
 

 

Getting the best out of the BBC for licence fee payers 

Complaints and 
Appeals Board Findings 
Appeals to the Trust 
considered by the 
Complaints and 
Appeals Board 
October 2013 issued December 2013 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 

 
 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

October 2013 issued December 2013  

 

Remit of the Complaints and Appeals Board 1 

Rejected Appeals 3 
Cancellation of appearance on Dragons' Den 3 
Lack of coverage by BBC News of a medical case involving alleged NHS negligence 7 
Midweek, BBC Radio 4 9 
Read Hear, Digital Red Button 13 
The Papers, BBC News Channel, 25 March 2013 16 
BBC News Online article last updated 10 February 2005 19 
Listener request features on BBC Radio Stoke 22 
Scheduling of Jerusalem: An Archaeological Mystery Story 26 
Decision of the BBC Executive that a complaint about Comic Relief in 2007 was out of time 29 
Alleged copyright infringement 32 
Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding the availability of Golf: 
The Open 2013 on BBC iPlayer 35 
Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding the amount of coverage 
given to a local political figure by BBC West Midlands 38 
Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding BBC snooker coverage 40 
Television Licensing 43 

Contents 



 

October 2013 issued December 2013 1 

 

Remit of the Complaints and 
Appeals Board 
The Complaints and Appeals Board (CAB) is responsible for hearing appeals on complaints 

made under all complaints procedures, as set out in the BBC Complaints Framework, 

other than editorial complaints and complaints about the Digital Switchover Help Scheme. 

Its responsibilities are set out in its Terms of Reference at: 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/

cab_tor.pdf 

All Trustees are members of the Board; Richard Ayre is Chairman. The duties of the CAB 

are conducted by Panels of the Board consisting of at least two Trustees, including the 

Chairman of the CAB and other Trustees as required. The Board is advised and supported 

by the Trust Unit. 

The Board considers appeals against the decisions and actions of the BBC Executive in 

relation to general complaints, fair trading, TV licensing and other matters including 

commissioning and procurement but not including editorial complaints and Digital 

Switchover Help Scheme complaints, as defined by the BBC Complaints Framework and 

Procedures. The Board will also consider complaints about the BBC Trust. 

The Board will consider appeals concerning complaints which fall within the BBC’s 

complaints process as set out in the BBC Complaints Framework and which: 

• raise a matter of substance – in particular, that there is sufficient evidence to 

suggest that the complaint has a reasonable prospect of success and there is a 

case for the BBC Executive to answer 

• have already been considered by the BBC Executive under stages 1 and 2 of the 

BBC’s general complaints procedures and which are now being referred to the 

Trust on appeal as the final arbiter on complaints (unless it is a complaint about 

the BBC Trust) 

The Board will aim to reach a final decision on an appeal within the timescale specified in 

the relevant Procedures. An extended timescale will apply during holiday periods when 

the Board does not sit. The complainant and BBC management will be informed of the 

outcome after the minutes of the relevant meeting have been agreed. 

The findings for all appeals considered by the Board are reported in this bulletin, 

Complaints and Appeals Board: Appeals to the Trust. 

As set out in the Complaints Framework and Procedures, the Board can decline to 

consider an appeal which in its opinion: 

• is vexatious or trivial; 

• does not raise a matter of substance; 

• is a complaint where the complainant has recourse to the law; 

• is a complaint where the complainant has recourse to other external authorities, 

for example the Information Commissioner or the Office of Fair Trading; and  

• is a Human Resources complaint as defined by the Complaints Framework and 

Procedures.  

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/cab_tor.pdf
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/cab_tor.pdf


 

October 2013 issued December 2013 2 

 

The Board also reserves the right to decline to hear an appeal whilst it relates to matters 

which are the subject of or likely to be the subject of, or relevant to, legal proceedings. 

The Board will not generally reconsider any aspects of complaints that have already been 

adjudicated upon or considered by a Court. 

Any appeals that the Board has declined to consider under the above criteria are reported 

in the bulletin. 

The bulletin also includes any remedial action/s directed by the Board. 

It is published at bbc.co.uk/bbctrust or is available from: 

The Secretary, Complaints and Appeals Board 
BBC Trust Unit 
180 Great Portland Street 
London W1W 5QZ 

 



 

October 2013 issued December 2013 3 

 

Rejected Appeals 

Appeals rejected by the CAB as being out of remit or because the complaints had not 

raised a matter of substance and there was no reasonable prospect of success. 

Cancellation of appearance on Dragons' Den 

The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 

decision of the BBC Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser that the complainant’s appeal 

did not qualify to proceed for consideration on appeal. 

 

Background  

 

The complainant and her husband had applied to be contestants on Dragons' Den and the 

complainant originally contacted BBC Audience Services on 27 April 2013 because her 

husband had been told in a phone call from the production team that their anticipated 

appearance on the programme had been cancelled due to contestant “over-booking”. (In 

subsequent correspondence she said that she had tried to contact the production team to 

discuss this further but had been unable to get a response over the weekend, so she 

contacted Audience Services instead).  She said that she and her husband had been 

through a selection process to appear on Dragons' Den. This began with an interview on 

10 April 2013 which was followed up with a telephone call on 17 April telling the 

complainant that they had been selected to attend the studio recording on 3 May 2013. 

She and her husband made plans to attend on this date, but she was contacted on 26 

April by the BBC to say that the production team had over-booked and their appearance 

would be cancelled. She said that no other explanation was given. 

 

The complainant followed up her initial contact with another phone call to Audience 

Services two days later on 29 April, following a phone call from a member of the 

production team on that day, and said she would like to lodge an official complaint about 

her experience. The production team had again told her that she could not be in the show 

because contestants had been over-booked, but also told her that someone would be in 

touch with her the following day. No-one telephoned her the following day, but she 

received an email containing all the instructions for the recording day on 3 May 2013 and 

the email also contained details of a hotel room booking in her name for 2 May 2013. The 

complainant thought the production had had a change of heart and she prepared to travel 

to the recording. However, she received another phone call from the logistics team on 2 

May 2013, the day she was due to travel to the hotel, prior to the recording on the 

following day, telling her that the email had been sent in error. 

 

Appeal 

 

The complainant escalated her complaint to the BBC Trust on 25 June 2013, asking for 

confirmation that she had been treated correctly, and asking the Trust to confirm that it 

agreed with the policy, set out to her by the Series Producer of Dragons' Den, that the 

BBC could stand down the complainant from the programme at any time.   

 

Decision of the Senior Editorial Strategy Adviser 

 

The Senior Editorial Strategy Adviser (“The Adviser”) carefully read the correspondence 

that had passed between the complainant and the BBC, and she acknowledged the 



 

October 2013 issued December 2013 4 

 

strength of the complainant’s feelings arising from her experience as a potential 

contestant on Dragons’ Den. 

 

The Adviser noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between the 

Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust and 

that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The direction of the BBC’s 

editorial and creative output” was specifically defined in the Charter (paragraph 38, (1) 

(b)) as a duty that was the responsibility of the Executive Board, and one in which the 

Trust did not get involved unless, for example, it related to a breach of the BBC’s editorial 

standards which did not apply in this case. Decisions relating to the choice of which 

contestants should have been invited to participate in a programme fell within the 

“editorial and creative output” of the BBC and were the responsibility of the BBC 

Executive.   

 

The Adviser noted that the complainant felt she had been badly let down by the 

production team as a result of the management of the Dragons' Den contestant selection 

process, and noted the complainant's concerns about the way her complaint had been 

handled by the BBC Executive.   

 

The Adviser noted the Dragons' Den casting policy as referred to in the Series Producer’s 

responses of 13 May and 23 May 2013: 

 

“During the casting process you were also made aware that the producer’s 

decision is final and any place you are offered in the den can be withdrawn at any 

time.” 

 

The Adviser noted that the complainant understood this to have been applicable up to the 

point of final selection for a place in the studio recording but, having been told she had 

passed her interview and been selected for a place, she considered that she and the BBC 

had responsibilities to each other. Although the Adviser appreciated that the complainant 

was very disappointed with the producer’s decision, she did not consider that Trustees 

would be of the view that any evidence had been presented which contradicted the 

statement of the Series Producer that the complainant had been made aware that any 

place offered could be withdrawn at any time. 

 

The Adviser noted that the complainant felt that the offer of a place on the programme 

had been withdrawn for “no reason at all”.  She noted that in phone calls dating from 26 

April 2013, members of the production team had given “over booking” as the reason why 

the offer of a place on the programme was withdrawn from the complainant.  She also 

noted that the Series Producer had offered a more detailed explanation of the 

consequences of the over-booking in his response of 13 May 2013: 

 

“My reason for withdrawing the offer was to mitigate the risk of you coming to 

Manchester and going home without being filmed. I have no control over how long 

the Dragons talk to each entrepreneur and with roll overs already happening the 

chance of you making it in to Den is now very slim. I am confident that our team 

informed you of this with plenty of time to amend your plans.” 

 

The Adviser thought the Trustees would consider that the complainant had received a 

reasoned and reasonable response as to why the offer of a place had been withdrawn, 

though it was regrettable that this had occurred so close to the date of recording. 

 



 

October 2013 issued December 2013 5 

 

The Adviser noted that there had been a misunderstanding with regard to an email sent 

in error from a member of the production team to the complainant containing a 

confirmation of a hotel booking in her name together with joining instructions for the 

studio recording, and that the resulting disappointment arising from this error had been 

very distressing. This disappointment had apparently been compounded by the poor 

manner in which the complainant felt her concerns had been dealt with by members of 

the production team, including the Series Producer. 

 

The Adviser noted that in his response of 23 May 2013, the Series Producer apologised to 

the complainant: 

 

“I apologise if my email came across to you as patronising and arrogant, this was 

not my intention. 

 

I appreciate your disappointment at not making it into the Den. In my first email I 

did explain why this decision was made and it is very unfortunate that not every 

entrepreneur makes it into the Den, even when they have excellent products. 

 

At your initial audition in London we recorded you agreeing to a checklist, where 

one of the main points states: The BBC has no obligation to use my contribution 

and has the right to stand me down at any time. 

 

I am sorry that you were stood down on this occasion and I wish you all the best 

with your business in the future.”  

 

The Adviser considered that the Trustees would be of the view that as the complainant 

had received an apology from the Series Producer this element of the complaint had been 

resolved, though she appreciated that the experience had been very disappointing and 

distressing for the complainant. 

 

However, the Adviser did not believe that any elements of the complaint raised such 

serious issues that further action would be required.  She therefore decided the appeal 

did not have a reasonable prospect of success and did not propose to put it before 

Trustees. 

 

Request for review by Trustees 

 

The complainant asked Trustees to review the decision of the Senior Editorial Strategy 

Adviser not to proceed with the appeal. She reiterated that she did not think the apology 

from the Series Producer was sufficient. 

 

The Panel’s decision 

 

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Senior 

Editorial Strategy Adviser, and the challenge to the Head of Editorial Standards’ decision. 

 

The Panel had sympathy with the complainant's position. The Panel  agreed that the 

mistakenly emailed hotel booking which led to the final confirmation that the complainant  

had been stood down on the morning of the day she was due to travel had been 

confusing and upsetting for her. This matter had not been well handled. The Panel noted 

however that potential contestants were informed that some of them might not make it 

into the final programme, and agreed with the Adviser that it is an operational decision 



 

October 2013 issued December 2013 6 

 

for the BBC to stand down potential participants when they believe that there is a risk of 

over-booking.     

 

The Panel was satisfied that an apology had been given to the complainant both for the 

email sent in error and for the fact that the complainant felt patronised at the tone of the 

BBC's responses, and that there was no further action to be taken in this particular 

instance. The Panel would, however, write to the BBC Executive to ask if there were any 

lessons that could be learned from the complainant’s experience. 

 

The Panel therefore agreed that the appeal did not have a reasonable prospect 

of success and did not qualify to proceed for consideration. 

 

 



 

October 2013 issued December 2013 7 

 

Lack of coverage by BBC News of a medical case 
involving alleged NHS negligence 

The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 

decision of the BBC Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser that the complainant’s appeal 

did not qualify to proceed for consideration on appeal. 

 
Appeal 
  
The complainant contacted the BBC Trust to complain that BBC News refused to report 
his son’s experiences with the NHS unless they had his son’s permission. The complainant 
said that he was not able to contact his son to obtain his consent, but that at the time of 
his son’s treatment he was the main carer and had documentation to support this. The 
complainant stated that the story would not be about his son per se but about his (the 
complainant's) own experiences as a father. 
 
The complainant had previously received responses on this matter from the Head of 
Editorial Compliance and Accountability, BBC News, at Stage 2 of the BBC’s complaints 
process. 
 
Decision of the Senior Editorial Strategy Adviser 
  
The relevant correspondence was reviewed by the Trust Unit including the Senior Editorial 
Strategy Adviser (“the Adviser”) and an independent editorial adviser. 
  
The Adviser decided that the complainant’s appeal did not have a reasonable prospect of 
success and it should not, therefore, be put before Trustees. 
 
When looking into the relevant correspondence, the Adviser bore in mind the BBC’s 
Editorial Guidelines.  In this case, the particular section dealing with the principles of 
Fairness, Contributors and Consent was applicable as well as the specific guideline on 
Contributors and Informed Consent. 
 
Section 6: Fairness, Contributors and Consent 
 
The Adviser noted that BBC News had considered whether the complainant’s allegations 
about the NHS in relation to his son’s treatment could be reported.  They had contacted 
some of the relevant parties involved and had come “to the initial conclusion” that under 
the BBC’s Editorial Guidelines they “could not proceed without first hearing from your son, 
who is, after all, central to the narrative.”   BBC News had noted that the complainant had 
suggested that the coverage could be about his own story, as the father of the patient 
involved.  However, they had concluded that “there would be no story without your son” 
and for this reason it would not be possible to proceed without at least getting permission 
from his son to have his picture and details of his case made public.  On this point, the 
Adviser considered Trustees would be likely to be of the view that BBC News had fully 
taken into account the requirements of the relevant Editorial Guidelines in reaching their 
decision.  For this reason, she decided it was not appropriate to refer this appeal to the 
Complaints and Appeals Board. 
 
The Adviser noted that BBC News had stated in their Stage 2 response to the complainant 
that “if your son does want us to feature the case or talk to us, BBC South East would still 
be interested in covering the story”. This, however, would be a decision for BBC News and 
not the Trust. 
 



 

October 2013 issued December 2013 8 

 

The Adviser explained that the Royal Charter and the accompanying Agreement between 
the Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust 
and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The direction of the 
BBC’s editorial and creative output” was specifically defined in the Charter (paragraph 38, 
(1) (b)) as a duty that was the responsibility of the Executive Board, and one in which the 
Trust did not get involved unless, for example, it related to a breach of the BBC’s editorial 
standards which did not apply in this case. Decisions relating to the editorial judgement of 
BBC News on whether to investigate a news story fell within the “editorial and creative 
output” of the BBC and were the responsibility of the BBC Executive.   
 
It followed from this that, while she was sympathetic to the complainant’s situation and 
the frustrations he had experienced during the care for his son, she did not consider the 
appeal had a reasonable prospect of success.  She therefore decided that it should not be 
put before Trustees. 

 

Request for review by Trustees 

 

The complainant asked Trustees to review the decision of the Senior Editorial Strategy 

Adviser not to proceed with the appeal. He reiterated why he thought that this was an 

important story and the BBC should report on this in the public interest. 

 

The Panel’s decision 

 

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Senior 

Editorial Strategy Adviser, and the challenge to the Head of Editorial Standards’ decision. 

 

While Trustees were saddened by the complainant’s circumstances, they agreed that the 

BBC programme makers had to make decisions as to how to  correctly apply the BBC 

Editorial Guidelines covering consent in making content. In this case the BBC had decided 

they required the explicit permission of his son to run the story. The Panel was mindful 

that it is important for the BBC to respect the right of individuals to privacy. 

 

The Panel noted that BBC News considered that ““there would be no story without [the 

complainant’s] son”. The Panel agreed that decisions relating to what stories to cover are 

editorial matters and are therefore a matter for the BBC Executive and not for the Trust. 

 

The Panel therefore agreed that the appeal did not have a reasonable prospect 

of success and did not qualify to proceed for consideration. 

 

 



 

October 2013 issued December 2013 9 

 

Midweek, BBC Radio 4 

The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 

decision of the BBC Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser that the complainant’s appeal 

did not qualify to proceed for consideration on appeal. 

 
Background  
 
The complainant wrote to the producer of Midweek on 23 January 2013 requesting that 
she consider having him as a guest on the programme. He explained that he is a botanist 
and author with a special interest in great tree species of the world. 
 
The complainant’s request was turned down by the programme producer in a letter dated 
23 April 2013. She said that, although the complainant’s story was interesting, it was too 
similar to others which had recently been featured on the programme. 
 
There followed an exchange of correspondence it which the complainant alleged that the 
decision not to use him as a guest was based on his lack of celebrity status. This 
culminated in the Controller of Radio 4 responding at Stage 2 of the complaints process. 
She did not accept that the complainant was rejected as a guest on Midweek on the basis 
of an absence of celebrity status or a major publisher for his book. Neither did she accept 
that this was a breach of the BBC’s obligations on impartiality. She stated that in her view, 
Midweek had a very broad range of speakers with a variety of opinions and backgrounds. 
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust, saying that he was dismayed by the 
responses he had received so far.  He summarised his concerns as being that the 
producer of Midweek: 
 

“…chose to have BBC celebrity guests rather than myself, even though my 
storylines were more original and of better quality than those of the celebrities. I 
believe she did this as she thought it would result in more listeners to Midweek.” 

 
The complainant considered that such a policy was detrimental to the interests of the BBC 
and its listeners. 
 
He said that in their previous responses to him, the BBC had not made any attempt to 
answer the four questions he had put to them, and said he requested and required 
answers to them. He said these were: 
 

1. Had his name been Monty Don, with the same suggested storyline, he would have 
been invited on the programme. 
 

2. That his storylines were not in any way similar to those of the “celebrity botanists” 
appearing on Midweek. 

 

3. That his three suggested storylines were of better “quality and original content” 
(Radio 4’s published policy) than those of the botanists who did appear on 
Midweek. 

 

4. That Sir David Attenborough was on the programme solely because of his celebrity 
and BBC status. 

 



 

October 2013 issued December 2013 10 

 

The complainant added that the argument that the programme did often include non-
celebrity guests and therefore the programme could not be accused of bias was “clearly 
nonsensical, demonstrably illogical and would not stand up to any serious scrutiny.” 
 
He said the matter could be resolved if the producer were to invite him to appear on the 
programme at a future date. 
 
Decision of the Senior Editorial Strategy Adviser 
 
The Senior Editorial Strategy Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that 
had passed between the complainant and the BBC, and acknowledged the strength of the 
complainant’s feelings. 
 
The Adviser noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between the 
Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust and 
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The direction of the BBC’s 
editorial and creative output” was specifically defined in the Charter (paragraph 38, (1) 
(b)) as a duty that was the responsibility of the Executive Board, and one in which the 
Trust did not get involved unless, for example, it related to a breach of the BBC’s editorial 
standards. Decisions relating to the choice of contributors invited onto a programme fell 
within the “editorial and creative output” of the BBC and were the responsibility of the 
BBC Executive.   
 
The Adviser noted the complainant’s allegation that not inviting him to take part in the 
programme was “a serious transgression of the principal and most binding of the BBC’s 
tenets, that of impartiality”.  
 
She noted that all BBC output was expected to meet the values and standards set out in 
the Editorial Guidelines.  For completeness, the Editorial Guidelines can be found in full 
here: www.bbc.co.uk/editorialguidelines; however the relevant section relating to 
Impartiality stated:  
 

Impartiality lies at the heart of public service and is the core of the BBC's 
commitment to its audiences.  It applies to all our output and services - television, 
radio, online, and in our international services and commercial magazines.  We 
must be inclusive, considering the broad perspective and ensuring the existence of 
a range of views is appropriately reflected. 

 
The Adviser appreciated that the complainant felt very strongly that his lack of celebrity 
status had precluded him from taking part in the programme, and that he believed his 
view was supported by the fact that his own ideas, submitted on 23 January 2013, were 
similar to ideas presented on the programme well after the date that his own ideas had 
been rejected.  
 
With regard to the complainant’s concern that his storylines were similar to those later 
presented on the programme by other botanists, the Adviser did not believe that Trustees 
would consider the alleged similarity of programme ideas submitted by the complainant to 
those of other more famous botanists to be evidence of a lack of impartiality on the BBC’s 
part.  The Adviser noted that the producer had sought to reassure the complainant in her 
response of 13 May 2013 that she had not adapted or passed on any of his story ideas.  
 
The Adviser noted that in her stage 2 response of 25 June 2013, the Controller of Radio 4 
explained that achieving the right blend of speakers and subjects for the programme took 
account of a range of considerations and was far from an exact science; inevitably, 
opinions in matters of editorial judgment would differ. The Adviser believed that Trustees 

http://www.bbc.co.uk/editorialguidelines


 

October 2013 issued December 2013 11 

 

would be like to conclude that there was no evidence to suggest that the Controller of 
Radio 4 was incorrect in stating that Midweek did have a broad range of speakers with a 
variety of opinions and backgrounds, in accordance with the BBC’s impartiality guidelines. 
 
She noted the examples given by the programme producer in her response of 13 May 
2013: 
 

“Midweek frequently features guest who are not well-known and who are invited 
to take part in the programme because they have a compelling story to tell.  In 
recent weeks we have heard from a range of people with different experiences 
including Gladys Hudgell and Eva Rodwell, who remembered their days working in 
the sugar factories of East London; Ruth Brooks, an amateur scientist who came 
to science after a career as a teacher; tax inspector Kieran Holmes; artist Simone 
Sandelson, whose friendship with a Death Row prisoner inspired her work and 
young Welsh brewer Ffion Jones.” 

 
The Adviser understood that the complainant felt that his direct questions to the BBC 
Executive had not been answered in a way which was satisfactory to him, but these were 
questions about editorial and creative output which were matters for the BBC Executive 
rather than the Trust. However, she noted that the complainant had received responses 
from the producer and the Controller of Radio 4 which did address the subject of 
celebrity.  
 
With regard to the complainant’s view that the content of his own storylines was more 
original and of better quality than that of the botanists who did appear on the 
programme, the Adviser noted that an assessment of the quality of a particular storyline 
was an editorial decision. Such decisions relating to editorial and creative output were 
inevitably subjective, and not for the Trust to adjudicate.   
 
The Adviser did not believe that Trustees would be of the view that the complainant had 
presented evidence which would lead them to conclude there had been a breach of the 
guidelines on impartiality.  Therefore she considered that on this point, the appeal did not 
have a realistic prospect of success and should not be put before Trustees.  
 
In the absence of any evidence that there had been a breach of the Editorial Guidelines, 
the Adviser considered that, as set out above, decisions about which guests should be 
invited on to a programme were matters of “editorial and creative output” and, as such, 
were decisions which rested with the BBC and not the Trust.  Therefore, she considered 
that it would not be appropriate for Trustees to consider this point and did not propose to 
put it before the Committee.  

 

Request for review by Trustees 

 

The complainant asked Trustees to review the decision of the Senior Editorial Strategy 

Adviser not to proceed with the appeal. He said that he considered that there had been a 

breach of the Editorial Guidelines. He said that neither the BBC nor the Trust Unit had 

explained why the stories of the “celebrity botanists” who had appeared on the 

programme were better than his. 

 

The complainant argued that the evidence he had submitted would have resulted in 

judgment in his favour if it had been put before an English court. 

 



 

October 2013 issued December 2013 12 

 

The complainant criticised the Adviser’s statement that the choice of guests was an 

editorial decision, saying that this meant his only source of redress was via the staff of 

BBC Radio, who he had approached already. 

 

The Panel’s decision 

 

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Senior 

Editorial Strategy Adviser, and the challenge to the Senior Editorial Strategy Adviser’s 

decision. 

 

The Panel agreed that the choice of guests in BBC content was entirely a matter for the 

producers of that content and, ultimately, BBC senior management unless there had been 

a breach of the Editorial Guidelines. The Panel was satisfied that there was no evidence to 

suggest that in this case the Editorial Guidelines had been breached by not selecting the 

complainant as guest. The Panel could understand the complainant’s disappointment at 

not being selected but it did not consider that it was reasonable to expect the BBC to 

engage in detailed argument to justify its programme making choices. Nevertheless, the 

Panel noted that the BBC had gone to some lengths to explain the rationale behind its 

choices.  

 

The Panel was mindful of role of the Trust as distinct from that of the BBC Executive, and 

the importance of the Trust not interfering in the day-to-day programme making activities 

of the BBC. The Panel agreed that the matters raised by this complaint were about just 

such an activity, and it would therefore not be appropriate for this complaint to be 

considered by the Trust on appeal. 

 

The Panel therefore agreed that the appeal did not have a reasonable prospect 

of success and did not qualify to proceed for consideration. 

 

 



 

October 2013 issued December 2013 13 

 

Read Hear, Digital Red Button 

The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 

decision of the BBC Trust’s Head of Editorial Standards that the complainant’s appeal did 

not qualify to proceed for consideration on appeal. 

 
Appeal 
  
The complainant first contacted the BBC at Stage 1 to complain about the decision by the 
BBC to withdraw Read Hear on Digital Red Button on Ceefax. She stated that it was “a 
vital way” for disabled and/or elderly people such as herself who did not have access to 
the Internet, to keep up to date with relevant news and events.  
 
The BBC wrote to the complainant explaining that as part of Digital Switchover the 
services provided by Ceefax had been completely reorganised and due to limitations on 
capacity and financial considerations some parts of the service had been discontinued. 
Unfortunately Read Hear was among the pages which had been discontinued. The BBC 
added that information of relevance to disabled people could be found instead on the 
News Website, and that they were in discussions with the providers Read Hear to see if 
they could transfer their contributions to News Online.   
 

The complainant responded to the BBC stating that the response she had received 
did not address her concerns. She reiterated that Read Hear  provided information to 
disabled people, accessed by people like her, who cannot access the internet. She said it 
was a vital way for her to keep up to date with relevant news and events.  She did not 
understand why it had been withdrawn without assessing the impact on its users.  

 
The Editor, BBC News Online responded that he had nothing further to add to his 
previous response and referred the complainant to the BBC Trust. 

 
The complainant wrote to the BBC Trust on 4 July 2013. She asked to be informed what 
impact assessment, if any, had been undertaken prior to withdrawal of Read Hear and 
how it had been justified whereas services which had been retained “by and large” 
replicated news and entertainment available on other mainstream media and would be 
accessed by those able to access such information and entertainment by other means.  
 
She also asked whether it was taken into account that this “niche service” was one which 
the BBC had “an explicit and implicit duty to provide according to varied need”, and stated 
that the BBC was not entitled to just “follow the money”.  
 
She asked for her letter of complaint to be treated as a request to reinstate Read Hear.  
 
Decision of the Head of Editorial Standards 
  
The relevant correspondence was reviewed by the Head of Editorial Standards and an 
independent editorial adviser. 
 
Following receipt of the complaint, the Trust Unit wrote to the Editor, News Online 
requesting further details of the context in which Read Hear had been withdrawn as a 
result of Digital Switchover. The Editor wrote to them explaining that Read Hear consisted 
of a number of pages within the Red Button service’s section devoted to volunteering and 
community news, and they were withdrawn from the service as part of the scaling back of 
the service for technical and efficiency reasons. Whilst the Read Hear segment of the 
Ceefax Red Button service had been terminated, he said,  



 

October 2013 issued December 2013 14 

 

 
“we considered alternative options for providing a regular feature for the deaf 
community with short news updates relating to deaf issues. We have pursued this 
idea editorially and are currently planning to publish such a regular feature on the 
BBC News website, where we can publish efficiently, there are no technical 
constraints on the number of pages, and where we have a blog devoted to 
disability issues.” 

 
The Head of Editorial Standards hoped that this additional background information would 
be helpful to the complainant in understanding the reasoning behind the decision and 
News Online’s future plans to serve the deaf community. She also noted that, an Equality 
Assessment was not required for the removal of the Read Hear pages on Digital Red 
Button.   
 
 The Head of Editorial Standards did however appreciate that this particular complainant 
had stated that she had no access to the internet, and that the complainant had argued 
that there were many other disabled and/or elderly people who would be in a similar 
situation. She noted that the complaint’s local library offered free access to computer 
which might be of interest to the complainant.   
 
The Head of Editorial Standards considered the complaint against the Trust’s Complaints 
Framework. 
 
She noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between the 
Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust and 
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General.  
 
“The operational management of the BBC” is specifically defined in the Charter 
(paragraph 38, (1) (c)) as a duty that is the responsibility of the Executive Board, and one 
in which the Trust does not usually get involved unless, for example, it raises broader 
issues such as a breach of a station’s Service Licence.   
 
In her view the decision about what parts of the Ceefax service to retain following digital 
switchover was an operational matter and therefore this was the responsibility of the BBC 
Executive and was not a matter for the Trust.  
 
The Head of Editorial Standards therefore concluded that the complainant’s appeal to the 
Trust did not have a reasonable prospect of success and it should not, therefore, be put 
before Trustees. 

 

Request for review by Trustees 

 

The complainant asked Trustees to review the decision of the Head of Editorial Standards 

not to proceed with the appeal. She said that her point had been misunderstood and that 

the issue was not that she did not have access to a computer but that the nature of her 

disability meant that she could not use a computer and was therefore unable to access 

content available only on the Internet. She also said that because of her cognitive 

impairment she was unable to learn about and use new technologies. 

 

She stated that, while she had been told that the content had been subsumed into other 

output, this was not delivered in a manner that she was able to access and understand. 

She said that a decision had been taken to remove a valuable resource from an already 

disadvantaged minority while retaining many pages (such as news and sport) which were 

available to mainstream audiences in many other formats. 



 

October 2013 issued December 2013 15 

 

 

The complainant wanted it to be noted that the English used in her complaint and 

correspondence was not indicative of her use of English or language as it was written by a 

BSL interpreter to support her in making these points. 

 

The Panel’s decision 

 

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Head of 

Editorial Standards, and the challenge to the Head of Editorial Standards’ decision. 

 

The Panel noted the complainant’s clarification of her situation with regard to access to a 

computer, and that her issue was with the ability to use a computer rather than access.  

 

The Panel noted  that the Trust Unit had consulted Action on Hearing Loss (formerly 

known as the RNID) and with the complainant’s permission could pass on to the 

complainant details of a local support group who could help her access the information 

previously provided by Read Hear in other ways.  

 

The Panel agreed that the Trust’s Adviser had correctly concluded that the decision to 

remove the Read Hear pages from the Red Button was an operational matter for the BBC 

Executive and as such fell outside the Trust’s remit. The Panel noted that the Read Hear 

content was clearly of great value to the complainant and it understood her reasons for 

considering that it should have been continued on the Red Button service in preference to 

some of the other content that remained. The Panel agreed, however, that it was not 

appropriate for Trustees to become involved in the Executive’s decision with regard to 

what content was carried on the Red Button service. 

 

The Panel therefore agreed that the appeal did not have a reasonable prospect 

of success and did not qualify to proceed for consideration. 

 

 



 

October 2013 issued December 2013 16 

 

The Papers, BBC News Channel, 25 March 2013 

The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 

decision of the BBC Trust’s Head of Editorial Standards that the complainant’s appeal did 

not qualify to proceed for consideration on appeal. 

 
Background  
 
The complainant contacted the BBC on 28 March 2013 to complain about Kelvin 
MacKenzie’s appearance as a guest broadcaster The Papers, on the BBC News Channel. In 
the complainant’s view Mr MacKenzie lacked journalistic credibility and should not have 
been used.  
 
Following responses from BBC Audience Services, the complainant escalated his complaint 
to the Head of Editorial Compliance and Accountability for BBC News at Stage 2 of the 
process. 
 
The Head of Editorial Compliance and Accountability stated that 
 

“The Papers seeks to show a wide range of voices and opinions from those with 
knowledge of the media and current affairs. Guests are booked on that basis, and 
are paired with others who have different perspectives. As previously stated, 
Kelvin MacKenzie is a well-known radio broadcaster and columnist. We feel for 
these reasons, his inclusion is appropriate.” 

 
She explained that contributors to news programmes were chosen to  
 

“…reflect the many and varied views fairly, accurately and impartially. ‘The Papers’ 
seeks to show a wide range of voices and opinions from those with knowledge of 
the media and current affairs and reviewers are paired with others who have 
different perspectives.” 

 
“Editors are well aware that using Mr MacKenzie provokes strong views such as 
yours. However, for BBC News, just because some in the audience disagree with 
or dislike a pundit or commentator it is not a reason to bar him or her from 
contributing when editorially appropriate – particularly if, as is the case with Kelvin 
MacKenzie, many find him illuminating about politics and enjoy the fact that he 
makes waves and provokes argument.  You may believe he is a failure; others will 
disagree. BBC editors must use their editorial judgement about which contributors 
to use and when, and they strive to do so judiciously.” 
 

She also explained that the format of the programme meant that a wide range of 
contributors had been tried on air, with viewer feedback, both positive and negative, 
being taken into account when planning future bookings. 
 
Appeal 
 
The complainant escalated his complaint to the BBC Trust, and stated the main points of 
his complaint, asking whether Kelvin MacKenzie’s career history showed the mark of a 
good journalist. He cited Mr MacKenzie’s former record as editor of The Sun newspaper, 
as a columnist for The Daily Telegraph, and his evidence to the Leveson enquiry. 
 
Decision of the Head of Editorial Standards 
 



 

October 2013 issued December 2013 17 

 

The Head of Editorial Standards carefully read the correspondence that had passed 
between the complainant and the BBC, and she acknowledged the strength of the 
complainant’s feelings. 
 
She noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between the 
Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust and 
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The direction of the BBC’s 
editorial and creative output” was specifically defined in the Charter (paragraph 38, (1) 
(b)) as a duty that was the responsibility of the Executive Board, and one in which the 
Trust did not get involved unless, for example, it related to a breach of the BBC’s editorial 
standards which the Head of Editorial Standards believed Trustees would conclude did not 
apply in this case. Decisions relating to the choice of which contributors should have been 
invited onto a programme fell within the “editorial and creative output” of the BBC and 
were the responsibility of the BBC Executive.  
 
The Head of Editorial Standards noted that the relevant Editorial Guidelines in relation to 
this appeal were those on Impartiality and these had been referred to in the response of 
the Head of Editorial Compliance and Accountability, BBC News: 
 

We seek to provide a broad range of subject matter and perspectives over an 
appropriate timeframe across our output as a whole. 
 
We are committed to reflecting a wide range of opinion across our output as a 
whole and over an appropriate timeframe so that no significant strand of thought 
is knowingly unreflected or under-represented. 
 
We exercise our editorial freedom to produce content about any subject, at any 
point on the spectrum of debate, as long as there are good editorial reasons for 
doing so. 

 
She considered that the complainant had received a reasoned response to his complaint 
from the Head of Editorial Compliance and Accountability, BBC News, who had explained 
that: 
 

“BBC editors must use their editorial judgement about which contributors to use 
and when, and they strive to do so judiciously. 
 
The BBC’s Editorial Guidelines and the BBC’s Charter make it clear that it is the 
BBC’s role to portray the widest possible range of views and perspectives – even 
those that may be unpalatable to some – so that audiences are exposed to a 
gamut of opinion and can form their own judgements about what is going on in 
the world.” 

 
The Head of Editorial Standards appreciated that the complainant did not feel that Kelvin 
MacKenzie was a suitable contributor to News 24 and that, by choosing him to appear on 
air, the complainant believed that the BBC’s standards were getting lower because he did 
not consider Mr MacKenzie to be a credible journalist. The complainant’s view had been 
fed back to the producers as stated by the Head of Editorial Compliance and 
Accountability, BBC News: 
 

“As you know, the editor of  ‘The Papers’ was made aware of your concerns about 
the use of Mr MacKenzie and it was explained to you that the format of the show 
means a wide range of contributors have been tried on air, with feedback from 
viewers, both positive and negative, being taken into account when planning 
future bookings.”  



 

October 2013 issued December 2013 18 

 

 
The Head of Editorial Standards noted that the complainant wanted an answer to his 
question as to whether the BBC considered that Mr MacKenzie’s career history was that of 
a good journalist.  As the Head of Editorial Standards has already noted, decisions relating 
to programme contributors fall into the category of “editorial and creative output”. Mr 
MacKenzie’s career as a journalist was well known and it was an Executive decision as to 
whether they wished to use him.  
 
Having considered the responses already received by the complainant, the Head of 
Editorial Standards believed that Trustees would be of the view that the complainant had 
not made a case for the Executive to answer, and would consider that the complainant 
had received a reasoned and reasonable response to his concerns. It followed from this 
that the Head of Editorial Standards did not consider that the appeal had a reasonable 
prospect of success and she did not propose to put it before Trustees. 

 

Request for review by Trustees 

 

The complainant asked Trustees to review the decision of the Head of Editorial Standards 

not to proceed with the appeal. He reiterated his view that Mr MacKenzie was not suitable 

for use in the BBC’s news and current affairs programmes and made comparisons with 

decisions that had been taken with regard to Jonathan Ross and Russell Brand. 

 

The complainant also stated his view that appeals should not have to have a reasonable 

prospect of success in order to be considered by the Trust as “standards should be 

questioned and brought to the attention of those in authority, regardless of their possible 

success or failure.” 

  

The Panel’s decision 

 

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Head of 

Editorial Standards, and the challenge to the Head of Editorial Standards’ decision. 

 

The Panel noted the complainant’s view that Mr MacKenzie was of an insufficient standard 

to be used in BBC news and current affairs programmes. The Panel agreed, however, that 

the Head of Editorial Standards was correct to conclude that this is an editorial decision 

for the BBC Executive and as such fell outside the Trust’s remit. 

 

The Panel noted the complainant’s view that standards matters should be brought to the 

attention of those in authority regardless of the possible success or failure. In this case, 

Trustees were mindful that the relevant authority was not the Trustees but the Director of 

BBC News, represented by the Head of Editorial Compliance and Accountability. Trustees 

noted that the complainant’s views had been given consideration at that level and that he 

had been provided with the BBC’s response. Given that this editorial decision was an 

operational matter, there was nowhere further for this to be taken within the BBC’s 

complaint process. 

 

The Panel therefore agreed that the appeal did not have a reasonable prospect 

of success and did not qualify to proceed for consideration. 

 

 



 

October 2013 issued December 2013 19 

 

BBC News Online article last updated 10 February 
2005 

The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 

decision of the BBC Trust’s Senior Editorial Complaints Adviser that the complainant’s 

appeal did not qualify to proceed for consideration on appeal. 

 

Background 

 
The complainant had contacted the BBC in March 2013 in relation to an online article that 
had been published in 2005 about a civil case the complainant had been involved in 
relating to his earlier criminal conviction.   
 
The complainant had contacted the BBC a number of times requesting that the article be 
removed because, he stated, it contained inaccuracies, was having a negative impact on 
his health and ability to find work and related to a historic offence.  He also stated the 
article was inaccurate as the crime of stalking did not exist in law at the time the article 
was written.  The complainant wrote:  
 

“As the law now stands, it is no longer sufficiently fair or accurate to use a 
colloquial term relating to ‘stalking’, an entirely separate offence, to describe a 
case of harassment.  It is now legally recognised and enshrined in statute that 
stalking is a more serious offence than harassment due to the additional 
requirements necessary to prove liability, thus this description of me is both 
misleading and legally incorrect.   
 
Kindly note all issues are some 15 years old now and long since Spent.  I pray now 
to be allowed to get on with my life, owing to my unusual surname this is 
presently impossible”.  

 
The complainant was sent a response on 19 April 2013 from BBC Complaints which 
included the following statement from BBC News Online:  
 

“Our policy is that we don’t remove or amend archive material unless there is an 
inaccuracy in it because we treat our stories in the same way a newspaper would 
treat its archive material in a library - as a permanent record. At the time of 
publication the terminology we used was an appropriate way of describing crimes 
for which you were imprisoned, notwithstanding a more recent legal definition. In 
addition, the story is clearly date stamped. We are sorry if that is disappointing to 
you.” 

 
The complainant remained dissatisfied and renewed his complaint on 15 May 2013.  He 
argued the article gave an inaccurate figure for the amount of damages he had sued the 
police for.  He also referred to a previous article which he said had erroneously stated he 
had been imprisoned for three years.  He received a response from BBC Complaints 
noting that his case had been considered a number of times and the decision not to take 
down the article remained the same. The complainant remained dissatisfied and was sent 
a further response from the Head of Accountability, BBC News.  This stated:  
 

"… I can only endorse the replies that have previously sent you and we do not 
plan to take down the report.  The BBC considers each individual case carefully 
but has a very high threshold for agreeing to the removal of content relating to a 
formal public process which is on the record because of the value we place on BBC 
independence and trustworthiness; if we remove or alter content we effectively 



 

October 2013 issued December 2013 20 

 

censor the past.  This is a view we take in general and I can assure you that it is 
not about targeting or persecuting you personally."  

 
Appeal 
 
The complainant appealed against this decision to the BBC Trust on 16 July 2013.  He 
stated that the article was having a damaging effect on his ability to find work, his private 
and family life, and his mental health.  He also stated that it contained inaccuracies, he 
stated that he “was never a stalker”– as the offence of “stalking” had only been 
introduced in 2012 – and the report was not a fair and accurate description of the offence 
of “harassment” for which he had been convicted.  The complainant said that he would 
now like to be allowed to rebuild his life.  He therefore asked for the article to be removed 
from the BBC’s website. 
 
Decision of the Senior Editorial Complaints Adviser 
 
The Senior Editorial Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence 
which had passed between the complainant and the BBC, and she acknowledged the 
strength of the complainant’s feelings.  However, she noted the response given by the 
BBC Executive, in particular: 
 

• BBC News has a policy of not removing or amending archive material and it is 
regarded – as a newspaper would its archive – as a permanent record. 

 

• The BBC has a very high threshold for agreeing to remove content relating to a 
formal public process which is on the record because of the value it placed on the 
BBC’s independence and trustworthiness.   

 

• At the time of publication, the terminology used in the article had been 
appropriate – notwithstanding a more recent legal definition – and the article is 
clearly date stamped to show when it had been published.   

  
The Adviser accepted that the existence of the article could well have a damaging effect 
on the complainant but considered that Trustees would be likely to conclude that the 
Executive had made a reasonable case for not agreeing to the complainant’s request to 
remove it.   
 
The Adviser also noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between 
the Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust 
and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The direction of the 
BBC’s editorial and creative output” was specifically defined in the Charter (paragraph 38, 
(1) (b)) as a duty that was the responsibility of the Executive Board, and one in which the 
Trust did not get involved unless, for example, it related to a breach of the BBC’s editorial 
standards which did not apply in this case. Decisions relating to whether or not to remove 
or amend online content fell within the “editorial and creative output” of the BBC and 
were the responsibility of the BBC Executive.   
 

The Adviser therefore considered that Trustees would conclude the Executive had 

provided a reasoned and reasonable response to the complainant’s concerns.  She did not 

consider the appeal had a reasonable prospect of success and did not propose to put it 

before Trustees. 

 

Request for review by Trustees 

 



 

October 2013 issued December 2013 21 

 

The complainant asked Trustees to review the decision of the Senior Editorial Complaints 

Adviser not to proceed with the appeal. He repeated his argument with regard to the 

description of him as a stalker, and in particular that such an offence did not exist at the 

time the article was first authored. He referred to the previous inaccuracy in connection 

with the length of his sentence, and stated the article continued to inaccurately report the 

sum for which he had attempted to sue the police. The complainant said that for these 

reasons alone the article should be deleted. 

 

The complainant went on to argue further for the removal of the article, stating his belief 

that the original case had been a miscarriage of justice and that the BBC would lose 

nothing in removing the article. 

 

The Panel’s decision 

 

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Senior 

Editorial Complaints Adviser, and the challenge to the Senior Editorial Complaints Adviser’s 

decision. 

 

The Panel noted the complainant’s argument, and the material he had provided in support 

of his view that the original case had been flawed. The Panel agreed, however, that there 

was no evidence to suggest that the basis of the report and, in particular, the description 

of the complainant as a stalker, had been inaccurate at the time it was published. 

 

The Panel noted that an inaccuracy regarding the length of the complainant’s sentence in 

another article had been corrected, although the complainant did not accept the BBC’s 

apology. The Panel also noted that the complainant had raised the question of the 

accuracy of the article’s reference to the sum for which the complainant had attempted to 

sue the police. The Panel noted that it could not see in the correspondence any answer to 

this point from the BBC and it agreed that, as this was a first-party complaint about a 

published story, there is no time limit for considering a complaint of this nature. The Panel 

agreed that this element should be returned to the relevant stage of the complaints 

process for a BBC response. 

 

Notwithstanding the accuracy point which remained to be resolved, the Panel agreed that 

the principle of treating the BBC’s published material as an online archive was an 

operational matter for the BBC Executive and, as such, fell outside the Trust’s remit. 

 

The Panel therefore agreed that the appeal did not have a reasonable prospect 

of success and did not qualify to proceed for consideration. 

 



 

October 2013 issued December 2013 22 

 

Listener request features on BBC Radio Stoke 

The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 

decision of the BBC Trust’s Senior Editorial Complaints Adviser that the complainant’s 

appeal did not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Background  
 
The complainant contacted the BBC about Radio Stoke’s Saturday morning output on 30 
May 2013.  He described how the morning programme had been taken over by David 
Smith from its previous presenter Stuart George.  He noted that Mr Smith had said he 
would continue all the regular features of the show and that the complainant had 
submitted a musical feature idea for the station.  The complainant stated:  
 

He [Mr Smith] also acknowledged - on-air - an e-mail passed onto him (by Stuart 
George) which contained a highly-original suggestion for the show's "Six Songs In 
Six Seconds" feature. But this idea was not used on that particular weekend. 
However, around a month later, a suspiciously-similar item was aired, but with all 
my musical content changed. NO mention of my name was ever made; similarly, 
NO credit was ever given for my original creative contribution, and listeners were 
given the distinct impression Mr.Smith had devised it all. 
  
The feature often relies upon a link - either between all 6 song titles, or some 
song titles, and some artists. As I had made my link all six ARTISTS, it was unique 
(this NEVER having been done before).  

 
He also complained that, despite the initial assurance that established features would 
remain, request slots had been removed from the programme.  
 
The complainant received a response from BBC Audience Services on 5 June 2013.  This 
set out that the complainant had previously contacted BBC Radio Stoke directly, but the 
station had not been able to establish exactly what output his complaint referred to.  It 
noted that the idea to play six linked pieces of music within a six seconds had been a 
well-established feature on the station, and that the complainant’s suggestion was ‘a 
twist’ to that idea.  It also acknowledged the station had used the premise of the 
complainant’s suggestion – albeit with different pieces of music – and stated:  

 
“David Smith did indeed have an idea passed to him via Stuart George, as you 
say, but as it turned out he couldn’t get hold of the specific songs suggested 
therein so instead he altered the idea to use a few weeks later with songs he 
could actually get hold of and which worked in the slot. When doing so, he simply 
forgot to credit and thank you for the original idea submission.  
...it was nothing more than a genuine, and of course unfortunate and regrettable, 
oversight for which the station offers its apologies here. BBC Radio Stoke do wish 
to thank you for your contribution here, but at the time of broadcast it was simply 
that some time had elapsed in the meantime meaning it had slipped David's mind 
by the time the feature was transmitted on the show, that's all.” 

 
The complainant remained dissatisfied – he considered the pieces of music he had 
suggested were not obscure and should have been easy to obtain and he questioned the 
honesty of the response.  He also considered he had been treated in a ‘shoddy’ manner 
by BBC Radio Stoke.  He was sent a further response by BBC Audience Services on 13 
June 2013 which stated:  
 



 

October 2013 issued December 2013 23 

 

… in essence we've agreed with your complaint that you should have been 
credited and admitted that it was our fault that you weren't here and explained 
how it all came about and we have formally apologised, thus we're not sure what 
more you are expecting us to be able to say here.   
 
In light of the above, we can only apologise again for the oversight in not 
appropriately crediting you with regards to the idea for the segment. 

 
 
The complainant remained dissatisfied about the treatment his programme idea had had.  
He noted that he was a long-time listener to and supporter of BBC radio and regretted the 
need to make the complaint.  He escalated his complaint to the Head of Regional and 
Local Programme, BBC Midlands, who wrote repeating the apology that the complainant 
had not been correctly credited on air and hoping that he would feel his concerns had 
been listened to.   
 
The Head of Regional and Local Programming, BBC Midlands, wrote to the complainant 
on 20 June 2013 and stated:  
 

"I’m sure you remember we met... We had a wide ranging conversation about BBC 
Stoke and I tried to address some of your concerns at that time. 
 
In response to your most recent email it is clear that the central point is that you 
feel you submitted an idea and that the presenter didn’t credit you on air. The 
presenter mistakenly didn’t credit you and we have apologised for that.  
 
I do hope that you feel that I have listened to you and considered your concerns 
over a period of time. " 

 
Appeal to the Trust 
 
The complainant remained dissatisfied and on 17 July 2013 appealed to the Trust saying 
that the station had not treated him - or the listenership in general - honestly.  He 
considered that, over the previous 12 months, all listener request features had been 
abolished without any credible explanation or acceptable replacement. The complainant 
did not accept the station’s explanation that the failure to credit the complainant was a 
genuine oversight.  He believed that the station had deliberately tried to make it appear 
as though the feature was its own work. 
 
Decision of the Senior Editorial Complaints Adviser 
 
The Senior Editorial Complaints Adviser had carefully read the correspondence which had 
passed between the complainant and the BBC, and she acknowledged the strength of the 
complainant’s feelings and the thought he had put into his original feature idea.  
However, she noted the response from the BBC Executive, in particular: 
 

• The station had apologised to the complainant for what it said was “a genuine, 
and of course unfortunate and regrettable, oversight” in not crediting him for the 
idea he had submitted and which had been used in an amended form. 

 

• The station had given an explanation as to how the mix-up had happened – that 
the complainant’s suggestion had been passed to the new presenter but he had 
been unable to locate the specific songs which the complainant had proposed 
using.  He therefore altered the idea to use a few weeks later with songs which he 



 

October 2013 issued December 2013 24 

 

could get hold off and which he felt worked in the slot, however, because of the 
time which had elapsed, he forgot to credit the complainant. 

 

• Programmes and formats were bound to change over time for various reasons 
including changes in audience tastes and the need to make cost savings.  The BBC 
listened to audience views but it could not possibly meet every individual listener’s 
personal preferences.  Nonetheless, the BBC hoped that audiences generally were 
happy with its general approach. 

 

• The BBC had to retain editorial control over its output.  While the BBC could work 
with a listener suggestion, and should credit the listener, it could amend the idea. 

 
The Senior Editorial Complaints Adviser considered that Trustees would be likely to 
conclude the complainant had been given a reasonable explanation setting out what had 
happened to his feature proposal and that, in the light of the station’s explanation and 
unequivocal apology, Trustees would consider the matter of the complainant not being 
credited for his idea had been resolved.   
 
The Adviser noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between the 
Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust and 
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The direction of the BBC’s 
editorial and creative output” was specifically defined in the Charter (paragraph 38, (1) 
(b)) as a duty that was the responsibility of the Executive Board, and one in which the 
Trust did not get involved unless, for example, it related to a breach of the BBC’s editorial 
standards which did not apply in this case. Decisions relating to changes in programme 
format and the use of listener request features fell within the “editorial and creative 
output” of the BBC and were the responsibility of the BBC Executive.   
 
Therefore the Adviser considered it would not be appropriate for Trustees to consider the 
complainant’s point relating to the loss of listener request features, as this was a decision 
which rested with the Executive rather than the Trust.  
 
It followed from this that the she did not consider the appeal had a reasonable prospect 
of success and did not propose to put it before Trustees. 
 

Request for review by Trustees 

 

The complainant asked Trustees to review the decision of the Senior Editorial Complaints 

Adviser not to proceed with the appeal. He stated his view that that, in not being credited 

for the idea, he had not been treated with fairness and impartiality. 

 

The complainant noted that, after contacting various members of staff at Radio Stoke, he 

had been asked by BBC Audience Services not to contact any individuals by email 

elsewhere across the BBC. The complainant said that this effectively prevented him from 

taking part in any further programmes. 

 

The complainant also argued against the reduction of listener request features at Radio 

Stoke, citing audience dissatisfaction and suggesting that this risked breaching editorial 

standards.  

 

The Panel’s decision 

 



 

October 2013 issued December 2013 25 

 

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Senior 

Editorial Complaints Adviser, and the challenge to the Senior Editorial Complaints Adviser’s 

decision. 

 

The Panel agreed that the complainant had been given a reasonable explanation setting 

out what had happened to his feature proposal and that, in the light of the station’s 

explanation and apology, the matter of the complainant not being credited for his idea 

had been resolved. 

 

The Panel noted the complainant’s view that he was barred from participating in 

programmes. Trustees regretted that this was the meaning the complainant took from the 

email from BBC Audience Services but considered that it was more likely that the 

correspondence being referred to was that relating to this complaint rather than more 

generally. 

 

With regard to the reduction in listener requests, the Panel agreed that this was a matter 

of the creative direction of the BBC, which is a matter for the BBC Executive rather than 

the Trust. 

 

The Panel therefore agreed that the appeal did not have a reasonable prospect 

of success and did not qualify to proceed for consideration. 

 

 



 

October 2013 issued December 2013 26 

 

Scheduling of Jerusalem: An Archaeological Mystery 
Story 

The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 

decision of the BBC Trust’s Senior Editorial Complaints Adviser that the complainant’s 

appeal did not qualify to proceed for consideration on appeal. 

 
Background 
 
The complainant had contacted the BBC after it decided to withdraw the programme 
Jerusalem: An Archaeological Mystery from broadcast.  He had sought information about 
the editorial reasoning for not broadcasting the programme and who had taken the 
decision.   
 
When the complainant pressed for further information, he was told:  
 

“…we are not in a position to discuss the specific details at present. As we have 
said, we are talking to the director about future plans for the film and we will 
publish the outcome on our FAQ website at http://faq.external.bbc.co.uk/ once 
these plans are decided. In the meantime we regret there is no more we can add.” 

 
The complainant had initially escalated is complaint to the BBC Trust on 3 June 2013.  
The Trust Unit considered that BBC Audience Services ought to give more information 
and, on 18 July, he was sent the following response:  
 

“Ilan Ziv’s film about the archaeology and history of Jerusalem and surrounding 
areas was acquired by the BBC for transmission during a BBC Four archaeology 
season. It was found during the re-versioning of the film to 60 minutes in length 
that it covered broader issues and for that reason, it was decided to withdraw it 
from this particular season. The BBC is now working with the film maker on a new 
version of the film and will issue a further statement once that process is 
complete.” 

 
Appeal 
 
The complainant remained dissatisfied.  He appealed to the Trust and stated:  
 

“…the circumstances surrounding the original axing need to be adequately 
explained. And of course, the more the BBC Executive procrastinates, the greater 
the impression they have something to hide. To re-iterate: I am seeking a full 
explanation of what was meant by the phrase "does not fit editorially". This will 
obviously entail reference to the specific editorial criteria that the programme was 
considered against, and the reasons why these criteria were not considered to 
have been met. I think it would also be useful to know HOW these decisions were 
made, and by WHOM.” 

 
Decision of the Senior Editorial Complaints Adviser 
 
The Senior Editorial Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence 
which had passed between the complainant and the BBC, and she acknowledged the 
strength of the complainant’s feelings.  She noted that the Executive said that the 
programme had been acquired to supplement BBC Four's season exploring the history of 
archaeology.  She noted that the most recent response from the BBC had elaborated on 
its first reply and had explained that it was only when the film was being shortened prior 



 

October 2013 issued December 2013 27 

 

to transmission that it emerged the film covered broader issues than had initially been 
understood and it was subsequently withdrawn from the series about archaeology. 
 
The Adviser noted that the complainant had been told the film would be shown at a later 
point and had been given a webpage that would be updated once a new date had been 
confirmed.  The Adviser considered Trustees would be likely to conclude that the 
complainant had been given a reasoned and reasonable response on this point and did 
not believe it had a reasonable prospect of success, therefore she did not consider it 
should be put before Trustees.    
 
The Senior Editorial Complaints Adviser understood that the complainant felt frustrated 
that the BBC had not given further details about the decision.  However, she considered 
there was no obligation on the BBC to do this.   She noted that the Royal Charter and the 
accompanying Agreement between the Secretary of State and the BBC drew a distinction 
between the role of the BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by the 
Director-General. “The direction of the BBC’s editorial and creative output” was specifically 
defined in the Charter (paragraph 38, (1) (b)) as a duty that was the responsibility of the 
Executive Board, and one in which the Trust did not get involved unless, for example, it 
related to a breach of the BBC’s editorial standards which did not apply in this case. 
Decisions relating to what programmes to include within a themed series fell within the 
“editorial and creative output” of the BBC and were the responsibility of the BBC 
Executive.  The issue of how much detail to provide about the reasons for such decisions 
was also a matter for the Executive. 
 

Therefore the Adviser considered that it was not appropriate for the appeal to be put 

before Trustees on this point.   

 

Therefore the Adviser considered the appeal did not have a reasonable prospect of 

success and should not be put before Trustees. 

 

Request for review by Trustees 

 

The complainant asked Trustees to review the decision of the Senior Editorial Complaints 

Adviser not to proceed with the appeal. The complainant said that the response from BBC 

Audience Services had not directly addressed his concerns. The complainant said that he 

was looking for an explanation of why the programme did not fit editorially, and this was 

not provided by the BBC’s response that the programme was withdrawn from BBC Four’s 

archaeology season because it covered broader issues. 

 

The complainant said that by asking Audience Services to provide more information, the 

BBC Trust had accepted that it had jurisdiction. 

 

The Panel’s decision 

 

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Senior 

Editorial Complaints Adviser, and the challenge to the Senior Editorial Complaints Adviser’s 

decision. 

 
The Panel agreed with the Adviser that decisions relating to scheduling are matters of the 
direction of the BBC’s creative output and are therefore a matter for the BBC Executive 
and not the Trust. The Panel noted that the Trust Unit had asked the BBC to provide a 
further response to the complainant. The Panel was mindful that this was not a decision 
taken by Trustees and was separate from the question of the whether the underlying 
complaint about the scheduling of this programme would be a matter for the Trust to 



 

October 2013 issued December 2013 28 

 

consider on appeal. The Panel noted that the BBC’s complaints framework states “the 
Trust is the final arbiter if any question arises as to whether an appeal is for the Trust to 
determine or not.” Consequently, Trustees did not agree that the Trust Unit's request that 
the BBC elaborate upon their previous responses at stage 1 could be construed as an 
assumption of jurisdiction by the Trustees themselves at the final stage of the complaints 
process. 
 
Incidentally, the Panel noted that the BBC had confirmed that they plan to broadcast the 
programme in November 20131. 
 

The Panel therefore agreed that the appeal did not have a reasonable prospect 

of success and did not qualify to proceed for consideration. 
 
 

                                                
1 The programme was broadcast on BBC Four on Sunday 3 November 2013 with the title 

Searching for Exile: Truth or Myth? 



 

October 2013 issued December 2013 29 

 

Decision of the BBC Executive that a complaint about 
Comic Relief in 2007 was out of time 

 

The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 

decision of the BBC Trust’s Senior Editorial Complaints Adviser that the complainant’s 

appeal did not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Background 

The complainant first raised his concerns about a video which was available on a charity's 
website. It had originally been broadcast during Comic Relief in 2007 on 10 July 2013. 
The complainant alleged that the video featured a recording of his voice and information 
about criminal action he faced.  
 
Audience Services responded on 10 July 2013, explaining that although the video may 
have been shown as part of Comic Relief six years previously, the BBC was not 
responsible for the content of the video, or the fact that it was available to view on an 
external charity's website.  
 
The complainant made further phone calls both to Comic Relief and Audience Services 
complaining about the delay in dealing with his complaint and also requesting information 
about payments made in connection with the making of the video. 
 
The Complaints Management and Editorial Standards Manager, BBC Television responded 
to the complainant on 21 August 2013.  He apologised for initial confusion in the way the 
complainant’s complaints were processed and said the complaint should have been 
referred to someone senior in the BBC.  He said he believed the complainant had been in 
contact with the charity directly and they had confirmed that the video clip had been 
removed from their website.   
 
The Complaints Management and Editorial Standards Manager noted that Ofcom had 
decided not to entertain the complaint because it was not made in a reasonable 
timeframe. He stated:   
 

"Similar to Ofcom, the BBC’s complaints and appeals procedures also contain 
certain requirements with regards to time frames. […] 
I am aware why your complaint has come to us so late, but I do not believe it 
merits an investigation about the original Comic Relief film, given that your 
complaint comes six-plus years after the original broadcast, and that the video has 
subsequently been removed [from the external site]." 

 
There followed further correspondence between the complainant and the Complaints 
Management and Editorial Standards Manager in which the complaint said that, although 
it wasn’t previously part of his complaint, he wished to add the disrespectful handling of 
his complaint to his list of concerns. 
 
The Complaints Management and Editorial Standards Manager, BBC Television, concluded 
his correspondence with the complainant in a written response dated 23 September 2013 
in which he referred him to the BBC Trust if he wished to take his concerns further.  He 
also wrote:  
 

“I do appreciate your frustration with the BBC’s complaints system, and I tried to 
explain the matter in my email of 21 August 2013. I can only apologise to you for 



 

October 2013 issued December 2013 30 

 

the problems you initially experienced, as it was unclear who was responsible for 
the programme-related content on the [external] site that you brought to our 
attention.   
 
I was able to advise that this content has now been removed, but our position still 
stands as regards your Comic Relief programme complaint. We have decided that 
it does not merit investigation as it was received some six years after broadcast.” 

 
The complainant emailed the Trust on 23 September to appeal against the decision.   
 
Decision of the Senior Editorial Complaints Adviser 
 
The Senior Editorial Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence 
that had passed between the complainant and the BBC, and she acknowledged the 
strength of the complainant’s feelings. She was very sorry to learn of the considerable 
distress suffered by the complainant.  
 
The Adviser noted that the BBC was not responsible for the content of external websites 
but she was pleased to note that the video which had caused the complainant such 
concern had now been removed from the external website and would not be broadcast at 
any time by the BBC. She believed the Trustees would consider that part of the complaint 
resolved, and it was therefore not appropriate for that part of the appeal to proceed 
further. 
 
With regard to the inclusion of the video in BBC Comic Relief 2007, the Adviser considered 
the Trustees would be likely to agree with the response of the Complaints Manager, BBC 
Television, who had stated that he did not believe that aspect of the complaint merited 
investigation as it had been made more than six years after the original broadcast, and 
the video had subsequently been removed.  The Adviser noted that the Complaints 
Manager had also referred to Ofcom having reached a similar decision regarding the 
complaint.  The Adviser noted that the Complaints Procedure included the following 
statement about time frames:  
 

You should make your complaint within 30 working days of the date on which the 
content was broadcast or first published in a BBC owned magazine. If you write 
after that time, please explain why your complaint is late.  
 
Exceptionally, the BBC Executive may still decide to consider your complaint, but 
only if it decides there was a good reason for the delay. 
 
2.2 If you make a first party complaint about content currently published on a BBC 
website there is no time limit, but the BBC may decline to consider it if it is no 
longer practicable and cost-effective to investigate it and adjudicate upon it fairly. 

 
The Adviser noted the complaint had come six years after the video had been shown on 
Comic Relief.  She noted too that, although there was no time limit for complaints that 
related to first party complaints about output on a BBC website, this complaint related to 
the video when it had been embedded on an external website.  
 
The Adviser considered the time limit existed for good reason – it was increasingly difficult 
to answer editorial queries with the passing of time and matters such as how specific 
information came to be in a video and who was responsible for commissioning or 
producing it years after it was shown would be disproportionately costly and difficult to 
answer.  
 



 

October 2013 issued December 2013 31 

 

Therefore the Adviser considered Trustees would be likely to conclude that it was 
reasonable for the BBC to decline to respond further on these aspects of the complaint.  
 
With regard to the handling of the complaint, the Adviser considered the responses which 
the complainant had received since he first raised his concerns with the BBC.   
 
The Adviser appreciated that the complainant had become very frustrated with the BBC 
complaints process and that this had added to his distress.  The Adviser noted that the 
Complaints Manager, BBC Television, had acknowledged that the complainant’s concerns 
should have been referred to someone senior at the BBC at an earlier stage, and had 
twice apologised for this.  She was sure that the Trustees would wish her to apologise on 
their behalf also. The Adviser noted that where the BBC Executive accepted it had made a 
mistake and apologised, the Trustees usually considered the matter resolved.  The 
Adviser considered that in this case, Trustees would be likely to conclude this element of 
the complaint had been resolved and therefore she considered it did not have a realistic 
prospect of success and should not proceed to appeal. 
 
For the reasons above, the Adviser considered that Trustees would be of the view that 
the BBC Executive had provided reasoned and reasonable responses to the complainant’s 
concerns.  She did not consider the appeal had a reasonable prospect of success and did 
not propose to put it before Trustees. 
 

Request for review by Trustees 

 
The complainant asked Trustees to review the decision of the Senior Editorial Complaints 
Adviser not to proceed with the appeal. The complainant repeated his request for a full 
investigation into the making of the video. 
 

The Panel’s decision 

 

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Senior 

Editorial Complaints Adviser, and the challenge to the Senior Editorial Complaints Adviser’s 

decision. 
 
The Panel noted that the video in question had been removed from the external website 
and was not going to be shown again by the BBC. 
 
With regard to the original Comic Relief broadcast, the Panel agreed that the time limit for 
investigating complaints about BBC content existed for good reasons, and that it would be 
likely to find that it was reasonable for the BBC to decline to respond further to 
complaints in relation to the making of the video which was broadcast in 2007. 
 
The Panel also noted that the complainant had received apologies from the BBC for the 
initial confusion in the handling of his complaint. The Panel agreed that it would be likely 
to conclude that this aspect of the complaint had been resolved. 
 

The Panel therefore agreed that the appeal did not have a reasonable prospect 

of success and did not qualify to proceed for consideration. 
 
 



 

October 2013 issued December 2013 32 

 

Alleged copyright infringement 

The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 

decision of the BBC Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser that the complainant’s appeal 

did not qualify to proceed for consideration on appeal. 

 

Complaint and Appeal 

 

The complainant had been engaged in a dispute with the BBC and an independent 

production company about an alleged copyright infringement relating to a drama series 

submission, which the complainant said he had released to the BBC in good faith. 

 

Following the outcome of a mediation meeting between the complainant and the BBC on 

3 December 2012, the complainant wrote to the Chairman of the BBC Trust on 7 May 

2013 about his continuing concerns. He received a response from the Trust Unit on 29 

May 2013 which explained that it was open to him either to take legal action or to appeal 

to the Trust’s Complaints and Appeals Board under the BBC’s General Appeals procedure. 

 

The complainant appealed to the BBC Trust on 20 June 2013, unhappy with the way in 

which the mediation meeting had been conducted and did not feel that his complaint had 

been fully investigated.  The complainant requested that the BBC allow him to produce 

the series or another project. Alternatively, he requested that the BBC settle with him in 

recompense. 

 

Decision of the Senior Editorial Strategy Adviser 

 

The Senior Editorial Strategy Adviser (“The Adviser”) carefully read the correspondence 

that had passed between the complainant and the BBC, and she acknowledged the 

strength of the complainant’s feelings.  However, she noted that the Complaints 

Framework stated that  

 

“the Trust will not normally consider an appeal that is or has been the subject of 

legal correspondence with the BBC, or if legal proceedings have been issued, or if 

the appeal is appropriate for consideration by an external authority (such as the 

office of Fair Trading).” 

 

The Adviser considered that Trustees would be of the view that the complainant had 

recourse to the law to pursue his complaint and that it was therefore outside the scope of 

the complaints framework. 

 

The Adviser noted that the complainant had been in correspondence with a BBC solicitor 

about his complaint and that a mediation meeting had been held on 3 December 2012 to 

discuss the issue.  Although she appreciated that the complainant was unhappy with the 

outcome of that meeting, the Adviser believed Trustees would consider that a re-

submission of the complaint fell outside the scope of the Complaints Framework.  

 

The Adviser also noted that the mediation meeting at the BBC took place on 3 December 

2012 and she confirmed with the BBC Legal Department that there had not been any 

further correspondence with the complainant about the matter since that time. The 

Adviser concluded that the complaint had been submitted beyond the time limit set out in 

the Complaints Framework which states that complaints should be made to the Trust 

within 20 working days of the complainant’s last correspondence with the BBC, and that 



 

October 2013 issued December 2013 33 

 

no good reason had been provided by the complainant for the delay in referring this 

matter to the Trust. 

 

For these reasons the Adviser considered that there was no reasonable prospect of 

success for the appeal and decided that it should not proceed further. 

 

Request for review by Trustees 

 

The complainant asked Trustees to review the decision of the Senior Editorial Strategy 

Adviser not to proceed with the appeal. 

 

The Panel’s decision 

 

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Senior 

Editorial Strategy Adviser and the challenge to the Senior Editorial Strategy Adviser’s 

decision and also the complainant’s previous correspondence with the BBC. 
 

The Panel was mindful that it first considered this matter at its meeting on 11 September 

2013, when it decided that, with regard to the Adviser's point that there had been no 

communication between the complainant and the BBC Legal Department since 3 

December 2012, the complainant had in fact written to the Trust on 7 May 2013 and 

received a response from the Trust Unit dated 29 May 2013. He then appealed to the 

Complaints and Appeal Board, as advised in the Trust Unit's letter, on 20 June 2013. 

Trustees therefore concluded at the September meeting that the complainant's request 

for an appeal was within the 20-working-day time limit as set out in the Complaints 

Framework.   Accordingly, the Panel asked the Trust Unit at the September meeting to 

carry out further enquiries as he had been given to understand he could appeal to the 

Trust. 
 
In considering the matter at its October meeting, the Panel was mindful that the BBC’s 
Complaints Framework states: 
 

For some categories of complaint there may be legal remedies available to 
complainants. […] 
 
If a complainant resubmits a complaint to the BBC after a legal complaint has 
been responded to by the BBC‟s Legal Department or legal proceedings have 
concluded, the BBC will not generally reconsider any aspects of complaints that 
have already been considered or adjudicated upon (including but not limited to by 
a Court or tribunal). 

 

And that the General Appeals Procedure says: 

 
The Trust will not normally consider an appeal that is or has been the subject of 
legal correspondence with the BBC, or if legal proceedings have been issued… 

 

The Panel noted the alleged similarities between the complainant’s programme idea and a 

CBBC programme in question but did not consider that these were so marked as to 

suggest that the complaint could be judged by the Trust without a determination of 

questions of coypright law. The Panel agreed that as this complaint raised exclusively 

legal issues it was outside the scope of the BBC’s Complaints Framework. 

 



 

October 2013 issued December 2013 34 

 

The Panel noted that the complainant had been given the option of appealing to the Trust 

in the letter from the Trust Unit dated 29 May 2013. The Panel agreed that it would have 

been more appropriate if the complainant had been advised to request an appeal to the 

Trust, which would then be subject to the usual admissibility test. The Panel wished to 

apologise to the complainant if he had been led to believe that the Trust was necessarily 

an appropriate route for his complaint. 

 

The Panel therefore agreed that the appeal did not have a reasonable prospect 

of success and did not qualify to proceed for consideration. 



 

October 2013 issued December 2013 35 

 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further regarding the availability of Golf: The Open 
2013 on BBC iPlayer 

The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 

decision of the BBC Trust’s Senior Editorial Complaints Adviser that the complainant’s 

appeal did not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Background  
  
The complainant contacted the BBC on 22 July 2013.  He complained that he had been 
unable to access coverage of the final day’s play of the 2013 Open golf tournament on an 
iPhone, iPad, Samsung smart television and BT vision box.   He was concerned to be able 
to see the end of the tournament while he was still unaware of the results.  
 
The complainant received a response on 26 July 2013 which stated: 
 

This coverage was is only available on a limited number of platforms, BT Vision 
and Smart TV are not included in these.  
 
You should be able to access this programme via your iOS devices for streaming, 
this content cannot be downloaded. You can also view the coverage via your PC 
on the link below: 
http://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/b037l533/Golf_The_Open_2013_Day_4_Par
t_2/ 
 
We are unaware of any problems accessing this content on iOS devices, if you 
continue to experience this problem we suggest that you uninstall and reinstall the 
application to remove any glitches.  

 
The complainant remained dissatisfied and renewed his complaint the same day.  He 
considered the response he had received “lazy and unhelpful”, he stated that all other 
episodes had been available on via the catch-up service on BT Vision.  He considered the 
response was an attempt to delay responding until after the seven day period when the 
material would be available.   
 
The complainant was sent a further response on 30 July which stated:  
 

As was previously explained this coverage was only available on a limited number 
of platforms. We did not receive any further contacts suggesting there was an 
issue accessing this broadcast via iOS devices, I suggested that you uninstall and 
reinstall the application on your devices as this may have been the issue.  
 
As this coverage is no longer available on the BBC iPlayer service we are unable to 
investigate further or indeed suggest an alternative method of catching up on this 
coverage.  
 
I do hope that you were able to access the coverage before it expired… 

 
 
Appeal  
 
The complainant appealed to the Trust on 26 July.  His appeal renewed his complaint 
about the adequacy of the response initially received and added:  



 

October 2013 issued December 2013 36 

 

 
“he coverage of this is available on my vision box and my smart Samsung tv via 
iplayer app. 
 
The one episode was not available and I was wanting this looked into. 
 
It is now available three days late." 

 
Decision of the Senior Editorial Complaints Adviser 
 
The Senior Editorial Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence 
that had passed between the complainant and the BBC.  She noted the strength of the 
complainant’s feelings and acknowledged the frustration of being unable to catch up on a 
sporting event before becoming aware of the outcome of the event.  
 
She noted the BBC’s complaints process was a three-stage process and that the 
complainant had received two responses at stage one, but had not received a stage two 
response from the BBC.  The Trust unit contacted BBC Audience Services to clarify 
whether the BBC had any further comments they wished to make to the complainant and 
was informed that the BBC had nothing it wished to add.  
 
The Adviser regretted that Audience Services had not given information to the 
complainant either about how to escalate his complaint or notifying him that it was 
closing down the correspondence because it had nothing further to add.  The Adviser 
considered Trustees would wish her to extend her apologies on their behalf for this.  
However, she decided that the point she should consider was whether an appeal against 
the decision of BBC Audience Services not to correspond further with the complainant had 
a reasonable prospect of success.  
 
The Adviser noted that, while timeliness was a significant matter in terms of watching a 
sporting fixture, the timeframe set out in the Complaints Framework for an initial 
response was ten working days.  The Adviser noted that the complainant had received a 
response well within the time set out and had been advised that coverage of the last 
day’s play of the 2013 Open championship had only been available on a limited number of 
platforms.  She further noted that Audience Services said they had received no similar 
complaints that the material would not play on iOS devices (which, in all likelihood, they 
would have done if this had been a widespread issue) and that the complainant had been 
given a link that would allow him to view the output on a PC.   
 
The Adviser noted that BBC Audience Services received approximately a million contacts a 
year from viewers and listeners making comments and complaints.  She appreciated that 
the use of standard paragraphs could be frustrating, but considered that the complaints 
process had been developed so that complaints could be answered properly in an efficient 
way.  She did not consider Trustees would be likely to agree that the responses had been 
‘lazy and unhelpful’; she considered the responses had sought to answer the 
complainant’s concern and given him a separate route to view the output if he remained 
unable to see it via an iOS device.  Therefore she considered Trustees would be likely to 
conclude the responses sent by Audience Services had attempted to answer the questions 
posed in a reasoned and reasonable way.    
  
The Adviser also noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between 
the Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust 
and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General.  “The operational 
management of the BBC” was specifically defined in the Charter (paragraph 38, (1) (c)) 
as a duty that was the responsibility of the Executive Board, and one in which the Trust 



 

October 2013 issued December 2013 37 

 

did not usually get involved unless, for example, it raised broader issues such as a breach 
of a station’s Service Licence (which did not apply in this case).  The Adviser considered 
that decisions relating to the availability of output on iPlayer were day to day operational 
matters and were the responsibility of the BBC Executive.  
 
Therefore, the Adviser considered the appeal did not have a reasonable prospect of 
success and should not proceed to be considered by Trustees.  However, the Adviser 
considered Trustees would find it instructive to read of the complainant’s experiences and 
proposed to put the correspondence before them for their information.  

 

Request for review by Trustees 

 

The complainant asked Trustees to review the decision of the Senior Editorial Complaints 

Adviser not to proceed with the appeal. He said that the crux of the initial complaint had 

been missed. He reported an issue with online content and was told that the content was 

not available for rights reasons, which was not the issue. 

 

The Panel’s decision 

 

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Senior 

Editorial Complaints Adviser, and the challenge to the Senior Editorial Complaints Adviser’s 

decision. The Panel was also provided with the correspondence between the complainant 

and the BBC. 

 

The Panel agreed that the complainant had received a response within the time set out in 

the Complaints Framework. Trustees noted that the complainant had been told the 

material was not available on BT Vision and Smart TV when in fact the series had been 

shown on these platforms. Trustees regretted any error in stage 1 responses but noted 

that the responses had sought to answer the complainant’s concern and given him a 

separate route to view the output if he remained unable to see it via an iOS device.  

 

The Panel agreed that the responses sent by Audience Services had attempted to answer, 

in a reasoned and reasonable way,  the questions posed, and it was reasonable for them 

to decide that there was nothing further they could add to the responses they had already 

given. The Panel noted that the Trust’s Senior Editorial Complaints Adviser had apologised 

to the complainant for the fact that BBC Audience Services had not given information 

either about how to escalate his complaint or notifying him that it was closing down the 

correspondence because it had nothing further to add.  

 

The Panel therefore agreed that the appeal did not have a reasonable prospect 

of success and did not qualify to proceed for consideration. 

 



 

October 2013 issued December 2013 38 

 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further regarding the amount of coverage given to a 
local political figure by BBC West Midlands 

The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 

decision of the BBC Trust’s Senior Editorial Complaints Adviser that the complainant’s 

appeal did not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Background  
 
The complainant first contacted the BBC, via the BBC Trust, on 10 June 2013. He was 
concerned about the amount of airtime given on BBC West Midlands (BBC WM) to a local 
historian who potentially had political ambitions who had a Sunday morning programme 
on BBC WM.  The complainant considered BBC WM was being “used for political 
purposes” to promote the local figure.  In support of his complaint, he referred to three 
specific broadcasts from BBC WM that were dated 3 February 2010, 6 June 2010 and 13 
December 2010.  He also referred to several local newspaper reports about the figure and 
his potential political interests – the most recent article referred to dated back to October 
2011.  The complainant considered this matter should be investigated.  The complainant 
received a response from BBC Audience Services on 1 July 2013 which stated:  
 

"Whilst we appreciate that you have clearly put a great deal of time and effort into 
the detail and content of your letter with enclosures, all the matters about which 
you complain are from many years ago.  That being the case, we cannot accept 
your complaint into the BBC Complaints Process.  The published BBC Complaints 
Framework document (available at 
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protoc
ols/2012/complaints_fr_work_ed_complaints.pdf) sets out in Section 2.1 that a 
complaint about any BBC matter should be submitted within 30 working days of 
the original transmission or publication. 
 
As your points relate to matters as far back as 2008, clearly they are all well 
outside this published timeframe. 
 
To explain, the BBC Complaints Framework sets out that in order to allow us to 
provide and administer a complaints process which is "appropriate, proportionate 
and cost effective, balancing the interests of all licence fee payers with the rights 
of individual complainants and the BBC", we have to impose service limits, one of 
which is a time frame in which we are able to entertain complaints.”   

 
The Appeal 
 
The complainant remained dissatisfied and contacted the BBC Trust on 3 July.  He 
considered the Director-General should investigate the situation he had raised.   
 
The Senior Editorial Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence 
which had passed between the complainant and the BBC and she acknowledged the 
strength of the complainant’s feelings.   
 
However, she noted that in its response Audience Services made the point that all of the 
matters which the complainant was complaining about were from many years ago, some 
as far back as 2008 and had declined to correspond further as the complaint was out of 
time.  She therefore decided that the point she should consider was whether an appeal 



 

October 2013 issued December 2013 39 

 

against the decision of BBC Audience Services not to consider the complaint because it 
was out of time had a reasonable prospect of success. 
 
The Adviser noted the complaints process required that a complaint must be submitted 
within 30 working days of the original transmission.  She considered the time frames had 
been introduced with good reason and were intended to ensure the complaints process 
worked efficiently and complaints could be answered in a timely way.  She noted that the 
complaint was clearly well outside this time frame. 
 
The Adviser believed that Trustees would agree that the approach taken by Audience 
Services was reasonable and proportionate.  While the complainant had clearly taken 
considerable trouble to collect evidence, it was necessary to place a time limit on 
complaints in order to maintain a process which was cost effective taking account, not 
only of the rights of individual complainants, but also of the fact that the BBC was funded 
by the licence fee.  For this reason she believed that the appeal did not have a reasonable 
prospect of success and it should not therefore be put before Trustees.  

 

Request for review by Trustees 

 

The complainant asked Trustees to review the decision of the Senior Editorial Complaints 

Adviser not to proceed with the appeal. The complainant reiterated his view that BBC 

West Midlands had breached the requirements of impartiality in its naming of a particular 

contributor prior to the vote on whether to have an elected mayor as a possible candidate 

for mayor. He provided further documentation, including transcripts of output, to support 

his view.  

 

The Panel’s decision 

 

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Senior 

Editorial Complaints Adviser, and the challenge to the Senior Editorial Complaints Adviser’s 

decision. The Panel was also provided with the correspondence between the complainant 

and the BBC. 

 

The Panel noted that the matters which were complained about dated back to 2008, and 

fell well outside the 30 working days in which a complaint can brought against BBC 

content. The Panel noted that the complainant had put considerable time and effort into 

constructing his case. Trustees also noted the significant time that had elapsed and the 

fact that, in the event, Birmingham had not voted to have an elected mayor. The Panel 

agreed that there were no exceptional circumstances to suggest that the time limit set out 

in the complaints procedure should not be applied in this case. 

 

The Panel agreed that it was not likely to find that BBC Audience Services had acted 

unreasonably in deciding that the complaint was out of time. 

 

The Panel therefore agreed that the appeal did not have a reasonable prospect 

of success and did not qualify to proceed for consideration. 

 



 

October 2013 issued December 2013 40 

 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further regarding BBC snooker coverage 

The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 

decision of the BBC Trust’s Senior Editorial Complaints Adviser that the complainant’s 

appeal did not qualify to proceed for consideration on appeal. 

 
Background  
 
The complainant contacted first raised his concerns by writing to Points of View on 30 
April 2013.  He was unhappy about changes to the BBC’s snooker coverage which led to a 
greater reliance on showing repeats of shots. He considered the graphic curtains –  used 
to sweep across the screen in advance of a repeat shot – disturbed his viewing.   
 
The complainant contacted BBC Audience Services on 2 June 2013.  He was sent a 
response on 17 June which stated:  
 

“We’re naturally very sorry when we hear that members of our audience do not 
like our programmes.  

 
The BBC is a publicly-funded broadcaster serving the whole of the United Kingdom 
providing programming to a hugely diverse audience with differing tastes and 
preferences.  There will always be aspects of some programmes that do not 
appeal to some people and this is the nature of broadcasting whereby we are 
serving many different people with different expectations. It is worth noting 
however, that many people enjoy the live action replays and find it improves 
viewing.” 

 
The complainant was dissatisfied with the response and was additionally unhappy that he 
had been addressed by his first name. On 19 July, the complainant received a further 
response from BBC Audience Services which apologised for addressing him 
inappropriately.  In terms of the substance of the complaint, it stated:  
 

“... your views do not appeared to be shared, thus whilst we note your own 
personal viewpoints and preferences, you’ll understand that we cannot possibly 
change our entire approach based on any one person’s feedback and demands 
alone.” 
 
“...The idea is to re-show some of the more dramatic play to allow viewers to 
either simply see it again out of interest, or indeed to allow us to add value by 
showing the shot again but from a different perspective by virtue of a different 
camera angle.  The wide shot off the entire snooker table from above is shown 
throughout our coverage, indeed it’s the default camera position, thus allowing 
any viewers the opportunity to do precisely what you talk of – to judge the 
arrangement of balls and to consider the next potential move(s). 
 
Replays are shown for some shots when felt relevant, and they are shown briefly 
before returning to the action from the main overhead camera position.”  

 
The complainant was advised that Audience Services would not correspond further on this 
matter as it had nothing to add to the comments it had already made.  
 
The complainant appealed to the Trust on 1 August 2013.  He remained unhappy with the 
responses he had been given.  He stated: “I am certain that there must be other people 



 

October 2013 issued December 2013 41 

 

who think like I do, but are not bothered to make a complaint or they are just putting up 
with it.” 
 
Decision of the Senior Editorial Complaints Adviser 
 
The Senior Editorial Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence 
that had passed between the complainant and the BBC.  She noted the strength of the 
complainant’s feelings and had a good deal of sympathy with them.  She considered that 
as the complainant had himself been a keen snooker player during the war, and had 
watched the game on television over several decades, it was understandable that he 
would put himself in the shoes of the player he was watching and would try to anticipate 
what shots might be played next.  She accepted too that, for the correspondent, this was 
a significant part of his enjoyment of the televised game. 
 
However, she also noted the BBC’s complaints process was a three stage process and that 
the complainant had received two responses at stage one, but had not received a stage 
two response from the BBC.  The Adviser decided that the point she should consider was 
whether an appeal against the decision of BBC Audience Services not to correspond 
further with the complainant had a reasonable prospect of success. 
 
The Adviser noted that the BBC received around a million comments and complaints each 
year and the complaints process was intended to ensure complaints were answered 
efficiently and properly – and that licence fee money was spent sensibly.  In this instance, 
the complainant had been informed that there was nothing further the BBC wished to add 
to its correspondence. 
 
Having read the correspondence she considered Audience Services had set out the 
rationale behind the use of different camera angles and repeat shots - and had also 
advised the complainant that it had no evidence that his opinions were shared by other 
viewers.  While she noted the complainant felt that other viewers might be ‘just putting 
up with it’, she considered there was no evidence that the programme makers were 
seeking to do anything other than show the game in a way that made it engaging and 
enjoyable for a large proportion of their viewers – although she accepted the complainant 
did not enjoy the production techniques used.  
 
The Adviser also noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between 
the Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust 
and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The direction of the 
BBC’s editorial and creative output” was specifically defined in the Charter (paragraph 38, 
(1) (b)) as a duty that was the responsibility of the Executive Board, and one in which the 
Trust did not get involved unless, for example, it related to a breach of the BBC’s editorial 
standards.  Decisions relating to what camera angles to use in sports coverage were 
editorial decisions which properly rested with the BBC.  The Adviser considered that in any 
event, it would not be appropriate for Trustees to consider this point.  
 

The Adviser considered that overall, Trustees would be likely to conclude that Audience 

Services had acted reasonably in responding to the complainant’s concerns and had given 

a helpful explanation about the editorial thinking in this area.  While the Adviser regretted 

that the complainant did not enjoy the variety of camera angles and replays show, she 

considered the appeal did not have a reasonable prospect of success and should not be 

put before Trustees. 

 

Request for review by Trustees 

 



 

October 2013 issued December 2013 42 

 

The complainant asked Trustees to review the decision of the Senior Editorial Complaints 

Adviser not to proceed with the appeal. The complainant reiterated and clarified his 

complaint, which was not about the repeats of some of the more dramatic shots but the 

repeats of “every shot” accompanied by on-screen graphics.  

 

The Panel’s decision 

 

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Senior 

Editorial Complaints Adviser, the challenge to the Senior Editorial Complaints Adviser’s 

decision, and also the complainant’s previous correspondence with the BBC. The Panel 

noted that although the complainant doubted that those handling his complaint had 

viewed snooker in this case the Senior Editorial Adviser confirmed that she had reviewed 

snooker coverage.  

 

The Panel appreciated that the complainant has watched snooker over many years and 

cares about the way it was covered. However, the Panel agreed that the BBC had 

provided considered responses to the complaint which attempted to explain the creative 

decision making behind the BBC’s snooker coverage. The Panel agreed that it was likely to 

find that the BBC had addressed the complainant’s concerns as fully as was appropriate, 

given the issues raised, and that there was no reasonable prospect of success for an 

appeal against the decision of Audience Services not to respond further. 

 

The Panel therefore agreed that the appeal did not have a reasonable prospect 

of success and did not qualify to proceed for consideration. 

 



 

October 2013 issued December 2013 43 

 

Television Licensing 

The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 

decision of the BBC Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser that the complainant’s appeal 

did not qualify to proceed for consideration on appeal. 

 

Complaint and Appeal 
 

The complainant appealed to the Trust by a letter dated 3 May, having received an email 

rejecting his complaint from the BBC’s Chief Financial Officer dated 2 May 2013.  The 

Trust noted that the appeal request was brought within the time-limits set out in the TV 

Licensing Complaints Procedure (i.e. within 20 working days of receiving a response at 

Stage 3). 

 

The complainant had been sent two TV Licensing enquiry letters despite the fact he was 

fully licensed. The BBC Executive had explained that the reason he was sent these 

enquiry letters was because his address had been duplicated on TV Licensing’s database 

and that the duplication had been created when TV Licensing processed a number of 

address changes automatically. 

 

The BBC Executive informed the complainant that TV Licensing had now corrected the 

duplication and that it was in the process of correcting other records affected. He was 

also assured that TV Licensing was considering what changes could be made to its 

automated updates to prevent similar errors happening in the future.  

 

As detailed in the email from the Chief Financial Officer to the complainant, she had asked 

a member of her team to listen to tapes of the telephone conversations the complainant 

had with members of staff from TV Licensing. They concluded from the conversations that 

the complainant had a poor customer experience and, as a result of this, the Chief 

Financial Officer had recommended that TV Licensing should offer a goodwill payment to 

the complainant of £100 and apologised for the level of service he had received. 

 
The complainant stated that given the process had taken the best part of four months, 
time and effort which had greatly impacted on his business he was not able to accept the 
offer.  

 

Decision of the Senior Editorial Strategy Adviser 

 

The Senior Editorial Strategy Adviser (“the Adviser”) noted that the Charter requires the 

Trust to play a role as final arbiter in the case of appropriate complaints.  Under the 

Agreement,  the Trust must ensure that all appeals that raise a matter of substance are 

subject to a right of appeal to the Trust, and that the Trust is final arbiter if any question 

arises as to whether or not an appeal is for the Trust. More generally, the Trust must hold 

the BBC Executive to account for its compliance with regulatory requirements and the 

general law (although the Trust cannot rule definitively on the meaning of legislation, as a 

court can). The Trust must also ensure that arrangements for the collection of the licence 

fee are efficient, appropriate and proportionate.  

 

The Adviser considered the correspondence from January 2013 onwards from the 

complainant, TV Licensing, the Licence Fee Unit and the Chief Financial Officer. She also 

listened to recordings of calls between the complainant and TV Licensing, some of which 

were not audible. 



 

October 2013 issued December 2013 44 

 

 

The Adviser concluded, first, that while the BBC Executive has acknowledged that TV 

Licensing had provided the complainant with poor customer service, she did not consider 

there to have been a poor response to the complaint by the BBC Executive. She noted 

that the BBC Executive had apologised and explained the reasons why the complainant 

had been sent enquiry letters despite him being fully licenced, that it apologised for the 

poor customer service he had received and that it recommended TV Licensing offered him 

a £100 goodwill payment in recognition of this.  

 

The Adviser noted, in particular, that the level of goodwill payment offered by TV 

Licensing is an operational matter for the BBC and that the principles the BBC work to are 

that any amount offered should be determined on a case by case basis and is dependent 

upon the individual circumstances. 

 

The Adviser was sure that Trustees would wish her to add their apologies to those already 

provided by the Executive for the poor customer service the complainant had received 

from TV Licensing.  The Adviser noted the further delays which the complainant had 

experienced in making an appeal to the Trust (due to staffing changes and annual leave), 

apologised for this and agreed that Trustees would feel this fell short of the service the 

Trust usually seeks to offer to individuals.  However, the Adviser explained that Trustees 

were not able to award financial compensation for delays in handling appeals by the Trust 

Unit. 

 

For these reasons, the Adviser considered that the case did not have a reasonable 

prospect of success and should not be put before Trustees. 

 

The complainant stated that the initial problem he complained of was of the BBC’s own 

making and requested that Trustees review the decision of the Adviser that the appeal 

should not proceed.  

 

The Panel’s decision 

 

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Trust’s 

Adviser, the challenge to the Trust’s Adviser’s decision, a paper summarising further 

correspondence and also the complainant’s previous correspondence with the BBC. 

 

The Panel agreed that the level of goodwill payment offered by TV Licensing is an 

operational matter for the BBC.  The Panel noted that the amount offered by the BBC was 

determined on a case by case basis and was dependent on individual circumstances. 

 

The Panel noted the complainant’s assertion that the process had been extremely lengthy 

to date and had greatly impacted on his business.  The Panel expressed their sympathy. 

The Panel regretted that the delays which the complainant had experienced in his appeal 

fell below the level of service the Trust expected the Trust Unit to provide and apologised 

for this. However, they noted that they were not able to award financial compensation for 

delays in handling appeals. 

 

The Panel therefore agreed that the appeal did not have a reasonable prospect 

of success and did not qualify to proceed for consideration. 


