
 
 

Complaints and 
Appeals Board Findings 
Appeals to the Trust 
considered by the 
Complaints and 
Appeals Board 
May & June 2015 issued July 2015 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 

 
 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 
Appeals Board 

 

May & June 2015 issued July 2015  
 

Remit of the Complaints and Appeals Board 1 

Rejected Appeals 3 
Pre-broadcast – BBC One 3 
iPlayer catch-up radio service and handling of complaint 5 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                                 
Jonathan Ross standing in for Steve Wright 10 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                                     
an out of time complaint regarding Nick Robinson’s referendum report 12 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                                   
BBC Weather reports 15 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                                 
sports presenters and coverage of climate change 17 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                                    
the BBC Midlands Today Twitter account 20 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                                    
the use of the term “the Prophet Muhammad”, BBC News 22 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                              
Homes under the Hammer 25 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                                   
the BBC’s coverage of unemployment 28 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                            
seating arrangements for BBC Breakfast presenters 31 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                                   
changes to the BBC website 33 

Contents 



 

May & June 2015 issued July 2015 1 
 

Remit of the Complaints and 
Appeals Board 
The Complaints and Appeals Board (CAB) is responsible for hearing appeals on complaints 
made under all complaints procedures, as set out in the BBC Complaints Framework, 
other than editorial complaints and complaints about the Digital Switchover Help Scheme. 
Its responsibilities are set out in its Terms of Reference at: 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/
cab_tor.pdf 

All Trustees are members of the Board; Bill Matthews is Chairman. The duties of the CAB 
are conducted by Panels of the Board consisting of at least two Trustees, including the 
Chairman of the CAB and other Trustees as required. The Board is advised and supported 
by the Trust Unit. 

The Board considers appeals against the decisions and actions of the BBC Executive in 
relation to general complaints, fair trading, TV licensing and other matters including 
commissioning and procurement but not including editorial complaints and Digital 
Switchover Help Scheme complaints, as defined by the BBC Complaints Framework and 
Procedures. The Board will also consider complaints about the BBC Trust. 

The Board will consider appeals concerning complaints which fall within the BBC’s 
complaints process as set out in the BBC Complaints Framework and which: 

• raise a matter of substance – in particular, that there is sufficient evidence to 
suggest that the complaint has a reasonable prospect of success and there is a 
case for the BBC Executive to answer 

• have already been considered by the BBC Executive under stages 1 and 2 of the 
BBC’s general complaints procedures and which are now being referred to the 
Trust on appeal as the final arbiter on complaints (unless it is a complaint about 
the BBC Trust) 

The Board will aim to reach a final decision on an appeal within the timescale specified in 
the relevant Procedures. An extended timescale will apply during holiday periods when 
the Board does not sit. The complainant and BBC management will be informed of the 
outcome after the minutes of the relevant meeting have been agreed. 

The findings for all appeals considered by the Board are reported in this bulletin, 
Complaints and Appeals Board: Appeals to the Trust. 

As set out in the Complaints Framework and Procedures, the Board can decline to 
consider an appeal which in its opinion: 

• is vexatious or trivial; 

• does not raise a matter of substance; 

• is a complaint where the complainant has recourse to the law; 

• is a complaint where the complainant has recourse to other external authorities, 
for example the Information Commissioner or the Office of Fair Trading; and  

• is a Human Resources complaint as defined by the Complaints Framework and 
Procedures.  

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/cab_tor.pdf
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/cab_tor.pdf


 

May & June 2015 issued July 2015 2 
 

The Board also reserves the right to decline to hear an appeal whilst it relates to matters 
which are the subject of or likely to be the subject of, or relevant to, legal proceedings. 
The Board will not generally reconsider any aspects of complaints that have already been 
adjudicated upon or considered by a Court. 

Any appeals that the Board has declined to consider under the above criteria are reported 
in the bulletin. 

The bulletin also includes any remedial action/s directed by the Board. 

It is published at bbc.co.uk/bbctrust or is available from: 

The Secretary, Complaints and Appeals Board 
BBC Trust Unit 
180 Great Portland Street 
London W1W 5QZ 

 



 

May & June 2015 issued July 2015 3 
 

Rejected Appeals 
Pre-broadcast – BBC One 
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal.  
 
Complaint 
 
The complaint concerned plans for a new series.  The complainant asked how the BBC 
could justify making another series when series one featured a company which had gone 
into liquidation owing him money. 
 
The complaint was initially closed down by BBC Audience Services at Stage 1b but, 
following an appeal from the complainant to the Trust Unit, the Executive decided it 
wished to give a Stage 2 response. 
 
Having consulted the production team on the complainant’s behalf, a member of the BBC 
Television Complaints Management team responded at Stage 2 stating that the new series 
would aim to accurately set the scene for viewers before then following the company 
concerned in an observational capacity. 
 
The Executive also explained that, as the complaint was about a series which had not yet 
been broadcast, the BBC was not prepared to make any further comment; however, if the 
complainant had concerns following the broadcast, the BBC would be happy to address 
these. 
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the Trust Unit on 5 March 2015 saying that he was still 
concerned at the BBC’s decision to continue with the filming for the new series, given that 
the company featured in the series owed thousands of pounds to creditors – including 
himself – and HM Revenue and Customs (HMRC).   
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence. She 
understood the complainant’s situation – that a company that was likely to feature in 
future output had ceased trading, leaving many thousands of pounds owing to the 
complainant among others.  While she was deeply sympathetic to the complainant’s 
plight, she did not consider the appeal had a reasonable prospect of success. 
 
She noted – as the BBC had done in its final response – that the BBC’s Royal Charter drew 
a clear distinction between the role of the Trust, which determines the overall scope of 
the BBC’s services and sets its standards, and that of the BBC Executive, which runs the 
Corporation and decides what to broadcast and publish.  
 
The Adviser noted that having consulted the production team on the complainant’s behalf, 
a member of the BBC Television Complaints Management team had sought to reassure 
the complainant that the new series would aim to accurately set the scene for viewers 
before then following the company in an observational capacity. 
 



 

May & June 2015 issued July 2015 4 
 

While the Adviser acknowledged the complainant’s concerns, for the reasons outlined 
above she did not consider that this appeal had a reasonable prospect of success and she 
did not propose to put it before Trustees.  
 
She noted that if the complainant still had concerns following the broadcast, it was open 
to him to pursue those concerns by opening another complaint at Stage 1 once the 
programme had been transmitted. 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that Trustees review the decision of the Senior Complaints Adviser 
that the appeal should not proceed. He argued that the company concerned had changed 
its name, but still owed money to him, other creditors and HMRC. This was unfair to 
taxpayers. 

 
The Panel’s decision 
 
The Panel observed that the Royal Charter sets out a division of responsibility between 
the BBC Executive and the BBC Trust. Trustees agreed that the decision whether to 
screen a programme or series and what to include in it was a decision for the BBC 
Executive.  As the Royal Charter (article 38(1)(b)) sets out, “the direction of the BBC’s 
editorial and creative output” is specifically defined as a duty that is the responsibility of 
the Executive Board, and one in which the Trust does not usually get involved unless, for 
example, it relates to a breach of the BBC’s editorial standards.  
 
The Panel also noted that the complainant would be free to complain post-broadcast.  
 
The Panel did not consider that it was appropriate or proportionate to take this matter on 
appeal because the complaint was not a matter for the Trust. In other words, this appeal 
did not raise a matter of substance and it did not have a reasonable prospect of success.  
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

May & June 2015 issued July 2015 5 
 

iPlayer catch-up radio service and handling of 
complaint 

The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complaint concerned the withdrawal of the iPlayer catch-up radio service from certain 
Smart TVs and “connected devices”. 
 
The complainant made the following points:  
 

• He was unhappy with the removal of iPlayer radio content from connected devices 
in general and his Smart TV in particular. 

• Audience Services had sent him a link to a blog by the BBC Executive Product 
Manager TV, on which more than 90% of comments were complaints about the 
removal of radio from the TV iPlayer – many by persons who had purchased a 
Smart TV specifically to have on-demand TV and radio. 

• It was difficult to accept, and irrelevant, that the use of on-demand radio on TV 
was “consistently low”.  Radio 3 was acknowledged to have a minority audience.  
To remove radio from the TV iPlayer for this reason was a backward step, 
removed choice, and contravened the Trust’s second and third strategic 
objectives.  

• Audience Services’ second response had merely repeated the official statement set 
out in its previous response, and had not specifically addressed the points he had 
raised. 

 
BBC Audience Services made the following points:  
 

• The separation of iPlayer Radio and TV reflected different needs between radio 
listening and TV watching. 

• A significant proportion of the technology underlying iPlayer Radio and TV had 
been or was being replaced, because it was unreliable and/or too expensive to 
maintain.  The previous systems needed to be rebuilt, leading to changes to 
iPlayer across all platforms. 

• Approximately 8 million people per month used unconnected TVs to listen to BBC 
radio, but that service relied on old and unsupportable technology, which the BBC 
was planning to replace. 

• The Smart TV application was one of the platforms affected by these changes.  
While the radio service was available on all other platforms, it was not currently 
available on Smart TVs. 

• Live radio listening on TVs was very strong, whereas on-demand radio 
consumption on Smart TVs was extremely low. 

• The cost of building an application for Smart TVs was significant, partly because of 
the large number of different TV platforms and the differences between them. 

• The Head of R&M Product, Radio and Music, had therefore decided to end the 
catch-up radio service until a more cost-effective way of delivering it could be 
found. 

• The BBC was looking at bringing back catch-up radio to Smart TVs, in the 
following ways: 

o On-demand radio listening could be made more suitable for TVs, by 
making it easier to find shows (via improved search and other 
mechanisms) and by intelligently suggesting content.  The BBC was 



 

May & June 2015 issued July 2015 6 
 

working on these changes, and they would become available on web and 
mobile applications first, but the BBC was building them in such a way as 
to make it simpler to make them available on other platforms. 

o The BBC had been working with the industry to simplify the process of 
building TV applications, by working on standard testing and functionality.  
The BBC continued to work hard on this, with the aim of driving down the 
costs of building applications for these platforms. 

o The BBC had started work on the shared backend infrastructure, to make it 
cheaper to incorporate radio into Red Button+.  That infrastructure would 
be shared with BBC web and mobile applications. 

o The BBC had started work on defining the radio proposition on TV, whilst 
also reviewing the current service provided on “unconnected” (i.e., non-
Smart) TVs. 

o The BBC would then have to build, test and deploy these changes.  This 
would most probably be part of Red Button+. 

o The Head of R&M Product was therefore unable to indicate when the BBC 
expected to be able to provide on-demand radio to “connected” (i.e., 
Smart) TVs. 

 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on both the substance and handling of his 
complaint.   
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser, BBC Trust (the Adviser) acknowledged the complainant’s 
frustration that he could no longer access on-demand radio to his Smart television and 
that he did not have a time frame for when new technology would be introduced. 
However, she decided that the complainant’s appeal did not have a reasonable prospect 
of success. 
 
The Adviser acknowledged that the complainant remained dissatisfied with the BBC’s 
responses.  However, she noted that he had been given a considerable amount of 
information on the rationale behind the decision, and on the work that was being done to 
reinstate catch-up radio to Smart TVs.  The Adviser also noted that the complainant had 
been informed that it was not possible to give him a date when catch-up radio would be 
available again. 
 
The Adviser noted that: 
 

• Article 38(1)(c) of the BBC’s Royal Charter states that the operational 
management of the BBC is the responsibility of the Executive Board 

• Article 9(3) prohibits the Trust from exercising or seeking to exercise the Executive 
Board’s functions. 

 
In the Adviser’s view, the provision of the iPlayer catch-up radio service to Smart TVs and 
other connected devices was a matter concerning the operational management of the 
BBC.  It was therefore the responsibility of the Executive Board, not the Trust. 
 
The Adviser then considered the complaint that the withdrawal of the iPlayer catch-up 
radio service from Smart TVs and other connected devices was a breach of the Trust’s 
second and third strategic objectives.  The Adviser noted that these were: 
 
 



 

May & June 2015 issued July 2015 7 
 

• to innovate online to create a more personal BBC; and 
• to serve all audiences.  

 
The Adviser noted that the catch-up radio service had been withdrawn as part of a 
programme of technological updating, restructuring and innovation, that the service was 
still available on other platforms, and that this was an interim arrangement until a more 
cost-effective way of delivering the service could be found.  The Adviser could not 
therefore agree that any potential breach of the Trust’s strategic objectives had arisen. 
 
With regard to the complainant’s procedural complaint, the Adviser noted that Audience 
Services’ first and second responses were pro forma or standard replies.  In the Adviser’s 
view, where a number of complaints were received on the same subject, it was an 
appropriate and cost-effective use of licence fee resources for Audience Services to send a 
standard reply to complainants, provided that the reply adequately addressed the points 
of complaint that had been raised.  In the Adviser’s view, Audience Services’ standard 
replies were an adequate response to the complainant’s concerns. 
 
With regard to the complaint that Audience Services had sent duplicate replies, the 
Adviser noted that the complainant’s initial contact (12 November 2014) was by 
telephone, while his second contact (1 December 2014) was by letter.  The Adviser also 
noted the complainant’s argument that he had written a letter because his attempt to 
follow the BBC’s online complaints procedure was blocked when he selected “iPlayer” as 
the source of his complaint. The Adviser also noted that, immediately after Audience 
Services’ initial reply, the complainant had initiated a parallel correspondence with the 
Trust. 
 
The Adviser considered that, while it was unfortunate that duplicate responses had been 
sent, this was likely to have been as a result of the separate and overlapping complaints 
made about this matter.  She considered Trustees would be likely to conclude the 
duplication was an understandable error and a relatively trivial one.  She also noted that 
the complainant had subsequently received very detailed and helpful responses from the 
Head of R&M Product.  
 
Taking all this into account, the Adviser considered that Trustees would be likely to 
conclude that the appeal did not have a reasonable prospect of success.  She therefore 
did not consider it was appropriate, proportionate or cost-effective to proceed with the 
appeal and did not propose to put it before Trustees.   
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that Trustees review the decision of the Senior Complaints Adviser 
that the appeal should not proceed.  
 
The complainant stated the following grounds:  
 

1. To justify the removal of catch-up radio from the iPlayer of connected TVs as an 
“interim arrangement” and therefore not a breach of the BBC Trust’s objectives 
was untenable. Catch-up radio was removed a year before and still there was no 
prospect of its being restored in the foreseeable future. Its removal before any 
prospect of a replacement was a breach of the Trust’s objectives.   
 
2. It was incorrect to state that this decision “was … the responsibility of the … 
[Executive] Board, not the Trust” because the Board was responsible to the Trust 
for meeting the Trust’s objectives. 
 



 

May & June 2015 issued July 2015 8 
 

3. The Adviser’s defence of issuing standard replies was only acceptable “provided 
(they) adequately addressed the points of complaint” but in the complainant’s case 
it did not. It failed to answer the points about the removal of choice being a 
breach of the Trust’s objectives, and about Radio 3 serving a minority audience. 
 
4. The Adviser’s response also completely omitted any mention of the Head of 
R&M Product’s failure to reply to the complainant’s enquiry of 22 January until 10 
April and then only after he lodged his appeal on 31 March. 

 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the points made by the complainant, the BBC and the Adviser.  
 
The Panel noted that the Royal Charter draws a distinction between the role of the BBC 
Trust and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General.  
 
The Panel agreed that the removal of the catch-up facility from Smart TV was an 
operational matter. The Royal Charter (Article 38, (1) (c)) set out that the BBC’s 
“operational management” was a responsibility of the Executive Board, and one in which 
the Trust did not get involved.  
 
Trustees were aware that the strategic objectives the Trust had set for the Executive 
included:  
 

• to innovate online to create a more personal BBC; and 
• to serve all audiences.  

 
The objectives covered far more than the provision of radio through Smart TVs. The 
Executive had withdrawn this service because: 
 

• the cost of building an application for Smart TVs was significant, partly due to the 
large number of different TV platforms and the differences between them; and 
 

• the Head of R&M Product, Radio and Music, had therefore decided to end the 
catch-up radio service until a more cost-effective way of delivering it could be 
found. 

 
The BBC was looking at bringing back catch-up radio to Smart TVs, in the following ways: 
 

o On-demand radio listening could be made more suitable for TVs, by 
making it easier to find shows (via improved search and other 
mechanisms) and by intelligently suggesting content.  The BBC was 
working on these changes, and they would become available on web and 
mobile applications first, but the BBC was building them in such a way as 
to make it simpler to make them available on other platforms. 

o The BBC had been working with the industry to simplify the process of 
building TV applications, by working on standard testing and functionality.  
The BBC continued to work hard on this, with the aim of driving down the 
costs of building applications for these platforms. 

o The BBC had started work on the shared backend infrastructure, to make it 
cheaper to incorporate radio into Red Button+.  That infrastructure would 
be shared with BBC web- and mobile applications. 

 
Trustees did not agree that the Executive was failing to meet its objectives by 
withdrawing this service. As an operational issue, this was not a matter for the Trust.   



 

May & June 2015 issued July 2015 9 
 

 
The Panel noted the complainant’s dissatisfaction with the standard replies he had 
received at Stage 1. Trustees agreed that standard letters are a cost-effective use of 
licence fee resources. Trustees noted the complainant’s point that, as an avid listener of 
classical music on Radio 3, he objected to the suggestion that the use of on-demand radio 
was consistently low as this was an irrelevant reason for ending the service given Radio 3 
audiences were a minority. Trustees agreed that there was no need to deal with individual 
arguments of this nature given the detailed and helpful strategic reasoning he had been 
given. In their view, the Adviser had provided a satisfactory response to his assertion that 
the Trust was in breach of its strategic objectives. The Panel agreed that the issuing of 
duplicate responses at Stage 1 was a relatively trivial matter and was not a matter of 
substance.  
 
The Panel regretted that the complainant’s final response was not answered until the 
complainant had appealed to the Trust.  It noted, however, that this followed a 
considered reply in January and that an apology had been received. Trustees considered 
that this resolved the matter.  
 
The Panel concluded that there was no reasonable prospect of success for an appeal, on 
the substance or complaints handling aspects of the complaint.  
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 



 

May & June 2015 issued July 2015 10 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about Jonathan Ross standing 
in for Steve Wright 
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complaint concerned the decision to invite Jonathan Ross to be a guest presenter on 
BBC Radio 2, standing in for Steve Wright.  The complainant made the following points:  
 

• He did not want Jonathan Ross in BBC output, and he believed that the general 
public did not want this either. He was concerned that allowing him on air was a 
step to him being a regular presenter. The BBC did not consider the licence fee 
payer. 
 

• He wanted to know why he was unable to reply to comments sent by Audience 
Services. He felt it was a waste of time to have to go through the whole online 
process again when he wanted to reply to an email from Audience Services. 

 
BBC Audience Services made the following points:  
 

• They acknowledged the complainant did not want Jonathan Ross on the BBC. 
 

• They said that Jonathan Ross had apologised for his mistake and since that time 
had returned to Radio 2 for over a year after the incident, before leaving the BBC 
in 2010. He was an experienced and talented broadcaster, who over the years had 
attracted a strong following of fans.  During his 10 years as a Radio 2 presenter he 
was very popular with audiences and the BBC hoped that during his recent few 
days standing in for Steve Wright listeners had enjoyed hearing him on the 
network. 

 
• There were no current plans to bring Jonathan Ross back to Radio 2 permanently. 

 
Audience Services said they had nothing further to add and that they did not believe the 
complaint had raised an issue that justified further investigation. 
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the substance of his complaint.   
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) noted that BBC Audience Services had 
ceased handling this complaint at Stage 1 and that it had not gone to Stage 2.  She 
decided that the point she should consider was whether an appeal against the decision of 
Audience Services not to correspond further had a reasonable prospect of success.  
 
The Adviser acknowledged the complainant’s views; however, she decided that the 
complainant’s appeal did not have a reasonable prospect of success for the following 
reasons: 
 



 

May & June 2015 issued July 2015 11 
 

A. The Adviser noted that the Royal Charter and accompanying Agreement between 
the Secretary of State and the BBC draw a distinction between the role of the BBC 
Trust and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The 
direction of the BBC’s editorial and creative output” and “the operational 
management of the BBC” are defined as duties that are the responsibility of the 
Executive Board under article 38, (1)(b) and (1)(c) respectively.  The Adviser 
believed Trustees would consider that decisions about the employment of BBC 
presenters were editorial and operational and that responsibility for these 
decisions lay with the Executive rather than the Trust. 

 
B. The Adviser acknowledged the complainant’s concerns about the BBC complaints 

handling procedure.  She noted that the reason Audience Services ask people to 
use the webform, even when replying to an email they have sent, is because of 
the volume of audience contacts received and the need to ensure they can be 
efficiently tracked using the handling system. She appreciated this might be 
frustrating; however, she understood the policy was designed to take into account 
what was operationally efficient and avoid the need to employ additional staff to 
process incoming emails.  For more information, a report published by the Trust 
which tested the complaints system can be found at: 
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/news/press_releases/2014/mystery_shopping_201
4.html 

 
Overall, the Adviser considered Trustees would be likely to conclude that BBC Audience 
Services had given a reasoned and reasonable response to the complaint and had acted 
appropriately in declining to enter into further correspondence.  She therefore did not 
consider the appeal had a reasonable prospect of success and did not propose to put it 
before Trustees. 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that Trustees review the decision of the Senior Complaints 
Adviser. He repeated his substantive concerns in his request for review.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted that the decisions concerning which presenters to use and whether to 
use a webform for complaints are for the Executive to take (as long as the use of a 
webform is consistent with the Complaints Framework and complaints procedures set 
by the Trust). As the Royal Charter (article 38(1)(b) and (c)) sets out, “the direction of 
the BBC’s editorial and creative output” and “the operational management of the BBC” 
are specifically defined as the responsibility of the Executive Board.  
 
The Panel did not consider that it was appropriate, proportionate or cost effective to take 
this matter on appeal because the choice of presenters and the use of webforms for 
complaints were not matters for the Trust to decide and the complainant had had 
reasonable replies from Stage 1 of the procedure.  In other words, this appeal did not 
raise a matter of substance and it did not have a reasonable prospect of success.  
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration.  
 
 

 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/news/press_releases/2014/mystery_shopping_2014.html
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/news/press_releases/2014/mystery_shopping_2014.html


 

May & June 2015 issued July 2015 12 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about an out of time complaint 
regarding Nick Robinson’s referendum report 
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complaint concerned two news items featuring the BBC’s Political Editor, Nick 
Robinson. The complainant made the following points in an email sent to BBC Trust 
Enquiries dated 27 September 2014:  
 

1. In the first item, Nick Robinson had been reporting on a press conference given by 
Alex Salmond and had indicated that Mr Salmond had not answered his question.  
The complainant said that Mr Salmond did answer the question, but perhaps not 
quite as fully as Mr Robinson wanted. The complainant noted this output had been 
broadcast on a date near to 18 September 2014 in both the News at Six and News 
at Ten.     

 
2. In the second item, Mr Salmond was walking outside being pursued by reporters 

and Mr Robinson had responded to Mr Salmond in a “very biased, aggressive 
tone/and what was actually said did not uphold the BBC standard of journalism”.  
The complainant could not recall when this was transmitted, although it had taken 
place before the item referred to above.  

 
He asked the Trust how he should make a formal complaint to the BBC.  The Trust Unit 
responded on 8 October 2014 giving information about how to make a complaint through 
the BBC’s complaints process. 
 
The Trust Unit also directed the complainant to a general response from BBC News to 
complaints about Nick Robinson’s report of Alex Salmond’s press conference at 
http://www.bbc.co.uk/complaints/complaint/alexsalmondrbsquestion . 
 
Stage 1a 
 
The complainant made a formal complaint at Stage 1a on 25 November 2014.  He stated 
that he was making this complaint as a Stage 2 complaint according to the complaint 
procedure as outlined from the Trust in its email of 8 October 2014. 
 
Audience Services responded to his complaint on 30 November 2014.  
 
Audience Services responded to the substance of the complaint and also explained that 
the complaint was still at Stage 1, not Stage 2, as the complaint submitted on 25 
November was the first complaint to Audience Services via the complaints procedure. 
Therefore, according to the complaints procedure the complainant should receive a Stage 
1 response before the complaint could be escalated to Stage 2, and the complainant could 
not bypass Stage 1 and go directly to Stage 2.  

 
Stage 1b 
 
The complainant made a follow-up complaint to Audience Services on 25 February 2015 
via the Trust Unit.   



 

May & June 2015 issued July 2015 13 
 

 
Audience Services responded on 28 February 2015 and said that: 
 

• As highlighted on the BBC Complaints website, return complaints must be made 
within 20 working days of the date of Audience Services’ response; therefore the 
complaint was now out of time and would not be addressed further. 

 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the substance of his complaint.   
 
The complainant made the following points in his appeal: 
 

• The reason there was some delay in making his complaint was due to a family 
illness. 

 
• His complaint went to the “very heart of BBC impartiality and balanced reporting 

and it is important if the BBC’s integrity is to be maintained”. 
 

• His original complaint and several further emails were then exchanged in 
progressing the complaint and were all made within the required timescale. 

 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) noted that BBC Audience Services had 
ceased handling this complaint at Stage 1 and that it had not gone to Stage 2.  She 
decided that the point she should consider was whether an appeal against the decision of 
Audience Services not to correspond further had a reasonable prospect of success.  
 
The Adviser acknowledged that the delay in the complainant escalating his concerns was 
due to a family illness and said she was sorry to read of this.   
 
However, she noted that nearly three months had passed between Audience Services’ 
Stage 1a response to the complaint on 30 November 2014 and the submission of the 
return complaint on 25 February 2015. This was well beyond the 20 working days 
stipulated in the complaints procedure.  She noted that the timescales set out on the BBC 
Complaints Procedure were designed to allow the investigation of complaints to proceed 
efficiently; complaints became more difficult and costly to investigate the longer the 
interval between the broadcast and the complaint, due to factors such as staff moving on 
to work on other productions.  
 
The Adviser noted that a considerable amount of resources had already been spent 
investigating this BBC News report by the Editorial Complaints Unit (ECU).  The ECU had 
concluded that the output had not been biased and that the Political Editor had not 
intentionally misled audiences.  However, it decided that the report had not been duly 
accurate.   
 
The ECU normally puts its findings into the public domain when a complaint is upheld and 
a link to the finding in this case can be found here:  
http://www.bbc.co.uk/complaints/comp-reports/ecu/news6pm10pm11sept14. 
 
The Adviser noted that a number of complainants who had received this response from 
the ECU had gone on to appeal to the Trust as they considered the item was in breach of 
the Editorial Guidelines on Impartiality.  Trustees had considered those complaints in their 



 

May & June 2015 issued July 2015 14 
 

meeting in April.  [The Trustees’ decision has since been published and is available on the 
Trust website, through this link:  
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/our_work/complaints_and_appeals/editorial] 
 
The Adviser believed Trustees would believe it was neither proportionate nor cost 
effective to investigate the complaint further at this point.  She also considered they 
would be likely to conclude that Audience Services had applied the terms of the 
complaints procedure appropriately in declining to consider the complaint further because 
it was out of time.   
 
The Adviser noted that the complainant had not received a substantive response to the 
second element of his complaint.  She noted the Complaints Framework had set out that 
complainants should identify the output and the time, date and service it was broadcast 
on.  She noted that this requirement was intended to allow the complaints process to 
function smoothly and efficiently and she considered that on this matter too, Trustees 
would consider that Audience Services had acted reasonably in not responding on this 
point.     
 
The Adviser therefore did not consider the appeal had a reasonable prospect of success 
and she did not propose to put it before Trustees.  
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that Trustees review the decision of the Senior Complaints Adviser 
that the appeal should not proceed.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel was sorry to learn of the complainant’s family illness. However, the Panel noted 
that the 1b reply came well beyond the 20 working days stipulated in the complaints 
procedure. The timescales set out in the complaints framework were intended to promote 
the efficient use of licence fee payers’ money. The Panel noted that complaints about the 
press conference had been investigated by the ECU and partially upheld in relation to 
accuracy and had then been appealed to the Trust and admissibility had been considered 
by a Trust Committee. It would be a disproportionate use of resources to ask the ECU and 
Trust Committee to consider the matter again in relation to the complainant’s points given 
he had been significantly outside the 20 working days allowed by the procedure.  
 
The Panel took the view that Audience Services had acted reasonably in considering the 
further complaint “out of time”. The Panel did not consider that it was appropriate, 
proportionate or cost effective to take this matter on appeal as it did not raise a matter of 
substance and it did not have a reasonable prospect of success.  
 
The Panel agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration.  
 
 

 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/our_work/complaints_and_appeals/editorial


 

May & June 2015 issued July 2015 15 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about BBC Weather reports 
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint  
 
The complaint concerned the BBC’s weather reporting which the complainant believed 
was often unduly depressing.  He made the following points: 
 

• People planned their activities around weather reports and would decide not to do 
something if there was a poor weather outlook. 

 
• The BBC’s undue pessimism about the weather played a part in child obesity 

because people chose not to go outside as a result. 
 

• He said that he understood that weather reporting was not always accurate, but 
please could the BBC be “more positive and uplifting” in its weather reporting.  

 
• He asked the BBC to refrain from spending so much time telling people what the 

weather had been like already that day, and instead spend more time on actual 
forecasts of what was to come. 

 
BBC Audience Services made the following points:  
 

• They acknowledged the complainant’s concerns and said the BBC tried very hard 
to produce a wide range of high quality news and weather reports to inform 
audiences. 

 
• The BBC was confident that it was using the best source of forecast data, which 

was obtained from the Met Office – who have an extremely good record globally. 
 

• The BBC did give feedback to the Met Office about audience concerns regarding 
weather reports. 

 
• The BBC’s role in weather reporting was to be neither “positive” nor “negative” but 

simply to report the forecast as accurately as possible.  The nature of a “forecast” 
was that it was a “best guess” based on data and was not guaranteed.  

 
Audience Services said they had nothing further to add and that they did not believe the 
complaint had raised an issue that justified further investigation. 
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the substance of his complaint.   
 
The complainant made the following points in his appeal: 
 

• He believed the BBC website was regularly biased negatively in its weather 
forecasts which led to many people not taking part in outdoor activities that would 
help the campaign against obesity and lack of exercise. 

 
• He sent many further examples of forecasts as evidence to support his complaint. 



 

May & June 2015 issued July 2015 16 
 

 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) understood that BBC Audience Services had 
decided not to correspond further with the complainant after Stage 1. She decided that 
the point she should consider was whether the complainant’s appeal against the decision 
of Audience Services not to correspond further had a reasonable prospect of success.  
 
She considered that decisions about how to present the weather forecasts were 
operational ones, and that the operational management of the BBC was the responsibility 
of the BBC Executive rather than the Trust. 
 
Taking this into account the Adviser considered Trustees would be likely to conclude that 
BBC Audience Services had given a reasoned and reasonable response to the complaint 
and had acted appropriately in declining to enter into further correspondence.  She 
therefore did not consider it was appropriate, proportionate or cost effective to proceed 
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. The Adviser did not 
propose to put it before Trustees.  
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that Trustees review the decision of the Senior Complaints Adviser 
that the appeal should not proceed.  
 
The complainant asked for common sense to be applied, and pointed out that the BBC 
London weather page on that day forecast dark cloud and heavy rain, but he was seeing 
sunny skies and no rain at the time of writing.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted that decisions concerning the presentation and content of weather 
reports are decisions for the Executive under the Royal Charter, which sets out, at 
article 38 (1)(b) and (1)(c) that “the direction of the BBC’s editorial and creative 
output” and its “operational management” are duties of the Executive Board and ones 
in which the Trust does not get involved unless, for example, they relate to a breach of 
the BBC’s editorial standards. Given that weather forecasts are simply forecasts the 
Editorial Guidelines on accuracy and impartiality were not engaged. Trustees did not 
agree with the complainant that BBC Weather had a responsibility to put a positive 
slant on weather reports.   
 
The Panel did not consider that it was appropriate, proportionate or cost effective to take 
this matter on appeal because the matters raised at Stage 1 had received reasonable 
replies and were not matters for the Trust. In other words this appeal did not raise a 
matter of substance and it did not have a reasonable prospect of success.  
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration.  
 
 

 

 



 

May & June 2015 issued July 2015 17 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about sports presenters and 
coverage of climate change  
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint  
 
The complainant made the following points:  
 

• The BBC wasted money by sending too many journalists on location and by using 
too many presenters to read news bulletins. 

• Some BBC output was repetitious - for example weather forecasts. 
• Too many former sports men and women were employed by the BBC - often 

because they were famous rather than for their expertise as presenters. This 
contradicted the BBC’s claim to be an equal opportunities employer. 

• BBC science programmes reported man-made climate change as fact and failed to 
reflect all aspects of the debate.  

  
BBC Audience Services made the following points:  
 

• Providing value for money for the licence fee was a priority for the BBC. 
Programme makers working overseas and on location worked within a tight 
budget and produced their programmes as economically and efficiently as 
possible. 

• It was inevitable that some listeners and viewers would not like certain presenters. 
Programme contributors and presenters were employed on the basis of their 
experience and talent and were only engaged if they were able to meet the 
specific demands required of them. 

• The BBC was committed to impartial and balanced coverage of climate change and 
reflected the broad scientific agreement on the issue. The number of scientists and 
academics who supported the mainstream view far outweighed those who 
disagreed with it. 

• The complainant was invited to provide specific examples of output where he felt 
that the BBC had been biased or factually inaccurate.  These would then be 
investigated. 

 
Audience Services said they had nothing further to add and that they did not believe the 
complaint had raised an issue that justified further investigation. 
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the substance of his complaint.   
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Adviser noted that BBC Audience Services had decided not to correspond further with 
the complainant after Stage 1. She decided that the point she should consider was 
whether the complainant’s appeal against the decision of Audience Services not to 
correspond further had a reasonable prospect of success. 
 



 

May & June 2015 issued July 2015 18 
 

The Adviser noted that the Trust was separate from the Executive Board which is led by 
the Director-General and which is responsible for the operational delivery of BBC services. 
Day-to-day decisions such as the employment of presenters were operational decisions 
and therefore were the responsibility of BBC management and were not issues in which 
the Trust would normally become involved.  
 
In addition the Adviser noted the response from Audience Services which had explained 
to the complainant that the range of tastes and opinions held by the BBC audience were 
very varied and that views on individual presenters would therefore be likely to vary 
considerably.  Sports commentators in particular, she considered, would attract a wide 
range of strong opinions.  
 
She noted too that Audience Services had pointed out that presenters were engaged by 
the BBC not just because of their talent but also because of their experience. She 
considered this to be a particularly important consideration when employing presenters 
and commentators in specialist areas such as sport. 
 
The Adviser then noted that the complainant felt that the BBC did not broadcast “open 
and honest debate” about man-made climate change. She acknowledged that he had 
included in his correspondence information which he felt supported his view that there 
was much to be debated about the issue. She noted that Audience Services had explained 
that the BBC reflected in its coverage the broad scientific agreement on the subject and 
had invited the complainant to refer to any specific output he had concerns about.  
 
The Adviser noted that the direction of BBC editorial and creative output – which included 
the choice of stories which were covered – was the responsibility of the BBC Executive 
and not one in which the Trust would become involved unless it raised the possibility of a 
breach of editorial standards.  She noted that the complainant had not referred to any 
specific examples of output that he considered might have breached the standards set out 
in the BBC’s Editorial Guidelines. 
 
The Adviser considered Trustees would be likely to conclude that BBC Audience Services 
had given a reasoned and reasonable response to the complaint and had acted 
appropriately in declining to enter into further correspondence.  She therefore did not 
consider it was appropriate, proportionate or cost effective to proceed with the appeal as 
it did not have a reasonable prospect of success. The Adviser did not propose to put it 
before Trustees.  
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that Trustees review the decision of the Senior Complaints Adviser 
that the appeal should not proceed.  
 
The complainant wrote on 12 May 2015 to record his disappointment with the Adviser’s 
decision, maintaining:  

1. Former sports people are chosen because they are famous, which denies talented 
non-famous presenters opportunities, and that this means that the BBC is not an 
equal opportunities employer. 

2. Climate change consensus shuts down debate and that the BBC is too biased in its 
reporting. 

3. The BBC uses too many news presenters, and that different programmes reporting 
the same story means that there is an overlap in the information provided. 
Sending reporting teams around the world when there are correspondents based 
there already presents poor value.  

 



 

May & June 2015 issued July 2015 19 
 

The Panel’s decision 
 
The Panel observed that the Royal Charter sets out a division of responsibility between 
the BBC Executive and the BBC Trust. Trustees agreed that the selection of presenters, 
staffing of news programmes and coverage of climate change were decisions for the BBC 
Executive. As the Royal Charter (article 38(1)(b) and 38(1)(c)) sets out, “the direction of 
the BBC’s editorial and creative output” and its “operational management” are specifically 
defined as responsibilities of the Executive Board and ones in which the Trust does not 
get involved, unless, for example, they relate to a breach of the BBC’s standards. It would 
be disproportionate to take this further.  
 
The Panel did not consider that it was appropriate, proportionate or cost effective to take 
this matter on appeal because the matters raised at stage 1 were not matters for the 
Trust and had received reasonable replies from BBC Audience Services. In other words 
this appeal did not raise a matter of substance and it did not have a reasonable prospect 
of success.  
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 

 

 

 



 

May & June 2015 issued July 2015 20 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about the BBC Midlands Today 
Twitter account 
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complainant contacted the BBC on 22 October 2014 and made follow-up complaints 
on 30 October, 5 November and 7 November 2014.  He expressed his concern that BBC 
staff had blocked him on Twitter. 
 
BBC Audience Services responded on 10 November 2014 stating that the member of BBC 
staff referred to by the complainant said she had no knowledge of allegations he had 
made; had not been involved with the complainant being “blocked” by other Twitter users 
and that her Twitter account was not a BBC one but a personal one. They said the 
programme received hundreds of emails, texts and messages every day and, 
unfortunately, could not reply to them all. 
 
The complainant was not satisfied and believed Midlands Today should have replied to his 
questions about the identity of the day’s news presenters.  Audience Services responded 
on 30 November 2014, closing down the complaint.    
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on 29 December 2014 regarding:  
 

1. The behaviour of a BBC member of Midlands Today staff whom he believed had 
told another worker to block his Twitter account.  He considered he had not been 
given an honest response by the BBC.  

 
2. He had not received a response to the question he asked Midlands Today via 

Twitter about the identity of the news readers. He thought Audience Services 
should have given him this information, but they were unwilling to do so.   

 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC. She decided that the appeal did not have a 
reasonable prospect of success. 
 
The complainant appealed on the substance of his complaint regarding his Twitter 
account and his inability to get responses from Midlands Today staff. The Adviser noted, 
however, that BBC Audience Services had closed down the complaint.  The Adviser 
decided that the point she should consider was whether an appeal against the decision of 
BBC Audience Services not to correspond further with the complainant had a reasonable 
prospect of success. 
 
The Adviser noted that the BBC had explained that the Twitter account used by the 
member of BBC staff in question was a personal one, it was not administered by the BBC 
and the BBC was not responsible for it.  She also noted that the member of BBC staff in 
question denied the allegations made by the complainant.  



 

May & June 2015 issued July 2015 21 
 

 
The Adviser noted that the complainant was of the view that Midlands Today should have 
responded to his tweeted query about the identity of news presenters and that if they 
were too busy, then Audience Services should have found out the information on his 
behalf when he sent in his complaint. 
 
The Adviser noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between the 
Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust and 
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General.  “The operational 
management of the BBC” is specifically defined in the Charter (article 38, (1) (c)) as a 
duty that is the responsibility of the Executive Board, and one in which the Trust does not 
usually get involved unless, for example, it raised broader issues such as a breach of a 
station’s Service Licence. The Adviser did not consider there was any evidence to suggest 
that was the case here.  
 
She believed that Trustees would be of the view that Audience Services had given a 
reasoned and reasonable response to the complaint and it was appropriate for them to 
say they could not correspond further on the matter.  She therefore considered the 
appeal did not have a reasonable prospect of success and she decided that it should not 
proceed further. 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that Trustees review the decision of the Senior Complaints Adviser 
that the appeal should not proceed.  
 
The complainant wrote on 12 May 2015 to re-state his request to find out who presented 
the News on BBC Midlands Today on 16 September 2014.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted that the BBC was not responsible for the way in which a personal Twitter 
account of a BBC staff member is administered.  
 
It was observed that the Royal Charter sets out a division of responsibility between the 
BBC Executive and the BBC Trust. As the Royal Charter (article 38(1)(b) and (1)(c)) sets 
out, “the direction of the BBC’s editorial and creative output” and its “operational 
management” are specifically defined as responsibilities of the Executive Board and ones 
in which the Trust does not get involved, unless, for example, they relate to a breach of 
the BBC’s standards.  
 
The Panel did not consider that it was cost effective, appropriate or proportionate to take 
this matter on appeal. Trustees agreed that Midlands Today and BBC Audience Services 
had acted reasonably and proportionately in their handling of the complaint. The 
complaint was not a matter for the Trust. In other words, this appeal did not raise a 
matter of substance and it did not have a reasonable prospect of success.  
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration.  
 
 
 
 
 
 



 

May & June 2015 issued July 2015 22 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about the use of the term “the 
Prophet Muhammad”, BBC News 

Complaint  
 
The complainant made the following points:  
 

• He was unhappy about the use of the term “the Prophet Muhammad”. 
• He asked why the BBC felt “the need to elevate Muhammad to a higher standing 

than any other prophet by calling him “the Prophet”. The word “the” was giving 
the next word a sense of being greatest. 

• He said that, to him, Muhammad was not “the Prophet” and he expected an 
impartial BBC to respect this. 

 
BBC Audience Services made the following points:  
 

• The BBC’s approach was guided by the fact that all Muslims would refer to 
Muhammad as the “Prophet Muhammad” or the equivalent in their respective 
languages. Usually, he was not called just Muhammad, and Muslims have kept 
that tradition alive in a very strong way. 

• Accordingly the scripting of BBC News reports took into consideration how 
Muhammad was culturally referred to in both written and verbal form. Going 
further, this pattern was evident in other religions where a Sikh would always refer 
to Guru Nanak and not Nanak and a Hindu would always refer to Lord Ram or Shri 
Ram. 

• Christianity did not seem to have the same uniform approach to Jesus; for 
example, he was not referred to with a title by all Christians as the other examples 
above. In fact, Muslims also referred to Jesus as the Prophet Jesus. 

 
Following further correspondence Audience Services said they had nothing further to add 
and that they did not believe the complaint had raised an issue that justified further 
investigation. 
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the substance of his complaint.   
 
The complainant made the following points in his appeal: 
 

• He referred to the substantive concern described in his original complaint. 
• He said that his original complaint was about using the term “the Prophet”, but the 

reply he received from Audience Services indicated that his complaint was not 
upheld because they believed the term “Prophet Muhammad” was acceptable. 

• His complaint was about the term “the Prophet”, not “Prophet Muhammad”; he 
said these were two completely different terms.  He believed this suggested that 
either Audience Services did not read his complaint fully, or misread the reasons 
for his complaint. 

 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) noted that Audience Services had ceased 
handling the complaint at Stage 1 and that the complaint had not gone to Stage 2. She 
decided that the point she should consider was whether the complainant’s appeal against 



 

May & June 2015 issued July 2015 23 
 

the decision of Audience Services not to correspond further had a reasonable prospect of 
success.  
 
The Adviser decided that the complainant’s appeal did not have a reasonable prospect of 
success. 
 
She acknowledged the complainant’s concern about the use of the term “the Prophet” 
when referring to Muhammad. She noted that he did not agree with the term “Prophet” 
being applied to Muhammad at all, but would find it acceptable if the BBC used the term 
“Prophet Muhammad” instead of prefacing it with “the” which he felt implied that 
Muhummad was the “greatest” prophet. 
 
She noted the replies from Audience Services which sought to explain the BBC’s use of 
the term “the Prophet Muhammad”.  She did not agree with the complainant that the 
BBC’s terminology implied that Muhammad was the “greatest” prophet and she did not 
consider that she had seen any information which indicated audiences generally 
understood the term in the way he suggested.  She noted Audience Services’ response 
that BBC News reports took into consideration the cultural context of references to 
religious leaders and that they used the same approach with other religions.   
 
She noted that decisions about such references were editorial ones made by BBC News 
teams. Under the terms of the Royal Charter the direction of the BBC’s editorial and 
creative output was defined as a duty that was the responsibility of the BBC Executive 
Board rather than the BBC Trust. 
 
Taking this into account the Adviser considered Trustees would be likely to conclude that 
BBC Audience Services had given a reasoned and reasonable response to the complaint 
and had acted appropriately in declining to enter into further correspondence.  She 
therefore did not consider it was appropriate, proportionate or cost-effective to proceed 
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. The Adviser did not 
propose to put it before Trustees.  
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that Trustees review the decision of the Senior Complaints Adviser 
that the appeal should not proceed.  
 
In his email of 16 May 2015, the complainant set out his reasons for the request. He 
stated:  
 

• His objection was to the term “The Prophet”, rather than “Prophet Muhammad”, 
which Audience Services had not specifically addressed.  

• Audience Services therefore based their decision not to proceed on the wrong 
terminology.  

• The correspondence was over complex. This should be addressed on the 
“grammatics”. 

• The audience would normally be composed of a higher number of non-Muslims 
than Muslims.  

• “The Prophet” is a term used mainly by Muslims and only applies to Muhammad 
and not to other prophets. 

• The BBC uses the full name when dealing with other religions’ prophets, Gurus or 
Lords.   

• He believed that the BBC used a term which implied superiority, and considered 
that supremacy and legitimacy were a matter of personal faith and that his own 
views should be respected.  



 

May & June 2015 issued July 2015 24 
 

 
 

 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the points made by the complainant, the BBC and the Adviser.  
 
The Panel recognised that decisions about appropriate terminology in the BBC’s output 
are a matter for the Executive under the Royal Charter, which sets out, at Article 38, 
(1) (b) that “the direction of the BBC’s editorial and creative output” is a duty of the 
Executive Board and one in which the Trust does not get involved unless, for example, 
it relates to a breach of the BBC’s editorial standards. Trustees did not agree that the 
use of the word “the” before “prophet” engaged the Editorial Guidelines as a point of 
general principle. It was a well-recognised term. Its use did not imply that the BBC was 
asserting the supremacy of one religion over another.  
 
The Panel agreed with the Adviser that Audience Services had provided a reasoned and 
reasonable response to the complainant’s concerns, and had acted appropriately in 
declining to enter into further correspondence. It was not appropriate proportionate or 
cost-effective to take this on appeal.  
 
The Panel concluded that there was no reasonable prospect of success for an appeal. 
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

May & June 2015 issued July 2015 25 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about Homes under the 
Hammer 

 
Complaint  
 
The complaint concerned the pronunciation of the place name, “Rhondda Valley”. The 
complainant made the following points:  
 

• The word “Rhondda” should have been spoken with the correct Welsh 
pronunciation of “Rhonthar”. 

• He wanted confirmation that the BBC was aware of the correct pronunciation. 
• He expected the BBC to get the pronunciation right. 
• He wanted to know why the BBC did not investigate the mispronunciation, and a 

guarantee that it would be pronounced correctly in future. 
• He felt the mistake was insulting – especially when the BBC took trouble and care 

to pronounce the names of other international locations correctly. 
 
BBC Audience Services made the following points: 
 

• The BBC regretted mispronunciations and grammatical errors when these 
happened despite the best endeavours of experienced editors. The BBC tried to be 
as accurate as possible when pronouncing place names. 

• They apologised if the BBC got the pronunciation wrong on this occasion. 
 
Following further correspondence Audience Services said they had nothing further to add 
and that they did not believe the complaint had raised an issue that justified further 
investigation. 
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the substance of her complaint. He asked 
the Trust whether the BBC thought “the repeated incorrect pronunciation was the correct 
pronunciation”. 
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) noted the strength of the complainant’s 
feelings; however, she decided that the appeal did not have a reasonable prospect of 
success. 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) noted that Audience Services had ceased 
handling the complaint at Stage 1 and that the complaint had not gone to Stage 2. She 
decided that the point she should consider was whether an appeal against the decision of 
Audience Services to end the correspondence had a reasonable prospect of success.  
 
The Adviser noted that the complainant had requested confirmation that the BBC knew 
how to pronounce the place name “Rhondda” correctly and had stated that the correct 
pronunciation should be Rhon-thar, not Rhond-da. 
 
The Adviser noted that the BBC’s Pronunciation Unit gave the following recommended 
pronunciation: “RON-dhuh (-dh as in there)”.  She noted that this was broadly in line with 
the pronunciation preferred by the complainant.  However, she noted that the 



 

May & June 2015 issued July 2015 26 
 

Pronunciation Unit’s database also allowed for variations in pronunciation – for example 
where anglicised variations had become widely used – and in this instance, it included the 
anglicised pronunciation: “RON-duh (-d as in day)”.  She sought further information from 
the Unit, which responded:   
 

“The pronunciation RON-duh is attested, alongside the Welsh-like pronunciation, in 
the following British dictionaries: the Longman Pronunciation Dictionary, the 
Cambridge English Pronouncing Dictionary (both specialist pronunciation 
dictionaries) and Collins Online.  
 
“…Where more than one pronunciation is established, the Pronunciation Unit 
would not attempt to prohibit the use of a pronunciation which is widely accepted 
(and codified) as a legitimate variant in British English. Where we would draw the 
line would be in cases where a pronunciation is considered to be incorrect or 
stigmatised, for example, the pronunciation of ‘nuclear’ as NYOO-kill-uhr instead of 
NYOO-kli-uhr or ‘mischievous’ as miss-CHEE-vi-uhss instead of MISS-chiv-uhss.”  

 
“There are many British place names which have more than one pronunciation. In 
some cases, the local pronunciation is at odds with the accepted national 
pronunciation. In other cases, there is more than one pronunciation accepted 
locally – and pronunciations can also change over time so we constantly revisit our 
database recommendations and update them as new information comes to light.” 

 
The Adviser hoped this information was helpful; while it recommended the pronunciation 
preferred by the complainant, it noted that an anglicised pronunciation was also 
acceptable.  The Adviser noted that Audience Services had acknowledged the 
complainant’s concern and apologised if a mistake had been made.  She noted that 
decisions about pronunciation in BBC output were editorial ones made by BBC programme 
makers. Under the terms of the Royal Charter the direction of the BBC’s editorial and 
creative output was defined as a duty that was the responsibility of the BBC Executive 
Board rather than the BBC Trust. 
 
Taking this into account the Adviser considered Trustees would be likely to conclude that 
BBC Audience Services had given a reasoned and reasonable response to the complaint 
and had acted appropriately in declining to enter into further correspondence.  She 
therefore did not consider it was appropriate, proportionate or cost-effective to proceed 
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. The Adviser did not 
propose to put it before Trustees. 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant requested a review by Trustees on several grounds, but mainly because 
“the 3rd complaint was not looked at by the BBC at all”.  
 
He stated that the “the incorrect ‘RonDar’ pronunciation is not accepted locally”; rather, it 
is “of great irritation locally and across Wales”. 
 
He objected to a lack of acknowledgement that the pronunciation was wrong, 
commenting: “in fact the phrase ‘…if the pronunciation’ was wrong. It seems that the BBC 
believes it is acceptable as an anglicised pronunciation, this was my suspicion”.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the points made by the complainant, the BBC and the Adviser. 
 



 

May & June 2015 issued July 2015 27 
 

The Trustees agreed this was a sensitive matter in the context of the United Kingdom and 
its devolved nations. There was a Welsh pronunciation and an anglicised one and both 
were deemed acceptable by the BBC’s pronunciation unit. However, Trustees understood 
that to someone who used the Welsh pronunciation the anglicised version would feel 
wrong.  
 
However, the Panel also noted that the matter of pronunciation is the responsibility of the 
Executive Board alone.  As the Royal Charter (article 38, (1) (b) and article 38, (1) (c)) 
sets out, “the direction of the BBC’s editorial and creative output” and its “operational 
management” are specifically defined as duties of the Executive Board and ones in which 
the Trust does not get involved. This did not engage the Editorial Guidelines.   
 
The Panel therefore concluded that, were the complaint to come to it on appeal, there 
was no reasonable prospect of it upholding the complaint. It was not appropriate to take 
this on appeal.  
 
However, the Panel did note that the pronunciation policy set out that matters regarding 
pronunciation should be reviewed on a regular basis. Trustees would write to the Director 
of BBC News and ask him to consider whether this decision requires a review1.  
 
The Panel agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                
1 As this matter was cross-divisional, the Trust Unit wrote to the BBC’s Chief Complaints Adviser instead of the Director, BBC News 

on behalf of the Board. 



 

May & June 2015 issued July 2015 28 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about the BBC’s coverage of 
unemployment 

Complaint 
 
The complainant said that the BBC had failed to cover stories relating to unemployment 
and the job search market. He detailed in his complaint a list of subjects he said had been 
ignored by the BBC. These included stories relating to Jobcentre Plus closures, the misuse 
by employers of the minimum wage, job creation, apprenticeships and problems dealing 
with recruitment agencies. The complainant outlined difficulties he had experienced when 
searching for articles about unemployment on the BBC website. 
 
BBC Audience Services made the following points:  
 

• Not everyone would agree with the BBC’s choices on which stories to cover. These 
were subjective decisions made by news editors and the BBC accepted that not 
everyone would think that they were correct on each occasion. 

• Several factors were taken into consideration when deciding how to put together 
news output. These included whether the story was new and required immediate 
coverage, how unusual the story was, and how much national interest there was 
in the story. 

• They pointed to a few recent examples where the BBC website had covered news 
relating to Jobcentre Plus, benefits sanctions and the minimum wage and articles 
relating to unemployment as part of the BBC’s general election coverage. 

• They noted that the BBC News website acted as an archive and the complainant 
should be able to find stories using the search box on the site. 

 
In concluding the correspondence Audience Services said they had nothing further to add 
and that they did not believe the complaint had raised an issue that justified further 
investigation. 
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the substance of his complaint.   
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) noted that Audience Services had ceased 
handling the complaint at Stage 1 and that the complaint had not gone to Stage 2. She 
decided that the point she should consider was whether the complainant’s appeal against 
the decision of Audience Services not to correspond further had a reasonable prospect of 
success.  
 
The Adviser decided that the complainant’s appeal did not have a reasonable prospect of 
success. 
 
She acknowledged the difficulties and frustrations the complainant had experienced in 
searching for a job.  
 
The Adviser noted, however, that issues relating to the choice of stories that the BBC 
covered were editorial and creative decisions which were the responsibility of the BBC’s 
Executive Board and not a matter for the BBC Trust unless they involved a breach of 
editorial standards.  She noted that such decisions were matters where news editors were 



 

May & June 2015 issued July 2015 29 
 

free to exercise editorial judgment and that it was bound to be the case that not everyone 
would agree with each decision. 
 
She also noted that Audience Services had directed the complainant to several stories on 
the BBC website which were related to unemployment.  One of these featured the naming 
of 48 employers who had paid their workers less than the minimum wage; one explained 
how the jobless figures are calculated and one was a Reality Check article on the Election 
2015 pages which examined government claims that it had created 1,000 jobs a day since 
it took office in 2010. The Adviser also noted that there was a Reality Check article which 
looked at the creation of apprenticeships.   
 
She noted the complainant would have preferred there to be more coverage of these 
subjects, but she considered Trustees would not agree that the BBC had ignored the 
range of stories mentioned in the complaint. 
 
Taking this into account, the Adviser considered Trustees would be likely to conclude that 
BBC Audience Services had given a reasoned and reasonable response to the complaint 
and had acted appropriately in declining to enter into further correspondence.  She 
therefore did not consider it was appropriate, proportionate or cost-effective to proceed 
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. The Adviser did not 
propose to put it before Trustees.  
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that Trustees review the decision of the Adviser that the appeal 
should not proceed.  
 
He felt that “despite repeatedly showing proof of the way that the unemployed have been 
treated the BBC STILL refuses to publish the whole set of issues, so the viewer gets the 
full facts”. He highlighted the following topics as being under-reported on BBC News: 
Jobcentre Plus closures, sanctions that are unfair and used to better the statistics, and 
ONS 
statistics.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the points made by the complainant, the BBC and the Adviser.  
 
Trustees understood that the complainant found BBC coverage of unemployment to be 
lacking. 
 
However, the Panel noted that decisions concerning news coverage would be for the 
Executive to take.  As the Royal Charter (Article 38, (1) (b)) sets out, “the direction of 
the BBC’s editorial and creative output” is specifically defined as a duty of the Executive 
Board. The Trust does not get involved, unless, for example, such a decision relates to 
a breach of the BBC’s standards. In this case, the Panel did not consider the 
complainant had raised any evidence that the BBC’s Editorial Guidelines had been 
breached.   
 
The complainant had received reasoned and reasonable replies. It was not appropriate, 
proportionate or cost-effective to take the complaint on appeal.  
 
The Panel concluded that there was no reasonable prospect of success for an appeal. 
 



 

May & June 2015 issued July 2015 30 
 

The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration.  
 
 



 

May & June 2015 issued July 2015 31 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about seating arrangements for 
BBC Breakfast presenters 
 
Complaint 
 
The complaint concerned seating arrangements for presenters on BBC Breakfast.  The 
complainant made the following points during her correspondence with the BBC:  
 

• She queried why the male presenter always sat so that he appeared on the left-
hand side of the screen. 

• She considered the pattern was so well established that it was not accidental. 
• She acknowledged that the BBC said it was committed to equal opportunities, but 

considered that this did “not justify seating presenters on the basis of their sex”.   
• She queried who was responsible for the policy.  
• She asked for the reasoning behind it.   

 
BBC Audience Services made the following points in response:  
  

• They assured the complainant that there was no policy of seating presenters in a 
particular position on the basis of their sex.  

• The BBC was committed to equal opportunities for all, irrespective of ethnic or 
national origins, gender, marital status, sexuality, disability or age.  

• In selecting contributors and staff, the BBC aimed to employ those with the most 
suitable talents for the role.  

• They regretted that the complainant felt the need to complain and hoped this 
helped to clarify the situation.  

 
Audience Services said they had nothing further to add and did not consider the complaint 
raised a significant issue of general importance that justified further investigation. 
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the substance of her complaint.  She said 
her questions had not been answered and she wished to know who had decided the 
policy to seat presenters according to their sex and what was the reason behind it.  She 
considered the policy was “biased”.   
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) noted that Audience Services had ceased 
handling the complaint at Stage 1 and that the complaint had not gone to Stage 2. She 
decided that the point she should consider was whether the complainant’s appeal against 
the decision not to correspond further had a reasonable prospect of success.  
 
The Adviser acknowledged that this was a point the complainant felt strongly about; 
however, she considered her appeal did not have a reasonable prospect of success. 
 
She noted that the complainant considered she had identified a seating pattern in which 
the male BBC Breakfast presenter always sat so that viewers saw him on the left-hand 
side of the screen.  She noted that Audience Services had explained that it did not have a 
policy in relation to the seating pattern of BBC Breakfast presenters.  
 



 

May & June 2015 issued July 2015 32 
 

The Adviser noted that decisions about programme sets, including seating arrangements, 
were operational matters that rested with the BBC rather than the Trust. 
 
While she noted that the complainant considered the policy was indicative of “bias” the 
Adviser had not seen any information which supported this suggestion.  
 
She considered Trustees would be likely to conclude that Audience Services had given a 
reasoned and reasonable response to the concerns that had been raised and, in the 
interests of all licence fee payers, had behaved appropriately in deciding to close the 
correspondence.  She therefore did not consider it was appropriate, proportionate or cost-
effective to proceed with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. 
The Adviser did not propose to put it before Trustees.  
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that Trustees review the decision of the Senior Complaints Adviser 
that the appeal should not proceed.  
 
The complainant provided what she felt was additional evidence to support her opinion 
that the seating arrangement was not happening “by accident”. She suggested that the 
left side, according to ancient belief, was thought to be sinister and associated with evil, 
and that the practice of seating women to the left of men is a consequence of this belief. 
She felt that this arrangement on Breakfast was therefore inappropriate and placed 
women in an out-dated stereotypical role.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the points made by the complainant, the BBC and the Adviser.  
 
The Panel considered this issue was trivial. In any event “the operational management of 
the BBC” which would include the seating for presenters, is a duty that is the 
responsibility of the Executive Board (Royal Charter, Article 38, (1) (c)).  

 
It was not appropriate, cost-effective, or proportionate to take this appeal. The Panel 
concluded that there was no reasonable prospect of success for an appeal. 
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration.  
 
 
 
 
 
 



 

May & June 2015 issued July 2015 33 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about changes to the BBC 
website  
 
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The BBC Trust received two appeals from complainants who expressed dissatisfaction 
with the responses received at Stage 1regarding changes to the BBC website. In the 
interests of an efficient use of the licence fee, one consolidated reply was sent.   
  
The complainants made the following points:  
 

• They disliked changes made to the BBC Homepage and the BBC News website. 
• The BBC ignored feedback from users on the changes which were disliked by the 

vast majority.  
• Not enough research had been carried out by the BBC before the changes were 

made and questions were raised about the size and the make-up of the test 
audience. 

 
BBC Audience Services made the following points:  
 
To answer concerns about the Homepage: 
 

• Complainants were directed to a blog by the Senior Product Manager which 
detailed the reasoning behind the new layout. 

 
To answer concerns about the BBC News website: 
 

• Complainants were directed to two blogs by the Senior Product Manager. One set 
out the changes and one looked at reaction from readers. 

• Changes and improvements to the BBC News website were being made 
incrementally. 

• The volume and content of articles had not changed.   
• There was a lower volume of video being promoted on the section pages 

compared with the old design. 
• Further changes would be made to the breaking news banner and to the links to 

the Nations pages to improve navigation.  
• Quick links would be added to the live TV and Radio channels. 
• The new responsive News site was more cost-effective as only one site was 

necessary which adapted itself to the size of the screen it was being viewed on. 
• Feedback was being taken seriously and the BBC was continually trying to improve 

the services. 
• The design of the News website itself was tested thoroughly with thousands of 

real users globally before the launch. They outlined the programme of research.   
 
In concluding correspondence Audience Services said they had nothing further to add and 
that they did not believe the complaints had raised an issue that justified further 
investigation. 
 



 

May & June 2015 issued July 2015 34 
 

 
 
Appeal 
 
The complainants appealed to the BBC Trust on the substance of the complaint.   
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) noted that Audience Services had ceased 
handling the complaint at Stage 1 and that the complaint had not gone to Stage 2.  She 
decided that the point she should consider was whether the complainants’ appeals against 
the decision of Audience Services not to correspond further had a reasonable prospect of 
success.  
 
The Adviser decided that the appeals did not have a reasonable prospect of success. 
 
The new BBC Homepage 
The Adviser noted that the blog by the Senior Product Manager (which had been written 
when the new version had been released on mobile) outlined in detail the changes that 
had been made, the reasons for them, the road-testing that the BBC had carried out and 
some of the features which would be introduced in the future. 
 
The new BBC News website 
The Adviser noted that the blog by the Senior Product Manager explained in some detail 
the reasons for the introduction of the new responsive design, including its cost-
effectiveness and its improved layout.  The blog also set out some of the comments which 
had been received and went through some of the changes made in response to feedback 
from users. 
 
The Adviser noted also that the BBC had sought to reassure complainants that feedback 
was being taken on board and that “this is an ongoing process with further updates to be 
made”.  The blogs referred to by Audience Services in their responses had been closed to 
further comments, and users had been making comments via the Points of View message 
board. 
 
The Adviser noted that to address concerns about how much testing had been carried out 
among users before the changes were introduced, Audience Services had outlined the 
programme of research.  This she noted included detailed usability testing with 125 
participants and two rounds of surveys with 240 participants.  These participants had 
been recruited using an external agency. Another test involved over 2,000 users recruited 
from both inside and outside the BBC. 
 
Looking at the various responses sent by Audience Services, the Adviser considered that 
these replies to the complainants had been comprehensive and had sought to be 
transparent in seeking to address the issues raised. 
 
In addition the Adviser noted that the changes which had been made to the BBC website 
were part of the operational management of the BBC.  She noted that operational 
decisions rested with the Executive Board rather than the Trust.  The Trust only became 
involved if the decisions raised broader issues such as a breach of a station’s Service 
Licence – which the Adviser considered had not applied in this case. 
 
Taking this into account the Adviser considered Trustees would be likely to conclude that 
BBC Audience Services had given a reasoned and reasonable response to the complaint 
and had acted appropriately in declining to enter into further correspondence.  She 



 

May & June 2015 issued July 2015 35 
 

therefore did not consider it was appropriate, proportionate or cost-effective to proceed 
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. The Adviser did not 
propose to put it before Trustees.  
 
Request for review by Trustees 
 
One complainant asked that Trustees review the decision of the Senior Complaints Adviser 
that his appeal should not proceed.  
 
The complainant stated in his email of 25 May 2015 that he felt that many of the 
comments posted to the BBC blog posts about the website changes had been ignored, 
and that when the numbers surpassed 1,100 comments, the blog posts were closed 
down. He pointed out that there was a discrepancy in the numbers of people who tested 
the new pages, given in the Senior Editor’s blog post, compared with the response from 
BBC Audience Services.  
 
He objected to the “avenues of complaint” being shut down as being undemocratic, and 
pointed to the large volume of complaints as being a good reason for the Trust to 
consider the appeal.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the points made by the complainant, the BBC and the Adviser. 
 
The Panel agreed that the changes to the BBC website were an operational matter.  
Audience Services had provided replies which gave reasons for the changes and the 
testing that had taken place albeit they did not satisfy this complainant and others. 
Trustees noted the complainant stated that the original blog had said testing had taken 
place with eight people, but Trustees considered fuller information had been provided 
later; however, they agreed that this was not significant.   
 
The Panel noted that the Royal Charter (Article 38, (1) (c)) sets out that the BBC’s 
“operational management” is a duty of the Executive Board and one in which the Trust 
does not get involved unless, for example, it relates to a breach of the BBC’s editorial 
standards.  
 
The Panel did not consider there was anything to suggest a breach of the BBC’s 
editorial standards in this case and so it did not consider that it was appropriate, 
proportionate or cost-effective to take this case on appeal. The appeal had no 
reasonable prospect of success 
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not have a reasonable prospect 
of success and did not qualify to proceed for consideration. 
 
 
 
 
 


	Complaints and Appeals Board Findings
	Appeals to the Trust considered by the Complaints and Appeals Board

	Remit of the Complaints and Appeals Board
	Rejected Appeals
	Pre-broadcast – BBC One
	iPlayer catch-up radio service and handling of complaint

	The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did not qualify to proceed for consideration on appeal.
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about Jonathan Ross standing in for Steve Wright
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about an out of time complaint regarding Nick Robinson’s referendum report
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about BBC Weather reports
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about sports presenters and coverage of climate change
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about the BBC Midlands Today Twitter account
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about the use of the term “the Prophet Muhammad”, BBC News
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about Homes under the Hammer
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about the BBC’s coverage of unemployment
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about seating arrangements for BBC Breakfast presenters

	The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for consideration.
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about changes to the BBC website

	The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did not qualify to proceed for consideration on appeal.
	The Panel agreed that the changes to the BBC website were an operational matter.  Audience Services had provided replies which gave reasons for the changes and the testing that had taken place albeit they did not satisfy this complainant and others. T...

