
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Investigation into 
 

 “A Year with the Queen” 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

STRICTLY PRIVATE AND CONFIDENTIAL 

 1



Introduction 
 
The terms of reference for this Inquiry, set out by the Director General, 
are:  
 
To seek to establish a full understanding of the events surrounding the 
publication by the BBC at a press launch for the BBC One Autumn 
season of misleading footage relating to Her Majesty the Queen.   
 
In order to do so, we would expect the inquiry to review, consider, and 
where appropriate to make recommendations around the following: 
 

1. BBC editorial standards, compliance, systems and enforcement in 
relation to independent TV suppliers to the BBC 

 
2. BBC systems and controls in relation to publicity materials 
 
3. BBC commissioning, editorial supervision and control of  A Year 

with the Queen  
 
4. Events surrounding the preparation of the promotional material 

published, to include: 
 

• The role of the BBC and its staff 
• The role of RDF and its staff 
• The role of Red Bee and its staff  
• The exposure of the material in advance of its publication by 

the BBC at the BBC One Season Launch 
 

5. Events following the publication of the promotional material, to 
include: 

 
• The relationship between different parts of the BBC, 

information flows and decision-making 
• The publication of an apology by the BBC 
• The management of promotional material subsequent to the 

press launch showing 
 

6. The relationship with the Palace throughout  
 
  
 

 2



 
Process. 
 
I have interviewed relevant individuals from the BBC, Red Bee and RDF. 
All interviews were conducted by me supported by Andrew Bell of the 
BBC Editorial Complaints Unit. A note of each interview was taken and 
shown to interviewees for their comments or additions.  I also had 
informal talks with several independent production companies about the 
general practice of commissioning and editorial oversight by different 
broadcasters. We had access to preliminary reports carried out in the BBC 
and RDF, to e-mail trails, relevant contracts, guidelines and job 
descriptions. 
 
This report considers two chief questions: 
 

How did footage of Her Majesty the Queen which appeared to 
show her walking out of a formal photography sitting come to be 
shown at a BBC1 press launch? 
 
Why did the BBC wait so long to correct the story and issue an 
apology? 

 
Findings 
 
It is worth emphasising that I do not believe that anyone consciously set 
out to defame or misrepresent the Queen in the tape which was prepared 
for the BBC One season launch. Nor was there ever a possibility that the 
misleading sequence could have been included in the finished 
documentary to be broadcast by the BBC.  
 
That said, the incident reveals misjudgements, poor practice and 
ineffective systems as well, of course, as the usual helping of bad luck 
that often accompanies such sorry affairs.  
 
The Launch 
 
*A fuse was inexcusably lit when RDF edited footage of the Queen in a 
cavalier fashion for a promotional tape which the company intended 
showing to co-investors at a sales convention in Cannes earlier in the 
year.  The edit made it appear that the Queen walked out of photo shoot, 
when she did not.   
 

 3



*RDF sent this tape with other footage for use in the BBC launch tape 
without checking it. 
 
*Red Bee Media which compiled the launch tape for the BBC did not 
show their work to RDF in spite of being asked several times.  
 
*The BBC signing off procedures for the launch tape did not include it 
being checked by anyone working on the series. 
 
*The idea that the Queen had “stormed off” first emerged in an e-mail 
from the BBC executive producer reporting a briefing he received from 
RDF. This note went to the channel controller and the RDF executive 
producer; the RDF executive producer never challenged it.  
 
*The RDF-supplied material in the launch tape appeared to corroborate 
this error and the channel controller pointed it up at the event. 
 
*No-one in the channel team spotted the news potential of what the tape 
appeared to show. 
 
*The BBC devolved too much of the relationship with Buckingham 
Palace to the independent producer. 
 
The Aftermath 
 
* Those handling the issue were slow to appreciate the magnitude and 
import of the mistake and consequent press story and failed to involve 
enough people swiftly enough.  
 
*The decision, taken with the Buckingham Palace press office, to delay a 
correcting statement until the following morning was a mistake by the 
BBC. 
 
* RDF’s realisation that their mis-edited footage was the cause of the 
problem was either not passed clearly enough or not passed at all to the 
BBC, which became aware of it from its own inquiries the following 
afternoon. 
  
* Communications within and between BBC Vision and BBC MC&A 
failed as wrong assumptions were made about what was known by whom.  
 
* Throughout the morning on the day after the launch, BBC News was 
running with a story that two or three senior BBC staff had known since 

 4



the previous evening was wrong.   It took too long to for anyone to 
address this and to ask, “How did this happen in the first place?”  

 
Narrative 
 
The BBC One Press Launch 
 
A Year with the Queen is a five part documentary series which, 
according to the BBC press handout, has:  
 

…remarkable behind the scenes access, this momentous series 
reveals how the Monarchy impacts on so many aspects of British 
Life.  Never before have television cameras been allowed to 
observe so comprehensively the working life of Her Majesty The 
Queen and other members of the Royal Family… 

 
It is produced by RDF Media in conjunction with History Television 
International, a partnership which produced the three part series The 
Queen’s Castle about Windsor shown in 2005.  It was the success of this 
earlier series, the access it achieved and the relationship built up with the 
Royal Household during the making of it that enabled A Year with the 
Queen to be commissioned by the BBC in March 2006. 
 
The BBC’s executive producer on A Year With The Queen is highly 
experienced and had been RDF’s executive producer on The Queen’s 
Castle. He thus had a good knowledge of the production team and the 
issues involved in filming the Royal Household. 
 
 
1. “It made more sense.” 
 
RDF prepared a tape of extracts from A Year with the Queen to take to 
MIP, the television marketing convention held in Cannes in April 2007.  
RDF says that the purpose of this eleven-minute tape was to provide three 
co-investor companies with a taste of the material being gathered and to 
show it to a fourth, potential, investor.  Although RDF says that only 
these four broadcasters ever saw this tape it was the material they chose 
to take to the main television market. 
 
This tape was compiled in the absence of the director/cameraman.  The 
assembly was shown to RDF’s Chief Creative Officer who made several 
changes, one of which was to alter the order of the four shots from the 

 5



sequence showing Annie Leibovitz photographing the Queen.  The Chief 
Creative Officer knew that in doing this, the sequence shown in the 
rushes tape was being changed. 
 
A shot of the Queen striding towards the photo-shoot in which she is 
heard to say, obviously disgruntled, “I’m not changing anything…. I’ve 
had enough…” was moved from the beginning to the end of the 
sequence. (The Queen was uncharacteristically late after having to put on 
the Garter robes and was being briefed that there might have to be 
“changes later”).  This shot was now placed after the Queen responding 
to the photographer’s request that she remove the crown, to look “less 
dressy”,  by saying, “Less dressy! What do you think this is?” The clear 
impression created is that the Queen had walked out.  She did not.  In fact 
the rushes show that after her irritated response she paused, then chuckled 
and carried on with the photo shoot. 
 
RDF said that it was not clear in the original sequence why the Queen 
was in a bad mood. “It made more sense” this way, they said. 
Representatives of the company later conceded that this had been an error 
of judgement. 
 
This was a cavalier way of treating any footage, let alone of the head of 
state going about her duties. No thought was given to what the re-cut 
sequence now appeared to show.   
 
RDF initially told the BBC it had been done to make the sequence more 
exciting for potential clients. Subsequently, they withdrew this 
explanation and argued that the tape was just a taster, and that such 
compilations are often put together out of chronological order.  
 
The fact remains, however, that shots within a single sequence may have 
an important chronology. While different sequences or single shots of 
scenes may be placed kaleidoscopically in such a trail, altering or 
reversing the order of shots within a sequence may, and in this case most 
assuredly did, appear to depict something which did not happen. 

 6



2. “It’s the Queen!” 
 
Various BBC executives told us that the significance and high profile of 
this series was recognised but there is no evidence that this led to it being 
managed differently from any other observational documentary series. 
 
The BBC has a Managed Programmes Risk List that is monitored at 
senior editorial meetings in the BBC.  This list is mainly to track 
programmes that have identifiable editorial dangers such as undercover 
filming, possible defamation or issues of taste.  However, it is also 
intended to cover reputational risk to the BBC. Had this series been on 
the list it is possible extra questions might have been asked about its 
progress and editorial oversight. 
 
No-one at any level in the Vision or Marketing, Communications and 
Audiences divisions seemed to spot that a series with unprecedented 
access to the Royal Household had the potential to explode in the BBC’s 
face.  Several BBC staff interviewed referred to this in retrospect as if it 
were obvious but this awareness, if it existed, seemed not to inform the 
way that the project was handled from the outset. 
 
3. “Just a stupid oversight.” 
 
In May, Red Bee Media, the company contracted by the BBC to make the 
BBC1 launch tape, asked RDF for filmed material from the series to 
include in the tape.  The launch was to take place on Wednesday 11th 
July.  
 
RDF had only about 60 minutes of material that was in a format suitable 
for inclusion. This included the MIP compilation, which was sent to Red 
Bee along with the other suitable material. 
 
No-one at RDF thought to look at the tapes before sending them to Red 
Bee. In fact, there was other uncleared footage on the MIP tape with the 
potential for causing displeasure at the Royal Household. “It was just a 
stupid oversight” we were told by RDF.  It did not register that the 
sequence mis-edited for MIP was being sent.  
 
4. “We resist sending material due to pressure of deadlines.” 
 
Red Bee’s clients are the MC&A division of the BBC and the channel 
controllers. Red Bee’s guidelines for the production of launch tapes make 
clear that they are answerable only to these clients who alone are 

 7



responsible for signing-off the tapes. Programme makers are excluded 
from the process as getting sign-off from fifteen or more producers can 
hold things up. “It’s a matter of principle” a Red Bee producer told us. 
 
Thus, when RDF asked in three separate e-mails (albeit cast in low key 
terms) as well as telephone calls, to see the launch tape they were fobbed 
off, even though RDF’s edit suite was only a few minutes walk away 
from Red Bee and the director/cameraman had offered to come in. 
 
Red Bee say they had no reason to question the material sent as RDF was 
a known and trusted supplier.  
 
Red Bee has to complete a compliance form for programme trails but not 
for launch tapes. 
 
5. “They have some AMAZING stuff.” 
 
On May 3rd , the RDF executive producer met the BBC executive 
producer to discuss scheduling and the number and duration of 
programmes. He also gave an update on the filming. Recollections of this 
meeting differ.  
 
The RDF executive says he had his portable DVD player with him and 
thinks, though he is not certain, that he showed the MIP tape at the 
meeting. The BBC executive is certain that he did not. 
 
The BBC executive producer made detailed notes of the meeting and 
within 30 minutes of it ending, he sent an e-mail to the channel controller 
and others. It said:  
 

I think they have some AMAZING stuff, both in the can, and 
planned, especially in America for the State Visit. Sequences in the 
can include HMQ provoked into a huge fit of pique by 
photographer Annie Leibovitz and storming out of room… 
 

He copied that email with the channel controller’s response (“That sounds 
really quite exciting”) to the RDF executive who acknowledged it. He 
says its contents did not register with him although “I am aware that I 
must at least have speed read it”. He challenged nothing in the description 
of the incident. 
 
This meeting was the first time that the erroneous notion that the Queen 
walked out of the photo-shoot took hold in the BBC. The RDF executive 

 8



says that he did not mislead the BBC executive producer, but concedes 
that the BBC executive producer must have misinterpreted something he 
said, or gained the wrong impression from the MIP tape if indeed he had 
shown it to him. The BBC executive producer took detailed notes at the 
meeting, wrote the e-mail with the conversation fresh in his mind and 
copied his account to RDF.  
 
6.  Sign Off  
 
The channel controller and the head of communications for BBC1 viewed 
the launch tape three times before signing it off. Two other people from 
the channel team also saw the finished version. No one questioned what 
the sequence appeared to show. Nor did anyone grasp the potential news 
value of what they saw. 
 
Several senior people in Vision already believed that there was such a 
sequence in the series from the earlier briefing note so, as far as they were 
concerned, the tape was simply corroborating what they had been told. 
 
There was no editorial check of the tape by anyone connected with the 
programme. This was custom and practice. Only the BBC’s Controller, 
Fiction previews launch tapes for editorial approval.  
 
Even if the sequence had been authentic, questions arise as to whether the 
material should have been released at this early stage, and whether the 
Palace knew and was happy that it was being included.  
 
7.  “No need to run by Palace.”  
 
There had been a meeting of BBC publicity, RDF and the Buckingham 
Palace press office at the beginning of the year to discuss publicity 
arrangements.  It was agreed by all parties then that the RDF executive 
producer would be the main point of contact with the Palace until the 
BBC team began working on publicity for the transmission of the series 
and had been fully briefed about the content.  At the time of the launch 
that was a week away. Of the written material for the launch the RDF 
executive producer advised, “No need to run by the Palace.” 
 
The BBC publicity team did not inform Buckingham Palace about the 
launch. This was left to the RDF executive producer who did so by e-mail 
two days beforehand. The Palace assumed that any clips shown would be 
from the edited material they had already seen and knew nothing about 
the MIP tape. Nor were they aware that DVDs of the tape would be 

 9



handed out at the launch and that two thousand more were to be sent out 
afterwards. (This mass mailing was later prevented).  The RDF executive 
could not tell them about this because he had not been told. 
 
This was the first time that DVDs had been handed out at a BBC1 launch 
though it had recently been done by other channels. It was established 
practice to mail them to press contacts after the launch. The risks of how 
they might be used when handed out had not been appreciated nor had 
enough thought been given to the legal or compliance issues raised by 
this course of action. 
 
The clip from A Year with the Queen opened the launch tape but the 
information about it in the press pack was brief. A question and answer 
page dealing only with generalities had been prepared but did not find its 
way to the controller.   
 
Neither of the two publicists working on the series had seen the launch 
tape nor a single frame of the series. 
 
The guest list for the launch included the commissioning executive (who 
was unable to go as she was acting in another job) but not the BBC 
executive producer nor anyone from RDF. Neither the marketing team 
nor RDF had copied the BBC executive producer in on any of the 
requests for footage. No one with close knowledge of the programme was 
present.  
 
At the launch event the controller’s comment that the Queen was “losing 
it a bit and walking out in a huff” alerted the press, if they had not spotted 
it themselves, to the mis-edited clip. I have already discussed how this 
idea came about. 
 
8.  “A sneaky peek” 
 
It later transpired that at the end of June RDF had shown the Buckingham 
Palace press office one whole programme from the series, half of another 
programme, including the Annie Leibovitz shoot, and some other edited 
sequences.   The BBC knew nothing about these viewings.  The BBC 
executive had formal viewings of the series scheduled for the end of July. 
 
Such private viewings are of concern because they might undermine the 
BBC’s right to final editorial control over the programme. RDF says the 
viewings were to encourage the Royal Household to offer still more 

 10



access by demonstrating the quality of the edited films and that no 
changes were made as a result. 
 
It should also be said that RDF had invited the BBC executive producer 
to the cutting room to see work in progress before the Palace viewings; 
“come for a sneaky peek” he was told.  He was carrying a considerable 
workload, however, and decided to wait for the formally scheduled 
viewings.  Nevertheless, this invitation does make clear that RDF were 
not trying to conceal anything from the BBC in advance of a private 
viewing with the Palace. 
 
9 “Editorial control rests with the BBC” 
 
In both publicity and editorial matters BBC Vision and BBC MC&A 
devolved too much of the relationship with the Palace to the independent 
producer. The RDF executive producer encouraged this as he had built up 
his relationship with the Royal Household over several years and was 
understandably protective of it.    
 
However, the independent producer has a temporary relationship with 
Buckingham Palace, the BBC an important and long term one.  It is this 
that stands behind all BBC projects with or about the Royal Household.  
 
The contracts between the BBC and RDF and RDF and the Palace both 
stated that editorial control lay with the BBC. 
 
The corporation should have asserted its own position and interests more 
clearly and more forcefully. 
 
The Aftermath. 
 
1. “That’s not what happened.” 
 
The first sign that something was wrong came early in the afternoon of 
July 11th.   The series publicist spoke on the phone with the RDF 
executive producer and told him about the launch.  She mentioned the 
“storming off” and he replied that this “doesn’t sound right.” He thought 
there had been “a mistake in the editing of the launch tape.” He asked to 
see the launch tape and one was biked to him immediately, arriving at 
about 4.15pm. 
 

 11



Soon after this call the RDF executive producer was rung by the Sun 
asking for a comment on the “Queen walking out”; the reporter said he 
was at that moment showing the DVD to his boss. The RDF executive 
producer tried to explain “that’s not what happened.”  
 
Recollections differ in some important respects as to what happened 
thereafter. 
 
2. At RDF: “We both realised.” 
 
The director/cameraman of the series, working that afternoon in 
Buckingham Palace, received a phone call from a member of his team to 
say that the MIP footage with the swapped shots had apparently been 
used at the launch. He went to the Queen’s Private Secretary “to 
apologise and told him that I hadn’t seen it before the launch.”  At this 
stage he did not discuss who had been responsible for the mis-edit.  
 
At around six the director/camerman spoke to the RDF executive 
producer and “we both realised by then what a terrible mistake had been 
made sending the MIP tape along with all the other on line material.” 
 
3. At the BBC: the story is running. 
 
By 7.00pm the BBC One Channel Controller and his head of 
communications knew from further conversations with RDF that the 
order of the shots in clip was wrong and that the Sun was going to splash 
the story of the “walk out”.   
 
The Head of Communications for BBC1 spoke more than once to the 
RDF executive producer whose  main response at that stage, she recalls, 
was to emphasise the fact that they had not been allowed to see the launch 
tape in spite of asking several times.  
 
The channel controller spoke more than once to the Chief Creative 
Officer of RDF who also complained about RDF not having been able to 
see the tape.  
 
The Chief Creative Officer of RDF’s recollection of the phone 
conversations with the channel controller is that it went further: that the 
channel controller had said that Red Bee were saying that RDF had 
supplied the shots in the wrong order. “I told (the channel controller) that 
I agreed that it was very likely that we had supplied footage of the 
Leibovitz sequence in the wrong chronological order”  

 12



 
The channel controller is quite certain, however, that he was not told by 
anyone on Wednesday night that RDF might have been responsible, that 
he did not put it to the CCO of RDF, and that the CCO of RDF did not 
concede that it was RDF’s responsibility.  
   
There is, in fact, nothing in the channel controller’s behaviour over the 
next 22 hours, or in any other evidence I have seen, to suggest that he did 
know on the Wednesday evening and much to suggest he did not. 
 
If the channel controller’s recollection is accurate, it means that RDF 
waited almost twenty-four hours before admitting what they knew to be 
the case – that the the mis-edited sequence had its origin in the MIP tape, 
edited by them and provided to Red Bee. In the intervening period, the 
BBC struggled to manage the story and came under considerable critical 
fire. 
 
3. Wait “to check the temperature” 
 
Three-way conversations took place that evening about what statement 
should go out. For the BBC, the channel controller and the Head of 
Communications for BBC1 handled this, for RDF it was the Chief 
Creative Officer and the series executive producer, and for Buckingham 
Palace, the Queen’s assistant press secretary.  
 
By 9.44pm a statement had been agreed:  
 

The BBC and RDF Television, the producers of the BBC1 series ‘A 
Year with the Queen’ would like to clarify that the clips shown in 
the promotional trailer on 11 July were not intended to provide a 
full picture of what actually happened or of what will be shown in 
the final programme. 
 
This was an important photo-shoot prior to the Queen’s visit to the 
United States. In this trailer there is a sequence that implies that 
the Queen left a sitting prematurely, this was not the case and the 
actual sequence of events was misrepresented. 

 
It was agreed between the Palace press office and the BBC people - 
neither party aware of just how strongly the storm was brewing - that this 
statement should be held over until the following morning when both 
parties could “check the temperature of the story.” 
 

 13



It was naïve of the BBC team to think that the story might just blow over. 
The channel controller and his head of communications believed that it 
was up to them to handle things, were in effect “in a bubble” and 
consequently misread the mood.  The BBC press office was aware but did 
not intervene.  There was also a feeling that as the BBC had seriously 
upset the Palace it ought to heed the Palace’s wishes over the statement.   
 
Regardless of any wishes the Palace may have had the BBC should have 
asserted its own interests in setting the public record straight and issued a 
correction that evening.  
 
Those handling the situation had by now known for two and a half hours 
that the BBC had put seriously misleading footage into the public 
domain.  The footage was already running on websites, it was known to 
be on the front page of at least one tabloid and to be running in other 
national papers.  The BBC had a responsibility to correct this but did not. 
 
4.   Misunderstanding 
 
The Royal Liaison Officer who oversees relations with the Palace was not 
informed until after ten o’clock. What was needed was a crisis 
management meeting or conference call of a kind the BBC has machinery 
in place for. It was not called. 
 
Those handling the issue did not share the problem widely enough, early 
enough. Had they done so more, and possibly more experienced, heads 
would have focussed on the problem, and most likely spotted what they 
did not – that this had the capacity to be very damaging and required an 
immediate public response.   
 
The channel controller did brief his director and then sent her an e-mail  
copy of the statement but there was a misunderstanding between them 
about what the problem actually was.  The director believes the channel 
controller acted responsibly in ringing and e-mailing her, nevertheless she 
was left thinking that the issue was the way the controller had introduced 
the clip at the press launch. Certainly, she was unaware that DVDs of the 
footage had been distributed and as she did not realise that the agreed 
statement had been e-mailed to her that evening, she did not read it. She 
accepts however, that she did realise that the matter was “serious” and 
that the Palace was “very upset”.  
 
The Director-General was not alerted. He should have been. 
 

 14



5. Behind the story. 
 
The following morning the story played prominently in the papers. On the 
Today programme a Sun journalist said he understood that the shots in 
the clip had been switched.  BBC News, however, carried the story that 
the Queen had stormed out of the photo shoot throughout the morning, 
and, like other news channels, began running the offending clip. 
 
At 8.58 am the BBC’s Royal Liaison Officer, by now briefed by the BBC 
press office, e-mailed the central players to say that the BBC owed a 
private apology to the Palace for not letting it know the series was in the 
BBC One  launch and a public apology for the misleading footage. The 
Palace press office was now asking for an apology to accompany the 
statement. 
 
There was a dire need for a crisis meeting on the Thursday morning 
especially as one had not taken place the night before. The story was still 
in the hands of the BBC One team and there was still no urgent BBC 
inquiry as to how the clip came to be edited as it was.   
 
The statement agreed the previous evening eventually went out just 
before noon with the addition that:  
 

The BBC would like to apologise to both the Queen and Annie 
Leibovitz for any upset this may have caused.  
 

It ran on PA at 11.54am and on BBC News Online at 12.11pm  
 
It is hard to see how the channel controller would have been satisfied 
with the statement not mentioning that RDF had been responsible for the 
mis-edit, if he had been told the previous evening, as RDF’s Chief 
Creative Officer claims, that RDF were in fact responsible.  In any event, 
RDF had been involved in the final drafting of the statement and apology 
on Thursday morning and had a clear  opportunity at this point to put the 
record straight. They did not.  
 
An internal e-mail to recall the press packs had gone out at 9.51am, many 
hours after the BBC press and marketing staff knew the packs carried the 
misleading clip.  
 
Shortly before noon the channel controller asked BBC News to stop 
running the clip.  Pictures had already been taken down from the BBC 
picture publicity website, but when the apology was released, the footage 

 15



itself became the subject of the story and continued to be carried in 
bulletins and on News24. Eventually, after consultations with the Deputy 
Director General, it was decided that the clip could be used until midnight 
as part of the coverage of the day’s news but not afterwards.    
 
6. Finding out 
 
Throughout Thursday, there were serious failings in communication 
within and between BBC Vision and BBC MC&A as wrong assumptions 
were made about what was known by whom. The Director of Vision was 
not briefed in the morning on the press coverage but even given the 
information she did have, she displayed a lack of curiosity in not getting 
to the bottom of what exactly the BBC was apologising to the Queen for.  
As it was she was still not aware that the shots in the clip had been shown 
in the wrong order when she gave an interview to The Guardian early on 
Thursday afternoon referring to “a compression” of material being the 
problem.  
 
It was not till just after 1pm, at almost exactly the same time that the 
channel controller asked his team to find out about the order of the clips 
delivered by RDF to Red Bee, that the Royal Liaison Officer e-mailed the 
BBC1 team to say the Queen’s private secretary was asking whether it 
was RDF or the BBC who made the mis-edit. The Head of BBC One 
Communications replied, “I am finding out this piece of information right 
now.” 
 
RDF say that by late morning they had been able to check the material 
that they had sent to Red Bee and ascertained that that they had sent no 
other version of the Annie Leibovitz sequence which might, at least, have 
alerted Red Bee to a possible problem with the sequence. Even if this had 
been the case, however, it would not have affected the basic issue that it 
was RDF and not Red Bee which was responsible for the misleading edit. 
 
At the BBC it was not till a little after 3.30 that Red Bee reported 
definitively, after checking the tapes, that they had taken a direct lift from 
the tape supplied by RDF.  
 
By chance the BBC One channel controller had a previously arranged 
business meeting with RDF at 4pm. He had been told minutes before by 
e-mail that the BBC knew that the mis-edit was RDF’s and had replied, “I 
am about to meet RDF and will tell them this”.  
 

 16



Recollections of the meeting differ. The channel controller recalls that he 
put it to RDF that they were in fact responsible for the mis-edit and that 
the reply from RDF’s Chief Creative Officer was something like, “So it 
appears.” The meeting then went ahead.  
 
The Chief Creative Officer of RDF, however, remembers it differently; 
that it was “not news” to the controller at that meeting that RDF was 
responsible for the mis-edit. It was simply a confirmation of something 
already disclosed.  
 
After that meeting the Director of Vision took the lead in a conference 
call drawing up a new statement in consultation with RDF to put this new 
information into the public domain, hopefully in BBC One’s 6 o’clock 
news bulletin. The statement was e-mailed to the BBC from RDF one 
minute before the bulletin began and ended up being reported in an 
inaccurate form. The statement said: 
 

The BBC and RDF Media, the independent producers of A Year 
with the Queen, want to clarify further the process by which two 
scenes in the sequence featuring the Queen and Annie Leibovitz 
were edited in the wrong order. 
 
The extracts shown from A Year with the Queen were supplied by 
RDF, who had made an early assembly of the footage several 
months ago.  This assembly was never intended to be seen by the 
public or the press.  Unfortunately, this assembly was given in 
error to the BBC personnel who were preparing the BBC1 autumn 
launch tape. RDF did not have an opportunity to review the 
autumn launch tape, but would like to apologise to the Queen and 
Annie Leibovitz for this error. 
 
Peter Fincham, Controller BBC 1, used the sequence in good faith 
without any knowledge that the error had been made. 

 
It was now nearly 24 hours after anyone in the BBC first knew the clip 
was erroneous and 24 hours after RDF realised that the clip must have 
come from their MIP tape. 
  
7. Putting it right. 
 
The channel controller appeared on several bulletins that evening 
attributing the mis-edit to “human error” on behalf of RDF. This, he 
would discover only later, was a rather charitable explanation. Sending 

 17



the tape to the BBC may have been human error; the original mis-edit in 
the MIP tape was deliberate. 
 
In the meantime, the BBC had come under considerable criticism for the 
initial error, which was assumed to be the BBC’s, and for the delay 
before an apology was issued.  The BBC was openly accused of “lying” 
about the Queen, and there were public calls for the resignation of the 
channel controller. A vital relationship – that between the BBC and the 
Royal Household - had been, at the very least, placed under strain, and 
the reputation of the BBC, already having sustained recent damage over 
the issue of trust, was tarnished further in the eyes of the licence fee 
paying public.  
 
Recommendations 
RDF  

It is not for me to make recommendations for RDF though they did 
furnish me with their new compliance procedures, including procedures 
for promotional material. These include the introduction of compliance 
forms for these materials as there are for completed programmes.  
The company has taken heavy financial punishment for its mistakes both 
in its share price and in the commissioning halt by the BBC and ITV.  
 
BBC 
 
Independent commissions. 
  
Nominated executive producers for the BBC should be accorded a greater 
sense of ownership of independent commissions. This person must be 
recognised as the formal and unavoidable link between the BBC and the 
production. In addition to the existing responsibility for programme 
editorial compliance this person should be informed of all publicity and 
marketing activity for the programme including launches and sign off all 
press and publicity materials for factual accuracy and fairness of 
representation.  
 
Director of Vision should ensure that executive producers for 
independent productions must have a workload that enables them to fulfil 
these responsibilities.  
 

 18



The BBC should introduce a contractual requirement for independents to 
inform BBC executive producers of any intended viewings of unfinished 
programmes by participants. 
 
Launches for Channel, Network or Genre. 
 
There should be a formal compliance procedure for completed launch 
tapes.  There is no practical difference between broadcasting on air and 
broadcasting to the press especially when DVDs of the material are to be 
distributed. 
 
All material supplied by productions for launch tapes and for trails should  
be accompanied by written confirmation that they are editorially accurate.  
 
A full copy of launch materials should go to the divisional content head 
and director of MC&A for information 24 hours ahead of event. 
 
Launch teams must preview launch materials to a senior press officer. 
 
The inclusion of a programme in a seasonal launch must be considered as 
part of the marketing strategy for that programme and not merely as grist 
to the channel’s mill. The BBC executive producer, the programme 
producer and the assigned publicist should all be party to that strategy.  In 
the case of independent commissions, the independent executive producer 
should be involved as well.  
 
The BBC should inform any organisation or person who is a central party 
in an access documentary about the timing and content of channel 
launches as well as of publicity plans for the programme. The Royal 
Household is one such organisation. 
 
BBC Communications 
 
“When in any doubt, refer up” has long been a rubric in the BBC. Staff 
should be reminded that ( unless they are always in doubt !) this is neither 
weakness nor passing the buck but sharing a problem with others whose 
seniority and experience will help to achieve the best possible solution to 
a problem.  
 
A protocol is required to help determine when a divisional press story 
may have become a BBC corporate story and thus when leadership in the 
handling of it should transfer to, or at least be shared with, the corporate 
press office. 

 19



 
The BBC should conduct an audit of the differing press, publicity and 
marketing skills in MC&A to ensure that the right mix and experience is 
in place in the content divisions.  
The BBC should review the level of press support available and how it is 
brought together in crises. 
 
Directors of the chief content divisions, News, Vision and Audio should 
receive a morning press briefing either one to one or though an editorial 
meeting.  
 
When anyone in the BBC becomes aware that the corporation has put 
something misleading or untrue into the public domain a correction must 
be issued at the earliest opportunity.  It must be understood that the 
BBC’s honesty with the public has to be the first concern. 
 
The BBC and Buckingham Palace. 
 
When the BBC commissions any programme with or about the Royal 
Household from an independent producer the BBC must establish its own 
direct editorial and publicity or press office link with the Royal 
Household. 
 
All programmes with significant coverage of or content about the Royal 
Household should be flagged in the Managed Programmes Risk List.  
BBC antennae must be sensitive here.  This is not to do with deference, 
although deference to the head of state would not be out of place; it is 
about recognising the Queen’s constitutional role as well as her personal 
standing as someone widely and fondly admired. 
 
 A senior member of the BBC Press office should be appointed as a 
permanent press liaison with Buckingham Palace press office.  This 
person and the Royal Liaison Officer should share information regularly. 
 
Editorial Oversight. 
 
At the point of commissioning independent and in-house productions 
alike the commissioning executive concerned should decide whether the 
programme carries sufficient editorial or reputational risk to go on the 
Managed Programmes Risk List.  Inclusion on it should mean that the 
programme effectively carries a “handle with care” notice, not so that 
BBC staff tread softly but to ensure that through all editorial, promotional 

 20



or commercial activities staff are aware of the possible risks attached to 
that programme and act accordingly. 
 
This list should be more actively managed in the divisions. 
 
BBC Induction and training 
 
The BBC should introduce crisis spotting and crisis management 
elements in the induction or training plans for relevant editorial and 
MC&A staff, in particular identifying when risks or problems require the 
attention of senior management, and should be referred up  
 
BBC staff should work collaboratively with independents to bring the 
best possible programmes to the screen and to promote them effectively 
and honestly. But it must be made clear to BBC staff that they are also the 
eyes and ears of the publicly funded broadcaster and must bear in mind 
that the interests of the independent and the BBC will not always be 
aligned.  When things go wrong it is most likely the BBC that will be 
held accountable. 
 
Several of the above recommendations relate to the way that the 
Marketing, Communications and Audiences division relates to the 
content divisions. It is generally accepted that professionalising the 
BBC’s marketing has brought many benefits. It also, however, opened 
some cultural rifts between marketers and producers and commissioners. 
The content divisions accept that the current leadership of MC&A is 
seeking to heal these.  However, some senior executive time spent 
establishing greater clarity and fostering more collaboration could help 
speed this up.   
 

  

 
 

 21


	Findings
	Narrative

