
 
 

Complaints and 
Appeals Board Findings 
Appeals to the Trust 
considered by the 
Complaints and 
Appeals Board 
September, issued November 2016 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 

 
 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 
Appeals Board 

 

September, issued November 2016  
 

Remit of the Complaints and Appeals Board 1 

Summary of findings 3 

Television Licensing Appeal Finding 9 
Renewal of concessionary licence process and visit by a Licensing Officer 9 

Appeal Finding 22 
Horse racing coverage on 5live Sports Extra 22 

Appeals against the decision of BBC Audience Services not to 
correspond further with the complainant 28 

Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                                 
the BBC’s coverage of Rugby League 29 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                        
inaccuracies in scheduling on Radio 4 Extra 32 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                          
schedule changes caused by sports coverage 36 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                         
scheduling changes as a result of football coverage 39 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                                  
the BBC continuing to employ Chris Evans as a presenter 42 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                      
appropriate clothing for female weather presenters 44 
Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about                                     
BBC News coverage of the events of 9/11 46 

Admissibility decisions 49 
Complaint about the Director of the BBC Trust, in connection with a complaint regarding TV 
Licensing 50 

Contents 



 

September, issued November 2016 1 
 

Remit of the Complaints and 
Appeals Board 
The Complaints and Appeals Board (CAB) is responsible for hearing appeals on complaints 
made under all complaints procedures, as set out in the BBC Complaints Framework, 
other than editorial complaints and complaints about the Digital Switchover Help Scheme. 
Its responsibilities are set out in its Terms of Reference at: 

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/
2015/cab_tor.pdf  

All Trustees are members of the Board; Bill Matthews is Chairman. Sonita Alleyne is 
Deputy Chairman. The duties of the CAB are conducted by Panels of the Board consisting 
of at least two Trustees, including the Chairman of the CAB and other Trustees as 
required. The Board is advised and supported by the Trust Unit. 

The Board considers appeals against the decisions and actions of the BBC Executive in 
relation to general complaints, fair trading, TV licensing and other matters including 
commissioning and procurement but not including editorial complaints as defined by the 
BBC Complaints Framework and Procedures. The Board will also consider complaints 
about the BBC Trust. 

The Board will consider appeals concerning complaints which fall within the BBC’s 
complaints process as set out in the BBC Complaints Framework and which: 

• raise a matter of substance – in particular, that there is sufficient evidence to 
suggest that the complaint has a reasonable prospect of success and there is a 
case for the BBC Executive to answer 

• have already been considered by the BBC Executive under Stage 1 or under Stage 
1 and 2 of the BBC’s general complaints procedures and which are now being 
referred to the Trust on appeal as the final arbiter on complaints (unless it is a 
complaint about the BBC Trust) 

The Board will aim to reach a final decision on an appeal within the timescale specified in 
the relevant Procedures. An extended timescale will apply during holiday periods when 
the Board does not sit. The complainant and BBC management will be informed of the 
outcome after the minutes of the relevant meeting have been agreed. 

The findings for all appeals considered by the Board are reported in this bulletin, 
Complaints and Appeals Board: Appeals to the Trust. 

As set out in the Complaints Framework and Procedures, the Board can decline to 
consider an appeal which in its opinion: 

• is vexatious or trivial; 

• does not raise a matter of substance; 

• is a complaint where the complainant has recourse to the law; 

• is a complaint where the complainant has recourse to other external authorities, 
for example the Information Commissioner or the Office of Fair Trading; and  

• is a Human Resources complaint as defined by the Complaints Framework and 
Procedures.  

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2015/cab_tor.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2015/cab_tor.pdf


 

September, issued November 2016 2 
 

The Board also reserves the right to decline to hear an appeal whilst it relates to matters 
which are the subject of or likely to be the subject of, or relevant to, legal proceedings. 
The Board will not generally reconsider any aspects of complaints that have already been 
adjudicated upon or considered by a Court. 

Any appeals that the Board has declined to consider under the above criteria are reported 
in the bulletin. 

The bulletin also includes any remedial action/s directed by the Board. 

It is published at bbc.co.uk/bbctrust or is available from: 

The Secretary, Complaints and Appeals Board 
BBC Trust Unit 
180 Great Portland Street 
London W1W 5QZ 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

September, issued November 2016 3 
 

Summary of findings  
Renewal of concessionary licence process and visit by a 
Licensing Officer 
 
Summary of finding 
 
The complainant was represented by her husband. The word “complainant” in this finding 
may also refer to the complainant’s husband where he represents the complainant.  
 
This appeal is about: 
 
• Point (A): The complainant said that she did everything reasonable to purchase a 

concessionary licence in good time and was prevented from doing so by TV Licensing 
[TVL].  

• Point (B): The complainant also made a number of complaints about the behaviour of 
the TV Licensing officer who visited her home including that: he refused her attempts 
to pay; his demeanour was so aggressive and intimidating that it caused her to fall ill; 
and he disclosed personal data about her to a health worker who was also present.  

 
In respect of both parts of her complaint, she asserted that TVL failed to make 
reasonable adjustments for her situation as a disabled, elderly person. 

In relation to Point (A) Trustees decide that:  
 

• TVL had sent two renewal notices at the concessionary rate (one before the 
licence expired) and both of these notices could have been used to pay for the 
concessionary licence. 
 

• There were a number of payment options available to the complainant including 
one she had used in the past.   
 

• The complainant had been unable to renew the licence at the Post Office, not 
because concessionary licences were not issued there, but because no customers 
can renew a licence there.   
 

• The complainant requested a concessionary form during a telephone call 5 weeks 
after her licence had expired but a full fee form was sent in error.  TVL had 
offered monies as a gesture of goodwill for this error, which the complainant had 
refused, and TVL had also spoken to the adviser concerned to prevent a 
recurrence.   
 

• The sending of the wrong form appeared to be a human error and it did not 
indicate a systemic problem that might give rise to discrimination against those 
entitled to a blind concessionary licence.  
 

• TVL’s arrangements for paying television licences appeared to be appropriate and 
proportionate and did not appear to be in breach of the Equality Act. 

 
Point (A) finding: not upheld 



 

September, issued November 2016 4 
 

 
In relation to Point (B) there were several aspects to this part of the complaint and the 
Panel considered each one in turn.  
 
 

• On the balance of probabilities, the officer did not “choose confrontation” but he 
failed to display empathy and to defuse the situation.   

• Trustees noted that the complainant’s husband (in his call to TVL) admitted 
shouting and swearing at the officer; however, the evidence also showed 
that the officer had failed to defuse the situation, which they considered to 
be unfortunate. 

• The health worker said that the officer showed no sympathy to the 
complainant’s circumstances.   

• The officer was new to the job and that such situations were by their very 
nature difficult to handle, but Trustees would have expected him to be able 
to do so.   

• Based on the evidence from the complainant, her husband and the health 
worker and on the balance of probabilities, the officer did not behave in a 
particularly empathetic manner and this may well have exacerbated an 
already difficult situation. 

• On the balance of probabilities, the officer left when he was asked to do so. 
• The Trustees however agreed with the BBC’s Head of Revenue 

Management who had said: “I can confirm that in the circumstances you 
have described we would expect our officers to terminate a visit and not 
proceed with an interview, and if appropriate to assist in calling for help”.  

• On the balance of probabilities, the officer refused offers of payment that he 
believed he was unable to accept, but did not avail himself of assistance available 
to him to arrange payment. 

• The officer could have called the Visiting Officer hotline for assistance, both 
with processing a debit card payment and with issuing a concessionary 
licence.  

• Trustees thought it was deeply regrettable that the officer was unaware of 
these possibilities and continued to press the issue of payment of the 
Television Licence. 

• Trustees welcomed the Executive’s assurance that, as a result of this 
complaint, further training had been provided to the officer concerned and 
other officers to prevent any recurrence or confusion.  

• On the balance of probabilities: the officer’s behaviour did not cause the 
complainant to lose consciousness, but he did continue to press the issue of 
payment of the TV licence and asked her to sign a statement after she became ill. 

• All parties’ accounts agree that the complainant became ill while the officer 
was in her home and that she lost consciousness for a period of time.  

• While the complainant has alleged that this was as a result of the officer’s 
behaviour, Trustees did not agree, on the balance of probabilities, that the 
evidence supported this conclusion. The complainant had pre-existing 
health issues, based both on the complainant’s correspondence and the 
health worker’s evidence that this was the reason she was in the 
complainant’s apartment installing the falls pendant alarm on the day in 
question and that she was aware that the complainant sometimes lost 
consciousness in this way 

• Trustees recognised that the stress of the situation in general might have 
contributed to the episode, but concluded, on the evidence, that the 
officer’s demeanour had remained calm and that he had neither raised his 
voice, nor shouted at the complainant or her husband.  Therefore, Trustees 
felt that the episode could not be attributed to his behaviour and was likely 



 

September, issued November 2016 5 
 

to be due to a combination of factors. 
• It was unfortunate that the officer did not terminate the visit earlier, 

particularly once the complainant became ill.   
• On the balance of probabilities, the incident did not cause the complainant to 

suffer failing health or to move into sheltered accommodation. 
• The complainant had not provided any supporting evidence.   
• The complainant had pre-existing health issues of a nature which required 

a falls pendant alarm to be provided.  
 

Trustees agreed that TVL’s policies and procedures were compliant with the requirements 
of the Equality Act. But on this occasion the individual officer had not followed the 
procedures with regard to making a reasonable adjustment.   

• The officer’s manner was not “sympathetic and tactful” as TVL’s guidance required 
when dealing with a person with a protected characteristic.  In particular, he had 
not displayed a sympathetic manner and had thereby contributed to the situation 
becoming heated, at which point he failed to attempt to defuse it. The officer had 
also not terminated the interview when the customer had fallen ill.  Finally, the 
officer did not attempt to seek assistance from the Helpline to enable the 
complainant to pay for the concessionary licence.   

 
The Panel also considered whether the officer had complied with the Data Protection Act 
by discussing the TVL arrangements of the complainant while a third party was present. 
Trustees considered that the complainant and her husband were both fully aware of what 
the nature of the discussion would be and had consented to it taking place in front of the 
health worker. However, the appropriate appeal body in this case was the Information 
Commissioner, the data protection regulator. The complainant had already been informed 
that it was open to her to pursue this part of the complaint via this route. 

Point (B) finding: upheld in part  

Trustees noted that TVL had said they have provided the officer with additional training 
and that there had been no further complaints regarding his behaviour. TVL had also 
stated that they are using this case in their training materials for all Visiting Officers as a 
case study from which to learn.  TVL has also said they believe there to be no evidence of 
a broader issue.  

The Panel however, requested the Executive provide a written response to the Complaints 
and Appeals Board on two matters.   

• CAB would like assurance from TVL that such incidents are not common, that they 
are thoroughly dealt with if they do occur and that steps are taken to prevent 
future occurrences.  

• CAB would also like assurance that new officers are given sufficient training about 
TV Licensing’s policy with regard to the Equality Act 2010 and that refresher 
training is given to existing TVL officers at appropriate intervals. 

Trustees noted that the BBC did not have the benefit of additional evidence from the 
health worker. They therefore asked the Executive to reconsider the quantum of the 
goodwill payment offered to the complainant (as this was offered only on the basis of 
TVL’s error regarding the wrong form being sent out) and whether it was a proportionate 
remedy in the circumstances, in the light of the new evidence.   

Trustees noted that in November 2014 the complainant telephoned TVL. This call was 



 

September, issued November 2016 6 
 

recorded and was referred to in the complaints correspondence, but the recording was 
not held. Though the contents of this call are not disputed the Panel reminded the 
Executive that where a complaint is ongoing, any such recording should be kept.   
 

Overall finding: partially upheld 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

September, issued November 2016 7 
 

Horse racing coverage on 5live Sports Extra 
 
Wireless Group’s appeal contained four parts. These were that (based on the article 
published in the Racing Post  on 7 March 2016 that stated 5live Sports Extra was 
introducing a regular live horse racing strand) 5live Sports Extra’s horse racing coverage 
in 2016 was: 

 
A. incompatible with the Trust’s decision in October 2015 not to approve 5live 

Sport Extra’s expansion proposals; 
B. inconsistent with the 5live Sports Extra service licence, which specifies that it 

should be an irregular, overspill service, principally broadcasting live events for 
which the BBC already holds rights but for which there is no capacity on other 
BBC services; 

C. developed without a proper market impact assessment, thus contravening the 
BBC’s Fair Trading guidelines; and 

D. likely to have a negative market impact on the entry of a nascent independent 
channel into the sector (i.e. talkSPORT2). 

 
With regard to parts A and B of the appeal, a panel of the BBC Trust’s Complaints and 
Appeals Board (CAB) considered: the regular scheduled timeslot for the racing coverage; 
the volume of the racing coverage in that period; whether the coverage exploited existing 
sports rights owned by the BBC; whether the coverage was "alternative coverage".  
 
CAB noted that the racing coverage on 5 live Sports Extra in 2016 was much less than 
that suggested by the BBC in the Racing Post article. On the basis of what was broadcast, 
CAB considered the racing coverage to be significantly different to the 2015 expansion 
proposal, both in terms of volume and scheduling. Whilst CAB acknowledged that the 
racing coverage in 2016 represented a small increase in racing coverage in some, but not 
all, previous years; the 2015 proposal had represented a major format change, from an 
irregular live commentary service to one with a regular schedule with substantial elements 
of pre-packaged programming. CAB also noted evidence that the BBC had held rights to 
the horse racing in question for a number of years and had broadcast similar 
programming, in comparable volumes, in preceding years.  
 
With regard to the point that the coverage was not consistent with the requirement in the 
Service Licence to provide “alternative coverage”, CAB agreed that this provision related 
solely to coverage that was an alternative to other BBC output and that the service is not 
required to offer alternative coverage to non-BBC services. 
 
On these grounds, the CAB decided not to uphold the appeal on points A or B. 
 
CAB noted that the broadcast programming did not differ significantly in volume from all 
previous years, so was satisfied that the BBC had acted within the parameters of the 
BBC’s Fair Trading Guidelines, Policies and Framework. CAB judged that the coverage 
could be treated as business as usual and so it was not necessary to conduct a 
Competitive Impact Principle assessment.   
 
CAB noted that it was unfortunate that the Racing Post article, on which the original 
complaint had been based, contained inaccurate information about the scale of the 
proposed coverage. CAB considered that the BBC should aim to ensure more careful 
communications around programming initiatives which could be regarded as novel by 
other operators in their markets and that this would particularly be the case when it was 
known that another operator in the market was launching a new service.  As CAB had 
found that the BBC Executive was not required to conduct a CIP, it considered there were 



 

September, issued November 2016 8 
 

no grounds for the Trust to assess the market impact of the coverage now or to direct the 
BBC Executive to do so. 
 
Accordingly, CAB decided not to uphold the appeal on points C or D.   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

September, issued November 2016 9 
 

Television Licensing Appeal 
Finding 
Renewal of concessionary licence process and visit by 
a Licensing Officer 
 
The complainant was represented by her husband. The word “complainant” in 
this finding may also refer to the complainant’s husband where he represents 
the complainant.  
 

Background 

The complainant, who is registered blind, is entitled to a concessionary TV licence.  Her 
licence lapsed at the end of September 2014 and a TV Licensing officer visited her on 2 
December 2014.  The complainant took out a TV Licence payment card arrangement and 
eventually received a new concessionary TV licence.  The renewal application process and 
the visit by the officer were the subject of this complaint.  
  
Appeal to the Trust 

Point (A) 

The complainant said that she did everything reasonable to purchase a concessionary 
licence in good time and was prevented from doing so by TV Licensing [TVL].  

Point (B) 

The complainant also made a number of complaints about the behaviour of the TV 
Licensing officer who visited her home on 2 December 2014 including that: he refused her 
attempts to pay; his demeanour was so aggressive and intimidating that it caused her to 
fall ill; and he disclosed personal data about her to a health worker who was also present.  
  
In respect of both parts of her complaint, she asserted that TVL failed to make reasonable 
adjustments for her situation as a disabled, elderly person.  
  
The Panel’s decision 

In reaching its decision the Panel took full account of all the available evidence, including 
(but not limited to) a report by an independent adviser, correspondence between the 
complainant and the BBC, correspondence between the complainant and the Trust, a 
transcript of part of a telephone call between the complainant’s husband and TVL on 3 
December 2014, the TVL officer’s record of interview and his additional notes, the notes 
of TVL’s investigation, and a note of a conversation between the Trust and a third party 
(a health worker) who was present during the visit.  
 
The Panel noted that the complainant had given permission for her husband to liaise with 
the BBC Trust on her behalf.   
 
The Panel noted that TVL wrote to the complainant in March 2014 asking the complainant 
about her Direct Debit payments as the Direct Debit instruction had been cancelled at the 



 

September, issued November 2016 10 
 

bank. TVL wrote again in April 2014 advising that, as the Direct Debit was cancelled and 
no new instruction had been set up, the licence would expire in September 2014. The 
complainant’s concessionary licence expired on 30 September 2014. The BBC said it had 
sent “several reminder letters” but these were not answered. These were 

• a renewal notice for the concessionary licence on 12 September 2014 
• a late renewal notice for the concessionary licence on 8 October 2014 
• an unlicensed property notice on 15 October 2014 showing the full, undiscounted 

amount.  (The BBC’s Head of Revenue Management said that the concession 
lapsed because the complainant no longer had a licence and because the 
property’s occupier or other circumstances may have changed over time). 

The BBC said that, as no response was received to the reminder letters, an officer was 
asked to call, check the situation and ensure TVL’s records were up-to-date. Trustees 
noted that the complainant’s husband confirmed receiving a letter in October 2014 which 
stated that the property was unlicensed and that an officer was now scheduled to visit.   

 
The Panel noted that the complainant’s husband had stated that he had visited the Post 
Office in October 2014 to buy a concessionary licence but was told that he would need to 
obtain a form from TVL.   
 
On 3 November 2014 the complainant’s husband made a telephone call to TVL (which 
was recorded) and asked to be sent a form which he could take to a PayPoint outlet to 
buy his licence. He explained the circumstances to an adviser who then transferred the 
call to a second adviser in a different department. The second adviser was informed that 
a form should be sent, but was not informed that it should be for the concessionary fee. 
The adviser therefore sent a standard full fee renewal form instead. In light of this error 
TVL later offered its apologies and issued a cheque for £30 (which the complainant 
declined to accept). At Stage 2 of the complaints process the BBC increased this offer to 
£75 as a gesture of goodwill to recognise the fact that the complainant was sent the 
incorrect full fee form, and to acknowledge the resulting difficulties in trying to arrange 
her licence. The complainant also declined this offer.  
 
On 2 December 2014 an officer called at the complainant’s address.  
 
The Panel noted that officers are asked to call at addresses in cases where there is no 
valid licence in place and they will not know whether the person they visit is a previous 
licensee at the address or a new occupier. The BBC has said that due to the error in 
sending a form for a full-fee licence, and as there was no current licence at the address, 
the officer was unaware that a concessionary licence had been held previously at the 
address and he “therefore did not have information that would have helped him manage 
the visit better”.  
 
The BBC also said that if an officer finds that a customer is using a television receiver 
without an appropriate licence he will formally interview them. He will also seek to set up 
a licence for the customer, either by an instalment payment scheme or by accepting 
payment in full.  
 
The complainant’s husband said that when the officer arrived, his wife asked the officer to 
come back in ten minutes as she had a visitor (a worker for a community response 
service who was installing a personal alarm).  
 
The Panel noted that accounts vary as to what happened during the visit. It noted that 
the complainant’s first written complaint was dated 23 December 2014, and that this was 
closest in time to the actual events, and the complainant’s subsequent descriptions of the 



 

September, issued November 2016 11 
 

visit did not change in terms of the basic elements (though some additional detail was 
added).  The Panel also considered a transcript of part of a telephone call between the 
complainant’s husband and TVL on 3 December 2014, the day after the visit. 
 
The Panel also considered a record of the interview which was made during the visit by 
the officer, and his additional notes which were recorded immediately after the visit.  It 
also considered an account of an investigation by the officer’s Area Manager, who 
interviewed the officer on 6 January 2015. 
 
The Panel also considered a typewritten statement which was provided by the 
complainant and was dated 9 April 2015. The complainant said this was a witness 
statement from the worker who was installing a falls pendant alarm when the officer 
called.  
 
As the accounts of the visit varied significantly, the BBC had asked for contact details for 
the independent witness so the complaint could be investigated further, but the 
complainant declined to provide contact details.  The Panel noted that this meant that 
while the complaint was under consideration by TVL and the BBC, they were reliant upon 
competing accounts of the visit, with no independent corroboration of either version. 
 
On 5 April 2016 the complainant gave permission for the Trust Unit to contact the 
worker’s employer and the worker confirmed that the statement was hers. She also gave 
a further account over the telephone to a member of Trust Unit staff on 31 May 2016 and 
confirmed via email that the notes made by the staff member were an accurate record of 
the conversation between them.  
 
The Panel noted that, according to the complainant’s accounts of the visit: 

• she and her husband had explained that she was registered blind 
• they said they had tried to buy a concessionary licence from the Post Office and 

had been advised to telephone TVL to obtain a concessionary licence payment slip 
so she could buy a one-year licence. They did so and were sent a full year licence 
form 

• the officer was bullying and he demanded payment for a full licence  
• when they offered the complainant’s debit card, he asked for a bank statement 

because the account details were not on the card; when the complainant said she 
did not receive bank statements because she was blind, he said “I’ll take that as a 
refusal” 

• the complainant was distressed and began to cry 
• the complainant’s husband offered £160 in cash but the officer refused to accept it 

as he had no change; he also refused £140 in cash because it was not the full fee 
and repeated “I’ll take that as a refusal” 

• the complainant fainted and slid onto the floor 
• the worker from the community response service requested an ambulance 
• the officer did not leave and when the complainant came round, he took her 

signature for the TVL payment card arrangement before the ambulance arrived 
which took her to hospital. 

The Panel noted that, according to the officer’s account of the visit: 

• the complainant explained that she was entitled to a concessionary licence as she 
was registered blind and TV Licensing had sent her the wrong form 

• it was his understanding that he was unable to supply this type of licence during a 
visit and he therefore provided the complainant with contact details so she could 
make the necessary arrangements 



 

September, issued November 2016 12 
 

• the complainant’s husband became very abusive, shouting and calling the officer 
names like “Nazi” 

• the husband was so abusive that the officer suggested he [the officer] left but the 
complainant said “No carry on, ignore him” 

• the officer then suggested a cash easy card.  The complainant’s husband became 
angrier and suggested he paid in full in cash but the officer had no change and the 
husband swore at him 

• the officer then set up a cash card and told him to pay the full amount on this 
• the complainant slid down the sofa and seemed to faint.  The husband and the 

worker did not appear to be alarmed and “it seemed to be a regular thing” 
• the officer believed he remained calm and professional but in his opinion the 

husband’s actions upset the complainant and possibly contributed to her 
“fainting”. 
 

When the officer was interviewed by his Area Manager he said that the complainant was 
“co-operative” when he began to fill out the Record of Interview but that her husband 
called him names including that he was a Nazi. When the officer said he “didn’t need to 
put up with the calling of names … and suggested that he left from the address”, the 
complainant asked him to carry on and “made comment about how the male always acted 
in this way”.  During the interview the officer said that he suggested a second time that 
he might leave but the complainant “declined” and asked him to carry on.  
 
In subsequent correspondence the complainant said that her husband “did indeed express 
himself very strongly and did so in order to protect me”. However, she said, “the notion 
that he [the officer] volunteered to leave or that I encouraged him to stay I find deeply 
offensive”.  
 
The Panel noted the typewritten statement by the worker who was installing the falls 
pendant alarm, in which she said:  
 

• the officer told the complainant that her TV licence had not been paid and that she 
must pay the money 

• the discussion got a little heated as the complainant’s husband said they should 
only be paying for a half TV licence due to her medical conditions  

• the complainant became unwell and passed out on the sofa and then slid onto the 
floor 

• as she was unable to arouse the complainant, the worker pressed the pendant she 
had just installed and asked control to call for an ambulance 

• whilst this was happening the officer continued to ask the complainant if she was 
going to pay or not, knowing that she was unconscious 

• after a short while the complainant regained consciousness and her husband 
asked the man to leave, which he did just before the ambulance arrived. 

In her conversation with the BBC Trust the worker said: 
 

• she remembered the discussion becoming heated: the husband was shouting 
• the TVL officer was not shouting, but in her opinion, he was not being helpful 

either as he was not showing any empathy to the complainant and her husband 
• she did not recall any name calling by either party 
• the complainant was not participating in the discussion  
• suddenly the complainant said “I need some water” and then she collapsed and 

slid onto the floor. The discussion between the husband and the officer then 
stopped 

• the worker said she was aware that this sometimes happened and she asked the 
husband how long it usually lasted for. He replied that it “could be a few minutes, 



 

September, issued November 2016 13 
 

but sometimes longer”. The worker said she tried, but could not rouse the 
complainant and that she was not happy with the situation so decided to press the 
button she had just installed 

• while the complainant was unconscious, she said that the officer was asking her 
“are you not going to pay?” and “shall I say that you are not paying?”  

• at one point, the husband left the room and a few minutes later he returned with 
his son and they both helped the complainant onto the settee. The complainant 
then started to come round 

• the officer then asked the complainant to sign a piece of paper to say that she was 
not going to pay.  The husband became very angry at this point and told the 
officer to get out. The officer then left.  

The Panel noted a further discrepancy between the accounts which related to when the 
ambulance was called, and whether the officer was still on site when the call was made. 
The officer’s report stated that the time of his visit was 14.55 and that the interview was 
concluded at 15.02.  In his notes the officer said, “I believe an ambulance was going to 
be called”.  
 
The complainant had said that according to the records of the alarm system which had 
just been installed, there was a record of the request for the control room to call an 
ambulance at 15.16.  Trustees noted that this would suggest that (if the officer was 
correct in his timings) the ambulance was called after the officer left the building.  The 
worker’s accounts suggest that the interview continued while she was calling for an 
ambulance and that the officer left before the ambulance arrived. Trustees noted that this 
supported the complainant’s recollection of events.  
 
The complainant had said that the discrepancy arose because the officer faked the time 
the interview concluded in an attempt to prove that he was not present when the 
complainant collapsed.  However, Trustees noted that the officer had stated that the 
complainant “appeared to faint” while he was present.  
 
In considering each account, the Panel bore in mind the source, the passage of time 
between the alleged events and the statement being made, and the consistency of the 
statement with other accounts and with other reliable evidence.  
 
The Panel noted that the appeal was set out as a “particulars of claim” letter which cited 
gross professional misconduct, professional negligence, reckless endangerment of life, 
disability hate crime, disability discrimination, data protection law, the Equality Act and a 
claim for personal injuries.  As part of the appeal the complainant’s husband asked 
whether compensation would be offered for breaking data protection law, for committing 
a “disability hate crime”, for the deterioration in his wife’s health, for her having to move 
into sheltered accommodation which was away from her son and for her being unable to 
take holidays abroad in 2015 as she may ordinarily have done.  
 
Trustees considered that it was important to be clear about the Trust’s role in this 
complaint. Trustees considered that this case engaged its functions under the Royal 
Charter in respect of: 
 

• holding the Executive Board to account for the BBC’s compliance with applicable 
regulatory requirements and the general law [article 24(2)(f)] 

• acting as “final arbiter” of appeals in appropriate cases [article 24(2)(g)] 
• ensuring that arrangements for the collection of the licence fee are efficient, 

appropriate and proportionate [article 24(2)(m)] 
 
Trustees noted that the Trust is not a Court: the complaints and appeal process is not a 



 

September, issued November 2016 14 
 

criminal inquiry into a person’s guilt, or a process designed to award substantial sums in 
compensation. Nor can the Trust rule definitively whether the BBC has broken the law. 
Rather, the Trust (in its supervisory or regulatory role) seeks to establish the true facts of 
a situation in order to determine whether the Appeal should be upheld.  In light of this, it 
was not appropriate for the Panel to impose a “burden” on either the complainant or on 
the BBC Executive to “prove” their case before the Panel, but rather the Panel should seek 
to decide, on the balance of probabilities, what happened when the officer visited the 
complainant’s home.  
 
Point (A)  
 
The Panel noted the complainant’s view that she did everything reasonable to purchase a 
concessionary licence and was prevented from doing so by TVL. Specifically the 
complainant had contended that:  

• TVL sent a renewal form for a full fee licence, despite knowing that the 
complainant was entitled to a concessionary one  

• the complainant had been to the Post Office to purchase a licence, but blind 
customers are unable to do so, unlike sighted customers   

• the complainant’s husband telephoned TVL to ask for a concessionary licence 
application but was instead sent another full fee licence application.   

The complainant said that as a direct result of incompetence by TVL the complainant was 
prevented from purchasing a concessionary TV licence, and the property became 
unlicensed.   
 
The Panel noted that  

• TVL wrote in April 2014 advising that, as the existing Direct Debit had been 
cancelled and no new instruction had been set up, the licence would expire in 
September 2014. 

• the property was unlicensed for five weeks before the complainant’s husband 
contacted TVL by telephone (though the complainant’s husband said he made an 
unsuccessful visit to the Post Office in this period) 

• TVL had sent two renewal notices at the concessionary rate (one before the 
licence expired) and both of these notices could have been used to pay for the 
concessionary licence 

• the third renewal notice was at the full, non-concessionary rate because TVL could 
not be sure whether the property was occupied, or whether the circumstances of 
the occupancy had changed 

• the complainant had been unable to renew the licence at the Post Office, not 
because concessionary licences were not issued there, but because no customers 
can renew a licence there.  This has been the case since 2006 when TVL had 
awarded the contract to PayPoint on the basis that it offered better value for 
money. 

The Panel therefore did not agree that the complainant did everything reasonable to 
purchase a concessionary licence and that she was prevented from doing so by TVL.   
 
Trustees were also of the view that TVL’s arrangements for paying television licences 
appeared to be appropriate and proportionate and did not appear to be in breach of the 
Equality Act. 
 
Trustees noted that TVL had acknowledged that, despite the complainant requesting a 
concessionary form during his telephone call of 3 November 2014, a full fee form was 
sent in error.  Trustees felt this was unfortunate but noted that TVL had offered monies 



 

September, issued November 2016 15 
 

as a gesture of goodwill for this error, which the complainant had refused, and that TVL 
had also spoken to the adviser concerned to prevent a recurrence.  Trustees decided this 
appeared to be a one-off mistake that TVL had remedied. 
 
Trustees also noted that TVL had sent the complainant two renewal notices at the 
concessionary rate and that there were a number of payment options available to her, 
including one she had used in the past.  The sending of the wrong form appeared to be a 
human error and it did not indicate a systemic problem that might give rise to 
discrimination against those entitled to a blind concessionary licence.  
 
Point (A) finding: not upheld 
 
Point (B) 
 
Trustees then turned to the second part of the appeal. The complainant alleged that the 
behaviour of the officer was inappropriate because he was aggressive and failed to make 
a reasonable adjustment when dealing with a disabled elderly person. In particular: 
 

• Point B1: He “chose confrontation against a pensioner registered blind in her own 
home who was clearly not well with her health visitor attending to her” 

• Point B2: He refused to leave when ordered to do so by the complainant’s 
husband  

• Point B3: He refused payment of £140, £160 and direct debit and on each 
occasion made the remark “I’ll take that as a refusal” 

• Point B4: The complainant was “so distressed” that she fainted and slid off the 
sofa onto the floor. The worker called an ambulance which took her to hospital. 
The officer remained and continued to try to interview her and when she regained 
consciousness he took her signature 

• Point B5: The officer broke the Data Protection Act by having the conversation 
while a third party (the worker) was present 

• Point B6: “Fearing meeting him in the lift or lobby” she had moved into 
sheltered accommodation – away from her son - and her health had suffered as a 
result of the encounter. 

 
The Panel dealt first with the complainant’s view that the officer broke the Data Protection 
Act by discussing the TVL arrangements of the complainant while a third party was 
present [point B5].   
 
Trustees noted that the BBC is obliged to process personal data “fairly and lawfully” and 
in accordance with at least one of the conditions in Schedule 2 of the Act and in the case 
of “sensitive personal data”, at least one of the conditions in Schedule 3 must also be 
met. They noted that the alleged commission of an offence – watching television without 
a valid licence – falls into the category of “sensitive personal data” in the Data Protection 
Act.  
  
The Panel noted that it was not disputed that the officer identified himself and the reason 
for his visit and that he was then invited into the complainant’s home to discuss the 
matter.  Both the complainant and her husband knew that the worker was present and 
must have anticipated that she would hear the discussion. On this basis, Trustees 
considered that the complainant and her husband were both fully aware of what the 
nature of the discussion would be and had consented to it taking place in front of the 
worker. They noted that “consent” is a condition that appears in both Schedules 2 and 3 
of the Act.  
 



 

September, issued November 2016 16 
 

The Panel therefore did not uphold the part of this appeal relating to data protection.  
However, the Panel noted again that the Trust could not rule definitively on whether or 
not the BBC had broken the law and that the appropriate appeal body in this case was the 
Information Commissioner, the data protection regulator, and the BBC Executive had 
already informed the complainant that it was open to her to pursue this part of the 
complaint via this route. 
 
Point B5 – the evidence did not suggest that TVL had broken the law.  
 
The Panel then turned to the allegations regarding the conduct of the officer.   
 
The Panel noted the complainant’s view that the behaviour of the officer was 
inappropriate because he was aggressive and failed to make reasonable adjustments 
when dealing with a disabled elderly person.   Trustees noted the complainant’s view that 
the officer: 
 

• “chose confrontation against a pensioner registered blind in her own home who 
was clearly not well with her health visitor [the worker] attending to her” [B1]  

• refused to leave when ordered to do so by the complainant’s husband [B2] 
• refused payment of £140, £160 and direct debit and on each occasion made the 

remark “I’ll take that as a refusal”. [B3] 
 
Trustees also noted the complainant’s view that 
 

• the complainant was “so distressed” that she fainted and slid off the sofa onto the 
floor.  The officer remained and continued to try to interview her and when she 
regained consciousness he took her signature [B4] 

• “fearing meeting him in the lift or lobby” she had moved into sheltered 
accommodation, and her health had suffered as a result of the encounter. [B6]   

 
Trustees noted that all parties agreed that the officer was invited into the property.  They 
noted that the officer maintained that he was professional and that the husband was 
abusive. They noted that, in her phone conversation with the Trust Unit, the worker 
remembered that the officer was not shouting, and that she did not recall any name-
calling by either party.  
 
Trustees noted, however, that this phone conversation took place almost 18 months after 
the visit.  They noted that the complainant’s husband had telephoned TVL the day after 
the visit and during this call he had said that he had sworn at the officer: 
 

“I said we don’t live in the Nazi Germany, it was just as if Hitler had just walked 
into the house… It was just dreadful. I was swearing at him. I had to apologise to 
the lady afterwards… I was telling him to F off, I was telling him to get out. ‘You’re 
threatening my wife and you can see she’s ill now get the F out’.”  

 
The Panel noted that the officer said that he had twice suggested he should leave but was 
asked to stay by the complainant.  The complainant disputed this.  Trustees noted that 
the third party statement by the worker said that the husband: “asked the man to leave 
which he did just before the ambulance arrived”.  During the phone call with the Trust 
Unit the worker stated that the officer was asked to leave and that he did then leave.   
 
The worker also said that when the complainant became unwell she called an ambulance. 
“Whilst this was happening the man from TVL continued to ask [the complainant] if she 
was going to pay or not, knowing full well that she was unconscious on the floor.”  The 
officer’s report, however, suggested that, in his view, the interview and setting up of a 



 

September, issued November 2016 17 
 

payment method was completed before the complainant fainted.  
 
The Panel noted its role again and that it needed to decide “on the balance of 
probabilities” what had occurred on that day.   
 
In terms of point B1, Trustees noted that the complainant’s husband admitted shouting 
and swearing at the officer in his call to TVL; however, the evidence also showed that the 
officer had failed to defuse the situation, which they considered to be unfortunate.   
 
Trustees noted that, in her phone conversation with the Trust Unit, the worker said that 
the officer showed no sympathy to the complainant’s circumstances.  They also noted that 
the officer was new to the job and that such situations were by their very nature difficult 
to handle, but they would have expected him to be able to do so.  They decided that, 
based on the evidence from the complainant, her husband and the worker and on the 
balance of probabilities, the officer did not behave in a particularly empathetic manner 
and this may well have exacerbated an already difficult situation. 
 
Point B1 – on the balance of probabilities, the officer did not “choose 
confrontation” but he failed to display empathy and to defuse the situation.   
 
Regarding point B2, Trustees decided that, based upon the evidence of the worker, it 
appeared that the officer had in fact left when asked to do so.  However, they noted that, 
at an earlier stage in the complaints process, the BBC’s Head of Revenue Management 
said she was:  
 

“…sorry that, given the stressful nature of events that then followed, the officer 
did not end the visit and return at a later time… Whilst we are unable to verify the 
circumstances of your visit, I can confirm that in the circumstances you have 
described we would expect our officers to terminate a visit and not proceed with 
an interview, and if appropriate to assist in calling for help.”  

 
The Panel agreed with this view and felt that it was regrettable that the officer did not do 
so. 
 
Point B2 – on the balance of probabilities, the officer left when he was asked to 
do so. 
 
Turning to point B3, the Panel noted that both parties agree that, when the complainant’s 
husband offered to make payment for the full TV licence fee in cash, this was declined as 
neither the complainant nor the officer had the exact change and the officer could not 
accept a higher or lower amount.  
 
The Panel noted that when the complainant asked about the possibility of paying by direct 
debit and gave the officer her bank card so that this could be arranged, the card did not 
contain an account number or sort code. Trustees noted that the officer appeared to 
believe that he could not set up a direct debit payment. They also noted that at Stage 1 
of the complaints process the complaints adviser also appeared to take the view that the 
officer was unable to issue a concessionary licence during a visit. However, at Stage 2 of 
the complaints process the BBC’s Head of Revenue Management confirmed that a 
concessionary licence can be issued during a visit by one of TV Licensing’s officers and 
that the BBC had offered its “apologies that this did not happen during the visit”. 
 
Trustees noted that the officer could have called the Visiting Officer hotline for assistance, 
both with processing a debit card payment and with issuing a concessionary licence. They 
welcomed the Executive’s assurance that, as a result of this complaint, further training 



 

September, issued November 2016 18 
 

had been provided to the officer concerned and other officers to prevent any recurrence 
or confusion. Trustees thought it was deeply regrettable that the officer was unaware of 
these possibilities and continued to press the issue of payment of the Television Licence. 
Again, the Panel felt that the officer failed to show appropriate empathy and to defuse the 
situation. 
 
Point B3 – on the balance of probabilities, the officer refused offers of payment 
that he believed he was unable to accept, but did not avail himself of 
assistance available to him to arrange payment. 
 
Regarding point B4, Trustees noted that all parties’ accounts agree that the complainant 
became ill while the officer was in her home and that she lost consciousness for a period 
of time.  While the complainant has alleged that this was as a result of the officer’s 
behaviour, Trustees did not agree, on the balance of probabilities, that the evidence 
supported this conclusion. Trustees noted that the complainant had pre-existing health 
issues, based both on the complainant’s correspondence and the worker’s evidence that 
this was the reason she was in the complainant’s apartment installing the falls pendant 
alarm on the day in question and that she was aware that the complainant sometimes lost 
consciousness in this way. Further, Trustees noted that the officer and the worker’s 
accounts are consistent regarding the worker asking the complainant’s husband how long 
such an episode would usually last when the complainant first became ill and his replying 
that it could be “a few minutes, sometimes longer”. Trustees recognised that the stress of 
the situation in general might have contributed to the episode, but concluded, on the 
evidence, that the officer’s demeanour had remained calm and that he had neither raised 
his voice, nor shouted at the complainant or her husband.  Therefore, Trustees felt that 
the episode could not be attributed to his behaviour and was likely to be due to a 
combination of factors. 
 
However, Trustees noted with concern the worker’s evidence that the officer continued to 
press the issue of payment of the TV licence once the complainant had become ill.  
Trustees noted that the officer had not referred to this in his contemporaneous notes and 
that the worker’s recollection was first written down some months later. There was no 
other witness. Trustees also noted that the officer had, according to both the 
complainant’s and the worker’s accounts, asked the complainant to sign a statement 
before he departed the premises.  Trustees considered that the evidence on this point 
suggested that the officer had again not adopted a suitably sympathetic manner and had 
failed to defuse the situation. 
 
Again, Trustees noted that it was unfortunate that the officer did not terminate the visit 
earlier, particularly once the complainant became ill.   
 
Point B4 – on the balance of probabilities: the officer’s behaviour did not cause 
the complainant to lose consciousness, but he did continue to press the issue 
of payment of the TV licence and asked her to sign a statement after she 
became ill. 
 
Finally, in terms of point B6, Trustees noted that the complainant said that she had 
moved into sheltered accommodation and has suffered failing health as a direct result of 
the encounter. Trustees did not consider that there was any evidence to support these 
allegations.   
 
Trustees noted that the Trust Unit wrote to the complainant’s husband asking to speak to 
a contact at the local authority to ask them whether there was any documentation they 
would be able to provide to the BBC Trust about the reasons for the complainant’s change 
of address, to help Trustees reach a decision about the complaint.  They noted that there 



 

September, issued November 2016 19 
 

was no response to this part of the Trust Unit’s request and the complainant had not 
provided any supporting evidence from her local authority, nor from medical sources.  
Further, Trustees noted again that the complainant had pre-existing health issues of a 
nature which required a falls pendant alarm to be provided.  
 
Point B6 – on the balance of probabilities, the incident did not cause the 
complainant to suffer failing health or to move into sheltered accommodation. 
 
Trustees then considered the issue of whether the BBC had breached the Equality Act in 
light of their findings of fact in Point B as a whole. 
 
They noted that the majority of the administration of TVL is contracted to Capita Business 
Services Ltd and that Capita’s guidance for Visiting Officers states: 
  

“When it is established that the interviewee is visually impaired, the VO should 
ensure that an appropriately sympathetic and tactful approach is adopted 
throughout the interview.” 
 
“If the customer’s status has been confirmed from the correct documentation as 
being blind/severely sight impaired...  The custom er should be inform ed that they 
are entitled to a 50% reduction on the fee payable, and should be urged to obtain 
a TV licence without delay.” 

 
Trustees also noted that the BBC has provided information on the training given to 
Visiting Officers on how to interact with people who have a protected characteristic as 
covered by the Equality Act 2010.   
 

“Visiting Officers, along with other staff complete annual training on equality and 
diversity. Following training, managers ensure that Visiting Officers have 
understood the issues and are able to undertake their duties confidently and 
appropriately.   

 
“Training includes an understanding of equality and diversity, TV Licensing 
procedures, the law relating to the protected characteristics, legal obligations and 
skills for communicating fairly with customers, together with an understanding of 
different forms of discrimination. Visiting Officers also receive additional training 
on understanding and recognising unconscious bias. ... In cases where the 
customer cannot produce a current licence, the officer is instructed to exercise 
discretion as to whether it is appropriate to conduct an interview under caution. 
Where the officer is aware that the customer has a protected characteristic they 
are instructed to complete additional notes and add them to the Record of 
Interview in order to inform the decision maker of the circumstances.”  

  
Trustees decided that it appeared that TVL’s policies and procedures were compliant with 
the requirements of the Equality Act.  The Visiting Officer’s procedures clearly anticipated 
that they would encounter those with protected characteristics and contained suitable 
reasonable adjustments for them to make for those customers.  Trustees also noted that 
officers were also given comprehensive training on how to interact with those who have 
one or more protected characteristics.   
 
However, Trustees considered that on this occasion the individual officer had not followed 
the procedures regarding making these adjustments.  They noted that the officer did 
conduct an interview, which they accepted he had the discretion to do, and that he did 
make additional notes regarding the complainant’s circumstances, including the 
complainant’s husband’s claim that the complainant was blind and that he had previously 



 

September, issued November 2016 20 
 

attempted to renew the concessionary licence, but was sent the wrong form. However, 
based on the evidence available to them, it appeared that the officer’s manner was not 
“sympathetic and tactful” as TVL’s guidance required when dealing with a person with a 
protected characteristic.  In particular, he had not displayed a sympathetic manner and 
had thereby contributed to the situation becoming heated, at which point he failed to 
attempt to defuse it. The officer had also not terminated the interview when the customer 
had fallen ill.  Finally, the officer did not attempt to seek assistance from the Helpline to 
enable the complainant to pay for the concessionary licence.   
 
The Panel noted that TVL had said they have provided the officer with additional training 
and that there had been no further complaints regarding his behaviour. TVL had also 
stated that they are using this case in their training materials for all Visiting Officers as a 
case study from which to learn.  TVL has also said they believe there to be no evidence of 
a broader issue. Trustees agreed that they would like further assurance on this point.  
 
To that end, the Panel would request the Executive to provide a written response to the 
CAB on two matters.  These both concern the allegation regarding unprofessional 
behaviour on the part of the officer, which is serious in nature and is in certain respects 
corroborated by a third party eye witness (the worker) and where the Executive has 
agreed the correct action would have been to end the visit. 
  

1. CAB would like assurance from TVL that such incidents are not common, that they 
are thoroughly dealt with if they do occur and that steps are taken to prevent 
future occurrences. Trustees ask that the written response contains a report on 
the conduct of Visiting Officers. Trustees would expect this to include numbers of 
complaints eg in the financial year 2015/16, an indication, if possible, of their 
seriousness, whether they are increasing or decreasing, how many involved 
persons with protected characteristics if possible (and whether or not issues arose 
around making reasonable adjustments) and – if it possible to aggregate this 
information - what actions were taken in response. 
 

2. CAB would also like assurance that new officers are given sufficient training about 
TV Licensing’s policy with regard to the Equality Act 2010 and that refresher 
training is given to existing TVL officers at appropriate intervals. This would 
include such factors as: 

 
• What training is given to new officers about TV Licensing’s policy with regard 

to the Equality Act 2010 and how is the training given to them?  
• What records are kept with regard to whether new or existing officers have 

received training about TV Licensing’s policy with regard to the Equality Act 
2010? 

• How does TVL monitor whether officers comply with TVL’s policy on the 
Equality Act 2010? If such monitoring takes place, where does this information 
get reported? Have there been any concerns? 

• How many officers were trained on TVL’s policy with regard to the Equality Act 
in the financial year 2015/16? 

 
Trustees noted that during much of the complaints process the BBC was reliant upon two 
competing accounts of events and that it did not have the benefit of the additional 
evidence from the worker. They therefore asked the Executive to reconsider the quantum 
of the goodwill payment offered to the complainant (as this was offered only on the basis 
of TVL’s error regarding the wrong form being sent out) and whether it was a 
proportionate remedy in the circumstances, in the light of the new evidence.   
 
Finally, Trustees noted that on 3 November 2014 the complainant telephoned TVL. This 



 

September, issued November 2016 21 
 

call was recorded and was referred to in the complaints correspondence, but the 
recording was not held. Though the contents of this call are not disputed the Panel 
reminded the Executive that where a complaint is ongoing, any such recording should be 
kept.   
 
Point (B) finding: upheld in part  

Overall finding: partially upheld 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

September, issued November 2016 22 
 

Appeal Finding 
Horse racing coverage on 5live Sports Extra 
 
On 10 March 2016, Wireless Group (owner of talkSPORT and talkSPORT2) submitted a 
complaint to the BBC in relation to an article published in the Racing Post  on 7 March 
2016 that stated 5live Sports Extra was introducing a regular live horse racing strand 
(“the racing coverage”) in March 2016, as a significant ‘expansion’ in its coverage of the 
sport. The article in question appeared a week before Wireless Group was due to launch a 
new digital sports offer, talkSPORT2, at the Cheltenham Festival.   
 
The complaint was considered in part by the Controller, BBC Radio 5live and 5live Sports 
Extra in accordance with the standard procedure for BBC complaints. The Controller 
issued a response on 22 March 2016 rejecting the element of the complaint referred to 
him. The other element of the complaint was considered by the Executive’s Fair Trading 
Panel which issued a decision on 11 May 2016, not upholding the complaint. 
 
On 8 June 2016 Wireless Group appealed that decision to the Trust.  
 
Appeal 
 
Wireless Group’s appeal contained four parts. These were that (based on the article 
published in the Racing Post  on 7 March 2016 that stated 5live Sports Extra was 
introducing a regular live horse racing strand) 5live Sports Extra’s horse racing coverage 
in 2016 was: 
 

A. incompatible with the Trust’s decision in October 2015 not to approve 5live 
Sport Extra’s expansion proposals; 

B. inconsistent with the 5live Sports Extra service licence, which specifies that it 
should be an irregular, overspill service, principally broadcasting live events for 
which the BBC already holds rights but for which there is no capacity on other 
BBC services; 

C. developed without a proper market impact assessment, thus contravening the 
BBC’s Fair Trading guidelines; and 

D. likely to have a negative market impact on the entry of a nascent independent 
channel into the sector (i.e. talkSPORT2). 

 
BBC policies and guidelines relevant to the appeal 
 
Parts A and B of this appeal concern compliance with the Trust’s service licence for 5live 
Sports Extra. The service licence can be found at: 
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/service_licenc
es/radio/2016/5livesportsextra_apr16.pdf    
 
The appeal also relates to a decision by the BBC Trust in October 2015 on a proposal 
from the BBC Executive to expand the 5live Sports Extra schedule, changing the nature of 
the station from being an ‘overspill’ service to 5live to one with a regular daily schedule 
that included magazine and repeat programming in addition to its existing live output.   
 
The Trust decided that they could not approve the proposal without carrying out a Public 
Value Test and the Executive decided not to proceed with an application for a PVT 
approval, so did not take the proposals further. The Trust’s decision can be found here: 

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/service_licences/radio/2016/5livesportsextra_apr16.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/service_licences/radio/2016/5livesportsextra_apr16.pdf


 

September, issued November 2016 23 
 

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/assessment/5l
ive_sports_extra.pdf  
 
Points C and D of the appeal concern compliance with the BBC’s Fair Trading Guidelines 
(Chapter One: Competitive Impact Principle) and the Trust’s Fair Trading Policies and 
Framework, the full text of which can be found at: 
http://downloads.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/howwework/policiesandguidelines/
pdf/fairtrading_guidelines_010812.pdf and 
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/fair_trading/fair_trading_p
olicies_framework.pdf  
 
The Panel’s decision 
 
Grounds A and B  
 
Given the overlap between parts A and B, CAB considered it appropriate to consider them 
together. The key question for both A and B was whether the racing coverage from March 
- June 2016 on 5live Sports Extra was outside the scope of the station’s service licence, 
taking into account both the wording of the service licence itself and the Trust's decision 
in October 2015 on a proposal from the BBC Executive to expand 5live Sports Extra. 

Regular timeslot 
 
CAB firstly considered whether a regular timeslot for the racing coverage was 
incompatible with the station’s service licence.   
 
The 5live Sports Extra service licence does not expressly say that coverage cannot be 
scheduled to take place in regular timeslots on the station. However, the service licence 
does: 
 

• describe 5live Sports Extra as "offering a part-time extension of BBC Radio 5live"; 
• say that "All output on 5live Sports Extra should be live sports coverage"; and 
• say that "5live Sports Extra should exploit sports rights owned by the BBC that 

cannot be accommodated by BBC Radio 5live or Radio 4 Long Wave. However, it 
should not provide an additional outlet for which the BBC would bid for rights 
against commercial broadcasters".  

 
CAB noted the BBC Executive’s acknowledgement that the introduction of a regular 
timeslot for horse racing was a new aspect of its coverage of the sport, but also noted 
that there are other sports broadcast on the station (such as Rugby League and American 
Football) which are broadcast in regular timeslots. 
 
It noted that the racing coverage ran for a limited number of weeks and that the 
broadcast timeslots varied, from 13:00 to 16:00 as did the duration of the programming, 
lasting from 45 minutes to 2 hours 25 minutes.   
 
CAB took into account the live nature of the programming and the fact that it was 
dictated by the horse racing calendar.   
Whilst CAB noted that the regular nature of the racing coverage was a new aspect to that 
sport’s coverage on the service, it concluded that the limited run, live nature and varied 
timeslots and running time were compatible with the terms of the Service Licence. 
 
 
 
 

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/assessment/5live_sports_extra.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/assessment/5live_sports_extra.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/howwework/policiesandguidelines/pdf/fairtrading_guidelines_010812.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/howwework/policiesandguidelines/pdf/fairtrading_guidelines_010812.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/fair_trading/fair_trading_policies_framework.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/fair_trading/fair_trading_policies_framework.pdf


 

September, issued November 2016 24 
 

Volume 
 
CAB then considered whether the volume of the racing coverage fell outside the scope of 
the 5live Sports Extra service licence.  
 
CAB noted that Wireless Group had accepted that the number of hours broadcast was 
around half that originally reported in the Racing Post article which had prompted 
Wireless Group's complaint (21 hours as opposed to 40 hours). It considered the appeal 
against what was broadcast. 
 
CAB considered to what degree the volume of live horse racing broadcast in the 
timeframe in question differed from broadcasts on the station in previous years, as 
detailed in the table below:   
 

Year Total Hours of 
horse racing 
coverage 

Hours of horse 
racing coverage in 
the March–June 
period 

2012 23.18 08:10 
2013 29:17 21.07 
2014 07:10 07:10 
2015 08:10 08:10 
2016 - 21:15 

 
CAB noted that the volume covered annually and from March-June varies from year to 
year and had been as high in 2013 as it was in 2016. It accepted the Executive’s 
explanation that the volume of racing coverage was affected by the coverage of other 
sports on the service such as the ICC Twenty20 Cricket World Cup or ICC Cricket World 
Cup.  
 
CAB concluded that the volume of racing coverage in 2016 was compatible with the 
service licence. 
 
Existing sports rights 
 
CAB considered whether the racing coverage exploited existing sports rights owned by the 
BBC. It considered the provision in the 5live Sports Extra service licence that states: 
 

"5live Sports Extra should exploit sports rights owned by the BBC that cannot be 
accommodated by BBC Radio 5live or Radio 4 Long Wave. However, it should not 
provide an additional outlet for which the BBC would bid for rights against 
commercial broadcasters…. The service should aim to provide increased value for 
licence fee payers from the portfolio of sports rights already owned by the BBC by 
offering alternative coverage to that provided on other UK-wide BBC services".  

 
CAB noted that in its submission to the Trust the Executive had demonstrated that the 
current horse racing rights had been held on a non-exclusive basis from Racing UK since 
2013. This was supported by the fact that the station has broadcast horse racing content 
in previous years.   

Additionally some of the live horseracing coverage on 5live Sports Extra between March - 
June 2016 had preceded or followed on from horseracing coverage on 5live.  

CAB therefore concluded that there was no breach of the service licence on this point. 



 

September, issued November 2016 25 
 

Alternative coverage 

CAB also considered whether the racing coverage fell outside the scope of the 5live Sports 
Extra service licence because it was not "alternative coverage". 

The 5live Sports Extra service licence states that: 

"The service should aim to provide increased value for licence fee payers from the 
portfolio of sports rights already owned by the BBC by offering alternative 
coverage to that provided on other UK-wide BBC services". 

Wireless Group argued that because 5live Sports Extra is required by its service licence to 
"bring a greater choice of live sports action to sports fans" and not to be the basis on 
which the BBC competes against commercial broadcasters for rights, then this clearly 
implies that 5live Sports Extra’s role is to offer something different from non-BBC output. 

CAB noted that the reference to providing alternative coverage is expressly linked to 
coverage provided on other "UK-wide BBC services" and that the service does not have to 
provide an alternative to non-BBC services when it is providing coverage of sports rights 
already held by the BBC. Given this had been proven, CAB did not uphold this point of the 
appeal. 

BBC Trust 2015 decision on proposal to expand 5live Sports Extra 

Having concluded that the racing coverage was compliant with the service licence for 5live 
Sports Extra, CAB considered whether the racing coverage ran counter in any way to the 
Trust decision not to approve a proposal from the Executive in 2015 to expand the 
service.  
 
Wireless Group suggested that, as the Trust did not approve the expansion proposals in 
2015 due to concerns that the proposals would increase Radio 5live Sports Extra's 
programming hours and transform it from an "overspill" service to one with consistent 
hours of broadcast, the increased programming hours from the racing coverage must 
then fall outside the scope of Radio 5live Sports Extra's service licence. 
 
The effect of the 2015 proposal would have been to increase the annual broadcast hours 
of the station by 76%. The Trust viewed that the effect of this would be to change 5live 
Sports Extra from a part time, irregular service to one with consistent hours of broadcast 
which could become a listening destination in its own right.  
 
The Panel considered that the Trust’s 2015 decision was specific to the proposal put 
before it at the time and therefore had extremely limited precedential value.  That said, 
CAB considered that the racing coverage at issue in this appeal did not raise the same 
concerns as the 2015 proposal, due, in particular to the much more limited regularity and 
volume of racing coverage, as described above. 
 
Finding on grounds A and B 

Taking into account the considerations above CAB decided not to uphold Grounds A and B 
of the appeal.   
 
 
Grounds C and D: 
 
Compliance with the Executive’s Fair Trading Guidelines and the BBC Trust’s Fair Trading 
Policies and Framework 



 

September, issued November 2016 26 
 

 
Ground C of Wireless Group’s appeal concerned whether the racing coverage was 
broadcast without a "proper market impact assessment". Wireless Group argued that: 

• the Executive’s view (that no market impact assessment was required) failed to 
take into account that "despite the relatively low number of programming hours 
involved…  the racing programme represents an incremental creep towards a 
significant change in remit for 5live sports extra, since it entails a precedential 
shift in scheduling policy"; 

• the launch of talkSPORT2 was a relevant consideration for the development of 
5live Sport Extra's 2016 schedule since its remit is to "bring greater choice of live 
action to sports fans"; 

• referring the 2016 schedule for a Competitive Impact Principle assessment would 
not have been disproportionate; and 

• despite the Executive’s assertion that it did not have sufficient information around 
talkSPORT2’s planned launch (both timing and strategy), there was a significant 
amount of publicly available information about talkSPORT2's plans to include 
horse racing as a key feature of the schedule. While the precise date of launch 
was not confirmed until late January 2016, the conditions of the licence issued by 
Ofcom to Sound Digital (under which talkSPORT2 was provided) meant that it 
would have to launch between 29 February and 29 March 2016.   

Application of the Competitive Impact Principle (CIP) 

CAB noted that neither the Trust's Fair Trading Policies and Framework nor the 
Executive's Fair Trading Guidelines set out a threshold of significance which triggers a CIP 
assessment.  However, it noted that both documents make it clear that the BBC needs to 
comply with the CIP when carrying out its public service activities and that this is an 
ongoing requirement that does not just apply in relation to the introduction to a new 
service. Both documents refer to the BBC taking a proportionate approach to the CIP 
assessment dependent on the size and scale of the activity and of the market likely to be 
affected.  
 
CAB noted that the Fair Trading Guidelines also make it clear that "The CIP is not 
intended to protect the commercial interests of every company that believes they are 
undermined by the BBC’s presence" and that "The CIP does not necessarily require that 
the BBC should eradicate all potential negative impacts of its Public Service Activities".  

 
CAB considered the Executive Fair Trading Panel’s conclusion that a CIP assessment was 
not required for the racing coverage and that it would have been disproportionate to do 
so as the racing coverage was not significant or sufficiently material to require referral to 
the BBC's Fair Trading team or a CIP assessment.   

CAB agreed that the racing coverage did not constitute a material change to the activities 
previously undertaken by 5live Sports Extra, in terms of its volume, its coverage of events 
it has previously offered and its prior ownership of the rights. 

CAB considered whether the Executive should have conducted a CIP assessment in this 
case in light of the fact that 5live Sports Extra’s racing coverage was due to start on 11 
March 2016, just before the launch of talkSPORT2 on 15 March.   



 

September, issued November 2016 27 
 

CAB agreed with Wireless Group that, even if the precise launch date of talkSPORT2 was 
not known by the BBC, they should have been aware of the likelihood of a March 2016 
launch as it had been in the public domain for some time.  

However CAB concluded that the fact that talkSPORT2 was planning to launch and 
broadcast horse racing did not necessarily mean that the 5live Sports Extra racing 
coverage had breached the BBC's fair trading requirements, taking into account that the 
coverage was consistent with coverage broadcast in previous years and that scheduling 
was driven by the racing calendar, not by the BBC. CAB noted that 5live Sports Extra had 
broadcast live horse racing coverage from the Cheltenham festival in each of the past four 
years and it was reasonable for Wireless Group to have expected them to do so again this 
year. 

For these reasons – in addition to its conclusions on points A and B above – CAB 
concluded that the coverage could be categorised ‘business as usual’ within the terms of 
the existing service licence and that the Executive was not obliged to assess the CIP 
formally.  

CAB therefore agreed not to uphold this point of the appeal. 

Negative market impact on a nascent independent channel (Part D of the 
complaint) 

Wireless Group stated that, following talkSPORT2's launch at the Cheltenham Festival, it 
had not since broadcast significant horse racing coverage. It indicated that the horse 
racing coverage on 5live Sports Extra from March to June 2016 was a significant reason 
for this. 

CAB noted that the Fair Trading Guidelines clearly state that the BBC is expected to 
deliver its public purposes across a range of media markets and is not expected to confine 
its activities to areas of market failure nor seek to eliminate all elements of potential 
negative impacts of public service activities. CAB noted there would be no need for the 
Trust’s CIP if that were the case. It considered that it would not be reasonable to expect 
the BBC to alter its activities or to withdraw from markets because another operator had 
decided it wished to enter that market. It also noted that horse racing was not the sole 
focus of talkSPORT2.   

Given that CAB agreed with the Executive Fair Trading Panel’s conclusion that the 
coverage in question was ‘business as usual’ and that the BBC Executive was therefore 
not required to conduct a CIP on this occasion, CAB considered that there were no 
grounds for the Trust to assess the market impact of the coverage now, either by 
attempting this exercise itself, or by directing the Executive to do so.   

Finally, CAB considered that the BBC comments in the Racing Post article (which had 
triggered the original complaint) had been inaccurate regarding the scale of the proposed 
coverage and that this was unfortunate. CAB considered that the BBC should aim for 
more careful communications around programming initiatives which could be regarded as 
novel by other operators in their markets and that this would particularly be the case 
when it was known that another operator in the market was launching a new service.   

Finding on Grounds C and D 
 
Taking into account the considerations above CAB decided not to uphold on Grounds C 
and D of the appeal.   
 
 



 

September, issued November 2016 28 
 

Appeals against the decision of 
BBC Audience Services not to 
correspond further with the 
complainant 
 
The BBC’s General Complaints and Appeals Procedure has three stages: the first two 
stages with the BBC; the third and final stage an appeal to the Trust.  
 
Complaints are answered at Stage 1 by the BBC – usually by BBC Audience Services but 
sometimes directly by a content area.  Where complainants remain dissatisfied after a 
Stage 1 response, they can request a further response at Stage 1.  If they are still 
dissatisfied they may escalate their complaint to Stage 2.  Complaints at Stage 2 are 
considered by a senior manager in the BBC Division responsible for the matter being 
complained about. 
 
However, under the Complaints Framework, it is open to the BBC to close down 
correspondence – this means the BBC notifies the complainant that it does not wish to 
respond further. The complainant can appeal to the Trust if they consider the BBC is 
wrong to close down the correspondence.  This is the procedure the BBC followed in the 
following cases.  Where a complainant appeals to the Trust in these circumstances, if 
Trustees uphold the appeal, the complaint is sent back to the BBC for a further response. 
 
The General Complaints and Appeals Procedure explains that, at all stages of this 
procedure, a complaint may not be investigated if it “is trivial, misconceived, hypothetical, 
repetitious or otherwise vexatious”. 
 
In the following cases the correspondence was reviewed by a senior member of the Trust 
Unit who advises Trustees on Editorial Standards. The complainants had appealed on the 
substance of their complaints but as the BBC had ceased handling the complaints at Stage 
1 the point the Adviser considered was whether an appeal against the decision of the BBC 
not to correspond further with the complainants had a reasonable prospect of success. 
 
 



 

September, issued November 2016 29 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about the BBC’s coverage of 
Rugby League 
 
The complaint concerned the amount of sports coverage given to Rugby League in BBC 
output which the complainant considered inadequate. The complainant made the 
following points:  
 

• She had hoped that when the BBC moved to Salford the coverage would get 
better but she felt it had got worse. 

• She referred to a previous complaint on the same issue. 
• The BBC covered Rugby Union but did not bother with Rugby League. 
• She understood that the BBC Head of Sport had publicly stated that the BBC would 

endeavour to cover Rugby League more, but that had not happened. 
• She wanted to know why the BBC did not cover Rugby League weekend properly, 

but did cover a Rugby Union match which had a much smaller attendance.  
• She felt that the response from Audience Services “was like a political statement” 

and did not address her complaint. 
 
BBC Audience Services made the following points:  
 

• The BBC accepted that not everyone would agree with the decisions of BBC 
editors on which sport stories to cover and the prominence given to them. 

• These were matters of editorial judgement, rather than an exact science. 
• The BBC served the whole of the diverse United Kingdom and its approach had to 

be “broad”, so there needed to be a degree of compromise. 
• The BBC appreciated audience feedback that suggested a sport had been 

overlooked or marginalised. 
• The fact that BBC Sport was now based in Salford did not influence what sports it 

covered for a national audience, but local programmes such as North West 
Tonight would continue to report on Rugby League in the North West, and Rugby 
League was covered in the weekly Super League Show. 

• The BBC had a dedicated web page and associated BBC Red Button pages. 
• There was some Rugby League coverage on BBC Radio 5 Live Sports Extra. 

 
Audience Services said they had nothing further to add and that they did not believe the 
complaint had raised an issue that justified further investigation. 
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the substance and handling of her 
complaint. She made the following points: 
 

• The BBC demonstrated a class bias in its coverage of Rugby League which was 
unprofessional, frustrating and it should stop. 

• She would like an honest explanation from the BBC about the lack of coverage.  
• The response to a previous complaint on the same issue was unsatisfactory. 
• Last year the BBC Head of Sport had promised the BBC would give more coverage 

to Rugby League but this had not happened. 
• An individual was a dreadful commentator. He knew nothing about the rules of the 

game and was out of his depth. 
 
 



 

September, issued November 2016 30 
 

Decision of the Trust Adviser 
 
The Trust Adviser (the Adviser) decided that the point she should consider was whether 
the complainant’s appeal against the decision of Audience Services not to correspond 
further had a reasonable prospect of success. She decided it did not. 
 
The Adviser noted that the complainant did not feel she had received a satisfactory 
outcome in response to her long-standing concerns about the amount of Rugby League 
coverage in BBC output. While she appreciated that the complainant was seeking more 
extensive coverage of Rugby League, she noted that decisions about what sports to cover 
and how to cover them were matters of editorial judgment. These kinds of decision rested 
with the BBC, and the Trust had no role to intervene, unless there was a potential breach 
of the Editorial Guidelines, which the Adviser considered was not the case here. The 
Adviser noted this was important because it safeguarded the BBC’s editorial 
independence, which was valued highly by licence fee payers.  
 
The Adviser noted that the BBC had affirmed its commitment to Rugby League on the 
BBC Sport website (http://www.bbc.co.uk/sport/rugby-league/16658285), which included 
information about Rugby League coverage on the BBC. 
 
The Adviser noted that the complainant felt that Audience Services should have addressed 
her concerns in greater depth and that she felt that one of the responses was like a 
“political statement”. However, the Adviser noted that the BBC received around a million 
complaints and contacts a year and that some standardised responses were used in order 
to respond to them efficiently. However, she considered that Audience Services had 
responded appropriately and had sought to address the points raised.  
 
The Adviser appreciated that the complainant believed there was a “class bias” to the 
BBC’s coverage of Rugby League and Rugby Union. However, she noted that Trustees 
had previously considered a similar complaint by the complainant about this and had 
decided that her appeal did not have a reasonable prospect of success. 
 
Taking this into account the Adviser considered Trustees would be likely to conclude that 
BBC Audience Services had given a reasoned and reasonable response to the complaint 
and had acted appropriately in declining to enter into further correspondence. She 
therefore did not consider it was appropriate, proportionate or cost-effective to proceed 
with the appeal. The Adviser did not propose to put it before Trustees. 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with her 
appeal.  She felt she had never been given a straightforward answer to her question 
about the BBC’s failure to report Rugby League when it drew very large crowds.  She felt 
the complaints process was futile and the responses she has received so far had been 
meaningless.   
 
The Panel’s decision 
 
A panel of the Complaints and Appeals Board considered the points made by the 
complainant, the BBC and the Adviser.  

 
Trustees noted that the issue in front of them was whether the decision by Audience 
Services not to correspond further with the complainant was correct. 

 



 

September, issued November 2016 31 
 

They agreed that if they took this matter on appeal they would be likely not to uphold this 
complaint given that: 

 
• Decisions about the coverage of Rugby League are a matter for the BBC 

Executive. As the Royal Charter (article 38 (1) (b) sets out, “the direction of the 
BBC’s editorial and creative output” is specifically defined as a duty of the 
Executive Board and one in which the Trust does not get involved. 

 
Trustees agreed that the complainant had received a reasoned and reasonable reply from 
Audience Services. 

 
The Panel noted that the complainant had been presented with the opportunity to 
escalate her complaint to the BBC Trust, and it agreed that this had been correct because 
the ultimate decision as to whether or not a matter is for the Trust to consider on appeal 
is for Trustees. 
 
Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to proceed 
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. 
 
The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

September, issued November 2016 32 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about inaccuracies in 
scheduling on Radio 4 Extra  
 
The complainant contacted the BBC after tuning in to Radio 4 Extra to listen to a specific 
broadcast but its start time was delayed. He made the following points:  
 

• He had tuned in at midnight to listen to Sally Warboyes’ Wishing Well. 
• He had specifically wished to avoid the previous programme yet it continued to 

run for a further seven minutes.  
• Following that programme, there was an insert by Arthur Smith in which he said 

he was waiting under the Machynlleth clock for the midnight chimes. 
• He considered listeners’ time was being wasted because of inaccuracies in 

scheduling and people were missing output they wanted to hear.   
• He considered the BBC was disseminating inaccurate time information because the 

BBC used pre-recorded continuity announcements based on an inaccurate 
schedule.  

• In a follow-up complaint, he stated that his complaint was not that the previous 
programme had overrun – as he believed it was the same length as usual – but 
that the scheduling had been extremely poor. 

• He considered that scheduled programmes often started later because of trails and 
links that were played between output.   

• He considered the scheduling inaccuracies were damaging to the BBC’s reputation 
and noted the “inclusion of pre-recorded time checks” - the station had said it was 
midnight, when in fact it had been eight minutes past.   

 
BBC Audience Services responded and made the following points:  
 

• They acknowledged that the complainant felt it was unacceptable that Mordrin 
McDonald: 21st Century Wizard had overrun, delaying the broadcast of Wishing 
Well.  

• They noted that programmes were generally slightly shorter than their billed 
timeslots to allow for trails or news bulletins, but sometimes they over or under 
ran.  

• They noted that, sometimes, it was necessary to start programmes slightly earlier 
or later than their billed schedule.   

• This was common practice across all stations in the UK and they considered it was 
reasonable to have some flexibility regarding transmission times. 

• They apologised for the inconvenience that had been caused.  
• His comments had been shared with senior managers.  

 
Audience Services said they had nothing further to add and did not believe the complaint 
had raised an issue that justified further investigation. 
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the substance of his complaint. He also 
made a complaint about complaints handling and queried why Audience Services had said 
they would need more time to respond, when they later said they had nothing to add to 
their initial response.  
 
 
 
 



 

September, issued November 2016 33 
 

Decision of the Trust Adviser 
 
The Trust Adviser (the Adviser) decided that the point she should consider was whether 
the complainant’s appeal against the decision of Audience Services not to correspond 
further had a reasonable prospect of success. She decided it did not. 
 
The Adviser noted that the Royal Charter and accompanying Agreement between the 
Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust and 
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The operational 
management of the BBC” was defined as a duty that was the responsibility of the 
Executive Board under paragraph 38, (1)(c).  The Adviser noted that scheduling decisions 
were operational matters that rested with the BBC.  
 
She considered that Audience Services had given a reasonable response which 
acknowledged the complainant’s dissatisfaction and included the explanation that some 
programmes started earlier or later than they had been scheduled and all stations used 
some flexibility with their scheduling.  
 
She noted the complainant’s comments that the broadcast of inaccurate time checks 
brought the BBC into disrepute. However, she noted that the output he referred to was 
not a time check, but a pre-recorded insert related to a comedy festival and, while she 
agreed that it had apparently been scheduled so that it would be broadcast at midnight, 
she did not consider that audiences would have understood it to have been a time check.    
 
She noted that the complaints process used timeframes and that these helped to ensure 
complaints were responded to in a timely way. She appreciated that the complainant was 
unhappy that the BBC had said it needed more time to investigate his complaint, but had 
not added anything in their final response. However, she noted that the email included 
the explanation that a delay could be caused by other pressures on members of staff. She 
considered that it was important for the BBC to inform complainants if there was likely to 
be a delay in responding to them. 
 
Taking this into account the Adviser considered Trustees would be likely to conclude that 
BBC Audience Services had given a reasoned and reasonable response to the complaint 
and had acted appropriately in declining to enter into further correspondence. She 
therefore did not consider it was appropriate, proportionate or cost-effective to proceed 
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. The Adviser did not 
propose to put it before Trustees.   
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with his 
appeal. He made the following points: 
 

• He maintained that no reasonable answers had been given to his complaints. And 
the responses issued by Audience Services came across as a deliberate attempt to 
brush the issues aside by disingenuous misinterpretation. 

• The first response assumed that he was upset by a programme overrunning, when 
he had not complained about this and was not under the impression that it had 
overrun.   

• There was frequent use of words like “slightly” in the response when the BBC 
knew the schedule was over-running by seven minutes, and “sometimes” when, in 
fact, the complaint was raised because this kind of thing was very common. He 
referred to the previous evening when he said at least three programmes between 



 

September, issued November 2016 34 
 

2230 and midnight started more than five minutes later than billed and at least 
two inaccurate “time checks” were given.  

• The comparison of a station like R4 Extra with other stations was spurious.  Most 
other stations had live content with genuine reasons for deviation from published 
schedules; and their time checks were, usually, accurate. The content of R4 Extra 
was known entirely in advance.   

• Failure to communicate accurate timings could only be explained by incompetence, 
complacency or a deliberate policy of foisting unwanted content on listeners. 

• The second response from Audience Services, belatedly, simply refused to add to 
the first, saying “We do not believe your complaint has raised a significant issue of 
general importance”.  He said that the issue of a radio station needlessly 
publishing inaccurate schedules, broadcasting inaccurate information and brushing 
aside complaints with unsatisfactory replies was of considerable importance in its 
own sphere. 

• He felt the Adviser’s response had been absurd in suggesting that, rather than the 
editors excluding “time” announcements that they knew might be wildly out or 
synchronising the text information with programmes, listeners should be expected 
to know this information was not meant to be accurate.  He said it was clear from 
his comments that he knew the output was “a pre-recorded insert” but to suggest 
that “it’s midnight” was not also, in a way, a time check was ridiculous.   

 
The Panel’s decision 
 
A panel of the Complaints and Appeals Board considered the points made by the 
complainant, the BBC and the Adviser. 
 
Trustees noted that the issue in front of them was whether the decision by Audience 
Services not to correspond further with the complainant was correct. 
 
Trustees agreed that if they took this matter on appeal they would be likely not to uphold 
the complaint given that: 
 

• The Royal Charter sets out a division of responsibility between the BBC Executive 
and the BBC Trust. “The operational management of the BBC” was defined as a 
duty that was the responsibility of the Executive Board under article 38, (1) (c). 
The responsibility for decisions about programme scheduling and communicating 
scheduling information to the audience rested with the BBC. 

• It was reasonable to have some flexibility regarding transmission times. 
• The pre-recorded insert relating to a comedy festival scheduled for broadcast at 

midnight which contained the words “it’s midnight” was not a “time check”. 
• Audience Services had dealt with the complaint reasonably. 
• There was no evidence to suggest that Audience Services had deliberately 

misinterpreted the initial complaint when they responded assuming the 
complainant had complained about an over-running programme when he had in 
fact complained about the late-running schedule.  

• The reply from Audience Services to the second letter from the complainant 
(known as a 1B reply) had been received within twenty working days as set out in 
the general complaints procedure1 at 3.4: 
 

“The BBC Executive will investigate your complaint and aim to reply within 20 
working days of receipt of your complaint, though some complaints take longer 
than others to investigate…” 

                                                
1 http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2014/complaints_fr_work_general.pdf 

 

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2014/complaints_fr_work_general.pdf


 

September, issued November 2016 35 
 

 
Trustees agreed that the complainant had received a reasoned and reasonable reply from 
Audience Services. 

 
Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to proceed 
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. 
 
The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

September, issued November 2016 36 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about schedule changes caused 
by sports coverage 
 
The complainant contacted the BBC about changes to regular schedules caused by sports 
coverage. He made the following points:  
 

• Rather than change schedules to make way for sports coverage, sport should be 
broadcast on a separate channel. 

• Many people had no interest in sporting events such as Wimbledon. 
• In a follow-up email, he considered that his complaint had not been addressed.   
• He noted that this year included the Euros, Wimbledon, Olympics and Paralympics 

and the Rugby World Cup and did not consider this was a minor amount of sport.  
• He noted that schedules had also been disrupted to make way for unscheduled 

programmes about the EU referendum.  
• He queried whether he should receive a refund for the hours of output that were 

disrupted.  
• He thought it likely that the BBC had received a number of complaints about this 

and asked how many.  
• He queried again why BBC One’s schedules in particular were disrupted by sport.  

 
BBC Audience Services responded and made the following points:  
 

• They thanked him for his comments and acknowledged that he was unhappy at 
schedule changes caused by sports coverage.  

• They accepted that many people did not like sport – but stated that there was a 
huge audience for sports coverage and, as a public service broadcaster, the BBC 
felt an obligation to cover the most notable events.  

• They endeavoured to keep disruption to schedules to a minimum – and to give 
reasonable warning of schedule changes.  

• They considered that the airtime devoted to sport was modest compared to that 
for other genres and was unlikely to warrant its own channel.  

• They acknowledged that the complainant would continue to be unhappy at sports 
coverage, but hoped the BBC’s thinking had been explained. 

• Audience Services said they had nothing further to add and did not believe the 
complaint had raised an issue that justified further investigation. 

 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the substance of his complaint.  
 
Decision of the Trust Adviser 
 
The Trust Adviser (the Adviser) decided that the point she should consider was whether 
the complainant’s appeal against the decision of Audience Services not to correspond 
further had a reasonable prospect of success. She decided it did not. 
 
She noted that the complainant set out three points in his appeal that he considered had 
not been answered, these were:  
 

• Why could not the BBC have a dedicated sports channel so that BBC One and BBC 
Two were not subject to schedule changes?  

• How many complaints had been received about schedule changes?  
• Could he reclaim part of his licence fee because of the schedule changes?  



 

September, issued November 2016 37 
 

 
The Adviser appreciated the complainant’s frustration at the changes that were made to 
regular broadcast schedules. However, she noted that in answer to the first point, 
Audience Services had stated that, compared to other genres, the amount of time given 
to sport was comparatively limited and there was not likely to be enough to warrant 
another channel.  
 
In answer to the second, she noted that the BBC put a good deal of information about 
complaints into the public domain – which could be found here: 
www.bbc.co.uk/complaints; however, it was not required to give information about the 
number of complaints received about any single subject. In answer to the third point, she 
also noted that everyone who watched television as it was broadcast – whether they 
watched on a television set or via another device such as a tablet – was required to have 
a television licence. Further information can be found here: 
http://www.tvlicensing.co.uk/check-if-you-need-one 
 
The Adviser noted that the Royal Charter and accompanying Agreement between the 
Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust and 
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The operational 
management of the BBC” was defined as a duty that was the responsibility of the 
Executive Board under paragraph 38, (1)(c). The Adviser noted that scheduling decisions 
were operational matters that rested with the BBC.  
 
She also noted that Audience Services had acknowledged the complainant’s dissatisfaction 
and explained that the BBC was required to take account of the demands of all audiences 
and, while accepting that the complainant was not interested in sport, it was nonetheless 
the case that large numbers of other licence fee payers did want to see sports coverage.   
 
Taking this into account the Adviser considered Trustees would be likely to conclude that 
BBC Audience Services had given a reasoned and reasonable response to the complaint 
and had acted appropriately in declining to enter into further correspondence.  She 
therefore did not consider it was appropriate, proportionate or cost-effective to proceed 
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. The Adviser did not 
propose to put it before Trustees.   
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with his 
appeal. He made the following points:  
 

• The BBC had stated that the amount of air time given to sport was small 
compared to other genres. A review of the television schedules over the past few 
months would show that this was not the case; a vast amount of time over the 
past few months was given over to sports coverage, and in the coming months it 
was likely to get even worse. 

• He had asked for details of the number of complaints that had been received 
regarding schedule changes due to sports coverage, but the question had never 
been answered and he had been unable to find the information he wanted on the 
BBC complaints website. He said he was considering making a Freedom of 
Information request about complaints about BBC Sports coverage. 
 

The Panel’s decision 
 
A panel of the Complaints and Appeals Board considered the points made by the 
complainant, the BBC and the Adviser.  



 

September, issued November 2016 38 
 

 
Trustees noted that the issue in front of them was whether the decision by Audience 
Services not to correspond further with the complainant was correct. 

 
They agreed that if they took this matter on appeal they would be likely not to uphold this 
complaint given that: 

 
• The Royal Charter sets out a division of responsibility between the BBC Executive 

and the BBC Trust. “The operational management of the BBC” was defined as a 
duty that was the responsibility of the Executive Board under article 38, (1) (c). 
The responsibility for decisions about scheduling sports coverage rested with the 
BBC’s scheduling teams. 

• The amount of sports coverage would vary throughout any one year. In 2016 the 
BBC had covered a number of major international sporting tournaments such as 
the Olympics, Paralympics and the Rugby World Cup, as well as popular annual 
events such as Wimbledon. The BBC had explained at Stage 1 that there was a 
huge audience for sports coverage and, as a public service broadcaster, the BBC 
felt an obligation to cover the most notable events. 

• The BBC was not required to give information about the number of complaints 
received about any single subject.  

• If the complainant wished to make a freedom of information request then it may 
be helpful to know that  

o A request can be made by emailing foi@bbc.co.uk  
o Information about making a request can be found here: 

http://www.bbc.co.uk/foi/requesting-information   
o Some information is excluded from the Act and the BBC provides 

information about that at this link: http://www.bbc.co.uk/foi/publication-
scheme/excluded  

o The Information Commissioner’s Office also has advice to help requesters 
https://ico.org.uk/for-the-public/official-information/.  

 
Trustees agreed that the complainant had received a reasoned and reasonable reply from 
Audience Services. 

 
Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to proceed 
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. 
 
The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

mailto:foi@bbc.co.uk
http://www.bbc.co.uk/foi/requesting-information
http://www.bbc.co.uk/foi/publication-scheme/excluded
http://www.bbc.co.uk/foi/publication-scheme/excluded
https://ico.org.uk/for-the-public/official-information/


 

September, issued November 2016 39 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about scheduling changes as a 
result of football coverage  
 
The complaint concerned changes to schedules as a result of coverage of the Euro 2016 
competition. The complainant made the following points: 
 

• He was concerned at changes to BBC One schedules, particularly on Saturday 
night, to make way for football.  

• He queried why football was not shown on BBC Two where fewer people would be 
affected by schedule changes. 

• He noted that many licence fee payers did not follow football. 
• In a follow-up complaint, he stated that his initial complaint had not been 

addressed – that is, why football was not covered on BBC Two rather than BBC 
One. 

• He noted that football fans would not mind which channel was used.  
• He considered that his perspective – that of a licence fee payer who did not like 

football – should also be taken into account.  
• He was unhappy at the generic response he had received.  

 
BBC Audience Services made the following points:   
 

• They thanked the complainant for contacting them about the Euro 2016 coverage. 
• They noted that football was the most popular sport in the country and that 

competitions like Euro 2016 generated a huge amount of interest – particularly as 
three of the UK’s nations had qualified on this occasion.  

• They acknowledged that coverage would cause some changes to the normal 
schedules, but tried to keep audiences informed by publishing schedules ten days 
in advance and keeping disruption to a minimum.  

• They stated that the BBC remained committed to a wide range of programmes to 
cater for viewers who did not like football or sport in general and that other 
programmes were promoted across the BBC.      

 
Audience Services said they had nothing further to add and that they did not believe the 
complaint had raised an issue that justified further investigation. 
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the substance of his complaint. He also 
raised a complaint about complaints handling, including the following points:   
 

• The BBC had not answered the question he had raised.  
• He was unhappy about the generic response he had been sent. 
• He had not asked the BBC to carry out any further investigation, but only to 

respond to the complaint he had made.  
 
Decision of the Trust Adviser 
 
The Trust Adviser (the Adviser) decided that the point she should consider was whether 
the complainant’s appeal against the decision of Audience Services not to correspond 
further had a reasonable prospect of success. She decided it did not. 
 



 

September, issued November 2016 40 
 

The Adviser appreciated that the complainant was not interested in football and was 
unhappy at schedule changes made during coverage of the Euro 2016 competition. She 
also noted the complaints handling points he had raised.    
 
She noted that the Royal Charter and accompanying Agreement between the Secretary of 
State and the BBC draw a distinction between the role of the BBC Trust and that of the 
BBC Executive Board, led by the Director-General. “The direction of the BBC’s editorial 
and creative output” and “the operational management of the BBC” are defined as duties 
that are the responsibility of the Executive Board under paragraph 38, (1)(b) and (1)(c). 
The Adviser noted that this was important because it safeguarded the BBC’s 
independence from interference - which was highly valued by licence fee payers.  
 
She decided that decisions about which channel to show output on and which schedules 
to change were editorial and operational matters that rested with the BBC. The Trust only 
had a role if the BBC was potentially in breach of its standards (e.g. where an operational 
decision was in breach of the Fair Trading Guidelines, or if editorial output did not meet 
the standards set out in the Editorial Guidelines).  
 
She noted that the BBC had not answered the query as to why football was not shown on 
BBC Two rather than BBC One. She was aware that this issue had arisen previously and 
that, on those occasions, the BBC had stated that broadcasting sport on BBC One allowed 
it to reach the highest and widest audience. While she appreciated the complainant’s 
disappointment at changes to the BBC One schedule, she considered that for licence fee 
payers as a whole, it was reasonable for the BBC to try to ensure that significant output 
reached the greatest number of people. She noted too that the complaints framework 
allowed the use of standardised responses for reasons of efficiency, and this took into 
account the interests of all licence fee payers.   
 
Taking this into account the Adviser considered Trustees would be likely to conclude that 
BBC Audience Services had given a reasoned and reasonable response to the complaint 
and had acted appropriately in declining to enter into further correspondence. She 
therefore did not consider it was appropriate, proportionate or cost-effective to proceed 
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. The Adviser did not 
propose to put it before Trustees.   
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with his 
appeal. He made the following points:  
 

• His main concern was the cancelling of Saturday night programmes in favour of 
sport. 

• If BBC Two programmes were cancelled and sport shown on BBC Two instead, 
this would affect fewer people than moving programmes on BBC One.  

• He paid the licence fee to watch BBC channels so therefore felt he had the right to 
complain and should also expect an answer to his complaint.  

• He felt the BBC should take the time to answer complaints individually and not 
send a pre-printed email. 

• He felt there was no point in having a complaints procedure if complainants’ 
questions were not answered. 
 

The Panel’s decision 
 
A panel of the Complaints and Appeals Board considered the points made by the 
complainant, the BBC and the Adviser. 



 

September, issued November 2016 41 
 

 
Trustees noted that the issue in front of them was whether the decision by Audience 
Services not to correspond further with the complainant was correct. 
 
Trustees agreed that if they took this matter on appeal they would be likely not to uphold 
the complaint given that: 
 

• The Royal Charter sets out a division of responsibility between the BBC Executive 
and the BBC Trust. “The direction of the BBC’s editorial and creative output” and 
“the operational management of the BBC” were defined as duties that were the 
responsibility of the Executive Board under article 38, (1)(b) and (c). The 
responsibility for decisions about which programmes to schedule on each of the 
BBC’s channels, and changes to the billed schedules, rested with the BBC’s 
scheduling teams. 

• Audience Services had explained that the BBC’s coverage of Euro 2016                      
reflected the very high level of interest in the competition across the UK. They had 
also explained that the BBC tried to give reasonable notice of changes and also to 
ensure that a range of programming was available across BBC channels and 
services. 

• The Adviser had noted that Audience Services had not responded to the 
complainant’s query about why football was not shown on BBC Two rather than 
BBC One and had explained that when this issue had arisen previously, the BBC 
had stated that broadcasting sport on BBC One allowed it to reach the highest and 
widest audience. 

• The complaints framework allowed the use of standardised replies for reasons of 
efficiency, and this took into account the interests of all licence fee payers.   

 
Trustees agreed that the complainant had received a reasoned and reasonable reply from 
Audience Services. 
 
Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to proceed 
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. 
 
The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

September, issued November 2016 42 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about the BBC continuing to 
employ Chris Evans as a presenter 
 
The complainant felt that presenter Chris Evans should not appear in BBC output 
following press speculation about his behaviour. The complainant made the following 
points: 
 

• He believed the BBC was “turning a blind eye” to his behaviour.  
• He referred to an article from 2005. 

 
BBC Audience Services responded by stating that the BBC did not comment on press 
speculation. 
 
In response to a follow-up complaint, they said they had nothing further to add and did 
not believe the complaint had raised an issue that justified further investigation. 
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the substance of his complaint. He 
reiterated his concerns and made the following points: 
 

• He said that at first the BBC said it would not act on conjecture, but when he 
presented facts contained in the press articles to which he had given links, the 
BBC denied that any facts had been presented. 

• He objected to the employment of Chris Evans.   
 
Decision of the Trust Adviser 
 
The Trust Adviser (the Adviser) decided that the point she should consider was whether 
the complainant’s appeal against the decision of Audience Services not to correspond 
further had a reasonable prospect of success. She decided it did not. 
 
She noted the complainant’s belief that the article, which he had mentioned in his original 
complaint, was not “press speculation” and noted his view that the BBC should act on 
information contained in the article by ceasing to employ Chris Evans.  
 
The Adviser noted that decisions about BBC presenters were made by BBC senior 
management. The BBC was entitled to make editorial and operational decisions without 
interference and the Trust would only have a role if the BBC was potentially in breach of 
any of its other commitments – for example, if there had been a possible breach of the 
BBC’s Editorial Guidelines, or if one of the licence-fee funded services had not operated 
within the terms set out in its Service Licence. The Adviser had not seen evidence to 
suggest that was the case here.  
 
Taking this into account the Adviser considered that Trustees would be likely to conclude 
that BBC Audience Services had given a reasoned and reasonable response to the 
complaint and had acted appropriately in declining to enter into further correspondence.  
She therefore did not consider it was appropriate, proportionate or cost-effective to 
proceed with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. The Adviser 
did not propose to put it before Trustees.  
 
 
 



 

September, issued November 2016 43 
 

Request for review by Trustees 
 
The complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with his 
appeal. He made the following points: 
 

• He felt the BBC was being negligent by employing Chris Evans. 
• He objected to his licence fee being used to pay Chris Evans.  

 
The Panel’s decision 
 
A panel of the Complaints and Appeals Board considered the points made by the 
complainant, the BBC and the Adviser. 
 
Trustees agreed that if they took this matter on appeal they would be likely not to uphold 
the complaint given that: 
 

• The Royal Charter sets out a division of responsibility between the BBC Executive 
and the BBC Trust. “The editorial and creative direction” and “the operational 
management of the BBC” were defined as duties that were the responsibility of 
the Executive Board under article 38, (1)(b) and (c). The responsibility for 
decisions about the employment of BBC presenters rested with the BBC senior 
management. 

 
Trustees agreed that the complainant had received an appropriate reply from Audience 
Services. 
 
Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to proceed 
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. 
 
The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

September, issued November 2016 44 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about appropriate clothing for 
female weather presenters  
 
The complainant contacted the BBC about the clothes worn by female weather 
presenters.  He made the following points:  
 

• He noted that male weather presenters were covered up but women were under-
dressed. 

• He considered weather presenters should always be covered up to set an example 
for viewers with regard to UV radiation and protection from insects. 

• He had written about the subject and wanted presenters to read his work.  
• In a follow-up complaint, he stated that it was also important in terms of fuel 

efficiency. 
 
BBC Audience Services responded and made the following points:  
 

• They thanked him for his comments. 
• They noted the BBC did not have a dress code, that presenters wore clothes they 

chose and that, while these might not be formal, they were nonetheless suitable.  
• They said his points had been shared with senior managers.  
• In a follow-up response, they noted that he had repeatedly written to the BBC’s 

Look North team about the same issues and received a number of responses 
addressing them.   

 
Audience Services stated the complaint did not raise a significant issue of general 
importance and they would not respond further.   
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the substance of his complaint. 
 
Decision of the Trust Adviser 
 
The Trust Adviser (the Adviser) decided that the point she should consider was whether 
the complainant’s appeal against the decision of Audience Services not to correspond 
further had a reasonable prospect of success. She decided it did not. 
 
The Adviser noted that the Royal Charter and accompanying Agreement between the 
Secretary of State and the BBC draw a distinction between the role of the BBC Trust and 
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The direction of the BBC’s 
editorial and creative output” and “the operational management of the BBC” are defined 
as duties that are the responsibility of the Executive Board under paragraph 38, (1)(b) 
and (1)(c).  She considered that it was an operational matter for BBC managers to ensure 
their staff wore appropriate clothing and not a matter for the Trust.  
 
She considered that Audience Services had given a reasonable response to the 
complainant.  She noted that the complaints system had to operate in the interests of 
licence fee payers generally – and it was not appropriate to repeatedly answer the same 
complaint that had no prospect of success.   
 
Taking this into account the Adviser considered Trustees would be likely to conclude that 
BBC Audience Services had given a reasoned and reasonable response to the complaint 
and had acted appropriately in declining to enter into further correspondence.  She 



 

September, issued November 2016 45 
 

therefore did not consider it was appropriate, proportionate or cost-effective to proceed 
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. The Adviser did not 
propose to put it before Trustees.   
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with his 
appeal. He made the following points: 
 

• The same rules about clothing needed to apply to both sexes. If the men were 
covered up in winter and summer, then that should also apply to the women and 
it would set an example to viewers to do likewise. 

• It was a serious issue given insect bites and stings and resulting sickness. 
• Underdressing was inappropriate when those at home may be in fuel poverty. 
• Only the male weather presenters said “wrap up warmly”. 

 
The Panel’s decision 
 
A panel of the Complaints and Appeals Board considered the points made by the 
complainant, the BBC and the Adviser. 
 
Trustees noted that the issue in front of them was whether the decision by Audience 
Services not to correspond further with the complainant was correct. 
 
Trustees agreed that if they took this matter on appeal they would be likely not to uphold 
the complaint given that: 
 

• The Royal Charter sets out a division of responsibility between the BBC Executive 
and the BBC Trust. “The operational management of the BBC” was defined as a 
duty that was the responsibility of the Executive Board under article 38, (1) (c). 
The responsibility rested with the producers of the weather bulletins to ensure 
staff wore appropriate clothing; it was not a matter for the Trust.  

• Audience Services had explained that the BBC did not have a dress code; 
presenters wore clothes of their own choice and therefore there were no rules 
about dress which would be applied to either men or women. 

 
Trustees agreed that the complainant had received a reasoned and reasonable reply from 
Audience Services. 
 
Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to proceed 
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. 
 
The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

September, issued November 2016 46 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further to a complaint about BBC News coverage of 
the events of 9/11  
 
The complainant alleged that the BBC had “abused its power in order to support the 
official narrative of lies regarding the official conspiracy theory on 9/11”.   The 
complainant made the following points:  
 

• By supporting the official version of events, the BBC was guilty of complicity to 
commit acts of terrorism against innocent people. 

• She gave a number of video links in support of her allegation. 
• She believed it was evident that the BBC had supported terrorist actions, 

concealed the truth from the public and had simultaneously cast suspicions on an 
innocent, ethnic and religious group. 

• She alleged that 9/11 was an attack by criminal bankers and corrupted allies 
operating secretly within USA and UK intelligence, military and government, and 
these people had all profited directly from 9/11. 

• The BBC had still not adequately explained how they knew building 7 was going to 
collapse 20 minutes before it did. 

• She wanted to know why the BBC continued to support national and international 
terrorists and their lies. 

 
BBC Audience Services made the following points: 
 

• They could only investigate complaints relating to content from the last 30 days. 
As the 9/11 attacks occurred in 2001, they fell outside the scope of the complaints 
service.  http://bbc.co.uk/complaints/handle-complaint/ 

• They gave a weblink to a blog article from 2008 which discussed some of the 
conspiracy theories regarding the BBC and 9/11 which have grown up since the 
attacks and might provide answers to some of the questions posed by the 
complainant:  
http://www.bbc.co.uk/blogs/theeditors/2008/07/controversy_conspiracies_iii.html 

 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on the substance of her complaint. She made 
the following points: 
 

• Audience Services were saying that her understanding was based on a “belief” 
when it was actually based on fact and it was the BBC who were promoting a 
“belief” which had been thoroughly disproven by basic physics. The evidence was 
undeniable and the BBC should be asking questions to get at the truth. 

• As a public broadcaster the BBC had a duty of care, to inform the public and look 
out for the public good and best interests. Lying and misleading the public could 
not be accepted as for the public “good”. 
 

Decision of the Trust Adviser 
 
The Trust Adviser (the Adviser) decided that the point she should consider was whether 
the complainant’s appeal against the decision of Audience Services not to correspond 
further had a reasonable prospect of success. She decided it did not.  
 



 

September, issued November 2016 47 
 

The Adviser acknowledged the complainant’s concern that BBC News had not told the 
truth about the orchestrators of the 9/11 attacks in 2001, and noted her belief that she 
had supplied evidence to that effect. 
 
The Adviser noted that Audience Services had explained that complaints could only be 
investigated under the terms of the BBC Complaints Framework if they were made within 
30 days of broadcast of the content which had given rise to the complaint. As the attacks 
of 9/11 occurred in 2001, Audience Services had therefore deemed the complaint to be 
outside the time limit for consideration. 
 
The Adviser agreed that the complaint was outside the scope of the BBC Complaints 
Procedure because it did not refer to a specific piece of BBC output from the last 30 days.   
 
Taking this into account the Adviser considered Trustees would be likely to conclude that 
BBC Audience Services had given a reasoned and reasonable response to the complaint 
and had acted appropriately in declining to enter into further correspondence.  She 
therefore did not consider it was appropriate, proportionate or cost-effective to proceed 
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. The Adviser did not 
propose to put it before Trustees.  
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant requested that the Trustees review the decision not to proceed with her 
appeal. She made the following points: 
 

• She disputed use of the word “allege” when there was “solid factual evidence 
which has provided a more accurate understanding of what happened on 9/11, 
who are the most likely culprits and what their motives were”. 

• She felt it was inappropriate to apply a 30 day time limit when so many people 
had suffered worldwide because of lies about 9/11. 

• Her complaint was issued in response to a BBC programme analysing events of 
9/11 and in which BBC reiterated the same falsehoods issued on 9/11. Not 
everyone watched BBC programmes as soon as they were broadcast and the 
complainant did not think some issues could be discarded because of a “30 day” 
restriction, especially not when they remained an issue of national and 
international security.  

• There were times when regular rules and procedures needed to be overridden and 
this was one of those times. New evidence was emerging with every passing day 
and it was time the BBC took note of the evidence and altered their presentation 
and previous analysis of 9/11 accordingly. 
 

The Panel’s decision 
 
A panel of the Complaints and Appeals Board considered the points made by the 
complainant, the BBC and the Adviser. 
 
Trustees agreed that if they took this matter on appeal they would be likely not to uphold 
the complaint given that: 
 

• Whilst noting the complainant’s view that there was compelling new evidence 
about what really happened on 9/11, Trustees agreed that the complaint was 
outside the scope of the BBC Complaints Procedure because it did not refer to a 
specific piece of BBC output from the last 30 days.  

 



 

September, issued November 2016 48 
 

Trustees agreed that the complainant had received a reasoned and reasonable reply from 
Audience Services. 
 
Trustees concluded that it was not appropriate, proportionate or cost-effective to proceed 
with the appeal as it did not have a reasonable prospect of success. 
 
The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  



 

September, issued November 2016 49 
 

Admissibility decisions 
The BBC’s general complaints system has three stages.  During the first two stages 
complaints are considered and replied to by the BBC. At the third stage the Complaints 
and Appeals Board of the BBC Trust may consider an appeal against a decision by the 
BBC.  
 
Complaints are answered at Stage 1 by BBC Audience Services.  Where complainants 
remain dissatisfied after a Stage 1 response, they can request a further response at Stage 
1.  If they are still dissatisfied they may escalate their complaint to Stage 2.  Complaints 
at Stage 2 are answered either by a senior manager within the BBC. 
 
However, under the Complaints Framework, it is open to the BBC to close down 
correspondence at any stage – this means the BBC notifies the complainant that it does 
not wish to respond further. The complainant can appeal to the Trust if they consider the 
BBC was wrong to close down the correspondence.  Where a complainant appeals to the 
Trust in these circumstances, and Trustees uphold the appeal, the complaint is sent back 
to the BBC for a further response. 
 
The General Complaints and Appeals Procedure2 explains that: 
 

At all stages of this Procedure, your complaint may not be investigated if it:  
 

o is trivial, misconceived, hypothetical, repetitious or otherwise vexatious. 
 

In the cases where BBC Audience Services had ceased handling the complaints at Stage 
1, the complainants appealed to the Trustees on the substance of their complaints. 
However, the point put to the Trustees was whether an appeal against the decision of 
BBC Audience Services not to correspond further with the complainant had a reasonable 
prospect of success. 
 
In the cases which progressed to Stage 2 the decision for the Trustees was whether to 
take the complaint as an appeal or whether it had no reasonable prospect of success and 
was not admissible.   
 
The BBC’s television licensing complaints procedure has four main stages3.  During the 
first stage, complaints are considered by Television Licensing. At the second stage, 
complaints are considered and replied to by the BBC Executive. Stage 3 is handled by the 
BBC’s Executive Board member responsible for licence fee collection. At the fourth stage, 
the Complaints and Appeals Board of the BBC Trust may consider an appeal against a 
decision by the BBC.  
 
A fair trading complaint may proceed through up to two stages4. The BBC’s Fair Trading 
complaints panel which is appointed by the Executive Fair Trading Committee (EFTC) will 
respond at Stage 1. If the complaint qualifies for an appeal, the BBC Trust will respond at 
Stage 2.  

                                                
2http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2014/complaints_fr_work_general.pd

f  
3http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2016/complaints_fr_work_tv_licensin

g.pdf  
4http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2014/complaints_fr_work_fair_tradin

g.pdf  

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2014/complaints_fr_work_general.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2014/complaints_fr_work_general.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2016/complaints_fr_work_tv_licensing.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2016/complaints_fr_work_tv_licensing.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2014/complaints_fr_work_fair_trading.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2014/complaints_fr_work_fair_trading.pdf


 

September, issued November 2016 50 
 

In each of the following cases the Panel was provided with the complainant’s 
correspondence with the BBC and the complainant’s appeal/s to the Trust. The Committee 
was also provided with any relevant output or published content. 
 

Complaint about the Director of the BBC Trust, in 
connection with a complaint regarding TV Licensing  
 
The correspondence in this matter was sent by post and not by email. 
 
The original complaint to the BBC concerned TV Licensing.  The complainant’s 
correspondence with the Director of the BBC Trust resulted from a letter of complaint sent 
to the Chairman of the BBC Trust on 24 May 2016 requesting her to investigate the BBC 
Executive’s failure to reply to correspondence. She provided a copy of her letter to the 
Director-General sent on the same date. 
 
The complainant made the following points in her letter to the Director-General: 
 

• The BBC had ignored four letters sent by the complainant prior to litigation and 
had also ignored letters from the County Court. 

• Unless the complainant received payment within 10 days she would take further 
action.  

 
The BBC Trust Unit Correspondence Assistant replied on 10 June 2016: 
 

• The Trust was not in a position to settle legal disputes. 
• The role of the Chairman and Trustees was distinct from that of the BBC’s 

management, and the Trust had no role in the day-to-day operational running of 
the BBC, including matters relating to TV licensing. 

• The Trust Unit had been assured by TV Licensing that they would be responding 
to the complainant in due course. 

 
In a letter dated 9 June 2016 to the Chairman (sent before the letter of 10 June was 
received) the complainant stated: 
 

• She wished to lodge a formal complaint against the Chairman of the BBC Trust for 
not instigating an investigation into the BBC Executive’s failure to reply to 
correspondence. 

• She requested an independent investigation into her concerns. 
• She requested a copy of the Trust complaints policy. 
• She said she regarded the Chairman’s actions as a conspiracy to cover up serious 

wrongdoing. It would not be appropriate to reply to the letter of 24 May to say 
there had been a delay.  

 
In a further letter to the Trust Unit Correspondence Assistant dated 13 June 2016 (sent 
after the letter of 10 June had been received) the complainant stated: 
 

• The letter of 10 June from the assistant was unacceptable. 
• The complainant’s letter of 24 May would have been ignored if she had not written 

her letter of complaint of 9 June. 
• The assistant was part of a conspiracy. 
• The letter of 9 June was a formal complaint and should be dealt with under the 

complaints policy. 
• With regard to the assistant’s comments that the Trust is not in a position to settle 

legal disputes the assistant was well aware of the facts of the judgement.  



 

September, issued November 2016 51 
 

• The complainant was taking action to recover the money owed by the BBC. 
 
The Director of the BBC Trust made the following points in a letter dated 16 June 2016: 
 

• The Trust Unit had made enquiries of the BBC Executive and he understood that 
payment had been made. 

• BBC TV Licensing had written to the complainant about this. 
• As payment had been made, the Director of the BBC Trust hoped the complainant 

would agree that further action would not be necessary. 
• The complainant’s concerns were a matter for the BBC Executive in the first 

instance rather than the Trust as the BBC Executive was responsible for the BBC’s 
operations, including litigation and television licensing.  For that reason, the Trust 
Unit asked the BBC to respond to the substantive issue in the complainant’s letter 
of 24 May 2016, addressed to the Chairman of the Trust, which was that payment 
from the BBC had not been received.  

• The complainant’s letter had not been seen by the Chairman, nor was she 
informed of its contents. Therefore, in the view of the Trust Director, an official 
complaint against the Chairman was not appropriate. 

• The complaints procedure regarding complaints about Trustees or Trust Unit staff 
could be found at the following link: 
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/governance/complaints_framework/handling.html. 

• The complainant’s letter of 9 June was received after the letter of 10 June had 
been sent to the complainant.  

• The letter of 24 May had been drawn to the Executive’s attention on the day it 
was received by the Trust.  

• The Trust did not settle legal disputes and the assistant was not aware of the 
contents of the judgement.  

• He considered that the response from the Trust Unit dated 10 June 2016 was 
reasonable and constructive.  

• If the complainant wished to make a complaint about the fact that her original 
correspondence was not responded to by the BBC and she did not receive a timely 
reply to the court judgement, then a complaint could be made by contacting the 
Head of BBC Revenue Management (contact details supplied). 

• Complaints must start with the BBC Executive and could not start at the Trust 
unless they were about Trustees or Trust Unit staff. The complainant would be 
told at what point she could appeal to the Trust if she remained dissatisfied with 
the BBC’s response. 

• For completeness, he explained that the Director-General had a different address 
to the Trust. 
 

Appeal 
 
The complainant responded to the Director of the BBC Trust in a letter dated 20 June 
2016. She made the following points: 
 

• The Director’s response was totally unacceptable.  
• He had failed to investigate the matter despite claiming to have done so. 
• At no point had the Director made reference to the personal injury caused to the 

complainant as a result of “your agents whose actions you are legally responsible 
for”. 

• There should be action taken against a number of people. 
• She wished to lodge a formal complaint against the Director of the BBC Trust and 

required an independent body to investigate. 
 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/governance/complaints_framework/handling.html


 

September, issued November 2016 52 
 

The Trust Unit replied and said that the matter would be passed to the Complaints and 
Appeals Board.  
 
The Panel’s decision 
 
A panel of the Committee considered the points made by the complainant and the BBC. 
 
Trustees noted that there was no independent body to investigate this matter.  They 
agreed that the complaint against the Director of the BBC Trust was not admissible as it 
had no reasonable prospect of success.  
 
This was because: 

 
• The Royal Charter set out a division of responsibility between the BBC Executive 

and the BBC Trust and drew a distinction between the role of the BBC Trust and 
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General.  The “operational 
management” of the BBC were specifically defined in Article 38, (1)(c) as duties 
which were the responsibility of the Executive Board. The Royal Charter also 
explained that the Trust must not exercise or seek to exercise the functions of the 
Executive Board. (Article 9, (3)).  As explained by the Trust Director, the BBC 
Executive was responsible for BBC operations, including litigation and television 
licensing. 

• They did not agree that the Trust Director had claimed to investigate the 
complainant’s concerns yet failed to do so.  

• The Trust Director had explained that the complaint would need to be addressed 
by the BBC Executive. 

• The Trust Director’s response was reasonable, accurately explained that the Trust 
was not in a position to settle legal disputes, and gave appropriate further 
information to assist the complainant in escalating her concerns. 

 
Trustees decided not to take the appeal, on the basis that it would not be appropriate, 
proportionate or cost-effective since there was no reasonable prospect of the appeal 
succeeding.  
 
The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 
consideration.  
 
 


	Complaints and Appeals Board Findings
	Appeals to the Trust considered by the Complaints and Appeals Board

	Remit of the Complaints and Appeals Board
	Summary of findings
	Television Licensing Appeal Finding
	Renewal of concessionary licence process and visit by a Licensing Officer

	Appeal Finding
	Horse racing coverage on 5live Sports Extra
	On 10 March 2016, Wireless Group (owner of talkSPORT and talkSPORT2) submitted a complaint to the BBC in relation to an article published in the Racing Post  on 7 March 2016 that stated 5live Sports Extra was introducing a regular live horse racing st...
	The complaint was considered in part by the Controller, BBC Radio 5live and 5live Sports Extra in accordance with the standard procedure for BBC complaints. The Controller issued a response on 22 March 2016 rejecting the element of the complaint refer...
	On 8 June 2016 Wireless Group appealed that decision to the Trust.

	Appeals against the decision of BBC Audience Services not to correspond further with the complainant
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about the BBC’s coverage of Rugby League
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about inaccuracies in scheduling on Radio 4 Extra
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about schedule changes caused by sports coverage
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about scheduling changes as a result of football coverage
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about the BBC continuing to employ Chris Evans as a presenter
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about appropriate clothing for female weather presenters
	Decision of BBC Audience Services not to respond further to a complaint about BBC News coverage of the events of 9/11

	Admissibility decisions
	Complaint about the Director of the BBC Trust, in connection with a complaint regarding TV Licensing


