – if a 
decision was to be considered democratic, and if that decision was to be arrived at by 
means of a vote – the voting procedure must be a simple, weighted, qualified, twin or 
consociational, majority vote. The complainant provided a detailed account of his years of 
campaigning to bring multi-option decision-making procedures to the attention of the BBC 
and others. 
 
In a subsequent webform submission, the complainant noted that the Today programme 
presenter had recently stated (correctly) that elections in Syria – “Assad, yes or no?” – 
were “silly”, but not that decisions in Scotland – “independence, yes or no?” – were 
equally primitive.  The complainant complained that the BBC discussed election systems, 
but not decision-making.  It seemed to the complainant as if the BBC believed that 
disputes must be subject to a simple or weighted majority vote, and that multi-option 
voting in general and preferential voting in particular did not exist. 
 
In response to the complainant’s email, BBC Audience Services stated that it was not for 
the BBC to question or support majoritarianism, or to debate the notion of alternative 
systems, unless there were compelling reasons of newsworthiness and relevance for 
doing so, which was not currently the case.  As the BBC was merely a broadcaster, the 
complainant’s views on electoral reform would be better addressed to the relevant 
Government officials. 
 
In response to the complainant’s webform submission, Audience Services stated that BBC 
News did not have an opinion on electoral systems, but sought to report on realities of an 
election or referendum, allowing the audience to make up its own mind. 
 
Stage 1b 
 
Further correspondence ensued, in which Audience Services and the complainant 
reiterated and expounded upon their arguments.  The complainant made the following 
additional points: 
 

• in failing to distinguish between elections and decision-making, Audience Services 
had failed to understand his position; 

• Radio 4 documentary The Referendum Question had contravened Editorial 
Guidelines 1.2.2 and 1.2.3, in that it inaccurately and misleadingly implied that 
referendums are always dichotomous; and 



 

January & February 2015 issued April 2015 33 
 

• by discussing only binary forms of decision-making, the BBC was misleadingly 
promoting the notion that decision-making, if subject to a vote, had to be subject 
to a binary vote. 

 
In response to the complainant’s request that his complaint be reconsidered, Audience 
Services stated that it had nothing to add to its previous replies, that it did not believe the 
complaint had raised a significant issue of general importance that might justify further 
investigation, and that it would not correspond further. 
 
Appeal 
 
In pre-appeal correspondence with the Trust Unit, the complainant made the following 
points. 

• The 9 September 2014 editions of BBC Radio 4’s Today programme and The World 
Tonight had both asked whether or not the outcome of the (then forthcoming) 
Scottish independence referendum would be different if the ballot were multi-
optional. 

• The “winning” option in the Scottish referendum (i.e., “devo-max”) was not on the 
ballot paper, therefore it was an exaggeration to claim the vote was “a triumph of 
democracy”. 

• A survey commissioned by the complainant’s institute showed that people were 
capable of casting preferences in decision-making, just as they were capable of so 
doing in proportional-representation/single-transferable-vote elections. 

 
On 16 October 2014, the complainant confirmed that he wished to appeal against 
Audience Services’ decision not to investigate or respond further.  He did not make any 
additional substantive points. 
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The complaint correspondence was reviewed by the Trust Unit.  The Senior Complaints 
Adviser (the Adviser) and an independent editorial adviser also read the complaint 
correspondence.  The Adviser considered the appeal did not have a reasonable prospect 
of success. 
 
The Adviser noted that Article 9(3) of the BBC’s Royal Charter stated that the Trust must 
not exercise or seek to exercise the functions of the Executive Board, and that Article 
38(1)(b) states that the Executive Board is responsible for the direction of “the BBC’s 
editorial and creative output”.  The Adviser noted that the Trust regards editorial 
decisions as concerning the BBC’s editorial and creative output, and as therefore falling 
beyond its remit – as long as the output meets the requirements set out in the Editorial 
Guidelines. 
 
In the Adviser’s view, decisions concerning the newsworthiness or relevance of a given 
issue, and what content to include in – and exclude from – news and factual output, were 
editorial decisions.  Consequently, as the Executive’s judgement (that there were currently 
no compelling reasons of newsworthiness or relevance for examining multi-option 
decision-making procedures) was an editorial decision, the Trust would not consider it 
unless it raised a potential breach of the Editorial Guidelines. 
 
With regard to whether any such potential breach had arisen, the Adviser noted that, in 
relation to the Scottish independence referendum, two items of BBC output (namely, the 
Today programme and The World Tonight) had, on the same day, discussed multi-
optional decision-making.  In the Adviser’s view, this tended to support the BBC’s 



 

January & February 2015 issued April 2015 34 
 

assertion that the issue would be discussed if there were compelling reasons of 
newsworthiness and relevance for doing so.  
 
The Adviser agreed with Audience Services that it was not for the BBC to have an opinion, 
but to report on reality and allow the audience to make up its own mind.  In the Adviser’s 
view, the discussion of multi-optional decision-making only when the topic was 
newsworthy and/or relevant would not mislead audiences into believing that binary forms 
of decision-making were the only possible approach, or that multi-option and preferential 
alternatives did not exist.  The Adviser therefore concluded that no potential breach of the 
Accuracy guidelines had arisen. 
 
Similarly, the Adviser took the view that there was no evidence to suggest that the BBC 
was biased in favour of majoritarianism or binary forms of decision-making, and against 
preferential voting systems or multi-option decision-making procedures.  The Adviser 
therefore concluded that no potential breach of the Impartiality guidelines had arisen. 
 
With regard to the allegation that The Referendum Question had contravened Editorial 
Guidelines 1.2.2 and 1.2.3 by inaccurately and misleadingly implying that referendums are 
always dichotomous, the Adviser noted that the complaint was made over three years 
after the programme was broadcast. 
 
The Adviser noted that paragraph 2.1 of the BBC’s Editorial complaints and appeals 
procedures states: 
 

“You should make your complaint within 30 working days of the date on which the 
content was broadcast … If you contact the BBC after that time, please explain 
why your complaint is late. Exceptionally, the BBC Executive may still decide to 
consider your complaint, but only if it decides there was a good reason for the 
delay.”   

 
This point of complaint was clearly out of time, and in the Adviser’s view there were no 
good reasons for the delay. 
 
For these reasons, the Adviser concluded that Trustees would be likely to decide that this 
appeal did not raise any potential breach of the Editorial Guidelines.  She therefore 
decided that this appeal did not raise a “matter of substance”, and that it should not 
proceed for consideration by Trustees. 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that Trustees review the decision of the Senior Complaints Adviser 
that his appeal should not proceed for consideration. He restated his opinion that talking 
about multi-option voting might help keep the peace internationally, may help sort out the 
electoral process in Westminster, and restated what are, in his opinion, the myriad 
benefits of multi-option voting. He also commented that complaints should be forwarded 
to Trustees not just if they may succeed, but if they raise important points of principle.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel reviewed the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Trust’s 
Senior Complaints Adviser and the request to review the Senior Complaints Adviser’s 
decision. It also had access to the complainant’s correspondence with the BBC.  
 
The Panel noted that the decision concerning which news stories to cover is for the 
Executive to take.  As the Royal Charter (article 38(1)(b)) sets out, “the direction of the 



 

January & February 2015 issued April 2015 35 
 

BBC’s editorial and creative output” is specifically defined as the responsibility of the 
Executive Board.  
 
The Panel noted the strength of the complainant’s passion for the topic, but agreed that 
the debate centred around matters of editorial choice and that therefore there was no 
reasonable prospect of success for this appeal. 
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

January & February 2015 issued April 2015 36 
 

‘Burnistoun’ and ‘Mountain Goats’ BBC One  
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complainant contacted the BBC on 27 October 2014 to express his concern that he 
had been characterised in a series called Burnistoun between 2009 and 2012 without his 
consent and more recently had also been characterised in a new series called Mountain 
Goats, again without his consent.  He referred to correspondence dating back to 2009 in 
which he spoke of his creative ideas. His concerns in the current complaint focused on his 
allegation that the BBC had characterised him personally in programmes following his 
original complaint that his ideas had been plagiarised. 
 
The Commissioning Editor for BBC Scotland explained that the series Burnistoun and 
Mountain Goats were made by separate production teams; he believed it would be very 
unlikely that both of them would be trying to characterise the complainant, and he put 
forward his view that any similarities between the complainant and the fictional characters 
would be likely to be a coincidence.  However, he assured the complainant that the BBC 
took matters like this very seriously and would investigate the matter further if the 
complainant could provide further details. 
 
The complainant made the following points in support of his complaint: 
 
• He believed he had been characterised in Burnistoun following his allegation that a 

sketch he had submitted to a BBC producer in 2009 had been adapted for 
inclusion in Burnistoun. 

 
• He believed that the character in Mountain Goats was based on himself, and that 

the problem of his being characterised had started to spread. He gave details of 
the similarities he perceived between the character and himself.  

 
• He suggested that the BBC should look at his previous correspondence in 2009 in 

which he referred to ideas he planned to submit to the BBC. At that time he gave 
a link to a video he had put on Youtube [now unavailable to access].  

 
• He considered the BBC’s request for a link to the Youtube video he had referred to 

in his complaint.  He said it was not relevant as the current complaint was about 
him being characterised, not his video being plagiarised.  He said it would be more 
meaningful to consider who at the BBC he had sent the video to and named the 
producer involved. 

 
The complaint was escalated to Stage 2 and investigated by the Head of Public Policy & 
Corporate Affairs, BBC Scotland who did not uphold the complaint. 
 
Having read all the correspondence dating back to 2009, he did not consider there was 
evidence to support the complainant’s allegation that characters in Burnistoun and 
Mountain Goats were based on himself.  He noted that the programmes referred to were 
written and produced by different production teams and he concluded that any similarities 
of programme characters to the complainant would most likely be a coincidence. 
 

 
 



 

January & February 2015 issued April 2015 37 
 

Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC. 
 
The Adviser believed that Trustees would be of the view that the complaint had been 
considered as fully as was reasonable in the circumstances, and would consider there was 
a lack of evidence to support the complaint.  She noted that the programmes had been 
made by two separate production teams. The Adviser believed that Trustees would be 
likely to conclude that no evidence had been submitted to contradict the supposition that 
any perceived character similarities were a coincidence. 
 
The Adviser noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between the 
Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust and 
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The direction of the BBC’s 
editorial and creative output” was specifically defined in the Charter (article 38, (1) (b)) as 
a duty that was the responsibility of the Executive Board, and one in which the Trust did 
not get involved unless, for example, it related to a breach of the BBC’s editorial 
standards which did not apply in this case. The Adviser considered Trustees would be 
likely to conclude that decisions relating to the content of the BBC Scotland series 
Burnistoun and Mountain Goats rested with the BBC Executive rather than the Trust. 
 
She therefore considered that the appeal did not have a reasonable prospect of success 
and decided that it should not be placed before Trustees. 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that Trustees review the decision of the Senior Complaints Adviser 
that his appeal should not proceed for consideration.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel reviewed the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Senior 
Complaints Adviser and the request to review the Senior Complaints Adviser’s decision. It 
also had access to the complainant’s previous correspondence with the BBC.    
 
The Panel expressed regret that the shows caused concern and upset to the 
complainant, but it had seen no evidence to suggest that the similarities the 
complainant perceived between himself and the characters was anything other than 
coincidence. It would not be proportionate, appropriate or cost effective to take this 
matter further on appeal.  
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 



 

January & February 2015 issued April 2015 38 
 

Complaints process  
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complainant stated that the complaints process is flawed as complaints about 
output made on the phone via Audience Services get added to a log that is not sent 
round until the next day and so any inaccuracies in output are not picked up or 
rectified in a timely manner.  
 
The complainant had previously contacted Audience Services three times between 
August 2014 and November 2014. Dissatisfied with being told that his comments about 
News programmes would be added to the overnight logs, he complained to Audience 
Services about the process on 25 January 2015. 

 
The following response was sent by Audience Services on 1 February 2015:  

 
“Thank you for contacting us. I understand you have concerns about the BBC 
complaints procedure. I have noted that you are unhappy that audience 
feedback is compiled and sent to the relevant teams on an overnight report.  
 
“Due to the volume of contacts we receive on a daily basis, it would not be 
feasible to contact programmes directly while they are transmitting, but please 
be assured that we do value feedback from our audience to help us create 
enjoyable programming for all.   
 
“All complaints that we receive are placed on our audience feedback report 
which is sent to programme producers and senior management each morning. 
These reports are among the most widely read sources of feedback in the BBC 
and ensures that your complaint has been seen by the right people quickly. This 
helps inform their decisions about current and future programmes.”  
 

Appeal  
 
The complainant contacted the Trust by telephone on 30 January 2015 to appeal. He 
requested a reasonable adjustment which was to communicate by phone. His appeal was 
as follows: that the complaints process is flawed as complaints about output made on the 
phone via Audience Services get added to a log that is not sent round until the next day 
and so any inaccuracies in output are not picked up or corrected in a timely manner. 
 
Trust Unit decision  
 
The Head of Editorial Standards made the following decision which was read to the 
complainant by phone:  
 

“Trustees are aware of the overnight log system for telephone complaints. Also the 
Trustees are aware that stage 1 can red flag complaints for urgent consideration. 
That can mean on the day or even in that hour. There are a set of criteria. For 
example a complaint by e.g. a company that the BBC had transposed their words so 
that they seemed to be saying they opposed a new government policy when in fact 
they supported it would be dealt with straight away.  A member of the public 
ringing in to say George Osborne was being referred to in a news package that was 



 

January & February 2015 issued April 2015 39 
 

being reused as the former Chancellor of the Exchequer would also get a fast 
reaction. But stage 1 complaints handlers have to use their judgement.  An accuracy 
complaint that involved a contentious subject and shades into a matter of opinion 
e.g. ‘climate change is not happening’, would not be dealt with on the day but go 
into the log.  
 
“Stage 1 may not always make the right decision but a complaints process has to be 
proportionate. There are a quarter of a million complaints contacts a year. There 
has to be a system which relies on human judgement for sorting out immediate 
urgent complaints because they affect output going out that day. It is not possible 
to put every accuracy complaint straight through to programme makers who are 
working on that day’s output. Many if not most complaints can be read later and 
taken into account for future coverage.”   

 
Request for review by Trustees  
 
A phone call took place between the Senior Complaints Adviser and the complainant on 6 
February 2015, confirming his appeal, setting out the Head of Editorial Standards’ decision 
to not proceed with the appeal, and noting the complainant’s request to review her 
decision. 
 
The complainant gave some examples of when he thought complaints needed to be dealt 
with better. His overarching point was that the complaints system doesn’t serve the public 
and does not work in the interests of the public who fund the BBC. He believed that too 
much is left to the discretion of the person who handles the complaint. He said that BBC 
staff are too politically correct and words are being hijacked by liberals. He said too much 
focus is given to minorities, like gay and lesbian people, whereas using words like ‘bigot’ 
to describe UKIP candidates is considered acceptable. He said this means that errors go 
uncorrected and the same content that triggered the complaint appears again and again.  

 
He said that when a complaint is lodged, there is no immediate response. The error goes 
on and on without correction and complaints handling staff sit on a complaint rather than 
responding. He said there is no point in having a complaints system that records a 
complaint and instead of taking action, circulates the report the following day to senior 
managers. He said it’s not clear who receives and who is charged with acting on these 
reports. He doesn’t believe that senior managers or anyone else read or act on these 
reports as they will believe it’s a job for someone else.  

 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the notes of the complainant’s contacts with the BBC and Trust Unit.  
 
The Panel noted that the current complaints framework and associated complaints 
procedures had been put in place in 2012 having been set by the Trust following a 
public consultation and audience research. 
 
Trustees agreed that a broadcast complaints system needed to be able to respond to 
serious accuracy concerns urgently. They were satisfied that the red flag system which 
had been explained by the Head of Editorial Standards in her reply to the complainant 
did that. They also agreed that in a system which took a great many complaints 
contacts daily, as the BBC did, there had to be a system to set down and share 
telephone complaints. That this was done in the next 24 hours would be appropriate in 
almost every case. They noted the BBC aimed to respond to complaints within ten 
working days and that this was met in over 90% of cases. The Trust had tested this by 
mystery shopping in 2013 and had been satisfied with the outcome. 



 

January & February 2015 issued April 2015 40 
 

 
The Panel regretted the complainant’s concern that the system was not responsive but 
agreed that the complaint had no reasonable prospect of success.   
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

January & February 2015 issued April 2015 41 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about BBC Radio 4 Great Lives 
– Matthew Parris 
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complainant contacted the BBC on 5 August 2014 to say he believed that Matthew 
Parris should not be employed by the BBC because “his comments in 2008 that Cyclists 
should be decapitated have stayed with me to this day … he has caused great offence to 
a huge number of bicycle riding BBC licence fee payers in the UK.” 
 
BBC Audience Services responded on 13 August 2014 by noting that Great Lives was a 
long-running series and Matthew Parris had been part of the programme for many years. 
They noted that the range of tastes and opinions held by the BBC audience was so 
diverse that it was inevitable some listeners would dislike or disapprove of certain 
presenters.  However, they said the off-air (non-BBC) activities of BBC presenters should 
not undermine the public’s perception of the impartiality, integrity and objectivity of the 
BBC and there were strict guidelines to uphold this.  
 
The complainant replied on 13 August to say he believed Audience Services was 
attempting to “sideline” his concern by saying that he felt Mr Parris had made 
inappropriate comments about cyclists when it was a fact that Mr Parris had made such 
comments.  The complainant drew the attention of Audience Services to the nearly 600 
complaints that had been made to the Press Complaints Commission (PCC) about Mr 
Parris’s 2008 article.  The complainant said it was irrelevant whether he disliked or 
disapproved of Mr Parris; the issue was “that an individual who incited a hate crime … 
against a huge section of the UK population is employed by the BBC”.  
 
Audience Services responded on 23 August 2014 to say that the BBC had reported on Mr 
Parris’s comments about cyclists in 2008 and, in so doing, had made clear that in a 
subsequent column in The Times, Mr Parris explained: 
 

 "I offended many with my Christmas attack on cyclists. It was meant humorously 
but so many cyclists have taken it seriously that I plainly misjudged. I am sorry."  

 
Audience Services suggested that if the complainant had views on the original article, it 
should contact the newspaper, the PCC or Mr Parris directly. Audience Services said that, 
while they were sorry to learn that the complainant was unhappy and felt Mr Parris should 
not be on the BBC airwaves, the BBC could only entertain a complaint about something 
Mr Parris had said or done on-air in one of its programmes.  They said that the comments 
in Mr Parris’s article which he explained were meant to be humorous but were misjudged  
had no bearing upon his ability to present programmes for Radio 4.  
 
The complainant wrote again on 26 August 2014 to say that Mr Parris’s initial comments 
incited hate crimes against cyclists. He said Mr Parris had subsequently made it clear that 
he was not sorry for his earlier comments that cyclists “should be killed in a violent 
manner”. He said Matthew Parris’s employment by the BBC did require scrutiny as he was 
a “bigoted, hate crime committing individual”.  
 



 

January & February 2015 issued April 2015 42 
 

Audience Services replied again on 14 September 2014 stating that they had nothing to 
add to their previous response and would not engage in further correspondence on the 
issue as they did not believe the complaint had raised a significant issue of general 
importance that might justify further investigation.  
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on 17 September 2014. He said  
Matthew Parris had a strong anti-cyclist prejudice that had been expressed in print in 
2008 when he incited others to kill/garrotte cyclists.  He said Mr Parris had not made a 
sincere apology about these comments. As a result, he questioned how the BBC could 
justify employing someone who had incited hate crimes and was unrepentant about it. 
 
Decision of the Senior Editorial Complaints Adviser 
 
The Senior Editorial Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence 
that had passed between the complainant and the BBC. The Adviser acknowledged the 
strength of the complainant’s feelings but decided that the appeal did not have a 
reasonable prospect of success.  
 
The Adviser noted that BBC Audience Services had ceased handling this complaint at 
Stage 1 and that the complaint had not gone to Stage 2. She therefore decided that the 
point she should consider was whether an appeal against the decision of BBC Audience 
Services not to correspond further with the complainant had a reasonable prospect of 
success. 
 
The Adviser noted that the complainant objected to Matthew Parris being employed by 
the BBC on any project, not just the Radio 4 series Great Lives, but she acknowledged 
that it was the promotional trails for this series which had prompted him to object in the 
strongest possible terms that Mr Parris was not a suitable person to present any 
programme because of ill-judged comments he made in 2008 in his regular column for 
The Times newspaper.  
 
The Adviser acknowledged that Mr Parris’s comments had caused considerable anger and 
distress in 2008. She noted that the BBC News report on the issue could be found at: 
http://news.bbc.co.uk/1/hi/wales/north_east/7168530.stm 
 
She noted that this report also stated that Mr Parris had apologised for his remarks in a 
subsequent column for The Times. 
 
The Adviser noted that the complainant did not believe that Mr Parris had shown any 
contrition for his comments, but she was unable to agree that evidence had been 
presented to that effect. Nor did she agree that evidence had been presented to suggest 
that Mr Parris had intended to incite hatred and violence with his comments.  
 
The Adviser noted that Audience Services had explained the context of the comments and 
noted the apology given by Mr Parris, as reported by the BBC in 2008.  
 
The Adviser believed that Trustees would consider that Audience Services had given a 
reasoned and reasonable response to the complaint and that it was appropriate for them 
to conclude:  
 

“All we can do is note your views on Mr Parris. We are naturally sorry to learn that 
you are unhappy and feel he should not be on the BBC airwaves, but we could 
only entertain a complaint about something he had said or done on-air in a BBC 

http://news.bbc.co.uk/1/hi/wales/north_east/7168530.stm


 

January & February 2015 issued April 2015 43 
 

programme rather than elsewhere. Mr Parris’s article comments, which he 
explained were meant to be humorous but were misjudged and thus for which he 
apologised, have no bearing upon his ability to present programmes for Radio 4 
not about cycling, nor his experience as a journalist and presenter of many years.”  

 
The Adviser then noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between 
the Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust 
and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The direction of the 
BBC’s editorial and creative output” was specifically defined in the Charter (article 38, (1) 
(b)) as a duty that was the responsibility of the Executive Board, and one in which the 
Trust did not get involved unless, for example, it related to a breach of the BBC’s editorial 
standards which did not apply in this case. Decisions relating to the choice of programme 
presenters fell within the “editorial and creative output” of the BBC. The Adviser believed 
Trustees would be of the view that the responsibility for the decision to engage Matthew 
Parris as a presenter rested with the BBC Executive.  
 
The Adviser considered that Trustees would be of the view that Audience Services had 
responded appropriately to the complaint and it was reasonable for them to say they 
could not engage in further correspondence on the issue. She therefore decided that the 
appeal did not have a reasonable prospect of success and she did not propose to put it 
before Trustees. 
  
Request for review by Trustees 
 
The complainant requested that Trustees review the decision not to proceed with his 
appeal.  
 
In the complainant’s request to the CAB to review the Adviser’s decision, he said that Mr 
Parris’s comments about cyclists in 2008 had incited hatred and violence and were 
intended to do so.  He said the BBC had a history of failing to tackle abusers whilst in 
their employment and cyclists faced abuse every day from drivers influenced by 
comments such as those made by Mr Parris.  The complainant said he did not believe the 
BBC had taken his concerns seriously as hate crimes against cyclists were not recognised 
by the BBC or society in general. He said it was up to the BBC, as the UK’s public service 
broadcaster, to take a lead on the issue. 
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Adviser and the 
challenge to the Adviser’s decision.  
 
The Panel noted that the complainant objected to Matthew Parris being employed by the 
BBC and acknowledged that he felt strongly about the issue. 
 
The Panel then considered the article that Mr Parris had written for The Times about 
cyclists in 2008.  It noted that Mr Parris had apologised for the comments in a subsequent 
column for The Times newspaper.  
 
The Panel noted that the complainant did not believe that Mr Parris had shown any 
contrition for his comments, but that the Adviser was unable to agree that evidence had 
been presented to that effect. The Panel concurred with the Adviser on this issue and also 
agreed that there was no evidence to suggest that Mr Parris had intended to incite hatred 
and violence with his misjudged comments.  
 



 

January & February 2015 issued April 2015 44 
 

The Panel then noted that the choice of programme presenters was for the Executive to 
decide. As the Royal Charter (article 38, (1) (b) and article 38, (1) (c)) sets out, “the 
direction of the BBC’s editorial and creative output” and its “operational management” are 
specifically defined as duties of the Executive Board and ones in which the Trust does not 
get involved, unless, for example, they relate to a breach of the BBC’s standards. In this 
case, the Panel did not consider the complainant had raised any evidence that Great Lives 
had breached the BBC’s standards, and therefore the Panel did not consider that his 
complaint raised a matter for the Trust.  
 
The Panel therefore concluded that, were the complaint to come to it on appeal, there 
would be no reasonable prospect of it upholding the complaint. 
  
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 



 

January & February 2015 issued April 2015 45 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about the standard of 
pronunciation on the BBC 
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
The complaint 
 
The complainant contacted the BBC on 30 July 2014 to express his concern about the 
general standard of pronunciation in BBC output following the relocation of several 
production departments to Salford. He said he found “the encroachment of a strong 
northern accent and the poor pronunciation of standard English at best distracting”. He 
said he also found the speed of delivery added to the problem of understanding different 
accents.  
 
Audience Services responded on 8 August 2014. They said the BBC had an obligation to 
reflect the whole of UK society including its many accents and cultures. They said 
presenters were expected to have a good command of standard English, but that it was 
also important they came across as approachable and easy for viewers to identify with. 
Audience Services said that, in such contexts, it may be considered appropriate for them 
to speak “colloquially” rather than formally.  
 
Audience Services said that the BBC’s presenters were appointed on the basis of their 
experience and talent and they would not expect viewers to agree with every choice 
made.  
 
The complainant replied on 27 August 2014 to say he felt the BBC’s response had been 
formulaic. He said it appeared that unless he provided dates, times and specific evidence 
to support his complaint it would be rejected and he felt that was to be regretted. He said 
the problem was an ongoing one, so it would not be difficult for BBC staff to obtain 
examples of the poor presentation he was referring to.  
 
Audience Services responded on 18 September 2014 stating that they did not have 
anything further to add to their previous response. They did not believe the matter raised 
a significant issue of general importance that might justify further investigation and said 
they could not correspond further on the issue.  
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on 23 September 2014. He referred to 
previous complaints he had made on the same issue over recent years and said he found 
it disappointing to have the issues he had raised “dismissed without reasonable 
consideration”.  He said the responses he received appeared formulaic which was 
unacceptable. In particular, he objected to the reply he had received from Audience 
Services to this complaint stating it was not of general importance. He reiterated his 
complaint which was that “… poor pronunciation, high speed of delivery coupled with a 
strong regional accent can make complete comprehension impossible”.  
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC, and she acknowledged the strength of the 



 

January & February 2015 issued April 2015 46 
 

complainant’s feelings. She sympathised with the difficulties he was experiencing in 
understanding some BBC output because of the way people spoke, but she decided that 
the appeal did not have a reasonable prospect of success.  
 
The Adviser noted that BBC Audience Services had ceased handling this complaint at 
Stage 1 and that the complaint had not gone to Stage 2. She therefore decided that the 
point she should consider was whether an appeal against the decision of BBC Audience 
Services not to correspond further with the complainant had a reasonable prospect of 
success.  
 
The Adviser noted that the complainant said he had given his feedback on this issue 
several times over an extended period of time but he did not feel that his views were 
being taken into account. She also noted that he did not feel he should have to present 
specific instances of poor pronunciation because there were so many, and BBC staff 
should therefore be able to identify them. 
 
The Adviser noted that the Complaints Procedure was designed to be efficient and to 
provide good value for all BBC licence fee payers. The Complaints Procedure stipulated 
that complaints should refer to specific instances of output in order to make the most 
efficient use of the licence fee as complaints were very costly to investigate. She noted 
that asking members of BBC staff to go back through BBC output to find instances of poor 
pronunciation would not only take up a good deal of their time, but would be extremely 
difficult to carry out objectively because of the subjective nature of the material – some 
people might find certain accents easier to understand than others.  
 
The Adviser noted that Audience Services had explained to the complainant that the BBC 
had to reflect the whole of UK society – including its many accents and cultures – and 
that while presenters were expected to have a good command of English, there would 
also be times when it was considered acceptable for them to speak colloquially.  
 
The Adviser noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between the 
Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust and 
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The operational 
management of the BBC” is specifically defined in the Charter (article 38, (1) (c)) as a 
duty that is the responsibility of the Executive Board, and one in which the Trust does not 
usually get involved unless, for example, it raised broader issues such as a breach of a 
station’s Service Licence. The Adviser considered there was no evidence that the Service 
Licence had been breached in this instance. She believed Trustees would consider that 
decisions relating to presenters and pronunciation were day to day operational matters 
and were the responsibility of the BBC Executive.  
 
The Adviser acknowledged the complainant’s dissatisfaction with the responses he had 
received from Audience Services which he described as “formulaic”. She agreed that some 
responses appeared to be written using standard wording. She regretted that this meant 
the complainant felt his concerns were being dismissed as unimportant, but hoped to 
assure him that this was not the case. She noted that the BBC received around a million 
contacts each year and hoped he would appreciate that using a degree of standard 
wording enabled complaints to be handled efficiently while achieving good value for 
licence fee payers.  
 
The Adviser believed Trustees would consider that Audience Services had responded 
reasonably to the complaint, and that it was reasonable for the BBC to say that it could 
not respond any further to the complainant’s correspondence on this issue. She did not 
believe the appeal had a reasonable prospect of success and she decided that it should 
not proceed further. 



 

January & February 2015 issued April 2015 47 
 

 
Request for review by Trustees 
 
The complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with his 
appeal.  
 
The complainant said that he now understood it was his responsibility to produce specific 
examples in order to have the matter investigated properly. To this end, he cited an 
interview on the 17 November 2014 edition of BBC Breakfast in which he said it was 
easier to understand what the interviewees were saying rather than what the interviewer 
was saying.  The complainant also highlighted another interview on that programme 
which he critcised.   
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Adviser and the 
challenge to the Adviser’s decision.  
 
The Panel noted that Audience Services had explained to the complainant that the BBC 
had to reflect the whole of UK society. 
 
The Panel noted that the Adviser had explained the BBC’s Complaints Procedure and that 
it stipulated that complaints should refer to specific instances of output in order to make 
the most efficient use of the licence fee as complaints were very costly to investigate and 
the nature of the complaint was inherently subjective. It further noted that the 
complainant had now specified in his Request for Review an example of what he saw as 
poor pronunciation in an edition of BBC Breakfast on 17 November 2014. 
 
The Panel noted that, under the BBC Complaints Framework, the BBC Trust only considers 
appeals against the decisions and actions of the BBC Executive.  As the Executive had not 
been able to consider this edition of BBC Breakfast, the Panel concluded that it was 
unable to determine any concerns raised about this particular programme.   
 
The Panel then noted that the choice of programme presenters would be for the 
Executive to decide. As the Royal Charter (article 38, (1) (b) and article 38, (1) (c)) sets 
out, “the direction of the BBC’s editorial and creative output” and its “operational 
management” are specifically defined as duties of the Executive Board and ones in which 
the Trust does not get involved, unless, for example, they relate to a breach of the BBC’s 
standards. In this case, the Panel did not consider the complainant had raised any 
evidence of a breach in the BBC’s standards, and therefore the Panel did not consider that 
his complaint raised a matter for the Trust.  
 
The Panel therefore concluded that, were the complaint to come to it on appeal, there 
would be no reasonable prospect of it upholding the complaint.  
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 
 



 

January & February 2015 issued April 2015 48 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about the use of translators, 
BBC News Bulletins 
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
The complaint 
 
The complainant contacted Audience Services on 26 August 2014. She asked why, when 
the BBC interviewed a non-English speaker and they were dubbed into English, they were 
dubbed in a strong, hard-to-understand accent, sometimes with incorrect English. She 
wrote:  
 

“It’s to give them an ‘authentic’ quality, but why not dub them in Standard 
English? Dubbing them in strong accents is offensive as it tries to emphasise that 
they are foreign and ‘uneducated’.”  

 
Audience Services responded substantively on 19 September 2014 and said that when 
dubbing foreign language speakers in news bulletins, the BBC used trained translators. It 
said that when these same translators provided voiceovers they used their natural 
accents.  It apologised to the complainant if she found them hard to understand. 
 
The complainant renewed her complaint, and Audience Services replied on 1 October 
2014 to say they had nothing to add to their previous reply and that they did not believe 
the complaint had raised a significant issue of general importance that might justify 
further investigation.  
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on 1 October 2014. The complainant 
appealed on the substance of her complaint stating that she found the use of translators 
with bad accents offensive when dubbing non-English speaking interviewees on BBC news 
bulletins as it made the interviewee appear uneducated. 
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC. She acknowledged the strength of the 
complainant’s feelings but decided that the appeal did not have a reasonable prospect of 
success.  
 
She noted that BBC Audience Services had ceased handling this complaint at Stage 1 and 
that the complaint had not gone to Stage 2. She therefore decided that the point she 
should consider was whether an appeal against the decision of BBC Audience Services not 
to correspond further with the complainant had a reasonable prospect of success. 
 
The Adviser noted that Audience Services had explained how BBC News dubbed foreign 
language speakers in news bulletins. She noted that the BBC had explained that they 
used trained translators who then provided the voiceover for the interviewee they were 
translating. The Adviser believed it therefore followed that the translator would use their 
own natural accent when dubbing the interviewee.   
 



 

January & February 2015 issued April 2015 49 
 

The Adviser did not consider this was unreasonable in a fast moving news environment 
and she therefore considered that Audience Services had been correct when they 
assessed that the complainant had not raised a significant issue of general importance 
justifying further investigation. Nor did she consider that it implied the interviewee was 
uneducated.  
 
The Adviser noted the Royal Charter and the accompanying Agreement between the 
Secretary of State for Culture, Media and Sport and the BBC drew a distinction between 
the role of the BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by the Director-
General. “The direction of the BBC’s editorial and creative output” was specifically defined 
in the Charter (article 38, (1) (b)) as a duty that was the responsibility of the Executive 
Board, and one in which the Trust did not get involved unless, for example, it related to a 
breach of the BBC’s editorial standards which did not apply in this case. She noted that 
decisions relating to contributors used in news bulletins fell within the “editorial and 
creative output” of the BBC - and were the responsibility of the BBC Executive.  
 
The Adviser considered Trustees would conclude Audience Services had given a reasoned 
and reasonable response to the complaint and had acted appropriately in declining to 
enter into further correspondence. She therefore did not consider the appeal had a 
reasonable prospect of success and did not propose to put it before Trustees. 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with her 
appeal.  
 
The complainant said she believed the issue had been dealt with inaccurately and 
callously.  She said that dubbing non-English speakers in such a way was incredibly 
harmful as it perpetuated the idea that those who could not speak English were 
uneducated.  She said the BBC was reinforcing racist stereotypes by using non-standard 
English accents when dubbing interviewees and the Corporation should consider racism a 
significant issue. 
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Adviser and the 
challenge to the Adviser’s decision.  
 
The Panel noted that the choice of programme contributors, including translators, would 
be for the Executive to decide. As the Royal Charter (article 38, (1) (b) and article 38, (1) 
(c)) sets out, “the direction of the BBC’s editorial and creative output” and its “operational 
management” are specifically defined as duties of the Executive Board and ones in which 
the Trust does not get involved, unless, for example, they relate to a breach of the BBC’s 
standards.  
 
In this case, the Panel noted that the complainant believed there had been a breach of 
the BBC’s standards as she considered the dubbing used on BBC News bulletins were 
offensive as they reinforced racist stereotypes.    
 
The Panel noted when dubbing foreign language speakers in news bulletins, the BBC used 
trained translators and then these same translators provided voiceovers, using their 
natural accents.  The Panel believed this was appropriate in the fast moving environment 
of news. 
 



 

January & February 2015 issued April 2015 50 
 

Furthermore, the Panel considered that having an accent did not define whether a person 
was educated or not.   
 
Given this, the Panel did not believe this complaint raised a matter which engaged the 
BBC Guidelines. This was an operational issue. The Panel therefore concluded that, were 
the complaint to come to it on appeal, there would be no reasonable prospect of it 
upholding the complaint.  
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 
 



 

January & February 2015 issued April 2015 51 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about the scheduling of Great 
Continental Railway Journeys, BBC Two 
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
The complaint 
 
The complainant contacted the BBC on 22 August 2014 to ask why the last episode in the 
repeated series, Great Continental Railway Journeys, had not been scheduled. He 
considered this was very poor and asked why the BBC would show the rest of the series 
but not the last episode.  
 
BBC Audience Services responded on 2 September 2014 to explain that when series are 
repeated, sometimes schedulers take the decision not to show certain episodes. They said 
that the BBC’s repeats policy inevitably represented a compromise between different 
interests and was kept under constant review; the scheduling team made changes if they 
believed they were necessary in light of audience feedback.  
 
The complainant replied on 4 September 2014 to say he believed that the response from 
Audience Services had been vague and did not explain why the decision had been taken 
not to show the final episode in the series. He said he did not think the fact that it was a 
repeated series was relevant and said that no other broadcaster would repeat nine 
episodes and not the tenth of a series.  
 
Audience Services responded on 18 September 2014 apologising for the fact that their 
previous correspondence did not fully address the complainant’s concerns. They said they 
had discussed the complaint with the BBC scheduling teams who had provided the 
following comment:  
 

“I’m afraid it isn’t always possible to repeat an entire series in the same slot, and 
occasionally episodes that were previously part of a longer series may be grouped 
into smaller runs or even aired as stand-alone programmes.  This is particularly 
true of factual programmes which, while sometimes having a common theme 
across a series, can also be enjoyed individually. 
 
“In this particular case, other scheduling commitments meant that it wasn’t 
possible to air the final episode of Great Continental Railway Journeys within the 
same daytime slot, but we do hope to find a space for it in the coming weeks. I’m 
afraid we don’t have any more specific information at this stage, but I would 
encourage you to keep an eye on the television listings (or the programme’s 
website as mentioned previously) for the latest updates.”  

 
The complainant replied on 2 October 2014 to say he did not accept the logic behind the 
scheduling of the series and felt that there was no acceptable reason for not showing the 
final episode, even if it had to be aired on another channel.  
 
Audience Services responded on 8 October 2014 explaining that they had nothing to add 
to the previous reply and that they did not believe the complaint had raised a significant 
issue of general importance that might justify further investigation.  
 
 



 

January & February 2015 issued April 2015 52 
 

Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on 10 October 2014. The complainant 
appealed on the substance of his complaint, that there was no reason for the BBC not to 
have scheduled the last episode of the Great Continental Railway Journeys series. 
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC. She acknowledged the strength of the 
complainant’s feelings but decided that the appeal did not have a reasonable prospect of 
success.  
 
She noted that BBC Audience Services had ceased handling this complaint at Stage 1 and 
that the complaint had not gone to Stage 2. She therefore decided that the point she 
should consider was whether an appeal against the decision of BBC Audience Services not 
to correspond further with the complainant had a reasonable prospect of success. 
 
The Adviser acknowledged the complainant’s concern that he had not been given an 
adequate explanation for why the last episode of Great Continental Railway Journeys had 
not been shown. She noted that Audience Services had explained that repeated 
programmes in particular were subject to change within the schedule in response to 
scheduling priorities and audience feedback.  
 
The Adviser also noted that the scheduling team had explained to the complainant that 
although the programmes were made as part of a series and were connected by a 
common theme, they could also be enjoyed as individual stand-alone programmes.  
 
The Adviser then noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between 
the Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust 
and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The operational 
management of the BBC” is specifically defined in the Charter (article 38, (1) (c)) as a 
duty that is the responsibility of the Executive Board, and one in which the Trust does not 
usually get involved unless, for example, it raised broader issues such as a breach of a 
station’s Service Licence – which did not apply in this instance.  
 
The Adviser noted that decisions relating to the scheduling of programmes fell within “the 
operational management of the BBC” and so were the responsibility of the BBC Executive.  
 
The Adviser considered Trustees would be likely to conclude that BBC Audience Services 
had given a reasoned and reasonable response to the complaint and had acted 
appropriately in declining to enter into further correspondence. She therefore did not 
consider the appeal had a reasonable prospect of success and did not propose to put it 
before Trustees.  
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant requested that Trustees review the decision not to proceed with his 
appeal.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Adviser and the 
challenge to the Adviser’s decision.  
 



 

January & February 2015 issued April 2015 53 
 

The Panel acknowledged the complainant’s frustration that he had not been able to watch 
the final episode of Great Continental Railway Journeys, but noted that Audience Services 
had explained that repeated programmes in particular were subject to change within the 
schedule in response to scheduling priorities and audience feedback.  
 
The Panel noted that the scheduling of programmes was for the Executive to decide. As 
the Royal Charter (article 38, (1) (b) and article 38, (1) (c)) sets out, “the direction of the 
BBC’s editorial and creative output” and its “operational management” are specifically 
defined as duties of the Executive Board and ones in which the Trust does not get 
involved, unless, for example, they relate to a breach of the BBC’s standards. In this case, 
the Panel did not consider the complainant had raised any evidence that Great 
Continental Railway Journeys had breached the BBC’s standards, and therefore the Panel 
did not consider that his complaint raised a matter for the Trust.  
 
The Panel therefore concluded that, were the complaint to come to it on appeal, there 
would be no reasonable prospect of it upholding the complaint.  
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 
 



 

January & February 2015 issued April 2015 54 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about Steve Wright in the 
Afternoon, BBC Radio 2 
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
The complaint 
 
The complainant contacted the BBC on 2 September 2014 regarding the “non-stop oldies” 
section of the Steve Wright programme. He said he was concerned to hear an 
advertisement for another BBC programme during this section, which meant, he said, that 
the segment was not “non-stop oldies”.  
 
He received a response from BBC Audience Services on 18 September 2014 which 
misunderstood the focus of the complaint and answered a criticism about broadcasting 
programme trails. 
 
The complainant remained dissatisfied and renewed his complaint on 30 September 2014.  
 
Audience Services responded on 13 October 2014 to say that the phrase non-stop, as 
used in the Steve Wright show, was simply a universally understood shorthand to refer to 
the fact that all the music played within the segment was of the same genre.  It said that 
meant that the programme would only be playing oldies during this time and not any 
other form of music ordinarily heard on the show or on the radio station. 
 
Audience Services added: 

 
“It doesn’t mean that literally all that will be heard is a list of oldies music because 
clearly Steve Wright talks between the records to say what they are and to talk 
about the listener who has requested them and to add context. …  
It’s perhaps worth adding that the segment is very well established, and we don’t 
appear to have received feedback from any other listeners at all on the segment’s 
name. We therefore have to assume that there is no audience confusion and no 
audience concern over the name of the segment nor the premise of it.”  

 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on 15 October 2014. The complainant 
appealed on the substance of his complaint, stating that the “non-stop oldies” segment of 
the Steve Wright show was not as it was described. He added that the BBC was becoming 
more like a commercial radio station by advertising television programmes  
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC. She acknowledged the strength of the 
complainant’s feelings but decided that the appeal did not have a reasonable prospect of 
success.  
 
The Adviser contacted Audience Services who confirmed they had nothing further they 
wished to add. The Adviser therefore considered the appeal as if it were an appeal 
against a decision by Audience Services to close down a complaint. Where a complainant 



 

January & February 2015 issued April 2015 55 
 

appealed to the Trust in these circumstances, if Trustees upheld the appeal, the complaint 
was sent back to the BBC for a further response.  The Adviser therefore decided that the 
point she should consider was whether an appeal against the decision of BBC Audience 
Services not to correspond further with the complainant had a reasonable prospect of 
success. 
 
The Adviser noted that Audience Services had explained that the term “non-stop oldies” 
related to the genre of music that would be played:  
 

“…That is to say we will only be playing oldies during this time and not any other 
form of music.”  

 
The Adviser noted that the complainant was not a regular listener of the programme. The 
Adviser further noted the complainant was not sure of the relevance of Audience Services’ 
statement that:  
 

“…the segment is very well established, and we don’t appear to have received 
feedback from any other listeners at all on the segment’s name.”  

 
The Adviser considered that audience expectations played a significant role when output 
producers were deciding what was and what was not appropriate to broadcast. She noted 
that Audience Services had informed the complainant that this was a well-established 
feature and, while she appreciated he may not have been familiar with it, the indication 
that no other listeners had raised similar concerns was helpful because it suggested that it 
would be fair to conclude it had not caused general confusion.  
 
The Adviser further noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement 
between the Secretary of State for Culture, Media and Sport and the BBC drew a 
distinction between the role of the BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by 
the Director-General. “The direction of the BBC’s editorial and creative output” was 
specifically defined in the Charter (article 38, (1) (b)) as a duty that was the responsibility 
of the Executive Board, and one in which the Trust did not get involved unless, for 
example, it related to a breach of the BBC’s editorial standards which the Adviser 
considered did not apply in this case.  
 
The Adviser considered that decisions relating to the use of promotional trails on Radio 2 
fell within the “editorial and creative output” of the BBC and were the responsibility of the 
BBC Executive. She considered that Trustees would be likely to conclude that Audience 
Services had given a reasoned and reasonable response to the complaint and had acted 
appropriately in closing down the correspondence.  
 
Therefore, the Adviser decided the complainant’s appeal did not have a reasonable 
prospect of success and did not propose to put it before Trustees. 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant requested that Trustees review the decision not to proceed with his 
appeal.  
 
The complainant said that all BBC radio programmes were interrupted by advertisements 
and that this was frustrating for listeners.  
 
 
 
 



 

January & February 2015 issued April 2015 56 
 

The Panel’s decision 
 
The Panel noted the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Adviser and the 
challenge to the Adviser’s decision.  
 
The Panel noted that Audience Services had said “non-stop oldies” was a well-established 
segment in the programme and that there had been no other feedback about the name of 
this feature, implying that it would be fair to conclude it had not created general 
confusion with the audience. 
 
The Panel then noted that the use of promotional trails on Radio 2 would be for the 
Executive to decide. As the Royal Charter (article 38, (1) (b) and article 38, (1) (c)) sets 
out, “the direction of the BBC’s editorial and creative output” and its “operational 
management” are specifically defined as duties of the Executive Board and ones in which 
the Trust does not get involved, unless, for example, they relate to a breach of the BBC’s 
standards. In this case, the Panel did not consider the complainant had raised any 
evidence that Steve Wright in the Afternoon had breached the BBC’s standards, and 
therefore the Panel did not consider that his complaint raised a matter for the Trust.  
 
The Panel therefore concluded that, were the complaint to come to it on appeal, there 
would be no reasonable prospect of it upholding the complaint. 
  
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 
 



 

January & February 2015 issued April 2015 57 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about the poor quality of BBC 
output 
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complainant has been writing to the BBC for a number of years about the poor 
quality of BBC output. He was concerned about editorial omissions, particularly in areas 
such as climate change. He felt that these omissions could partly be addressed by 
improving the standing of engineers and scientists and by making BBC presenters and 
editors more aware of science and technology. He felt BBC management was failing by 
not being aware of the part it needed to play in this respect.  
 
The correspondence on the current complaint began on 28 June 2014. The complainant 
said he believed the BBC was failing to fulfil its responsibility to inform and educate. He 
made the following points:  
 

• The BBC appeared to be in denial of scientific and engineering matters relevant to 
current affairs. He said there had been major omissions over many years on 
global growth and consumption that causes climate change in particular, but 
other things also.  

• He referred to two items on the 26 June 2014 edition of the Today programme. 
One was to do with the death of a child from sepsis which he said illustrated his 
concern about the NHS’s inability to identify and correct its failures. The other 
was the need for those studying humanities to know appropriate science. He said 
the item got nowhere near identifying that the BBC is at the forefront of those 
needing education.  

 
BBC Audience Services responded on 8 July 2014. They said the BBC welcomed outside 
ideas for its programmes and provided the relevant website contact details.  Regarding 
the omissions referred to by the complainant, Audience Services said they valued the 
feedback but said that he had not “specified in what way our full range of scientific and 
engineering productions, articles and reports negate all current affairs”.  They added that 
one particular report on the Today programme did not reflect the BBC’s entire coverage of 
NHS news.  
 
The complainant replied on 17 July 2014. He said that it was clearly the case that the BBC 
word limit restriction on making complaints online had prevented him from putting over 
his case to BBC management effectively. He asked for a postal address to which he could 
send a longer complaint and include copies of his previous correspondence which 
Audience Services had said they could not locate. He said he had once been given the 
address of BBC Audience Services in Darlington but had not had an acknowledgement 
from them.  
 
Audience Services sent a further response on 4 August 2014 giving the BBC Complaints 
address in Darlington. They also stated that, while welcoming feedback, they had to be 
mindful of their obligations to ensure value for money for everyone who required their 
services, meaning that they were unable to deal with lengthy correspondence or multiple 
issues. They also explained how to lodge a complaint about a particular programme and 
assured the complainant that all general comments were noted, logged and circulated.  



 

January & February 2015 issued April 2015 58 
 

 
The complainant wrote again on 12 August 2014. He said he would try to be brief but 
what he had to say was important. He said that:  
 

• His complaints were only about BBC omissions.  
• He explained how he came to coin the word ‘tecreate’.  
• He felt it would be good for the country if the standing of engineers and scientists 

was lifted, and their education could be extended into the humanities to make 
them better communicators. It was even more important that those well-educated 
in the humanities could learn sufficient technical matters to make them ‘tecreate’.  

• He referred again to the Today programme item about the death of a child from 
sepsis, and his view that the programme’s editors and presenters could improve 
public understanding of important matters if they were more ‘tecreate’. He said 
BBC management must become aware of the part it needed to play and its failures 
in this respect.  

 
Audience Services sent a final response on 1 October 2014 explaining that they had 
nothing more to add to their previous response and that they did not believe the 
complaint had raised a significant issue of general importance that might justify further 
investigation.  
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on 22 October 2014. He reiterated his 
concerns and included ten papers with his appeal. He stated that he did not expect the 
BBC to try to answer them in detail but he believed they showed that BBC management 
was “a million miles from welcoming outside suggestions on really important serious 
matters”. However, the complainant believed the papers made his case. The complainant 
said that it was part of his case that BBC standards were “shamefully low”.  
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC. She acknowledged the strength of the 
complainant’s feelings but decided that the appeal did not have a reasonable prospect of 
success.  
 
She noted that BBC Audience Services had ceased handling this complaint at Stage 1 and 
that the complaint had not gone to Stage 2. She therefore decided that the point she 
should consider was whether an appeal against the decision of BBC Audience Services not 
to correspond further with the complainant had a reasonable prospect of success. 
 
The Adviser acknowledged that the complainant had been trying to bring his concerns to 
the attention of BBC management for a considerable time and that he felt his points were 
significant.  
 
She noted that Audience Services had explained that the BBC did value feedback, and 
feedback reports were circulated to senior managers on a daily basis. However, Audience 
Services had also explained that they had to be “mindful of our obligations to ensure 
value for money for everyone who requires our services, meaning we’re unable to deal 
with lengthy correspondence or multiple issues”. The Adviser understood that the 
complainant felt his feedback was very valuable and wished to have his suggestions acted 
on.  
 



 

January & February 2015 issued April 2015 59 
 

However, the Adviser noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement 
between the Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the 
BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The 
direction of the BBC’s editorial and creative output” was specifically defined in the Charter 
(article 38, (1) (b)) as a duty that was the responsibility of the Executive Board, and one 
in which the Trust did not get involved unless, for example, it related to a breach of the 
BBC’s editorial standards which she did not believe applied in this case.  
 
The Adviser believed Trustees would be of the view that decisions relating to programme 
commissioning or the manner in which content was presented in BBC output fell within 
the “editorial and creative output” of the BBC and that the responsibility for these 
decisions rested with the BBC Executive.  
 
The Adviser noted that the complaints process was intended to consider complaints about 
specific items of BBC output. While the Editorial Guidelines acknowledged that the 
omission of a particular perspective could jeopardise perceptions of the BBC’s impartiality, 
the Adviser noted that this related to the specific context around an individual broadcast 
item. She considered that a general view that a particular subject should be given greater 
attention was not a matter that could be assessed against the Guidelines.  
 
The Adviser noted that Audience Services had explained the BBC’s complaints process.  
She further noted that the complainant had referred to specific items on an edition of the 
Today programme, but he had cited these as examples of more general concerns rather 
than raising any specific breach of the BBC Guidelines. She noted that Audience Services 
had explained that one particular report on the Today programme did not reflect the 
BBC’s entire coverage of NHS news.  
 
She considered that Trustees would be of the view that Audience Services had provided a 
reasoned and reasonable response to the complainant’s concerns and that it was 
appropriate for them to say that they could not engage in further correspondence on the 
issues raised. For these reasons, the Adviser believed the appeal did not have a 
reasonable prospect of success and she decided that it should not proceed further. 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with his 
appeal.  
 
The complainant said that the Adviser had failed to emphasise how unresponsive the BBC 
was to outside ideas.  He said she had also failed to mention those who worked for the 
BBC but were critical of it. 
 
The complainant said that, as the complaints process was only set up to deal with specific 
programmes, then it failed to be relevant to the points he was raising about general 
omissions in BBC coverage, such as climate change and global leadership.  He said that 
these issues were of great importance and he believed that the Trustees would see them 
as such. 
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Adviser and the 
challenge to the Adviser’s decision.  
 
The Panel began by acknowledging that the complainant felt his feedback was valuable 
and wished to have his suggestions acted on. It then noted that Audience Services had 



 

January & February 2015 issued April 2015 60 
 

explained that the BBC did value feedback, and feedback reports were circulated to senior 
managers on a daily basis.  
 
The Panel then noted that decisions relating to programme commissioning or the manner 
in which content was presented in BBC output would be for the Executive to decide. As 
the Royal Charter (article 38, (1) (b) and article 38, (1) (c)) sets out, “the direction of the 
BBC’s editorial and creative output” and its “operational management” are specifically 
defined as duties of the Executive Board and ones in which the Trust does not get 
involved, unless, for example, they relate to a breach of the BBC’s standards. In this case, 
the Panel did not consider the complainant had raised any evidence that a specific 
programme had breached the BBC’s standards, and therefore the Panel did not consider 
that his complaint raised a matter for the Trust.  
 
The Panel noted the complainant’s frustration with the complaints framework as he 
believed his concerns were of general omission by the BBC rather than about specific 
programmes.  It noted that the Adviser had explained that the omission of a particular 
perspective could jeopardise perceptions of the BBC’s impartiality and so could be judged 
against the BBC’s standards.  However, it further noted that she had made clear that a 
general view that a particular subject should be given greater attention was not a matter 
that could be assessed against the Guidelines. 
 
The Panel therefore concluded that, were the complaint to come to it on appeal, there 
would be no reasonable prospect of it upholding the complaint.  
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 
 



 

January & February 2015 issued April 2015 61 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about the BBC’s coverage of the 
Scottish Referendum 
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complainant contacted the BBC Trust on 9 September 2014 asking why the BBC had 
failed to broadcast information about the ‘limited legal status’ of the referendum. The BBC 
Trust Unit forwarded the complaint to BBC Audience Services.  
 
In his complaint, the complainant stated that the referendum was a survey and that the 
mandates of the MPs elected in 2010 remained intact regardless.  He said that this 
constituency election determined the representation in or abstention from the House of 
Commons. 
 
The complainant said that the BBC had not mentioned that the legislation setting up the 
referendum contained no provision to reverse the mandate provided by the 2010 General 
Election.  The effect of this, he said, was that the BBC had given the incorrect impression 
that a ‘yes’ result contained the authority to reverse the mandate provided by the 2010 
general election and remove Scotland from the Union.  
 
BBC Audience Services responded on 20 September 2014 to say the BBC had produced 
many hours of coverage on the referendum and had highlighted that it had major 
implications for the future of the United Kingdom, affecting everything from the economy 
to the constitution, politics to defence.  
 
Audience Services said that, while only those in Scotland were able to vote, the result of 
the referendum would have great significance either side of the border. It said that, as a 
national broadcaster, the BBC’s role was to provide coverage which equipped audiences 
with as much information as possible, and it felt that the BBC’s discussions on the legality 
of the referendum had been more than sufficient.  
 
Audience Services said the BBC had heavily debated the legal status of the referendum 
and consistently reported on the legality of the referendum and the perceived effect it 
would have by both the Yes Scotland and Better Together campaigns. They said the BBC 
was determined to be impartial and fair in its coverage and to bring a range of views to 
its audiences.  
 
The complainant replied the same day expressing his dissatisfaction with the response.   
 
Audience Services sent a further reply on 17 October 2014 to say that the BBC had 
reported on the constitutional implications of the referendum throughout its coverage, 
including what would happen to Scottish MPs in the event of a successful ‘Yes’ vote.  It 
cited as an example a news report a link to which can be found below: 
 
http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-26052514 
 
Following correspondence between the complainant and the Trust Unit, Audience Services 
sent a further reply to the complainant on 29 October 2014 saying they had nothing to 

http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-26052514


 

January & February 2015 issued April 2015 62 
 

add to their previous replies. They said they did not believe the complaint had raised a 
significant issue of general importance that might justify further investigation.  
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on 29 October 2014 on the substance of his 
complaint, namely that the BBC had failed to make clear the legal and constitutional 
status of the Scottish referendum in its coverage.   
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC.  She acknowledged the strength of the 
complainant’s feeling but decided that the appeal did not have a reasonable prospect of 
success. 
 
The Adviser noted that BBC Audience Services had ceased handling this complaint at 
Stage 1 and that the complaint had not gone to Stage 2.  She therefore decided that the 
point she should consider was whether an appeal against the decision of BBC Audience 
Services not to correspond further with the complainant had a reasonable prospect of 
success.  
 
The Adviser acknowledged that the complainant was frustrated by what he considered to 
be the BBC’s failure to examine in detail the precise legal status of the referendum.  
 
The Adviser then considered the responses sent by BBC Audience Services. She noted 
that the BBC had set out the depth and breadth of the BBC’s coverage on the Scottish 
referendum.  They had referred to extensive coverage of the implications for the United 
Kingdom of a ‘yes’ vote, and had pointed out that the BBC had produced “hundreds, if not 
thousands, of hours worth of coverage of referendum discussion, debate, political 
broadcast and analysis”.  
 
She noted that, on the specific complaint the BBC had not broadcast information 
concerning the limited legal status of the referendum, Audience Services had explained 
that the BBC had reported on the legal and constitutional implications of the referendum 
throughout their coverage, including what would happen to Scottish MPs in the event of a 
successful ‘yes’ vote.   
 
She noted that the online article cited by Audience Services was entitled “What happens 
to Scottish MPs after referendum yes vote?” The Adviser noted that the article’s first 
paragraph stated:  
 

“The Scottish independence debate is in full swing, but one question that has yet 
to be properly answered is: what happens to the 59 MPs representing Scottish 
seats at Westminster if September’s referendum results in a ‘yes’ vote?”  

 
She noted it explained that because there would be a general election in 2015, there 
would be no effect on the current MPs elected in 2010:  
 

“In the SNP White Paper entitled Scotland’s Future, the answer was clear: the 
2015 general election would take place as normal, but Scotland’s candidates would 
be competing for curtailed, 10-month terms.  
 



 

January & February 2015 issued April 2015 63 
 

“‘Sovereignty will be fully exercised by the people of Scotland from the point 
Scotland becomes independent on 24 March 2016,’ it explained.”  

 
She noted that the article then went on to discuss the constitutional implications of a ‘yes’ 
vote.  
 
The Adviser noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between the 
Secretary of State for Culture, Media and Sport and the BBC drew a distinction between 
the role of the BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by the Director-
General. “The direction of the BBC’s editorial and creative output” was specifically defined 
in the Charter (article 38, (1) (b)) as a duty that was the responsibility of the Executive 
Board, and one in which the Trust did not get involved unless, for example, it related to a 
breach of the BBC’s editorial standards which the Adviser considered did not apply in this 
case. Decisions relating to the content of BBC news coverage fell within the “editorial and 
creative output” of the BBC and were the responsibility of the BBC Executive rather than 
the BBC Trust.    
 
The Adviser therefore considered that Trustees would be likely to conclude that Audience 
Services had given reasoned and reasonable responses to the complainant. She 
considered they would be likely to conclude that Audience Services had acted 
appropriately in declining to enter into further correspondence.  She therefore did not 
consider the appeal had a reasonable prospect of success and did not propose to put it 
before Trustees.  
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with his 
appeal.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Adviser and the 
challenge to the Adviser’s decision.  
 
The Panel noted that Audience Services had explained that, within the BBC’s wide-ranging 
coverage of the Scottish referendum, the Corporation had considered the legal and 
constitutional implications of the referendum, including what would happen to Scottish 
MPs at Westminster in the event of a successful 'yes' vote.  As a result, the Panel 
concluded that Audience Services had given a reasoned and reasonable response to the 
complainant. 
 
The Panel then noted that the choice of news content was for the Executive to decide. As 
the Royal Charter (article 38, (1) (b) and article 38, (1) (c)) sets out, “the direction of the 
BBC’s editorial and creative output” and its “operational management” are specifically 
defined as duties of the Executive Board and ones in which the Trust does not get 
involved, unless, for example, they relate to a breach of the BBC’s standards. In this case, 
the Panel did not consider the complainant had raised any evidence that there had been a 
breach in the BBC’s standards, and therefore the Panel did not consider that his complaint 
raised a matter for the Trust.  
 
The Panel therefore concluded that, were the complaint to come to it on appeal, there 
would be no reasonable prospect of it upholding the complaint.  
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 



 

January & February 2015 issued April 2015 64 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about Daily Politics, BBC One, 2 
October 2014 
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complainant contacted BBC Audience Services on 3 October 2014 to complain about 
the appearance on Daily Politics of Shami Chakrabarti, the Director of Liberty. He said 
there was no reason that listeners “should be subjected to the influence of pressure 
groups such as Liberty”. He did not consider she was a reasonable guest for BBC 
programmes.  
 
Audience Services replied on 6 October 2014 stating that contributors were booked on the 
basis of their experience and talent, but that their judgments were often subjective and 
the BBC did not expect everyone to agree with every choice it made.  Audience Services 
said the BBC made no editorial comment or judgment on the views expressed by 
contributors and its aim was to provide enough information for listeners to make up their 
own mind.  It added that this may include hearing opinions which some people may 
personally disagree with but which individuals may be fully entitled to hold in the context 
of a legitimate debate.  
 
The complainant remained dissatisfied and renewed his complaint on 10 October 2014.  
 
Audience Services responded on 24 October 2014 explaining that they had nothing to add 
to the previous reply and that they did not believe the complaint had raised a significant 
issue of general importance that might justify further investigation.  
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on 3 November 2014. The complainant 
appealed on the substance of his complaint, that Shami Chakrabarti was an unsuitable 
guest for the Daily Politics programme. The complainant also referred to several other 
people who he felt had been inappropriate guests for the BBC.  
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC. She acknowledged the strength of the 
complainant’s feelings but decided that the appeal did not have a reasonable prospect of 
success.  
 
She noted that BBC Audience Services had ceased handling this complaint at Stage 1 and 
that the complaint had not gone to Stage 2. She therefore decided that the point she 
should consider was whether an appeal against the decision of BBC Audience Services not 
to correspond further with the complainant had a reasonable prospect of success. 
 
The Adviser acknowledged that the complainant did not consider certain individuals to be 
suitable guests for the BBC. However, she noted that in their reply, Audience Services had 
clearly outlined the BBC’s policy on the role of contributors and had explained that this 
was a subjective judgment and one which was designed to provide a forum for debate. 



 

January & February 2015 issued April 2015 65 
 

They stated that this meant opinions would be voiced which people might disagree with in 
the interest of legitimate debate.  
 
The Adviser noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between the 
Secretary of State for Culture, Media and Sport and the BBC drew a distinction between 
the role of the BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by the Director-
General. “The direction of the BBC’s editorial and creative output” was specifically defined 
in the Charter (article 38, (1) (b)) as a duty that was the responsibility of the Executive 
Board, and one in which the Trust did not get involved unless, for example, it related to a 
breach of the BBC’s editorial standards. The Adviser did not consider that this had applied 
in this case. Decisions relating to the choice of contributors on BBC programmes fell 
within the “editorial and creative output” of the BBC and were the responsibility of the 
BBC Executive rather than the BBC Trust.  
 
The Adviser considered Trustees would be likely to conclude that BBC Audience Services 
had given a reasoned and reasonable response to the complaint and had acted 
appropriately in declining to enter into further correspondence. She therefore did not 
consider the appeal had a reasonable prospect of success and did not propose to put it 
before Trustees.  
 
The Adviser noted that the complainant had also referred in his appeal to other 
interviewees he felt were inappropriate guests. She noted these complaints had not been 
raised with the BBC – but for the sake of completeness, considered that these too were 
matters of creative and editorial judgment that rested with the BBC. 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant requested that Trustees review the decision not to proceed with his 
appeal.  
 
The complainant referred to additional interviewees he felt were inappropriate guests.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Adviser and the 
challenge to the Adviser’s decision.  
 
The Panel noted that the choice of programme contributors was for the Executive to 
decide. As the Royal Charter (article 38, (1) (b) and article 38, (1) (c)) sets out, “the 
direction of the BBC’s editorial and creative output” and its “operational management” are 
specifically defined as duties of the Executive Board and ones in which the Trust does not 
get involved, unless, for example, they relate to a breach of the BBC’s standards. In this 
case, the Panel did not consider the complainant had raised any evidence that Daily 
Politics had breached the BBC’s standards, and therefore the Panel did not consider that 
his complaint raised a matter for the Trust.  
 
The Panel therefore concluded that, were the complaint to come to it on appeal, there 
would be no reasonable prospect of it upholding the complaint.  
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 
 



 

January & February 2015 issued April 2015 66 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about Any Answers? BBC Radio 
4, 1 November 2014 
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complainant contacted the BBC on 4 November 2014 to raise her concerns about the 
way the presenter spoke to victims of abuse who had rung the programme, Any Answers? 
She said:  

 
“I could not believe her asking survivors of abuse what had happened to them, 
this is just another form of abuse. You do not need to know what happened to 
those lovely people; it seemed really voyeuristic and unpleasant.”  

 
The complainant also expressed her concern about the complaints process. She felt that 
limiting the amount of space on the webform for submitting complaints stifled free 
debate. She was also unhappy that Complaints staff did not reply directly to emails sent; 
she felt this also stifled free debate and came across as controlling and unpleasant.  
 
BBC Audience Services responded on 13 November 2014 to say that the callers to the 
programme had done so under their own volition.  They said the first gentleman to call 
volunteered information without being asked, and the second was asked politely what had 
happened to him and seemed willing to give details. They said the discussion was 
generally reasonable and considered and very sympathetic to the abused.  
 
BBC Audience Services said all complaints were answered and the BBC sought to do so 
within 10 working days.  It asked the complainant to resend any concerns that she felt 
had not been addressed. 
 
The complainant replied on 15 November 2014. She said she disagreed with Audience 
Services stating:  
 

“I work with very vulnerable people who are conditioned by society and their 
abusers, in ways you really do not seem to understand … I did not want to listen 
to that question being asked by [the presenter] about abuse. I did not want the 
first caller to be asked the question before going on ‘air’, conditioned like an 
abuser would condition nor did I want them to be conditioned into disclosing the 
nature of their suffering.”  

 
Audience Services responded on 18 November 2014 stating that they did not have 
anything to add to their previous reply. They did not believe the complaint raised a 
significant issue of general importance that might justify further investigation and said 
they were unable to take the complaint further.  
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on 18 November 2014 reiterating her 
concerns. She made the following points:  
 



 

January & February 2015 issued April 2015 67 
 

• The BBC’s web based complaints system stifled free debate, as indicated by the 
limited number of characters that could be used to complain. 

• The BBC did not seem able to understand that it had an abusive culture and was 
not the ‘font’ of all knowledge. The BBC did not even acknowledge this as a 
problem, which she said was truly frightening.  

• The BBC needed to realise that it was not acceptable to ask a survivor of serious 
crime the intimate details of their abuse; it was voyeuristic. 

• The tone of the BBC complaints department was authoritarian and vaguely abusive 
in that they judged the complainant’s points not to be valid.  

 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC and listened to the programme in question. 
She acknowledged the strength of the complainant’s feelings but decided that the appeal 
did not have a reasonable prospect of success.  
 
The complainant had appealed on the substance of her complaint which was that 
survivors of abuse phoning to contribute to the programme Any Answers? had not been 
treated appropriately or with sensitivity by the presenter.  
 
The Adviser noted, however, that BBC Audience Services had ceased handling this 
complaint at Stage 1 and that the complaint had not gone to Stage 2. She therefore 
decided that the point she should consider was whether an appeal against the decision of 
BBC Audience Services not to correspond further had a reasonable prospect of success.  
 
The Adviser listened to the programme at the centre of the complaint and noted the 
sections where two survivors of abuse phoned in and spoke to the presenter. She noted 
that the programme was introduced by the radio announcer as “your chance to share 
your thoughts about some of the issues raised on Any Questions?” 
 
She noted that the presenter only identified the abuse survivors by their first names. The 
first of two such callers started to give some information about what had happened to 
him and the presenter said “We won’t dwell on that”. The Adviser agreed with Audience 
Services’ statement that this caller volunteered information and was not asked for it.  
 
The Adviser then listened to the exchange (partially transcribed below) between the 
presenter and the second abuse survivor. She introduced him by his first name and gave 
the name of the county he lived in.  
 

Presenter:  I’m not giving any more names, and there’s a very good reason for 
that, isn’t there John?  

 
Caller:  Yes, there is. I wanted to speak about the perspective of those of 

us who have been through these awful, horrific events as children 
which very often don’t last any time at all but which stay with you 
for the rest of your life.  

 
Presenter:  May I ask what happened to you John?  
 
Caller:  Yes, I was in the care…..  

The Caller then went on to describe what happened to him.  
 

Presenter:  I’m very sorry [name], really sorry.  
 



 

January & February 2015 issued April 2015 68 
 

The Adviser considered that the presenter had asked the caller very politely what had 
happened to him and noted that the caller had previously said that he had rung the 
programme because he wanted to speak from the perspective of a sufferer of abuse. The 
Adviser considered that Trustees would be likely to agree with Audience Services when 
they said that the second gentleman had been asked politely what had happened to him 
and seemed willing to give some details and that the discussion was generally reasonable 
and considered and very sympathetic to the abused.  
 
The Adviser considered that it was clear that the interviewee chose to ring Any Answers? 
in order to discuss the subject of abuse and she did not consider the tone of the 
presenter was intrusive or insensitive.  
 
The Adviser acknowledged the complainant’s concerns about the way in which survivors 
of abuse were treated in general by society and the psychiatric system, but in terms of 
the specific complaint about the content of Any Answers? she did not consider that 
Trustees would be likely to conclude the BBC had a case to answer.  
 
The Adviser acknowledged the complainant’s concerns about the BBC complaints 
procedure and noted in particular that the complainant felt unable to express her 
concerns effectively on the web form due to the limited number of characters. However, 
she noted that complainants were also able to contact the BBC by post and by phone if 
they felt constricted by the webform.  
 
Overall, the Adviser believed that Trustees would consider that Audience Services had 
given a reasoned and reasonable response to the complaint and that it was appropriate 
for them to say they could not respond to any further correspondence on the issue. For 
these reasons she did not believe the appeal had a reasonable prospect of success and 
she decided that it should not proceed further. 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with her 
appeal.  
 
The complainant said that the BBC complaints department should not be making 
judgments about such matters as they clearly did not understand the nature of abuse.  As 
a result, she believed all complaints should go to the BBC Trustees. 
 
The complainant said that Any Answers? had been exploiting vulnerable people and that 
the BBC was an abusive organisation that needed to change.  She said that she did not 
wish to phone or write to the BBC but would like the webform for BBC complaints to be 
made more accessible as it currently stifled free debate. 
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Adviser and the 
challenge to the Adviser’s decision.  
 
The Panel began by acknowledging that the issue of abuse had always to be reported 
with great sensitivity and that the BBC needed to bear in mind the vulnerability of those 
involved. 
 
The Panel then noted the sections of Any Answers? where the two survivors of abuse had 
phoned in. It noted that the callers had only been identified by their first names and that 
the callers themselves had chosen to call in to the programme. 



 

January & February 2015 issued April 2015 69 
 

 
The Panel noted that the first caller had given details of what had happened to him 
without being asked.  The Panel noted that the second caller had been asked politely 
about what had happened to him and that he had appeared willing to give some details.  
The Panel felt it was important to note that this caller had previously said that he had 
rung the programme because he wanted to speak from the perspective of a survivor of 
abuse. 
 
The Panel agreed this complaint did not engage the BBC’s Editorial Guidelines. The 
decision to put survivors of abuse to air if they called the BBC and invite them to talk on 
air about their past was an editorial decision. The Agreement between the Secretary of 
State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust and that of the 
BBC Executive Board, led by the Director-General. “The direction of the BBC’s editorial 
and creative output” was specifically defined in the Charter (article 38, (1) (b)) as a duty 
that was the responsibility of the Executive Board, and one in which the Trust did not get 
involved. 
 
The Panel then noted the complainant’s concern about the limited amount of space 
available on the web form for lodging a complaint and how this stifled debate.  However, 
the Panel noted that it had been explained to the complainant that she was also able to 
write or phone the BBC if she felt she needed to set out her complaint in greater detail 
and that this information was freely available on the BBC website.  
 
The Panel therefore concluded that, were the complaint to come to it on appeal, there 
would be no reasonable prospect of it upholding the complaint.  
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 
 
 
 
 


	Complaints and Appeals Board Findings
	Appeals to the Trust considered by the Complaints and Appeals Board

	Remit of the Complaints and Appeals Board
	Rejected Appeals
	Relocation of BBC Wales
	Closure of a version of BBC iPlayer
	Television Licensing appeal
	BBC coverage of multi-option decision-making procedures
	‘Burnistoun’ and ‘Mountain Goats’ BBC One
	Complaints process
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about BBC Radio 4 Great Lives – Matthew Parris
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about the standard of pronunciation on the BBC
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about the use of translators, BBC News Bulletins
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about the scheduling of Great Continental Railway Journeys, BBC Two
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about Steve Wright in the Afternoon, BBC Radio 2
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about the poor quality of BBC output
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about the BBC’s coverage of the Scottish Referendum
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about Daily Politics, BBC One, 2 October 2014
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about Any Answers? BBC Radio 4, 1 November 2014


