Appeals to the Trust
considered by the
Complaints and
Appeals Board

EEME Trust



Remit of the Complaints and Appeals Board 1

Rejected Appeals 3

Choice of stories covered by BBC News
BBC News Online, 17 April 2013
Behaviour of BBC presenter

(ool e) N ON]

July 2013 issued August 2013



The Complaints and Appeals Board (CAB) is responsible for hearing appeals on complaints
made under all complaints procedures, as set out in the BBC Complaints Framework,
other than editorial complaints and complaints about the Digital Switchover Help Scheme.
Its responsibilities are set out in its Terms of Reference at:

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how we operate/committees/2011/
cab_tor.pdf

All Trustees are members of the Board; Richard Ayre is Chairman. The duties of the CAB
are conducted by Panels of the Board consisting of at least two Trustees, including the
Chairman of the CAB and other Trustees as required. The Board is advised and supported
by the Trust Unit.

The Board considers appeals against the decisions and actions of the BBC Executive in
relation to general complaints, fair trading, TV licensing and other matters including
commissioning and procurement but not including editorial complaints and Digital
Switchover Help Scheme complaints, as defined by the BBC Complaints Framework and
Procedures. The Board will also consider complaints about the BBC Trust.

The Board will consider appeals concerning complaints which fall within the BBC's
complaints process as set out in the BBC Complaints Framework and which:

. raise a matter of substance — in particular, that there is sufficient evidence to
suggest that the complaint has a reasonable prospect of success and there is a
case for the BBC Executive to answer

. have already been considered by the BBC Executive under stages 1 and 2 of the
BBC's general complaints procedures and which are now being referred to the
Trust on appeal as the final arbiter on complaints (unless it is a complaint about
the BBC Trust)

The Board will aim to reach a final decision on an appeal within the timescale specified in
the relevant Procedures. An extended timescale will apply during holiday periods when
the Board does not sit. The complainant and BBC management will be informed of the
outcome after the minutes of the relevant meeting have been agreed.

The findings for all appeals considered by the Board are reported in this bulletin,
Complaints and Appeals Board: Appeals to the Trust.

As set out in the Complaints Framework and Procedures, the Board can decline to
consider an appeal which in its opinion:

. is vexatious or trivial;

. does not raise a matter of substance;

. is a complaint where the complainant has recourse to the law;

. is a complaint where the complainant has recourse to other external authorities,

for example the Information Commissioner or the Office of Fair Trading; and

. is @ Human Resources complaint as defined by the Complaints Framework and
Procedures.



http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/cab_tor.pdf
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/cab_tor.pdf

The Board also reserves the right to decline to hear an appeal whilst it relates to matters
which are the subject of or likely to be the subject of, or relevant to, legal proceedings.
The Board will not generally reconsider any aspects of complaints that have already been
adjudicated upon or considered by a Court.

Any appeals that the Board has declined to consider under the above criteria are reported
in the bulletin.

The bulletin also includes any remedial action/s directed by the Board.
It is published at bbc.co.uk/bbctrust or is available from:

The Secretary, Complaints and Appeals Board
BBC Trust Unit

180 Great Portland Street

London W1W 5QZ




Appeals rejected by the CAB as being out of remit or because the complaints had not
raised a matter of substance and there was no reasonable prospect of success.

Choice of stories covered by BBC News

The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the
decision of the BBC Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser that the complainant’s appeal
did not qualify to proceed for consideration on appeal.

Complaint and Appeal

The complainant first contacted the BBC on 24 January 2013 and asked for a definition of
“news”. He considered the BBC's news reports were skewed towards negative stories and
failed to report “news of the good that humankind is capable of”. In particular, he
referred to a report about a car accident in which person had died. He considered the
report did not have general significance but was voyeuristic. In later correspondence, the
complainant repeated his concerns and also noted that the reporting of “positive” stories
“does not equate to some fluffy extra”.

In his appeal to the BBC Trust, the complainant stated he had not been given an
adequate response to his original complaint. He considered that BBC News reports “do
not fairly reflect in a balanced way all aspects of news happening within the world both
negative and positive.” He stated that “good news should be 50% of every broadcast.”
By “good news”, the complainant said that he did not mean stories that were a “token
fluffy light gesture”, but he wanted news stories which reflected “every aspect of what is
good and positive”, such as latest inventions, science, health innovations, space
exploration, creative endeavour and people’s achievements.

The complainant considered that the selection of some news stories was voyeuristic and
found it hard to believe that so few positive stories were considered newsworthy enough
for inclusion in the News. He believed the editorial decision-making was biased towards
negative news.

Decision of the Senior Editorial Strategy Adviser

The Senior Editorial Strategy Adviser (the Adviser) carefully reviewed the correspondence
that had passed between the BBC and the complainant and appreciated the strength of
the complainant’s feelings on this subject. She considered the complaint had not
engaged the Editorial Guidelines relating to Impartiality, but was about how news
judgment was exercised.

The Adviser noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between the
Secretary of State and the BBC draw a distinction between the role of the BBC Trust and
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General.

She noted that “The direction of the BBC's editorial and creative output” is specifically
defined in the Charter (paragraph 38, (1) (b)) as a duty that is the responsibility of the
Executive Board, and one in which the Trust does not get involved unless, for example, it
relates to a breach of the BBC's editorial standards.




The Adviser considered that decisions relating to what stories are considered newsworthy
enough for inclusion in BBC News reports fall within the category of the BBC's editorial
and creative output and are the responsibility of the BBC Executive. The Adviser
considered it would not be appropriate, therefore, for the appeal to be put before
Trustees on this point.

In his correspondence with the BBC, the complainant had a requested an explanation
from the BBC as to why the news was in general “predominantly slewed towards the
negativity within society and is never balanced with news of the good that humankind is
capable of”. The Adviser noted that the complainant was dissatisfied with the response
he had received at stage two of the complaints process in response to this. She noted
that the Head of Accountability, BBC News, had addressed this in her response of 17
March 2013 which stated:

“You suggest that “good news” must comprise 50 per cent of every bulletin and
would like to know our definition of news. There is no definition as such but,
broadly speaking, the BBC's approach includes a consideration of what is of
interest to audiences as well an assessment of the significance of a development
or event. Decisions on what to cover and how to cover it are taken strategically, at
board level, as well as minute by minute, with editorial discussions going on
throughout the 24-hour news cycle. Editors make judgements about the
newsworthiness of stories based on experience, knowledge and expert advice
amongst other things, including an understanding of their audiences based on
research-based evidence, and taking competing news developments into account.

There are all sorts of issues for editors to consider, including (but by no means
exclusively) topicality, relevance to a particular audience, how unusual a subject is,
whether there are good pictures or sound, if there are legal matters to factor in —
a host of considerations. In general, we believe that news programmes need light
as well as shade, “hard” and “soft” news, plus sport, culture and the arts, business
news etc and I believe that, contrary to your criticism, we do indeed cover
“positive” stories. However, the relative airtime given to news items cannot be
based on a mathematical formula because what to cover depends on what is
happening on any particular day. We can’t measure the minutes devoted to one
subject and compare them with those spent on another totally different item. As
the BBC's Editorial Guidelines outline
(http://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/page/guidelines-impartiality-
introduction/), due weight is considered and editorial judgement comes into play.
The BBC's priority is to ensure that across all output our coverage is fair, accurate
and reflective of a wide range of perspectives. We believe that it would in fact
show bias to adopt your suggestion because it would be unbalanced and distort
the news agenda if we took decisions based on your formula. It is a fact that what
is unexpected or surprising and new is very often an unhappy development.”

More specifically, the complainant had also requested an explanation for the inclusion of a
particular fatal car accident in the news at 10. The Head of Editorial Compliance and
Accountability, BBC News had responded, giving the editorial reason behind including that
particular story. She said that the unusual nature of the accident meant that it carried
“wide resonance” and that the “definition of newsworthiness included that which is highly
unusual”.




Although the Adviser noted that the complainant did not consider the explanation he had
been given was adequate in relation to his complaint that more positive news stories
should be included, the Adviser considered Trustees would be likely to conclude it was a
reasonable and reasoned response to the questions that the complainant had posed.
Therefore, the Adviser considered this point too did not have a reasonable prospect of
success if it were to proceed to appeal.

The Adviser concluded that there was no reasonable prospect of success for this appeal
and it was not appropriate that it should proceed to the Trust for consideration.

Request for review by Trustees

The complainant requested that Trustees review the decision of the Senior Editorial
Strategy Adviser that the appeal should not proceed.

The complainant said that his central complaint - that news editors were biased in favour
of negative news stories - had not been addressed. He said that it was not a ‘fact’ that
unexpected or surprising events are often unhappy developments, but that these were
editorial decisions. He said that he had never been able to put his case to news editors
and that he would like Trustees to view his correspondence and review the Adviser’s
decision.

The Panel’s decision

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Trust’s
Adviser, the challenge to the Trust’s Adviser’s decision and also the complainant’s
previous correspondence with the BBC.

The Panel agreed that under the BBC’s Royal Charter and accompanying Agreement there
is a clear division of responsibility between the Executive Board and the Trust. The Panel
further agreed that the direction of editorial and creative output is a matter for the
Executive Board, and not one in which the Trust normally gets involved.

The Panel considered that this complaint, which concerned decisions relating to what
stories are considered newsworthy enough for inclusion in BBC News reports, fell within
the direction of editorial and creative output and was not, therefore, a matter for the BBC
Trust. The Panel did not think that the complaint had engaged the Editorial Guidelines
relating to Impartiality, but was about how news judgment was exercised. The Panel
noted the complainant had said his complaint of bias had not been addressed. However,
the Panel considered that the Executive had responded to this allegation and had
provided a reasonable explanation of the factors that contribute to editorial decision
making.

The Panel concluded that the appeal did not have a reasonable prospect of success.

The Trustees wished, however, to draw the complainant's attention to the public
consultation which would begin later in the summer on the Trust's service review of
News. Trustees noted this would be an appropriate route by which the complainant could
bring his views to the Trust.

The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for
consideration.




BBC News Online, 17 April 2013

The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the
decision of the BBC Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser that the complainant’s appeal
did not qualify to proceed for consideration on appeal.

Complaint and Appeal

The complainant initially contacted the BBC about a video report within a news online
article. He complained that a reporter was shown in the video driving a car apparently
without a seatbelt and then parking on double yellow lines. BBC News Online sent a
response which stated:

“You are quite right, the reporter wasn't wearing a seatbelt and should have been.

He was driving on a very quiet road and was confident there was no other traffic
nearby.

But even so, driving without a seatbelt is illegal and we have reminded him of that
fact.”

The complainant considered this was no more than a “slap on the wrist” and believed the
BBC should have reported the matter to the police. The complainant appealed to the
Trust after receiving a stage 2 response which concluded the BBC had already taken
proportionate action.

The complainant escalated his complaint to the BBC Trust, saying that since the BBC was
unwilling to escalate the matter of a BBC news presenter being seen in a video report not
wearing a seatbelt to the Police, he would forward the Police all relevant evidence of the
matter, including his email correspondence with the BBC.

Decision of the Senior Editorial Strategy Adviser

The Senior Editorial Strategy Adviser (the Adviser) carefully reviewed the correspondence
which had passed between the complainant and the BBC. She noted the complainant had
of his own volition decided to bring the matter to the attention of the police.

The Adviser noted that decisions concerning the compliance with the Highway Code by
news reporters fell within the category of operational management.

The Royal Charter and the accompanying Agreement between the Secretary of State and
the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust and that of the BBC
Executive Board, led by the Director-General.

The Adviser noted “The operational management of the BBC” was specifically defined in
the Charter (paragraph 38, (1) (c)) as a duty that was the responsibility of the Executive
Board, and was one in which the Trust did not usually get involved.

The Adviser considered Trustees would be likely to conclude that these were operational
matters, and as such would be the responsibility of the BBC Executive and it would not be
appropriate for Trustees to be involved in those decisions. She therefore considered the




appeal did not have a reasonable prospect of success and she did not propose to place it
before Trustees.

The Adviser noted that the complainant thought the video report had been edited to
remove a shot of the reporter driving while not wearing a seatbelt. She considered that,
if that were the case, Trustees would consider it a decision made in the interests of road
safety.

The Adviser noted the strength of the complainant’s feelings and was grateful to him for
bringing the matter to the attention of the BBC but concluded that there was no
reasonable prospect of success for this appeal and it was not appropriate that it should
proceed to the Trust for consideration.

Request for review by Trustees

The complainant requested that Trustees review the decision of the Senior Editorial
Strategy Adviser that the appeal should not proceed.

The complainant asked if the BBC was unfairly safeguarding the reporter on the grounds
that he was an employee. He said that employees should be reprimanded on the basis of
bringing the corporation’s reputation into disrepute. He said that the BBC's reminder to
the reporter to wear a seatbelt was not sufficient or acceptable.

The Panel’s decision

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Trust’s
Adviser, the challenge to the Trust’s Adviser’s decision and also the complainant’s
previous correspondence with the BBC.

The Panel agreed that under the BBC’s Royal Charter and accompanying Agreement there
is a clear division of responsibility between the Executive Board and the Trust. The Panel
further agreed that the operational management of the Corporation is a matter for the
Executive Board and is not something in which the Trust normally gets involved.

The Panel noted that the complainant had received an apology from the BBC and had
been told that the reporter had been reminded of the requirement to wear a seatbelt.
The Panel noted the complaint did not engage the Editorial Guidelines. It considered that
the management of the BBC's staff in this case, including its reporters, was an operational
management issue for the BBC Executive and was not a matter for the BBC Trust.

The Panel concluded that the appeal did not have a reasonable prospect of success.

The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for
consideration.




Behaviour of BBC presenter

The complainant requested that Trustees review the decision at Stage 1 of the BBC's
complaints process not to engage in any further correspondence with the complainant on
the same issue.

The complaint and appeal

The complainant first contacted the BBC in early 2008 regarding the behaviour of a BBC
presenter towards her colleague which the complainant considered amounted to sexual
harassment.

The complainant renewed his complaint on 8 October 2012 and stated that he wished to
have his concerns reconsidered.

On 15 January 2013, BBC Audience Services notified the complainant that he would not
receive further correspondence from the BBC in relation to his complaint.

The complainant appealed to the BBC Trust, saying that he did not believe his complaint
was being treated appropriately and in an unbiased manner by BBC Audience Services.

He said he had complained a number of times at the end of 2007 and the beginning of
2008 about the presenter’s behaviour which he considered included “unwelcome fondling”
and inappropriate comments. In the complainant’s opinion, the behaviour amounted to
sexual harassment.

Decision of the Senior Editorial Strategy Adviser

The relevant correspondence was carefully reviewed by Trust’s Senior Editorial Strategy
Adviser (the Adviser).

The Adviser noted that the complainant’s appeal was sent to the Trust on 16 April 2013.
The complainant appeared to the Adviser to have been prompted to contact the BBC and
subsequently the Trust by the controversy surrounding Jimmy Savile. The complainant
stated that:

“...it is now clear had our concerns been properly investigated by [BBC Audience
Services] in 2007/8 - this more than likely would have resulted in the flood gates
opening ... with in all probability Jimmy Savile being mentioned and brought to
account whilst he was alive!!!”

The Adviser noted that under the BBC's Complaints Framework complaints must normally
be escalated to the Trust within 20 working days of the final response from the BBC
Executive. In this case the final response to the original complaint was sent by the
Executive on 8 February 2008. The appeal was sent to the Trust on 16 April 2013 and
was therefore well outside the 20 day limit. The Adviser noted no reasons had been put
forward for the delay.

The Adviser noted the seriousness of the claim made by the complainant. However, she
did not accept that the Savile controversy justified re-opening this particular complaint.

She noted that Audience Services had responded to the original complaint and had made
it clear they did not agree with the complainant. They had sent a response on 8 February
2008 which stated:




“[The presenter] is obviously a tactile person and her warm and friendly approach
along with the light-hearted banter with [name of co-presenter] is enjoyed by the
majority of the programme's viewers.

I'm sorry to learn that you personally do not like [the presenter’s] style of
presentation and whilst you are welcome to send us your comments and views on
the matter, as we do not judge her actions to represent "fondling" or "disgraceful
and totally unprofessional" behaviour, she most certainly will not be "fired" as you
demand.

Following the renewal of the complaint in 2012, BBC Audience Services had sent a final
response to the complainant on 15 January 2013 which stated:

“The complaints service exists to for all licence payers to ensure that they can
raise issues which may suggest, and then enable us to resolve, possible breaches
of BBC Editorial Guidelines. We consider the volume of complaints from you has
now made disproportionate demands on licence fee resources. You have a
personal view on a matter which we disagree with entirely and whilst you are
entitled to your view, your contacts do not give any evidence whatsoever to
suggest breaches of our guidelines, and you have raised the same issue
repeatedly after we have made our position clear.”

The Adviser considered that Trustees would be of the view that the appeal was outside
the time limit set in the Complaints Framework and therefore it was not appropriate for
Trustees to consider the appeal.

The Adviser considered that Trustees would be likely to conclude that Audience Services
had provided a reasoned and reasonable response to the complainant’s concerns and that
it was therefore reasonable for the BBC to decline to engage in further correspondence on
the issue.

It followed from this that the Adviser did not consider the appeal had a reasonable
prospect of success and she decided it should not therefore be put before Trustees.

In subsequent correspondence with the Trust Unit, the complainant asked when and by
whom the presenter had been interviewed. In reply, the Trust Unit informed the
complainant that the programmes he had cited had been watched by the Head of Editorial
Standards who did not find anything to support the complainant’s allegation.

Request for review by Trustees

The complainant requested that Trustees review the decision of the Senior Editorial
Strategy Adviser that the appeal should not proceed.

The complainant said that he had an email from the presenter’s colleague in which he
said he had been told to say nothing. The complainant asked that the Trustees review the
Adviser's decision.

The Panel’s decision

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Trust’s
Adviser, the challenge to the Trust’s Adviser’s decision, the complainant’s subsequent
correspondence with the Trust and also the complainant’s previous correspondence with
the BBC.




The Panel noted that the BBC had provided a response to the original complaint at the
time and that the complainant’s appeal to the Trust was made several years after the
initial complaint was made to the BBC Executive. The Panel also noted that after the
complainant renewed his correspondence in 2012, BBC Audience Services sent him a final
response on 15 January 2013. However, the complainant’s request for an appeal was not
sent to the Trust until 16 April 2013. The Panel agreed that the appeal was, therefore,
outside the 20 working day time limit set by the Complaints Framework and the Panel
noted no reasons had been given for this delay.

The Panel further noted that in deciding to cease correspondence with the complainant on
this issue, BBC Audience Services had explained to the complainant that his contacts did
not give any evidence to suggest a breach of the BBC's Guidelines and that the
complainant had raised the same issue repeatedly after the Executive had made its
decision clear. The Panel noted too the earlier responses given to the complainant by the
Executive in relation to this complaint.

The Panel agreed there was no reasonable prospect of success for an appeal against BBC
Audience Services’ decision to cease corresponding with the complainant on this issue.

The Panel noted, however, that in his request for the Trustees to review the Adviser’s
decision, the complainant had sent the Trust a copy of an email which purported to be
from the co-presenter alleged by the complainant to have been the victim of the claimed
harassment and which had apparently not been sent to the Executive previously. The
Panel agreed that given the serious nature of the complainant’s allegations and the email,
it was appropriate for the Trustees to put this email to the Executive and to seek
assurance that they had looked into the issues raised.

The Panel subsequently received that reassurance from the Executive who confirmed they
had spoken with the co-presenter concerned and he had offered a categorical assurance
that he had not felt himself to be the object of any harassment. Panel members
considered this reassurance addressed the complainant’s concerns and agreed that it was
not appropriate for the Trust to investigate further.

The Panel therefore decided that the appeal did not qualify to proceed for
consideration.




