
 

Getting the best out of the BBC for licence fee payers 

Complaints and 
Appeals Board Findings 
Appeals to the Trust 
considered by the 
Complaints and 
Appeals Board 
December 2011, January, February, March 2012 issued 

March 2012 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 

 
 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

December 2011, January, February, March 2012 issued March 2012  

 

Remit of the Complaints and Appeals Board 1 

Appeal Findings 3 
Television Licensing 3 

Rejected Appeals 5 
Doctor Who Confidential 5 
Shankhill Butchers 7 
Online 9/11 timeline 9 
Formula One Rights 13 
Television Licensing 16 
Television Licensing 18 

Contents 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

December 2011, January, February, March 2012 issued March 2012 1 

 

Remit of the Complaints and 
Appeals Board 
The Complaints and Appeals Board (CAB) is responsible for hearing appeals on complaints 

made under all complaints procedures, as set out in the BBC Complaints Framework, 

other than editorial complaints and complaints about the Digital Switchover Help Scheme. 

Its responsibilities are set out in its Terms of Reference at: 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/

cab_tor.pdf 

All Trustees are members of the Board; Richard Ayre is Chairman and Mehmuda Mian is 

Vice Chairman. The duties of the CAB are conducted by Panels of the Board consisting of 

at least three Trustees, including either the Chairman of the CAB or the Vice Chairman of 

the CAB and other Trustees as required. The Board is advised and supported by the Trust 

Unit. 

The Board considers appeals against the decisions and actions of the BBC Executive in 

relation to general complaints, fair trading, TV licensing and other matters including 

commissioning and procurement but not including editorial complaints and Digital 

Switchover Help Scheme complaints, as defined by the BBC Complaints Framework and 

Procedures. The Board will also consider complaints about the BBC Trust. 

The Board will consider appeals concerning complaints which fall within the BBC‘s 

complaints process as set out in the BBC Complaints Framework and which: 

• raise a matter of substance – in particular, that there is sufficient evidence to 

suggest that the complaint has a reasonable prospect of success and there is a 

case for the BBC Executive to answer 

• have already been considered by the BBC Executive under stages 1 and 2 of the 

BBC‘s general complaints procedures and which are now being referred to the 

Trust on appeal as the final arbiter on complaints (unless it is a complaint about 

the BBC Trust) 

The Board will aim to reach a final decision on an appeal within the timescale specified in 

the relevant Procedures. An extended timescale will apply during holiday periods when 

the Board does not sit. The complainant and BBC management will be informed of the 

outcome after the minutes of the relevant meeting have been agreed. 

The findings for all appeals considered by the Board are reported in this bulletin, 

Complaints and Appeals Board: Appeals to the Trust. 

As set out in the Complaints Framework and Procedures, the Board can decline to 

consider an appeal which in its opinion: 

• is vexatious or trivial; 

• does not raise a matter of substance; 

• is a complaint where the complainant has recourse to the law; 

• is a complaint where the complainant has recourse to other external authorities, 

for example the Information Commissioner or the Office of Fair Trading; and  

• is a Human Resources complaint as defined by the Complaints Framework and 

Procedures.  

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/cab_tor.pdf
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/cab_tor.pdf


General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

December 2011, January, February, March 2012 issued March 2012 2 

 

The Board also reserves the right to decline to hear an appeal whilst it relates to matters 

which are the subject of or likely to be the subject of, or relevant to, legal proceedings. 

The Board will not generally reconsider any aspects of complaints that have already been 

adjudicated upon or considered by a Court. 

Any appeals that the Board has declined to consider under the above criteria are reported 

in the bulletin. 

The bulletin also includes any remedial action/s directed by the Board. 

It is published at bbc.co.uk/bbctrust or is available from: 

The Secretary, Complaints and Appeals Board 
BBC Trust Unit 
180 Great Portland Street 
London W1W 5QZ 

 
 

 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

December 2011, January, February, March 2012 issued March 2012 3 

 

Appeal Findings 

Television Licensing 

Summary of complaint 
 
This complaint was about the BBC‘s policy for setting the renewal dates for new TV 
licences. Under current arrangements, a new licence is dated to expire 12 months from 
the first day of the month in which the licence is purchased, for example a licence 
purchased on 14 February 2012 will expire on 31 January 2013. The complainant raised 
two key assertions about the BBC‘s policy: 
 

 new licence fee payers are charged more than existing customers for receiving the 

same service 

 new licences are mis-sold as covering a period of one year, when most new 

licences cover less than one year. 

The individual escalated his complaint in line with the BBC‘s TV licensing complaints and 
appeals procedures, but was not satisfied with the responses given. The complainant 
appealed to the BBC Trust on 19 October 2011. The appeal was accepted by the Trust 
and considered by a panel of the Complaints & Appeals Board on 29 February 2012.   
 
The Panel’s decision  
 
The Panel was provided with: 
 

 the complainant‘s appeal to the Trust, dated 19 October 2011 

 a paper summarising the Trust Unit‘s investigation into the appeal 

 the complainant‘s comments on the above draft investigation paper. 

The Panel noted the following points from the Trust Unit‘s investigation:  
 

 the BBC‘s policy for setting monthly renewal dates helps the BBC to minimise costs 

to licence fee payers as a whole (as weekly or daily renewal dates would be more 

costly to introduce and administer) 

 when the BBC became the Licensing Authority in 1991, it decided to adopt the 

previous Licensing Authority‘s practice regarding the dating of new TV licences 

 the approach taken by the BBC is consistent with a comparable licensing 

organisation   

 the BBC‘s policy is in line with the requirements of The Communications 

(Television Licensing ) Regulations 2004. The TV licence is required to watch ‗live‘ 

content and the fee is fixed – it is not linked to the amount of service a customer 

receives.  

On the basis of this evidence, the Panel concluded that the BBC‘s policy for setting the 
renewal dates for new TV licences and for setting monthly renewal dates complies with 
the relevant regulations and is consistent with the approach taken to licensing elsewhere 
(for example, the road tax system).  The Panel also concluded that incurring the 
additional cost of changing this policy would not be in the interests of licence fee payers 
as a whole. The Panel agreed therefore, that it would not uphold this element of the 
appeal. 
 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

December 2011, January, February, March 2012 issued March 2012 4 

 

However, the Panel agreed that the BBC should make its policy clearer to customers 
purchasing a new TV licence. It noted that some changes had been made to the TV 
Licensing website and that the BBC Executive was considering possible changes to TV 
Licensing correspondence, but the Panel emphasised the importance of the BBC being 
transparent about its policy.  
 
Based on the above, the Panel decided to partially uphold the appeal to the 
Trust.  

 

 

 

 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

December 2011, January, February, March 2012 issued March 2012 5 

 

Rejected Appeals 

Doctor Who Confidential 

The complainant appealed to the Complaints and Appeals Board (CAB) of the BBC Trust 
following the decision of the Head of Editorial Standards, BBC Trust, not to accept his 
complaint on appeal. 

 
The complaint 

The complainant contacted BBC Audience Services on 28 September 2011 to express his 
concern that the BBC would not be commissioning any further series of Doctor Who 
Confidential.  The complainant said that it was one of BBC Three‘s best programmes, 
inspiring children to become more creative and helping them ‗to understand the magic of 
television‘.   

BBC Audience Services replied to the complainant the same day, stating that whilst the 
decision would undoubtedly be unpopular with some sections of the audience, the priority 
for BBC Three in the future was to build on original British commissions which would be 
unique to the channel.  

The complainant replied on 29 September 2011 attaching links to a recently created 
Twitter page concerning Doctor Who Confidential and to a website which contained a 
petition to save the programme. The complainant stated that both of these had attracted 
a large number of followers and signatures respectively.  The complainant stressed his 
view that the programme was original and had reached into primary schools through the 
Doctor Who Confidential – Script to Screen competition, inspiring young writers to take 
part. The complainant said that many viewers had been genuinely shocked to hear that 
the programme would be coming to an end, and felt they had had no say. 
 
The complainant received a further reply from BBC Audience Services on 11 October 2011 
containing a statement from the Controller, BBC Three.  The Controller, BBC Three 
explained that programme commissioning was an often complicated, drawn out process 
involving discussions at various levels between channel controllers, commissioners and 
the programme-makers themselves. He could not go into detail about the full decision-
making process due to commercial sensitivities but he assured the complainant that BBC 
Three was prioritising unique, original programming in prime time over extension shows in 
pre-watershed. 

Appeal to the BBC Trust 

The complainant contacted the BBC Trust on 11 October 2011, saying that many writers 
and actors had also expressed their disappointment at BBC Three‘s decision and including 
quotes from some of them.  The complainant again highlighted the Doctor Who 
Confidential – Script to Screen competition and described the many jobs and roles which 
featured in the programme that he felt were inspiring for future workers in the 
entertainment industry.  He explained that he believed that many people bought DVDs of 
Doctor Who for the additional information that Confidential provided.  

The Head of Editorial Standards replied to the complainant. She explained that decisions 
relating to the decommissioning of programmes – in this instance, the decommissioning 
of Doctor Who Confidential – fell within the category of editorial and creative output and 
were editorial choices ultimately for the BBC Executive.  The Head of Editorial Standards 
concluded that there was no reasonable prospect of success for the appeal and that it was 
not appropriate that the appeal should proceed to the Trust for consideration. 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

December 2011, January, February, March 2012 issued March 2012 6 

 

The complainant replied with a request that the Trustees review the decision of the Head 
of Editorial Standards not to proceed with his appeal.  He stated that he did not view the 
response from the Head of Editorial Standards as satisfactory, since he believed that the 
information he had supplied regarding the petition was sufficient to suggest that the 
appeal would have a reasonable prospect of success.  The complainant reiterated that he 
and others had found it difficult to have their voices heard on this matter and put forward 
arguments as to why Doctor Who Confidential was, in his view, original programming 
(thereby qualifying for continuation by BBC Three, in accordance with the criteria set out 
by the responses from the BBC).  The complainant complained about the length of time 
taken to inform him about the Trust‘s remit in such matters.  He requested that the BBC 
seek a compromise of cutting the programme‘s budget, rather than cancelling the show 
altogether, and emphasized again the positive aspects of the programme, in comparison 
with other examples of programming which the complainant also supplied. 

The Board’s decision 

The Board was provided with the complainant‘s appeal to the Trust, the response from the 
Trust‘s Head of Editorial Standards, and the complainant‘s appeal against the Head of 
Editorial Standards‘ decision. The Board was also provided with the final reply to the 
complainant from BBC Audience Services. 

The Board agreed with the Head of Editorial Standards that decisions relating to the 
decommissioning of programmes fell within the category of editorial and creative output 
and were editorial choices ultimately for the BBC Executive.  The Board noted the 
complainant‘s frustration that he had been required to engage with the full complaints 
process over a considerable length of time, when decisions on the decommissioning of 
programmes were not within the remit of the Trust.  Nevertheless, the Board also noted 
that the complainant had been informed by the Executive of the Trust‘s remit, and the fact 
that the prospect of a successful appeal on the basis of a decision to decommission was 
unlikely, before pursuing his complaint to the Trust.  The Board was satisfied that there 
was no reasonable prospect of success for the appeal regarding this decision of the BBC 
Executive and it would not be appropriate for it to proceed to the Trust for consideration. 

 

The Board was therefore satisfied that the decision not to proceed with the 
appeal was correct. 

 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

December 2011, January, February, March 2012 issued March 2012 7 

 

Shankhill Butchers 

The complainant appealed to the Complaints and Appeals Board following the decision of 
the Head of Editorial Standards, BBC Trust, not to accept his complaint on appeal. 

The complaint 

The complainant wrote to the BBC Trust on 4 April 2011 complaining that the programme 
had ―little merit beyond poisoning the minds and attitudes of the younger generation‖.  He 
was of the view that programmes in Northern Ireland should ―support and encourage the 
peace process‖.  

On 15 April 2011 the BBC Trust Unit wrote to the complainant explaining that the Trust 
had no role in day to day editorial matters which were the remit of BBC Management and 
advising the complainant about the complaints process.  The BBC Trust forwarded the 
complainant‘s letter to BBC Audience Services.  

On 5 May 2011 the Head of Corporate and Community Affairs, BBC Northern Ireland (BBC 
NI) wrote to the complainant confirming that a response would be sent in due course.  
The Executive Producer of the programme subsequently wrote to the complainant on 18 
May 2011, stating that: 

―The documentary makers made every effort to ensure that this difficult subject 
matter was presented in a factual and sensitive manner, making use of 
contributions from people with different community backgrounds. The suggestion 
that the documentary was somehow undermining of the peace process is not 
something which we can accept.‖ 

The Executive Producer also stated that the presenter of the programme was ―a talented 
presenter with a proven ability to connect/engage with BBC audiences‖ and added that he 
was very familiar with the experiences of communities in north and west Belfast and was 
―well-placed to guide viewers through a complex, and still relevant story‖. 

The complainant replied on 23 May 2011 stating that in his view the letter was ―arrogant‖ 
and stating: 

―The BBC NI does not have a given right to broadcast programmes which have the 
effect of continuing to sully a new generation of young people under the guise of 
‗debate and enquiry‘.‖ 

The complainant commented that the recent visit by the Queen had ―forcibly‖ indicated 
that a line should be drawn under past events. 

The complainant corresponded again with the Trust concerning the fact that he felt the 
complaint raised an issue under the BBC Editorial Guidelines.  On 7 June 2011 the Trust 
Unit wrote to the complainant again explaining about the complaints process and the fact 
that they could not deal with the complaint until the first the two stages had been 
completed.  Further liaison with the Trust Unit continued concerning a lack of response 
from BBC NI and BBC Audience Services. 

On 1 July BBC Corporate and Community Affairs, BBC NI wrote to explain that a second 
stage letter would be sent shortly.  The Head of Corporate and Community Affairs, BBC NI 
then wrote to the complainant on 6 July 2011. He explained that the purpose of the 
documentary was to describe a series of related killings which took place during the 
Troubles period. He stated that the events have a ―continuing resonance for many people, 
including those most directly affected by what happened.‖   The Head of Corporate and 
Community Affairs, BBC NI also stated that he was satisfied that this subject matter 
remained an appropriate area of enquiry and investigation for the BBC. He said: 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

December 2011, January, February, March 2012 issued March 2012 8 

 

―The BBC does not have any role (statutory, editorial or otherwise) in relation to 
the advancement of the ―peace process‖.  We do seek to reflect political and other 
developments and to facilitate understanding of the past as a means of informing 
present understanding and debate about our region‘s future‖. 

He then explained that if the complainant believed the programme had breached specific 
editorial guidelines he could complain to the BBC‘s Editorial Complaints Unit (ECU) and 
included their contact details.  

Appeal to the BBC Trust 

On 15 August 2011 the complainant wrote to the Trust Unit regarding a lack of 
acknowledgement to a letter he wrote on 19 July, of which the Trust Unit has no record.  
Following further correspondence, the Trust Unit agreed to forward the complaint to the 
ECU.  The complainant wrote again to the Trust on 21 November complaining that 
although he had received confirmation on 6 October that the correspondence had been 
forwarded to the ECU, he had not heard anything from them.  The Trust Unit liaised with 
ECU, who confirmed to the Trust Unit that this was not a complaint they would consider 
and that therefore the Trust would be the next step in the escalation process. 

The Head of Editorial Standards replied to the complainant. She explained that the 
decision by the BBC to cover an aspect of the Troubles in Northern Ireland fell within the 
category of editorial and creative output and was an editorial choice ultimately for the 
BBC Executive, unless a breach of a specific editorial guideline was alleged.  The Head of 
Editorial Standards concluded that there was no reasonable prospect of success for the 
appeal and that it was not appropriate that the appeal should proceed to the Trust for 
consideration. 

The complainant replied with a request that the Trustees review the decision of the Head 
of Editorial Standards not to proceed with his appeal.  The complainant stated that he 
considered that the statement by the Head of Corporate and Community Affairs, BBC NI 
in his letter of 6 July that ―the BBC does not have any role (statutory, editorial or 
otherwise) in relation to the advancement of the ―peace process‖‖ was of ―fundamental 
significance‖ and should be addressed.  

The Board’s Decision 

The Board was provided with the complainant‘s letter to the Trust of 21 November (which 
constituted his appeal), the response from the Trust‘s Head of Editorial Standards, and the 
complainant‘s appeal against the Head of Editorial Standards‘ decision. The Board was 
also provided with the final reply to the complainant from the Head of Corporate and 
Community Affairs, BBC NI. 

The Board agreed with the Head of Editorial Standards that the decision by the BBC to 
cover an aspect of the Troubles in Northern Ireland fell within the category of editorial 
and creative output and was an editorial choice ultimately for the BBC Executive.  The 
Board noted that the complainant‘s view was not uncommon, in their experience of 
engagement with audiences in Northern Ireland.  Nevertheless, the Board was satisfied 
that there was no reasonable prospect of success for the appeal regarding this decision of 
the BBC Executive and it would not be appropriate for it to proceed to the Trust for 
consideration. 

 

The Board was therefore satisfied that the decision not to proceed with the 
appeal was correct. 

 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

December 2011, January, February, March 2012 issued March 2012 9 

 

Online 9/11 timeline 

The complainant appealed to the Complaints and Appeals Board following the decision of 
the Head of Editorial Standards, BBC Trust, not to accept his complaint on appeal 
regarding the omission of the collapse of World Trade Center Tower 7 (WTC7) from a 
timeline in an online article featured on BBC News online on 4 September 2011. 

The complaint 

The complainant first contacted BBC Audience Services on 5 September 2011, 
complaining that the timeline in question had omitted the collapse of WTC7, which he 
regarded as ―one of the most important events of 9/11‖.  The complainant contended that 
this implied that WTC7‘s collapse was not significant, which was in his view inaccurate 
and misleading. 

In subsequent correspondence with the BBC News website team, the following points of 
dispute arose: 

 the BBC News website team stated that the timeline had not sought to provide an 
exhaustive record and had focused on the targets of the attacks, of which WTC7 was 
not one. In response, the complainant noted that the timeline included events that in 
his view were not directly associated with those targets. 

 the BBC News website team stated that no casualties had been involved in the 
collapse of WTC7.  The complainant disputed this, quoting from a House of 
Representatives debate that mentioned Master Special Officer Craig Miller, who may 
have died in WTC7. In response, the BBC News website team quoted what it 
considered to be a contradictory statement from the same source, and asserted that 
its editorial judgement did not hinge on where Mr Miller had died. 

 the BBC News website team stated the main source for the timeline had been the 
9/11 Memorial Museum, which stated that no casualties had occurred in WTC7. 

The complainant escalated the complaint to the Editorial Complaints Unit (ECU) on 22 
September 2011 and also complained about the handling of the complaint, arguing that 
the BBC News website team had deliberately misinterpreted both the complaint and the 
feature in question. 

The ECU replied on 4 October 2011 that the decision to omit the collapse of WTC7 from 
the timeline was a legitimate exercise of editorial judgement that did not engage any of 
the Editorial Guidelines. Both the substantive and the complaint-handling complaints were 
therefore the responsibility of the Head of Editorial Compliance and Accountability, BBC 
News. 

On 6 October 2011, the complainant addressed his complaint to the Head of Editorial 
Compliance and Accountability, BBC News and made additional allegations concerning the 
timing of the BBC‘s contemporaneous reporting of the collapse of WTC7. 

The Head of Editorial Compliance and Accountability, BBC News, responded on 7 
November 2011. In her view, the timeline concerned the key events of the day and — 
whether there had been a single death as a result of the collapse of WTC7 or none— in 
terms of fatalities, there was no comparison between WTC7 and the events on which the 
online article had focused.  

She explained that the article‘s length was limited by readers‘ willingness to engage with 
such a feature, for which reason facts such as the deaths of 411 emergency workers had 
also been omitted. With reference to the BBC‘s sources, although all journalists had to 
take information from public bodies, this did not mean that the BBC had failed to test that 
information. The BBC had broadcast a number of documentaries about 9/11, including an 
investigation in The Conspiracy Files.  



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

December 2011, January, February, March 2012 issued March 2012 10 

 

The Head of Editorial Compliance and Accountability, BBC News, concluded by citing a 
blog by the then Head of News, BBC World  in support of the proposition that the BBC‘s 
reporting on the collapse of WTC7 was a reflection of the nature of live broadcasting. 

Appeal to the BBC Trust 

The complainant appealed to the BBC Trust on 14 November 2011 stating that, in his 
view, younger readers would assume that the main events of the day were included in the 
feature, from which they would infer that nothing significant had happened on the 
afternoon in question, when WTC7 had collapsed. The feature could not therefore, in his 
opinion, properly be referred to as ―The story of the day‖.  

The complainant argued that the Head of Editorial Compliance and Accountability, BBC 
News had failed to grasp the full breadth of his argument about the inclusion in the 
timeline of events that were not directly associated with the targets of the attacks. The 
complainant stated that the BBC had not sought to test the information contained in the 
9/11 Commission‘s reports and disputed that The Conspiracy Files amounted to an 
investigation, properly so called.  The complainant cited several sources in support of his 
assertion that the 9/11 Commission Report was false.  

The complainant dismissed the BBC‘s citation of the blog by the former Head of News, 
BBC World as ―standard operating procedure‖, stating that the BBC was hiding behind 
restrictions in the Freedom of Information Act 2000. In the complainant‘s view, the case 
fell within the ECU‘s remit because the Executive‘s editorial judgement had resulted in a 
clear misrepresentation of factual events. The complainant repeated his argument that 
the Executive had deliberately misrepresented some of the complainant‘s comments in 
order to make it easier to dismiss the complaint. 

The Head of Editorial Standards replied to the complainant.  She explained that her role, 
as Head of Editorial Standards, was, first, to determine whether the appeal raised a 
matter of substance, and in particular whether there was sufficient evidence to suggest 
that it had a reasonable prospect of success. In reaching her decision, the Head of 
Editorial Standards had to give consideration to whether it was appropriate, proportionate 
and cost-effective for the Trust to address the appeal. She emphasised that it was not her 
role to decide whether or not the appeal should be upheld, as that was the function of the 
CAB. 

With regard to the substantive complaint, the Head of Editorial Standards explained that 
she could not agree with the complainant‘s argument that the omission of the collapse of 
WTC7 from the timeline of key events amounted to a misrepresentation of the facts, as 
the timeline did not purport to be all-encompassing. The feature‘s title, ―The story of the 
day‖, did not, in her view, necessarily imply that a complete account of all events 
associated with the attacks was on offer. In her view, readers—irrespective of age—would 
have approached the feature expecting to view a summary of salient events, not an 
exhaustive account. For these reasons, this case did not engage any of the BBC‘s Editorial 
Guidelines on Accuracy. 

The Head of Editorial Standards had therefore decided that there was insufficient 
evidence to suggest that the appeal has a reasonable prospect of success and that it 
would not be appropriate, proportionate and cost-effective for the CAB to address the 
appeal. 

The Head of Editorial Standards also explained that decisions regarding what to include in 
– and conversely, exclude from – an online feature such as the timeline in question fell 
within the category of editorial and creative output and were an editorial choice ultimately 
for the BBC Executive.   

In relation to the complaints-handling aspect of the appeal, the Head of Editorial 
Standards did not agree with the complainant‘s assertion that the Executive had distorted 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

December 2011, January, February, March 2012 issued March 2012 11 

 

or misrepresented his arguments—deliberately or otherwise—in order to dismiss the 
complaint more easily. It appeared to the Head of Editorial Standards that, where the 
Executive had sought to address particular aspects of the case, it had done so with 
implicit acknowledgement, and without distortion, of the complainant‘s broader 
arguments. In her view, the Executive had adopted a reasonable stance in relation to the 
complaint, and its responses were posited on a full and nuanced appreciation of the depth 
and breadth of the complainant‘s case. 

With regard to the delay in responding to the complainant at stage 2, the Head of 
Editorial Standards noted that this was relatively minor and was acknowledged, explained 
and apologised for by the Head of Editorial Compliance and Accountability, BBC News. She 
therefore considered this matter resolved. 

Finally, the Head of Editorial Standards explained that she had found no evidence to 
support the complainant‘s allegations of lying or deceit on the part of the Executive. It 
seems to her that that the mere fact that the Executive disagreed with the complainant‘s 
opinions did not amount to evidence of dishonesty on its part. The Head of Editorial 
Standards noted that paragraph 4.4 of the BBC‘s Complaints Framework states: 

―When making complaints, complainants should be … polite.‖ 

Additionally, the Guide to the BBC General and Editorial Complaints Process, published on 
the BBC Complaints Website, states: 

―We aim to treat every complainant with respect and in return expect equal 
consideration to be shown to our staff who handle complaints.‖ 

In the Head of Editorial Standards‘ view, the complainant‘s unsubstantiated allegations 
were in breach of these provisions, and she requested that he bear them in mind when 
making any future complaint to the BBC. 

The complainant replied with a request that the Trustees review the decision of the Head 
of Editorial Standards not to proceed with his appeal.  The complainant stated that he had 
acknowledged in his first correspondence with the BBC the fact that the feature was 
―clearly a summary of events‖ and could not understand why the response from the Head 
of Editorial Standards had referred to an ―exhaustive record of events.‖  He saw this as an 
intentional injection of an entirely different meaning to his complaint which had led to a 
distortion of it.  In response to the Head of Editorial Standards‘ view that readers would 
have approached the feature expecting to view a summary of salient events, the 
complainant provided a definition of ―salient‖ (―prominent, important, noticeable, 
conspicuous‖) and stated that, according to this definition, the collapse of WTC7 should 
have featured.  He reiterated that the title of the article (―9/11: a timeline of events‖) was 
therefore misleading and also deceitful.  The complainant asked to be informed as to 
whether it was the Trust‘s position that the collapse of one of the three skyscrapers on 
9/11 was not a ―salient‖ event.  The complainant also asked for a response to specific 
questions he raised in his reply.  In relation to the complaints-handling aspect of the 
appeal, the complainant was offended by the Head of Editorial Standards‘ reference to his 
―unsubstantiated allegations‖ and offered to provide evidence to support his assertions. 

The Board’s Decision 

The Board was provided with the complainant‘s appeal to the Trust, the response from the 
Trust‘s Head of Editorial Standards, and the complainant‘s appeal against the Head of 
Editorial Standards‘ decision. The Board was also provided with the final reply to the 
complainant from the Head of Editorial Compliance and Accountability, BBC News, BBC NI. 

The Board agreed with the Head of Editorial Standards that decisions regarding what to 
include in and exclude from online features such as the timeline in question fell within the 
category of editorial and creative output and were an editorial choice ultimately for the 
BBC Executive.  The Board noted the complainant‘s request for a response to specific 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

December 2011, January, February, March 2012 issued March 2012 12 

 

questions he raised in his appeal to the Trust.  The Board was satisfied that there was no 
reasonable prospect of success for the appeal regarding this decision of the BBC Executive 
and it would not be appropriate for it to proceed to the Trust for consideration. 

The Board was therefore satisfied that the decision not to proceed with the 
appeal was correct. 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

December 2011, January, February, March 2012 issued March 2012 13 

 

Formula One Rights 

Background 
 

Following the announcement of the BBC‗s decision to share Formula One broadcasting 
rights with Sky Sports, a large number of people complained to BBC Audience Services 
raising a wide range of issues and advancing a variety ofarguments. Because of the 
volume of complaints and the breadth of issues raised, the BBC responded by directing 
most people to the published response on the BBC‘s Complaint‗s website and the BBC 
Sport Editor‘s blog. 
 
A large number of complainants then escalated their complaints to Stage 2 and, for the 
same reason, the Chief Adviser and Business Manager, BBC Sport, provided a 
consolidated response to the complainants covering the key issues that had been raised. 
 
The Trust Unit received 16 appeals regarding the Formula One decision,raising 
a number of issues, including fair trading issues. For reasons of administrative and cost 
efficiency, and in accordance with paragraph 5.3(e) of theComplaints Framework1, the 
Trustees decided at a meeting of the Complaints and Appeals Board on 30 November 
2011 that it was appropriate for theappeals to be consolidated and for the Head of 
Editorial Standards to consider the requests for appealstogether across the full range of 
issues identified. 
 
Decision of the Trust’s Head of Editorial Standards 
 
The Head of Editorial Standards apologised for the delay in providing her decision and 
explained that this was because she had decided that the complaints regarding fair 
trading should be passed back to the BBC Controller of Fair Trading for clarification, and 
that the appeals should then be consolidated. 
 
The Head of Editorial Standards explained that the Trust does not adjudicate on every 
appeal that is brought to it, and it is part of her role (and the Head of Business Strategy‗s 
role in respect of appeals regarding fair trading) to check that appeals qualify for 
consideration by the Trust, or one of itscomplaints committees, under the Complaints 
Framework. 
 
The Head of Editorial Standards noted the issues that had been raised by the 16 
complainants and summarised them under the following 13 headings: 
 

 Respective roles of the BBC Executive and the BBC Trust 
 Decision to share live broadcast rights with a pay-TV provider 
 Licence fee payers‗ best interests 
 Consultation 
 Alternative decisions the BBC could have taken 
 The Trust‗s general duties under the Royal Charter 
 Commercial and financial considerations 
 Role of Head of F1 Coverage 
 Effect on F1 
 Quality and popularity of F1 coverage 

 Adequacy of shared coverage 
 Future programme content 
 Complaint handling 

                                                
1 http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2010/e3_complaints_fr_ 

work.pdf. 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

December 2011, January, February, March 2012 issued March 2012 14 

 

 
The Head of Editorial Standards noted that none of the complainants had responded to 
the Controller of Fair Trading‘s letter, or written to the Trust to raise any further fair 
trading issues. She therefore did not consider that the fair trading issues formed part of 
the appeal. Nevertheless, she said that the Trust‘s Head of Business Strategy had 
considered the points raised and the Controller of Fair Trading‘s response and could see 
no reason to depart from the conclusions of the Controller, and said that it did not appear 
that there was any case for the Executive to answer in this respect. 

 
The Head of Editorial Standards summarised each of the issues raised on appeal (other 
than the fair trading issues), and explained why she did not think they had a reasonable 
prospect of success. The Head of Editorial Standards also explained the process for asking 
the Trustees to review her decision. 
 
One of the 16 complainants included in the consolidated appeal requested that the 
Trustees review the decision of the Head of Editorial Standards not to proceed with the 
appeal. The complainant raised three key issues in his challenge to the Head of Editorial 
Standards‘ decision: 
 

―1. It has come to light that the BBC could have kept Formula 1 free to air by 
sharing the coverage with Channel 4 or ITV - a much better result for all the 
license fee payers. 
 
2. SKY has been advertising their dedicated F1 channel during the original 
complaint process I don't think any of the complaints have been given a fair 
hearing as it was already a done deal. 
 
3. As we live in a democratic society I think the BBC could have polled its viewers 
on what programs they cut back on had F1 been voted off so to speak by a 
majority in favour of say keeping BBC3‖ 

 
The Panel’s decision 
 
The Panel was provided with the complainant‘s letter of appeal to the BBC Trust, the 
response from the Head of Editorial Standards and the complainant‘s appeal against the 
decision of the Head of Editorial Standards not to proceed with the consolidated appeal. 
 
The Panel noted the that the Head of Editorial Standards has addressed the range of 
points raised in the consolidated appeal and it noted in particular the Head of Editorial 
Standards response in the areas raised by the complainant. 
 
With regard to the complainant‘s statement that the BBC ―could have kept Formula 1 free 
to air by sharing the coverage with Channel 4 orITV‖, the Panel noted the Head of 
Editorial Standards‘ general response to complaints about coverage being shared with a 
pay-TV provider: 
 

―The fundamental concern of the complainants (and one that was common to all 
complaints) was that live Free To Air (FTA) coverage of F1 should continue to be 
available, whether it be provided by the BBC or another FTA broadcaster such as 
ITV or Channel 4. The crux of the complaint for most complainants was not the 
sharing of live broadcast rights as such, but rather the BBC‗s decision to share 
those rights with a pay-TV provider, which effectively limited the availability of live 
FTA coverage. 
Some complainants objected to the choice of Sky as broadcast partner, by reason 
of its association with News International and the Murdoch family. This, they felt, 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

December 2011, January, February, March 2012 issued March 2012 15 

 

raised conscientious objections to their taking out Sky subscriptions. Objection was 
also raised to alleged sharp commercial practice on the part of Sky, in that it 
allegedly allowed other broadcasters to build audiences, before buying the 
broadcast rights in order to recruit subscribers. Complaint was made about the 
intrusion of Sky Sports‘ advertisements into broadcasts, to the quality and style of 
its sports coverage, and tor eception problems arising with Sky during 
thunderstorms. Some complainants referred to the cost and affordability of a Sky 
subscription, and the alleged unreasonableness of having to take out a full year‗s 
Sky subscription in order to watch half the F1 season (one complainant observing 
that one could not buy half a Sky Sports package).‖ 

 
The Panel agreed with the Head of Editorial Standards that, as the Executive‗s choice of 
broadcast partner was a decision that concerned the operational management of the BBC, 
this decision is not one on which the Trust should encroach. 
 
With regard to the complainant‘s statement that complaints had not been given a fair 
hearing by the BBC as the deal had already been done, the Panel noted that the BBC had 
replied comprehensively to complainants, explaining as far as commercial sensitivity 
would allow the reasons for its position in the negotiation of the Formula One rights 
contract. The Panel did not consider that the Sky advertising cited by the complainant was 
evidence to show that the BBC had not considered complaints in an appropriate manner. 
 
The Panel noted the complainant‘s suggestion that the BBC could have polled its viewers 
to establish which programmes were ―voted off‖.The Panel noted the response the Head 
of Editorial Standards had given to the general complaint about the lack of a consultation: 
 

―A number of complainants argued that, before making the F1 Decision, the BBC 
shouldhave consulted licence fee payers in general, and viewers who were F1 fans 
in particular.There is no requirement for the Executive to publicly consult on the 
F1 Decision.‖ 

 
The Panel agreed that this aspect of the complaint did not raise an issue for the Trust to 
consider. 
 
The Panel therefore decided this appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

December 2011, January, February, March 2012 issued March 2012 16 

 

Television Licensing 

Summary of complaint 
 
This complaint was about the content of a TV Licensing reminder letter sent to the 
complainant‘s address in May 2011. TV Licensing had sent five previous enquiries 
between November 2010 and May 2011 which were not answered. The complainant felt 
that the May reminder letter implied that she was guilty of licence fee evasion and that 
she would be fined, without TV Licensing considering the possibility that she did not 
require a TV licence.  
 
The complainant argued that TV Licensing, in its May reminder letter, directly stated that 
there would be impending court action following its previous unanswered enquires, and 
that the only way of avoiding this was to contact it to purchase a TV licence or tell it that 
she does not need one. The complainant pointed out that she has no legal obligation to 
contact TV Licensing and that it had not actually pursued legal action against her. She 
stated that TV Licensing actions were a clear case of harassment which has caused her 
much anxiety.   
 
In March 2009, the Trust reviewed the BBC‘s licence fee collection process and, as a 
result, recommended revising some of the protocols around contacting people who do not 
require a licence fee. The complainant did not believe that the reminder letter she 
received in May complied with the Trust‘s recommendations that ―TV Licensing should 
ensure that its early reminder letters are polite, informative and non-accusatory and that 
consideration should be given to ensuring the prominence of messages about what 
people should do if they if they do not own a TV‖. 
 
Appeal to BBC Trust 
The complainant appealed to the BBC Trust on 23 November 2011. She said that TVL has 
consistently dismissed her complaint by insisting its letter was simply an ―enquiry‖ 
designed to inform people when and how to purchase a TV Licence. The complainant 
stated that she felt harassed by TV Licensing‘s actions and that she is seeking to have her 
stress, time and effort compensated under the Protection from Harassment Act 1997 and 
for all further TV Licensing actions to be permanently ceased. 
 
Chief Financial Adviser’s decision 
 
On review of the correspondence between the complainant, TV Licensing and the BBC 
Executive, the Trust‘s Chief Financial Adviser decided there were no grounds to accept the 
appeal for Trust consideration as the appeal did not raise a matter of substance. He set 
out the reasons for this decision in a letter to the complainant (see decision below). 
 
The complainant requested that the Trustees review the Chief Financial Adviser‘s decision 
not to proceed with the appeal. 
 
The Panel’s decision 
 
The Panel was provided with: 
 

 A sample TV Licensing reminder letter that the complainant had raised concerns 
about 
 

 The complainant‘s appeal to the BBC Trust, dated 23 Nov 2011 
 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

December 2011, January, February, March 2012 issued March 2012 17 

 

 The Chief Financial Adviser‘s decision letter, dated 21 Dec 2011 
 

 The complainant‘s appeal against the Chief Financial Adviser‘s decision, dated 9 
Jan 2012 

 
The Panel noted that the Chief Financial Adviser had reviewed the correspondence 
between the complainant, TV Licensing and the BBC Executive and had concluded that 
there were no grounds to accept the appeal for Trust consideration as the appeal did not 
raise a matter of substance. 
 
The Panel noted that the key reasons for the Chief Financial Adviser‘s decision were: 
 

 TV Licensing and the BBC Executive explained to the complainant that TV 
Licensing had written to her several times to ask about the situation at the her 
address, but had not received a response, before sending the letter in May 2011 
 

 TV Licensing and the BBC Executive explained that the May letter was more 
strongly worded than earlier letters to encourage a response  
 

 TV Licensing and the BBC Executive assured the complainant that TV Licensing 
letters are regularly reviewed and that feedback from members of the public is 
used to inform these reviews 
 

 the Chief Financial Adviser apologised for the fact that the complainant felt she 
had been harassed by the actions of TV Licensing, but he emphasised that TV 
Licensing has a responsibility to ensure that everyone who needs a TV licence has 
purchased one. 

 
The Panel noted that the Trust reviewed the BBC‘s licence fee collection in March 2009 
and, as a result, recommended that the Executive should ensure TV Licensing‘s dealings 
with the public and the tone of its correspondence are not accusatory and should aim to 
be polite, firm and informative. At that time the Trust also recommended that the 
Executive should improve the tone of the early stages of TV Licensing‘s correspondence 
with the public. The Executive implemented all recommendations from the review and 
progress was reported to the Trust. Revised first and second reminder letters were 
implemented by April 2010. The Panel noted that in this case, the complainant‘s concerns 
were about the wording of a later stage reminder letter. 
 
On the basis of this evidence, the Panel agreed that this complaint did not have a 
reasonable prospect of success on appeal. 
 
The Panel, therefore, decided that the complaint should not proceed to be 
considered on appeal by the Complaints and Appeals Board of the BBC Trust. 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

December 2011, January, February, March 2012 issued March 2012 18 

 

Television Licensing 

Summary of complaint 
 
The appeal is a complaint about the content of a TV Licensing reminder letter sent to the 
complainant‘s sister-in-law‘s address in November 2010. This was the third reminder letter 
sent by TV Licensing. 
 
The complainant considers that the statements included in the reminder letter heading 
(e.g. ‗under investigation‘ and ‗you are hereby given official notice: your property is now 
under investigation‘) are deliberately designed to worry and frighten recipients, especially 
the elderly and vulnerable. The complainant feels that his complaints to TV Licensing and 
the BBC Executive have not been adequately addressed. 
 
The complainant is also concerned that his suggested alternative wording for the TV 
Licensing reminder letter will not be considered by TV Licensing or the BBC Executive. 
 
Appeal to BBC Trust 
 
The complaint set out his appeal in a letter dated 14 September 2011, repeating his 
complaint that the statements included in the reminder letter were deliberately designed 
to worry and frighten recipients, especially the elderly and vulnerable, and that his 
complaints to TV Licensing and the BBC Executive had not been adequately addressed. 
 
Chief Financial Adviser’s decision 
 
On review of the correspondence between the complainant, TV Licensing and the BBC 
Executive, the Trust‘s Chief Financial Adviser decided there were no grounds to accept the 
appeal for Trust consideration as the appeal did not raise a matter of substance. He set 
out the reasons for this decision in a letter to the complainant. (see decision below). 
 
 
The complainant requested that the Trustees review the Chief Financial Adviser‘s decision 
not to proceed with the appeal. 
 
The Panel’s decision 
 
The Panel was provided with: 
 

 A sample TV Licensing reminder letter that the complainant had raised concerns 
about 
 

 The complainant‘s appeal to the BBC Trust, dated 14 September 2011 
 

 The Chief Financial Adviser‘s decision letter, dated 8 December 2011 
 

 The complainant‘s appeal against the Chief Financial Adviser‘s decision, dated 14 
December 2011 

 
The Panel noted that the Chief Financial Adviser had reviewed the correspondence 
between the complainant, TV Licensing and the BBC Executive and had concluded that 
there were no grounds to accept the appeal for Trust consideration as the appeal did not 
raise a matter of substance. 
 
The Panel noted that the key reasons for the Chief Financial Adviser‘s decision were: 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

December 2011, January, February, March 2012 issued March 2012 19 

 

 
 TV Licensing and the BBC Executive clearly explained to the complainant that the 

letter was the third reminder sent to the address and it was therefore more 
strongly worded than first and second reminder letters. 
 

 He disagreed with the complainant‘s assertion that the reminder letter was 
―deliberately designed to worry and frighten recipients, especially the elderly and 
vulnerable‖. 
 

 TV Licensing and the BBC Executive explained to the complainant the reasons for 
using the specific terms the complainant referred to in his letter. 
 

 TV Licensing and the BBC Executive assured the complainant that they review all 
complaints about TV Licensing matters when reviewing correspondence relating to 
TV Licensing and that this would include the complainant‘s concerns about the 
reminder letter and his suggested alternative wording. 

 
The Panel noted that the Trust reviewed the BBC‘s licence fee collection in March 2009 
and, as a result, recommended that the Executive should ensure TV Licensing‘s dealings 
with the public and the tone of its correspondence are not accusatory and should aim to 
be polite, firm and informative. At that time the Trust also recommended that the 
Executive should improve the tone of the early stages of TV Licensing‘s correspondence 
with the public. The Executive implemented all recommendations from the review and 
progress was reported on to the Trust. Revised first and second reminder letters were 
implemented by April 2010. The Panel noted that in this case, the complainant‘s concerns 
were about the wording of a later stage reminder letter. 
 
On the basis of this evidence, the Panel agreed that this complaint did not have a 
reasonable prospect of success on appeal. 
 
The Panel, therefore, decided that the complaint should not proceed to be 
considered on appeal by the Complaints and Appeals Board of the BBC Trust. 

 

 

 

 

 


