
 
 

Complaints and 
Appeals Board Findings 
Appeals to the Trust 
considered by the 
Complaints and 
Appeals Board 
September & October 2014, issued January 2015 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 

 
 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 
Appeals Board 

 

September & October 2014, issued January 2015  
 

Remit of the Complaints and Appeals Board 18 

Rejected Appeals 20 
BBC Worldwide partnership with the Sun 20 
Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding a complaint                               
about BBC Expenditure 30 
Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding a complaint                               
about Radio 2 scheduling changes 34 
Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding a complaint                             
about the amount of sports coverage 38 
Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding a complaint                                 
about the “Strictly Come Dancing” show title 42 
Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding a complaint                             
about the accents of Welsh news presenters 44 
Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding a complaint                             
about the use of offensive language in an out-take 48 
Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding a complaint                               
about The One Show misleading viewers over the coverage of the Commonwealth Games 52 

Contents 



 

September & October 2014, issued January 2015 18 
 

Remit of the Complaints and 
Appeals Board 
The Complaints and Appeals Board (CAB) is responsible for hearing appeals on complaints 
made under all complaints procedures, as set out in the BBC Complaints Framework, 
other than editorial complaints and complaints about the Digital Switchover Help Scheme. 
Its responsibilities are set out in its Terms of Reference at: 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/
cab_tor.pdf 

All Trustees are members of the Board. At the time of these decisions, Richard Ayre was 
the Chairman. The duties of the CAB are conducted by Panels of the Board consisting of 
at least two Trustees, including the Chairman of the CAB and other Trustees as required. 
The Board is advised and supported by the Trust Unit. 

The Board considers appeals against the decisions and actions of the BBC Executive in 
relation to general complaints, fair trading, TV licensing and other matters including 
commissioning and procurement but not including editorial complaints and Digital 
Switchover Help Scheme complaints, as defined by the BBC Complaints Framework and 
Procedures. The Board will also consider complaints about the BBC Trust. 

The Board will consider appeals concerning complaints which fall within the BBC’s 
complaints process as set out in the BBC Complaints Framework and which: 

• raise a matter of substance – in particular, that there is sufficient evidence to 
suggest that the complaint has a reasonable prospect of success and there is a 
case for the BBC Executive to answer 

• have already been considered by the BBC Executive under stages 1 and 2 of the 
BBC’s general complaints procedures and which are now being referred to the 
Trust on appeal as the final arbiter on complaints (unless it is a complaint about 
the BBC Trust) 

The Board will aim to reach a final decision on an appeal within the timescale specified in 
the relevant Procedures. An extended timescale will apply during holiday periods when 
the Board does not sit. The complainant and BBC management will be informed of the 
outcome after the minutes of the relevant meeting have been agreed. 

The findings for all appeals considered by the Board are reported in this bulletin, 
Complaints and Appeals Board: Appeals to the Trust. 

As set out in the Complaints Framework and Procedures, the Board can decline to 
consider an appeal which in its opinion: 

• is vexatious or trivial; 

• does not raise a matter of substance; 

• is a complaint where the complainant has recourse to the law; 

• is a complaint where the complainant has recourse to other external authorities, 
for example the Information Commissioner or the Office of Fair Trading; and  

• is a Human Resources complaint as defined by the Complaints Framework and 
Procedures.  

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/cab_tor.pdf
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/cab_tor.pdf


 

September & October 2014, issued January 2015 19 
 

The Board also reserves the right to decline to hear an appeal whilst it relates to matters 
which are the subject of or likely to be the subject of, or relevant to, legal proceedings. 
The Board will not generally reconsider any aspects of complaints that have already been 
adjudicated upon or considered by a Court. 

Any appeals that the Board has declined to consider under the above criteria are reported 
in the bulletin. 

The bulletin also includes any remedial action/s directed by the Board. 

It is published at bbc.co.uk/bbctrust or is available from: 

The Secretary, Complaints and Appeals Board 
BBC Trust Unit 
180 Great Portland Street 
London W1W 5QZ 

 



 

September & October 2014, issued January 2015 20 
 

Rejected Appeals 

Appeals rejected by the CAB as being out of remit or because the complaints had not 
raised a matter of substance and there was no reasonable prospect of success. 

BBC Worldwide partnership with the Sun  
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complainant considered that The Sun was not an appropriate partner for the BBC in 
relation to a CBeebies Land promotion. 
 
Appeal 
 
On 6 June 2014, the complainant appealed to the Trust against the decision of the 
General Counsel, BBC Worldwide, to dismiss his complaint that The Sun was not an 
appropriate partner for the BBC.  The complainant made the following points. 
 
• The General Counsel had failed to address the question why an Equality Impact 

Assessment (‘EIA’) had not been carried out, given: 
 

o the BBC’s “equalities and diversity framework”;1 
o “relevant Equality Act legislation”;2 and 
o the issues of brand association with a newspaper and online application that 

promoted soft pornographic materials. 
 

• The complainant requested clarification on the level of discussion within the BBC’s 
Children’s Division over the partnership between CBeebies Land and The Sun 
newspaper and Sun+ application, which he described as the “home of the Sun Page 3 
back catalogue”.3 

 
o In his response of 8 May 2014, the Managing Director (UK & ANZ), BBC 

Worldwide, stated that the decision was taken in consultation with a Steering 
Group. 
 

o In response to the complainant’s Freedom of Information (‘FoI’) request of 28 May 
2014, the Chief Adviser, BBC Children’s Division, stated “no discussions took place 
in the Steering Group meetings on the subject of whether The Sun page 3 content 
made it suitable or not for a CBeebies Land promotion to take place”. 
 

o The BBC’s response to the complainant’s FoI request stated that there were no 
documents formally recording the position of BBC Children’s Division in relation to 
BBC Worldwide, The Sun and Page 3.  Given the absence of any definition of 

                                                
1 See: http://www.bbc.co.uk/diversity/;  http://downloads.bbc.co.uk/diversity/pdf/Diversity_strategy_110523.pdf  
2 This is assumed to be a reference to the Equality Act 2010 and subordinate legislation.  See: 

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2010/15/contents  
3 http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/features/3227771/The-Sun-celebrates-40-years-of-Page-3-girls.html  

http://www.bbc.co.uk/diversity/
http://downloads.bbc.co.uk/diversity/pdf/Diversity_strategy_110523.pdf
http://www.legislation.gov.uk/ukpga/2010/15/contents
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/features/3227771/The-Sun-celebrates-40-years-of-Page-3-girls.html


 

September & October 2014, issued January 2015 21 
 

“pornography” in the BBC’s Fair Trading Guidelines,4 this was a significant 
oversight.  

 
• BBC Worldwide had not stated that it had used its right of prior approval of publicity 

and promotional material associated with BBC goods and services5 in relation to 
pictures of children with Sun+ branded clothing/bags, or where, in order to obtain the 
relevant token, readers had to buy The Sun on days when there was a pornographic 
Page 3 feature.  The exercise of the BBC’s right of prior approval could have provided 
some mitigation. 

 
• Given: 
 

o the significance of the (new, and first) CBeebies Land project; 
o that editorial judgment was one of the full range of decisions taken by an 

organisation, 
 

an EIA should have been conducted, and editorial judgement subsequently exercised. 
 
• Equality and Human Rights Commission (‘EHRC’) guidance stated that, in the 

development of “policies”, there were legal requirements with regard to gender 
equality and EIAs. The EHRC guidance stated that “policy” needed to be understood 
broadly, as embracing the full range of functions, activities and decisions of the 
organisation – BBC Children’s and BBC Worldwide being the responsible divisions.  
According to the EHRC, this included both current policies and policies under 
development. 

 
• Paragraph 4.46 the Fair Trading Guidelines states that the BBC should only enter into 

partnership with organisations that are consistent with the BBC’s brand values and 
that would not bring the BBC in to disrepute.  Section V provides a list of 
organisations, activity with which could potentially undermine the BBC’s editorial 
integrity, and states that the appropriateness of a given partner is an editorial issue – 
but, crucially, makes no reference to the need for the BBC’s decision to be consistent 
with the Equality Act 2010, in terms of proportionality and relevance. 

 
• The Fair Trading Guidelines state (in bold) that any activity involving a third party that 

could potentially undermine the BBC’s editorial integrity must be referred in advance 
to the Editorial Policy department.  Paragraph 4.65 gives a list of example 
organisations, including organisations involved in “pornography”, which term is not 
defined in the guidelines.  This element of the guidelines is therefore potentially open 
to varying interpretation, leading to inconsistency and a lack of equality in decision-
making with regard to equality assessment.  

 
• Noting that the Agreement between the Secretary of State for Culture, Media and 

Sport and the BBC (‘the BBC Agreement’) defined CBeebies as a channel providing a 
range of programming to educate and entertain very young children, the complainant 
asked whether page 3 of The Sun was, in the BBC’s view, appropriate to CBeebies’ 
target audience.  Page 3, with its sexually suggestive nature, could arguably be 
considered obscene and to have a negative influence on children. 

 
• There was no legal definition in UK law of “pornography”.  Pornographic material was 

considered “obscene” if it was judged to have “a tendency to deprave and corrupt” 

                                                
4http://downloads.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/howwework/policiesandguidelines/pdf/fairtrading_guidelines_01081

2.pdf  
5 Fair Trading Guidelines, para 4.26. 

http://downloads.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/howwework/policiesandguidelines/pdf/fairtrading_guidelines_010812.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/howwework/policiesandguidelines/pdf/fairtrading_guidelines_010812.pdf


 

September & October 2014, issued January 2015 22 
 

the intended audience.  The complainant asked what definition of “pornography” was 
used in this instance.  He was aware that only extreme- and child pornography were 
specifically defined in UK/Scots law.  Without such a definition, the Fair Trading 
Guidelines appeared seriously flawed, lacked consistency of advice to relevant decision 
makers, and were a corporate dereliction of duty of care to employees and licence fee 
payers with respect to the BBC’s values. 

 
• Noting that the Fair Trading Guidelines had been in force since August 2012, the 

complainant requested confirmation of whether the guidelines had been subject to an 
EIA and, if so, whether “pornography” was defined in that assessment.  Given the 
EHRC’s suggestion that a review of the impact of a policy should be undertaken no 
later than one year after its introduction, the complainant asked whether the review 
that should have been conducted in August 2013 was available to staff involved in 
CBeebies Land discussions.  The complainant requested the disclosure to him and the 
Trustees of any EIAs undertaken since the commencement of the Fair Trading 
Guidelines.  

 
• The EHRC stated that, as a contribution to transparency, the process of assessments 

should be recorded.  Records served to demonstrate that a genuine assessment had 
been carried out at a formative stage – although the complainant doubted that this 
had happened in the BBC’s internal discussions.  

 
• Failure to properly monitor the actual impact of an existing policy may leave a public 

authority open to legal challenge.  The complainant had therefore copied his letter of 
appeal to the EHRC, requesting that it consider enforcement action.  

 
• The complainant would welcome the Secretary of State’s confirmation whether he had 

invoked paragraph (4) of Article 83 of the BBC Agreement.6  Paragraph (1) of Article 
83 states that the Executive Board must make arrangements for promoting, in relation 
to the persons mentioned in paragraph (2), equality of opportunity (a) between men 
and women, and (b) between people of different racial groups.  Paragraph (2) of 
Article 83 states that the persons referred to in paragraph (1) are persons employed 
in connection with any of the UK Public Services or making programmes for inclusion 
in any of those Services.  

 
Decision of the Senior Editorial Complaints Adviser 
 
The Senior Editorial Complaints Adviser (‘the Adviser’) carefully read the correspondence 
that had passed between the complainant and the BBC, and she acknowledged the 
strength of the complainant’s feelings. 
 
For the following reasons, the Adviser decided that the complainant’s appeal did not have 
a reasonable prospect of success. 
 
Choice of partner 
 
The Adviser noted the allegation that The Sun was not an appropriate partner for the 
BBC. 
 
The Adviser noted that Section V of the Fair Trading Guidelines (“Appropriate partners for 
the BBC”) states: 
 

                                                
6 “The Secretary of State may, by a direction to the BBC, amend paragraph (1) by adding any other form of equality of 

opportunity that the Secretary of State considers appropriate.” 



 

September & October 2014, issued January 2015 23 
 

The assessment of ‘appropriateness’ of a given partner is an editorial issue 
governed by the BBC’s Editorial Guidelines.7 

 
The Adviser noted that, in its Stage 1 and 2 responses, BBC Worldwide confirmed that the 
decision to approve the promotional partnership required the application of professional 
editorial judgement. 
 
The Adviser concluded that BBC Worldwide’s choice of The Sun as a partner was an 
editorial decision. 
 
The Adviser noted that Article 9(3) of the BBC’s Royal Charter8 stated that the Trust must 
not exercise or seek to exercise the functions of the Executive Board, and that 
Article 38(1)(b) stated that the Executive Board was responsible for the direction of “the 
BBC’s editorial and creative output”.  The Adviser noted that the Trust regarded editorial 
decisions as concerning the BBC’s editorial and creative output, and as therefore falling 
beyond its remit.  Consequently, as BBC Worldwide’s choice of partner was an editorial 
decision, the Trust would not consider it unless it raised a potential breach of the Editorial 
Guidelines. 
 
The Adviser noted that Appendix 5 to the Editorial Guidelines9 set out the guidelines on 
Editorial Integrity and Independence from External Interests, as applicable to BBC 
Commercial Services (including BBC Worldwide).  Paragraph 4.9 of Appendix 5 states: 
 

… It is important that any partnership arrangement involving an outside company 
does not suggest BBC endorsement of the company's products or services. 

 
The Adviser noted that this requirement was echoed in paragraphs 4.8 (Use of BBC 
brands: key principles), 4.46 (Partnership arrangements) and 4.59 (Joint promotions) of 
the Fair Trading Guidelines. 
 
The Adviser noted that, in his Stage 2 response, the General Counsel addressed the issue 
of endorsement as follows: 
 
• The Fair Trading Guidelines state that joint promotions should not imply endorsement 

of third-party activities.  This was achieved, for example, by ensuring clear brand 
separation. 

• The BBC was sensitive to this requirement, and joint promotions with a wide range of 
partners were entered into on this basis.  For example: 
 
o the joint promotion with The Sun was part of a concerted media campaign, 

focusing mainly on television; 
o BBC Worldwide had also worked with newspapers such as The Guardian, Metro, 

The Times and The Daily Mail. 
 

• BBC Worldwide disagreed that the use of The Sun to promote CBeebies Land 
constituted an endorsement of The Sun or its editorial position, just as joint 
promotions with other organisations did not constitute an endorsement of them or 
their activities. 

 
Having considered the complainant’s and BBC Worldwide’s arguments, together with the 
images provided by the complainant, the Adviser was satisfied that there was no evidence 

                                                
7 Para 4.65. 
8 http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_govern/charter.pdf  
9 http://www.bbc.co.uk/guidelines/editorialguidelines/page/guidelines-commercial-services-introduction/  

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_govern/charter.pdf
http://www.bbc.co.uk/guidelines/editorialguidelines/page/guidelines-commercial-services-introduction/


 

September & October 2014, issued January 2015 24 
 

to suggest that BBC Worldwide’s promotional partnership with The Sun implied 
endorsement of The Sun’s activities. 
 
The Adviser noted that paragraph 4.46 of the Fair Trading Guidelines stated that the BBC 
should only enter into partnerships with organisations that were consistent with the BBC’s 
brand values and which would not bring the BBC into disrepute.   
 
The Adviser noted that: 
 
• in his Stage 1 response, the Managing Director described The Sun as a “legitimate 

publication”; 
 
• in his Stage 2 response, the General Counsel stated that: 
 

o BBC Worldwide was sensitive to the requirement that third-party organisations 
should be consistent with the BBC’s brand values and not bring the BBC into 
disrepute; and 

o the complainant’s opinion that The Sun promoted sexism and the objectification of 
women was one view – but there were others, and a very large number of licence 
fee payers were readers of The Sun. 

 
In the Adviser’s view, BBC Worldwide’s appraisal of The Sun’s consistency with the BBC’s 
brand values, and its decision that the partnership would not bring the BBC into disrepute, 
were matters of editorial judgement concerning the appropriateness of The Sun as a 
partner, and were therefore beyond the Trust’s remit. 
 
The Adviser noted the complainant’s assertion that (although the Fair Trading guidelines 
did not define “pornography”)10 The Sun was an organisation “involved in pornography” 
within the meaning of paragraph 4.65.  This implied that the partnership in question was 
an activity involving a third party that could potentially undermine the BBC’s editorial 
integrity, and that the partnership should have been referred in advance to the Editorial 
Policy department. 
 
In the Adviser’s opinion, BBC Worldwide’s decision that the joint promotion with the Sun 
was consistent with the BBC’s brand values, that the Sun was an appropriate partner in 
this context and that it would therefore not bring the BBC into disrepute, were matters of 
editorial judgment concerning the appropriateness of The Sun as a partner.  Unless this 
judgment involved a clear breach of these guidelines, it would fall beyond the Trust’s 
remit. 
 
The Adviser noted that the complainant had queried whether ‘Page 3’ of The Sun was 
appropriate to CBeebies’ target audience.   
 
The Adviser noted that: 
 
• in his Stage 1 response, the Managing Director stated that the campaign was targeted 

at adults with young children who watched CBeebies, not the children themselves. 
• In his Stage 2 response, the General Counsel stated that the fact that the promotion 

was aimed at adults, not children, was relevant, as all newspapers contained material 
that might not be suitable for young children. 

 

                                                
10 4.65 of the Fair Trading Guidelines which deals with the assessment of the ‘appropriateness’  of partners for the BBC, includes a list 

of examples of organisations that could potentially undermine the BBC’s editorial integrity, which included ‘organisations involved in 

pornography.’10   



 

September & October 2014, issued January 2015 25 
 

The Adviser concluded that the complainant’s question was beside the point, as the 
promotion was not aimed at CBeebies’ target audience. 
 
For all these reasons, the Adviser concluded that BBC Worldwide’s choice of The Sun as a 
partner did not raise a matter of substance and should not proceed for consideration by 
the Trustees.  The Adviser also concluded that it would not be appropriate, proportionate 
or cost-effective for Trustees to consider this issue. 
 
Equality Impact Assessments 
 
The Adviser noted the allegation that EIAs should have been carried out in relation to 
(i) BBC Worldwide’s partnership with The Sun and (ii) the Fair Trading Guidelines. 
 
The Adviser noted that EIAs were one way of facilitating and evidencing a public 
authority’s compliance with its Public Sector Equality Duty (‘PSED’) under section 149 of 
the Equality Act 2010, but were not required by law.11  The Adviser noted that the BBC 
was subject to the Public Sector Equality Duty (‘PSED’) under section 149 of the Equality 
Act 2010, but only to the extent specified in the Act. In particular, the PSED did not 
apply— 
 

• to any subsidiary of the BBC, unless it was wholly-owned by the BBC, was not 
operated with a view to making a profit, and was principally concerned with the 
delivery of the BBC’s public purposes – and BBC Worldwide did not meet these 
criteria; and 

• to the BBC (or a subsidiary)  “in respect of functions relating to the provision of a 
content service” within the meaning of section 32(7) of the Communications Act 
2003;12 and while the scope of that exception was unclear, it probably applied to 
editorial decisions such as this one. 

 
The Adviser noted that, in its Stage 2 response, BBC Worldwide stated that the BBC’s 
Equality Analysis template was structured to ensure that the BBC paid due regard to 
equalities considerations in its “major projects and policies”, and so would not be routinely 
used when making editorial decisions regarding BBC Worldwide’s commercial activities. 
The Adviser also noted that the complainant had acknowledged that, according to the 
EHRC, EIAs were applicable at a policy (ie, a strategic) level. 
 
The Adviser concluded that the PSED did not apply to the decision to make The Sun a 
partner; that even if it did apply, the use of EIAs was not mandatory; and that EIAs were 
applicable at a strategic, but not an operational, level.  The Adviser could not therefore 
agree that EIAs should be undertaken in relation to day-to-day operational, commercial or 
– as in this instance – editorial decisions, as this was not required by law and was 
disproportionate and unfeasible. 
 
The Adviser noted that the Trust had carried out an EIA of the Editorial Guidelines,13 but 
not of the Fair Trading Guidelines.14  However, the Adviser did not consider that the 
absence of an EIA of the Fair Trading Guidelines implied that the BBC was failing to meet 
                                                
11 See, eg: http://www.parliament.uk/business/publications/research/briefing-papers/SN06591/the-public-sector-equality-

duty-and-equality-impact-assessments  
12 Equality Act 2010, Sch 19, Pt 1, as amended by the Equality Act 2010 (Public Authorities and  

Consequential and Supplementary Amendments) Order 2011, SI 2011/1060, Sch 1, para 2. 
13 See: http://www.bbc.co.uk/bbctrust/governance/tools_we_use/diversity_equality/equality_impact_assessments.html; 

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/editorial_guidelines/2010/eia.pdf  
14 A list of EIAs published by the Trust can be found at: 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/governance/tools_we_use/diversity_equality/equality_impact_assessments.html  

http://www.parliament.uk/business/publications/research/briefing-papers/SN06591/the-public-sector-equality-duty-and-equality-impact-assessments
http://www.parliament.uk/business/publications/research/briefing-papers/SN06591/the-public-sector-equality-duty-and-equality-impact-assessments
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/governance/tools_we_use/diversity_equality/equality_impact_assessments.html
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/editorial_guidelines/2010/eia.pdf
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/governance/tools_we_use/diversity_equality/equality_impact_assessments.html


 

September & October 2014, issued January 2015 26 
 

its statutory obligations in this regard, as EIAs were not mandatory and were not the only 
way of demonstrating that the BBC had discharged its PSED. 
 
For all these reasons, the Adviser concluded that, so far as it concerned EIAs, the 
complaint did not raise a matter of substance and should not proceed for consideration by 
the Trustees.  The Adviser also concluded that it would not be appropriate, proportionate 
or cost-effective for Trustees to consider this issue. 
 
Other issues 
 
The Adviser noted the allegation that BBC Worldwide had not stated that it had used its 
right of prior approval of publicity and promotional material associated with BBC goods 
and services in relation to pictures of children with Sun+ branded clothing/bags, or 
where, in order to obtain the relevant token, readers had to buy The Sun on days when 
there was a pornographic ‘Page 3’ feature. 
 
The Adviser noted that: 
 
• in his Stage 1 response, the Managing Director stated that all promotional activity 

undertaken by Merlin (owner of Alton Towers) in relation to CBeebies Land required 
BBC Worldwide approval, and that this was done in this instance; and 

• in his Stage 2 response, the General Counsel stated “In the case of the CBeebies Land 
joint venture with Alton Towers there was also a requirement for all marketing 
material to be subject to BBC Worldwide approval”. 

 
The Adviser concluded that BBC Worldwide had confirmed to the complainant that it had 
exercised its right of prior approval.  In the Adviser’s view, if The Sun had published any 
promotional materials or images without BBC Worldwide’s prior approval, that was a 
matter between BBC Worldwide and The Sun. 
 
The Adviser noted that the complainant stated that he would welcome the Secretary of 
State’s confirmation whether he had invoked Article 83(4) to amend Article 83(1) of the 
BBC Agreement.  Though obviously the Adviser could not speak for the Secretary of State, 
the Adviser was able to ascertain that paragraph (1) of Article 83 had not been so 
amended.  The Adviser also noted that, according to paragraph (2), Article 83 applied to 
BBC employees, not the general public.  The Adviser therefore failed to see the relevance 
of Article 83 to this complaint. 
 
For all these reasons, the Adviser concluded that these points of complaint did not raise a 
matter of substance and should not proceed for consideration by the Trustees.  The 
Adviser also concluded that it would not be appropriate, proportionate or cost-effective for 
Trustees to consider these issues. 
 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that Trustees review the decision of the Senior Complaints Adviser 
that the appeal should not proceed.  
 
The complainant asked the Trust to exercise a number of duties which he considered 
applied to his case and were functions of the Trust as opposed to functions of the 
Executive.  
 
He considered the Adviser’s summary of his complaint to be “overtly subjective and in 
some aspects unreasonable. In his view it: 



 

September & October 2014, issued January 2015 27 
 

• solely focused on the newspaper  
• dismissed the non-definition of pornography in the current Fair Trading Guidelines  

o he referred to the OED definition which he considered encompassed the 
page 3 feature and the p3.com back catalogue 

o he argued the policy was therefore subjective and left to individual editorial 
discretion or fettered in the implementation which would impact on issues 
of harm and offence in the BBC’s Editorial Guidelines and the BBC’s public 
body responsibilities under the Equality Act 2010 

o he said that as the BBC Fair Trading Guidelines do not include a definition 
of pornography, that there will be difficulty in applying the Guidelines 
consistently. 

o he said it was not transparent 
• had not addressed the online version of the Sun (Sun+) a website which is the 

home of p3.com a back catalogue of page 3 features which allows users to spin 
the women featured by 360 degrees.  

• had not addressed the use of children in Sun+ apparel in a newspaper beneath a 
headline containing a modified CBeebies logo/associated branding which others 
may view as an association or endorsement without clear supporting text in a 
newspaper on unregulated non age restricted public sale 

• provided little justification for the Adviser’s conclusions on the equality analyses 
issue in regards to editorial decisions especially in terms of how the BBC’s 
compliance with public sector duties was demonstrated 

 
He went on to argue that: 

• without an Equality Impact Assessment on the Fair Trading guidelines and without 
a definition of pornography in those guidelines he could not see how they could be 
applied consistently and he was not clear that the decision had been taken 
correctly and in accordance with statute 

• the BBC has clear Editorial Guidelines on harm and offence in regard to nudity, 
and he feels that they do not fit with the Sun’s “semi-nude soft pornographic 
objectification solely of women either in print or online”. He pointed out that the 
BBC has no control over the audience of a newspaper or consumption of the Sun’s 
content by children, whether or not the promotion was aimed at adults.  

• using a picture of a child in the promotion would be appealing to children.  
• The swift dismissal of his query as ‘besides the point’ as to whether the page 3 

content was appropriate for a CBeebies audience was unreasonable given the 
BBC’s Editorial Guidelines on nudity and given the Adviser’s statements [a referral 
to a stage1 reply ] that the Sun was a legitimate publication which was consistent 
with the BBC’s values and integrity.   

• This was commercial involvement with an organisation which promotes soft 
pornography 

• It was not possible to achieve brand separation given: 
o p3.com is part of the wider Sun+ website  
o Adverts on Facebook have included the Sun+ logo and CBeebies land logo 

• The Adviser had ignored the discrepancy whereby Worldwide had said discussions 
had been undertaken in partnership with a working group including BBC Children’s 
Division but the response to his FOI had said no discussions had taken place – 
whatever happened would have had an impact on an editorial decision.   

• Common law suggested there was a  duty to give reasons or explanation of 
Equality Analyses with regard to quasi-judicial decisions in relation to the Equality 
Act 

• It was a breach of legitimate expectations to be led to believe that certain 
discussion had taken place or procedures will apply or provide the rationale for 
arriving at a decision in regard to the impact on protected groups. Nothing had 
ever explained how the BBC compliance with the public sector equality duty was 



 

September & October 2014, issued January 2015 28 
 

achieved. The Equality and Human Rights Commission advise it is good practice to 
record rather than just say it was an editorial decision.  

• He felt  2.4 of the Editorial Guidelines (which addresses the concept of editorial 
justification) implied some form of formal recording for monitoring purposes and 
to ensure consistency  

• The fact that the BBC’s Fair Trading guidelines have not been subjected to an 
Equality Impact Assessment does not show that the BBC has due regard for 
protected groups.   No reply has shown how the BBC had due regard for protected 
groups. This was possibly non complaint given the lack of a definition of 
pornography in relation to sex/gender discrimination 

• The fact that there are worse things in newspapers did not seen a reasonable 
defence 

• This was a precedent 
• As a member of the public visiting CBeebies land he would assume that the 

promotion of CBeebies land had been subject to ethical and equality review. Fair 
Trading Guidelines should set out that public assets when used commercially 
should enable the achievement of public goals and w a wide ranging equality 
impact assessment should be undertaken for CBeebies land 

• With regard to paragraph 82(3) of the BBC Agreement he wanted the BBC 
Trustees to require that equality is a core value in the next Charter 

 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Senior 
Complaints Adviser and the request to review the Senior Complaints Adviser’s decision.  
 
The Panel understood that the complainant felt extremely strongly that the decision to 
promote CBeebies land in the Sun and on-line was not appropriate as The Sun’s page 3 
and p3.com were, in his view, soft pornography. 
 
The Panel noted all his reasons.   
 
The Panel turned firstly to the application of the Fair Trading and Editorial Guidelines to 
the facts at hand.  The Panel noted the key principles in the FTG on the use of BBC 
brands, which state that BBC brands should not be used in a manner that suggests 
endorsement of the activities a third party; or be associated with third parties which 
might affect the BBC’s editorial integrity or potentially bring it in to disrepute (4.8). 
 
The Panel also noted the specific Fair Trading Guidelines on partnerships (4.44-4.46); 
joint promotions (4.58-4.60); and associations between the BBC and third parties (4.64 
& 4.65)—   

• The BBC should only enter into partnerships with organisations that are 
consistent with the BBC’s brand values15 and which would not bring the BBC 
into disrepute, while all off-air promotional activities by the BBC and its partner 
organisations should avoid the perception that the BBC is endorsing the third 
party’s trading activities. 

• For joint promotion activities, associations should not imply endorsement of 
third parties and third parties must be consistent with the BBC’s brand values 
and not bring the BBC into disrepute.   

• More generally, any activity involving a third party that could potentially 
undermine the BBC’s editorial integrity must be referred, in advance to the 
Editorial Policy Department.  

 

                                                
15 Editorial integrity, impartiality, quality and creativity 



 

September & October 2014, issued January 2015 29 
 

The Panel observed that the Fair Trading Guidelines stipulate that the assessment of 
‘appropriateness’ of an association with a third party is an editorial issue governed by 
the BBC’s Editorial Guidelines (4.65).   Therefore the Panel also considered the Editorial 
Guidelines on independence from external interests applying to the Commercial 
Services (Appendix 5, EG).   The Panel noted that these Guidelines seek to prevent 
Commercial Services arrangements with third parties which could undermine the BBC’s 
editorial integrity, independence or impartiality, or suggest BBC endorsement of the 
third party’s products or services. 
 
The Trustees re-stated their role in considering such judgments.  As the Adviser had 
noted, it was important to recognise in this context that the Executive is responsible for 
the direction of the BBC’s editorial and creative output and its operational management 
(Articles 38(b) and (c) of the Charter) and that the Trust is prohibited from exercising 
the functions of the Executive (Article 9(3) Charter).  This did not place such 
judgments ‘beyond their remit’, but rather the Trust would interfere only if there was a 
clear breach of rules or standards: they did not consider it was open to them simply to 
take a different view, and substitute their judgment for that of the Executive. 
 
The Trustees noted that BBCW had identified the various Fair Trading and Editorial 
Guidelines relevant to the commercial services (noted above) and had clearly set out 
each of the factors it weighed in coming to its decision.  They noted, too, that by 
conducting promotional activity through various outlets including The Sun, BBCW had 
sought to encourage visits to CbeebiesLand by children across a wide range of 
demographic groups. Trustees felt that BBCW’s conclusion that this joint-promotion 
activity with The Sun did not suggest a BBC endorsement of The Sun, its editorial 
stance or activities; was consistent with the BBC’s brand values; and did not undermine 
the BBC’s editorial integrity or bring it into disrepute, was within the parameters of 
reasonable decisions open to it.  Therefore, Trustees were of the view that if they took 
this matter on appeal, it would stand no reasonable prospect of success. 
 
The Equality Act 2010 
 
Trustees agreed with the Adviser that the BBC was subject to the Public Sector Equality 
Duty (‘PSED’) under section 149 of the Equality Act 2010, but only to the extent 
specified in the Act. In particular, the PSED did not apply— 
 

• to any subsidiary of the BBC, unless it was wholly-owned by the BBC, was not 
operated with a view to making a profit, and was principally concerned with the 
delivery of the BBC’s public purposes – and BBC Worldwide did not meet these 
criteria; and 

• to the BBC (or a subsidiary)  “in respect of functions relating to the provision of 
a content service” within the meaning of section 32(7) of the Communications 
Act 200316. 

 
While the scope of the second exception was imprecise, it possibly applied to decisions 
such as this one (including any involvement of Children’s Division), which the FTG 
describe as “editorial”. But Trustees concluded that they did not need to decide that 
question, as they did not believe that the duty was intended to be applied to every 
individual decision at an operational level. Accordingly, it could have no impact on the 
outcome of any appeal, and so the argument did not raise a matter of substance. 
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration.  

                                                
16 The Equality Act 2010 (Specific Duties) Regulations 2011, Schedule 1 



 

September & October 2014, issued January 2015 30 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further regarding a complaint about BBC Expenditure  
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complainant contacted the BBC on 18 June 2014 to raise his concern that the BBC 
Comedy Commissioning Editor had spent £120 on cupcakes “to reward staff for doing 
their job”.  He objected to this use of licence fee payers’ money.  
 
BBC Audience Services responded on 22 June 2014 stating: 
 

“Purchases of flowers, champagne, and other gifts including entertainment and 
hospitality have been made on behalf of the BBC as an organisation to mark 
notable achievements, outstanding contributions and to support programme 
development.” 

 
The complainant was not happy with this response and made a follow-up complaint on 22 
June 2014.  He asked what ‘notable achievement’ this instance related to. He asked why 
the cakes had not been paid for out of the Commissioner’s own money.  He said he 
wanted the complaint investigated properly and also wished to take out a complaint 
against the Audience Services agent who had responded (in his view) flippantly to his 
original complaint. 
 
Audience Services responded again on 6 July 2014 and apologised that their previous 
reply had not addressed the complainant’s specific concerns. They said the issue had 
been raised as part of staff training.  They made the following points of clarification in 
relation to the complainant’s substantive concerns: 
 

• Contrary to what was written in a newspaper article cited by the complainant, the 
cupcakes in question were not for BBC staff and were not bought by a BBC 
manager as a reward for staff, but had been bought for two different programme 
productions to wish them luck on their first day of filming 
 

• The cakes were a small corporate gesture on behalf of the BBC to mark the 
occasion and were intended to foster relationships at the outset of the two 
projects   
 

• As the cakes were a corporate gift on behalf of the BBC, it was appropriate for the 
Comedy Commissioning Editor to reclaim the expenditure from the BBC 
 

• Audience Services appreciated that the complainant was unhappy with the 
premise of the BBC giving small gifts, but they felt it was appropriate to do so on 
some occasions 

 
The complainant was not happy with this response.  He felt that Audience Services had 
attempted to belittle and dismiss his complaint because he had used the word “staff”.  He 
made the following points in his further complaint on 7 July 2014: 
 



 

September & October 2014, issued January 2015 31 
 

• The BBC had used the licence fee to treat people who were already being paid for 
doing a job 
 

• The BBC had already supported “programme development by encouraging the 
programme makers involved” by giving them the contract to produce the 
programmes 
 

• If the Comedy Commissioning Editor wished to offer a further reward, he should 
have funded it himself. A ‘corporate gift’ was unnecessary and extravagant 
 

• He said he wanted his complaint to be taken seriously and for the Comedy 
Commissioning Editor to repay the money he had claimed for the cupcakes 

 
Audience Services sent a further response at Stage 1b on 21 July 2014 stating that they 
could not engage in further correspondence on the matter as they did not believe the 
complainant’s concerns raised a significant issue of general importance that might justify 
further investigation.  They felt they had nothing further to add to their previous reply.  
They advised the complainant he could appeal against this decision. 
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on 21 July 2014 asking for his complaint to be 
investigated further.  He said the matter had not been dealt with to his satisfaction and 
he believed the staff had been flippant and high-handed in their dealings with him. 
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC, and she acknowledged the strength of the 
complainant’s feelings. 
 
The Adviser noted that BBC Audience Services had ceased handling this complaint at 
Stage 1 and that the complaint had not gone to Stage 2.  She therefore decided that the 
point she should consider was whether an appeal against the decision of BBC Audience 
Services not to correspond further with the complainant had a reasonable prospect of 
success.  
 
With regard to the complainant’s concern about the claim for £120 for the purchase of 
cupcakes for production personnel, the Adviser noted that the Royal Charter and the 
accompanying Agreement between the Secretary of State and the BBC drew a distinction 
between the role of the BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by the 
Director-General.  “The operational management of the BBC” is specifically defined in the 
Charter (article 38, (1) (c)) as a duty that is the responsibility of the Executive Board, and 
one in which the Trust does not usually get involved unless, for example, it raised broader 
issues such as a breach of a station’s Service Licence.  The Adviser considered that 
Trustees would be of the view that no evidence had been presented to suggest that such 
a breach had occurred. 
 
Decisions relating to programme expenditure were day to day operational matters and the 
Adviser believed Trustees would consider that the purchase of cakes for a programme 
team on the first day of filming was an operational matter that rested with the Executive.  
 
With regard to the handling of the complaint, the Adviser agreed that the initial response 
from Audience Services did not address the complainant’s specific concerns. She noted 
that in their subsequent, much more detailed, reply of 6 July 2014, Audience Services 



 

September & October 2014, issued January 2015 32 
 

apologised for this and sought to address the complainant’s specific concerns. They 
clarified the position with regard to the expenditure on cupcakes, explaining that they 
were not bought for BBC staff, and their response had also stated:   
 

“I’m sorry the reply you received didn’t address your specific concerns. This has 
been raised as part of staff training.” 

 
The Adviser did not consider the tone of the detailed response was flippant and 
considered that Trustees would be likely to conclude that Audience Services had sought to 
give a reasoned and helpful response to the complainant.  She did not consider she had 
seen evidence that suggested Audience Services had attempted to “belittle and dismiss” 
the complaint and she did not consider the complaint about complaint handling had a 
reasonable prospect of success.  She considered that, following Audience Services’ 
detailed response of 6 July 2014, Trustees would consider it appropriate for the BBC to 
say that it could not respond any further to the complainant’s correspondence on this 
issue.  Therefore she did not believe that the appeal had a reasonable prospect of success 
and she did not propose to put it before Trustees. 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that Trustees review the decision of the Senior Complaints Adviser 
that the appeal should not proceed.  
 
In his email of 18 September 2014, the complainant reasserted his view that the cupcakes 
were a gift to staff for doing a job for which they were already being paid. He commented 
that the cakes should have been paid for by the Comedy Commissioning Editor personally. 
He believed that claiming money back for them was a breach of licence fee payers’ trust, 
and therefore, a matter for the Trust to consider.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Senior 
Complaints Adviser and the request to Trustees to review the Senior Complaints Adviser’s 
decision.  
 
The Panel noted that the complainant felt that the handling of the complaint was 
flippant and dismissive, but did not agree. It noted that the second reply had been 
considered and had apologised for the shortcomings of the first reply.  
 
The Panel acknowledged the importance of the Trust’s role in ensuring that licence fee 
money is not wasted; there is a programme of regular Value For Money reviews which 
are conducted by the National Audit Office, to this end.  
 
The Panel agreed that a decision to provide corporate gifts rests with the Executive. As 
the Royal Charter (article 38, (1) (c)) sets out “The operational management of the 
BBC” is specifically defined as a duty of the Executive Board, and one in which the 
Trust does not get involved.  
 
The Panel agreed this was not a matter for the Trust.  Trustees further agreed with the 
Adviser that it would be likely to conclude that BBC Audience Services had provided a 
reasoned and reasonable response to the complainant’s concerns.  
 
The Panel therefore concluded that, were the complaint to come to it on appeal, there 
was no reasonable prospect of it upholding the complaint. 
 



 

September & October 2014, issued January 2015 33 
 

The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration.  
 



 

September & October 2014, issued January 2015 34 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further regarding a complaint about Radio 2 
scheduling changes  
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complainant contacted the BBC on 4 June 2014 to raise his concern about planned 
changes to the Radio 2 weekend schedule. 
 
BBC Audience Services sent a consolidated response to all listeners who had submitted 
feedback about the planned changes, and apologised for the fact that the response might 
not address specific points in the manner each complainant would prefer. 
 
The consolidated response included comments from the Radio 2 Controller, who explained 
the financial reasons for the changes and his thinking behind the editorial changes that 
had been made.  
 
The complainant was not happy with this response and sent a follow-up complaint on 26 
June 2014.  He said the response was automated and identical to responses sent to 
others who had made their feelings about the changes known. He felt that kind of 
response was dismissive of the complaints.  He also objected to the fact that he could not 
reply directly to the response but had to submit a further complaint via the BBC website.   
 
Audience Services sent a Stage 1b response on 9 July 2014 stating that they could not 
engage in further correspondence on the issue as they believed they had responded as 
fully as they could and did not consider the points raised suggested a possible breach of 
standards.  They acknowledged the complainant’s frustrations at having to re-enter the 
same information into the complaints webform and explained that the BBC received more 
than a million contacts each year and needed to have a system that allowed them to be 
tracked and responded to appropriately – and the webform did that.  The complainant 
was informed he could appeal against Audience Services’ decision to close down the 
complaint.   
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on 29 July 2014.  He reiterated his concerns 
and said he had been given various excuses for the changes, the primary one being cost 
savings.   
 
He made the following points: 
 

• He referred to the changes in presenters and in timings to particular shows 
that he disagreed with  

• He asked for the cost savings in relation to the changes to particular shows 
• He expressed his disappointment with the station controllers appointed since 

Jim Moir left Radio 2  
• He appreciated that opinions varied and the issue was subjective but 

requested that a balance be brought to bear 
• He complained about the handling of his complaint by Audience Services, 

stating that he found it rather insulting to be told that the decision had been 



 

September & October 2014, issued January 2015 35 
 

made and his complaint could go no further, and that there was not enough 
funding for the BBC to deal with the views of people like himself. 

 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC, and she acknowledged the strength of the 
complainant’s feelings and the thought the complainant had put into his consideration of 
the Radio 2 schedule.  However, she decided that the complainant’s appeal did not have a 
reasonable prospect of success. 
 
The complainant had appealed on the substance of his complaint about Radio 2 
scheduling changes.  The Adviser noted, however, that BBC Audience Services had ceased 
handling this complaint at Stage 1 and that the complaint had not gone to Stage 2.  She 
therefore decided that the point she should consider was whether an appeal against the 
decision of BBC Audience Services not to correspond further with the complainant had a 
reasonable prospect of success. 
 
The Adviser noted that the complainant had received a consolidated response to his Stage 
1a complaint which he felt was automated and did not address his specific concerns. The 
Adviser noted that Audience Services had apologised if complainants who received this 
response felt that their specific concerns were not addressed in the manner they would 
prefer.  The Adviser noted that the BBC had stated that financial constraints lay behind 
the decision to make the scheduling changes, and the consolidated response – which also 
contained an explanation from the Controller of Radio 2 about the new schedule – was 
intended to respond to the key issues that had been raised and was being sent in the 
interest of an efficient use of the licence fee.  
 
The Adviser acknowledged that the complainant did not feel that lack of financial 
resources was an appropriate reason either for a) the specific scheduling changes to 
which he objected, or b) the consolidated response he received at Stage 1a or the second 
Stage 1b response which explained that his complaint would not be investigated further. 
 
The Adviser acknowledged that the complainant felt the BBC’s explanation about cost 
cutting was inadequate because he considered that cost was not relevant to his 
substantive complaint about the moving of specific shows to different time slots.  She 
sympathised with the complainant’s feelings on this issue but noted that scheduling 
changes were a BBC operational issue. The Royal Charter and the accompanying 
Agreement between the Secretary of State and the BBC drew a distinction between the 
role of the BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General.  
“The operational management of the BBC” is specifically defined in the Charter 
(paragraph 38, (1) (c)) as a duty that is the responsibility of the Executive Board, and one 
in which the Trust does not usually get involved unless, for example, it raised broader 
issues such as a breach of a station’s Service Licence.   
 
The Service Licence for BBC Radio 2 can be found here: 
 
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/service_licenc
es/radio/2014/radio2_apr14.pdf 
 
The Adviser did not consider that Trustees would be likely to conclude that there was 
evidence that the Service Licence had been breached. She noted that decisions relating to 
scheduling changes were day to day operational matters and were the responsibility of 
the BBC Executive.   
 

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/service_licences/radio/2014/radio2_apr14.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/service_licences/radio/2014/radio2_apr14.pdf


 

September & October 2014, issued January 2015 36 
 

She noted that the Stage 1a consolidated response included an apology in advance from 
the Executive that the complainant’s specific concerns might not be addressed in the 
manner he would have preferred.  She also noted that the BBC Complaints Framework 
states: 
 
2.10. If the BBC receives a number of complaints about the same issue, it may: 
 

2.10.1. compile a summary of the range of issues raised; 
 
2.10.2. consider them together across the full range of issues identified; 
 
2.10.3. send the same response to everyone and/or it may publish it on the BBC’s 

complaints website. 
 
The Adviser noted that this was the procedure the Executive had adopted in this instance.  
She considered that the Executive’s consolidated response was comprehensive and, while 
she acknowledged that the complainant considered that the issue of cost cutting need not 
affect the shows, she considered that these were operational decisions which rested with 
the Executive rather than the Trust. 
 
She believed Trustees would consider that the consolidated response was reasoned and 
reasonable, and that it was appropriate for the BBC to say that it could not respond 
further to the complainant’s correspondence on this issue. 
 
She also noted that the complainant would have preferred to be able to respond directly 
to Audience Services following the Stage 1a response he received from them but instead 
had to submit a further complaint via the website.  The Adviser understood that the 
reason Audience Services ask people to use the webform, even when replying to an email 
they have sent, is because of the sheer volume of audience contacts received and the 
need to ensure they can be efficiently tracked using the handling system.  She 
appreciated this might be frustrating; however, the policy was designed to take into 
account what was operationally efficient and avoid the need to employ additional staff to 
process incoming emails. 
 
For the complainant’s information she attached a link to a report published by the Trust 
this year which tested the complaints system.  
 
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/news/press_releases/2014/mystery_shopping_2014.html 
 
For these reasons the Adviser did not believe the appeal had a reasonable prospect of 
success and did not propose to proceed with it to appeal. 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that Trustees review the decision of the Senior Complaints Adviser 
that the appeal should not proceed. 
 
The complainant questioned how the licence fee paying public can have a say over 
decisions made by BBC Executives, whose salaries are funded by the licence fee, and 
urged the Trust to consider changing the position where the public have “no input or 
chance to question” scheduling decisions.  He felt that listeners ought to be given notice 
ahead of suggested changes, to give them the chance to provide feedback. As the 
complainant could no longer listen live to his preferred shows, given the scheduling 
changes, he asked the Trust to investigate why the Radio iPlayer did not offer listeners 
the opportunity to retain programmes for 30 days after broadcast.   

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/news/press_releases/2014/mystery_shopping_2014.html


 

September & October 2014, issued January 2015 37 
 

 
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Senior 
Complaints Adviser and the request to the Trustees to review the Senior Complaints 
Adviser’s decision. 
 
Trustees appreciated that the complainant had raised these issues because he enjoyed 
Radio 2 output and was concerned both that he could no longer hear his favourite shows 
live and that he had no say in the changes to the scheduling of those shows.   
 
However, the Panel agreed with the Adviser that the complainant’s concerns had received 
a reasoned and reasonable response from BBC Audience Services. They noted it had been 
clearly signposted that the response was going to multiple complainants and aimed to 
capture the main issues which had been raised. Accordingly, Trustees agreed that the 
complainant’s appeal against the decision of BBC Audience Services not to correspond 
further did not have reasonable prospects of success.  
 
The Panel also noted that decisions to make changes to the radio schedules are for the 
Executive alone.  As the Royal Charter (article 38, (1) (b) and article 38, (1) (c)) sets 
out, “the direction of the BBC’s editorial and creative output” and its “operational 
management” are specifically defined as duties of the Executive Board and ones in 
which the Trust does not get involved.  
 
The Panel therefore concluded that, were the complaint to come to it on appeal, there 
was no reasonable prospect of it upholding the complaint.  
 
The Panel was pleased to note that programme downloads are now available for 30 
days post-broadcast, rather than seven days, through Radio iPlayer as of 6 October 
2014. It hoped this would be of some help to the complainant.   
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration.  
 
 
 
 
 
 



 

September & October 2014, issued January 2015 38 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further regarding a complaint about the amount of 
sports coverage  
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complainant contacted the BBC on 17 July 2014 to express his concern at what he 
considered to be an excessive amount of sports coverage in BBC output. 
 
He considered that the BBC did not: “acknowledge that there is a significant proportion of 
licence fee payers who are not interested in sport”.   
 
He considered there had already been too much coverage of Wimbledon and the World 
Cup and considered that BBC2 had been “turned into a golf channel”.   
 
Audience Services responded on 22 July 2014, stating: 
 

“We certainly do acknowledge that not all licence payers are interested in sport, 
and make every effort to ensure our schedules appeal across a whole variety of 
interests. However, there is a very large audience for sport and the BBC as a 
public service broadcaster would be failing in its role if it did not cover the most 
notable sporting events of the year. Although it may not seem like it, the time 
allocated to sport in our schedules over the year is relatively modest within the 
context of the total hours we transmit, and many sports enthusiasts are 
disappointed about events we cannot acquire or about coverage they regard as 
insufficient.” 

 
The complainant was not happy with this response and made a follow-up complaint on 22 
July stating: 
 

“…claiming coverage is not unbalanced by averaging it over a year (as his 
response does) ignores the need for balance on a ‘day to day’ basis.  It is simply 
not ‘fair’ to licence fee payers with no interest in sport to be denied anything that 
suits their interests for many hours and even days on end in order to cover sport 
(golf coverage was a recent and quite bizarre example).  
 
Specific questions: 
 
What ‘day to day’ limits do you impose on the percentage of broadcast time 
devoted to sport on BBC1 and BBC2 in order to ensure that licence fee payers with 
no interest in sport are being treated fairly? 
 
What specific, concrete steps do you take during forward planning of broadcast 
schedules to ensure that licence fee payers with no interest in sport are catered 
for? 
 
Is there anyone in the BBC with specific responsibility for protecting the interest of 
licence fee payers with no interest in sport?  If not, why not?” 

 



 

September & October 2014, issued January 2015 39 
 

Audience Services acknowledged the follow-up complaint on 22 July 2014 but stated they 
could not engage in further correspondence on the issue because they felt they had 
responded as fully as they could and did not consider that the points raised suggested a 
possible breach of standards. 
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on 26 July 2014 against the decision by BBC 
Audience Services to close down the correspondence.   
 
He said he was complaining about the handling of his complaint, stating that the BBC had 
failed to show it had policies, guidelines and mechanisms in place to deal with the issue 
he had raised. 
 
He made the following points: 
 

• The Stage 1a response missed the point by saying that sports coverage over a 
year was not excessive when he had made it clear in his complaint that his 
concern was about sports coverage at the time of his complaint. 
 

• When he wrote a follow-up complaint, the specific questions he asked in that 
complaint were not answered. 

 
In concluding his appeal the complainant also said that although his appeal was about 
complaint handling, he was still seeking satisfactory answers to the original complaint 
itself. 
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC.  The Adviser acknowledged the strength of 
the complainant’s feelings. However, she decided that the appeal did not have a 
reasonable prospect of success. 
 
The Adviser noted that the complainant said he was appealing about the handling of his 
complaint.  She noted that BBC Audience Services had ceased handling this complaint at 
Stage 1 and that the complaint had not gone to Stage 2.  She therefore decided that the 
point she should consider was whether an appeal against the decision of BBC Audience 
Services not to correspond further with the complainant had a reasonable prospect of 
success. 
 
The Adviser noted that the complainant felt the Stage 1a response from Audience 
Services did not address his concerns because they referred to the amount of sports 
coverage over the whole year and his concern was that there was too much sport being 
broadcast during the period in which he made his complaint. 
 
The Adviser believed that Trustees would consider that it was reasonable to make 
reference to the amount of sports coverage over a year.  She noted that the response 
also referred to the fact that 
 

“… there is a very large audience for sport and the BBC as a public service 
broadcaster would be failing in its role if it did not cover the most notable sporting 
events of the year.” 

 



 

September & October 2014, issued January 2015 40 
 

She noted that the scheduling of sports events involved operational decisions made by 
the BBC Executive.  The Royal Charter and the accompanying Agreement between the 
Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust and 
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General.  “The operational 
management of the BBC” is specifically defined in the Charter (article 38, (1) (c)) as a 
duty that is the responsibility of the Executive Board, and one in which the Trust does not 
usually get involved unless, for example, it raised broader issues such as a breach of a 
station’s Service Licence.  The BBC’s television service licences can be found here: 
 
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/our_work/services/television/service_licences.html 
 
The Adviser considered that Trustees would be of the view that there was no evidence to 
suggest that any of the Service Licences had been breached, and that decisions relating 
to scheduling of sports events were day to day operational matters for which the 
responsibility rested with the BBC Executive rather than the Trust. 
 
With regard to the complainant’s view that Audience Services had not addressed his 
specific questions made in his follow-up complaint, the Adviser noted that they were new 
points which he had not made in his original complaint.  She noted that the BBC 
Complaints Framework states that when submitting a complaint at Stage 1b: 
 

3.2: The BBC will not consider new points unless, exceptionally, it is necessary 
to do so in the interests of fairness. 

 
The Adviser believed that Trustees would be of the view that the complaint did not 
warrant an exception to be made in this case. 
 
She believed that Trustees would consider that Audience Services had provided a 
reasoned and reasonable response to the complaint, and that – in the interests of the 
efficient use of the licence fee – it was appropriate for Audience Services to say it could 
not engage in further correspondence on the issue.  For these reasons the Adviser did not 
believe the appeal had a reasonable prospect of success and she did not propose to place 
it before Trustees. 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that Trustees review the decision of the Senior Complaints Adviser 
that the appeal should not proceed. He considered her response had not considered 
specific points he had raised 
  

• Did the BBC answer the actual complaint? (He did not complain about the amount 
of sports programming over the course of a year. Rather, he complained that the 
amount of sport being broadcast around the time of his complaint was excessive.) 

• The BBC gave no detail as to how it protected the interests of licence fee payers 
who had no interest in sport 

 
 and was biased in the BBC’s favour.  
 
The complainant disagreed with the conclusion of the Adviser that the points raised in his 
second contact constituted ‘new points’, stating that he had simply pointed out that the 
first response from the BBC had not answered his complaint correctly – rather, it had 
answered a different complaint, which he had not made. He felt that the BBC had ceased 
responding before answering his actual complaint properly, which he felt to be curt and 
dismissive.  
 



 

September & October 2014, issued January 2015 41 
 

 
 
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Senior 
Complaints Adviser and the request to Trustees to review the Senior Complaints Adviser’s 
decision. 
 
The Panel agreed with the Adviser that the complainant’s concerns had received a 
reasoned and reasonable response from BBC Audience Services.  
 
Trustees noted that the BBC had said: 
 

“… there is a very large audience for sport and the BBC as a public service 
broadcaster would be failing in its role if it did not cover the most notable sporting 
events of the year.” 

 
This alluded to the coverage at the time at which he complained. The Panel noted that 
any broadcaster which is successful in acquiring rights for a major sporting event such as 
Wimbledon or the World Cup is required to cover a high proportion of the action over the 
course of the tournament in order to fulfil its contractual obligations. In the Panel’s view 
the BBC’s explanation of the amount of sports coverage over the course of the year was 
reasonable, despite the complaint specifically describing the sports coverage he had 
considered was excessive (Golf on BBC2) around the time of the complaint.   
 
Accordingly, Trustees agreed that the complainant’s appeal against the decision of BBC 
Audience Services not to correspond further did not have reasonable prospects of 
success.  
 
The Panel also noted that decisions about how much sport to broadcast is for the 
Executive alone.  As the Royal Charter (article 38, (1) (b) and article 38, (1) (c)) sets 
out, “the direction of the BBC’s editorial and creative output” and its “operational 
management” are specifically defined as duties of the Executive Board and ones in 
which the Trust does not get involved.  
 

The Panel therefore concluded that, were the complaint to come to it on appeal, there 
was no reasonable prospect of it upholding the complaint.   

The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

September & October 2014, issued January 2015 42 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further regarding a complaint about the “Strictly 
Come Dancing” show title  
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complainant wrote to express his concern about the title of the programme Strictly 
Come Dancing.   
 
Audience Services wrote to the complainant on 16 April 2014 and, following a further 
letter from the complainant, wrote again on 16 May 2014. They acknowledged the 
complainant’s concern that the word “strictly” was not an accurate description of the 
dancing on the programme.  
 
They assured the complainant that his comments had been entered into the daily 
document of audience feedback which was made available to staff throughout the BBC, 
including the Strictly Come Dancing team and members of senior management. 
 
Following further correspondence Audience Services wrote on 26 June 2014 stating that 
they believed they had responded to the complaint as fully as they could and would not 
be entering into further correspondence on the issue as they did not consider the points 
raised suggested a possible breach of standards. 
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on 28 July 2014. His appeal consisted of a 
copy of the first letter of complaint he had submitted to the Chairman of the Trust, and 
also the letter dated 7 June which he sent to Audience Services.  
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC, and she acknowledged the strength of the 
complainant’s feelings. However, she decided that the appeal did not have a reasonable 
prospect of success.  
 
She noted that BBC Audience Services had ceased handling this complaint at Stage 1 and 
that the complaint had not gone to Stage 2. She therefore decided that the point she 
should consider was whether an appeal against the decision of BBC Audience Services not 
to correspond further with the complainant had a reasonable prospect of success. 
 
The Adviser noted that the choice of title for a programme was an editorial decision taken 
by the programme producers. She noted that the Royal Charter and the accompanying 
Agreement between the Secretary of State and the BBC drew a distinction between the 
role of the BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. 
“The direction of the BBC’s editorial and creative output” was specifically defined in the 
Charter (article 38, (1) (b)) as a duty that is the responsibility of the Executive Board, and 
one in which the Trust does not get involved unless, for example, it related to a breach of 



 

September & October 2014, issued January 2015 43 
 

the BBC’s editorial standards, which did not apply in this case. Decisions relating to the 
choice of programme title fell within the “editorial and creative output” of the BBC and 
were the responsibility of the BBC Executive.  
 
The Adviser noted that the complainant felt very strongly about the programme title, and 
she considered that Audience Services had responded reasonably by assuring him that his 
feedback had been documented and would be made available to the programme team 
and other senior members of BBC management. 
 
She acknowledged the complainant’s comments that constructive feedback should be 
“embraced and learnt from” and she felt that by acknowledging his feedback, the BBC 
had responded appropriately. Any change of title would be an editorial decision for the 
producers to consider as part of their editorial and creative decision making process. 
Audience Services had explained that audience feedback may be used to assist in the 
shaping of future programming and content.  
 
The Adviser believed that Trustees would be of the view that Audience Services had 
provided a reasoned and reasonable response to the complaint, and would consider it 
appropriate for Audience Services to state that they could not engage in further 
correspondence on the issue. For these reasons the Adviser did not believe the appeal 
had a reasonable prospect of success and did not propose to proceed with it to appeal. 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that Trustees review the decision of the Senior Complaints Adviser 
that his appeal should not proceed for consideration.  
 
In his challenge of the Senior Complaints Adviser’s decision, the complainant reiterated 
that he felt there was no problem posed by a change in programme title, which excluded 
or changed the word “strictly”.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Trust’s Senior 
Complaints Adviser and the challenge to the Senior Complaints Adviser’s decision. 
 
The Panel noted that the choice of programme title would be for the Executive to 
decide.  As the Royal Charter (article 38, (1) (b) and article 38, (1) (c)) sets out, “the 
direction of the BBC’s editorial and creative output” and its “operational management” 
are specifically defined as duties of the Executive Board and ones in which the Trust 
does not get involved, unless, for example, they relate to a breach of the BBC’s 
standards. In this case, the Panel did not consider the complainant had raised any 
evidence that the show’s title had breached the BBC’s standards, and therefore the 
Panel did not consider that his complaint raised a matter for the Trust. 
 
The Panel therefore concluded that, were the complaint to come to it on appeal, there 
was no reasonable prospect of it upholding the complaint. 
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration.  
 
 



 

September & October 2014, issued January 2015 44 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further regarding a complaint about the accents of 
Welsh news presenters  
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complainant contacted the BBC on 3 June 2014 to express her concern that the vast 
majority of Welsh news presenters at the BBC spoke with North Wales accents. She asked 
why there were no Welsh presenters who spoke with South Wales or anglicised accents. 
 
Audience Services responded on 9 June 2014 stating: 
 

“…we have an obligation to reflect the whole of UK society which includes the 
many accents and cultures that make up the population. In selecting presenters 
and other contributors for our programmes and staff to work at the BBC we aim to 
employ those with the most suitable talents for the role.” 

 
The complainant asked the BBC to justify its claim that it selected presenters with the 
most suitable talents for the role regardless of whether they were Welsh speakers or non-
Welsh speakers. She asked for information about how many non-Welsh speakers applied 
for posts with the BBC in Wales. 
 
Audience Services sent a Stage 1b response to the complaint on 26 June 2014 stating: 
 

“We regret that providing information regarding people who apply for jobs at the 
BBC is not a service that we provide. Once again, we would like to assure you that 
all our presenters are chosen on the basis of their talent, experience and suitability 
for the role. We do not discriminate against non-Welsh speakers.” 

 
Audience Services also stated in this response that they could not engage in further 
correspondence on the issue as they felt they had responded as fully as they could and 
did not believe the points raised by the complainant suggested a possible breach of 
standards. 
 
Appeal 
 
The complainant made the following points in her appeal to the BBC Trust: 
 

• She felt her complaint had been dismissed without adequate investigation and 
she believed that was inconsistent with the BBC complaints procedure 

• She believed there was an imbalance between the numbers of Welsh and non-
Welsh speaking news presenters at the BBC and that this was a significant 
issue which needed to be addressed 

• In support of her appeal she referenced the BBC’s Diversity Strategy document 
of April 2011 which stated that the BBC would “talk to our diverse audiences 
so we’re aware of what they like, want and need when developing new 
programmes and services” 

• She believed the BBC’s recruitment policies were problematic in the context of 
diversity, equality and transparency.   



 

September & October 2014, issued January 2015 45 
 

 
The complainant stated that in the 1970s and 1980s presenters’ jobs in Wales were 
advertised in Welsh only; consequently only Welsh-speaking candidates were appointed. 
Although vacancies were now being advertised in English also, a Welsh-speaking 
monopoly still existed at the BBC.  The complainant believed that, given that 80% of the 
population of Wales was non-Welsh-speaking, the majority of licence fee payers in Wales 
were not being represented. 
 
She believed the BBC was in breach of standards in the context of equal opportunities as 
the demographic in which recruitment took place in Wales was inappropriately restricted. 
 
She believed that in the interests of transparency, the BBC should be prepared to reveal 
the relevant statistics. 
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 

 
The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had 
passed between the complainant and the BBC, and she acknowledged the strength of the 
complainant’s feelings. However, she decided that the appeal did not have a reasonable 
prospect of success. 
  
The complainant appealed on the substance of her complaint about her belief that the 
BBC discriminated in favour of Welsh-speaking presenters.  She also appealed on the 
issue of complaints handling. The Adviser noted, however, that BBC Audience Services 
had ceased handling this complaint at Stage 1 and that the complaint had not gone to 
Stage 2.  She therefore decided that the point she should consider was whether an appeal 
against the decision of BBC Audience Services not to correspond further with the 
complainant had a reasonable prospect of success. 
 
With regard to the substantive complaint about the number of non-Welsh-speaking BBC 
presenters, the Adviser noted that the complainant referred to the BBC’s Diversity 
Strategy document of April 2011 
(http://downloads.bbc.co.uk/diversity/pdf/diversity_strategy_research_report.pdf#zoom=
100) which stated that the BBC would “talk to our diverse audiences so we’re aware of 
what they like, want and need when developing new programmes and services”.   
 
The Adviser noted that Audience Services had explained to the complainant that her 
comments had been logged and that this log would be circulated to senior BBC 
management.  Audience Services had also explained that complaints were a source of 
valuable feedback when it came to developing future strategies and shaping future BBC 
programmes and services.  She noted the complainant’s comments, “While it is 
commendable whenever the BBC attempts to research its audiences, it would be more to 
the credit of the organization were it to commit to its own findings”.  The Adviser 
considered that Trustees would be of the view that no evidence had been presented to 
suggest that the BBC was not committed to its own findings with regard to its diversity 
strategy. 
 
The Adviser noted that the choice of presenters was an operational decision by the BBC 
Executive. She noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between 
the Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust 
and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The operational 
management of the BBC” is specifically defined in the Charter (article 38, (1) (c)) as a 
duty that is the responsibility of the Executive Board, and one in which the Trust does not 
usually get involved unless, for example, it raised broader issues such as a breach of a 
station’s Service Licence.  The BBC Service Licences can be found here  



 

September & October 2014, issued January 2015 46 
 

 
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/governance/tools_we_use/service_licences_reviews.html 
 
However, the Adviser considered that Trustees would be of the view that there was no 
evidence that any of the Service Licences had been breached.  
 
The Adviser noted that Audience Services had explained the BBC’s recruitment strategy in 
the Stage 1a response of 9 June 2014: 
 

“…we have an obligation to reflect the whole of UK society which includes the 
many accents and cultures that make up the population. In selecting presenters 
and other contributors for our programmes and staff to work at the BBC we aim to 
employ those with the most suitable talents for the role.” 

 
The Adviser acknowledged that the complainant would have preferred to be given access 
to the statistics she had requested in order to make up her own mind about whether the 
BBC was in breach of standards, but she noted that the BBC was not under an obligation 
to provide such figures.  She noted that the BBC aimed to employ those with the most 
suitable talents for the role regardless of accent.  She acknowledged the complainant’s 
comments about the available ‘pool’ of experienced Welsh applicants in the context of 
legacy from a  recruitment policy dating back to the 1970s and 1980s, but as with many 
other aspects of equal opportunity, policies – and career opportunities – had evolved over 
the decades. The BBC’s current diversity policy aimed to improve diversity awareness in 
all areas, including recruitment.  Audience feedback, as acknowledged by Audience 
Services in its response to the complaint, had an important part to play in helping to 
shape future operational and creative policies. 
 
The Adviser considered Trustees would be of the view that Audience Services had 
provided a reasoned and reasonable response to the complaint.  She believed that 
Trustees would be of the view that it was appropriate for Audience Services to say it could 
not respond any further to the complainant’s correspondence on this issue. 
 
For the reasons set out above the Adviser did not believe the appeal had a reasonable 
prospect of success and she decided it should not proceed further. 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that Trustees review the decision of the Senior Complaints Adviser 
that her appeal should not proceed for consideration.  
 
In her request to Trustees to review the Senior Complaints Adviser’s decision, the 
complainant stated that the BBC ought to make recruitment statistics available to licence 
fee payers so that they can decide if editorial standards have been breached, rather than 
issue a flat denial. The complainant reiterated that she felt there is an imbalance between 
Welsh-speaking and non-Welsh-speaking News presenters, and asked again for statistics 
to be provided.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Trust’s Senior 
Complaints Adviser and the challenge to the Senior Complaints Adviser’s decision. 
 
The Panel was aware that the Trust annually publishes its observations on the 
effectiveness of the BBC Executive’s arrangements for promoting equal opportunities in 
employment. Trustees noted the complainant’s assertion that an historic imbalance in 



 

September & October 2014, issued January 2015 47 
 

recruitment had occurred which favoured Welsh-speakers but agreed it had not seen 
any evidence to suggest that the BBC was failing to recruit in accordance with the law 
in Wales.    
 
The Panel noted that decisions regarding the employment of staff, including on-air 
presenters, are operational matters which are a responsibility of the Executive Board 
(Royal Charter, article 38, (1) (c)).  
 
Trustees agreed with the Adviser that BBC Audience Services had provided a reasoned 
and reasonable response to the complainant’s concerns.  
 
The Panel concluded for the above reasons that there was no reasonable prospect of 
success for an appeal. 
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 
 
 
 
 
 
 



 

September & October 2014, issued January 2015 48 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further regarding a complaint about the use of 
offensive language in an out-take  
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
This complaint related to a clip published by the Mirror on 1 May 2014. It was filmed 
during the making of a Top Gear programme in 2012 but never broadcast. The clip 
showed Jeremy Clarkson reciting the nursery rhyme Eeny, Meeny, Miny, Moe as he 
attempted to choose between two cars. The rhyme, in its traditional form, included a 
word now generally recognised to be racially offensive. Mr Clarkson was heard mumbling 
at that point in the rhyme and it was unclear whether he said the word or not.  Jeremy 
Clarkson subsequently released a film in which he set out his recollection of what 
happened.  This stated that he had not used the offensive word but, in reviewing the 
footage that had been filmed, was concerned as it appeared unclear as to whether he had 
used the word.  He apologised that the efforts he had made to not use the word had not 
been sufficient.   
 
The complainant believed that Jeremy Clarkson had not received natural justice. 
 
He contacted the BBC on 12 May 2014. He posed several questions related to the 
publication of the clip: 
 

• “Is the BBC actively trying to discover who leaked this story?” 
• “If it proves to be a member of the BBC staff will they be subject to the 

disciplinary procedure?” 
 
In relation to the BBC statement: “Jeremy Clarkson has set out the background to this 
regrettable episode. We have made it absolutely clear to him the standards the BBC 
expects on air and off. We have left him in no doubt about how seriously we view this”, 
the complainant asked:  
 

• “Does the BBC make it clear to all staff … what standards are expected of 
them or is the above specific to Jeremy Clarkson after the event?” 

• “What is the BBC policy on staff that make unauthorised leaks other than to 
the appropriate authorities?” 

  
Following errors by the BBC in replying to this complainant and further exchanges of 
correspondence, Audience Services stated: 
 

“With regard to your original enquiries, I have to inform you we can’t discuss 
internal investigations or disciplinary procedures and would not be able to provide 
the information you requested.” 
… 
“We are not prepared to comment on the subject of how this footage was leaked.” 

 
The complainant remained dissatisfied and renewed his complaint.  On 22 July BBC 
Audience Services stated that they had nothing to add to their previous reply. They did 
not believe the complaint had raised a significant issue of general importance that might 
justify further investigation and they would not therefore correspond further in response 



 

September & October 2014, issued January 2015 49 
 

to additional points, or further comments or questions, made about this issue or their 
responses to it. 
 
Appeal  
 
The complainant appealed to the BBC Trust on 18 August.  The complainant appealed on 
the substance of his complaint. He stated: 
 

“The BBC’s position is that because the questions I posed relate to the disciplinary 
procedure and an internal investigation they are unable to answer. Whilst that 
may be reasonable when it concerns an entirely internal BBC matter there will be 
occasions when there is an overriding public interest in full disclosure and, in my 
view, this is just such an occasion.” 

 
In addition, the complainant raised several other issues. Referring to an article published 
on the BBC News website on 2 May 2014 he asked that the BBC Trust should ensure that: 
 

“BBC reporters and editorial staff should treat all news items in the same way 
even when it involves stories about itself.  
 
“When publishing facts there should be balanced disclosure. (e.g. If the number of 
complaints is quoted then so should the number of letters of support).”  

 
The complainant added: 

 
“When an internal investigation or the disciplinary procedure may be prejudiced by 
leaked BBC material he [Director-General] must give serious consideration to 
asking for the matter to be overseen by someone independent of the BBC.  
 
“When issuing a statement it must not have any element of obfuscation and 
should give a brief outline of the facts upon which it is based.  
 
“Objectivity and truth are overriding factors as against not bringing the BBC into 
disrepute.”  

 
The Adviser noted, however, that BBC Audience Services had ceased handling this 
complaint at stage 1 and that the complaint had not gone to stage 2.  She therefore 
decided that the point she should consider was whether an appeal against the decision of 
BBC Audience Services not to correspond further with the complainant had a reasonable 
prospect of success.  
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The relevant correspondence was reviewed by the Trust Unit. The Senior Complaints 
Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had passed between the 
complainant and the BBC and she acknowledged the strength of the complainant’s 
feelings. However, she decided that the complainant’s appeal did not have a reasonable 
prospect of success. 
 
The Adviser noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between the 
Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust and 
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General.  “The operational 
management of the BBC” is specifically defined in the Charter (paragraph 38, (1) (c)) as a 
duty that is the responsibility of the Executive Board, and one in which the Trust does not 



 

September & October 2014, issued January 2015 50 
 

usually get involved unless, for example, it raised broader issues such as a breach of a 
station’s Service Licence.   
 
She considered the original questions posed by the complainant.  She noted the response 
from the BBC – namely, that they were not prepared to comment on questions related to 
the leaked footage. She considered it reasonable that the BBC should refuse to discuss, or 
release, any information related to internal investigations or disciplinary procedures.   
 
The Adviser noted that the complainant had raised other issues in his appeal including 
those which related to a bbc.co.uk news article. However, she noted that the complaints 
framework made clear that all aspects of a complaint had to be raised at Stage 1 (that is, 
had to be raised initially with the BBC) and that the Trust could only consider complaints 
which the BBC had already responded to.  She considered this requirement was made 
with good reason as it was intended to allow complaints to be considered firstly by those 
who were nearest to the output and allowed them to be answered in a timely and 
efficient way.  She also considered that the purpose of this appeal was to examine 
whether the decision of Audience Services not to correspond further with the complainant 
on points already raised at Stage 1 was reasonable.  
 
The Adviser considered Trustees would be likely to conclude that BBC Audience Services 
had gone on to give a reasoned and reasonable response to the complaint and had acted 
appropriately in declining to enter into further correspondence.  She therefore did not 
consider the appeal had a reasonable prospect of success and did not propose to put it 
before Trustees. 
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that Trustees review the decision of the Senior Complaints Adviser 
that his appeal should not proceed for consideration.  
 
In his challenge of the Senior Complaints Adviser’s decision, the complainant stated that it 
took the BBC two months and a lengthy exchange of emails before they provided details 
of how to pursue his complaint further, and that it was during the course of this delay 
that further issues came to his attention [an article of 2 May]. He therefore indicated he 
thought it unfair that the further issues raised could not be considered by the Trust on the 
grounds they had not been considered by the Executive and asked if the BBC was wrong 
at Stage 1 to refer him to the Trust.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Trust’s Senior 
Complaints Adviser and the challenge to the Senior Complaints Adviser’s decision. 
 
The Panel regretted the time it had taken for the complainant to receive a reply 
concerning his initial complaint.  
 
The Panel noted that the decision concerning what action should be taken regarding 
any alleged leak of material, and any disciplinary action that might be taken against 
any member of staff, are solely for the Executive to take.  As the Royal Charter (article 
38, (1) (b) and article 38, (1) (c)) sets out, “the direction of the BBC’s editorial and 
creative output” and its “operational management” are specifically defined as duties of 
the Executive Board and ones in which the Trust does not get involved.  
 
The Panel did not consider that this complaint raised a matter for the Trust. 
 



 

September & October 2014, issued January 2015 51 
 

The Panel noted that in his appeal to the Trust dated 18 August the complainant had 
raised new issues concerning both a BBC news online article published on 2 May and the 
BBC’s statement about the matter. Trustees noted that the complainant was within time 
to complain about this article when he first complained to the BBC on 12 May. They also 
noted that he referred to the BBC’s statement in his initial letter but had not raised the 
new points he had now mentioned on appeal.  They noted the general complaints 
procedure explains that: 
 

“Your complaint should also include all of the points about the item that you wish 
to be considered as the BBC may not consider new or different points after Stage 
1a of the Procedure has concluded.” 

 
The Panel agreed that the Trust’s Adviser was correct to say that issues should be raised 
at Stage 1a as set out in the complaints’ procedures and could not be included later in the 
process.  
 
The Panel concluded for the above reasons that there was no reasonable prospect of 
success for an appeal. 
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

September & October 2014, issued January 2015 52 
 

Decision of BBC Audience Services not to respond 
further regarding a complaint about The One Show 
misleading viewers over the coverage of the 
Commonwealth Games  
The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the 
decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did 
not qualify to proceed for consideration on appeal. 
 
Complaint 
 
The complainant contacted BBC Audience Services on 23 and 24 July 2014. He stated he 
was unhappy that the BBC had not covered a Lulu concert which had taken place in 
Glasgow on the same evening as the opening ceremony of the Commonwealth Games: 
 

“The previous evening Lulu was on The One Show and they said she would be at 
the concert. The BBC had no footage of this concert; her concert was part of the 
opening ceremony.” 

 
He added that Lulu’s concert could have been recorded and broadcast later or on another 
occasion.  
 
BBC Audience Services stated on 29 July that Lulu had appeared at a separate venue and 
was not part of the official opening ceremony event that was covered by the BBC at Celtic 
Park. They provided a link to the BBC website which carried more details about that 
event. 
 
The complainant responded the same day, registering his dissatisfaction and stating that 
he thought the BBC had misled viewers by not making it clear from the outset that Lulu’s 
concert would not be included in the transmission: 
 

“She did appear on The One Show the night before the games started, and even 
then there was no mention that her performance would not be transmitted.” 

 
He stated that he was a huge fan of Lulu’s and would have travelled to see the concert if 
he had been aware that the BBC was not going to broadcast it.  BBC Audience Services 
sent a further response on 5 August which stated: 
 

“Matt Baker did state that Lulu was part of the festivities for the Commonwealth 
Games, but did not state that she was part of the opening ceremony the next day. 
He asked Lulu what she would be doing, and she clearly stated that she had a gig 
at the Glasgow Green for the following night. We were responsible for 
broadcasting the opening ceremony for the Games, but would not have been 
responsible for covering other events connected to the event.” 

 
The BBC provided a link to the BBC iPlayer which showed the closing ceremony of the 
Games in which Lulu had performed. 
 
The complainant responded repeating his view that the BBC could have been clearer on 
The One Show.  
 
On 18 August BBC Audience Services stated they had nothing to add to their previous 
reply.  They concluded that the complaint had not raised a significant issue of general 



 

September & October 2014, issued January 2015 53 
 

importance that might justify further investigation and they were therefore unable to 
engage in further correspondence on the issue. 
 
Appeal 
 
The complainant appealed to the BBC Trust on 19 August.  The complainant appealed on 
the substance of his complaint, that The One Show had misled viewers by suggesting that 
a Lulu concert would be broadcast as part of the BBC’s coverage of the Commonwealth 
Games opening ceremony.  The Adviser noted, however, that BBC Audience Services had 
ceased handling this complaint at stage 1 and that the complaint had not gone to stage 2.  
She therefore decided that the point she should consider was whether an appeal against 
the decision of BBC Audience Services not to correspond further with the complainant had 
a reasonable prospect of success.  
 
Decision of the Senior Complaints Adviser 
 
The relevant correspondence was reviewed by the Trust Unit.  The Senior Complaints 
Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had passed between the 
complainant and the BBC and viewed the relevant section of The One Show.  She 
acknowledged the strength of the complainant’s feelings and understood he had been 
very disappointed that the Lulu concert had not been broadcast on the BBC. However, the 
Adviser decided that the complainant’s appeal did not have a reasonable prospect of 
success. 
 
The Adviser noted that the interview with Lulu on The One Show stated: 
 

Matt Baker:  You’re not just here to talk to us are you because you are indeed 
involved in the festivities running up to the Games. Talk us through what you’re 
doing tomorrow. 
 
Lulu: I’ve got a gig tomorrow night at the Glasgow Green so if you hadn’t 
planned…didn’t plan already on coming you should come on down…. 

 
The Adviser noted that the complainant had said he believed The One Show had given 
viewers the impression that Lulu was performing as part of the opening ceremony and 
that he had assumed from this that her performance would be broadcast as part of the 
BBC’s coverage.  
 
She noted that the BBC had explained in their responses that Lulu was not appearing in 
the opening ceremony but at a separate event taking place on the same night. The BBC 
did not believe that this had given viewers the impression that the concert in which Lulu 
was appearing at Glasgow Green would be broadcast.  
 
The Adviser agreed with the BBC that The One Show had not suggested that Lulu was 
performing at the opening ceremony in Celtic Park but had said during the interview that 
her concert was at a different venue, Glasgow Green. Neither the presenter of the 
programme nor Lulu herself suggested that the concert would be either broadcast live or 
recorded for broadcast at a later time or date.  The Adviser considered that Trustees 
would be likely to conclude that The One Show had not misled viewers by suggesting that 
Lulu’s concert would be shown by the BBC.  
 
In terms of whether or not the BBC should have recorded the Lulu concert for later 
broadcast the Adviser noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement 
between the Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the 
BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The 



 

September & October 2014, issued January 2015 54 
 

direction of the BBC’s editorial and creative output” was specifically defined in the Charter 
(paragraph 38, (1) (b)) as a duty that was the responsibility of the Executive Board, and 
one in which the Trust did not get involved unless, for example, it related to a breach of 
the BBC’s editorial standards, which did not apply in this case. Decisions relating to 
recording and broadcasting individual programmes fell within the “editorial and creative 
output” of the BBC and were the responsibility of the BBC Executive.   
 
The Adviser therefore considered Trustees would be likely to conclude that BBC Audience 
Services had given a reasoned and reasonable response to the complaint and had acted 
appropriately in declining to enter into further correspondence.  She therefore did not 
consider the appeal had a reasonable prospect of success and did not propose to put it 
before Trustees.  
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant asked that Trustees review the decision of the Senior Complaints Adviser 
that his appeal should not proceed for consideration.  
 
The complainant maintained that the BBC could have broadcast the concert, and kept 
licence fee payers better-informed. The BBC did not make it clear they were not going to 
broadcast the concert. He stated that he knew of another person who was also under the 
impression that the BBC was broadcasting the concert. He asked that Trustees consider 
the complaint so that “the BBC can be given the opportunity to admit they were wrong”.  
 
The Panel’s decision 
 
The Panel noted the complainant’s appeal to the Trust, the reply from the Senior 
Complaints Adviser and the challenge to the Senior Complaints Adviser’s decision. 
 
The Panel agreed with the Adviser that the complainant’s concerns – that the BBC ought 
to have made it clearer that the Lulu concert was not being broadcast – had received a 
reasoned and reasonable response from BBC Audience Services.  
 
The Panel also noted that a decision as to whether to offer coverage of a concert 
would be for the Executive alone.  As the Royal Charter (article 38, (1) (b) and article 
38, (1) (c)) sets out, “the direction of the BBC’s editorial and creative output” and its 
“operational management” are specifically defined in the Charter as a duty of the 
Executive Board and one in which the Trust does not get involved.  
 
Trustees agreed that the complainant’s appeal against the decision of BBC Audience 
Services not to correspond further did not have reasonable prospects of success. 
 
The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration.  
 
 
 


	Complaints and Appeals Board Findings
	Appeals to the Trust considered by the Complaints and Appeals Board

	Remit of the Complaints and Appeals Board
	Rejected Appeals
	BBC Worldwide partnership with the Sun

	The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did not qualify to proceed for consideration on appeal.
	The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for consideration.
	Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding a complaint about BBC Expenditure

	The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did not qualify to proceed for consideration on appeal.
	The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for consideration.
	Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding a complaint about Radio 2 scheduling changes

	The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did not qualify to proceed for consideration on appeal.
	Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding a complaint about the amount of sports coverage

	The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did not qualify to proceed for consideration on appeal.
	Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding a complaint about the “Strictly Come Dancing” show title

	The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did not qualify to proceed for consideration on appeal.
	Complaint
	The complainant wrote to express his concern about the title of the programme Strictly Come Dancing.
	Audience Services wrote to the complainant on 16 April 2014 and, following a further letter from the complainant, wrote again on 16 May 2014. They acknowledged the complainant’s concern that the word “strictly” was not an accurate description of the d...
	They assured the complainant that his comments had been entered into the daily document of audience feedback which was made available to staff throughout the BBC, including the Strictly Come Dancing team and members of senior management.
	Following further correspondence Audience Services wrote on 26 June 2014 stating that they believed they had responded to the complaint as fully as they could and would not be entering into further correspondence on the issue as they did not consider ...
	Appeal
	The complainant appealed to the BBC Trust on 28 July 2014. His appeal consisted of a copy of the first letter of complaint he had submitted to the Chairman of the Trust, and also the letter dated 7 June which he sent to Audience Services.
	Decision of the Senior Complaints Adviser
	The Senior Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the correspondence that had passed between the complainant and the BBC, and she acknowledged the strength of the complainant’s feelings. However, she decided that the appeal did not have a rea...
	She noted that BBC Audience Services had ceased handling this complaint at Stage 1 and that the complaint had not gone to Stage 2. She therefore decided that the point she should consider was whether an appeal against the decision of BBC Audience Serv...
	The Adviser noted that the choice of title for a programme was an editorial decision taken by the programme producers. She noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between the Secretary of State and the BBC drew a distinction betwee...
	The Adviser noted that the complainant felt very strongly about the programme title, and she considered that Audience Services had responded reasonably by assuring him that his feedback had been documented and would be made available to the programme ...
	She acknowledged the complainant’s comments that constructive feedback should be “embraced and learnt from” and she felt that by acknowledging his feedback, the BBC had responded appropriately. Any change of title would be an editorial decision for th...
	The Adviser believed that Trustees would be of the view that Audience Services had provided a reasoned and reasonable response to the complaint, and would consider it appropriate for Audience Services to state that they could not engage in further cor...
	Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding a complaint about the accents of Welsh news presenters

	The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did not qualify to proceed for consideration on appeal.
	Complaint
	Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding a complaint about the use of offensive language in an out-take

	The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did not qualify to proceed for consideration on appeal.
	Complaint
	Decision of BBC Audience Services not to respond further regarding a complaint about The One Show misleading viewers over the coverage of the Commonwealth Games

	The complainant requested that the Complaints and Appeals Board (CAB) review the decision of the BBC Trust’s Senior Complaints Adviser that the complainant’s appeal did not qualify to proceed for consideration on appeal.

