lating effect on ABC’s ability to serve
the public nationally, particularly in the
socially vital areas of news and public
affairs.” But the commission said the
examiner had “too strongly” emphasized
the impact of ABC's predicted losses of
prime-time homes and of revenues,

The examiner had concluded that ABC
would lose 29,000 prime-time homes with
a consequent revenue loss of $900,000.
But the commission said that estimate
was based on a UHF conversion rate of
66%, when more recent ARB reports
(November 1969 and February-March
1970) put the conversion rate as high
as 84%, which could be translated into
a loss to ABC of 22,500 prime-time
homes and a loss of $687,500 in revenue.

The loss of 22,500 prime-time homes
in San Diego, out of the network’s na-
tional average delivery of 12,960,000
prime-time homes, the commission said,
“is minimal, constituting only about two
tenths of 1% of ABC's national televi-
sion audience.”

The examiner had found that the UHF
conversion rate was the overriding argu-
ment against a transfer of ABC’s affilia-
tion. Absent that, he found arguments in
favor of the shift lo a U.S, facility.

The examiner had concluded that
KCST-TV's coverage of area and popula-
tion exceeded that of XETv, and that it
could provide an effective signal to the
San Diego area for ABC programing,
that ABC programs could be made
available to almost as many homes
through xcsT-Tv as through the Mexican
station, and that, because of XETV’s pro-
graming practices and lack of local facili-
ties, an ABC affiliate in San Diego would
better serve the community.

The commission also held that the
examiner erred when he held that there
was insufficient evidence to conclude that
a grant of ABC’s application would ad-
versely affect the competitive relationship
between the UHF and VHF stations in
the market, The commission said that a
grant would adversely affect VHF-UHF
competition in the market, and converse-
ly, that UHF television would be strength-
ened if ABC affiliated with KcsT-TV.

XETV had questioned the commission’s
authority, under the Communications
Act, to pass on what XETv says is es-
sentially a network-affiliation matter. The
commission said its reading of the legis-
lative history of the section of the act
related to transmission to a foreign coun-
try for broadcast into the U.S. supports
its position that such activity must be
subjected to a public-interest test.

The commission gave ABC until mid-
night July 31 to terminate its affiliation
with XETv, However, if rehearing or judi-
cial review is sought, ABC’s authority
will run until 30 days after final disposi-
tion of the litigation.

Lo T
Closing fast

The parties to a broadcast-station sale
that the Justice Department two weeks
ago sought to block had consummated
the transaction about two weeks earlier,

it was learned last week.
However, FCC officials said that the

owners of KJCF(aM) Festus, Mo., and its
purchasers, James W. Higgins and Harold
L. Wright, closed the sale on May 12 “at
their own peril.”

The commission approved the $325,000
transaction on April 19, but has 90 days
from that date to reconsider its action.

Justice urged the commission to stay
the closing (which the contract said was
scheduled for May 30) and to reconsider
its approval, on grounds that the sale
would have serious anticompetitive con-
sequences. The station is the only broad-
cast outlet in Festus, and Mr. Wright is
principal owner and editor and publisher
of the town’s only daily newspaper,

Changing Hands

Announced

The following sales of broadcast stations
were reported last week, subject to FCC
approval:

® KrFoGg(FM) San Francisco and wJiB-
(FM) Boston: Sold by Kaiser Broadcast-
ing Co. and Kaiser-Globe Broadcasting
Co., respectively, to General Electric
Broadcasting for $1.4 million for kFoG
and $3.6 million for wJiB (see page 40).

® KorN-Tv Mitchell, S.D.: Sold by Ray-
mond V. Eppel and others to Channel 7
inc. for $875,000, including a $100,000
covenant not to compete, Channel 7 Inc,
ts controlled by the Buford family, which
also has majority interest in KLTV(TV)
Tyler, and KTRE-Tv Lufkin, both Texas,

as well as a CATV system serving Bed-
ford and Oolitic, both Indiana. Mrs.
Lucille Ross Buford is president of Chan-
nel 7. Korn-Tv (ch. 5) is an ABC-TV
affiliate operating with 100 kw visual,
11.5 kw aural and an antenna 1,511 feet
above average terrain.

* WrtBO(AM)-WKGO(FM) Cumberland,
Md.: Sold by Arthur W. German to David
B. Welborne for $350,000. Mr. Welborne
has interest in wnca(am) Siler City,
N.C,, and wyTr(aMm) Danville, Va.
WTBo operates full time on 1450 khz
with 1 kw day and 250 w night. WkGo
is on 106.1 mhz with 4 kw and an an-
tenna 1,403 feet above average terrain.
Broker: Blackburn & Co.

Approved

The following transfer of station owner-
ship was approved by the FCC last week
(for other FCC activities see “For the
Record,” page 59).

® WBYS-AM-FM Canton, Ill.: 31.9% inter-
est sold by the co-trustees of the Harriett
B. Winsor Testamentary Trust (John
Barrow Winsor, Commercial Bank of
Peoria and Richard C. Kavanaugh) to
Charles E. Wright for $153,000. Mr.
Wright, general manager of the stations,
assumes 100% interest in WBYS-AM-FM.
He had held approximately 49% of Ful-
ton County Broadcasting Co., the lic-
ensee, prior to the transaction. WBYS(AM)
operates daytime on 1560 khz with 250
w. WBYS-FM is on 98,3 mhz with 3 kw
and an antenna 365 feet above average
terrain.

AMERICA'S MOST
EXPERIENCED MEDIA
BROKERS

FOR SALE

MIDWEST —Price $300,000—Down Payment $75,000.

FULLTIME

Transmitter site real estate included. Station
needs broadcast oriented ownership.

Contact Richard A. Shaheen in our Chicago office.

AINGTOMN, D.C, |

ot
!??fzz‘ﬁ?f'}? y.

DALLAS ¥
SAN FRANCISCO 1

BROKERS OF RADID, TV, CATV & NEWSPAPER PROPERTIES [ APPRAISALS | FINANCING

Broadcasting June §
37




