
Arledge -Welch talks roil news waters 
Opinions are divided over propriety of ABC news chief giving advice to 
GE chairman on how to fix problems at NBC News in wake of 'Dateline' fiasco 

By Steve McClellan 

ABC's Roone Arledge giving ad- 
vice to GE's Jack Welch on 
how the NBC News division 

might right its course? That was the 
word last week, confirmed by execu- 
tives with knowledge of the talks, and 
some executives, including those 
among the affiliate ranks, saw a bla- 
tant conflict of interest. 

While it's generally acknowledged 
that media relationships are becoming 
increasingly incestuous, some network 
and affiliate news executives took ex- 
ception to the notion of Arledge offer- 
ing free advice to an arch -competitor. 

Some of the rancor expressed last 
week stemmed from the fact that Ar- 
ledge still has two years to run on his 
contract as president of ABC News 
and is negotiating for an extension. 
"If I were Dan Burke and paying 
Roone a couple of million a year to 
run my news division, I don't think I'd 
want him giving advice to the compe- 
tition about what to do," said one 
network news executive. 

Other network officials agreed. 
"It's a clear -cut conflict of interest," 
said one such official. Several ABC 
affiliates offered similar sentiments. 
"Maybe Roone thinks every affiliate 
in the country is clobbering NBC 
News and he can afford some largess 
toward his friends at GE," said an 
ABC affiliate general manager in a 

market where World News Tonight is 
far from the lead in the network eve- 
ning news race. 

But others took the situation less 
seriously. "Is it technically a conflict 
of interest? I suppose you can make 
that argument. And anybody who 
doesn't think that kind of conflict 
doesn't go on all the time in this busi- 
ness doesn't get it." 

Another executive close to Welch 
said the GE chairman has known Ar- 
ledge socially for many years. 
"Roone offering advice to Jack? 
That's honor among thieves," he said. 

The meeting with Arledge was said 
to have taken place two weeks ago. 
NBC News has been buffeted by the 
Dateline -GM scandal and the ensuing 
departure of division president Mi- 

Arledge meeting with GE's Jack Welch 
evokes conflict of interest complaints 

chael Gartner. An independent investi- 
gation, commissioned by NBC follow- 
ing the Dateline affair, is due to be 
released this week. 

In addition to seeking his advice, 
sources said Welch asked of Arledge's 
interest in coming to NBC for a post at 

news or perhaps some higher corpo- 
rate role. But Arledge was just one of 
several new names to pop up as a 

potential candidate for the NBC News 
job. Others included CNN President 
Tom Johnson, ABC's Ted Koppel and 
Jerry Nachman, former publisher of 
The New York Post. But one NBC 
insider said that "there's been a lot of 
thinking out loud on this subject" and 
that just about every prominent execu- 
tive in TV news has been considered. 

Ironically, the Arledge -Welch 
meeting was reported the same week 
that another conflict of interest involv- 
ing the two networks came to light - 
the fact that Don Ohlmeyer, president, 
NBC West Coast, was still set to di- 
rect ABC's coverage of the Indianapo- 
lis 500 car race on May 30. The Indy 
coverage is produced by Ohlmeyer 
Communications Co., and Ohlmeyer's 
role was set well before his appoint- 
ment at NBC was made last month. 
That problem was solved last week 
when EPSN acquired OCC's sports 
programing division (see page 24). 

Times Mirror set to sell four TV's 
Imes Mirror Co. may be getting out of the broadcasting business as 
early as this week. 

The Los Angeles -based multimedia company is set to announce a deal 
to sell its four network affiliates to Argyle Communications, a partnership 
formed by former Harte -Hanks CEO Robert Marbut and former LIN 
Broadcasting executive Blake Byrne, according to industry sources. 

The stations: KDFW -TV Dallas; KTBC -TV Austin, Tex.; Krvl(rv) St. Louis, 
and WVTM -TV Birmingham, Ala. 

A purchase price, according to industry analysts familiar with the 
stations, could reach as high as $400 million. 

The Dallas station, with an estimated cash flow of $27 million, would 
probably bring in at least half, if not more, of the purchase price. The St. 
Louis station may be worth upwards of $100 million. 

According to Times Mirror's 1991 annual report, broadcast television 
revenues for 1991 for the four stations fell 10% to $94.2 million and 
operating profit dropped 34% to $22.1 million because of lower revenue. 
The operating profit margin was also much lower than the 31.9% in 1990. 

Both Marbut and Byrne have track records in the Dallas market. Marbut 
took control of San Antonio -based Harte- Hanks' TV stations in the 
1970's, and built them into a solid group, according to brokers. Byrne is a 
former president of LIN's KxAS -Tv Fort Worth. 

Times Mirror, which also owns newspapers and cable systems, de- 
clined to comment on the report and Byrne and Marbut did not return calls 
late last week. -1F 

Broadcasting & Cable Mar 22 1993 7 




