Appeals to the Trust
considered by the
Complaints and
Appeals Board

EIEME Trust



EIEME Trust

Remit of the Complaints and Appeals Board 1
Summary of findings 3
Appeal Findings 4
Complaint handling 4
Rejected Appeals 7
Vegetarian cookery programming 7
BBC coverage of manufacturing and the need for a balanced economy 10
BBC News Coverage of Select Committee’s Report on “Operations in Afghanistan” 13

Television Licensing 16




General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and

Appeals Board

The Complaints and Appeals Board (CAB) is responsible for hearing appeals on complaints
made under all complaints procedures, as set out in the BBC Complaints Framework,
other than editorial complaints and complaints about the Digital Switchover Help Scheme.
Its responsibilities are set out in its Terms of Reference at:

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how we operate/committees/2011/
cab_tor.pdf

All Trustees are members of the Board; Richard Ayre is Chairman and Mehmuda Mian is
Vice Chairman. The duties of the CAB are conducted by Panels of the Board consisting of
at least three Trustees, including either the Chairman of the CAB or the Vice Chairman of
the CAB and other Trustees as required. The Board is advised and supported by the Trust
Unit.

The Board considers appeals against the decisions and actions of the BBC Executive in
relation to general complaints, fair trading, TV licensing and other matters including
commissioning and procurement but not including editorial complaints and Digital
Switchover Help Scheme complaints, as defined by the BBC Complaints Framework and
Procedures. The Board will also consider complaints about the BBC Trust.

The Board will consider appeals concerning complaints which fall within the BBC's
complaints process as set out in the BBC Complaints Framework and which:

. raise a matter of substance — in particular, that there is sufficient evidence to
suggest that the complaint has a reasonable prospect of success and there is a
case for the BBC Executive to answer

. have already been considered by the BBC Executive under stages 1 and 2 of the
BBC's general complaints procedures and which are now being referred to the
Trust on appeal as the final arbiter on complaints (unless it is a complaint about
the BBC Trust)

The Board will aim to reach a final decision on an appeal within the timescale specified in
the relevant Procedures. An extended timescale will apply during holiday periods when
the Board does not sit. The complainant and BBC management will be informed of the
outcome after the minutes of the relevant meeting have been agreed.

The findings for all appeals considered by the Board are reported in this bulletin,
Complaints and Appeals Board: Appeals to the Trust.

As set out in the Complaints Framework and Procedures, the Board can decline to
consider an appeal which in its opinion:

J is vexatious or trivial;

. does not raise a matter of substance;

. is @ complaint where the complainant has recourse to the law;

. is a complaint where the complainant has recourse to other external authorities,

for example the Information Commissioner or the Office of Fair Trading; and

. is @ Human Resources complaint as defined by the Complaints Framework and
Procedures.

EIEME Trust


http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/cab_tor.pdf
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/cab_tor.pdf

General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and EIEME Trust
Appeals Board

The Board also reserves the right to decline to hear an appeal whilst it relates to matters
which are the subject of or likely to be the subject of, or relevant to, legal proceedings.
The Board will not generally reconsider any aspects of complaints that have already been
adjudicated upon or considered by a Court.

Any appeals that the Board has declined to consider under the above criteria are reported
in the bulletin.

The bulletin also includes any remedial action/s directed by the Board.
It is published at bbc.co.uk/bbctrust or is available from:

The Secretary, Complaints and Appeals Board
BBC Trust Unit

180 Great Portland Street

London W1W 5QZ




General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and EIEME Trust
Appeals Board

The complainant initially complained about poor reception of the television signal and
receiving the incorrect version of the local news. He believed the BBC procedure for
handling such complaints was too complex and that, as a result, the BBC did not deal
appropriately with his complaint.

The complainant said that he did not receive a proper television service for six months
and, as such, he believed he was entitled to compensation for this inconvenience and a
rebate for his licence fee.

This appeal concerned the BBC complaints process available on the BBC website and the
subsequent handling of the complaint.

The Panel:

¢ noted that the reception issues had been resolved by the final part of the Stage 1
complaints process.

e acknowledged that the initial part of the Stage 1 complaints procedure had been
unsatisfactory in dealing with the complainant’s reception issues and it wished to
apologise for this inadequate service.

e noted that at Stage 2 of the process the BBC Executive had accepted the failings
in handling during Stage 1 and had said this would result in improved training and
support for frontline staff in BBC Audience Services and better online tools and
services for enquiries on reception problems.

e concluded that the handling issues arising from this case had been resolved.
e noted that TV Licensing will only recompense a viewer for the unexpired part of a
licence which is no longer required and, as this was not the case, it was unable to

provide the complainant with any compensation.

The complaint was found to be resolved with regard to handling and not upheld with
regard to the request for compensation.

For the finding in full see pages 4 to 6.




General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and EIEME Trust
Appeals Board

Complaint handling

1. Background

The complainant initially complained about the poor reception of the television signal and
receiving the incorrect version of the local news. He believed the BBC procedure for
handling such complaints was too complex and that, as a result, the BBC did not deal
appropriately with his complaint.

The complainant said that he did not receive a proper television service for six months
and, as such, he believed he was entitled to compensation for this inconvenience and a
rebate for his licence fee.

This appeal concerned the BBC complaints process available on the BBC website and the
subsequent handling of the complaint.

2. The complaint

Stage 1

The complainant contacted BBC Audience Services three times to complain about poor
reception when watching BBC One and BBC News. He also mentioned that he received
the incorrect BBC local news programme when watching it on Freeview. Each time the
complainant contacted the BBC he had to fill in the same information on a questionnaire
as there was no mechanism for contacting anyone directly about his case.

On the first two occasions, the complainant was directed to websites dealing with the
retuning of his receiver. He did not find this helpful and some of the information was
incorrect. On the third occasion, he did not receive a response.

The complainant then contacted the BBC Trust Unit, who contacted BBC Audience
Services to ask for a reply. The Trust Unit explained that, if he was unhappy with the
BBC's initial responses, details were published on the BBC website on how to escalate a
complaint.

The BBC Radio and Television Investigation Service then contacted the complainant and,
after investigating the matter, provided the correct information which allowed the
complainant to resolve the issue.

The complainant was not satisfied with the way his complaint had been handled and
wished to refer his complaint to the BBC Trust.

Stage 2

The complainant contacted the BBC Trust Unit again wishing to escalate his complaint. He
explained that, although the issue was now resolved, it had taken six months to sort it out
and he wished to request some form of compensation, including a rebate on his licence
fee.

The Trust explained that the complaints process has two stages before it reached the
Trust in which the BBC management is given an opportunity to respond. The complaint
would therefore be passed to the BBC Executive to investigate the reasons for the delay
in receiving an appropriate response and the concerns about the handling of the




General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and EIEME Trust
Appeals Board

complaint. At this stage it was explained that it was “not the BBC’s practice to offer a
licence fee refund for such a complaint”.

The BBC’s Head of Spectrum and Investigation contacted the complainant and apologised
for the time taken in dealing with the issue in a satisfactory manner. He explained the
structure of the BBC teams dealing with this issue and the outcome of his investigation.
He accepted that there had been problems in the handling of the complaint and outlined
the learning points and the subsequent new procedures that had been put in place to
ensure that any similar query was handled satisfactorily.

Appeal to the Complaints and Appeals Board

The complainant wrote to the BBC Trust on 26 January 2012 covering the following issues
in relation to handling the complaint:

e the Stage 2 response failed to address the concerns about reception of the wrong
local news;

e the first response did not provide instructions on how to respond to the email from
BBC Audience Services without having to fill in the questionnaire again;

e the Stage 2 reply stated that the second response “correctly directed you to the
instructions from the Digital UK web site” when this was untrue. The directions
were to a link that did not exist; and

e although the stage 2 reply stated that the BBC's responses were “appropriate”, it
acknowledges that there were various deficiencies within their responses. As this
led to being without “a proper television service for more than six months, a
rebate of the licence fee and compensation for the inconvenience should be
offered”.

3. The Panel’s decision

The Panel was provided with a report setting out the questions for it to consider during its
determination and the complainant’s appeal letter to the Trust.

The Panel noted that the initial response from the Stage 1 complaints process did not
adequately deal with the issue of receiving the incorrect regional news and reception
problems that the complainant was experiencing. The Panel considered the response from
the Head of Spectrum and Investigation during the Stage 2 investigation, which
acknowledged the difficulties that had occurred and apologised for not processing this
complainant satisfactorily. The Panel noted that, subsequently, the Head of Spectrum
and Investigation had put various procedures in place to rectify these problems. This
included the frontline team being given further training on the specific issues of retuning
for the correct regional news and the standard response being improved when explaining
why a Freeview box needed to be manually retuned. Both these issues were now
explained more clearly on the BBC Help web site. It now contained FAQs dealing with
these specific problems and fully explaining the need for a manual retune and what was
involved. The Panel noted that the reception issues raised by the complainant had been
resolved by the final part of the Stage 1 complaints process.

The Panel noted the complexity involved in the Stage 1 complaints process for contacting
the BBC Radio and Television Investigation Service (RTIS) and Reception Advice (RA)
team. The Head of Spectrum and Investigation explained in his response to the
complainant that the frontline team should have passed the complaint on to the RTIS and
RA team after the second response, but this had failed to happen. Again he apologised for
this breakdown in communication. He said that if the complaint had been passed on at




General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and EIEME Trust
Appeals Board

this stage, the RTIS would have contacted the complainant directly, which would then not
have necessitated him filling in the web form three times with the same information. The
Head of Spectrum and Investigation accepted that contact with his teams could be
improved and has since introduced a new on-line tool to allow contact with the RTIS and
Reception Advice team more easily. This is now accessible through the *Help Receiving TV
and Radio’ website and provides a direct link to the RTIS webpage which contains various
tools when dealing with reception problems. The Panel noted this improvement in
contacting these teams and considered that this element of the complaint had been
resolved.

The Panel noted that the complainant had not been able to access the Digital UK website
directly from the link provided by the frontline team. The Head of Spectrum and
Investigation stated that the correct procedure by the frontline team had been followed
but through lack of information had not resulted in a solution to the problem. The Panel
noted that the BBC had said the correct link to Digital UK did exist now on the BBC Help
website, along with an explanation of the reason for the link.

The Panel acknowledged that the initial part of the Stage 1 complaints procedure had
been unsatisfactory in dealing with the complainant’s reception issues and it wished to
apologise for this inadequate service. However, the Panel noted that the final part of the
Stage 1 process had fully resolved these reception issues and note had been taken by the
BBC Executive at Stage 2 of the failings in handling during Stage 1. This had resulted in
improved training and support for frontline staff in BBC Audience Services and better
online tools and services for enquiries on reception problems.

The Panel regretted the inadequacies of the BBC’s handling, but acknowledged the steps

taken by the BBC Executive to rectify them and believed that appropriate action had been
taken to remedy these deficiencies. The Panel concluded that the handling issues arising

from this case had now been resolved and no further action was required.

The Panel noted that the complainant had requested compensation for the inconvenience
caused by the lack of correct regional news and reception interference on BBC One. The
Panel noted that TV Licensing will only recompense a viewer for the unexpired part of a
licence which is no longer required. As this was not the case, the Panel was unable to
provide the complainant with any compensation and on this point the complaint was not
upheld.

Finding: Resolved/Not upheld




General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and EIEME Trust
Appeals Board

Vegetarian cookery programming

The complainant appealed to the Complaints and Appeals Board following the decision of
the Senior Editorial Strategy Adviser that the complainant’s appeal did not qualify to
proceed for consideration by the Board.

The Complaint

Stage 1
The complainant wrote saying that he believed the BBC devoted too much time to
cookery programmes targeted at meat-eaters as opposed to vegetarians.

The complainant argued that BBC cookery programmes which described cuts of meat as
"delicious and succulent" were promoting the view that people should be eating meat. He
asked if more programmes showing cruelty committed in abattoirs towards animals and
more cookery programmes featuring vegetarian cooking could be produced.

BBC Audience Services responded saying that BBC cookery programmes covered a wide
range of foods, and vegetarian, vegan and meat dishes had all been prepared in the past.
The response noted that the recent series of MasterChef had set a meat free challenge for
the contestants which involved Yotam Ottolenghi (a chef who specialised in vegetarian
cookery).

Audience Services also advised that the programme which had referred to cuts of meat as
"succulent and delicious" was specifically looking at how parts of animals that might
otherwise go to waste could be incorporated into everyday menus. They said that the BBC
was committed to impartiality on all subjects and sought only to provide the information
that would enable viewers to make up their own minds.

The complainant wrote again saying that he felt the response did not address his
concerns. He said he was unable to find a single programme in the schedules that was
exclusively devoted to the preparation of vegetarian meals, without the addition of meat
or fish as the main item. He reiterated that more young people were turning to
vegetarianism and that the vast majority of cookery programmes on the BBC were aimed
at meat eaters. He concluded by asking if the BBC could provide more vegetarian cookery
programmes.

Audience Services, replied saying that there was no set BBC policy to omit vegetarian
meals from its programmes. The BBC did try to feature meat-free recipes across the year
and whilst some shows may not feature vegetarian or vegan dishes, there were often tips
on how they could be adapted to be made so. On some occasions BBC cookery
programmes had also featured exclusively vegetarian dishes cooked in the studio. The
suggestion for a programme wholly dedicated to vegetarian dishes had been passed on to
the BBC's programme makers.

Stage 2

The complainant wrote again saying that his complaint had not been properly addressed.
It was not satisfactory to say that many of the recipes shown could be made appropriate
for vegetarians by simply leaving the meat out. He also repeated his claim that
vegetarianism was growing and more programmes should be scheduled.




General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and EIEME Trust
Appeals Board

The complaint was considered by a manager at BBC Vision who added to the list of BBC
programmes where vegetarian dishes were regularly cooked that had previously been
provided in responses to the complainant. He acknowledged the suggestion that the BBC
should broadcast a cookery programme exclusively catering for vegetarians but said that
it was important that all of the BBC's cookery programmes included vegetarian food and
either devoted certain whole episodes or included recipes appealing to both vegetarians
and meat-eaters. The response also pointed out that the output of BBC food included a
significant online presence which, on current reckoning, contained 6,814 vegetarian
recipes. Thus, the contention that the BBC under-served its vegetarian audience could not
be sustained.

Appeal to the BBC Trust

The complainant escalated his complaint to the BBC Trust, arguing that there was an
apparent lack of understanding by those who had responded to date. He said that one
reply had seemed to suggest that all recipes were appropriate for vegetarians as long as
the meat was left out, which he felt was patronising. He reiterated that more people were
becoming vegetarian and therefore there should be a programme aimed specifically at
them.

The Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser replied explaining that the BBC's Royal
Charter and the accompanying Agreement between the Secretary of State and the BBC
drew a distinction between the role of the BBC Trust and that of the BBC Executive Board,
led by the Director-General. She explained that the direction of the BBC's editorial and
creative output is the responsibility of the Executive Board, and one in which the Trust
does not get involved unless, for example, it related to a breach of the BBC’s editorial
standards.

She said that decisions relating to the content of programmes fell within the category of
editorial and creative output and were therefore the responsibility of the BBC Executive.
She therefore determined that there was no reasonable prospect of success for the
appeal and it was not appropriate that it should proceed to the Trust for consideration.

The complainant requested that the Trustees review the Senior Adviser’s decision not to
proceed with the appeal.

The Panel’s decision

The Panel was provided with the decision of the Senior Editorial Strategy Adviser and the
complainant’s letter asking the Trustees to review the Senior Editorial Strategy Adviser’s
decision.

The Panel noted the complainant’s strongly held convictions regarding animal welfare and
his view that the BBC should produce at least one cookery programme dedicated to
vegetarian food. The Panel noted that the complainant had not been satisfied with the
BBC's responses which pointed out that vegetarian recipes were frequently included
across the BBC's output, including the website.

The Panel noted that the Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser had explained to the
complainant that the direction of the BBC's editorial and creative output is the
responsibility of the Executive Board, and one in which the Trust does not normally get
involved. The Panel agreed that a decision to produce a cookery programme dedicated to
vegetarian food would fall within the category of editorial and creative output and was
therefore the responsibility of the BBC Executive. The Panel agreed that there was no




EIEME Trust

General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and
Appeals Board

reasonable prospect of success for the appeal and it should not proceed to the Trust for
consideration.

The Panel therefore decided this appeal did not qualify to proceed for
consideration.




General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and EIEME Trust
Appeals Board

BBC coverage of manufacturing and the need for a
balanced economy

The complainant appealed to the Complaints and Appeals Board following the decision of
the Head of Editorial Standards that the complainant’s appeal did not qualify to proceed
for consideration by the Board.

The complaint
Stage 1

The complainant wrote to the BBC noting that, under the Royal Charter, the BBC's main
object was the promotion of its public purposes. These included sustaining citizenship
and civil society. He also noted the BBC’s mission to inform, educate and entertain. He
complained that, by ignoring the plight of manufacturing and those who worked in it, the
BBC had not sustained citizenship and civil society; and that, over a thirty-year period, the
BBC had not informed and educated about the need for a balanced economy.

BBC Audience Services replied saying that the BBC had covered the recent downturn in
manufacturing output in detail across its services; in support of this, three recent web
articles were cited. These detailed the shrinking of UK manufacturing output as demand
for exports fell, a decline in output in the Eurozone, and a drop in manufacturing after the
Royal Wedding.

Audience Services said that it would be impossible to review coverage over a thirty-year
period but offered two examples of recent web articles about the current balance of the
UK economy: one included comments by the Government on its attempt to rebalance the
economy; the second was a recent blog by the BBC's Business Editor entitled “Banks and
the Balanced Economy.”

The complainant wrote again expressing concern that the BBC had failed to adequately
cover:

e the UK's system of hostile takeover regulation

¢ the significance of the balance of payments deficit; in particular the huge deficit in
manufacturing weighed against the relatively modest surpluses from the financial
sector

e the social effects of the loss of manufacturing jobs over the last 30 years
Audience Services replied saying that they could not take the matter any further.

Stage 2

The complainant wrote to the Director of BBC News requesting that his complaint proceed
to Stage 2 of the BBC's complaints process.

The Head of Editorial Compliance and Accountability for BBC News replied suggesting that
the complainant had misunderstood the BBC's obligations under the Royal Charter. Whilst
there was an obligation to build greater understanding of public institutions, the BBC was




General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and EIEME Trust
Appeals Board

under no stipulation to cover any particular subject matter. She was confident that the
BBC had examined the role of manufacturing in the deindustrialisation of the UK at
different times and in a variety of ways.

Appeal to the BBC Trust

The complainant escalated his complaint to the BBC Trust, saying that he felt his specific
points of complaint had not been answered.

In reply the Head of Editorial Standards explained that the Trust did not adjudicate on
every appeal that was brought to it, and part of her role was to check that appeals
qualified for consideration by the Trust (or one of its complaints committees) under the
Complaints Framework. The Head of Editorial Standards had read the relevant
correspondence and considered that the appeal did not have a reasonable prospect of
success and should not proceed to the Trust’s Editorial Standards Committee.

The Head of Editorial Standards said that the BBC'’s public purposes were set out in the
Royal Charter and Agreement. They outlined the values which the BBC held when striving
to achieve its mission to inform, educate and entertain.

The first of the purposes related to ‘Sustaining citizenship and civil society”:

The BBC provides high-quality news, current affairs and factual programming to
engage its viewers, listeners and users in important current and political issues.

There was no specified requirement for the BBC to provide coverage of particular topics
(aside from an objective to “build greater understanding of the parliamentary process and
political institutions governing the UK").

She therefore did not consider that the complainant had provided evidence that the BBC
had breached its public purpose in sustaining citizenship and civil society.

This first public purpose specified the nature of the BBC's journalism and how it should be
delivered:

BBC journalism should be independent, accurate and impartial — providing news
and current affairs of relevance, range and depth which audiences trust. BBC
journalism should offer a range and depth of analysis not widely available from
other UK providers....

All BBC journalism will display the core values of independence, truth and
accuracy, impartiality, fairness, and diversity of opinion. The BBC will maintain the
strong reputation of its journalism across its portfolio of services and range of
output....

The BBC's coverage of the UK economy, and the role played by manufacturing, was
therefore required to be impartial, with journalists weighing all material facts and
reflecting all significant views, rather than promoting the need for a balanced economy.

The public purpose also specified that:

All BBC journalists will operate within an overarching framework of editorial
processes, guidance and 'checks and balances' which are designed to ensure the
accuracy, impartiality and balance of BBC output.

The Head of Editorial Standards said that this framework was, essentially, the BBC's
Editorial Guidelines, which set out the standards to which BBC journalists and
programme-makers adhered.




General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and EIEME Trust
Appeals Board

The Head of Editorial Standards suggested that the complainant may have misunderstood
the role of the BBC's public purposes and that he had in fact considered that there had
been a breach of the guidelines relating to impartiality; namely that the BBC had in some
way been partisan in being ‘pro-financial sector’. If this were the case, the BBC's
complaints process stated that he could make a complaint within 30 working days from
the transmission or publication date of the item that caused concern.

She noted that in the current case the complainant had made a general allegation and
had not cited a specific programme.

The complainant requested that the Committee review the decision of the Head of
Editorial Standards not to proceed with the appeal, saying that his specific question about
why the BBC had barely, if at all, reported various topics relating to hostile takeovers, the
balance of payments deficit and the loss of jobs in manufacturing had not been
addressed.

The Panel’s decision

The Panel was provided with the Head of Editorial Standards’ decision and the
complainant’s letter asking the Trustees to review the Head of Editorial Standards’
decision.

The Panel noted the complainant’s view that the BBC had, over a period of years, failed to
report the UK's system of hostile takeover regulation, the significance of the balance of
payments deficit and the social effects of the loss of manufacturing jobs over the last 30
years. The Panel noted the complainant’s contention that this was in breach of the BBC's
public purposes.

With regard to the public purposes relating to “sustaining citizenship and civil society”, the
Panel agreed that there was no specific requirement for the BBC to provide coverage of
particular topics.

The Panel noted that the first public purpose covered the requirements of the BBC's
journalism. The Panel agreed that the BBC's coverage of the UK economy, and the role
played by manufacturing, was required to be impartial, with journalists weighing all
material facts and reflecting all significant views, rather than promoting the need for a
balanced economy.

The Panel agreed that the complainant had made a general allegation and had not cited a
specific programme which could be tested against the Editorial Guidelines. The Panel
noted that the Head of Editorial Standards had informed the complainant that if he
wanted to make a complaint that the BBC had breached the guidelines relating to
impartiality; namely that the BBC had in some way been partisan in being ‘pro-financial
sector’, then he could make a complaint within 30 working days from the transmission or
publication date of the item that caused concern.

The Panel agreed that the complainant had not made a case that the BBC's public
purposes were not being met and there was no reasonable prospect of success for an
appeal on those grounds.

The Panel therefore decided this appeal did not qualify to proceed for
consideration.




General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and EIEME Trust
Appeals Board

BBC News Coverage of Select Committee’s Report on
“Operations in Afghanistan”

The complainant appealed to the Complaints and Appeals Board following the decision of
the Senior Editorial Strategy Adviser that the complainant’s appeal did not qualify to
proceed for consideration by the Board.

The complaint
Stage 1

The complainant wrote to the BBC about its coverage of the recently published Defence
Select Committee’s Report. He said that there were many important concerns and findings
raised by the report which were not covered by the BBC (as opposed, for example, to the
Daily Telegraph which had published a detailed article on 17 July 2011 headed “Armed
forces too weak to defeat Taliban”).

In reply, BBC Audience Services explained that what was, or was not, included in the
news was an editorial decision.

When the complainant expressed dissatisfaction with this response BBC Audience Services
sought to reassure him that the report had been covered by BBC News. However, the
complainant was able to demonstrate that the references made in the letter did not
address the issues he had raised, which remained absent from BBC news coverage.

A further response was then sent by BBC Audience Services reiterating the BBC's belief
that the report was sufficiently covered across the BBC's news output.

Stage 2

The complainant wrote to the Director of BBC News. In reply, the Head of Editorial
Compliance and Accountability for BBC News detailed the BBC's coverage of the Defence
Select Committee Report. She concluded that coverage online, on television and on radio
was extensive, including various BBC One news bulletins and coverage on the News
Channel. The complainant’s suggestion that the BBC had acted as a “propaganda
machine” was also rejected. The Head of Editorial Compliance and Accountability cited
many examples of impartial coverage which showed how the war had taken its toll on UK
forces and which had examined the conduct of the war.

Appeal to the BBC Trust

The complainant escalated his complaint to the BBC Trust, saying that he was dissatisfied
with the Stage 2 response. He said that the essence of the report, plus the key facts,
were not given sufficient exposure on mainstream, prime time television.

The Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser replied saying that in arriving at her decision
it had not been necessary for her to consider what was and what was not included in the
BBC news coverage of the Report. The reason for this was that the BBC Executive had full
editorial and creative control over its output and the Trust had no authority to intervene in
respect of such matters unless there had been a breach of editorial standards. As the
appeal concerned what the BBC decided to include in its news reports and did not allege a
specific breach of the editorial guidelines (such as inaccuracy or lack of impartiality), it
was not possible for the Trust to consider the complaint further. This was in accordance
with the terms of the Royal Charter which provided the constitutional basis for the BBC.




General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and EIEME Trust
Appeals Board

Accordingly, the Senior Editorial Strategy Adviser determined that there was no
reasonable prospect of success for the appeal and it was not appropriate that it should
proceed to the Trust for consideration.

The Senior Editorial Strategy Adviser also noted the points made by the complainant
about the delays he had experienced in making his complaint, and she apologised on
behalf of the Trust. In view of the fact that the delays had been recognised, and that the
complainant had now received apologies from the Executive and from herself on behalf of
the Trust, she felt it would be disproportionate to proceed with this matter further. She
therefore considered this matter to have been resolved.

The complainant requested that the Board review the Senior Editorial Strategy Adviser’s
decision not to proceed with the appeal, saying that the BBC's coverage of the report was
inaccurate and biased. He quoted various examples of how the BBC's reporting differed
from the findings of the Select Committee.

The Panel’s decision

The Panel was provided with the complainant’s appeal to the Trust, the response from the
Senior Editorial Strategy Adviser and the complainant’s letter asking the Trustees to
review the Senior Editorial Strategy Adviser’s decision.

The Panel noted the complainant’s view that the essence of the report, plus the key facts,
was not given sufficient exposure on mainstream, prime time television. It noted the
detailed evidence that the complainant had provided in support of his view. The Panel
noted that the Head of Editorial Compliance and Accountability for News had argued that
the coverage of the Defence Select Committee report had been extensive online, on
television and on radio.

The Panel noted that the Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser had explained to the
complainant that what was and was not included in the BBC’s output was not a matter for
the Trust as the BBC Executive had full editorial and creative control over its output.

The Panel noted that the complainant’s appeal to the Trust had been based on the level
of exposure given to the findings and facts contained in the Defence Select Committee
Report, and specifically his view that these had not been given “the appropriate oxygen of
publicity”.

The Panel agreed that the BBC's choice of how to cover the DSC report fell within the
category of editorial and creative output and was therefore the responsibility of the BBC
Executive. The Panel agreed that there was no reasonable prospect of success for the
appeal and it should not proceed to the Trust for consideration.

In considering the complainant’s challenge to the Senior Editorial Strategy Adviser’s
decision, the Panel noted that the complainant had raised various points which he cited as
examples of inaccuracy and bias in the BBC's coverage of the DSC report, including
comparisons with coverage in the Daily Telegraph. The Committee considered that
differences between the approaches to covering the report taken by the BBC and other
news outlets was not necessarily evidence of bias on the part of the BBC.

The Panel noted that some of the specific issues mentioned in the complainant’s challenge
appeared to have been previously raised with the BBC, while some appeared to be new
complaints which had not been raised before. In relation to the new points of complaint,
the Panel noted that it could not consider these as it does not normally have a role in




General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and EIEME Trust
Appeals Board

handling or determining individual complaints in the first instance. It therefore agreed
that, if the complainant now wanted to raise these points, he should raise them at the
first stage of the complaints process. However, the Panel was mindful that, by the time
the complainant would be informed of this, the revised BBC Complaints Framework would
be in place, which provides that complaints about website articles will normally not be
considered if they are made more than 30 working days after the date stamp on the
page. The complainant would therefore be out of time for bringing these complaints. For
this reason, the Panel agreed that the complainant should be allowed 30 working days
from receipt of the Panel’s decision to take any complaints he wishes to make about
inaccuracy or bias in specific BBC content to the first stage of the process, if he has not
already done so. The Panel agreed that this should also apply to complaints about the
website and broadcast content. In relation to issues that had previously been raised with
the BBC Executive, and were specific complaints about bias or inaccuracy in BBC content,
the Panel considered that these would have to be escalated through the complaints
procedure according to the usual timeframe.

The Panel therefore decided this appeal did not qualify to proceed for
consideration.




General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and EIEME Trust
Appeals Board

Television Licensing

The complainant appealed to the Complaints and Appeals Board following the decision of
the Trust’s Head of Finance that the complainant’s appeal did not qualify to proceed for
consideration by the Board.

The Complaint

The complaint was about the decision taken by TV Licensing to prosecute the
complainant for watching “live” television without a licence. The complainant was
prosecuted, pleaded guilty and was found guilty in court of watching television without a
licence. The complainant claimed that the decision to prosecute her was unfair and
wanted the matter re-opened and withdrawn by TV Licensing.

The complainant went through Stages | & 2 of the TV Licensing Complaints & Appeals
Procedures and received a number of responses from the BBC’s Head of Revenue
Management and Executive Board member responsible for TV licence fee collection.

The complainant appealed to the BBC Trust in April 201 |. The appeal was made on
behalf of the complainant by her MP. The complaint was initially rejected by the Trust
Unit as the complainant had not met the time limit for appealing to the Trust following a
Stage 2 decision.

The complainant contacted the Trust again in November 201 | and stated that she had
not been able to meet the original deadline as she had been unwell. The complainant was
therefore invited to resubmit her appeal.

The Chief Financial Adviser’s decision

The Trust Unit reviewed the complainant’s correspondence with TV Licensing and the
BBC Executive, with the aim of determining whether there had been a serious breakdown
in the BBC’s collection procedures and, therefore, whether the appeal was one which
would normally be considered by the Trust.

The Trust Unit did not find any evidence of a serious breakdown in collection procedures
or any evidence of the BBC Executive handling the complaint poorly. The Trust’s Chief
Financial Adviser therefore decided there were no grounds to accept the appeal for Trust
consideration as the appeal did not raise a matter of substance.

The Panel’s decision

The Panel was provided with the complainant’s letter of appeal to the Trust, the Chief
Financial Adviser’s decision and a letter of support for the complainant from a local
councillor. The Panel was also provided with a paper setting out the background to the
complaint and the points the complainant had raised in her appeal to the Trust.

The Panel noted the complainant’s view that she had been treated unfairly by TV
Licensing and the BBC in being prosecuted. The Panel noted in particular the points made
by the complainant in explaining how she had come to be watching television without a
license and why she had pleaded guilty in court.

The Panel also noted that in the supporting information the complainant had sent to the
Trust Unit, she stated that she first contacted TV Licensing for help in paying for her TV




General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and EIEME Trust
Appeals Board

licence in May 2010. The Panel noted that the complainant said she spoke toa TV
Licensing adviser and asked him to defer her Direct Debit payments, but claimed the
adviser did not tell her that this would mean her TV licence would be cancelled.

The Panel noted, however, that this element of the complaint had not been raised as an
issue before and that there was no record of the May 2010 telephone conversation. The
Panel agreed that it would not consider this element of the complaint as it had not been
previously raised with TV Licensing or the BBC Executive as part of the complaint
process.

The Panel agreed that, as there was no evidence of error in the TV Licensing collection
procedure and no evidence of the BBC Executive handling the complaint poorly, there
were no grounds to accept the appeal for Trust consideration.

The Panel therefore decided this appeal did not qualify to proceed for
consideration.




