
 

Getting the best out of the BBC for licence fee payers 

Complaints and 
Appeals Board Findings 
Appeals to the Trust 
considered by the 
Complaints and 
Appeals Board 
September 2012 issued October 2012 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 

 
 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012  

 

Remit of the Complaints and Appeals Board 1 

Rejected Appeals 3 
Fair Trading 3 
Television Licensing 5 
Restriction of a “Have Your Say” User Account 7 
Match of the Day, BBC One,11 February 2012 10 
Alleged BBC bias towards towns and cities in the North of England in reports on national 

issues 15 
The Story of the Turban, BBC One, 12 April 2012 18 
Fees paid to Match of the Day presenters and pundits 20 
Absence of coverage of the final weekend of the Six Nations rugby tournament on Radio 4’s 
Today Programme 23 
Absence of horse racing coverage 25 
The decision that Alex Salmond, First Minister of Scotland, should not appear as part of 

coverage of the Six Nations Rugby Match between Scotland and England (the Calcutta Cup) 
broadcast on 4 February 2012 27 

Contents 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 1 

 

Remit of the Complaints and 
Appeals Board 
The Complaints and Appeals Board (CAB) is responsible for hearing appeals on complaints 

made under all complaints procedures, as set out in the BBC Complaints Framework, 

other than editorial complaints and complaints about the Digital Switchover Help Scheme. 

Its responsibilities are set out in its Terms of Reference at: 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/

cab_tor.pdf 

All Trustees are members of the Board; Richard Ayre is Chairman and Mehmuda Mian is 

Vice Chairman. The duties of the CAB are conducted by Panels of the Board consisting of 

at least three Trustees, including either the Chairman of the CAB or the Vice Chairman of 

the CAB and other Trustees as required. The Board is advised and supported by the Trust 

Unit. 

The Board considers appeals against the decisions and actions of the BBC Executive in 

relation to general complaints, fair trading, TV licensing and other matters including 

commissioning and procurement but not including editorial complaints and Digital 

Switchover Help Scheme complaints, as defined by the BBC Complaints Framework and 

Procedures. The Board will also consider complaints about the BBC Trust. 

The Board will consider appeals concerning complaints which fall within the BBC’s 

complaints process as set out in the BBC Complaints Framework and which: 

• raise a matter of substance – in particular, that there is sufficient evidence to 

suggest that the complaint has a reasonable prospect of success and there is a 

case for the BBC Executive to answer 

• have already been considered by the BBC Executive under stages 1 and 2 of the 

BBC’s general complaints procedures and which are now being referred to the 

Trust on appeal as the final arbiter on complaints (unless it is a complaint about 

the BBC Trust) 

The Board will aim to reach a final decision on an appeal within the timescale specified in 

the relevant Procedures. An extended timescale will apply during holiday periods when 

the Board does not sit. The complainant and BBC management will be informed of the 

outcome after the minutes of the relevant meeting have been agreed. 

The findings for all appeals considered by the Board are reported in this bulletin, 

Complaints and Appeals Board: Appeals to the Trust. 

As set out in the Complaints Framework and Procedures, the Board can decline to 

consider an appeal which in its opinion: 

• is vexatious or trivial; 

• does not raise a matter of substance; 

• is a complaint where the complainant has recourse to the law; 

• is a complaint where the complainant has recourse to other external authorities, 

for example the Information Commissioner or the Office of Fair Trading; and  

• is a Human Resources complaint as defined by the Complaints Framework and 

Procedures.  

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/cab_tor.pdf
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/about/how_we_operate/committees/2011/cab_tor.pdf


General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 2 

 

The Board also reserves the right to decline to hear an appeal whilst it relates to matters 

which are the subject of or likely to be the subject of, or relevant to, legal proceedings. 

The Board will not generally reconsider any aspects of complaints that have already been 

adjudicated upon or considered by a Court. 

Any appeals that the Board has declined to consider under the above criteria are reported 

in the bulletin. 

The bulletin also includes any remedial action/s directed by the Board. 

It is published at bbc.co.uk/bbctrust or is available from: 

The Secretary, Complaints and Appeals Board 
BBC Trust Unit 
180 Great Portland Street 
London W1W 5QZ 

 

 

 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 3 

 

Rejected Appeals 

Appeals rejected by the CAB as being out of remit or because the complaints had not 

raised a matter of substance and there was no reasonable prospect of success. 

Fair Trading 

The complainant appealed to the Complaints and Appeals Board following the decision of 

the Trust Unit that the complainant’s appeal did not qualify to proceed for consideration 

by the Board. 

The Panel’s decision 

The Panel considered an appeal from the Advertising Producers Association (“APA”) 
against the Trust Unit’s decision not to proceed with a fair trading appeal. The APA’s 
original fair trading complaint to the BBC Executive, and its appeal to the Trust, related to 
the alleged negative competitive impact on APA’s members of a ten year “exclusive” 
agreement (“the agreement”) dating from 2005 between the BBC and Red Bee Media 
which covered the production of trails and promotional material for BBC television 
programmes. 
 
The Panel was provided with the following documents: 
 

 Email from APA appealing decision by Trust Unit not to proceed with fair trading 
appeal 

 Trust Unit decision letter to APA 
 Trust Unit appeal assessment (attached to letter above) 
 APA appeal to Trust against BBC Executive’s decision not to uphold APA’s fair 

trading complaint 

 BBC Executive’s fair trading complaint investigation report 
 APA fair trading complaint to BBC Executive. 

 
Members of the Panel confirmed that they had read the documentation. 
 
The Panel noted the three key aspects of the Trust Unit’s analysis, as measured against 
the Trust’s fair trading and complaints procedure and its fair trading policies and 
framework, namely: 
 

 Whether the appeal raised a matter of substance 

 Whether the appeal stood a reasonable chance of success were it to be pursued, 
and 

 Whether the appeal had been made within the time limits. 
 
In addressing the first two considerations the Panel noted that the central allegation was 
that the contractual arrangement between the BBC and Red Bee Media was in breach of 
the Trust’s Competitive Impact Principle (“CIP”). The Panel noted that the contract pre-
dated the creation of the Trust and its development of the CIP, but it also considered 
whether, had the CIP been in place, the contractual arrangement between the BBC and 
Red Bee Media could be deemed to be in breach of the principle. The Panel considered 
the circumstances of the original contract award, the scale of the effect of the contract on 
the overall market and the stage in the life of the contract. The Panel also noted from the 
documents provided that the core arguments advanced in the appeal had not changed 
since the earlier stages in the process and that no additional evidence had been 
submitted in the appeal. 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 4 

 

 
The Panel took the view that, while the appeal raised some interesting questions about 
how the BBC ensures that the contract delivers value for money for licence fee payers, it 
did not raise any material fair trading issues and would not, if the Panel called for a full 
investigation, be likely to succeed. 
 
The Panel noted that the appeal fell significantly outside the Trust’s published time limits 
and that the appellant had submitted an explanation of why this was the case. The Panel 
was not persuaded as to the reasons for delay, concluding that if the appellant had 
wished to delay an appeal pending further necessary information it could have advised 
the Trust of its intentions much earlier. The Panel also commented that the level of 
leeway that might be permitted in terms of timing of an appeal case might reasonably be 
considered to be lower in cases where the appellant is a professional industry body as 
opposed to an individual or an individual company. 
 
The Panel noted that the Trust Unit had received an offer from the Chief Executive of APA 
to attend in person to take the Panel through the facts of the case. The Panel was 
grateful for the offer but felt that the documentation provided was clear, that it had all 
the relevant information before it on which to base its decision and that no further 
explanation was required. 
 
While the Panel would not have been comfortable in ruling out considering the grounds 
for the appeal in terms of time limits alone, taken alongside its consideration of whether 
the appeal raised a matter of substance, the Panel decided to uphold the Trust Unit’s 
decision not to proceed with the appeal. 
 
The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 

consideration. 

 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 5 

 

Television Licensing 

The complainant appealed to the Complaints and Appeals Board following the decision of 
the Trust Unit that the complainant’s appeal did not qualify to proceed for consideration 
by the Board. 

Summary of complaint 

This complaint was about TV Licensing’s policy to require licence fee payers to provide an 
email address when paying for a TV licence online.  

Under current TV Licensing arrangements, licence fee payers must provide an email 
address before they pay for a new licence or renew an existing licence online. TV 
Licensing uses this email address to send licence fee payers their licence (if they’ve 
chosen to receive it by email), reminder letters and other information about the licence.    

The complainant asserted that it is not made clear at the point of renewal that the email 
address will be used by TV Licensing to send future renewal notices by email. The 
complainant felt there is no reason why TV Licensing cannot have an ‘opt-in’ for those 
licence fee payers who may wish to receive future renewal notices by email.  

 

Appeal to BBC Trust 

The complainant appealed to the BBC Trust on 19 July 2012. He said that “what TV 
Licensing are doing amounts to using deception in order to ensure all those that renew 
[their TV licences] online are sent future renewal notices by email”. The complainant also 
stated that he felt “the TV Licensing complaints procedure had been a shambles from 
start to finish” and that he had “repeatedly been quite deliberately misinformed by staff of 
both TV Licensing and the BBC”.  

 

Chief Financial Adviser’s decision 

On review of the correspondence between the complainant, TV Licensing and the BBC 
Executive, the Trust’s Chief Financial Adviser decided there were no grounds to accept the 
appeal for Trust consideration. He set out the reasons for this decision (see Panel’s 
decision below) in an email to the complainant. 

The complainant requested that the BBC Trustees review the Chief Financial Adviser’s 
decision not to proceed with the appeal. 

 

The Panel’s decision 

The Panel was provided with copies of the following correspondence: 

 Complainant’s original appeal to the Trust, dated 19 July 2012. 

 Trust’s Chief Financial Adviser’s decision not to proceed, dated 13 August 2012 
(with attachment). 

 Complainant’s request for Trustees to consider the Chief Financial Adviser’s 
decision not to proceed, dated 13 August 2012. 

 Stage 2 correspondence from the BBC Executive (submitted by complainant with 
his original appeal to the Trust).  

 
The Panel noted that the key reasons for the Chief Financial Adviser’s decision were: 

 TV Licensing’s policy to require licence fee payers to provide an email address 
when paying for their licence online is an operational matter which the Trust 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 6 

 

would not ordinarily consider unless, for example, there was evidence of a serious 
breakdown in TV Licensing collection procedures. In this case, the Chief Financial 
Adviser did not believe there had been such a breach.  

 TV Licensing’s policy did not seem unreasonable or inconsistent with practices 
elsewhere. In its responses to the complaint, the BBC Executive explained that TV 
Licensing’s policy aims to allow essential information to be provided to licence fee 
payers by email, saving money spent on paper, printing and postage, which can 
then be invested in BBC programmes and services.  

 The BBC Executive explained that TV Licensing provides explanations of how email 
addresses will be used in ‘Fair Collection Notices’ on its website. These notices are 
displayed when licence fee payers enter their email addresses when paying for a 
new licence, or renewing an existing licence, online. The Chief Financial Adviser 
had asked the BBC Executive to provide copies of the notices, which he had sent 
to the complainant with his decision on the appeal.  

 If they would prefer to be contacted by post, licence fee payers have the option to 
amend their communication preferences online by clicking on the ‘update your 
details’ button on every page of the website or by ‘opting-out’ of the emails they 
are sent.        

 The Chief Financial Adviser apologised for the fact that the complainant felt he had 
been deliberately misinformed by BBC and TV Licensing staff, but noted that the 
BBC Executive had recognised the complainant was given incorrect and unclear 
answers and that it had apologised for this. The Chief Financial Adviser noted that 
the Executive Board member responsible for licence fee collection was confident 
that there had not been a deliberate intention to mislead the complainant and that 
the issue had been brought to the attention of the staff involved.  

The Panel concluded that TV Licensing’s policy was an operational matter for TV Licensing 
and that there was no evidence to suggest it had breached data protection regulations. 
On the basis of the above evidence, the Panel agreed that this complaint did not have a 
reasonable prospect of success on appeal. 

The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 
consideration.  

 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 7 

 

Restriction of a “Have Your Say” User Account 

The complainant appealed to the Complaints and Appeals Board following the decision of 
the BBC Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser that the complainant’s appeal did not 
qualify to proceed for consideration by the Board. 

Summary of complaint 

Stage 1 

The complainant contacted the BBC’s Central Communities team regarding their decision 
to enforce a permanent restriction of his Have Your Say (HYS) user account. The Central 
Communities team replied, noting that over 23% of the complainant’s comments had 
failed (as compared to a user average of around 1.5%), and that he appeared not to be 
prepared to abide by House Rules.  

The complainant appealed this decision to the Central Communities team and advised 
them that if his appeal was unsuccessful, he would seek the prosecution of the decision 
maker for misconduct in public office. The BBC Central Communities team stated in 
response that it saw no grounds to uphold his appeal and, as he had stated an intention 
to proceed with criminal charges, it was unable to enter into further correspondence. 

The complainant entered into correspondence with the BBC Trust Unit and the BBC 
Executive around the procedure for appealing the Central Communities team’s decision. 
The result was that the Managing Editor of BBC Online provided the complainant with 
details of five examples of the complainant’s comments that had broken House Rules and 
the reasons why. The complainant was then given the option to appeal against the 
decision to restrict his account on the basis of the five particular examples provided. The 
complainant appealed the decision to Stage 2 of the complaints procedure.  

Stage 2 

The complainant appealed to the Social Media Complaints Group (SMCG), arguing that the 
BBC had been unable to provide him with all the comments that had been failed and the 
reasons for failing them. The complainant said that in his view no fair appeal was possible 
without knowing what comments the BBC was objecting to, and its reasons for rejecting 
them. The complainant then said why he disagreed with the BBC’s reasoning for deleting 
the five examples previously provided. 

The Managing Editor wrote to the complainant in his capacity as SMCG Chair informing 

him that, having reviewed the comments that were removed from the site and which 

formed the basis of his appeal, the SMCG had found that they were indeed in breach of 

House Rules and, as a result, the initial decision to restrict the account had been upheld. 

The complainant responded arguing that not all of his points had been considered and 
that therefore a complete appeal had not been considered. The complainant indicated 
that although he wished to appeal to the Trust he felt he could not do so until the SMCG 
had conducted a complete appeal. The complainant asked the Trust to instruct the SMCG 
to conduct a complete appeal. 

The Trust responded, noting that the complainant felt that the SMCG had not considered 
his appeal properly and explaining that this was something the Trust would look at as part 
of its consideration of any appeal he might make.  

Appeal to the Trust 

The complainant appealed to the Trust arguing that, before he could make a proper 
appeal to the Trust, the SMCG must conduct an appeal based on his Stage 2 appeal (a 
copy of which was enclosed, together with a copy of the SMCG’s decision). The 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 8 

 

complainant reiterated the arguments as to why he disagreed with the Central 
Communities team’s decision and asked the Trust to refer his Stage 2 appeal back to the 
SMCG for re-consideration. The complainant asserted that, if he perceived that BBC staff 
or the Trust were refusing to follow the BBC’s complaints procedure, he would refer this 
to the police as being possible misconduct in public office. 

The Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser responded firstly considering whether the 
SMCG had made a valid Stage 2 decision in respect of which the Trust could accept an 
appeal. The Senior Editorial Strategy Adviser noted that although the SMCG’s decision did 
not expressly address the complainant’s specific arguments in respect of each of the five 
specimen comments, there was, in her view, insufficient evidence to support the 
complainant’s contention that the SMCG had not properly considered all the points raised 
on appeal. The Senior Editorial Strategy Adviser also considered that it was clear that the 
SMCG had considered the complainant’s specimen comments against the House Rules, 
and she therefore concluded that the SMCG had made a valid Stage 2 decision, in respect 
of which the Trust could entertain the appeal. 

The Senior Editorial Strategy Adviser then assessed each of the five examples provided as 
examples of comments the complainant had made that had broken the House Rules. In 
each case the Senior Editorial Strategy Adviser agreed that there was insufficient evidence 
to suggest that the Executive’s removal of any of the five specimen comments, or its 
restriction of the complainant’s user account, was unreasonable. In her view the 
complainant’s appeal had no reasonable prospect of success and it would not be 
appropriate, proportionate or cost-effective for the Trust to address his appeal. 

The complainant challenged the Senior Editorial Strategy Adviser’s decision not to proceed 
with his appeal. He repeated his view that in not addressing all of the comments which 
the BBC said it had removed as they breached House Rules, a proper appeals procedure 
had not been followed. The complainant analysed each of the five comments on which 
the SMCG decision was based and argued in each case that the comments were justified. 
In some cases he found examples of similar wording being used on the BBC website.  

 

The Panel’s decision 

The Panel was provided with the complainant’s appeal to the Trust, the response from the 
Senior Editorial Strategy Adviser and the complainant’s letter appealing against her 
decision. 

The Panel noted the complainant’s view that in not addressing each and every one of the 
comments that had been removed, the Social Media Complaints Group had not properly 
considered his appeal at Stage 2. The Panel confirmed that it agreed that the sample 
comments which had been addressed by the SMCG were sufficient for it to make a 
decision with regard to the complainant’s alleged misuse of the BBC’s Have Your Say 
message boards.  

The Panel noted the five examples which the SMCG had looked at when it considered the 
complainant’s Stage 2 appeal against the decision to ban him from posting comments on 
the Have Your Say website. 

1. Subject: London and housing benefit: Boris v Dave 

“If Boris Johnson will not accept ‘Kosovo-style social cleansing’, what is he going 

to do, to stop what seems to be the ethnic cleansing of White British people from 

London.” 

2. Subject: What do you think of the shadow cabinet appointments? 

“Milband the jew has reorganised his bunch of losers, so what.” 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 9 

 

3. Subject: Is the BBC making the right decisions? 

“When is the BBC going to cut 1XTRA a station which Michael Lyons describes as 

‘the digital station for young black urban audiences’. How come Blacks get their 

own special radio station? Why do Whites not get a radio station devoted to white 

music and white news and white special features. The answer would be appear to 

be because the BBC is racist. Just look at the race of all the DJ's on 1xtra most of 

them are Black – why so many Blacks and not more Whites?” 

4. Subject: Is France’s treatment of Roma too harsh? 

“Viviane Reding is an unlected bureacrat. None of us in this country have ever had 

the chance to vote for her. She has no right to speak for Europeans - because 

Europeans have not had the chance to vote for or against her. It’s time Europe got 

rid of this dreadful woman who would appear to be a half wit.” 

5. Subject: Should dogs be banned from parks? 

“Yes Ban the mangy mutts. Never mind the dog waste - I am fed up walking 

through the park and every minute bumping into some Pitbull or Rotweiller Can I 

suggest that the park enforce the ban by shooting on site any dog found in the 

park.” 

The Panel agreed that it was clear in each of the five cases cited by the SMCG that the 
comments posted by the complainant were either off topic, offensive or both. The Panel 
noted the complainant’s arguments against the SMCG’s decisions; however, it did not find 
the complainant’s arguments persuasive and it agreed that there was no reasonable 
prospect of success for his appeal. The Panel noted that the complainant had found 
examples of where other comments on the BBC website, and BBC web content, had itself 
used the term “half wit”. The Panel was satisfied, however, that the decision of the SMCG 
would not be undermined even if this example were to be discounted. The Panel agreed 
that it was the specific context in which the complainant’s comments appeared that was 
critical and it did not accept the broad conclusions which the complainant drew about the 
ability of the BBC to cover topics or use certain words elsewhere in its output. 

The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 

 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 10 

 

Match of the Day, BBC One,11 February 2012 

The complainant appealed to the Complaints and Appeals Board following the decision of 

the BBC Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser that the complainant’s appeal did not 

qualify to proceed for consideration by the Board. 

The complaint 

Stage 1 

The complainant contacted the BBC about a Match of the Day interview with Kenny 
Dalglish, the Liverpool Football Club manager. Mr Dalglish had agreed to be interviewed 
on the pre-condition that he would not answer questions about the refusal of Luis Suarez 
to shake hands with Patrice Evra. The complainant alleged that the conditions imposed by 
Mr Dalglish on the interview represented a breach of the BBC’s guidelines on not allowing 
any external influences to affect journalistic independence. The complainant compared 
these circumstances with what would be acceptable in interviews with President Assad or 
al Qaeda. 

BBC Audience Services replied, saying that, unlike the hypothetical interviews the 
complainant mentioned, the interview with Mr Dalglish was not pre-arranged with pre-
conditions attached. The BBC said the interviewer was told only seconds before the 
interview started that Mr Dalglish would not entertain questions about the handshake 
incident. The BBC accepted that this was not ideal, but said that the situation was 
mentioned in the first question of the interview and was made “abundantly clear 
thereafter”.  

The BBC reply said that Match of the Day also took the unusual step of running an extract 
from what it described as the “fractious” live interview which Mr Dalglish conducted with 
Sky about the handshake incident – which had been why the Liverpool manager had told 
the BBC that he would not agree to an interview if they also asked him about the incident. 

The complainant responded, noting that it was common practice after matches for 
managers and players to be interviewed. He said this was a contractual obligation on their 
part and stated that “questions asked … should not in any way be subject to what a 
person will or will not talk about”. The complainant said it was “editorially imperative” that 
Mr Dalglish be asked about the handshake matter. The complainant said that, by declining 
to undertake the interview if he was asked about this, and the BBC agreeing to this pre-
condition, Mr Dalglish could be seen to be “unduly influencing BBC Editorial Policy”. He 
went on to note that this all took place at a time when the issue of racism within football 
(a matter linked to the handshake incident) was a matter of major public interest.  

BBC Audience Services replied saying there was nothing further they could add, and 
advised the complainant how to contact BBC Sport if he wished to pursue his complaint. 

Stage 2 

The complainant wrote to BBC Sport asking for his complaint to be investigated. The Chief 
Adviser and Business Manager for BBC Sport replied reiterating the view that, given the 
late notice available to the interviewer as to Mr Dalglish’s intentions, it was the correct 
decision to go ahead with the interview and to reflect the handshake controversy 
elsewhere in the programme. The Chief Adviser and Business Manager did not believe 
that the BBC’s Editorial Guidelines had been breached.  

Appeal to the BBC Trust 

The complainant asked for his appeal to be passed to the Trust. He reiterated his 
complaint that the Match of the Day interview with Kenny Dalglish, because of its pre-



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 11 

 

conditions, had breached the BBC’s Editorial Guidelines. He argued that the “outside, 
commercial and personal interests” of Liverpool Football Club were allowed to influence 
the editorial decision making. He emphasised his view that it was vital that Mr Dalglish, as 
the manager of Liverpool Football Club, be asked why Mr Suarez had refused to shake the 
hand of Mr Evra. He asked the Trust to further investigate the complaint. 

The Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser replied to the complainant. She explained 
that the Trust does not adjudicate on every appeal that is brought to it, and part of her 
role is to check that appeals qualify for consideration by the Trust (or one of its 
complaints committees) under the Complaints Framework. 

The Senior Editorial Strategy Adviser said that she had read the relevant correspondence 
and she did not consider that the appeal had a reasonable prospect of success. She said 
that, for this reason, she did not propose that the appeal should proceed to be considered 
by the Trust’s Complaints and Appeals Board. 

The Senior Editorial Strategy Adviser accepted that the complainant felt strongly that Mr 
Dalglish’s refusal to do the interview if he was to be questioned about the handshake was 
problematic. She noted that the BBC had accepted that this was not ideal but she said 
that there were a number of reasons why she thought that the appeal on this matter 
would not have a reasonable prospect of success if put before the Trustees. 

The Senior Editorial Strategy Adviser noted that the refusal of Kenny Dalglish was 
mentioned by the interviewer at the start of the interview and thus was clear to the 
audience. She also noted that the studio presenter had referred to the conditions imposed 
by Mr Dalglish: 

Gary Lineker: Well some strong words there from Sir Alex. Kenny Dalglish would 
not discuss the handshake incident with Jonathan Pearce following this exchange 
with Sky… [cut to interview with Sky] 

The Senior Editorial Strategy Adviser said that a good part of the subsequent programme 
was taken up with a discussion of this issue by the studio guests. She added that the 
“fractious interview” which Mr Dalglish had earlier done with Sky, during which he was 
questioned at some length about the incident, was included in the programme.  

The Senior Editorial Strategy Adviser said that viewers would have been left in no doubt 
about what had happened regarding the handshake, of Mr Dalglish’s reaction to it, and 
also of the importance which Match of the Day attached to the day’s events. 

The Senior Editorial Strategy Adviser concluded that the complaint about the questions Mr 
Dalglish was asked in the interview is one involving creative and editorial decisions.  

The Senior Editorial Strategy Adviser explained that the BBC’s Royal Charter and the 
accompanying Agreement between the Secretary of State and the BBC draw a distinction 
between the role of the BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by the 
Director-General, namely that “the direction of the BBC’s editorial and creative output” is 
specifically defined in the Charter (paragraph 38, (1) (b)) as a duty that is the 
responsibility of the Executive Board, and one in which the Trust does not get involved 
unless it relates to a breach of the BBC’s editorial standards.  

She said that decisions relating to the content of programmes fall within the category of 
editorial and creative output and are therefore the responsibility of the BBC Executive. 
The Senior Editorial Strategy Adviser said that the complainant had not made a case for a 
breach of the BBC’s editorial standards and, for the reasons explained above, she did not 
propose to put the appeal before the Trust’s Complaints and Appeals Board. 

The complainant appealed against the decision of the Senior Editorial Strategy Adviser not 
to proceed with the appeal. He said that he believed the complaint to be a “matter of 
substance” as he alleged that the BBC had breached its Guidelines on Editorial Integrity 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 12 

 

and Independence from External Interests. The complainant said that the inclusion of the 
Sky interview was not an adequate defence for this. 

The complainant said that the issue was not whether viewers would have been left in any 
doubt as to what happened, but rather whether the BBC allowed its independence to be 
brought into question because of what happened. The complainant repeated his view that 
to allow the interview to go ahead with pre-conditions was a breach of the Guidelines on 
Editorial Integrity and Independence from External Interests. 

The complainant similarly argued that it was irrelevant how much time had been spent 
discussing the issue in the studio. 

The complainant stated his view that the correct way to have handled this issue was for 
the BBC not to have conducted the interview and to have stated that this was because 
pre-conditions were imposed to which the BBC would not agree. 

The Panel’s decision 

The Panel was provided with the complainant’s appeal to the Trust, the response from the 
Senior Editorial Strategy Adviser and the complainant’s letter appealing against her 
decision. The Panel was also provided with the Stage 2 finding and the item in question. 

The Panel noted the complainant’s contention that in accepting the pre-conditions and 
going ahead with the interview with Mr Dalglish the BBC had breached its guidelines on 
Editorial Integrity and Independence from External Interests. 

The Panel noted that the decision not to ask Mr Dalglish a question about the incident 
was an independent decision made by the editor in order to proceed with the interview. 
The Panel was satisfied that this decision was a creative and editorial one which it was 
entirely within the remit of the editor to take. The Panel also agreed that the audience 
was not misled in any way, as the conditions under which the interview was conducted 
were made clear and the views of Mr Dalglish were given by the broadcast of a clip from 
the interview with Sky. 

The Panel was mindful that the editor’s decision to proceed with the interview was not to 
be considered in isolation but should be looked at in the context of the related editorial 
decisions that the editor had taken: namely, the decision to refer explicitly to the 
conditions under which the interview had been given and the decision to broadcast a clip 
from Sky in which the issue of the handshake had been raised. The Panel concluded that, 
considering the matter as a whole the BBC’s editorial integrity had not been called into 
question and therefore the Panel agreed that this complaint did not engage the Guidelines 
on Editorial Integrity and Independence from External Interests. The Panel did not agree 
with the complainant that the only acceptable course of action was for the BBC not to 
have conducted the interview with Mr Dalglish while stating the reasons why.  

The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 

consideration.



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 13 

 

Use of the word “shut” in BBC traffic bulletins 

The complainant appealed to the Complaints and Appeals Board following the decision of 
the BBC Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser that the complainant’s appeal did not 
qualify to proceed for consideration by the Board. 

The complaint 

Stage 1 

The complainant wrote to the BBC about the BBC Radio 2 traffic presenter’s use of the 
word “shut” (as opposed to “closed”) to describe road closures. The complainant said this 
was “absurd and inappropriate”.  

BBC Audience Services replied to say that the complainant’s opinion would be circulated in 
the daily duty log. 

The complainant wrote again, reiterating his original point and saying that, as nothing had 
been done to address this basic grammatical error, he would like the Director-General of 
the BBC or the BBC Trust to address his complaint. 

BBC Audience Services replied, saying that the BBC Radio 2 production team had noted 
the complainant’s views but had nothing further to add except to explain that the 
presenter in question preferred to use the word “shut”. 

Stage 2 

The complainant wrote to the Controller of BBC Radio 2. He said that he expected the 
BBC to maintain correct standards of spoken English. The complainant said he was 
particularly dismayed at the notion that the traffic presenter herself should have the 
latitude to use this term should she choose to do so.  

The Controller of Radio 2 said that Radio 2 was committed to accurate use of language in 
its broadcasts but did not believe the term “shut” could be considered inaccurate. He 
referred to a dictionary definition of “shut” as “to close something”. He said he would not 
be asking his presenters to refrain from using the word “shut” in future broadcasts. He 
provided details on how the complainant could take this complaint to the final stage of 
appeal. 

Appeal to the BBC Trust 

The complainant wrote to the BBC Trust reiterating his original complaint and saying that 
while dictionaries inevitably use the closest words to explain the meaning of other words, 
this did not mean such words share an identical meaning. The complainant then 
elaborated on why he believed the use of the word “shut” in relation to motorway lanes, 
roads and streets was inaccurate, and that the BBC should insist on its presenters using 
the word “closed”.  

The Senior Editorial Strategy Adviser responded to say that in her opinion the BBC had 
provided a reasonable justification for its use of the term “shut” in the traffic reports. The 
Senior Editorial Strategy Adviser outlined that the BBC’s Editorial Guidelines require 
programmes to use clear and accurate language, and that it was her opinion that 
Trustees would be certain that listeners would be in no doubt as to the unambiguous 
meaning of phrases such as “two lanes are shut at junction 4”. The Senior Editorial 
Strategy Adviser also explained that in this context a presenter’s particular choice of 
words is a matter for editorial judgment, and that this is something which lies within the 
BBC’s prerogative, as the following extract from the Royal Charter and Agreement 
explains:    

“The direction of the BBC’s editorial and creative output” is specifically defined in the 
Charter (paragraph 38, (1) (b)) as a duty that is the responsibility of the Executive Board, 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 14 

 

and one in which the Trust does not get involved unless, for example, it relates to a 
breach of the BBC’s editorial standards.  

The Senior Editorial Strategy Adviser therefore determined that there was no reasonable 
prospect of success for the appeal and it would not be appropriate for it to proceed to the 
Trust for consideration. 

The complainant challenged the Senior Editorial Strategy Adviser’s decision not to proceed 
with the appeal, saying that he did not agree with her that his complaint did not raise a 
matter of substance. He reiterated his belief that the use of the word “shut” in this 
context was incorrect and asked that the Trustees review the decision. 

The Panel’s decision 

The Panel was provided with the complainant’s appeal to the Trust, the response from the 
Senior Editorial Strategy Adviser and the complainant’s letter appealing against her 
decision.  

The Panel noted the complainant’s argument that the use of the word “shut” in this 
context was semantically incorrect. The Panel also noted that the complainant felt that 
the presenter should not have the latitude to choose to use this word. The Panel agreed 
that the choice of words used by presenters was an operational issue and therefore not 
for the Trust to become involved in unless, for example, the Editorial Guidelines had been 
breached. The Panel agreed that the Guidelines on Accuracy were not engaged by this 
complaint as the audience’s understanding of the traffic bulletin would not be affected in 
any way by this usage. The Panel concluded that this was not a matter for the BBC Trust. 

The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 
consideration. 

 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 15 

 

Alleged BBC bias towards towns and cities in the North of England in reports 

on national issues 

The complainant appealed to the Complaints and Appeals Board following the decision of 
the BBC Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser that the complainant’s appeal did not 
qualify to proceed for consideration by the Board. 

Stage 1 

The complainant contacted the BBC to complain that “every single BBC Breakfast 
programme” had an item about Yorkshire – saying that this demonstrated a bias towards 
the North of England, and was journalistic laziness. The complainant said that the county 
was “the most over-represented by far” in every single type of BBC TV programme “…and 
was narrowing the range of subject matter available”.  

BBC Audience Services replied by saying that the choice of stories to include in bulletins, 
the order in which they appeared and the length of time devoted to them was a 
subjective matter – and they were aware that not every viewer feels they get it right 
every time. 

They explained that a number of factors play a part in deciding the level of coverage 
given to any story and where it falls within a bulletin – and senior editorial staff, the BBC 
Executive Committee and the BBC Trust monitor programmes to ensure that standards of 
impartiality are maintained. 

The complainant replied saying that the matter complained of was “demonstrably true” 
and affected the output and nature of the programme on a regular basis.  

BBC Audience Services provided a response from the Editor of BBC Breakfast, who 
rejected the assertion that there was an institutional bias towards Yorkshire – or that 
stories were covered there to save money. 

The BBC said a review of its use of outside broadcast vehicles for the previous year 
showed that the programme featured items broadcast live from the west and south west 
of England on more occasions than from Yorkshire – and that was also the case for the 
North West of England. The programme had a remit to report the whole of the UK.  

Stage 2 

The complainant then wrote to the Director of BBC News, saying that previous responses 
had missed the point of his complaint, which was that the north of England was far and 
away the most common place chosen “to illustrate general articles on issues that affect 
the whole of the UK”. The complainant emphasised that news items in a specific place 
that happen to be in the north of England were not what he was complaining about. 

The complainant believed that there was a general bias towards the north of England – 
and that this ran counter to “the very charter under which the BBC was set up” to 
represent the whole of the UK. The complainant gave a number of examples of cities and 
regions which he believed were ignored when illustrating wider UK stories. The 
complainant further believed that, in the case of the Breakfast programme, it was not 
fulfilling its remit to report the whole of the UK. 

The Head of Editorial Compliance and Accountability, BBC News, replied saying that the 
complainant had not supplied any evidence to support the suggestion that the North of 
England was over-represented in the way he had claimed and that the complaint was 
based on his perception of how the BBC covers news. 

The Head of Editorial Compliance and Accountability, BBC News, explained that it was 
BBC policy to illustrate stories of national importance with case studies from around the 
UK – and to cover interesting stories in their own right, regardless of where in the UK 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 16 

 

they occurred. She set out that internal monitoring was undertaken to ensure the spread 
reflected the perspective of the various audiences.  

She then addressed the complainant’s specific question as to when the last time it had 
been that items had been filmed in Northern Ireland, Cornwall, Kent or the Scottish Isles 
by providing a breakdown of the locations from the previous week. The list included West 
Wales, London, St Andrews, Bristol, Shropshire, Cheshire, Yorkshire and West Sussex.  

The Head of Editorial Compliance and Accountability, BBC News, pointed to four other 
major national stories where the illustrative material had been filmed in London, Bristol, 
the Isle of Wight and the West Country.  

It was explained that location was not the primary factor in the choice of items: while 
availability, ease of access or resources played their part, so too did selecting contributors 
with direct experience or relevant perspective. This enabled the BBC to fulfil its obligations 
for accurate and impartial content in news items. 

Appeal to the Trust 

The complainant appealed to the Trust saying that he still believed BBC News had shown 
a demonstrable bias in choosing to cover issues in the North of England – and Yorkshire 
in particular – when they could have been filmed almost anywhere in the UK. The 
complainant estimated that “about 65%-70%” of articles on nationally relevant issues 
were illustrated with location filming in the north of England, with Yorkshire the most 
frequently featured area. 

The complainant believed that since his most recent complaint, the North of England had 
not featured so often, which he thought was not a coincidence but rather a way of 
allowing BBC News to cite this in its defence. 

The complainant believed he had supplied evidence to support his case and that the BBC 
procedures for monitoring had not picked up the bias towards the North of England. The 
complainant still believed that the BBC, in all of its output – comedy, drama, 
documentaries – favoured the North of England, and provided some examples. 

The Senior Editorial Strategy Adviser responded explaining that the Royal Charter and the 
accompanying Agreement between the Secretary of State and the BBC draw a distinction 
between the role of the BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by the 
Director-General.  

She explained that “the direction of the BBC’s editorial and creative output” is specifically 
defined in the Charter (paragraph 38, (1) (b)) as a duty that is the responsibility of the 
Executive Board, and one in which the Trust does not get involved unless, for example, it 
relates to a breach of the BBC’s editorial standards. She did not believe that the 
complainant had provided evidence of such a breach. 

The Senior Editorial Strategy Adviser noted that the responses received from the BBC 
Executive clearly set out a list of the areas of the country that had been featured recently 
in live broadcasts and a range of specific locations chosen for the filming of case studies 
of national issues. The Senior Editorial Strategy Adviser explained that in her opinion 
Trustees would view this as a comprehensive response from the Executive to the 
complainant’s concerns. With regard to the statistical points made by the complainant, the 
Senior Editorial Strategy Adviser thought that it was clear from the Executive’s responses 
that, as part of their remit to ensure all audiences are served, BBC News monitor the 
range of locations used throughout the UK in its output.    

The Senior Editorial Strategy Adviser therefore determined that there was no reasonable 
prospect of success for the appeal and that it was not appropriate for the appeal to 
proceed to the Trust for consideration. 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 17 

 

The complainant challenged the Senior Editorial Strategy Adviser’s decision not to proceed 
with the appeal, reiterating his view that BBC was failing in its duty to represent the 
whole of the UK and that its programmes and services reflected a bias towards the North 
of England. 

 

The Panel’s decision 

The Panel was provided with the complainant’s appeal to the Trust, the response from the 
Senior Editorial Strategy Adviser and the complainant’s letter appealing against her 
decision.  

The Panel noted the complainant’s view that his own statistical analysis proved that where 
stories related to the whole of the UK, the majority were illustrated with items filmed in 
the North of England. The Panel noted the complainant’s view that this was due to cost-
cutting and “journalistic laziness”. The Panel also noted that in his appeal to the Trust the 
complainant had extended his complaint from just BBC News to all of the BBC’s TV 
output. The Panel was mindful, however, that the original complaint, and the one to 
which the BBC had responded, was in relation to BBC News output only. The Panel noted 
that the BBC had provided the complainant with comprehensive replies to his concerns 
and had gone some way to explain the way it chose to cover news stories. The Panel 
noted the complainant’s view that the BBC was failing to monitor its representation of the 
whole of the UK. The Panel was satisfied, however, that the BBC’s responses to the 
complaint demonstrated that it monitored the range of locations used throughout the UK 
in its output. The Panel was mindful that the Trust’s impartiality review into BBC network 
news coverage of the four UK nations identified a need to strengthen the BBC’s 
newsgathering in the North of England1.  

The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 

consideration. 

 

                                                
1 

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/review_report_research/impartiality/uk_nati

ons_impartiality.pdf 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 18 

 

The Story of the Turban, BBC One, 12 April 2012 

The complainant appealed to the Complaints and Appeals Board following the decision of 
the BBC Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser that the complainant’s appeal did not 
qualify to proceed for consideration by the Board. 

The complaint 

The complainant said that BBC One’s The Story of the Turban omitted certain important 
facts. She highlighted in particular the legitimacy which the change to the law allowing 
Sikh motorcyclists to wear turbans instead of crash helmets brought to ongoing 
campaigns at the time, and the leading role played by the complainant’s late spouse in 
the anti-crash helmet campaign. The complainant suggested that BBC journalists had a 
responsibility to ensure that the facts were correctly and truthfully broadcast, which the 
complainant felt the BBC had neglected to do on this occasion. 

The BBC Executive’s reply 

In reply, the Head of Television, BBC Religion and Ethics, said that, in a 40 minute 
programme spanning almost 60 years of the history of the turban in Britain, it was 
impossible to feature everyone who had fought the anti-crash helmet campaign. The 
producer of the programme in no way intended to undermine the crucial contribution 
made by the complainant’s late spouse and the BBC regretted any upset caused. The 
programme featured the story of one campaigner, Mr Sagar, but made it clear that it was 
not his actions alone which led to the change in the law. While there were omissions, the 
programme was fair and accurate, given the breadth and depth of the subject matter. 

Appeal to the BBC Trust 

The complainant appealed to the BBC Trust, accepting that content needed to be 
accommodated within an allotted time but arguing that, where the subject matter related 
to a change in the law, inaccuracy in reporting was unacceptable. The complainant said 
that the programme should have detailed the number of Sikhs who went to prison to 
change the law and she asked for an independent scrutiny of the complaint. The 
complainant also pointed out an error in the Executive’s response which gave the date of 
the Act requiring crash helmets as 1975 instead of 1973. 

The BBC Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser replied, stating that the Royal Charter 
and the accompanying Agreement between the Secretary of State and the BBC draw a 
distinction between the role of the BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by 
the Director-General. She explained that “the direction of the BBC’s editorial and creative 
output” is specifically defined in the Charter (paragraph 38, (1) (b)) as a duty that is the 
responsibility of the Executive Board, and one in which the Trust does not get involved 
unless, for example, it relates to a breach of the BBC’s editorial standards.  

The Senior Editorial Strategy Advisor considered that, given the breadth of the content 
covered, the programme gave a reasonable amount of time to the campaign to change 
the law on wearing helmets. She noted that the programme included the origins of 
Sikhism, the importance of the turban to Sikhs and the contributions made by Sikhs in the 
two world wars, for example, as well as other aspects of the struggle for freedom to wear 
the turban and recent protests to prevent this freedom from being eroded. She noted that 
the programme referred to the 1973 Act and the change which occurred in 1976. The 
Senior Editorial Strategy Adviser said that, while the programme focussed on Mr Sagar’s 
role in the anti-crash helmet campaign, it did not say that he was the main campaigner or 
mainly responsible for securing the change to the law. The Senior Editorial Strategy 
Adviser pointed out that, as the BBC Executive explained, the programme used his case to 
illustrate the campaign, making it clear that he was “one of the law breakers” and that it 
was “the determination of men like him” that led to the law being changed.   



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 19 

 

With regard to the complainant’s argument that the programme should have detailed the 
number of Sikhs who went to prison, the Senior Editorial Strategy Adviser explained that 
decisions of this kind about what details to include in a programme and what to leave out 
come under “the direction of the BBC’s editorial and creative output”, which is a matter 
for the Executive rather than the Trust.   

The Senior Editorial Strategy Adviser apologised for any confusion caused by the error in 
the Executive’s response regarding the date of the 1973 Act, but explained that it does 
not affect the fundamental issue which relates to the content of the programme. As 
decisions relating to content are the responsibility of the BBC Executive rather than the 
Trust, the Senior Editorial Strategy Adviser therefore determined that there was no 
reasonable prospect of success for the appeal and it would not be appropriate for it to 
proceed to the Trust for consideration. 

The complainant challenged the Senior Editorial Strategy Adviser’s decision not to proceed 
with the appeal. The complainant clarified that her grievance did not relate to the 
personal aspect of the fact that her late husband had led the anti-crash helmet campaign. 
She said that her complaint was driven by a matter of principle. The complainant said that 
viewers of the programme would be left with the inaccurate view that the law had been 
changed as a result of Mr Sagar’s actions. 

The complainant disagreed that the appeal did not raise a matter of substance. 

The Panel’s decision 

The Panel was provided with the complainant’s appeal to the Trust, the response from the 
Senior Editorial Strategy Adviser and the complainant’s letter asking the Board to review 
her decision. 

The Panel noted the Executive’s response that it was impossible to feature everyone who 
had fought the anti-crash helmet campaign and that the producer in no way intended to 
undermine the crucial contribution made by the complainant’s late spouse. 

The Panel understood the complainant’s reasons for believing that a reference to her late 
husband should have been included in the programme, and it agreed that a more 
complete picture of this part of the history of the turban would have been given if that 
had been the case. However, the Panel noted the BBC’s responses to the complaint and 
was satisfied that the programme had been duly accurate. The Panel agreed that this was 
entirely an editorial and creative decision and did not engage standards issues or issues of 
accuracy. 

The Panel therefore agreed that the appeal did not qualify to proceed for 

consideration. 

 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 20 

 

Fees paid to Match of the Day presenters and pundits 

The complainant appealed to the BBC Trust’s Complaints and Appeals Board following the 
decision of the Senior Editorial Strategy Adviser that the complainant’s appeal did not 
qualify to proceed for consideration by the Board. 

The complaint 

Stage 1 

The complainant quoted a newspaper article which purported to set out the salaries of a 
number of BBC TV presenters and panellists from Match of the Day, together with salaries 
of some female TV presenters. The article talked about what it claimed was an 
inexplicable disparity between them. 

The complainant argued that the sums quoted for the football presenters were 
“inexplicable … not least when the BBC is being driven to make stringent budget cuts” 
and suggested some new “key performance parameters” which the BBC could refer to 
when setting presenters’ salaries. The complainant suggested presenters should be 
required to “meet a defined set of standards for the programme based … on the 
contribution of the football knowledge expertise clearly over and above that of the 
average supporter” and that audience satisfaction and licence payers’ views on the 
salaries being paid should also be taken into consideration.  

The BBC replied on 17 April 2012 stating:  

“As with professional footballers and other people in the public eye, well-known 
presenters have a market value and their fees reflect that. 

“Newspapers often speculate about the fees the BBC pays to presenters and 
personalities but the figures quoted are often inflated and inaccurate. We do not 
discuss publicly the level of those fees because they are commercially sensitive as 
well as personal and confidential…” 

The complainant wrote again to the BBC, complaining that there appeared to be “no 
justification for the excessively high salaries paid to Match of the Day panellists”. The 
complainant asked how it could be possible that these personalities would be paid 3 or 4 
times the salary of the new Director-General. The complainant argued that the Executive 
Board should reduce the salaries in question to be comparable with those in the real 
world for roles with “comparable company contributions”.  

BBC Audience Services provided a response from BBC Sport which said: “We never 
comment on talent pay” and invited the complainant to make a complaint at Stage 2 if 
still dissatisfied. 

Stage 2 

The complainant wrote to the Chief Adviser & Business Manager, BBC Sport, on 7 June 
2012 saying: 

“In simple terms I view the salaries as excessive for the roles occupied and 
questioned whether they had been compared with roles in the business world with 
their much greater responsibilities for equivalent salaries.” 

The Chief Adviser & Business Manager, BBC Sport, responded, urging caution in taking 
“as given” the claims made in newspapers about BBC fees. He also reiterated that the 
BBC does not comment publicly on what it pays its presenters and pundits. 

He explained that the relevant benchmarks for comparison are with the amounts paid by 
other broadcasters for similar on-air talent. He explained that BBC audience research 
shows that most viewers want to hear the views of ex-professional sportspeople, and 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 21 

 

added that in the case of Premier League football there is a scarcity of such personalities 
with the credibility and ability to commentate in an informed manner on the sport.  

He added that he did not therefore believe that it was appropriate to compare their fees 
with the salary of the next Director-General and that if the BBC tried to do so it would 
“jeopardise” its ability to retain and attract the current calibre of on-air talent and 
therefore the quality of the BBC’s output would be impaired.   

However, he added that the BBC takes its responsibility for delivering value for money 
extremely seriously and a recent independent report for the BBC Trust had concluded that 
there was no evidence that the BBC was paying more than the market price for leading 
TV talent, and in some cases may be paying less; and also that the BBC had a number of 
systems in place to ensure that it achieved value for money in its negotiation of talent 
fees, which had been improved on in recent times.  

He added that BBC Sport had been making reductions where possible on costs including 
fee payments and also informed the complainant that some information on talent 
payments could be found in the BBC’s Annual Report and Accounts on the BBC’s website. 

Appeal to the BBC Trust   

The complainant wrote to the Trust on 26 June 2012 arguing that it was unlikely a 
newspaper would have printed figures without foundation because this would risk 
litigation; and that it was “incomprehensible for the BBC to argue that it was not relevant 
to compare presenters’ pay with that of the Director-General”. The complainant welcomed 
the information regarding how the BBC sets its fees but disagreed that the amount 
currently paid to these sports presenters was appropriate.  

Finally, regarding the argument that the BBC was in competition with other broadcasters, 
the complainant said the BBC was “playing into the hands of agents” and should set its 
own remuneration levels independently.  

The Trust’s Senior Editorial Strategy Adviser replied assuring the complainant that value 
for money in terms of talent pay is something the Trust does understand is a heartfelt 
issue for licence fee payers. The Senior Editorial Strategy Adviser referred to the 
Chairman of the Trust’s comments that he understands the public do not expect the BBC 
to pay commercial rewards to people that work for a public service. They do expect the 
BBC to deliver the highest quality programmes and services. It needs – and indeed it has 
- excellent people to do that. The challenge is to balance these demands in the right way. 

The Senior Editorial Strategy Adviser said that the Royal Charter and the accompanying 
Agreement between the Secretary of State and the BBC draw a distinction between the 
role of the BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General.  

She explained that “the direction of the BBC’s editorial and creative output” is specifically 
defined in the Charter (paragraph 38, (1) (b)) as a duty that is the responsibility of the 
Executive Board, and one in which the Trust does not get involved unless, for example, it 
relates to a breach of the BBC’s editorial standards.  

The Senior Editorial Strategy Adviser explained that decisions relating to on-screen talent, 
including the amount they are paid, fall within the category of editorial and creative 
output and are the responsibility of the BBC Executive. The Senior Editorial Strategy 
Adviser therefore determined that it was not appropriate that the complainant’s appeal 
should proceed to the Trust for consideration. 

The complainant challenged the Senior Editorial Strategy Adviser’s decision not to proceed 
with the appeal, saying that he did “not accept that wasteful or exorbitant expenditure is 
a topic which cannot be pursued by the Trust”. 

The Panel’s decision 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 22 

 

The Panel was provided with the complainant’s appeal to the Trust, the response from the 
Senior Editorial Strategy Adviser and the complainant’s letter asking the Board to review 
her decision. 

The Panel noted the complainant’s concerns but agreed with the Senior Editorial Strategy 
Adviser’s view that presenters’ pay was an operational matter which is the responsibility 
of the BBC Executive and not the Trust. The Panel was mindful of the Trust Chairman’s 
comments and the fact that the Trust has discussed options with the BBC Executive for 
increased transparency around talent payments. The Panel also noted that, after 
considering a range of options previously presented by the Executive to the Trust, the 
Trust agreed in 2011 to publish talent spend in the bands suggested by the Culture, 
Media and Sport Select Committee. These figures were published in the BBC Annual 
Report. 

The Panel agreed that there would not be a reasonable prospect of success for this 
complaint on appeal. 

The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 

consideration. 

 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 23 

 

Absence of coverage of the final weekend of the Six Nations rugby tournament 

on Radio 4’s Today Programme 

The complainant appealed to the BBC Trust’s Complaints and Appeals Board following the 
decision of the Senior Editorial Strategy Adviser that the complainant’s appeal did not 
qualify to proceed for consideration by the Board. 

The complaint 

Stage 1 

The complainant wrote to the BBC on 19 March 2012 complaining that the Today 
programme had failed in its duty to provide a review of the weekend’s most important 
sporting events by omitting any reference to the finale of the Six Nations’ rugby 
tournament. The complainant contrasted this with the airtime given to a non-news story 
about future Olympic torch bearers. The complainant questioned whether this omission 
could have been due to Wales, rather than England, winning the tournament. 

The complainant wrote to the BBC again on 23 March 2012 saying that he had made a 
complaint to the Today programme and the BBC Complaints department and had yet to 
receive a response from either of them. 

A senior producer on the BBC Today programme replied on 27 March 2012 saying that 
the programme’s sports presenter often chose to look forward in his bulletins. He had, for 
example, extensively previewed Wales’s match against France in his bulletin on Saturday 
17 March 2012. The producer also said that the programme did not set out to provide a 
comprehensive sports results service and that on this occasion it was their editorial 
decision to reflect on two other sporting stories in the news. 

In response the complainant reiterated that he thought the news that Wales had won the 
Grand Slam, beating every other nation, was worth at least 30 seconds airtime, especially 
when comparing the time given to an event several months hence.  

The Today programme producer replied, saying that she accepted that the complainant 
disagreed with the programme’s decision in this instance, and she provided him with 
details of how he could escalate his complaint.  

Stage 2 

The complainant wrote to the BBC’s Director of BBC News saying he was not satisfied 
with the BBC’s responses to date. The complainant repeated his view that the climax of 
the Six Nations’ rugby tournament was an important sports story which the programme 
should have reflected in its Monday coverage. The complainant questioned whether the 
BBC was really committed to fair and equal coverage of the Celtic home nations compared 
with that of England, quoting the remarks of the TV sports’ presenter John Inverdale 
during coverage of the penultimate weekend of the Six Nations’ tournament. The 
complainant said that, in previewing the final weekend, John Inverdale had commented 
“It’s all about England now”. 

The complainant wrote again to the BBC’s Director of News on 21 May 2012 saying he 
had not received a response to his complaint. 

The Head of Editorial Compliance and Accountability, BBC News, replied saying that the 
earlier letter had not been received, and that she was sorry that the BBC’s responses to 
date had not assuaged his concerns about the Today programme’s sports desk and its 
editorial priorities.   

She said she had spoken to the Head of Sports News who said that they always sought to 
fairly reflect the whole of the United Kingdom in their coverage. He also said that the 
comments of the presenter, John Inverdale, were “tongue-in-cheek” and there was 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 24 

 

absolutely no intention to appear biased towards England. The Head of Editorial 
Compliance and Accountability said that if the complainant remained dissatisfied with this 
response he could appeal to the BBC Trust.  

Appeal to the BBC Trust 

The complainant wrote to the BBC Trust to escalate his complaint that the decision to 
ignore a major domestic sporting story was a serious error of judgment, and at odds with 
the BBC’s claim to reflect the sporting successes of all the Home Nations. 

The Trust Unit’s Senior Editorial Strategy Adviser replied, saying that in her view the BBC 
Executive had provided a reasonable explanation of the editorial remit of the Today 
programme’s sports desk, and that she believed Trustees would agree that it is entirely 
the programme’s decision as to which sports stories to cover.   

The Senior Editorial Strategy Adviser explained that the Royal Charter and the 
accompanying Agreement between the Secretary of State and the BBC draw a distinction 
between the role of the BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by the 
Director-General. She explained that “the direction of the BBC’s editorial and creative 
output” is specifically defined in the Charter (paragraph 38, (1) (b)) as a duty that is the 
responsibility of the Executive Board, and one in which the Trust does not get involved 
unless, for example, it relates to a breach of the BBC’s editorial standards.  

The Senior Editorial Strategy Adviser said that decisions regarding prioritisation of sports 
stories fall within the category of editorial and creative output and are the responsibility of 
the BBC Executive. The Senior Editorial Strategy Adviser therefore determined that there 
was no reasonable prospect of success for the complainant’s appeal and it would not be 
appropriate for the appeal to proceed to the Trust for consideration. 

The complainant challenged the Senior Editorial Strategy Adviser’s decision not to 
proceed, saying that the omission of news on the Six Nations results on the Today 
programme represented a “breach of the BBC’s editorial values”. 

The Panel’s decision 

The Panel was provided with the complainant’s appeal to the Trust, the response from the 
Senior Editorial Strategy Adviser and the complainant’s letter asking the Board to review 
her decision. 

The Panel understood the complainant’s frustration that, although the programme had 
previewed the match, it contained no reference to the result. However, the Panel did not 
accept that there was evidence to support the complaint that this was motivated by, or 
resulted in, bias. The Panel therefore agreed that the complaint did not engage the BBC’s 
Editorial Guidelines and was a legitimate use of editorial judgement by the programme 
makers. 

Although the Panel had some sympathy with the complainant’s frustration, it agreed that, 
as responsibility for editorial and creative decisions rests with the BBC Executive, it would 
not be appropriate for this appeal to proceed for consideration. 
 

The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 

consideration. 

 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 25 

 

Absence of horse racing coverage 

The complainant appealed to the BBC Trust’s Complaints and Appeals Board following the 
decision of the Senior Editorial Strategy Adviser that the complainant’s appeal did not 
qualify to proceed for consideration by the Board. 
 
The complaint 
 
Stage 1 
The complainant raised several instances of what he perceived as bias in the BBC’s 
programming regarding a lack of coverage of horse racing, and contrasting this with that 
of other sports including “minority” sports such as rowing.  
 
The complainant felt that the BBC effectively operated a bias against what he described 
as “the Sport of Kings”, and he repeatedly complained about specific programmes which 
he said had failed to cover aspects of horse racing adequately. 
 
BBC Audience Services responded to the complaints, explaining that decisions on what 
sports to cover and in how much detail was essentially a judgement call for editorial staff. 
BBC Audience Services appreciated that the complainant may not be content with these 
decisions, and it said that the complainant’s views would be added to the audience log. 
 
Stage 2 
 
The complainant escalated his complaint to the Head of News. The Head of Editorial 
Compliance and Accountability, BBC News, replied explaining that sports news is just one 
area of news which the BBC is required to deliver in order to provide comprehensive news 
coverage. The Head of Editorial Compliance & Accountability recognised that horse racing 
is an important component of the general news agenda but there is limitation on the 
duration of the sports bulletin and editorial decisions on the amount of coverage to afford 
any given sport or story must be made. The Head of Editorial Compliance and 
Accountability also pointed out that the BBC has a dedicated racing correspondent in 
Cornelius Lysaght, a dedicated website racing page, daily coverage of racing on 5 live and 
BBC Radio 4’s Today programme, plus live coverage of major races on television, radio 
and online. 
 
Appeal to the BBC Trust 
 
The complainant appealed to the BBC Trust escalating his complaint about BBC Breakfast 
News’s lack of coverage of horse racing, and contrasting this with that of other sports 
including minority sports. The complainant also provided examples of specific 
programmes which had, in the complainant’s view, failed to cover aspects of horse racing 
adequately. 
 
The Senior Editorial Strategy Adviser replied explaining her view that the BBC had 
provided a reasonable explanation of the editorial remit of Breakfast News and its sports 
desk, and had given examples of how it does provide regular coverage of horse racing as 
part of its editorial mix. The Senior Editorial Strategy Adviser also referred to the 
examples of the BBC’s coverage outlined by the Executive. 
 
The Senior Editorial Strategy Adviser said that the Royal Charter and the accompanying 
Agreement between the Secretary of State and the BBC draw a distinction between the 
role of the BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. 
She explained that “the direction of the BBC’s editorial and creative output” is specifically 
defined in the Charter (paragraph 38, (1) (b)) as a duty that is the responsibility of the 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 26 

 

Executive Board, and one in which the Trust does not get involved unless, for example, it 
relates to a breach of the BBC’s editorial standards.  
 
The Senior Editorial Strategy Adviser said that decisions relating to levels of coverage 
afforded to particular sports fall within the category of editorial and creative output and 
are the responsibility of the BBC Executive. The Senior Editorial Strategy Adviser therefore 
determined that there was no reasonable prospect of success for the appeal and it would 
not be appropriate for the appeal to proceed to the Trust for consideration. 
 
The complainant challenged the Senior Editorial Strategy Adviser’s decision not to 
proceed. He reiterated his complaint that the BBC was failing to include regular coverage 
of horse racing in its television output. 
 
The Panel’s decision 
 
The Panel was provided with the complainant’s appeal to the Trust, the response from the 
Senior Editorial Strategy Adviser and the complainant’s letter asking the Board to review 
her decision. 

The Panel agreed that the level of coverage which the BBC decided to afford to horse 
racing in its television output was an editorial and creative matter and was therefore not a 
matter for the BBC Trust. The Panel noted the complainant’s strength of feeling about 
horse racing, and that his complaint was concerned specifically with television coverage. 
The Panel considered that the information provided by the BBC regarding its coverage on 
Radio 4 and the website was relevant as it supported the BBC’s position that horse racing 
was not ignored. 
 
The Panel concluded that, while it was evident that there were people who would prefer 
greater coverage of horse racing on BBC television, this was not a matter which fell within 
the Trust’s remit to consider on appeal. 
 

The Panel therefore decided that this appeal did not qualify to proceed for 

consideration. 

 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 27 

 

The decision that Alex Salmond, First Minister of Scotland, should not appear 

as part of coverage of the Six Nations Rugby Match between Scotland and 

England (the Calcutta Cup) broadcast on 4 February 2012 

 
Two complainants appealed to the Complaints and Appeals Board (CAB) following the 
decision of the BBC Trust’s Head of Editorial Standards that their appeals, which had been 
consolidated, did not qualify to proceed for consideration by the Board. 
 
The Complaints 
 
Complaints to the Executive 
 
Complainants wrote to the BBC regarding the decision of the BBC that Alex Salmond, First 
Minister of Scotland, should not appear as part of coverage of the Six Nations Rugby 
match between Scotland and England (the Calcutta Cup) broadcast on 4 February 2012. 
The BBC received a total of 115 complaints regarding this issue.  
 
Executive response 
 
The BBC Executive posted a response from the Director-General on the BBC’s Complaints 
website on 8 February 2012, and this was provided by email to complainants.  The 
response read as follows: 
 

“Whenever politicians of any party ask to go on non-political BBC programmes, as 
was the case with the First Minister’s office before Saturday’s Calcutta Cup match 
(or, on other occasions, when such programmes decide they want themselves to 
invite politicians) there is an obligation under the BBC’s Editorial Guidelines to 
consult the Chief Political Adviser (CPA) for advice before a decision is taken.  This 
is to ensure that all parties are treated with due impartiality and that one 
particular party does not receive undue prominence, or indeed that a party does 
not receive too little coverage in comparison to others.   
  
In advising programme-makers about whether such appearances are appropriate, 
the CPA has to take account of the political context at the time.  It is part of the 
BBC’s normal editorial process in its task of ensuring that political impartiality is 
achieved across all its output.   
  
On this occasion, having been approached by the First Minister’s office, BBC Sport 
asked for advice and with the full agreement of both the Head of TV Sport and the 
Director of BBC Scotland, the judgment was made that the Scotland-England 
match was not an appropriate setting in which to give one single political leader 
that level of prominence.  The topicality of the current political debate over the 
future relationship of Scotland with the rest of the UK – and with England in 
particular – was one of the factors taken into account.   
  
A similar suggestion that the First Minister might take part in BBC Radio Scotland’s 
rugby coverage had already been declined.  Radio Five Live also turned down the 
offer of an interview with the First Minister following advice from the CPA. 
  
The key factor, in advising on such occasions, is the importance of ensuring that 
other political parties have the opportunity to receive coverage of appropriate 
prominence over a reasonable timescale.  That timescale can be affected by the 
proximity of elections, when such appearances would certainly not normally be 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 28 

 

appropriate.  
  
Given the singularity and high profile of the Calcutta Cup match, as well as the 
fact that it is now less than two months away from the election period before local 
government elections throughout Scotland, it was clear that leading politicians 
from other parties in Scotland would not have been able to enjoy coverage of 
appropriate prominence in the circumstances.   
  
I am satisfied that the judgment made on this occasion by BBC Sport and BBC 
Scotland, acting on the CPA’s advice, was consistent with similar editorial 
judgments which are regularly taken in relation to other political parties and other 
political leaders by programmes across the BBC.” 

 
Appeals to the BBC Trust 
 
A number of complainants escalated their complaint to the BBC Trust. On appeal 
complainants said: 
 
 they were not happy with the BBC response to their complaint 

 the decision making of the Chief Advisor, Politics, was questionable and the BBC 
production team had been happy for the programme to go ahead 

 the decision showed political bias (anti Scottish National Party) or anti-Scottish bias 
 the BBC is inconsistent in its application of impartiality rules (in that Prime Minister 

David Cameron will be featured on BBC output talking about the Olympics for 
example)  

 this was a light-hearted, non-political programme 
 the First Minister had assured the BBC no political or constitutional points would be 

raised and the BBC had already agreed this 

 the First Minister was not treated with the respect his office deserves 
 the BBC has provided a different account of the decision to the Scottish Government 
 
The Trust’s Head of Editorial Standards replied to the complainants, explaining that the 
Trust did not adjudicate on every appeal that was brought to it, and part of her role was 
to check that appeals qualify for consideration by the Trust (or one of its complaints 
committees) under the Complaints Framework.  The Head of Editorial Standards explained 
that the Trust had received a number of appeals on this matter which raised the same 
substantive issues and that she had read each appeal and considered their respective 
merits individually in deciding whether each qualified for consideration by the Trust.  The 
appeals had been consolidated in order to ensure administrative and cost efficiency and 
she considered that the appeals did not have a reasonable prospect of success and should 
not proceed to the Trust’s CAB. 
 
The Head of Editorial Standards explained that the Royal Charter and the accompanying 
Agreement between the Secretary of State and the BBC drew a critical distinction 
between the role of the BBC Trust and that of the BBC Executive Board, led by the 
Director-General.  She explained that decisions relating to who to include in programmes 
fell within the category of decisions relating to editorial and creative output and were the 
responsibility of the BBC Executive.  This was the basis of her decision that there was no 
reasonable prospect of success for the appeals and it was not appropriate that they 
should proceed to the Trust for consideration. 
 
However, the Head of Editorial Standards also went on to address the points raised on 
appeal individually. 
 
Regarding the complainants’ dissatisfaction with the BBC response, the Head of Editorial 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 29 

 

Standards confirmed that the BBC’s complaints framework set out that: 
 

“5.2 (c) If a large number of complainants complain about a specific action, the 
BBC’s Executive may compile a summary of the range of issues raised by the 
complaints. The complaints will then be considered together across the full range 
of issues identified.” 

 
The BBC Executive in this case received 116 complaints by 12 February, and she therefore 
believed they acted correctly and proportionately in publishing a public statement on the 
BBC complaints website and providing this to complainants.  
 
Regarding the decision-making of the BBC and allegations of anti-Scottish bias and 
inconsistent decision making, the Head of Editorial Standards explained the course of 
events.  She said that the office of the First Minister had offered the First Minister for 
interview as part of the BBC’s pre-match coverage of this Six Nations Rugby Match in a 
telephone call to the Editor of TV Sport on Thursday 2 February.  Following further 
contact from the First Minster’s office by email assuring that political and constitutional 
points would not be raised, Mr Salmond was provisionally booked by email. However the 
email, whilst setting out the time, place and content for the appearance, also made clear 
that a referral would be made to BBC Editorial Policy.  
 

“I’ve been having a little think and I’d like to ask if the First Minister would take 
part in our six nations challenge [practical detail] I think this would be a great way 
of us involving the First Minister in the BBC’s TV coverage. We’d be doing this live 
in the West Car Park, it would be live around 1.45. Happy to discuss any of this. I 
am currently checking this out with our editorial policy team but we don’t 
anticipate any problems.” 

 
This was in accordance with the BBC’s Editorial Guidelines on Impartiality, as follows: 
 
4.3.3  Any proposal to invite a politician to be a guest on a programme or area of 

content where to do so is the exception rather than the rule, must be 
referred to Chief Adviser Politics. (repeated in 10.4.5) 

 
10.4.6:  Except for brief news interviews gathered on the day without pre-

arrangement any proposal to interview or profile any of the main party 
leaders in the UK must be referred in advance to Chief Adviser Politics. 
Similarly offers of interviews from the parties must be referred before they 
are accepted.  

 
4.4.24:  Special considerations apply during the campaigns for elections and 

referendums and in some cases the period running up to campaigns will 
involve greater sensitivity with regard to due impartiality in all output 
genres,. Chief Adviser Politics will offer specific advice.  

 
The Head of Editorial Standards confirmed that a referral to Editorial Policy did not 
amount to bias but was mandatory in these cases. 
 
The Head of Editorial Standards quoted from the BBC Executive’s response, which gave 
an account of the BBC’s decision.  Whilst she understood that there had been concerns 
about whether the two accounts matched, it seemed to her that any apparent 
discrepancies appeared on closer examination to be the same events told from the two 
different perspectives: that of the First Minster’s office and that of the BBC.  For example, 
she noted that the First Minister’s office had said that Mr Salmond was invited to appear 
on the programme and the BBC had said that the First Minister’s office approached the 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 30 

 

BBC. Both appeared to be correct. The First Minster’s office approached the BBC and 
offered him for interview. He was then provisionally booked to appear on the pre-match 
programme but the offer was conditional on taking advice for BBC Editorial Policy.  All 
individuals appeared to have been acting in good faith. It seemed that the attempt by 
BBC sport to ensure that in a short timescale practical arrangements would be possible 
and the positive wording of the email meant that the First Minister’s office gained the 
impression that the appearance would be confirmed.  
 
The Head of Editorial Standards noted that there still remained concern that the Chief 
Adviser, Politics had not spoken to the Director of BBC Scotland despite the fact that the 
BBC confirmed in its response that the Director of BBC Scotland had been contacted by 
the Chief Adviser, Politics.  However, the Head of Editorial Standards said she had spoken 
to both the Chief Adviser, Politics and to the Director of BBC Scotland and both confirmed 
that the Chief Adviser, Politics spoke to the Director of BBC Scotland on Friday 3 February 
in the morning.  
 
Turning to the actual decision of the Chief Adviser Politics, the Head of Editorial Standards 
appreciated that complainants considered that this amounted to bias against Scotland or 
was disrespectful to Mr Salmond. However in her view:  
  

a) It was a reasonable decision of the Chief Adviser, Politics that there was a risk to 
the impartiality of the BBC by the appearance of Mr Salmond and of no other 
leading Scottish politician in this programme even if politics was not to be 
discussed.  She took this view given: firstly the context of the programme – 
comments on the England-Scotland Rugby match – this had a particular resonance 
in the current political climate even though politics were not to be discussed and it 
was to one complainant a light hearted programme; secondly the recent high 
profile news stories in January about the offer by the UK Government to legislate 
to give the Scottish Parliament power to hold a referendum with conditions and 
the decision by the Scottish government to decline the offer and announce that it 
would hold a referendum in 2014 on the issue of independence; thirdly the 
consultations regarding the referendums (UK Government 11 January to 9 March 
and Scottish Government 25 January to 11 May);  and fourthly the upcoming 
Scottish elections.  She noted some complainants had pointed out that those 
elections were to take place in May. However the BBC was correctly alert to the 
risk of possible bias with regard to pre-election coverage in the months leading up 
to the official election period at the end of March where the BBC was required by 
law to publish and abide by a code to ensure impartiality in election coverage.   
 

b) The omission of Mr Salmond discussing the upcoming match did not make the 
programme that was broadcast biased.   

 
Some complainants had said that the BBC would act differently by, for example, allowing 
Prime Minister David Cameron or London Mayor Boris Johnson to appear on programming 
about the Olympics.  The Head of Editorial Standards noted that the BBC had previously 
delayed a scheduled documentary (Who Do You Think You Are?) about Boris Johnson 
which was due to be broadcast eight months before the London Mayoral election in 2008 
and it was not broadcast until after polling day. She said that all cases must be judged on 
their own merits and that it was not disrespectful for the BBC to decide not to include a 
politician in a broadcast programme on the basis that the BBC considers it must take this 
action in order for the BBC to comply with its Editorial Guidelines. 
 
Two complainants requested that the Trustees review the Head of Editorial Standards’ 
decision not to proceed with the appeals.  They raised the following points: 
 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 31 

 

 that the Head of Editorial Standards had not addressed allegations regarding an 
apparent lack of impartiality by the Executive or its employees in the exercise of 
their functions.  The issue was not whether the programme was biased, but 
whether there was the appearance of the absence of impartiality in the making of 
the decision.  It was noted that the First Minister of Wales appeared as a rugby 
pundit without any such ban as occurred regarding the Calcutta Cup.   
 

 that the Executive’s public statement had failed to address matters raised by some 
complainants, and thus did not cover the “full range” of issues identified (in 
contravention with article 5.2 (c) of the BBC’s complaints framework).  It was 
simply a blanket response. 

 
 that the reasons given by the Executive at the time were not consistent with the 

way that programme was subsequently handled nor with the BBC’s track record.  
If the BBC were so sensitive about the current constitutional debate they should 
not have permitted individual broadcasters to present “a spurious version of 
history which referred to a preservation of the very Union that the BBC were 
supposed to be at pains to be avoiding any reference to on that occasion.” 

 
 that the Head of Editorial Standards had not addressed examples one complainant 

had provided of other non-political programmes where the BBC had not been 
“evenhanded” in dealing with the topic of the Union. 
 

 if the BBC were being sensitive about the current constitutional debate, why did 
the programme not steer clear of the topic rather than allowing John Inverdale to 
present a “version of history which referred to a preservation of the very Union 
that the BBC were supposed to be at pains to be avoiding any reference to on that 
occasion”? 

 
The Panel’s decision 
 
The Panel was provided with the decision of the Head of Editorial Standards and the 
complainants’ letters asking the Trustees to review the Head of Editorial Standards’ 
decision. 
 
The Panel noted that one of the two complainants who had responded to the Head of 
Editorial Standards’ decision had said that his complaint was not that the BBC had 
excluded Mr Salmond but that the reasons for excluding him had not been applied 
consistently to the rest of the programme and to other “non-political programmes where 
the BBC had not been “evenhanded” in dealing with the topic of the Union”. The Panel 
noted that these were points which the Executive had not responded to.  
 
The Panel was informed that these points had been sent to the Executive for an initial 
response.  The Panel agreed that any appeal against the Executive’s response to these 
points should be considered as the basis for a new appeal request separate from the issue 
under consideration in this consolidated appeal request. 
 
The Panel noted that the Trust’s Head of Editorial Standards had explained that the 
direction of the BBC’s editorial and creative output is the responsibility of the Executive 
Board, and one in which the Trust does not normally get involved. The Panel agreed that 
decisions relating to who to include in programmes fell within the category of decisions 
relating to editorial and creative output and were the responsibility of the BBC Executive.   
 
The Panel also agreed with the Head of Editorial Standards that any apparent 



General Appeals Findings/Appeals to the Trust considered by the Complaints and 

Appeals Board 
 

September 2012 issued October 2012 32 

 

discrepancies between the two accounts of events appeared to be the same events told 
from the two different perspectives and that all individuals appeared to have been acting 
in good faith.  They also agreed that there was no evidence that the actual decision of the 
Chief Adviser Politics amounted to bias against Scotland or was disrespectful to Mr 
Salmond. The appearances of other politicians in other sports content were separate 
matters and each case should be considered separately on its facts. On examination of 
the facts in this case there was no evidence of a lack of impartiality by the BBC Executive 
or its employees as they exercised their functions. The Panel agreed that there was no 
reasonable prospect of success for the appeal and it should not proceed to the Trust for 
consideration. 
 
The Panel noted the complainant’s argument that the Executive’s public statement was a 
blanket response which did not cover specific points that he had made in his complaint. 
The Panel noted that by 12 February the BBC had received 116 complaints on this issue. 
The Panel noted that the Director-General’s statement covered the general point made by 
complainants regarding the consistency of the BBC’s decision in this case. The Panel 
agreed that in order to cover the “full range” of issues it was not necessary to provide a 
specific response to each individual argument made by complainants who were making 
the same general point. The Panel was satisfied that there was not a reasonable prospect 
of success for an appeal on the grounds that the handling of the complaint had not been 
in accordance with the published complaints procedure. 
 
Finally, the Panel noted comments from one complainant that he felt he had been 
required to communicate with the BBC by post prior to appealing to the Trust, which he 
considered to constitute “potential discrimination against people on the basis of age or 
disability.”  The Panel noted that complainants were not required to communicate with 
the BBC by post and could communicate by email or telephone if preferred.  It was noted 
that this would be made clearer under the new complaints framework procedure, which 
was due to be published later in the month. 
 
The Panel therefore agreed that the consolidated appeal did not qualify to 
proceed for consideration. 

 


