
 

 

Getting the best out of the BBC for licence fee payers 

Complaints and 
Appeals Board Findings 
Appeals to the Trust 
considered by the 
Complaints and 
Appeals Board 
September 2013 issued November 2013 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 

 
 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2013 issued November 2013  

 

Remit of the Complaints and Appeals Board 1 

Summary of finding 3 

Appeal Finding 4 
Complaint handling 4 

Rejected Appeals 7 
Alleged copyright infringement 7 
Use of complainant’s work on BBC Radio 9 
White City reception 13 
Decision taken at Stage 1 not to respond further regarding BBC decisions on crisis appeals 21 
Decision taken at Stage 1 not to respond further regarding the BBC’s use of Kelvin MacKenzie 

as a contributor 23 
Decision taken at Stage 1 not to respond further regarding BBC News channel 26 
Decision taken at Stage 1 not to respond further regarding Richard Bacon on the Shelagh 
Fogerty Show 28 
Decision taken at Stage 1 not to respond further regarding the casting process for EastEnders
 31 

Contents 



 

September 2013 issued November 2013 1 

 

Remit of the Complaints and 
Appeals Board 
The Complaints and Appeals Board (CAB) is responsible for hearing appeals on complaints 

made under all complaints procedures, as set out in the BBC Complaints Framework, 

other than editorial complaints and complaints about the Digital Switchover Help Scheme. 

Its responsibilities are set out in its Terms of Reference at: 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/

cab_tor.pdf 

All Trustees are members of the Board; Richard Ayre is Chairman. The duties of the CAB 

are conducted by Panels of the Board consisting of at least two Trustees, including the 

Chairman of the CAB and other Trustees as required. The Board is advised and supported 

by the Trust Unit. 

The Board considers appeals against the decisions and actions of the BBC Executive in 

relation to general complaints, fair trading, TV licensing and other matters including 

commissioning and procurement but not including editorial complaints and Digital 

Switchover Help Scheme complaints, as defined by the BBC Complaints Framework and 

Procedures. The Board will also consider complaints about the BBC Trust. 

The Board will consider appeals concerning complaints which fall within the BBC’s 

complaints process as set out in the BBC Complaints Framework and which: 

• raise a matter of substance – in particular, that there is sufficient evidence to 

suggest that the complaint has a reasonable prospect of success and there is a 

case for the BBC Executive to answer 

• have already been considered by the BBC Executive under stages 1 and 2 of the 

BBC’s general complaints procedures and which are now being referred to the 

Trust on appeal as the final arbiter on complaints (unless it is a complaint about 

the BBC Trust) 

The Board will aim to reach a final decision on an appeal within the timescale specified in 

the relevant Procedures. An extended timescale will apply during holiday periods when 

the Board does not sit. The complainant and BBC management will be informed of the 

outcome after the minutes of the relevant meeting have been agreed. 

The findings for all appeals considered by the Board are reported in this bulletin, 

Complaints and Appeals Board: Appeals to the Trust. 

As set out in the Complaints Framework and Procedures, the Board can decline to 

consider an appeal which in its opinion: 

• is vexatious or trivial; 

• does not raise a matter of substance; 

• is a complaint where the complainant has recourse to the law; 

• is a complaint where the complainant has recourse to other external authorities, 

for example the Information Commissioner or the Office of Fair Trading; and  

• is a Human Resources complaint as defined by the Complaints Framework and 

Procedures.  

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/cab_tor.pdf
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/cab_tor.pdf


 

September 2013 issued November 2013 2 

 

The Board also reserves the right to decline to hear an appeal whilst it relates to matters 

which are the subject of or likely to be the subject of, or relevant to, legal proceedings. 

The Board will not generally reconsider any aspects of complaints that have already been 

adjudicated upon or considered by a Court. 

Any appeals that the Board has declined to consider under the above criteria are reported 

in the bulletin. 

The bulletin also includes any remedial action/s directed by the Board. 

It is published at bbc.co.uk/bbctrust or is available from: 

The Secretary, Complaints and Appeals Board 
BBC Trust Unit 
180 Great Portland Street 
London W1W 5QZ 

 



 

September 2013 issued November 2013 3 

 

Summary of finding  
Complaint handling 

 
The complaint related to an enquiry about when a new poll tracker on the BBC News 
website was likely to be available and when a temporary page replacing it would be 
updated with the latest opinion polls. The complainant said it took the BBC four months to 
respond to his enquiry and believed the BBC failed to deal with the content of his enquiry 
adequately and responded to it in an impolite manner. 
 
The committee concluded: 
 

 that the BBC had failed to respond in a timely manner. 
 

 that the BBC had not been clear in its explanation for its decision about the 
complaint. 
 

 that the BBC had not handled the complaint well, but had not treated the 
complainant impolitely or disrespectfully. 
 

 that the BBC had not acted reasonably in closing down the complaint and deciding 
not to respond to the complaint further. 

 
The complaint was upheld. 
 
For the finding in full see pages 4 to 6. 

 



 

September 2013 issued November 2013 4 

 

Appeal Finding 

Complaint handling 

 
1. The complaint 
 
The complainant initially contacted the BBC in October 2012 to ask when a new poll 
tracker was likely to be available on its website. He received no reply so emailed BBC 
News again about two weeks later. 
 
Having received no response, the complainant emailed BBC Complaints and then followed 
up with a telephone call on 21 November 2012.  During that telephone call, the 
complainant told BBC Complaints he was unhappy that the poll tracker on the BBC News 
website had not been reinstated and updated.  The complainant says he was told by the 
BBC he would receive a reply within 18 days. 
 
Having received no response, the complainant telephoned BBC Complaints again on 23 
December 2012 to express his disappointment.   
 
The complainant received an automated response from BBC Complaints on 31 December 
2012 to say it would respond further as soon as it could and not to contact BBC 
Complaints in the meantime. 
 
The complainant telephoned again on 16 January 2013 to chase up his enquiry. BBC 
Complaints emailed him the next day to apologise for the delay in replying saying it was 
due to an oversight.  It went on to tell him that it had raised his concern with News 
Interactive.  BBC Complaints emailed again on 24 January 2012 to say that his complaint 
would take longer than ten working days to process and not to contact it until he had 
received a response.  
 
BBC Complaints emailed again on 5 February 2013 to say that the News Interactive had 
told them that the poll tracker was being revamped and that it was hoped it would be 
back in the near future. The complainant replied on 10 February 2013 to say his query 
had not been answered as he wanted to know why up-to-date opinion polls were not 
being displayed when it was stated they would be on the website.   
 
BBC Complaints responded on 16 February 2013 to say that BBC News had nothing 
further to add to its previous response.  It also asked the complainant to show where the 
BBC had been promising something that it had not delivered and it would look into it. 
 
The complainant replied on 18 February 2013 to say he believed he had made it clear that 
he wanted to know why the BBC promised on its website to publish the details of opinion 
polls when it had not done so in practice. He also said that he felt the BBC’s previous 
response was high-handed. 
 
BBC Complaints emailed again on 19 February 2013 to say it felt that it had responded as 
fully as it could, given the nature of the complaint, and to advise that the complainant 
contact the BBC Trust if he wanted to proceed further with his complaint. 
 
Appeal to the Trust 
 
The complainant emailed the BBC Trust on 19 February 2013.  He outlined the details of 
his correspondence with the BBC and said extreme frustration had driven him to using the 



 

September 2013 issued November 2013 5 

 

complaints procedure.  He said he believed that those managing BBC News could have 
responded before four months had elapsed and that those in the complaints department 
should have relayed the full details of his enquiry and pressed for a full response. 
 
2. The Panel’s decision 
 
The Panel considered the complaint against the relevant standards, as set out in the BBC 
Trust’s Complaints Framework. 
 
In reaching its decision, the Panel took full account of all the available evidence, including 
(but not limited to) the Editorial Adviser’s report and the subsequent submissions from 
BBC Audience Services, BBC News and the complainant. 
 
This appeal raised issues requiring consideration of the guidelines relating to the process 
for handling general complaints as set out in the BBC’s Procedure for General complaints 
and appeals. 
 
Handling of the complaint 
 
The Panel began by looking at the timeliness of the BBC’s response to the enquiry.  The 
Panel noted that the complainant's first enquiry about when the poll tracker page would 
be relaunched was made in October 2012 via the “Contact Us” link at the bottom of this 
web page.  
 
The Panel noted that, having not received a reply, the complainant emailed BBC News 
and BBC Audience Services on 14 November 2012 to ask when the poll tracker would be 
updated.  The Panel noted that BBC News said it did not respond to this as it was unclear 
whose responsibility it was to answer.  It acknowledged that BBC News had said it 
regretted this oversight. 
 
The Panel noted that the complainant then telephoned BBC Audience Services on 21 
November 2012 to ask what the timeframe was for the new webpage and when the 
temporary page would be updated.  The Panel noted that his enquiry had been passed on 
to BBC Online Webmasters, who are responsible for acting on suggested out-of-date or 
broken websites, but they never replied to the complainant. 
 
The Panel noted that the complainant telephoned BBC Audience Services again on 23 
December 2012 and 16 January 2013. The Panel noted that BBC Audience Services sent 
out an automated acknowledgement on 31 December 2012 following the first call, but 
that Audience Services did not contact BBC News about these calls until 4 February 2013.  
The Panel recognised that this delay was due to a backlog of Christmas work and the 
pressure of other work, but agreed that the delay was unsatisfactory. 
 
The Panel noted that the complainant subsequently received a response from the BBC on 
5 February 2013, but that the response only dealt with one of the two concerns the 
complainant had raised.  The Panel agreed that the BBC should have sent a substantive 
reply before this date and had had opportunities to do so.  As a result, the Panel agreed 
that BBC Audience Services’ response was not timely. 
 
The Panel then considered whether the BBC had been clear in its explanation for its 
decision about the complaint.  It noted that in its letter of 5 February 2013 it had stated 
that the poll tracker was being revamped and that it was hoped it would be back in the 
near future, but that the Corporation had failed to explain why the temporary page was 
not being updated with the latest opinion polls. 
 



 

September 2013 issued November 2013 6 

 

The Panel noted that the complainant wrote on 10 February 2013 to point this out but 
was told, in another letter on 16 February 2013, that BBC News had nothing further to 
add on the matter. 
 
The Panel then examined the email sent by BBC Audience Services to BBC News 
summarising the concerns raised by the complainant in his telephone calls of 23 
December 2012 and 16 January 2013.  The Panel noted that it did not mention the query 
concerning the failure to update the temporary page. Therefore BBC News was not aware 
of the second element of the complaint.  
 
The Panel agreed that the failure to communicate this information resulted in the BBC 
giving an incomplete explanation to the complainant.  As a result, the Panel did not think 
the BBC had been clear in its response and the Panel acknowledged the complainant’s 
frustration at this. 
 
The Panel noted that the complainant had commented that the final response from BBC 
News had been ‘high-handed’. The committee discussed the fact that BBC Audience 
Services had not informed BBC News about this part of the complainant’s enquiry and 
considered that, under these circumstances, BBC News had not acted in an intentionally 
highhanded fashion as it was unaware of the complainant's concern about updating the 
temporary page. 
 
The Panel then considered whether BBC Audience Services had acted reasonably in 
closing down the complaint in its letter of 19 February 2013 by deciding not to respond to 
the complaint further.   
 
The Panel acknowledged that to do so was in accordance with the BBC’s complaints 
procedures, but agreed that in this instance the Corporation had still failed to give a clear 
answer to one of the two concerns raised by the complainant.  As a result, the Panel felt 
that it had not been reasonable to close down the complaint at this stage as the 
complaint had not been fully answered. 
 
The Panel noted that during the Trust’s investigation of the appeal, BBC News had 
provided an answer to the complainant’s original question, which was that the reason the 
poll tracker had not been updated was due to staffing issues.  Before being taken down, 
the poll tracker website had automatically updated itself.  However, the temporary page 
meant that all content had to be entered manually and News had found it difficult to find 
the staff to do this. The Committee agreed that this answer should have been provided to 
the complainant by the BBC at an earlier stage. 
 
The Panel wished to apologise to the complainant for the difficulty he had experienced in 
obtaining an answer to his questions. The Panel stated that it expected the BBC to learn 
from the mistakes made on this occasion and which had turned a straightforward enquiry 
into a complaint. 
 
Finding: Upheld 
 

 



 

September 2013 issued November 2013 7 

 

Rejected Appeals 

Appeals rejected by the CAB as being out of remit or because the complaints had not 

raised a matter of substance and there was no reasonable prospect of success. 

 

Alleged copyright infringement 

 

The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 

decision of the BBC Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser that the complainant’s appeal 

did not qualify to proceed for consideration on appeal. 

 

Complaint and Appeal 

 

The complainant had been engaged in a dispute with the BBC and an independent 

production company about an alleged copyright infringement relating to a drama series 

submission, which the complainant said he had released to the BBC in good faith. 

 

Following the outcome of a mediation meeting between the complainant and the BBC on 

3 December 2012, the complainant wrote to the Chairman of the BBC Trust on 7 May 

2013 about his continuing concerns. He received a response from the Trust Unit on 29 

May 2013 which explained that it was open to him either to take legal action or to appeal 

to the Trust’s Complaints and Appeals Board under the BBC’s General Appeals procedure. 

 

The complainant appealed to the BBC Trust on 20 June 2013, unhappy with the way in 

which the mediation meeting had been conducted and did not feel that his complaint had 

been fully investigated.  The complainant requested that the BBC allow him to produce 

the series or another project. Alternatively, he requested that the BBC settle with him in 

recompense. 

 

Decision of the Senior Editorial Strategy Adviser 

 

The Senior Editorial Strategy Adviser (“The Adviser”) carefully read the correspondence 

that had passed between the complainant and the BBC, and she acknowledged the 

strength of the complainant’s feelings.  However, she noted that the Complaints 

Framework stated that  

 

“the Trust will not normally consider an appeal that is or has been the subject of 

legal correspondence with the BBC, or if legal proceedings have been issued, or if 

the appeal is appropriate for consideration by an external authority (such as the 

office of Fair Trading).” 

 

The Adviser considered that Trustees would be of the view that the complainant had 

recourse to the law to pursue his complaint and that it was therefore outside the scope of 

the complaints framework. 

 

The Adviser noted that the complainant had been in correspondence with a BBC solicitor 

about his complaint and that a mediation meeting had been held on 3 December 2012 to 

discuss the issue.  Although she appreciated that the complainant was unhappy with the 



 

September 2013 issued November 2013 8 

 

outcome of that meeting, the Adviser believed Trustees would consider that a re-

submission of the complaint fell outside the scope of the Complaints Framework.  

 

The Adviser also noted that the mediation meeting at the BBC took place on 3 December 

2012 and she confirmed with the BBC Legal Department that there had not been any 

further correspondence with the complainant about the matter since that time. The 

Adviser concluded that the complaint had been submitted beyond the time limit set out in 

the Complaints Framework which states that complaints should be made to the Trust 

within 20 working days of the complainant’s last correspondence with the BBC, and that 

no good reason had been provided by the complainant for the delay in referring this 

matter to the Trust. 

 

 For these reasons the Adviser considered that there was no reasonable prospect of 

success for the appeal and decided that it should not proceed further. 

 

The Panel’s decision 

 

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Trust’s 

Adviser, the challenge to the Trust’s Adviser’s decision and also the complainant’s 

previous correspondence with the BBC. 

 

The Panel noted that the complainant had been offered the general complaints procedure 

as a route to continue his complaint.  The Panel also noted that the complainant had 

received a response to his letter to the Chairman of the BBC Trust from the Trust Unit on 

29 May 2013 and that he had subsequently appealed to the Trust on 20 June 2013; 

accordingly, the Panel found that the complainant's appeal was within the 20-working-day 

timeframe imposed by the Complaints Framework. 

 

Accordingly, the Panel asked the Trust Unit to carry out further enquiries as he had been 

given to understand he could appeal to the Trust. The Panel would return to his complaint 

at a future meeting. 

 

 



 

September 2013 issued November 2013 9 

 

Use of complainant’s work on BBC Radio 

The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 

decision of the BBC Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser that the complainant’s appeal 

did not qualify to proceed for consideration on appeal. 

 

Complaint and Appeal 

 

The complainant complained to the BBC on 10 April 2013 about the way his complaint 

had been handled by the BBC Trust and about the exposure given to another musician.  

The complainant also complained that some of his music had been played on BBC radio 

without the complainant providing the track to the BBC using the facility for uploading 

music on the BBC Introducing website.  The complainant said that he believed the BBC 

had illegally downloaded his music and then broadcast it.  

 

The Trust Unit responded on 22 May 2013, explaining that complaints must be considered 

in the first instance by the BBC Executive and notifying the complainant that this element 

of his complaint had therefore been passed back to the BBC for a response.  

 

BBC Complaints responded on 12 June 2013.  Their email included a response from the 

Content and Schedules Manager who assured the complainant that the presenter of the 

radio programme in question was "99% sure" he had bought the track from iTunes and: 

“says he would never use material without an artist’s permission unless he has paid for 
the track from a commercial source.  It definitely was not taken from Soundcloud or any 
similar site”. 

 

BBC Complaints also stated that the complainant's correspondence "now represents a 
disproportionate use of BBC staff time and … increasingly limited licence fee resources", 
and in accordance with Annex B of the BBC Complaints Framework, invoked the expedited 

complaints procedure in respect of complaints "which relate to the previous responses … 
from BBC staff, BBC Introducing, the artist James Welch/Seams or the playing of your 
music by the BBC".   
 

The complainant contacted the BBC Trust on 13 June 2013 to appeal against the BBC’s 

response. He stated that he appealed in respect of “The Matter … of The Unauthorised 
Use and Distribution Of My Copyrighted work on BBC Radio”. He was also concerned that 

a second presenter may have played some of his music through the BBC Introducing 

show.  

 

Decision of the Senior Editorial Strategy Adviser 

 

The Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser (the Adviser) noted that the complainant had 

not received a Stage 2 response and that therefore the point she should consider was 

whether an appeal against the decision of BBC Complaints not to correspond further with 

the complainant had a reasonable prospect of success. 

 

The relevant correspondence was carefully reviewed by the Trust Unit and the Adviser.  

 

The Adviser noted that, under BBC Introducing Terms and Conditions, the artist submitted 

his contribution to the BBC and allowed the BBC to use the material in that contribution in 

any way it might reasonably choose on a free-of-charge basis in any media throughout 



 

September 2013 issued November 2013 10 

 

the world.  The Adviser understood that these were the terms under which the 

complainant submitted his material to the BBC Introducing server. 

 

Therefore, the Adviser considered that any element of the complaint relating to the use of 

music by the BBC that had been uploaded to the BBC Introducing server had been 

provided for the BBC to use free of charge, in accordance with the Terms and Conditions 

of the site.   

 

She noted the BBC was committed to paying musicians for the use of commercial 

recordings and noted that, broadly speaking, the BBC used music under blanket 

agreements with the Music Industry for ease of licence and payment.   

 

She noted that, in the event that the BBC broadcast any commercial recordings or songs 

which an artist (or a record company or music publisher) retained the rights in, the use of 

that material was reported to the relevant collecting societies, such as PRS, and 

subsequent payments were made to the artists.  

 

The Adviser carried out inquiries with the relevant BBC scheduling and copyright 

departments and could not find a report on the use of the complainant’s songs. The only 

exception to this was in an edition of BBC Introducing in Scotland with Ally McCrae on 16 

April 2012. 

 

The Adviser considered that the use of music provided through BBC Introducing was 

within the Terms and Conditions of the scheme and the complaint did not stand a 

reasonable prospect of success on this point and therefore should not proceed to be put 

before Trustees.  

 

She noted that if the complainant considered the BBC had broadcast music that he had 

produced and which was commercially available; he would need to have information 

about the time, date, programme and platform it was broadcast on, as well as the song 

title, artist and composer so that the BBC could check how it had been reported.  

 

The Adviser considered she had not seen any evidence that suggested a BBC presenter 

had downloaded music for broadcast without paying for it.  She noted that where music 

was commercially available, the BBC would expect to pay the artist for its use and this 

was done through a collecting society, such as PRS.  She noted that the complainant 

could find further information about PRS – including information about how to join – 

through the following website: http://www.prsformusic.com/Pages/default.aspx   

 

She noted that if the complainant believed the BBC broadcast a recording which the 

complainant retained the rights over (not on the BBC Introducing server), then he should 

notify the BBC of the time, date, programme and platform it was broadcast on, as well as 

the song title, artist and composer, so that enquiries could be carried out into how the 

music was reported.   

 

The Adviser hoped the complainant would find this information helpful.  She did not 

however consider his appeal had a reasonable prospect of success and did not propose to 

put it before Trustees. 

 

Request for review by Trustees 

 



 

September 2013 issued November 2013 11 

 

The complainant requested that Trustees review the decision of the Adviser that the 

appeal should not proceed.  

 

He reiterated his view that the BBC did not have permission to play his work, outside of 

that provided to the BBC via BBC Introducing. He also stated that the Adviser’s response 

did not address a range of other complaints. 

 

The Panel’s decision 

 

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Trust’s 

Adviser and the challenge to the Trust’s Adviser’s decision; also, the complainant’s 

previous correspondence with the BBC was available to the Panel upon request.  

 

The Panel noted that, in their response dated 12 June 2013, BBC Complaints had 

explained that the DJ in question had confirmed that he would “never use material 
without an artist’s permission unless he has paid for the track from a commercial source”.  
The response then went on to apply the expedited complaints procedure under Annex B 

of the Complaints Framework to “any complaints you make which relate to the previous 
responses you have received from BBC staff, BBC Introducing, [an artist in relation to 
whom the complainant had complained] or the playing of your music by the BBC” and had 

added: 

 
“For the period of two years from the receipt of this email, we will continue 
to read any complaints you submit, whether directly to production teams or 
via the central BBC Complaints unit, but they will not be investigated 
unless "they appear to raise a substantive issue or disclose a serious prima 
facie case of a breach of the Editorial Guidelines where there is a 
significant prospect that the complaint might be upheld". Full details of the 
procedure can be found here: 

  
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framewo
rk/protocols/2010/e3_complaints_fr_work.pdf 

 
Should you wish, you may write to the BBC Trust within 20 working days to 
request an appeal against this decision.” 

 

The Panel noted that the complainant had contacted the BBC Trust on the following day, 

13 June 2013, to raise a complaint regarding “The Matter … of The Unauthorised Use and 
Distribution Of My Copyrighted work on BBC Radio”.   
 

The Panel accepted that BBC Complaints had stated clearly that they had decided to apply 

the expedited procedure to the complainant and had explained the consequences of this 

decision, and that the complainant’s email to the BBC Trust on the following day did not 

make reference to the expedited procedure.  The Panel therefore considered that the 

complainant had not sought to challenge the decision of BBC Complaints to apply the 

expedited complaints procedure at stage 1 of the complaints process.  The Panel further 

noted that, notwithstanding the application of the expedited procedure, BBC Complaints 

are nevertheless obliged to investigate any future complaints that in fact raise an issue of 

breach of any relevant guidelines or policies, in accordance with the complaints 

procedures. 

 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2010/e3_complaints_fr_work.pdf
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2010/e3_complaints_fr_work.pdf


 

September 2013 issued November 2013 12 

 

The Panel thus agreed with the Adviser that the question to be considered was whether 

an appeal against the decision of BBC Complaints not to correspond further with the 

complainant had a reasonable prospect of success. 

 

The Panel noted that inquiries with the relevant BBC scheduling and copyright 

departments had not found any use of the complainant’s songs, with the exception of one 

track submitted to BBC Introducing. 

 

The Trustees agreed that the terms under which music is submitted to BBC Introducing 

were clear and allowed the BBC to use the material in that contribution in any way it 

might reasonably choose on a free-of-charge basis in any media throughout the world. 

 

The Trustees noted that where music was commercially available, the BBC would expect 

to pay the artist for its use and this was done through a collecting society, such as PRS. 

The Trustees noted that the complainant had been provided with details of the PRS 

website.   

 

The Trustees agreed that unless the complainant could notify the BBC of the time, date, 

programme and platform his work had been broadcast on, as well as the song title, artist 

and composer, no further enquiries could be carried out.  

 

The Panel therefore agreed that the appeal did not have a reasonable prospect 

of success and did not qualify to proceed for consideration.  

 

 



 

September 2013 issued November 2013 13 

 

White City reception 

 

The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 

decision of the BBC Trust’s Head of Editorial Standards that the complainant’s appeal did 

not qualify to proceed for consideration on appeal. 

 

The complaint and appeal 

 

The complainant contacted the BBC to complaint about the way in which he was spoken 

to by a BBC Receptionist on duty at White City. 

 

His allegations with regard to the behaviour of the Receptionist were: 

 

 She did not direct her full attention towards the complainant because she was on the 
phone at the same time. 

 

 She behaved rudely towards the complainant by inviting him to speak, first by raising 
her eyebrows and later by saying “can I help you?”, but then raising her hand to 
indicate he should stop speaking while she returned her attention to the phone call 
she was engaged in. 

 
 When she finished the call she was still doing other things while the complainant was 

speaking to her and this continued during the conversation. 

 

 She was unable to help with his query about the Digital Switchover Help Scheme and 
was unable to direct his query to anyone else who could speak with him about it at 
that time.  

 

 She did not apologise for her lack of ability to help with the query. 

 
 She responded rudely towards the complainant by saying: 

 

“no there is nobody here connected with that”  [DSHS was at that time based in that 

building] 

 

“I do not know what that is, or who that person is, and there is nobody here to help 
you with that enquiry”  [on being shown a letter]  

 

“There are so many things connected to the BBC; am I supposed to know them all?" 
 

“I know you. You have been here before.”   The complainant said he had not visited any 

part of the BBC before but she did not then apologise for this remark. 

 

 When he tried to answer her questions she interrupted him asking questions which it 
was not her job to ask and which demonstrated she had not been listening to him: 

 

“The switchover has not happened yet.” 
 

“Has anybody come to your place to connect the Digital Box?” 
  

 Following the complainant’s request to speak to her manager, the Receptionist tried to 
put a call through, but the manager was in a meeting. She asked if the complainant 



 

September 2013 issued November 2013 14 

 

would like to wait until the manager was free in approximately half an hour’s time, but 
the complainant said he was too exhausted and upset by what had occurred to wait 
around but asked for the manager’s phone number so that he could call the manager 
himself later. The Receptionist said she could not give out the phone number for 
security reasons but said she could ask her manager to ring the complainant. 
However, the phone call which the complainant received a few hours later was from 
the Central Support and Feedback Manager from the Digital Switchover Help Scheme. 
He was told the name of the responsible manager which was ‘Tony’. The complainant 
was unhappy that he had not been phoned by the Receptionist’s own line manager as 
he wished to complain directly about her behaviour towards him. 

 

In this same letter of complaint to Audience Services the complainant asked for the 

following information: 

 

 The name of the Receptionist, the reasons why she did not know anything about the 
Digital Switchover Help Scheme, and whether she had the right to refuse to give him 
the information he had asked for. 

 

 The full name of the Receptionist’s manager and the reason why the manager had not 
rung him as requested. 

 
 Confirmation that, if their names could not be revealed, this was for security reasons. 

 

He was of the view that the BBC’s recruitment procedure must be at fault. 

  

BBC Audience Services responded on 26 June 2012, acknowledging that the complainant 

felt poorly treated and apologising for the fact that his experience had fallen short of the 

BBC’s expectations of its staff in terms of courtesy and helpfulness and that the 

Receptionist appeared off-hand and rude. The letter stated that the complainant’s 

comments had been passed on to senior staff as important feedback. The letter also 

explained that the number and variety of visitors and enquiries the BBC receive are huge 

and although Reception staff have some knowledge of general BBC issues, detailed 

enquiries are often beyond their level of knowledge and they are trained to direct such 

enquiries to the appropriate department - as is the case with the Digital Switchover Help 

Scheme.  

 

Audience Services confirmed that the Receptionist had followed the correct procedure for 

dealing with Digital Switchover Help Scheme complaints in getting the Customer Service 

and Feedback Manager from the Digital Switchover Help Scheme to contact the 

complainant, and also confirmed that the BBC does not give out full names and direct 

phone numbers for staff in line with normal company security policy. 

 

The complainant did not respond to the letter of 26 June 2012 from Audience Services 

until 18 February 2013, and gave the following reasons for the delay: 

 

 He did not receive the letter of 26 June 2012 until he was sent a response from 
the BBC Trust (dated 21 November 2012) regarding a separate substantive 
complaint about the Digital Switchover Help Scheme, to which was attached a 
copy of the Audience Services’ response to his complaint about the Receptionist. It 
appeared that Audience Services had, in error, omitted the first two lines of the 
complainant’s address, and this was the reason why he had not received their 
letter. 

 



 

September 2013 issued November 2013 15 

 

 The complainant did not then immediately respond to Audience Services in 
November because he assumed his complaint about his experience during, and 
following, his visit to White City would be dealt with by the Digital Switchover Help 
Scheme Adjudicator as part of his substantive complaint. 

 

 Since receiving the letter the complainant had had a number of very pressing 
issues to take care of urgently and could not deal with it until February 2013. 

 

 The complainant suffers from poor health and in particular has difficulties with 
activities related to mental and visual focus.  He acknowledged that the Trust Unit 
had said that he could dictate his response on the phone to the Trust’s Adviser, 
but he said he could not keep concentration and stamina for long periods of time, 
particularly when it related to phone calls. 

 
 The complainant decided to wait and see what the final decision of the Trust on 

the substantive Digital Switchover complaint would be before proceeding further 
with his complaint about the member of Reception staff, but as that complaint had 
so far not been resolved, he decided to write to Audience Services on 14 February 
2013. 

 

In this follow-up complaint to Audience Services of 14 February 2013 (date stamped as 

having arrived at the BBC on 18 February), the complainant stated his dissatisfaction with 

the failure of Audience Services to check the address before posting their original 

response to him. He also considered that the reply showed that the writer’s knowledge of 

the DSHS was “almost as non-existent as the receptionists” [sic].  

  

He considered the response to his complaint to be lax and laidback.  He considered that 

Audience Services had only paid lip-service to his complaint by saying that they had 

passed it as feedback to senior staff.   

 

He said that although he was not expecting the Receptionist to have an in-depth 

knowledge of the Digital Switchover Help Scheme, he would have expected her to have 

some knowledge about it, whereas she indicated to the complainant that she had no 

knowledge about it at all. 

 

The complainant considered that the response he had received from Audience Services 

did not sufficiently acknowledge the alleged rude verbal and behavioural treatment he 

received from the Receptionist. He felt that it would have been an easy matter for her to 

acknowledge her lack of knowledge of the DSHS with a courteous apology and re-direct 

his enquiry to someone who could help him further. He considered that he had been 

insulted and verbally abused by the Receptionist and wanted action taken. He did not 

consider she should work at the BBC. 

 

The complainant was also dissatisfied with the response he had received regarding the 

BBC’s security policy in terms of divulging names and contact details of staff. He felt the 

policy was unnecessary and that there would be no danger or security risk in revealing 

those details. 

 

He noted the letter did not address the reason the manger had not contacted him.  

 

Audience Services responded at stage 2 on 27 February 2013 (seven working days later): 

 



 

September 2013 issued November 2013 16 

 

 They explained they were sorry her remained so unhappy and said whilst they 
cannot go back and make things right they would do their best to address his 
points.  

 

 They apologised for their administrative error in not completing the complainant’s 
address when it was entered in the system resulting in their letter not reaching 
him for 5 months. They explained the letter writer would not have seen the letter 
which would have been produced automatically. 

 

 They explained that the complaint about the Digital Switchover Help Scheme and 
the complaint about the Receptionist would have to be dealt with separately by 
different departments, and they could only respond to the latter complaint. 

 

 They pointed out that the follow-up complaint regarding the Receptionist had been 
made outside the normal timeframe, and they would be unable to investigate the 
matter as fully as they would normally, especially as the events which were the 
subject of the complaint had occurred 12 months previously. However, they 
acknowledged the complainant’s particular circumstances, and the fact that their 
administrative error had delayed receipt of their previous response by several 
months; therefore they were replying as fully as they could. However, given the 
length of time which had passed and the fact that Reception staff deal with 
hundreds of people every day, they said it would be unfair to expect Reception 
staff to remember verbatim in June a specific incident which had occurred four 
months earlier. 

 

 
 They acknowledged that it would have been helpful for the stage 1 Audience 

Services respondent to have replied in more detail. For example the complainant 
had mentioned that the receptionist was both on the telephone and indicating to 
the complainant that she was ready to assist and that he had felt this was rude 
and unprofessional. The BBC acknowledged this point of view but said this 
reflected the pressures upon staff and explaining that it would appear that she 
was endeavouring to 'multi-task'  and she evidently was hoping that she would be 
able to assist the complainant whilst on hold on the telephone. It was noted that 
she wouldn't have set out to be rude or to cause offence. It was noted that the 
BBC is an exceptionally complex, fast-paced and busy organisation with thousands 
of people in countless locations thus the front line team will juggle different things 
at the same time. The BBC said it was very sorry that the complainant was 
unhappy with this approach, but that the receptionist was trying to help him as 
quickly as she could and it was unfortunate timing that at that very moment, the 
call was connected 

 
 They reiterated the previous response with regard to security procedure and also 

the level of knowledge expected of Reception staff about general BBC issues, such 
as the Digital Switchover Help Scheme. They also said that it would have been 
helpful for the complainant to have made an appointment before making an 
unannounced visit. His complaint was complex and the receptionist would always 
have been on the back foot.   

 
 They said they would be unable to establish exactly why the Receptionist’s 

manager did not call back as promised. They noted that over time personnel 
changed and the White City building was being closed down. They apologised for 
the breakdown in communication noting that the receptionist had done her best to 
try and assist by asking the Help Scheme to call the complainant back. 

 



 

September 2013 issued November 2013 17 

 

 They acknowledged that “things went wrong on the day” but stressed that 
Reception staff are extremely busy and under enormous pressure. They also 
acknowledged that the Receptionist should have been in a position to help by at 
least redirecting the complainant’s query to someone with more knowledge of the 
DSHS, or to explain more fully why she was unable to assist herself and 
apologised for that.  

 

 They again apologised for the complainant’s experience when visiting White City in 
2012; for their own administrative error which so severely delayed receipt of their 
previous response; and also for the fact that the previous response should have 
more fully addressed the complainant’s concerns. 

 

The complainant wrote to the Trust on 8 May 2013 to appeal Audience Services’ stage 2 

letter of 14 February 2013.  The complainant repeated his allegations about the rudeness 

of the Receptionist. He felt the latest response to his complaint had used exaggeration 

and over-emphasis to “inflate BBC’s Audience Services tasks and belittle my complaint”, 

as well as failing to address his concerns. He felt that too much emphasis had been given 

to the “passage of time” factor when making the decision not to try and further 

investigate his complaint about the Receptionist.  He felt that it was inappropriate to 

suggest that he should have made an appointment before visiting White City, and that 

Audience Services had no basis for saying that the Receptionist “was on the back foot and 

was trying to assist”  the complainant. He felt that Audience Services had tried to “second 

guess” what happened at the Reception desk, and said he demanded to be compensated 

for the “abusive and offensive treatments” he had received. He noted that the latest letter 

had not dealt with the allegation that the Receptionist had told him, “I know you, you 

have been here before”. 

 

 

Decision of the Head of Editorial Standards, BBC Trust 

 

The Head of Editorial Standards, BBC Trust, was sorry that the complainant had found his 

visit to White City so upsetting, and that he felt that he had not received a proper 

response to his complaint. She considered the issues relating to the complainant’s 

experience at BBC’s White City Reception desk, and also the issues relating to the 

subsequent handling of the complainant’s concerns about that experience.  She 

considered whether the complaint should be put before the Complaints and Appeals Board 

of the BBC Trust.  She noted that the complainant’s concerns about the Digital Switchover 

Help Scheme were being addressed separately.  

 

Delay 

 

The Head of Editorial Standards noted the complainant’s strength of feeling about the 

treatment he had received and that the matter had not been resolved to his satisfaction. 

She noted that his complaint had initially been lodged with the BBC four months after the 

incident complained of and outside the period given for lodging complaints. She noted 

that the reply from Audience Services was sent on the tenth working day in line with the 

target set out for responding to complaints.  

 

She also noted that an error on the part of Audience Services in addressing their initial 

response incorrectly had caused a delay of some months in him receiving their reply 

which had eventually been provided to him by the Trust Unit.  

 



 

September 2013 issued November 2013 18 

 

She was extremely sorry for this error and was sure that the Trustees would want her to 

apologise on their behalf to the complainant. However she noted that the BBC had 

apologised for their error in not completing the complainant’s address correctly, resulting 

in their letter not reaching him for 5 months. Where the BBC have admitted their error 

and apologised for it, Trustees usually consider the matter resolved. She did not think 

therefore that there was reasonable prospect of success for this aspect of the 

complainant’s appeal.  

 

The complaint had then taken some months before escalating the complaint to the Trust 

on 8 May 2013. However she noted that the complainant was in poor health and that it 

was difficult for him to respond fully within the time frames set out in the complaints 

procedure.  

 

The conduct of the Receptionist 

 

With regard to the conduct of the Receptionist, the Head of Editorial Standards noted that 

the Royal Charter and the accompanying Agreement between the Secretary of State and 

the BBC draw a distinction between the role of the BBC Trust and that of the BBC 

Executive Board, led by the Director-General.  

 

The “operational management of the BBC” is specifically defined in the Charter 

(paragraph 38, (1) (c)) as a duty that is the responsibility of the Executive Board, and one 

in which the Trust does not usually get involved.  

 

As decisions such as those relating to the BBC’s Reception staff are day to day operational 

matters, they are the responsibility of the BBC Executive. This was not a matter which the 

Trust should be involved in.   

 

She therefore decided that there was no reasonable prospect of success on the point of 

appeal relating to the conduct of the Receptionist and it was not appropriate that the 

appeal should proceed to the Trust for consideration. 

 

Complaints handling by Audience Services 

 

The Head of Editorial Standards noted the points raised by the complainant with regard to 

the difficulties he had experienced in obtaining a satisfactory response to his complaint 

and that he was not happy with the way the Audience Services responses were written. 

However, she believed that the Trustees would be of the view that Audience Services had 

provided a reasoned and reasonable response to the complaint.  

 

She noted the complainant's dissatisfaction with some of the explanation he had received 

- for example that the BBC successfully handled millions of items of correspondence a 

year. She noted that Audience Services deal not only with letters but also with ticketing 

and other requests and confirmed that the phrase ‘millions of items’ is not an 

exaggeration. She also noted that the Trust undertakes mystery shopping to ensure that 

complaints are dealt with correctly and that a further exercise in mystery shopping would 

take place in 2013.  

 

The Head of Editorial Standards, BBC Trust, confirmed that the complainant had received 

the correct information about the BBC’s security policy. 

 



 

September 2013 issued November 2013 19 

 

Turning to the responses by Audience Services with regard to the alleged rudeness of the 

Receptionist, the Head of Editorial Standards, BBC Trust, noted two of the complainant’s 

concerns which he felt had not been dealt with: 

 

a) The complainant said that the Receptionist had said that she had encountered the 
complainant on a previous visit, when in fact it was his first visit to the BBC. This had not 
been separately addressed or apologised for.  
 

The Head of Editorial Standards was of the view that this was covered by the first 

response given to his allegation that the receptionist had been rude to him when 

Audience Services apologised for the fact that his experience had fallen short of 

the BBC’s expectations of its staff in terms of courtesy and helpfulness and that 

the Receptionist appeared off-hand and rude.   

 

b) No definite reason had been given as to why the Receptionist’s manager did not 
contact the complainant as he had been led to expect on the day of the incident.  
 

The Head of Editorial Standards, BBC Trust, thought the Trustees would be likely 

to conclude that Audience Services were entitled to write to the complainant and 

explain that too much time had passed to be able to investigate the incident fairly 

when the complainant first contacted the BBC (4 months after he visited White 

City Reception) and to attempt to explain what may have happened. She also 

noted that the Audience Services were entitled to say that it would have made 

matters easier if the complainant had rung and asked for an appointment though 

she noted that in all probability the Scheme would have sought to deal with the 

matter by phone.  

 

The Head of Editorial Standards noted that Audience Services has fed back the 

complainant’s comments to senior staff which meant that any learnings were 

disseminated at the first opportunity. This was appropriate action. She also noted that 

Audience Services had issued apologies to the complainant at both stages 1 and stage 2 

whilst explaining that they could not fully investigate what had occurred. This was in fact 

an operational matter for the Executive (and not the Trust) but in complaints handling 

terms where the BBC has admitted error and apologised for it Trustees usually consider 

complaint handling had been satisfactory. For those reasons she did not believe the 

appeal had a reasonable prospect of success. 

 

The Head of Editorial Standards noted that Trustees were not able to award 

compensation for alleged failures by the BBC. The complaint about the conduct of the 

White City receptionist was a separate matter to the service provided by the Digital 

Switchover Help Scheme.    

 

Request for review by Trustees 

 

The complainant reiterated the grounds of his complaint against the receptionist and also 

BBC Audience Services. The complainant said that if he had known the timeframes for 

handling complaints then the BBC would not be able to use this as an excuse not to reply 

to his concerns. The complainant said that the responses he had received from the BBC 

implied that he was at fault and that the use of the word ‘alleged’ implied that the 

complainant was making events up.  

 



 

September 2013 issued November 2013 20 

 

The complainant said that as the BBC could not ascertain why the manager had not called 

him back it was also not possible for them to say with certainty that the receptionist had 

been busy with other tasks at the time of the incident.  

 

The complainant said that the Head of Editorial Standards had merely tried to excuse the 

BBC’s responses to his complaint and that he did not agree with her assessment. The 

complainant asked that the issue be put to Trustees.  

 

The Panel’s decision 

 

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Head of 

Editorial Standards, the challenge to the Head of Editorial Standards’ decision and also the 

complainant’s previous correspondence with the BBC. 

 

With regard to the substance of the complainant’s concerns about the receptionist, the 

Panel agreed that, as specified in the Charter, the operational management of the 

corporation, including the management of staff such as those at BBC White City 

reception, was a matter for the BBC Executive and not the Trust. The Panel noted that, 

while the complainant considered the receptionist’s comments rude,  it would be 

impossible to establish the precise details of the conversation the complainant had with 

her and that Audience Services had attempted to address the complainant’s concerns as 

fully as possible. The Panel agreed that it would be disproportionate to try to investigate 

further. The Panel noted that the complainant felt Audience Services had responded 

rudely and dismissively but it agreed that the responses the complainant had received 

were polite and attempted to address his concerns as far as possible. 

 

The Panel agreed that it had been a clear failure of process when Audience Services had 

incorrectly addressed the initial response to the complainant. The Panel noted that the 

complainant had already received an apology for this error.  

 

The Panel agreed that as the basis of his complaint was a matter for the BBC Executive 

and that the complainant had received an apology for the mistakes in the handling of his 

complaint, there was no reasonable prospect of success on appeal. 

 

The Panel therefore agreed that the appeal did not have a reasonable prospect 

of success and did not qualify to proceed for consideration. 
 



 

September 2013 issued November 2013 21 

 

Decision taken at Stage 1 not to respond further 
regarding BBC decisions on crisis appeals 

The complainant requested that Trustees review the decision at Stage 1 of the BBC’s 

complaints process not to engage in any further correspondence with the complainant on 

the same issue. 

 
The complaint and appeal 
 
The complainant initially contacted the BBC to complain that the fact the BBC had decided 
to broadcast the Syria Crisis Appeal and yet in 2009 had not broadcast a similar appeal for 
Gaza, was evidence that the BBC was biased against Palestine. BBC Audience Services 
replied to explain that each request to transmit a Disasters Emergency Committee appeal 
is judged individually and that the Syria appeal differed editorially from the 2009 Gaza 
request. The complainant was not satisfied with Audience Services’ response but was told 
by Audience Services that the BBC had nothing further to add. The complainant then 
appealed to the Trust with regard to Audience Services’ decision.  
 
Decision of the Senior Editorial Strategy Adviser 
 
The Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser (the Adviser) noted that the complainant had 
not received a Stage 2 response and that therefore the point she should consider was 
whether an appeal against the decision of BBC Audience Services not to correspond 
further with the complainant had a reasonable prospect of success.  
 
The Adviser carefully read the correspondence that had passed between the complainant 
and the BBC, and she acknowledged the strength of the complainant’s feelings.  
 
In reviewing the correspondence, the Adviser considered the BBC had given a reasonable 
explanation of why the BBC broadcast an appeal for Syria.    She noted that the BBC had 
stated that decisions relating to emergency appeals were taken on a case-by-case basis 
and that the final decision rested with the Director-General.  She noted that the BBC had 
also outlined why it considered the circumstances around the situation in Syria were 
different from those that had existed in Gaza; in the case of Syria, the DEC was able to 
deliver aid to people on both sides of the conflict, inside and outside of Syria, whereas in 
the case of Gaza, the DEC appeal was for aid on behalf of one side of the conflict only. 
The Adviser appreciated the complainant felt strongly on this issue but decided that, in its 
responses to the complainant at stage 1, the BBC had in effect explained to the 
complainant why in its view his complaint on this point was misconceived and so had not 
progressed the complaint further within the BBC Executive’s complaint system.   
 
The Adviser also noted that decisions relating to crisis appeals were day-to-day matters 
for the Executive. The Royal Charter and the accompanying Agreement between the 
Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust and 
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General.   “The direction of the BBC’s 
editorial and creative output” was specifically defined in the Charter (paragraph 38, (1) 
(b)) as a duty that was the responsibility of the Executive Board.  Likewise, the 
“operational management of the BBC” was defined in the Charter (paragraph 38(1)(c)) as 
a duty that was the responsibility of the Executive Board, and ones in which the Trust 
would not usually get involved unless, for example, they raised broader issues such as a 
breach of a station’s Service Licence or of the BBC’s Editorial Guidelines.    
 
She noted that the Panel had already considered the DEC Gaza issue and that a finding 
had been published, which can be found at: 



 

September 2013 issued November 2013 22 

 

 
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/our_work/complaints_and_appeals/dec_gaza/appeal_findi
ngs.html 
 
In the Gaza finding, the Panel recognised that “the Director General’s decision not to 
broadcast the Gaza Crisis Appeal was a matter of great controversy for many members of 
the public. However, having carefully considered the Director General's reasons, the Trust 
believes the Director General acted correctly throughout, and we are satisfied that the 
decision the Director General took was reasonable having regard to the importance of 
preserving the reputation of the BBC for impartiality”. 
 
The Adviser concluded that Audience Services had provided a reasoned and reasonable 
response to the complainant’s concerns.  She considered it was acceptable for the BBC to 
decline to engage in further correspondence on this issue.  It followed from this that she 
did not consider the appeal had a reasonable prospect of success and it should not 
therefore be put before Trustees.  

 

Request for review by Trustees 

 

The complainant said that he had still not received a satisfactory response from the BBC 

with regard to the comparison between the Gaza and Syria appeals. The complainant 

asked that the decision whether or not to continue with his complaint be put to Trustees.   

 

The Panel’s decision 

 
The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Trust’s 
Adviser, the challenge to the Trust’s Adviser’s decision, and also the complainant’s 
previous correspondence with the BBC. 
 
The Panel agreed that decisions relating to crisis appeals were day-to-day matters for the 
Executive and ultimately the Director-General to decide. The Panel recognised that such 
sensitive decisions about appeals were finely balanced and agreed that in the case of the 
Gaza appeal the then Director-General had explained the reasoning behind his decision 
clearly. 
 
The Panel noted the complainant’s strength of feeling about the issue but agreed that the 
BBC had given a reasonable explanation of why the BBC broadcast an appeal for Syria 
and had explained the differences between this and the Gaza appeal in 2009.  
 
The Panel agreed there was no reasonable prospect of success for an appeal against BBC 
Audience Services’ decision to cease corresponding with the complainant on this issue. 
 
The Panel therefore decided that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration.    
 
 



 

September 2013 issued November 2013 23 

 

Decision taken at Stage 1 not to respond further 
regarding the BBC’s use of Kelvin MacKenzie as a 
contributor 

The complainant requested that Trustees review the decision at Stage 1 of the BBC’s 

complaints process not to engage in any further correspondence with the complainant on 

the same issue. 

 

Complaint and Appeal 

 

The complainant had first contacted the BBC on 15 April 2013 to complain that the BBC’s 

decision not to play the song ‘Ding, Dong, the Witch is Dead’ in its entirety on The Official 
Chart with Jameela Jamil was inconsistent with the BBC’s use of Kelvin MacKenzie as a 

contributor on BBC programmes.  BBC Audience Services replied to the complainant on 1 

May 2013 to say: the BBC uses a range of guests and contributors; appearances are 

decided on a case-by-case basis; and they did not see how his use as a guest of 

contributor is comparable to the Official Chart topic. 

 

In the same letter, the complainant was advised that the BBC had nothing further it 

wished to add to the correspondence and that the Complainant could appeal to the Trust 

about this decision.    

 

The complainant appealed to the Trust on 19 May 2013, accusing the BBC of “glossing 
over the cusp of [his] actual complaint”.  .  He said he thought he had made it “very 
clear” that his complaint was about the “double standards” of the BBC in refusing to play 

the ‘Ding, Dong’ song (because it “may have offended people”) while continuing to allow 

Mr MacKenzie (who “also offends people”) to appear on BBC output.   

 

Decision of the Senior Editorial Strategy Adviser 

 

The Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser (the Adviser) noted that the complainant had 

not received a Stage 2 response and that therefore the point she should consider was 

whether an appeal against the decision of BBC Audience Services not to correspond 

further with the complainant had a reasonable prospect of success. 

 

The Adviser carefully read the correspondence that had passed between the complainant 

and the BBC.   

 

She noted that Audience Services had responded to the substantive point of the complaint 

with regard to Kelvin MacKenzie, explaining that it used a range of guests and 

contributors and that appearances were decided on a case-by-case basis.  The BBC had 

not accepted the complainant’s argument that there was a parallel between the two 

issues he had raised which he considered related to the BBC’s willingness to risk offending 

a proportion of its audience.  The BBC’s response stated: “…we do not see how his use as 

a guest of contributor is comparable to The Official Chart topic.” 

 

In his appeal to the Trust, the complainant had referred to the BBC’s decision to continue 

to use Kelvin MacKenzie as a contributor and had stated: “putting that man on television 
also offends people”.   
 



 

September 2013 issued November 2013 24 

 

The Adviser noted that the BBC had explained that its decision not to play ‘Ding, Dong, 

the Witch is Dead’ in full had not only been a matter of not causing offence generally, but 

had also taken into account the risk of causing offence specifically to Lady Thatcher’s 

family in the days immediately after her death.  She noted that the blog by Radio 1 

Controller, Ben Cooper, had stated: “Nobody at Radio 1 wishes to cause offence”; he had 

explained that the decision had been a difficult one and stated: “Above all, in the middle 

of this furore is a grieving family.”   

 

The Adviser considered the Executive had sought to explain a decision that had been 

taken in a specific set of circumstances and considered she had not seen evidence that 

suggested those specific circumstances were replicated in the general use by the BBC of a 

particular contributor.  She considered therefore that Trustees would be likely to conclude 

BBC Audience Services had given a reasonable response to the complainant in stating that 

decisions about which contributors to use in programmes were made on a case by case 

basis.  The Adviser considered the appeal did not therefore have a reasonable prospect of 

success and should not proceed to the Trust for consideration. 

 

Furthermore, the Adviser noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement 

between the Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the 

BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General.   “The 

direction of the BBC’s editorial and creative output” was specifically defined in the Charter 

(paragraph 38, (1) (b)) as a duty that was the responsibility of the Executive Board.   

 

Decisions relating to programme presenters and contributors fell within the category of 

editorial and creative output and were the responsibility of the BBC Executive. Therefore, 

the Adviser considered it would not have been appropriate for Trustees to have 

considered the underlying complaint that an individual contributor should not be used by 

the BBC. 

 

Request for review by Trustees 

 

The complainant asked that the complaint be provided to Trustees, saying that his 

comments had not been properly answered and that he wanted to understand “why the 
BBC can say they don't wish to cause offence by one action, however regularly cause 
offence with another”. The complainant also said that his correspondence with the BBC 

was illustrative of wider problems with the complaints process and that this needed 

addressing 

 

The Panel’s decision 

 

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Trust’s 

Adviser, the challenge to the Trust’s Adviser’s decision and also the complainant’s 

previous correspondence with the BBC. 

 

The Panel agreed that decisions relating to programme presenters and contributors fell 

within the category of editorial and creative output and were the responsibility of the BBC 

Executive. The Panel also noted that in any case there was no ban on any particular 

individual appearing in BBC content, but that decisions are made on a case by case basis. 

 

The Trustees agreed with the Trust Adviser that there was no evidence that suggested 

the circumstances around the decision about ‘Ding, Dong the Witch is Dead’ were 

replicated in the general use by the BBC of a particular contributor. The Trustees agreed 



 

September 2013 issued November 2013 25 

 

that this had been explained to the complainant and that there was no evidence to 

suggest the complaints process had not addressed the initial complaint. The Trustees 

agreed that there was no reasonable prospect of success for an appeal against BBC 

Audience Services’ decision to cease corresponding with the complainant on this issue. 

 

The Panel therefore decided that the appeal did not qualify to proceed for 

consideration.   

  



 

September 2013 issued November 2013 26 

 

Decision taken at Stage 1 not to respond further 
regarding BBC News channel 

The complainant requested that Trustees review the decision at Stage 1 of the BBC’s 

complaints process not to engage in any further correspondence with the complainant on 

the same issue. 

 

Complaint and Appeal 

 
The complainant first contacted the BBC to complain that news from Yorkshire was 
disproportionately carried on the News Channel.  The complainant referred specifically to 
the news report into the death of a fatal motorway crash and stated that Yorkshire stories 
were given disproportionate emphasis. The BBC replied explaining that there is no agenda 
to promote any one part of the UK over another and that there are several factors that 
are taken into consideration when deciding how to put together news bulletins.  
 
The complainant was not satisfied with this response and Audience Services responded 
again, reiterating that choices made are subjective and that the particular item this was 
an update from the previous day's story and the breaking news of the crash, following the 
naming of the victim. Audience Services added that as the complainant had not provided 
any evidence for his assertion that the News gave Yorkshire stories disproportionate 
attention and that as they had nothing further to add to the correspondence, Audience 
Services would not respond further on this matter. 
 
The complainant escalated his complaint to the BBC Trust.  The complainant stated that 
he wished to appeal on the substance of his complaint, saying that it was “a matter of 
objective and demonstrable fact that the BBC is very biased in its output towards the 
North of England.”  He provided a list of 33 news reports which he considered evidence 
that Yorkshire or the North of England was given a disproportionate coverage in the 
news.    
 

Decision of the Senior Editorial Strategy Adviser 

 

The Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser (the Adviser) noted that the complainant had 

not received a Stage 2 response and that therefore the point she should consider was 

whether an appeal against the decision of BBC Audience Services not to correspond 

further with the complainant had a reasonable prospect of success. 
 
The Adviser noted the examples given by the complainant of news stories reported on 
from Yorkshire and the examples also given of BBC drama and entertainment 
programmes set in Yorkshire.  She noted too that the complainant considered the bias 
was not limited to Yorkshire, but the whole of the North of England.    
 
The Trust’s Adviser noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement 
between the Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the 
BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. 
 
“The direction of the BBC’s editorial and creative output” is specifically defined in the 
Charter (paragraph 38, (1) (b)) as a duty that is the responsibility of the Executive Board, 
and one in which the Trust does not get involved unless, for example, it relates to a 
breach of the BBC’s editorial standards.  
 
She noted that the BBC had a responsibility to represent the UK, its nations, regions and 
communities, as set out in the BBC Public Purpose Remit.  She also noted the response 



 

September 2013 issued November 2013 27 

 

from BBC Audience Services of 17 May which stated: “…we'd respectfully suggest that in 
a month's worth of news, particularly rolling news, 20 news stories emanating from the 
north of England, a large part of the country, is largely unremarkable.” 
 
The Adviser did not think that the Trustees would consider that the complainant’s list 
constituted evidence of bias in favour of the North of England.  Further, the Adviser 
considered decisions about which stories should be covered in the news were editorial 
judgments that were the responsibility of the Executive and it would not be appropriate 
for Trustees to consider this element of the complaint.  
 
On carefully reading the correspondence, the Adviser noted that BBC Audience Services 
had explained the editorial thinking behind the inclusion of the specific story the 
complainant had raised, and had also set out how the broadcaster sought to achieve a 
balance between different news stories – both domestic and international.  The Adviser 
considered that Trustees would be likely to conclude that Audience Services had provided 
reasoned and reasonable responses to the complaint.  The Trust’s Adviser considered 
Trustees would be likely to conclude it was reasonable for the BBC to say that it could not 
respond any further to the complainant’s correspondence on this issue. Therefore, she 
considered the appeal did not have a reasonable prospect of success and should not be 
put before Trustees. 
 

Request for review by Trustees 

 

The complainant asked that the complaint be provided to Trustees, reiterating his view 

that the BBC was over-representing one part of the UK in its output.  He said that the BBC 

had not understood his argument that “general articles on issues affecting the whole of 
the UK are too frequently filmed in the north of England”. 
 

The Panel’s decision 

 

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Trust’s 

Adviser, the challenge to the Trust’s Adviser’s decision and also the complainant’s 

previous correspondence with the BBC. 
 
The Panel agreed that decisions relating to the location of filming and decisions about 
which items to include in bulletins fell within the category of editorial and creative output 
and were the responsibility of the BBC Executive. The Panel agreed that the complainant’s 
list did not constitute evidence of bias in favour of the North of England and that there 
was no locus for the Trust to become involved in the editorial judgements of news 
channels. 
 
The Trustees agreed that the BBC had responded reasonably to this point and also noted 
that the BBC had provided an explanation of the editorial reasoning with regard to the 
specific news story the complainant had initially used to illustrate his point.  
 
The Trustees agreed that there was no reasonable prospect of success for an appeal 
against BBC Audience Services’ decision to cease corresponding with the complainant on 
this issue. 
 
The Panel therefore decided that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration.    
 



 

September 2013 issued November 2013 28 

 

Decision taken at Stage 1 not to respond further 
regarding Richard Bacon on the Shelagh Fogerty Show 

The complainant requested that Trustees review the decision at Stage 1 of the BBC’s 
complaints process not to engage in any further correspondence with the complainant on 
the same issue. 
 
Complaint and Appeal 
 
The complainant initially contacted the BBC about a comment made by Richard Bacon on 
4 February 2013 during the Shelagh Fogarty Show on Radio Five Live in which he said he 
would reimburse the licence fee of any listener who did not enjoy his interview with Sir 
David Attenborough. 
 
The complainant said he emailed the programme after the broadcast to say he had not 
enjoyed the interview and would like his licence fee reimbursed but only received an 
automated response. He subsequently made a complaint through Audience Services, 
saying that he expected Richard Bacon to “make good on his promise”. 
 
Audience Services wrote to the complainant and said that Richard Bacon had been joking 
when he made the offer.  Their letter stated:  
 

“While we appreciate your concerns, and while you state this isn’t a joke, we can 
assure you that Richard was indeed joking when he made this statement. He 
simply stated this because he thought the interview was very good and it should 
be enjoyed by everyone. We’re sorry you didn’t appreciate the interview, but the 
BBC is a publicly-funded broadcaster serving the whole of the United Kingdom 
providing programming to a hugely diverse audience with differing tastes and 
preferences, and so it’s inevitable that aspects of programmes which are enjoyed 
by some won’t appeal to others. This is the nature of broadcasting whereby we’re 
serving many different people with many different expectations.” 

 
The complainant was dissatisfied and did not consider the offer had been a joke.  He 
renewed his complaint on 11 June 2013, saying the offer had been “clear and 
unambiguous” and should be honoured.  
 
Audience Services replied on 12 June 2013. They said that they had nothing further to 
add to their previous correspondence and did not believe the points raised by the 
complainant suggested a possible breach of standards. 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the same day, reiterating his view that 
Richard Bacon’s offer had not been a joke and the promise of reimbursement was 
“unambiguous”. He was unhappy that Richard Bacon had not replied to him personally. 
 

Decision of the Senior Editorial Strategy Adviser 

 

The Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser (the Adviser) noted that the complainant had 

not received a Stage 2 response and that therefore the point she should consider was 

whether an appeal against the decision of BBC Audience Services not to correspond 

further with the complainant had a reasonable prospect of success. 
 
The Adviser noted that, according to the Complaints Framework, it was open to the BBC 
to close down complaints in some circumstances:   
 



 

September 2013 issued November 2013 29 

 

Complaints that the BBC may not investigate 
 
1.7 At all stages of this Procedure, your complaint may not be investigated if it: 
 
1.7.1 fails to raise an issue of breach of the Editorial Guidelines; or 
1.7.2 is trivial, misconceived, hypothetical, repetitious or otherwise vexatious. 

  
For completeness, the Editorial Complaints Protocol can be found here: 
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/complaints_framework/20
12/editorial_complaints.pdf. 
 
The Adviser noted the relevant section of The Shelagh Fogerty Show which included the 
following exchange between Shelagh Fogerty and Richard Bacon:    
 

RB:  If you don’t enjoy this interview I will personally….. 
 
SF:  (interrupting, jokily) …..come round to your house and…., what will you do? 
 
RB:  (Light-hearted) I wouldn’t go that far actually - now you’re just being silly!  
 
SF:   Of course. (Laughs) 
 
RB:  But I am offering to personally reimburse the licence fee of any listener who 
claims not to enjoy hearing David Attenborough this afternoon. 
 
SF:  (Laughing) Risky strategy! 
 
RB:  I know, um…I think low risk….because we talk about population explosion, 
climate change, obviously Africa, Brian Cox, all sorts of  stuff…..hear Sir David 
Attenborough a bit later… and the BBC - he’s been management - so much stuff. 
So David Attenborough at 2 o’clock. 

 
The Adviser considered that, while one could question the wisdom of a radio presenter 
making such a remark live on-air, with the risk that some listeners might take it seriously, 
Trustees would be likely to conclude that this verbal exchange between the presenters 
was clearly light-hearted and the offer was not intended to be taken seriously.  
 
She considered that BBC Audience Services had made this position clear to the 
complainant, had expressed disappointment that he had not enjoyed the interview and 
had given him a reasonable response to his concerns.  She considered that Trustees 
would be likely to conclude that BBC Audience Services had answered the complaint 
reasonably and had acted appropriately in closing the correspondence.  Therefore she 
considered the appeal had no reasonable prospect of success and should not be put 
before Trustees.  
 
The Adviser noted that the complainant had expressed dismay at the final email he had 
received from BBC Audience Services, which he considered was “a disgrace”, and had also 
stated in his appeal:  
 

“You have not even shown me the respect of asking Richard Bacon to reply to me 
in person it is the least he can do following his live on air promise.” 

 
However the Adviser noted that the complaints procedure was intended to focus 
complaints through a central point in the interests of efficiency.  She noted there was no 
requirement within the protocol for presenters to respond directly with complainants.  



 

September 2013 issued November 2013 30 

 

Therefore she considered on this point, too, the appeal did not have a reasonable 
prospect of success and should not be put before Trustees. 
 

Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that the complaint be provided to Trustees, reiterating his view 
that the comment was not made in jest but was one borne of arrogance. 
 

The Panel’s decision 

 

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Trust’s 

Adviser and, the challenge to the Trust’s Adviser’s decision and also the complainant’s 

previous correspondence with the BBC. 

 

The Panel agreed with the Trust Unit Adviser that the verbal exchange between the 

presenters was unmistakeably light-hearted in tone and that the vast majority of the 

audience would have recognised that the offer was not intended by the presenters to be 

taken seriously. 

 

The Panel considered the response from Audience Services to have explained the BBC’s 

position appropriately and that it was reasonable for them to have ceased corresponding 

on this issue. The Panel also agreed that, as Audience Services are specified in the 

complaints framework as the central point of contact for enquiries and complaints to the 

BBC, it was reasonable for Audience Services to provide a response, rather than for it to 

come from Richard Bacon directly. 

 
The Trustees agreed that there was no reasonable prospect of success for an appeal 
against BBC Audience Services’ decision to cease corresponding with the complainant on 
this issue. 
 
The Panel therefore decided that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration.    
 



 

September 2013 issued November 2013 31 

 

Decision taken at Stage 1 not to respond further 
regarding the casting process for EastEnders 

The complainant requested that Trustees review the decision at Stage 1 of the BBC’s 
complaints process not to engage in any further correspondence with the complainant on 
the same issue. 
 
Complaint and Appeal 
 
The complainant stated that he had made several attempts “over the last few years” to 
obtain an acting role in EastEnders. In his original complaint he stated that his agent had 
received a phone call two months previously from an EastEnders producer requesting the 
complainant not to make any more enquiries about acting roles in the series. The 
complainant referred to a video on the BBC website, A Day in the Life of Khali Best, in 
which EastEnders actor Khali Best described how he got on the programme by 
persistently writing to the show. The complainant felt this was very unfair and he was 
being discriminated against. 
 
Audience Services responded to the complainant explaining that they were unable to 
discuss casting decisions. 
 
The complainant made a follow-up complaint saying that he was not asking them to deal 
with casting, but to respond to his complaint about the “unpleasant contact”, via his 
agent, from the EastEnders producer who had asked him not to write to the programme 
any more. He was particularly unhappy about this request as the video on the BBC 
website, A Day in the Life of Khali Best, contradicted this course of action. He stated that 
several people interviewed in the video said they had contacted the programme 
repeatedly and were finally selected to work on the programme as a result of their 
persistence.  He said it was the principle he was complaining about, not the fact that he 
hadn’t got a particular role. He reiterated his feeling that he was being discriminated 
against. 
 
Audience Services sent a stage 1b response saying they could not engage in any further 
correspondence with the complainant on this issue as they did not consider the points he 
raised suggested a possible breach of editorial guidelines. 
 
The complainant then appealed to the BBC Trust on the substance of his complaint which 
was that a BBC producer had requested, via his agent, that he should not make any 
further enquiries about acting roles in the series. Having seen a video on the BBC website, 
A Day in the Life of Khali Best, in which Khali Best and others described how they got on 
the programme by being very persistent, the complainant felt that this was very unfair 
and he was being discriminated against. 
 

Decision of the Senior Editorial Strategy Adviser 

 

The Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser (the Adviser) noted that the complainant had 

not received a Stage 2 response and that therefore the point she should consider was 

whether an appeal against the decision of BBC Audience Services not to correspond 

further with the complainant had a reasonable prospect of success. 
 
In reviewing the correspondence, the Adviser noted that the complainant did not feel the 
stage 1 responses had addressed his concerns.  However, she considered that BBC 
Audience Services had responded reasonably in saying that they were unable to discuss 



 

September 2013 issued November 2013 32 

 

casting decisions and that they did not consider the points raised by the complainant 
suggested a possible breach of editorial guidelines.  
 
The Adviser noted that decisions relating to the casting of actors in BBC dramas were 
day-to-day matters for the Executive. The Royal Charter and the accompanying 
Agreement between the Secretary of State and the BBC drew a distinction between the 
role of the BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. 
“The direction of the BBC’s editorial and creative output” was specifically defined in the 
Charter (paragraph 38, (1) (b)) as a duty that was the responsibility of the Executive 
Board. Likewise, the “operational management of the BBC” was defined in the Charter 
(paragraph 38, (1) (c) as a duty that was the responsibility of the Executive Board, and 
ones in which the Trust would not usually get involved unless, for example, they raised 
broader issues such as a breach of a station’s Service Licence or of the BBC’s Editorial 
Guidelines. related to a breach of the BBC’s editorial standards which did not apply in this 
case. 
 
The Senior Editorial Strategy Adviser considered that Trustees would be of the view that 
Audience Services provided a reasonable response to the complainant’s concerns.  She 
considered it was reasonable for the BBC to decline to engage in further correspondence 
on this issue.  It followed from this that she did not consider the appeal had a reasonable 
prospect of success and it should not therefore be put before Trustees. 

 

Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that the complaint be provided to Trustees. The complainant said 
that he felt his complaint had not been taken seriously and that his complaint was not 
that he had not been cast in EastEnders, but about the principle of EastEnders contacting 
his agent with a request to stop writing in when she could have contacted him directly 
with her request.  He felt that the BBC producer had abused her position and again 
reiterated that he felt he had been the victim of discrimination.  

 

The Panel’s decision 

 

The Panel was given the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Trust’s 

Adviser and the challenge to the Trust’s Adviser’s decision.  The complainant’s previous 

correspondence with the BBC was also available at Trustees’ request. 

 

The Panel agreed that decisions relating to the casting of actors in BBC dramas, and 

contact between production staff and artists’ agents were day to day creative and 

operational matters for the Executive, rather than the Trust.  

 

The Panel agreed that although it was appropriate for Audience Services to state that 

they would not engage in further correspondence about the production’s process of 

casting and contact with the complainant’s agent, the responses from Audience Services 

should have been better tailored to the complainant’s concerns. 

 

The Trustees agreed that, in spite of this, there was no reasonable prospect of success 

for an appeal against BBC Audience Services’ decision to cease corresponding with the 

complainant on this issue. 

 

The Panel therefore decided that the appeal did not qualify to proceed for 

consideration.    

 


