
 
 

Complaints and 
Appeals Board Findings 
Appeals to the Trust 
considered by the 
Complaints and 
Appeals Board 
May 2014 issued July 2014 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 

 
 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 
Appeals Board 

 

May 2014 issued July 2014  
 

Remit of the Complaints and Appeals Board 1 

Rejected Appeals 3 
Complaint regarding contributor to BBC Scotland 3 
Choice of contributor in forthcoming output 5 
Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding BBC Online articles about 
Australia 8 
Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding a tweet by Lord Sugar 12 
Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding clarity of speech on What 
the Papers Say 16 
Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding the voting system on 
Strictly Come Dancing 20 
Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding the scheduling of the 
EastEnders omnibus after the 2012 Olympics 25 

Handling of complaint at Stage 1 30 

Contents 



 

May 2014 issued July 2014 1 
 

Remit of the Complaints and 
Appeals Board 
The Complaints and Appeals Board (CAB) is responsible for hearing appeals on complaints 
made under all complaints procedures, as set out in the BBC Complaints Framework, 
other than editorial complaints and complaints about the Digital Switchover Help Scheme. 
Its responsibilities are set out in its Terms of Reference at: 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/
cab_tor.pdf 

All Trustees are members of the Board; Richard Ayre is Chairman. The duties of the CAB 
are conducted by Panels of the Board consisting of at least two Trustees, including the 
Chairman of the CAB and other Trustees as required. The Board is advised and supported 
by the Trust Unit. 

The Board considers appeals against the decisions and actions of the BBC Executive in 
relation to general complaints, fair trading, TV licensing and other matters including 
commissioning and procurement but not including editorial complaints and Digital 
Switchover Help Scheme complaints, as defined by the BBC Complaints Framework and 
Procedures. The Board will also consider complaints about the BBC Trust. 

The Board will consider appeals concerning complaints which fall within the BBC’s 
complaints process as set out in the BBC Complaints Framework and which: 

• raise a matter of substance – in particular, that there is sufficient evidence to 
suggest that the complaint has a reasonable prospect of success and there is a 
case for the BBC Executive to answer 

• have already been considered by the BBC Executive under stages 1 and 2 of the 
BBC’s general complaints procedures and which are now being referred to the 
Trust on appeal as the final arbiter on complaints (unless it is a complaint about 
the BBC Trust) 

The Board will aim to reach a final decision on an appeal within the timescale specified in 
the relevant Procedures. An extended timescale will apply during holiday periods when 
the Board does not sit. The complainant and BBC management will be informed of the 
outcome after the minutes of the relevant meeting have been agreed. 

The findings for all appeals considered by the Board are reported in this bulletin, 
Complaints and Appeals Board: Appeals to the Trust. 

As set out in the Complaints Framework and Procedures, the Board can decline to 
consider an appeal which in its opinion: 

• is vexatious or trivial; 

• does not raise a matter of substance; 

• is a complaint where the complainant has recourse to the law; 

• is a complaint where the complainant has recourse to other external authorities, 
for example the Information Commissioner or the Office of Fair Trading; and  

• is a Human Resources complaint as defined by the Complaints Framework and 
Procedures.  

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/cab_tor.pdf
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/cab_tor.pdf


 

May 2014 issued July 2014 2 
 

The Board also reserves the right to decline to hear an appeal whilst it relates to matters 
which are the subject of or likely to be the subject of, or relevant to, legal proceedings. 
The Board will not generally reconsider any aspects of complaints that have already been 
adjudicated upon or considered by a Court. 

Any appeals that the Board has declined to consider under the above criteria are reported 
in the bulletin. 

The bulletin also includes any remedial action/s directed by the Board. 

It is published at bbc.co.uk/bbctrust or is available from: 

The Secretary, Complaints and Appeals Board 
BBC Trust Unit 
180 Great Portland Street 
London W1W 5QZ 

 



 

May 2014 issued July 2014 3 
 

Rejected Appeals 

Appeals rejected by the CAB as being out of remit or because the complaints had not 
raised a matter of substance and there was no reasonable prospect of success. 

Complaint regarding contributor to BBC Scotland  
 
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complainant originally contacted the BBC in June 2013 to raise his concerns about a 
contributor to BBC Scotland with whom he had a longstanding dispute.  He did not 
consider this contributor to be a suitable person to feature in BBC programmes and set 
out his objections. 
 
There were several exchanges of correspondence. It was explained that the BBC was not 
in a position to respond to any of the charges the complainant made and it was 
suggested the complainant pursue them with the person and the charity concerned, or 
with the Scottish charity regulator.  
 
On 20 February 2014, the Head of Public Policy & Corporate Affairs, BBC Scotland, stated 
that BBC Scotland had no more to add to earlier correspondence and that if the 
complainant wished to pursue his complaint he should write to the BBC Trust. 
 
Appeal 
 
The complainant said he was not satisfied with BBC Scotland’s failure to address his 
concerns.  He believed that the alleged conduct of the person at the centre of his 
complaint should be made known to viewers and listeners who would then be in a 
position to reach an informed decision on the matter. 
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC.  She acknowledged the strength of the 
complainant’s feelings. 
 
The Adviser noted that the complainant’s objections to the contributor in question were 
based on what appeared to be a personal dispute with her. She acknowledged the 
complainant’s view that this dispute was of great relevance to the BBC’s decision on 
whether this particular contributor was a suitable person to feature in BBC programmes. 
However, she noted the response of the Head of Public Policy & Corporate Affairs, BBC 
Scotland, who stated that the contributor’s input to BBC Scotland was in her charitable 
role and was based on the experience and expertise which she was able to bring to 
discussion. 
 
The Adviser considered that the choice of which contributors to use was an editorial one.  
She noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between the 
Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust and 
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The direction of the BBC’s 



 

May 2014 issued July 2014 4 
 

editorial and creative output” was specifically defined in the Charter (article 38, (1) (b)) as 
a duty that was the responsibility of the Executive Board, and one in which the Trust did 
not get involved unless, for example, it related to a breach of the BBC’s editorial 
standards which did not apply in this case.  
 
The Adviser did not consider that the appeal had any reasonable prospect of success. She 
considered that decisions relating to whether particular contributors should be invited to 
appear on BBC programmes fell within the “editorial and creative output” of the BBC and 
were the responsibility of the BBC Executive. Therefore the Adviser did not consider that it 
would be appropriate for Trustees to consider this appeal and she did not propose to put 
it before them for consideration.    
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that Trustees review the decision of the Senior Complaints Adviser 
that the appeal should not proceed. In his email of 17 April 2014, the complainant 
objected to his concerns about the contributor being termed a “long standing dispute”. 
 
The complainant was not content that BBC Scotland had provided the contributor with a 
platform and invited BBC Scotland to facilitate an on-air discussion between the 
complainant and the contributor.  
 
The complainant made a separate point about the quality of BBC Scotland's news and 
current affairs output, noting  
 

“A strong vein of misandry [hatred of men] runs through and corrupts this 
output”.  
 

The Panel’s decision 
 
The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Senior 
Complaints Adviser and the challenge to the Senior Complaints Adviser’s decision.  
 
The Panel noted that as a result of his dealings with the contributor, the complainant did 
not consider her to be a suitable person to feature in BBC output. The Panel noted the 
strength of the complainant’s feelings. 
 
The Panel understood that the contributor’s appearances on BBC Scotland output were 
difficult for the complainant and that he was not objecting to the contributor’s expertise 
but to his perception of her conduct. However, the Panel agreed with the Senior 
Complaints Adviser that the complainant’s issues with the contributor were personal.  
 
The Panel agreed with the Senior Complaints Adviser that decisions relating to the 
choice of contributors fell within the category of editorial and creative output and were 
the responsibility of the BBC Executive.  
 
The Panel noted that the complaint about the quality of BBC Scotland’s news and 
current affairs output in general, included in his request to Trustees to review the 
Senior Complaints Adviser’s decision, was not part of the complainant’s original appeal 
to the Trust and therefore would not be considered.  
 
The Panel agreed there was no reasonable prospect of success for an appeal. 
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not have a reasonable prospect 
of success and did not qualify to proceed for consideration.  



 

May 2014 issued July 2014 5 
 

Choice of contributor in forthcoming output  
 
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complainant first contacted the BBC on 30 October 2013 raising concerns that a man 
had been taken: “to Mexico to make a documentary about different fish markets around 
the world”.  He commented upon his past and stated that the man had been convicted 
three times for selling fish that was unfit for human consumption.  He said:  
 

“This venture, which is happening right now, should be stopped immediately. It is 
morally wrong. The BBC should have done their homework on [the contributor] 
before employing his services. He should pay back whatever the BBC has paid 
him.”   

 
The complainant was sent a substantive Stage 1 response on 19 December 2013 which 
stated:  
 

“You are correct that the BBC is currently in the process of filming with [the 
contributor] and I have spoken to the BBC Commissioning Editor about your 
complaints.  

  
As you’re aware, [the contributor] was a star in the Billingsgate programme and 
we decided that it would be fascinating to take him, with his expertise, to other 
markets (not just fish) in other parts of the world to explore how they function 
and what they reveal about the cities they are in. 
  
We are aware of the fine imposed on [the contributor] in his civil case in 2013. 
This is no secret and it has been the subject of newspaper stories. However, as 
you’re also aware [the contributor] has been allowed to continue trading and is 
the subject of regular checks. As [the contributor] remains an experienced market 
trader and an interesting character it was felt that he would make an ideal 
candidate for our series.” 
  

The complainant made a Freedom of Information request to access information 
concerning the BBC’s payments to the contributor but this was not granted. 
 
The complainant escalated his complaint to Stage 2. He was sent a final response on 3 
March 2014 by the Head of Complaints Management & Editorial Training, BBC TV, which 
supported the responses the complainant had already been sent.  It stated:  
 

“…the choice of contributors is a matter of legitimate editorial discretion for 
programme-makers. The issues you refer to, which the programme-makers were 
aware of, do not preclude them from engaging [the contributor] as a contributor. I 
recognise, however, that you strongly disagree.”   

 
The complaint was not upheld. 
 
 
 
 



 

May 2014 issued July 2014 6 
 

Appeal 
 
The complainant appealed on 3 March 2014 against this decision. He made the following 
points: 
 

• Through his convictions for selling fish unfit for human consumption, the 
contributor in question had shown a total disregard for the health and safety of 
the general public. 

 
• He was being paid indirectly by the general public through the licence fee and it 

was morally wrong for the BBC to financially reward someone of such dubious 
character. 

 
• He had raised the matter with his local MP and Margaret Hodge MP. 
 
• He was very unhappy that his FOI request was denied. He felt that licence fee 

payers had a right to know how and where their money was being spent. 
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC, and she acknowledged the strength of the 
complainant’s feelings. 
 
 
The Adviser noted that all BBC output was required to meet the values and standards set 
out in the Editorial Guidelines.  However, she also noted that the complaints procedure 
was intended to consider complaints about BBC output after transmission (or publication, 
in the case of online output).  
 
She noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between the 
Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust and 
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The direction of the BBC’s 
editorial and creative output” was specifically defined in the Charter (paragraph 38, (1) 
(b)) as a duty that was the responsibility of the Executive Board, and one in which the 
Trust did not get involved.  
 
She considered this was an important point because the BBC’s editorial independence was 
of great value to licence fee payers generally.   
 
The Adviser considered that decisions relating to the employment of programme 
contributors were editorial and creative ones that rested with the BBC Executive.  She 
noted that the Executive had acknowledged the points raised by the complainant about 
the contributor – but had felt that it was content he was an appropriate choice to take 
part in the series.  
 
The Adviser acknowledged the complainant’s concern about the BBC’s decision not to 
grant his FOI request, but she could only reiterate the reply sent to him by the Trust Unit 
on 21 February 2014 which explained that it is not within the Trust’s remit to direct the 
BBC management in its interpretation of the Freedom of Information Act. She noted that 
the Trust Unit had included details of how to appeal on this aspect of the complaint via 
the Information Commissioner. 
 
The Adviser noted that, once the programme had been transmitted, if the complainant 
felt it was in breach of the Editorial Guidelines, it was open to him to make a complaint 



 

May 2014 issued July 2014 7 
 

about it within thirty working days of broadcast – in line with the Complaints Framework.  
However, she did not consider it would be appropriate for Trustees to consider his 
complaint prior to transmission and therefore she did not propose to put it before the 
Panel.   
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that the complaint be provided to Trustees. The complainant said 
the Senior Complaints Adviser, had given no reasons for the decision. The complainant 
believes that the Trustees would be sympathetic to the points he raised. The complainant 
also noted his dissatisfaction that his Freedom of Information request was not fulfilled.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel considered the complainant’s appeal to the BBC Trust, the reply from the Senior 
Complaints Adviser and the request to review the Senior Complaints Adviser’s decision. 
The complainant’s previous correspondence was made available to the Panel.  
 
The Panel noted the complainant’s concerns about the background and past involvement 
in court proceedings of the man selected as a contributor on a programme yet to be 
broadcast.  
 
The Panel noted the response from Audience Services with input from the BBC 
Commissioning Editor on 19 December 2013 which stated:  
 

“As you’re aware, [the contributor] was a star in the Billingsgate programme and 
we decided that it would be fascinating to take him, with his expertise, to other 
markets (not just fish) in other parts of the world to explore how they function 
and what they reveal about the cities they are in.” 
 

The response also acknowledged the production team’s awareness of the contributor’s 
previous involvement in court proceedings.  

  
The Panel agreed with both the Senior Complaints Adviser and the Head of Complaints 
Management & Editorial Training, BBC TV, in his response of 3 March 2014, that the choice 
of contributors fell within the category of editorial and creative output and was therefore 
the responsibility of the BBC Executive.  
 
The Panel noted the complainant’s frustration regarding the outcome of his Freedom of 
Information request but also noted that the Senior Complaints Adviser had provided him 
with details of how to pursue this matter further.  
 
The Panel noted that the complainant could make a specific complaint within 30 days of 
transmission if he felt there had been a breach of the Editorial Guidelines.  
 
The Panel decided that the BBC had responded as fully as possible and provided 
editorial reasoning with regard to the choice of contributor. The Panel agreed there 
was no reasonable prospect of success for an appeal. 
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not have a reasonable prospect 
of success and did not qualify to proceed for consideration. 
 

 



 

May 2014 issued July 2014 8 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further regarding BBC Online articles about Australia  
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complainant contacted the BBC on 24 July 2013 regarding the index that directed 
users of BBC Online to articles about Australia. He considered that Australia had been 
“lumped in” with Asia and wrote:  
 

“For Australian Stories one has to click on Asia – however Australia is not in Asia. 
It would seem appropriate to have a separate tab for Australia & New Zealand. 
Australia is not part of Asia so it’s wrong & confusing to mix the two together.” 

 
The complainant received a response on 2 September. This apologised for the delay that 
he had experienced and noted that the changes to the indexing had taken place more 
than two years previously. It referred him to a blog that had been written about the 
changes. The full text of the blog can be found here: 
http://www.bbc.co.uk/blogs/theeditors/2011/11/asia_news_on_the_website.html  
 
It included the following information:  

 
“Australia and New Zealand are not part of the Asian continent, but they are part 
of the Pacific region and increasingly look towards Asia. We think, therefore, this is 
the best regional index for stories from the two countries.” 

 
The complainant remained dissatisfied and renewed his complaint on 10 September. He 
considered the labelling was misleading and considered an accompanying map was also 
misleading.   
 
Audience Services responded on 18 October and stated: 

 
“We feel that we responded as fully as we could, given the nature of your 
complaint, and do not have more to add. This reply is therefore to explain that we 
do not consider the points you raised suggested a possible breach of standards.” 

 
The complainant was informed he could appeal against this decision to the BBC Trust. He 
appealed to the BBC Trust on 7 November 2013.  
 
Appeal 
 
The complainant appealed on the basis of the substance of his complaint (namely, the 
decision to index articles about Australia under the tab for Asia). He complained about 
that decision and also the decision to include a map of Australia under the tab for Asia. 
The relevant web pages that his complaint refers to can be found here:  
http://www.bbc.co.uk/news/world/ and http://www.bbc.co.uk/news/world/asia/  
He considered the decision to index the articles and map relating to Australia under the 
tab for Asia was inaccurate and misleading and considered it a breach of the Editorial 
Guidelines. He considered this was an editorial matter and that Audience Services were 
wrong to say this was not a breach of the Editorial Guidelines.   
 
 

http://www.bbc.co.uk/blogs/theeditors/2011/11/asia_news_on_the_website.html
http://www.bbc.co.uk/news/world/
http://www.bbc.co.uk/news/world/asia/


 

May 2014 issued July 2014 9 
 

Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC, and she acknowledged the strength of the 
complainant’s feelings about this matter. 
 
The Adviser noted that BBC Audience Services had ceased handling this complaint at 
Stage 1 and that the complaint had not gone to Stage 2. She therefore decided that the 
point she should consider was whether an appeal against the decision of BBC Audience 
Services not to correspond further with the complainant had a reasonable prospect of 
success.  
 
She noted that Audience Services had referred the complainant to an explanation for the 
changes in the indexing system that had been written by BBC News Online’s World Editor. 
In addition to explaining why Australia had been included under the tab for Asia (referred 
to above) the blog explained the general thinking behind the changes.      
 

“Until now, our coverage of the region has been split into two: Asia Pacific and 
South Asia. However many users have told us that they do not understand these 
labels and do not always know where to go for news they want from the region. 
 
We think we will be better serving audiences in the UK and elsewhere with a 
single Asia index – a home for news stories from and about the region as well as 
features and analysis from our correspondents and content from some of our 
unrivalled language services. 
 
For those who want specific news and analysis from the world’s two most 
populous countries, we will also create named country pages: first China and, later 
in the month, India.  
 
The change in layout is accompanied by increased coverage in the region as a 
whole, allowing us to report even more stories from a region that stretches from 
Afghanistan to Japan and Pakistan to Australia. 
 
We will be able to bring you more of the news as it breaks in the region, with 
greater speed and in greater depth than ever before.” 

 
The Adviser noted that the complainant believed it would be both accurate and clearer for 
there to be a separate category for stories from Australia. However, she noted that other 
news organisations had adopted a range of approaches in incorporating stories about 
Australia within their global news. While some, including ITN, had a page specifically for 
Australia, others, such as the New York Times and the Guardian indexed stories about 
Australia within the “Asia-Pacific” countries or region. She also noted that stories about 
Australia could be searched for within the BBC’s online report – and considered it likely 
that those people particularly interested in stories about Australia would be likely to 
search for them directly. Overall, she considered that people using the website would be 
familiar with the use of indexes to group countries with similar interests.   
 
The Adviser noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between the 
Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust and 
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General.  
 
“The operational management of the BBC” was specifically defined in the Charter (article 
38, (1) (c)) as a duty that was the responsibility of the Executive Board, and one in which 
the Trust did not usually get involved.  



 

May 2014 issued July 2014 10 
 

 
The Adviser noted that the complainant considered the matter related to the BBC’s 
editorial output. However, she did not consider that how the BBC indexed its online 
articles was a point of editorial content. She noted that other news organisations used a 
variety of ways of grouping their coverage of Australia.  
 
She considered that this was an operational matter that rested with the BBC and it would 
not be appropriate for Trustees to consider the underlying complaint. As she considered 
this was an operational – rather than editorial – decision, she considered Trustees would 
be likely to conclude that Audience Services had acted appropriately in declining to 
correspond further on this point. Therefore she did not consider the appeal had a 
reasonable prospect of success and did not propose to put it before Trustees.    
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant requested that Trustees review the decision at Stage 1 of the BBC’s 
complaints process not to engage in any further correspondence with the complainant on 
the same issue. In his email of 15 May 2014, the complainant listed his objections which 
included:  
 

• Clicking on the Asia tab to access news about Australia  

• The map showing Australia as being in Asia 

• Australian news being grouped and labelled as news from Asia  

• His complaint not being categorised as raising an editorial issue when he believed                                                                                                                
several editorial guidelines to have been breached 

• The concerns in his letter of 20 February 2014 not being addressed 

• The definition of the word ‘operational’ 

The Panel’s decision 
  
The Panel considered the complainant’s appeal to the BBC Trust, the reply from the 
Senior Complaints Adviser and the request to review the Senior Complaints Adviser’s 
decision. The complainant’s previous correspondence was made available to the Panel.  
 
The Panel noted the information supplied to the Panel in the complainant’s request to 
review the decision of Audience Services not to proceed with his complaint. The Panel 
noted the strength of the complainant’s feelings on this issue.  
 
The Panel agreed with the Senior Complaints Adviser that the matter of indexing country 
information was an operational rather than editorial issue and therefore fell under the 
remit of the BBC Executive.  
 
The Panel noted the complainant’s email of 20 February 2014 in which he requested 
clarification on a range of issues. The Panel noted the response from the Head of Editorial 
Standards. The Panel agreed that sufficient information had been supplied in response to 
the complainant’s request at Stage 1.  
 
The Panel agreed there was no reasonable prospect of success for an appeal against BBC 
Audience Services’ decision to cease corresponding with the complainant on this issue. 
 



 

May 2014 issued July 2014 11 
 

The Panel therefore decided that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

May 2014 issued July 2014 12 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further regarding a tweet by Lord Sugar 
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint  
 
The complainant contacted BBC Audience Services on 22 January 2014 in relation to a 
comment that had been tweeted by Lord Sugar.  Lord Sugar had directed a tweet to a 
man pictured with a friend of the man on Twitter.  The man had previously sent a critical 
tweet to Lord Sugar.  The complainant commented on Lord Sugar’s response and stated:   
 

“Alan Sugar recently tweeted ‘When are you 2 coming out?’ as a response to a 
photo and tweet calling him thick.” 

 
The complainant considered this was homophobic and that the BBC should not use Lord 
Sugar. 
 
Audience Services’ response on 26 January 2014 included the following: 
 

“Lord Sugar isn’t a BBC employee, he was using his personal twitter account and 
we don’t comment on tweets that aren’t in connection with the BBC.” 

 
The complainant contacted Audience Services again on the same day. He said that Lord 
Sugar was used by the BBC as a “figurehead for the Apprentice” and was seen as a BBC 
presenter. He reiterated his complaint. 
 
Audience Services responded on 3 February 2014 with the following: 
 

“While we understand you feel strongly on this matter, as we previously stated 
this isn’t a BBC matter and falls outside our complaints process so we will not be 
responding any further on this matter.” 

 
Audience Services included details of how the complainant could appeal to the BBC Trust 
against this decision if he wished. 
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust, saying that he was unhappy with the 
response received from Audience Services and appealing on the substance of the 
complaint.  
 
The complainant made it clear that he took strong exception to Lord Sugar’s tweet, and 
did not accept that this was “nothing to do with the BBC”. He noted “…he is broadcast on 
your channels and is seen by the public as a BBC figure.”  
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser carefully read the correspondence that had passed 
between the complainant and the BBC, and she acknowledged the strength of the 
complainant’s feelings.  
 



 

May 2014 issued July 2014 13 
 

The complainant had appealed on the substance of his complaint, set out above. The 
Adviser noted, however, that BBC Audience Services had ceased handling this complaint 
at Stage 1 and that the complaint had not gone to Stage 2.  She therefore decided that 
the point she should consider was whether an appeal against the decision of BBC 
Audience Services not to correspond further with the complainant had a reasonable 
prospect of success.  
 
She noted that BBC Audience Services had based its decision not to correspond further at 
Stage 1 on two factors:  
 

(A) That Lord Sugar was not a BBC employee 
(B) That the tweet in question came from Lord Sugar’s personal Twitter  account. 

 
BBC Audience Services explained that as this was not expressly a BBC matter, it fell 
outside the scope of the BBC’s complaints process. In this case, the Adviser noted, the 
relevant complaints process was the Editorial complaints and appeals procedure, which 
stated the following: 
 

1.1 You can complain to the BBC if you consider that any BBC content has failed to 
follow the BBC’s Editorial Guidelines. This is called an ‘editorial complaint’. ‘BBC 
content’ means something that has been broadcast on a BBC radio or television 
service or published on a BBC website or in a BBC owned magazine, for which the 
BBC is responsible… 
 
At all stages of this Procedure, your complaint may not be investigated if it:  
1.7.1 fails to raise an issue of breach of the Editorial Guidelines; or 
1.7.2 is trivial, misconceived, hypothetical, repetitious or otherwise vexatious.   

 
The Adviser also noted the BBC’s Editorial Guidelines included the following statement:  
 

The external activities of BBC editorial staff, reporters and presenters should not 
undermine the public’s perception of the impartiality, integrity or independence of 
BBC output.  External activities should not bring the BBC into disrepute.  It is also 
important that off-air activities do not undermine the on-air role of regular 
presenters. 
 
The degree to which external activities are constrained will depend on the nature 
of both the output and the individual’s role.  Heads of department must judge 
what is appropriate. 

  
The Adviser looked first at whether it was reasonable for the BBC to have asserted that 
Lord Sugar was not a BBC employee.  She also considered whether the comments raised 
an issue of substance in relation to the Editorial Guidelines.  
 
The Adviser considered:  
 
• Lord Sugar was a high-profile figure in a number of areas and was not solely identified 

with The Apprentice or other BBC programmes. He had first become involved with The 
Apprentice because of his background as a business person and entrepreneur, best 
known for his former company Amstrad.  

 
• The Sunday Times “Rich List” calculated his wealth in 2013 as £860m, making him the 

98th wealthiest person in Britain. The list cites the source of his wealth as “electrical 
goods”. The details of Lord Sugar’s contract with the BBC were confidential, but the 



 

May 2014 issued July 2014 14 
 

Adviser thought it unlikely that his BBC remuneration would contribute significantly to 
his personal wealth. 

 
• Other areas for which he was known included: his role as a member of the House of 

Lords; his job as Enterprise Champion during Gordon Brown’s premiership; his former 
chairmanship of Tottenham Hotspur; and his philanthropy. 

 
• Lord Sugar’s Twitter feed was not linked in any way to the BBC but carried pictorial 

references to his books and business background. 
 

Additionally, the Adviser noted that the BBC Trustees had already considered Lord Sugar’s 
employment status in an Appeal in 2009: 
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/appeals/esc_bulletins/2009/sugar_ap
prentice.pdf. The 2009 case had involved a very different set of considerations concerning 
Lord Sugar’s then role as a Labour peer and whether it compromised the BBC’s 
impartiality. Nevertheless, the Trustees had, in passing, noted that Lord Sugar was “the 
star of a factual entertainment programme and not a member of staff”. 
 
The Adviser then turned to BBC Audience Services’ second reason for not continuing the 
correspondence - that the tweet in question came from Lord Sugar’s personal Twitter 
account and was therefore not BBC “content” as required by the editorial complaints and 
appeals procedures.  
 
The Adviser viewed the exchange for herself and it seemed a matter of fact to her that 
the tweet was sent from Lord Sugar’s personal account. It had not been unreasonable, 
therefore, for the BBC to have pointed this out, she thought. She could not see that the 
exchange in any way constituted “BBC content” as required by the editorial complaints 
and appeals procedures, and she thought the Trustees would be likely to come to the 
same conclusion. 
 
The Adviser appreciated that Lord Sugar’s views and behaviour on certain occasions were 
not to everyone’s taste, and the complainant had clearly found the exchange above 
distasteful. Nevertheless, it was important to remember, she thought, that it was for the 
BBC to choose its presenters, stars and other “talent”, and unless there was a breach of 
the Editorial Guidelines, this was not an area where the BBC Trust could interfere. 
 
This principle is set out in the Royal Charter and the accompanying Agreement between 
the Secretary of State and the BBC: a distinction is drawn between the role of the BBC 
Trust and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The direction of 
the BBC’s editorial and creative output” was specifically defined in the Charter (paragraph 
38, (1) (b)) as a duty that was the responsibility of the Executive Board, and one in which 
the Trust did not get involved unless, for example, it related to a breach of the BBC’s 
editorial standards which did not apply in this case. Decisions relating to the engagement 
of stars such as Lord Sugar fell within the “editorial and creative output” of the BBC and 
were the responsibility of the BBC Executive.   
 
The Adviser considered Trustees would be likely to conclude that Lord Sugar was not a 
BBC employee and that he had a significant public profile in his own right that was 
separate from his work with the BBC and had tweeted in his private capacity unrelated to 
his work for the BBC.  She therefore considered that Trustees would be likely to conclude 
Audience Services were right to state that he was not a member of the BBC’s staff and 
that comments he made on Twitter were not a matter for the BBC.  She also considered 
Trustees would be likely to conclude that Lord Sugar’s profile was sufficiently well 
established – and sufficiently separate from the BBC – that Twitter comments did not 
raise an issue under the Editorial Guidelines.   

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/appeals/esc_bulletins/2009/sugar_apprentice.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/appeals/esc_bulletins/2009/sugar_apprentice.pdf


 

May 2014 issued July 2014 15 
 

 
It followed from this that she considered Trustees would be likely to conclude Audience 
Services had provided a reasoned and reasonable response to the complainant and had 
acted appropriately in declining to correspond further.  Therefore she did not consider the 
appeal had a reasonable prospect of success and she did not propose to put it before 
Trustees.   
 
Response to the Trust Unit’s decision by the complainant  
 
The complainant considered the reply indicated the BBC supported homophobia.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel considered the complainant’s appeal to the BBC Trust, the reply from the 
Senior Complaints Adviser and the complainant’s reply.  The complainant’s previous 
correspondence was made available to the Panel.  
 
The Panel noted the response from Audience Services on 26 January 2014 stating:  
 

“Lord Sugar isn’t a BBC employee, he was using his personal twitter account and 
we don’t comment on tweets that aren’t in connection with the BBC.” 

 
The Panel agreed with the Senior Complaints Adviser that Lord Sugar had a substantial 
reputation outside his association with the BBC.  
 
The Panel agreed that the conduct of Lord Sugar on his personal Twitter account was a 
matter for Lord Sugar and not the BBC. It was not BBC content or about BBC content and 
was not subject to the BBC’s Editorial Guidelines, nor would the comments concerned 
bring the BBC itself into disrepute. 
 
The Panel agreed with the Senior Complaints Adviser that decisions relating to whom 
to employ to present BBC programmes fell within the category of editorial and creative 
output and were therefore the responsibility of the BBC Executive.  
 
The Panel therefore agreed that there was no reasonable prospect of success for an 
appeal against BBC Audience Services’ decision to cease corresponding with the 
complainant on this issue. 
 
The Panel therefore decided that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
  



 

May 2014 issued July 2014 16 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further regarding clarity of speech on What the Papers 
Say 

The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint  
 
The complainant contacted the BBC on 5 January 2014 to complain about BBC Radio 4’s 
What the Papers Say of 5 January 2014.  She was concerned that the programme’s 
presenter did not possess sufficient clarity of diction to enable her to be understood. 
 
Audience Services responded on 13 January, acknowledging the complainant’s concerns 
and explaining that the diversity of the BBC’s audience made it inevitable that some 
listeners would dislike certain contributors.  Their response stated:  
 

“It’s a very rare radio personality who meets with everyone’s approval, and it’s 
clear that opinions on individual presenters can vary considerably. [name] was 
appointed on the basis of her experience and talent, but opinions on contributors 
to our programmes are often subjective and we would never expect everyone to 
agree with every choice we make.” 

 
The complainant was dissatisfied with this response and contacted Audience Services 
again on 15 January 2014. She said that whether she liked the presenter or not was 
irrelevant, and considered that the presenter did:  
 

“…not have an audible speaking voice. And all the talent in the world will not make 
up for the fact that her diction is dreadful. Her function is to broadcast clearly and 
the programme about which I am complaining was not good.” 

 
Audience Services sent a further response on 15 January 2014. They said that they could 
not engage in any further correspondence about this complaint as they did not consider 
the points raised suggested a possible breach of standards and they had nothing further 
to add to their previous response.  They advised the complainant she could appeal 
against this decision.  
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust as she was not satisfied with the response 
received at Stage 1b from BBC Audience Services.  
 
The complainant appealed on the substance of her complaint about the programme 
presenter’s poor quality of speech, but also made a broader point in her appeal, referring 
not just to the presenter of What the Papers Say, broadcast on 5 January 2014, but to the 
diction of Radio 4 presenters in general. 
 
She considered the complaints procedure she had been referred to was not 
comprehensible and wanted an answer to her complaint.  
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 



 

May 2014 issued July 2014 17 
 

The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC, and listened to the programme in 
question. She acknowledged the strength of the complainant’s feelings. 
 
The complainant had appealed on the substance of her complaint which was that the 
presenter of What the Papers Say on 5 January 2014 was not a suitable choice because of 
the poor quality of her diction in the broadcast. The Adviser noted, however, that BBC 
Audience Services had ceased handling this complaint at Stage 1 and that the complaint 
had not gone to stage 2.  She therefore decided that the point she should consider was 
whether an appeal against the decision of BBC Audience Services not to correspond 
further with the complainant had a reasonable prospect of success.  
 
The Adviser noted that, in her appeal, the complainant had been unhappy about the 
references to “all kind of guidelines [complaints procedure] ….incomprehensible to a 
layman”made by Audience Services. .  The Adviser noted that Audience Services had 
provided a link to the BBC website where the Guidelines for the BBC Complaints 
Procedure could be found (www.bbc.co.uk/bbctrust/governance/complaints_framework/). 
 
She appreciated that this was a lengthy and formal document and hoped she could clarify 
the situation.  Under the complaints framework, all complaints about BBC output had to 
be answered by the BBC in the first instance.  The BBC had a two-stage approach for 
responding to complaints.  Complaints were answered at Stage 1 by Audience Services.  
If a complainant remained dissatisfied, a complaint could be escalated to the next tier, 
Stage 2 – where the complaint would be addressed in more detail either by a senior 
manager or by the Editorial Complaints Unit.  If complainants remained unhappy they 
could appeal to the Trust against the BBC’s decision.  However, the Complaints 
Framework included the following statement:    
 

At all stages of this Procedure, your complaint may not be investigated if it:  
 
1.7.1  fails to raise an issue of breach of the Editorial Guidelines 

 
This meant that complaints did not have to proceed to Stage 2, and the BBC could decide 
at Stage 1 that it had finished responding to the complaint.  This was in the interests of 
best use of the licence fee.  However, complainants could appeal against that decision to 
the BBC Trust.  This was the position the complainant was in.  Audience Services had 
closed down the complaint as they considered it did not raise an issue under the Editorial 
Guidelines.  If the Trustees agreed with the complainant, they could refer the complaint 
back to the BBC and it would then give a further substantive response.  If the 
complainant remained unhappy with this further response, she would then be able to 
appeal on the substance of the complaint to the BBC Trust.  
 
The Adviser noted that in her appeal, the complainant stated:  
 

“…someone with any kind of speech impairment, who has no concept of clear 
articulation (and I am not talking about people with speech defects) is just quite 
unsuitable for the job of communicating.” 

 
The Adviser also noted the appeal referred more generally to Radio 4 presenters whom 
the complainant considered were not able to articulate clearly, not just the presenter of 
What the Papers Say on 5 January 2014. However, as this was not a point which had 
been raised previously in the correspondence, it was not appropriate for it to be 
addressed in this appeal. 
 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/governance/complaints_framework/


 

May 2014 issued July 2014 18 
 

The Adviser acknowledged the complainant’s concerns; however, she noted that the 
Royal Charter and the accompanying Agreement between the Secretary of State and the 
BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust and that of the BBC Executive 
Board, led by the Director-General. “The direction of the BBC’s editorial and creative 
output” was specifically defined in the Charter (article 38, (1) (b)) as a duty that was the 
responsibility of the Executive Board, and one in which the Trust did not get involved 
unless, for example, it related to a breach of the BBC’s editorial standards which did not 
apply in this case.  
 
Decisions relating to the choice of programme presenters fell within the “editorial and 
creative output” of the BBC and were the responsibility of the BBC Executive.   
 
The Adviser noted that What the Papers Say was presented by journalists with a 
background in newspapers and, in this instance, by a writer for The Guardian.  The 
Adviser listened to part of the programme and accepted that the presenting style was 
different from that of an experienced broadcaster; however, the Adviser did not consider 
her voice was difficult to understand.  She noted that Audience Services had already 
advised the complainant that the writer had been invited to present the programme 
because of her “experience and talent” and had acknowledged that presenters would not 
be popular with the entire audience.     
 
The Adviser considered that Trustees would be likely to conclude that Audience Services 
had provided a reasoned and reasonable response to the complainant’s concerns.  She 
therefore considered it was reasonable for Audience Services to say they would not 
investigate this complaint further, and to decline to engage in further correspondence on 
the issue.  It followed from this that she did not consider the appeal had a reasonable 
prospect of success and it should not therefore be put before Trustees.  
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant reiterated her view that there is “no space in broadcasting for poor 
diction and poor sound”. She referred to complaints received by the BBC over the poor 
sound quality of the television drama Jamaica Inn.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel considered the complainant’s appeal to the BBC Trust, the reply from the 
Senior Complaints Adviser and the request to review the Senior Complaints Adviser’s 
decision. The complainant’s previous correspondence was made available to the Panel.  
 
The Panel noted the complainant’s concern that the presenter of BBC Radio 4’s What the 
Papers Say broadcast on 5 January 2014 did not speak clearly enough.  
 
The Panel noted the response from Audience Services acknowledging that not every radio 
presenter meets with universal approval, adding that the presenter qualified for the role 
on the basis of her journalistic experience.   
 
The Panel agreed with the Senior Complaints Adviser that decisions relating to the 
choice of presenters fell within the category of editorial and creative output and were 
the responsibility of the BBC Executive and not the Trust.  
 
The Panel considered that there was no reasonable prospect of success for an appeal 
against BBC Audience Services’ decision to cease corresponding with the complainant on 
this issue. 
 



 

May 2014 issued July 2014 19 
 

The Panel therefore decided that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
  



 

May 2014 issued July 2014 20 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further regarding the voting system on Strictly Come 
Dancing 
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complainant contacted the BBC on 8 December 2013 to raise his concern about the 
voting system used on Strictly Come Dancing.  He felt there was a lack of transparency 
about the system and did not understand how someone at the top of the leader board 
could be in the elimination zone. 
 
Audience Services responded on 23 December 2013. They acknowledged the 
complainant’s dissatisfaction with the voting system but stated: 
 

“Strictly Come Dancing is a family entertainment show and one of the reasons it is 
such a success is the fact that the audience can participate and help save their 
favourite couple. So while we understand you disagree with the result of the public 
vote, it is just that, and we have no control over the outcome, nor do we have any 
input into the judges’ decision in the dance off.  

 
Sometimes it’s not just the best dancers that capture the public’s hearts, but those 
who entertain. For more details on the voting system please visit the Strictly 
website: http://www.bbc.co.uk/programmes/b006m8dq/features/about” 

 
The complainant said this did not answer his question. He wanted to know the exact 
detailed process by which public voting operated and how this translated into the result 
announced on screen and how the judges’ votes played into this. 
 
Audience Services sent a holding letter to the complainant on 14 January 2014.  They 
sent a further letter on 21 January 2014 stating that they felt they had responded as fully 
as they could in their original response and did not have any more to add. 
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust as he was not satisfied with the response 
received at Stage 1b from BBC Audience Services who stated that they could not engage 
in any further correspondence about this complaint as they did not consider the points he 
raised suggested a possible breach of standards and they had nothing to add to their 
previous response. 
 
The complainant appealed on the substance of his complaint which was about the voting 
system on Strictly Come Dancing. He made the following points: 
 
• He noted that in their original response of 23 December 2013, Audience Services 

suggested he disagreed with the public vote. He did not feel this was an accurate 
summary of his complaint. He said he could neither agree nor disagree with the vote 
because he had no idea what the public vote was, and he believed that was the crux 
of the problem.  He said the programme never announced the actual result of the 
public vote and that was where he felt there was a complete lack of transparency. 

 



 

May 2014 issued July 2014 21 
 

• On certain occasions, particularly when there were only a few couples left in the 
competition, some of the outcomes could not, in his opinion, have legitimately 
occurred.  He said that if he was required to give an example, please could the BBC 
advise him how, in the last series, it arrived at the result it did when only six couples 
were left in the competition. 

 
• He wondered what the BBC was hiding by not making the voting results more 

transparent to the viewers. He said it would be sensible if the BBC fully explained the 
voting system to the viewers, with the necessary evidence, to ensure they knew and 
understood that the overall results were completely foolproof. 

 
• He asked for a copy of the voting rules and also a copy of the BBC Complaints 

Procedure. 
 
The complainant also expressed concern in his appeal letter about the way his complaint 
had been handled.  He pointed out that Audience Services had acknowledged his concern 
about the voting system in their original response. Then, in response to his follow-up 
complaint, Audience Services sent him a letter on 14 January stating that it could take 
longer than 20 working days to investigate his complaint. This had indicated to him that 
they were investigating his complaint further, but then they sent him another letter, just 7 
days later, which said they would not be investigating his complaint further and they 
could not engage in further correspondence on the issue.  
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 

 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC, and she acknowledged the strength of the 
complainant’s feelings. 

 
The Adviser noted that the complainant had appealed on the substance of his complaint 
which concerned his query about the voting procedure for Strictly Come Dancing. The 
Adviser noted, however, that BBC Audience Services had ceased handling this complaint 
at Stage 1 and that the complaint had not gone to Stage 2.  She therefore decided that 
the point she should consider was whether an appeal against the decision of BBC 
Audience Services not to correspond further with the complainant had a reasonable 
prospect of success.  

 
The Adviser noted the complainant’s concern that the voting system was not transparent 
and his request to know more about the procedure used on the programme.  She noted 
that in their first response of 23 December 2013, Audience Services had included the link 
to the programme’s website which they suggested as a source of further information for 
the complainant to read about the voting procedure.  
 
Information from this site was provided to the complainant e.g.:  
 

“The Strictly Come Dancing scoring system combines judges and viewers votes. 
No couple is guaranteed to be safe on judges’ votes alone however, and the 
viewers’ votes can always influence the outcome. This means each week any 
couple can face or be saved from the dance off with the public vote. In the event 
of a tie, the viewers’ votes will take precedence over the judges’ scoring. 
 
After all couples have performed, the judges’ scores will be added together and 
the couples will be ranked according to the scores received. The couple ranked the 
highest will be awarded a number of points equal to the number of couples 
competing that evening. So, for example, if seven couples are competing, the 



 

May 2014 issued July 2014 22 
 

points awarded to the highest ranked couple (based on the judges total score) will 
be 7, the couple with the second highest score from the judges will receive 6 
points and so on in the same downward sequential order.  
 
In the event of a tie, where two or more couples obtain the same number of 
points, the couple below those in the tie will be awarded one point below the 
points awarded to each of the tied couples. So, for example, if two couples obtain 
the same rank and obtain 7 points each, the couple immediately below them will 
be awarded 6 points. The scoring of all other couples underneath will follow in the 
same descending order.  
 
After the ranking and points based on the judges’ scores have been announced, 
the viewers will be given the opportunity to vote by calling the numbers 
announced for each couple or online…” 

 
The Adviser was not able to answer the complainant’s query concerning the example he 
gave from the last series when six contestants were left in the competition. She noted his 
statement that it “didn’t take a mathematical genius to realise that something was amiss”, 
but did not give any specific information about the problem he perceived.  However, the 
Adviser hoped that the information about the voting procedure, as published on the 
website, would be useful to the complainant and, in particular, would explain why the 
voting figures are not published.   
 
The Adviser further noted that frequently asked questions about the voting are also 
published on the website, and although these are not set out in full here, the Adviser 
noted that one of them is: 
 

Why are Voting Figures for Strictly not published? 
 
 Answer: 
 

We invite you to vote for the dancers that you liked best, based on their 
performance in each show and during the series. Releasing voting figures could 
affect the way that people vote, and also have an impact on the participants. We 
therefore do not disclose the exact voting figures. 

 
For completeness, the Adviser noted that the Royal Charter and the accompanying 
Agreement between the Secretary of State and the BBC drew a distinction between the 
role of the BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General.  
“The operational management of the BBC” is specifically defined in the Charter (article 38, 
(1) (c)) as a duty that is the responsibility of the Executive Board, and one in which the 
Trust does not usually get involved unless, for example, it raised broader issues such as a 
breach of a station’s Service Licence. Decisions relating to voting procedures within 
programmes are day to day operational matters and are the responsibility of the BBC 
Executive.   
 
The Adviser noted the complainant’s comments about the handling of his complaint by 
Audience Services.  In particular, she noted that the complainant did not feel that his 
concerns had been properly acknowledged or fully investigated. She hoped that the 
complainant would be reassured to know that the Trust kept complaints handling under 
close review. and had carried out a ‘mystery shopping exercise’ in the summer of 2013 to 
test Stage 1 responses and the results of that exercise were recently published on the 
Trust’s website and could be found at:  
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/news/press_releases/2014/mystery_shopping_2014.html 
 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/news/press_releases/2014/mystery_shopping_2014.html


 

May 2014 issued July 2014 23 
 

Overall, the Adviser considered that Trustees would be of the view that Audience Services 
provided a reasoned and reasonable response to the complainant’s concerns.  She 
thought it would have been more helpful if the BBC had supplied the information from the 
website in hard-copy, rather than via an online link – but hoped that the complainant 
found the information from the site useful.  She considered it was reasonable for the BBC 
to decline to engage in further correspondence on this issue.  It followed from this that 
she did not consider the appeal had a reasonable prospect of success and it should not 
therefore be put before Trustees.  

 
Request for review by Trustees 
 
The complainant wrote to the BBC Trust on 25 April 2014. He expressed dissatisfaction 
with the responses he had received so far. He pointed out that his perception that the 
voting system in Strictly Come Dancing is flawed, should qualify as a ‘matter of substance’ 
and therefore be taken up on appeal. He considered that unless the public had the voting 
information results could be manipulated by the BBC. 
 
The complainant reiterated his concern that the instance he cited from the last series was 
not addressed and that no reason had been given as to why the outcome of the public 
vote is not shared with viewers.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel considered the complainant’s appeal to the BBC Trust, the reply from the 
Senior Complaints Adviser and the request to review the Senior Complaints Adviser’s 
decision. The complainant’s previous correspondence was made available to the Panel.  
 
The Panel noted the complainant’s concern about a lack of transparency in the voting 
system used on Strictly Come Dancing, specifically how someone at the top of the leader 
board could end up in the elimination zone. 
 
The Panel noted that the complainant wanted more information on: 
 

• How the voting system worked and why it was not more transparent;  
• An instance in the last series, when only six couples were left in the competition,                                                                            

and he felt something in the voting was amiss; and  
• Why the results of the public vote were not shared. 

 
The Panel noted the complainant’s concern that someone who was at the top of the 
leader board ended up in the elimination zone. The Panel noted that the BBC published 
the voting procedure on its website. The Panel noted that this information had been sent 
to the complainant by the Senior Complaints Adviser.  
 
The Panel noted that the programme published information about why the results of the 
public vote were not shared, explaining that divulging this information could affect the 
way that people voted and also have an impact on the participants.  
 
The Panel agreed with the Senior Complaints Adviser that decisions relating to the way 
in which competitions are run fell under the operational management of the BBC and 
were therefore the responsibility of the Executive Board.  
 
The Panel agreed there was no reasonable prospect of success for an appeal against BBC 
Audience Services’ decision to cease corresponding with the complainant on this issue. 
 



 

May 2014 issued July 2014 24 
 

The Panel therefore decided that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 



 

May 2014 issued July 2014 25 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further regarding the scheduling of the EastEnders 
omnibus after the 2012 Olympics 
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complainant first contacted the BBC on 6 January 2014 to complain about the 
scheduling of the EastEnders omnibus which had been moved to a late Friday night slot 
from its previous slot on Sunday afternoons. He stated: 

 
“…now it is on during the middle of the night on a Friday Night through to 
Saturday morning. I can’t stay up this late to watch it and I don’t have a computer 
for recording equipment to watch it. I want it back to a Sunday afternoon so I can 
watch it as I am a licence fee payer.” 

 
Audience Services responded on 15 January 2014.  Their response acknowledged the 
complainant’s concern at the schedule change but noted that, in trying to provide output 
for millions of people, it was inevitable that changes would not please all viewers.  Their 
response went on to state:  

 
“The omnibus edition of ‘EastEnders’ switched to a Friday evening timeslot on 
Friday 6 April 2012.  This slot is closer to the original individual episode 
transmissions and will be more consistent as it will not need to be moved for 
sporting commitments on a Sunday afternoon. 
 
 
If you’ve access to the BBC iPlayer then you can catch up with the episodes at 
your own convenience for up to 7 days after the initial broadcast and ‘EastEnders’ 
is also repeated on BBC3 at 22:00 after each broadcast.  For scheduling and 
iPlayer information please see the ‘EastEnders’ website: 
 
http://www.bbc.co.uk/programmes/b007sh7m” 

 
The complainant made a follow-up complaint on 17 January 2014, and stated: 
 

“The BBC promised that Eastenders would return to its usual slot after the 2012 
Olympics. … It must be put back to Sunday night.” 

 
Audience Services responded again on 30 January 2014.  They said they felt they had 
responded as fully as they could and were not able to engage in further correspondence 
on the issue as they did not have any more to add, and did not consider the points raised 
by the complainant suggested a possible breach of standards.  
 
Further correspondence followed and Audience Services repeated the information given in 
their previous response about how to appeal to the BBC Trust against their decision to 
discontinue correspondence on the issue. 
 
 
 
 

http://www.bbc.co.uk/programmes/b007sh7m


 

May 2014 issued July 2014 26 
 

Appeal 
 
The complainant appealed on the substance of his complaint. In addition in discussing 
this and another matter he said he was unhappy that: 
 

1. The letters he had received used the wording “we have nothing further to add”. 
2. The letters did not appear to indicate which of his complaints they were 

addressing. 
3. The letters were often not signed by anyone, just ‘BBC Complaints’. 
4. He felt the standard wording of the letters should be changed as it did not reflect 

the nature of his complaint. 
5. He felt the responses from Audience Services were disrespectful and the 

Complaints Department was letting down the rest of the BBC.  He stated: 
“You don’t say that to a customer….you say ‘I’m very sorry, I’ll investigate and 
come back to you…’.” 

 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC.  She acknowledged the strength of the 
complainant’s feelings and agreed that it could be very frustrating when the transmission 
time of a favourite programme was changed. 
 
The complainant had appealed on the substance of his complaint which was about the 
scheduling of the EastEnders omnibus.  He wished it to be moved from a late Friday 
evening slot back to Sunday afternoons. The Adviser noted, however, that BBC Audience 
Services had ceased handling this complaint at Stage 1 and that the complaint had not 
gone to Stage 2.  She therefore decided that the point she should consider was whether 
an appeal against the decision of BBC Audience Services not to correspond further with 
the complainant had a reasonable prospect of success.  
 
The Adviser noted that under the Complaints Framework, the BBC could decide not to 
investigate complaints.  The Framework stated:  
 

Complaints that the BBC may not investigate 
 

1.7 At all stages of this Procedure, your complaint may not be investigated 
if it: 
 

1.7.1 fails to raise an issue of breach of the Editorial Guidelines; or 

1.7.2 is trivial, misconceived, hypothetical, repetitious or otherwise 
vexatious. 

 
 
The Adviser noted that the BBC received around a million complaints and contacts each 
year and it was expected to respond to complaints appropriately, in the interests of all 
licence fee payers.    
 
The Adviser noted that the complainant had received several responses from Audience 
Services explaining that they would not engage in further correspondence on the points 
because they did not consider his complaint related to a possible breach of the BBC’s 
editorial standards and because they had nothing to add to the information they had 
already sent him.  BBC Audience Services had informed the complainant that he could 
appeal against this decision to the BBC Trust.   



 

May 2014 issued July 2014 27 
 

 
 
However, the complainant had repeatedly returned to Audience Services, wishing to have 
a further substantive response to his complaint about the scheduling of the EastEnders 
omnibus and to his concern that he believed he had been lied to by the BBC when the 
programme had moved during the coverage of the Olympics in 2012.   
 
She noted that the BBC Executive had explained, through Audience Services, in their 
letter of 15 January 2014, that one reason for moving the EastEnders omnibus from a 
regular Sunday afternoon slot was that other sporting events often disrupted its regular 
scheduling on Sunday afternoons: 
 

“The omnibus edition of ‘EastEnders’ switched to a Friday evening timeslot on 
Friday 6 April 2012.  This slot is closer to the original individual episode 
transmissions and will be more consistent as it will not need to be moved for 
sporting commitments on a Sunday afternoon.” 

 
The Adviser considered Trustees would be likely to conclude that Audience Services had 
provided a reasonable and reasoned response to the complainant’s points about the 
scheduling of the EastEnders omnibus, even though it did not contain as much detail as 
he wanted.  She considered that the appeal did not therefore have a reasonable prospect 
of success and she did not propose to put the appeal before Trustees. 
 
For completeness, she noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement 
between the Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the 
BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General.  “The 
operational management of the BBC” is specifically defined in the Charter (article 38, (1) 
(c)) as a duty that is the responsibility of the Executive Board, and one in which the Trust 
does not usually get involved unless, for example, it raised broader issues such as a 
breach of a station’s Service Licence.   
 
The Service Licence for BBC One can be found here: 
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/service_licenc
es/tv/2013/bbc_one.pdf 
 
The Adviser noted that the Service Licence made the following provision with regard to 
live sporting, cultural or entertainment events: 
 

BBC One should lead the BBC’s coverage of major events from across the genres. 
It should be the place where large audiences come together to share in national 
and international events, including sporting, cultural and musical occasions. Major 
national and international sporting events should continue to play a major role on 
BBC One, rights permitting. 

 
She considered that Trustees would be likely to conclude that a large number of viewers 
wanted to see sporting output on BBC1 and that it was within BBC1’s Service Licence to 
respond to that demand. The Adviser acknowledged the complainant’s disappointment 
with the BBC’s decision to continue scheduling the EastEnders omnibus on a Friday night, 
but she considered that trying to schedule a wide range of output was, regrettably, going 
to lead to some viewers being disappointed and she noted that Audience Services had 
attempted to explain this in their first response of 15 January 2014. 
 
The Adviser considered that decisions relating to schedule changes were operational ones 
that rested with the BBC Executive and that it would not be appropriate for Trustees to 
consider this element of the complaint.   

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/service_licences/tv/2013/bbc_one.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/service_licences/tv/2013/bbc_one.pdf


 

May 2014 issued July 2014 28 
 

In terms of the other points raised by the complainant on appeal, the Adviser regretted 
that the complainant was unhappy with the form of words “we have nothing further to 
add” but considered the phrase was used in responses that were consistent with the 
Complaints Framework.  She considered the Trustees would understand the principal 
point of complaint was the rescheduling of the EastEnders omnibus which was an 
executive decision that rested with the BBC.  She noted that the complainant was 
unhappy that letters were not always sent by a named individual, but by BBC Complaints. 
However, she noted there was no requirement for responses at Stage 1 to be sent from a 
named individual – although, in fact, of the four responses that had been sent to the 
complainant [in this matter], three had come from named individuals and only one from 
“BBC Complaints”.  While she regretted that the complainant felt the responses he had 
been sent were disrespectful, she noted that the substantive response he had been sent 
had stated:  
 

“We understand you’re unhappy the omnibus has now been moved to a Friday 
night slot. 
 
We’re naturally very sorry when we hear that members of our audience don’t like 
our scheduling decisions.”   

      
Overall, she considered that Trustees would be likely to conclude that Audience Services 
had provided a reasoned and reasonable response to the complainant’s main complaint 
about the rescheduling of the EastEnders omnibus and had attempted to do so in a tone 
that was suitably polite.  She considered Trustees would be likely to conclude that the 
BBC had acted appropriately in declining to enter into further correspondence on this 
point.  Therefore she did not consider the appeal had a reasonable prospect of success 
and she did not propose to put it before Trustees.  
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant noted that his complaint had been interpreted as a petition to return the 
EastEnders omnibus to its original slot. However, he said the key issue was that the BBC 
had not fulfilled its promise to do so, made by announcers who said that the EastEnders 
omnibus had been rescheduled to accommodate the 2012 Olympics and would return to 
its original Sunday afternoon slot thereafter.  
 
He noted that nothing in his correspondence with the BBC suggested that anyone had 
listened to the announcement itself to confirm what he had said.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel considered the complainant’s appeal to the BBC Trust, the reply from the 
Senior Complaints Adviser and the request to review the Senior Complaints Adviser’s 
decision. The complainant’s previous correspondence was made available to the Panel.  
 
The Panel noted the complainant’s initial complaint to the BBC on 6 January 2014 seemed 
to focus on the scheduling of the EastEnders omnibus.  

 
“…now it is on during the middle of the night on a Friday Night through to 
Saturday morning. I can’t stay up this late to watch it and I don’t have a computer 
for recording equipment to watch it. I want it back to a Sunday afternoon so I can 
watch it as I am a licence fee payer.” 

 
 



 

May 2014 issued July 2014 29 
 

The Panel noted that it was in a follow-up complaint on 17 January 2014 that the 
complainant introduced the issue of the statement made by the announcer that 
EastEnders would return to its previous slot.  
 
The Panel noted the response from Audience Services focussed on the schedule change.  
 
It noted that the complainant wanted the announcement listened to. However, the 
Panel noted that a complaint about on-air content should have been made nearer the 
time. That is, within thirty days for the announcement (or in this case, from the point 
at which – after the Olympics – it was apparent EastEnders was not returning to its 
pre-Olympic Sunday slot.)    
 
The Panel agreed with the Senior Complaints Adviser that decisions relating to 
programme scheduling fell under the operational management of the BBC and were 
therefore the responsibility of the Executive Board.  
 
The Panel agreed there was no reasonable prospect of success for an appeal against BBC 
Audience Services’ decision to cease corresponding with the complainant on this issue 
 
The Panel therefore decided that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 



 

May 2014 issued July 2014 30 
 

Handling of complaint at Stage 
1  
Decision of BBC Audience Services not to respond further following the 
application of the Expedited Procedure to a complainant who complained 
about pro-vivisection bias in BBC output 
 
Complaint 
 
The complainant made a number of Stage 1 complaints between 19 October 2013 and 8 
February 2014 alleging that the BBC displayed a pro-vivisection bias across its output. 
 
On 6 February 2014, BBC Audience Services wrote to the complainant, listing all the 
complaints they had received from him on the same issue since 19 October 2013. They 
explained that in the absence of any substantive evidence to suggest any breaches of BBC 
Guidelines, if the complainant continued to submit similar complaints, they might write 
formally to explain that they would not continue to respond to him. 
 
They suggested in their letter that the complainant made his views known to his MP or to 
the Home Secretary because animal testing is governed by the Animals (Scientific 
Procedures) Act which is administered by the Home Office. 
 
The complainant responded to Audience Services on 8 February 2014, saying that they 
had not answered any of his questions.  He objected to the BBC interviewing people who 
supported animal testing stating: 
 

“… why are vivisectors allowed to state that the ‘law requires animal testing’ via 
your media?” 

 
Audience Services responded to the complainant on 13 February 2014 and referred him 
back to their previous letter of 6 February about the significant number of complaints he 
had sent to the BBC on the same issue.  They stated: 
 

“We note that your most recent complaints are further examples of exactly the 
same point you have made on around a dozen previous occasions, and we have 
already explained our position clearly on this matter many times.” 
 
“As you have submitted another similar complaint on this matter and as we have 
nothing to add to our previous detailed replies over several months, we are writing 
to advise that we will no longer be responding to any complaints you may submit 
on this matter for a defined period of two years from today’s date, as set out 
within the BBC’s published complaints process.” 

 
They also explained in their letter that if the complainant felt their decision was wrong, or 
did not accord with the BBC’s published complaints process, he could appeal to the BBC 
Trust within 20 working days of their letter. 
 
Appeal 
 
The complainant wrote to the BBC Trust on 15 February 2014 as he was not happy with 
the response of Audience Services to what he considered “legitimate complaints” made 
over the previous few months. He appealed on the substance of his complaint, making 
the following points: 



 

May 2014 issued July 2014 31 
 

 
• Both sides of the vivisection issue should be given equal weight. 

 
• The BBC’s output was “a staunchly pro-vivisectionist stance, rebuttals to lies and 

deceit not allowed to be broadcast”. 
 

• He said examples of the bias to which he referred were contained in the 
correspondence he had previously submitted over the last few months. 
 

• As an additional example of bias, he mentioned the thalidomide issue. He said he 
had never heard the BBC state that animal experimentation was responsible for 
thalidomide being passed as ‘safe’.  He said vivisection was “directly responsible 
for this disaster – again truth suppression and total blackout!” 

 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC, and she acknowledged the strength of the 
complainant’s feelings. 
 
The complainant had appealed on the substance of his complaint which was his allegation 
that the BBC demonstrated a pro-vivisectionist bias in its output and his view that the BBC 
was responsible for a “total blackout” in terms of reporting the truth about the failures of 
vivisection. The Adviser noted, however, that BBC Audience Services had ceased handling 
all the complaints at Stage 1 and that the complaints had not gone to stage 2.  She 
therefore decided that the point she should consider was whether an appeal against the 
decision of BBC Audience Services not to correspond further with the complainant for a 
period of two years on the same substantive issue had a reasonable prospect of success.  
 
The Adviser noted that Audience Services, in their letter of 13 February 2014 had 
implemented the Expedited Complaints Procedure, set out in Annex B of the BBC 
Complaints Framework. This can be read in full at 
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/governance/complaints_framework/ 
 
The Adviser noted the list of communications from the complainant between 19 October 
2013 and 28 January 2014 which had been logged by Audience Services and included in 
their letter of 6 February 2014 as follows: 
 

• Your telephone call to our department on 19 October 2013 (our ref: CAS-
2368281-17MP68) 

• Your subsequent letter dated 2 November 2013 (our ref: CAS-2400501-
M3084G) 

• Your subsequent further letter dated 5 November 2013 (our ref: CAS-2400495-
WG2NKQ) 

• Your letter dated 13 November 2013 (our ref: CAS-2413905-0PS1BV); 
• Your letter to the BBC Trust dated 20 November 2013 (their ref: CAS-2425984-

5Q7SB7) 
• Your letter dated 23 November 2013 (our ref: CAS-2433551-9SR2WJ) 
• Your subsequent letter dated 6 December 2013 (our ref: CAS-2456777-

NF0Y3V) 
• Your further letter to the BBC Trust dated 8 December 2013 (their ref: CAS-

2460224-DCHFSB) 
• Your letter dated 10 December 2013 (our ref: CAS-2469258-3DDDCM) 
• Your further letter dated 24 December 2013 (our ref: CAS-2490200-QJBN6Q) 



 

May 2014 issued July 2014 32 
 

• Your subsequent further letter dated 29 December 2013 (our ref: CAS-
2494718-28DX5N) 

• Your further letter dated 11 January 2014 (our ref: CAS-2512381-T09R5D) 
• Your further letter dated 16 January 2014 (our ref: CAS-2546778-902339) 
• Your further letter dated 28 January 2014 (our ref: CAS-2542152-TM0YL9). 

 
The Adviser noted that the letter also warned the complainant that if he continued to 
submit similar further complaints to the BBC they might write to him formally to explain 
they would not continue to reply to him. They gave a link in their letter to the complaints 
framework: www.bbc.co.uk/bbctrust/governance/complaints_framework/. 
 
They gave their reasons for not responding further on the issue raised by the 
complainant: 
 

• The volume of similar complaints from the complainant had now made 
disproportionate demands on the BBC licence fee resources. 

 
• The complainant’s letters had not given any substantive evidence to suggest any 

breaches of BBC guidelines.  All his letters, each within a few days of the last, 
were on exactly the same issue and/or had contained repeated demands for a 
particular person to be featured on BBC output, even after Audience Services had 
made the BBC’s position clear. 

 
The Adviser noted that the complainant had raised concerns that BBC output was not 
impartial.  

 
The Adviser noted that the complainant had repeatedly alleged that the BBC was not 
impartial in its coverage of animal testing but had not presented substantive evidence 
relating to a specific programme which was within the time frame set out in the BBC 
Complaints process. She noted, for example, that in his letter of 11 January 2014, he had 
made specific points of complaint about an episode of the BBC One programme Heart of 
the Matter which was broadcast more than 18 years ago, on 9 July 1995.  She therefore 
considered it was reasonable for Audience Services not to respond to the concerns he 
raised about that programme. 
 
She noted that Audience Services had given detailed general responses on the issue, in 
particular, in their letter of 20 November 2013 which stated: 
 

“Whilst we appreciate that you clearly have very strong personal views on animal 
testing, the BBC itself has no view on this or indeed any matter but we will report 
upon it as and when relevant or newsworthy and in a fair and balanced fashion 
including a range of views - we don’t suppress or promote anything. 
 
That said, when covering a subject matter we will often have a specific focus 
based on the specific circumstances involved at the time, and in any event it is not 
beholden upon us to discuss or debate every single facet of every single issue on 
every single occasion. For example, we may report a particular news story where 
animal testing is involved but in simply covering a story the BBC is not saying that 
animal testing itself is a good or bad thing, we are not expressing any view on its 
efficacy and thus by definition we are not required to undertake a forensic 
investigation or debate into the entire premise of animal testing on every single 
occasion it may be mentioned. 
 
Of course the BBC has and will continue to fully reflect the ongoing public debate 
on this topic, but the bottom line is that the BBC has no actual obligations in this 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/governance/complaints_framework/


 

May 2014 issued July 2014 33 
 

area because the premise of animal testing is subject to statute thus anyone with 
any views whatsoever is at liberty to discuss them with their Member of Parliament 
or elected representative, or the relevant Government Minister.” 

 
The Adviser noted that the complainant made repeated requests for a particular 
spokesperson on the issue of vivisection to be allowed to feature on a BBC programme in 
order to “counter the thousands of hours of pro-vivisectionist propaganda pumped out by 
the BBC on a regular basis”.  She also noted that he disapproved of other spokespeople 
who had been featured, such as a vet who appeared on BBC Breakfast, in November 
2013, the subject of another of the complainant’s letters.  He stated in his complaint of 19 
December 2013: 
 

“[name] was supposed to represent anti-vivisectionist but was a hand- picked safe 
vet, as she could only give a general view. She was not representative of the 
population or the medical profession that are against vivisection.” 

 
The Adviser noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between the 
Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust and 
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The direction of the BBC’s 
editorial and creative output” was specifically defined in the Charter (article 38, (1) (b)) as 
a duty that was the responsibility of the Executive Board, and one in which the Trust did 
not get involved unless, for example, it related to a breach of the BBC’s editorial 
standards which the Adviser believed Trustees would conclude did not apply in this case. 
Decisions relating to the choice of interviewees and spokespeople invited onto BBC 
programmes fell within the “editorial and creative output” of the BBC and were the 
responsibility of the BBC Executive.   
 
The Adviser noted that at all stages of the Editorial Complaint and Appeals Procedure, a 
complaint may not be investigated if it:  
 

1.7.1 fails to raise an issue of breach of the Editorial Guidelines 
 
1.7.2 is trivial, misconceived, hypothetical, repetitious or otherwise vexatious.   

 
She considered that Trustees would be of the view that Audience Services had provided 
several detailed and reasoned responses to the complainant’s repeatedly stated concerns 
and that it was reasonable for them to say they could not respond further on the same 
issue. It followed from this that she did not consider the appeal had a reasonable 
prospect of success and it should not therefore be put before Trustees.  
 
Request for review by Trustees 
 
In his letter to the BBC Trust of 11 April 2014, the complainant reiterated his view that 
the BBC is “staunchly pro-vivisection and continually disallows any medical or scientific 
rebuttals against it”. He repeated his example of the Thalidomide disaster and the BBC’s 
failure to report that vivisection was used to develop the drug. He highlighted this as 
evidence of a “truth blackout by the BBC when it comes to the issue of vivisection”.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel considered the complainant’s appeal to the BBC Trust, the reply from the 
Senior Complaints Adviser and the request to review the Senior Complaints Adviser’s 
decision. The complainant’s previous correspondence was made available to the Panel.  
 



 

May 2014 issued July 2014 34 
 

The Panel noted the number of times the complainant had been in touch with the BBC on 
the subject of vivisection. The Panel noted the strength of the complainant’s feelings.  
 
The Panel understood the complainant alleged that the BBC displayed a pro-vivisection 
bias across its output. The Panel noted that he had complained to the Trust about the 
substance of his complaints but that the decision it was considering was whether his 
appeal against the decision of Audience Services to apply the Expedited Procedure to his 
complaints had a reasonable prospect of success. 
 
The procedure sets out that:  
 

The BBC Executive … may use this Procedure only where a complainant has a 
history of persistently or repeatedly making complaints which:  
(a) are trivial, misconceived, hypothetical, repetitious or otherwise vexatious;  
(b) fail to raise an issue of breach of …the Editorial Guidelines … 
(d) are shown on investigation to have no reasonable prospect of success; … 

 
The Panel noted that the complainant had been told by Audience Services that they would 
no longer respond to correspondence on this subject for a defined period of two years, as 
it was deemed an unreasonable use of the licence fee and that they had no more to add 
where no breach of the guidelines could be found.  
 
Trustees noted that Audience Services had given reasons for not responding further on 
the issue raised by the complainant: 
 

• The volume of similar complaints from the complainant had now made 
disproportionate demands on the BBC licence fee resources. 

 
• The complainant’s letters had not given any substantive evidence to suggest any 

breaches of BBC guidelines.  All his letters, each within a few days of the last, 
were on exactly the same issue and/or had contained repeated demands for a 
particular person to be featured on BBC output, even after Audience Services had 
made the BBC’s position clear. 
 

The Panel also noted the communications from the complainant between 19 October 
2013 and 28 January 2014 which had been provided to Trustees and which had been 
logged by Audience Services and included as a list in their letter of 6 February 2014. 
 
The Panel noted that the Senior Complaints Adviser for the Trust had noted that the 
complainant had repeatedly alleged that the BBC was not impartial in its coverage of 
animal testing but had not presented substantive evidence relating to a specific 
programme within the time frame set out in the BBC Complaints process. His complaints 
had no reasonable prospect of success. 
 
The Panel therefore agreed with the decision of the Senior Complaints Adviser that there 
were no reasonable prospects of successfully challenging the decision at Stage 1 to apply 
the Expedited Procedure on the basis that the complainant had been repetitious and failed 
to raise a breach of the Editorial Guidelines within the timeframes set out in the 
procedure.  
 
The Panel therefore decided that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration.     
 


	Complaints and Appeals Board Findings
	Appeals to the Trust considered by the Complaints and Appeals Board

	Remit of the Complaints and Appeals Board
	Rejected Appeals
	Complaint regarding contributor to BBC Scotland

	The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did not qualify to proceed for consideration on appeal.
	The Panel therefore agreed that the appeal did not have a reasonable prospect of success and did not qualify to proceed for consideration.
	Choice of contributor in forthcoming output

	The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did not qualify to proceed for consideration on appeal.
	Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding BBC Online articles about Australia

	The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did not qualify to proceed for consideration on appeal.
	Complaint
	Decision of the Senior Complaints Adviser
	Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding a tweet by Lord Sugar

	Response to the Trust Unit’s decision by the complainant
	The Panel’s decision
	The Panel considered the complainant’s appeal to the BBC Trust, the reply from the Senior Complaints Adviser and the complainant’s reply.  The complainant’s previous correspondence was made available to the Panel.
	Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding clarity of speech on What the Papers Say

	Request for review by Trustees
	The Panel’s decision
	Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding the voting system on Strictly Come Dancing
	Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding the scheduling of the EastEnders omnibus after the 2012 Olympics

	Handling of complaint at Stage 1

