
TA DOKUMENT JE IZBOR ODZIVOV JAVNOSTI, KI NASLAVLJAJO VARUHA PRAVIC GLEDALCEV IN 

POSLUŠALCEV, IN JE NAMENJEN ZA OBVEŠČANJE UREDNIKOV OZIROMA UREDNIŠTEV RTV SLOVENIJA 

TER SEZNANJANJE OBČINSTVA Z OBRAVNAVO NJIHOVIH ODZIVOV. VSEBINE ALI DELOV VSEBIN NI 

DOVOLJENO UPORABLJATI V NOBENEM DRUGEM KONTEKSTU. 

 

MESEČNO POROČILO O ODZIVIH OBČINSTVA 

JULIJ 2024 
Povzetek odzivov in odgovorov z izbranimi poudarki, mnenja in priporočila, statistika 

 

 

Objava na spletnem naslovu www.rtvslo.si/varuh:  

Končna redakcija: 16. 8. 2024 

Pripravile: Marica Uršič Zupan, Katja Karlin Musulin in Mirjana Bijelić 

 

Poudarki v odzivih in odgovorih ter mnenja in priporočila za julij 2024 

Julijski odzivi občinstva RTV Slovenija so bili zelo pestri in za poletni mesec tudi številni. 165 se 

jih je nabralo, med njimi pa ni bilo verižnih, ki včasih na hitro povečajo število odzivov.  

Bili so posamični in na zelo različne vsebine in teme, kar kaže tudi njihova velika razpršenost na 

vse enote javnega zavoda. Na Televizijo Slovenija se je odzvalo samo 40 gledalcev, kar je 

bistveno manj kot običajno. Največ je k tako majhnemu deležu prispevalo zelo skromno število 

odzivov (samo 16) na Informativni program TV Slovenija, pa še med temi je bilo precej pohval 

in samo tri vsebinske pritožbe. Dve, o poročanju o toči v Slovenski Bistrici in o pohodu 

veteranskih organizacij na Triglav, sta se izkazali kot neupravičeni, napaka o letnici prve 

omembe Solkana pa se je zgodila. Voditeljica se je zanjo opravičila in za to prejela iskreno 

zahvalo gledalca. Kot neutemeljena se je izkazala tudi pritožba zaradi nenadne spremembe 

sporeda, ko je TV Slovenija ob odstopu Bidna od predsedniške kandidature zamaknila 

predvajanje oddaje Intervju, da je gledalce v večernih Poročilih seznanila z ozadji odstopa.  

Kulturni in umetniški program je prejel pohvali za oddajo Zgodbe s prepiha in za prenos 

poletnega koncerta iz Schönbrunna, Razvedrilni program pa kritiko zaradi prenosa koncerta 

Steklasika, ki da ni (bil) primeren za javno medijsko in kulturno ustanovo. 

Več odzivov kot običajno je bilo julija na Športni program TV Slovenija, seveda predvsem zaradi 

olimpijskih iger. Bolj kot na prenose in komentiranje, na katere gledalci niso imeli večjih 

pripomb, so se jezili na oglase in TV-prodajo med enim in drugim prenosom.  

TV-prodaja je bila tudi sicer spet deležna več kritičnih odzivov, tako zaradi domnevne spornosti 

oglaševanih izdelkov kot tudi zaradi časa, ki ga »odžira« drugim vsebinam. Mnogi so se ob tem 

spraševali, čemu plačujejo RTV-prispevek, če morajo kljub temu gledati dolge bloke TV-prodaje. 

http://www.rtvslo.si/varuh


2 
 

Največ kritičnih odzivov je bilo julija na velik delež ponovitev oddaj v poletnem času, tokrat je 

bil med njimi tudi odziv na ponovitve radijske oddaje Četrtkov večer pesmi in napevov. 

Med odzivi na radijske vsebine je julija sicer prevladovala glasba. Poleg četrtkove večerne 

oddaje je enega poslušalca zmotil tudi izbor glasbenih žanrov v nedeljski večerni glasbeni oddaji. 

Varuhinja je ob tem spomnila, da je tudi v preteklosti prejela nekaj pripomb za nedeljski večer 

na Prvem, v katerem si poslušalci želijo lahkotnejših vsebin, zato je ob pohvali kakovostni oddaji 

predlagala razmislek o umeščanju oddaj. 

Zanimiv razmislek in odgovor direktorja Radia Slovenija je sprožil tudi poslušalec, z željo, da bi 

en radijski program predvajal samo slovensko glasbo. 

Odzivov na MMC je bilo julija veliko (41), kar četrtina vseh. Neobičajno veliko je bilo pritožb in 

mnenj o novinarskih vsebinah. Za upravičena sta se izkazala dva odziva glede podpisovanja 

fotografij, zato je varuhinja uredništvu priporočila skrbnejše spoštovanje poklicnih meril, pri 

besedilu o kandidatki za predstavnico EU za zunanjepolitične zadeve pa je ugotovila le manjši 

odmik od spoštovanja nepristranskosti in obsega virov, ne pa tudi širjenja ruske propagande, 

kot sta očitala bralca. 

Kar precej pozornosti so gledalci julija namenili tehničnim napakam, pa tudi jezikovnim 

napakam in zdrsom. Pri napisu »paralimpijske igre« se je pokazalo, da v širši javnosti ta izraz še 

ni udomačen, pri izrazu »poskus atentata« pa slabo poznavanje izvora besede. 

Na dostopnost programov so julija prišli štirje odzivi. Za eno pritožbo je varuhinja presodila, da 

je bila neupravičena, upravičena je bila pritožba zaradi izpada podnapisov za gluhe in naglušne 

pri ponovitvi oddaje Črni Peter o Petru Vilfanu, oddaja Dnevna soba pa nima podnapisov, ker, 

kot so pojasnili na MMC-ju, za vsa podnaslavljanja nimajo dovolj sredstev. 

Med pohvalami pa velja izpostaviti še odziv gledalca na predvajanje oddaje Istra e dintorni (Istra 

z okolico), ki jo pripravlja TV Koper – Capodistria v sklopu programa za italijansko narodno 

skupnost, po skoraj dveletnih prizadevanjih pa je letos končno dobila podnapise v slovenščini 

in jo je lahko predvajala tudi TV Slovenija 1. 

 

 

 

 

 

  



3 
 

Kazalo vsebine 

TELEVIZIJA SLOVENIJA .............................................................................................................................. 5 

 INFORMATIVNI PROGRAM ....................................................................................................... 5 

Dnevnik, 13. 7.: »Toča v Slovenski Bistrici, v Dnevniku pa samo 40 sekund« ................................... 5 

Slovenska kronika, 15. 7.: Napaka pri letnici in zahvala voditeljici za opravičilo .............................. 5 

(Ne)poročanje o 38. pohodu veteranskih organizacij na Triglav ...................................................... 6 

Pohvale ............................................................................................................................................ 7 

 KULTURNI IN UMETNIŠKI PROGRAM ....................................................................................... 8 

Pohvali ............................................................................................................................................. 8 

 RAZVEDRILNI PROGRAM .......................................................................................................... 8 

»S prenosom koncerta 5. 7. ste prestopili vse meje dobrega okusa« .............................................. 8 

 ŠPORTNI PROGRAM ................................................................................................................. 9 

»Vsi naši športniki si zaslužijo, da se o njih več govori in poudarja njihove dosežke« ...................... 9 

Pohvala komentatorjema ob odprtju olimpijskih iger .................................................................... 10 

Mnenji ............................................................................................................................................ 10 

 SPLOŠNO ................................................................................................................................ 11 

»Protestiram proti takemu spreminjanju vašega sporeda« ........................................................... 11 

»Kako si dovolite, da do septembra ni nobenih oddaj, ampak samo ponavljanje!?« .................... 11 

Opozorilo pri predvajanju programa, da vsebina ni primerna za otroke ....................................... 12 

RADIO SLOVENIJA .................................................................................................................................. 15 

 RADIO PRVI ............................................................................................................................ 15 

»Menim, da bi morala oddaja V nedeljo zvečer imeti bolj pestro izbiro izvajalcev« ...................... 15 

»Zakaj se je Pop panorama prenehala predvajati?« ...................................................................... 16 

Mnenje o ponovitvah Četrtkovega večera pesmi in napevov ........................................................ 16 

 RA SPLOŠNO ........................................................................................................................... 17 

»Zakaj ni radijskega programa, ki bi predvajal samo slovensko glasbo brez reklam?« .................. 17 

MMC ...................................................................................................................................................... 19 

 NOVINARSKE VSEBINE ........................................................................................................... 19 

»Spet o podpisih pod fotografijami« .............................................................................................. 19 

»Hočem le, da spoštujete lastne poklicne standarde in lasten cehovski kodeks.« ........................ 20 

»Propagirati ruske dezinformacije na javnem slovenskem mediju je nedopustno« ...................... 21 

 UPORABNIŠKE VSEBINE.......................................................................................................... 23 

»Zakaj je ob zadnjih novicah, ki se tičejo napadov Izraela, onemogočeno komentiranje?« .......... 23 

»Pritožba zoper ravnanje administratorja«.................................................................................... 24 

Iz pravil komentiranja: Komentarji v tujem jeziku niso dovoljeni ................................................... 25 

 STORITVE ............................................................................................................................... 26 

»RTV 365 omejuje moj dostop do nekaterih vsebin iz razloga avtorskih pravic« .......................... 26 

PROGRAMI ZA NARODNI SKUPNOSTI .................................................................................................... 26 



4 
 

 TV KOPER - CAPODISTRIA ....................................................................................................... 26 

Pohvala oddaji Istra z okolico in za njeno predvajanje na TV Slovenija 1 ....................................... 26 

RTV SLOVENIJA ...................................................................................................................................... 27 

 JEZIKOVNA KULTURA ............................................................................................................. 27 

Prvi dnevnik, 11. 7.: Napačno naslavljanje gosta ........................................................................... 27 

»To ni poskus atentata, to je atentat« ........................................................................................... 28 

»Napaka na ekranu v napačni besedi ''paralimpijske'' namesto ''paraolimpijske''« ...................... 28 

Teletekst: Je Žigart osvojila oba naslova državnega prvaka ali prvakinje? ..................................... 29 

Mnenji ............................................................................................................................................ 31 

 OGLAŠEVANJE ........................................................................................................................ 31 

»Ste najverjetneje edina nacionalna TV, ki svoj program nenehno rešeta z reklamami« .............. 31 

»Ker sem prisiljen plačevati RTV-prispevek, ne želim poslušati reklam v tujih jezikih«.................. 34 

 TEHNIČNE ZADEVE ................................................................................................................. 36 

»Zakaj se izvaja zatemnitev prenosov OI 2024 na HTV2?« ............................................................ 36 

»Pogosto opazim, da v Prvem dnevniku umanjkajo podnaslovi v prispevkih s tujimi govorci« ..... 37 

Odmevi, 30. 7.: »Uslužbenca MOL-a preimenovali v …« ................................................................ 38 

 DOSTOPNOST IN PRILAGOJENI PROGRAM ............................................................................. 38 

»Odziv na oddajo Prisluhnimo tišini, 29. 6. 2024« ......................................................................... 38 

Nepodnaslovljen dokumentarni portret Črni Peter tudi ob ponovitvi, 20. 7. ................................ 43 

Oddaja Dnevna soba brez podnapisov za gluhe in naglušne.......................................................... 44 

 RTV-PRISPEVEK ...................................................................................................................... 44 

Mnenje: »Strinjam se s povišanjem, ampak samo, če se zmanjša minutaža reklam«.................... 44 

STATISTIKA ............................................................................................................................................. 46 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



5 
 

TELEVIZIJA SLOVENIJA 

 INFORMATIVNI PROGRAM 

Dnevnik, 13. 7.: »Toča v Slovenski Bistrici, v Dnevniku pa samo 40 sekund« 

Gledalec T. V. se je v odzivu pritožil nad premalo izčrpnim prispevkom v Dnevniku, 13. julija, o 

neurju v Slovenski Bistrici:  

»13. 7. je bila toča v Slovenski Bistrici, na vašem Dnevniku je bila reportaža dolga samo 40 

sekund, kjer je ujma uničila vsaj 200 hiš in veliko kmetijskih površin. Nesorazmeren prispevek 

glede na škodo.« 

  ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM 

Pogledala sem Dnevnik na dan, ko je Slovensko Bistrico prizadela toča, 13. 7., ter naslednji dan 

in 15. 7.  

13. julija, ko je Oplotnico in Slovensko Bistrico prizadela toča, je TV Slovenija o tem poročala v 

Dnevniku v dolžini skoraj dveh minut. Dnevnik si lahko ponovno ogledate tukaj, prispevek o toči 

traja od 3.33 do 6.06. Težišče poročanja je bilo sicer o dogajanju v Oplotnici, omenjena pa je 

bila tudi Slovenska Bistrica. 

Naslednji dan, 14. julija, je TV Slovenija o razdejanju v Slovenski Bistrici poročala z dolgim 

prispevkom Janeza Krušiča (od 14.33 do 16.26), torej spet skupaj skoraj dve minuti. Dnevnik 14. 

7. je dostopen tukaj. 

TV Slovenija je o posledicah neurja v Slovenski Bistrici poročala tudi 15. 7. V oddaji Slovenska 

kronika (dostopna je tukaj), je o tem objavila uvodni, nosilni prispevek, trajal je od začetka do 

2.13, torej je bil dolg več kot dve minuti. 

Ugotavljam torej, da vaši očitki TV Slovenija niso upravičeni, saj je o toči v Slovenski Bistrici 

poročala kar tri dni zapored in dovolj podrobno. Verjetno ste spregledali oba najpomembnejša 

prispevka, v Dnevniku, 14. 7., in v Slovenski kroniki, 15. 7. 

Vsekakor je seveda bolje tako, kot da prispevkov ne bi bilo, saj je TV Slovenija dolžna poročati o 

vsem pomembnem dogajanju doma in po svetu. 

 

Slovenska kronika, 15. 7.: Napaka pri letnici in zahvala voditeljici za opravičilo  

Gledalec G. H. je zaradi različnih letnic v prispevku Slovenske kronike, 15. julija, na voditeljico 

naslovil vprašanje:  

»Kdaj je bil prvič omenjen Solkan? Leta 1100, kot je rekla voditeljica, ali 1001, kot je bilo 

napisano in tudi pokazano na plošči?« 

Voditeljica oddaje Slovenska kronika Lea Vornšek Pejovnik 

Pravilna informacija je leto 1001, kot je bilo razvidno iz slike. Pri napovedovanju sem žal 

zamenjala številki, kar sem z obžalovanjem spoznala šele ob ogledu posnetka, sicer bi se seveda 

popravila že med oddajo v živo.  

https://365.rtvslo.si/arhiv/dnevnik/175059511
https://www.rtvslo.si/rtv365/arhiv/175059511?s=tv
https://www.rtvslo.si/rtv365/arhiv/175059654?s=tv
https://www.rtvslo.si/rtv365/arhiv/175059871?s=tv
https://365.rtvslo.si/arhiv/slovenska-kronika/175059869


6 
 

Opravičujem se za nastalo neljubo napako in zmedo, ki jo je ta povzročila, ter se vam hkrati 

zahvaljujem, da tako pozorno spremljate našo oddajo. Upam, da boste kljub mojemu lapsusu 

še naprej radi gledali zgodbe Slovenske kronike.  

Prijeten dan vam želim in vse dobro.  

 

Odziv gledalca:  

»Ste edina, redka zaposlena na RTV SLO, ki je priznala napako in se opravičila. Rekel bom: veste, 

kaj je bonton in ste lepo vzgojeni. Vsa čast vam in velik poklon. Želim vam lep preostanek dneva.« 

  ✓ ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM IN POHVALO  

Spoštovana gospa Vornšek Pejovnik, zahvaljujem se vam za hiter odgovor, pojasnilo in 

opravičilo gledalcu. Varuhinja nenehno spodbujam strpno in prijazno komunikacijo med 

gledalci in programskimi ustvarjalci. Ob nenamernih napakah gledalcem tudi sama pojasnim, 

da se kljub skrbnemu delu napakam povsem ni mogoče izogniti.  

Gledalcem pa veliko pomeni pojasnilo, saj tako programski ustvarjalci izkažete, da delate 

program zanje in da vam ni vseeno, če se vam pri delu zgodi napaka. Obenem pa pojasnila 

pomagajo gledalcem tudi razumeti, kako zapleteno in zahtevno je ustvarjanje televizijskega 

programa, saj se prav ob napakah izkaže, kaj vse mora delovati brezhibno, da je tudi na zaslonih 

brezhiben izdelek. Iz domačega naslonjača se namreč marsikaj zdi zelo enostavno in lahko, 

pojasnila napak pa pokažejo, da to ne drži. 

Uspešno delo s čim manj napakami vam želim in vas lepo pozdravljam. 

 

(Ne)poročanje o 38. pohodu veteranskih organizacij na Triglav 

Gledalec L. N. je v odzivu vprašal, zakaj Televizija Slovenija v dnevnoinformativnih oddajah ni 

poročala o spominski prireditvi ob 38. pohodu veteranskih organizacij na Triglav 13. julija:  

»Danes (op. a.: 13. 7. 2024) je bila na Pokljuki spominska prireditev 38. pohoda veteranskih 

organizacij na Triglav, kjer je med drugim nastopil tudi minister Poklukar. Kot gledalec vaših 

dnevnoinformativnih oddaj sem pričakoval novico ali kratek prispevek z navedene prireditve, pa 

ga žal nisem dočakal. Vas prosim za obrazložitev razloga za ne-objavo v vaših TV-oddajah.« 

Uredništvo Informativnega programa TV Slovenija  

Na odločanje o umeščanju posamezne novice v program vplivajo številni dejavniki - od 

uredniške presoje, trenutnih kadrovskih in tehničnih zmogljivosti do količine in teže dnevnih 

dogodkov in drugih. V konkretnem primeru v uredništvu dopisništev po Sloveniji žal niso imeli 

na voljo ekipe, ki bi tisti dan lahko pripravila poročilo tudi o tem dogodku. 

 

 DODATEN ODGOVOR VARUHINJE 

Odgovoru uredništva dodajam, da je RTV Slovenija o 38. pohodu veteranskih organizacij na 

Triglav poročala na Radiu Slovenija v oddaji Dogodki in odmevi – prisluhnite ji lahko tukaj, 

prispevek o srečanju se začne na času 17.20. Članek o dogodku in sklepni slovesnosti je objavil 

tudi MMC, preberete ga lahko tukaj. 

https://prvi.rtvslo.si/podkast/dogodki-in-odmevi/42/175059457
https://www.rtvslo.si/slovenija/poklukar-raznih-vard-vaskih-straz-in-neonacisticnih-skupin-ne-bomo-dovolili/714743


7 
 

Pohvale 

Oddaji Utrip, 20. 7., in komentatorju Dejanu Ladiki 

»Prenesite moje čestitke gospodu Dejanu Ladiki za odlično oddajo Utrip, ki ste jo predvajali v 

soboto, 20. julija 2024. Izbor vsebine, komentar, montaža. Sveže in ustvarjalno.« (I. M.) 

Oddaji Intervju, 30. 6., in voditelju Jožetu Možini 

»Danes popoldne (op. a.: 1. 7. 2024) sem iz arhiva gledal Vaše sinočnje srečanje z gospodom 

profesorjem Milčkom Komeljem. Veliki hvala in priklon Vam in gostu, ki me je preprosto navdušil 

s svojo intelektualno odličnostjo, duhovno etično senzibilnostjo do vrednot slovenske kulture, 

likovnega in estetskega izražanja Parnasa vsega slovenskega zapisanega z besedo, čopičem, 

svinčnikom ali kakorkoli, kar je izrazila sveta slovenska duša, jezik, roka … Resnično me je gospod 

Komelj navdušil /…/ Hvala gospod Komelj za vsako Vašo iz srca in modrosti duha izrečeno besedo 

v tem čudovitem pogovoru /…/  

Resnično veliki hvala gospod Možina za včerajšnjega gosta in vse, kar pošteno, strokovno, etično 

počnete na RTVS in v javnosti /…/« (D. V.) 

Oddaji Intervju, 28. 7., in voditelju Jožetu Možini 

»V nedeljo, 28. 7. 2024, ste na prvem televizijskem programu predvajali izjemno zanimiv intervju 

z novomašnikom Melom Kovicem, ki ga je pripravil dr. Jože Možina, voditelj oddaje Intervju. Ta 

mladi duhovnik iz koprske škofije me je navdušil s svojo karizmatično držo, iskrenostjo in 

pogumom. V pogovoru je razkril svojo pot od naravovarstvenega tehnika do duhovniškega 

poklica ter poudaril, da je človek ustvarjen za življenje, ne za smrt. Intervju je resnično vreden 

ogleda! 

Njegova strast do vere in poslanstva je očitna, kar je navdihujoče za vse nas. Pogovor je bil poln 

globokih misli in premišljenih odgovorov, ki so nas spodbudili k razmišljanju o pomenu življenja 

in vere. Dr. Možina je znal postaviti prava vprašanja, ki so razkrila Kovicevo osebnost in njegovo 

vizijo za prihodnost. Intervju je bil izjemno poučen, a hkrati tudi ganljiv. 

Izražam zahvalo in pohvalo za ta intervju, katerega ogled priporočam vsakomur, saj nam lahko 

ponudi vpogled v življenje in razmišljanje mladega duhovnika ter nas spodbudi k razmisleku o 

lastnih vrednotah in ciljih.« (M. V.) 

»Posredujem oceno novinarju Jožetu Možini za zadnjo oddajo Intervju, dne 28. 7. 2024: 5+. 

Razlogi za takšno oceno so: izbor osebe za gosta oddaje, tema pogovora /…/, novinar Jože 

Možina se je zelo dobro pripravil za to oddajo /…/. Novinarju Jožetu Možini iz srca želim, da bi 

nam v prihodnosti posredoval podobne oddaje.« (P. S.) 

 

 

 

 

https://365.rtvslo.si/arhiv/utrip/175060850
https://365.rtvslo.si/arhiv/intervju/175056525
https://365.rtvslo.si/arhiv/intervju/175062165


8 
 

 KULTURNI IN UMETNIŠKI PROGRAM 

Pohvali 

Ustvarjalcem Zgodb s prepiha 

»Vse pohvale ustvarjalcem Zgodb s prepiha! Odlično zamišljeno in izvedeno, z veseljem sem jih 

gledala. In bi še :) Zelo podpiram javno RTV in držim pesti za dvig RTV-prispevka!« (K. B.) 

Urednica Uredništva izobraževalnih oddaj TV Slovenija Katja Stamboldžioski 

Veseli nas, da je bila serija opažena in pohvaljena ter da smo lahko ponudili novost našim 

gledalcem. 

 

 ODGOVOR VARUHINJE 

Iskreno se vam zahvaljujem za poslano pohvalo. Niz oddaj je sicer nastal v zunanji produkciji, za 

izbor in umestitev v primeren čas predvajanja pa imajo zasluge tudi programski ustvarjalci TV 

Slovenija. Šlo je za zahtevno ekranizacijo razmeroma netelevizičnih vsebin in kor varuhinja 

gledalcev sem vesela, da vam je TV Slovenija ponudila kakovostno, zanimivo in gledljivo vsebino 

o pomembnih, a spregledanih temah in ljudeh. 

 

Za Poletni koncert iz Schönbrunna 2024, 12. 7. 

»Spet ste nam polepšali poletni sobotni večer! Prekrasen koncert Dunajskih filharmonikov ob 

prijetnem in nevsiljivem slovenskem komentarju. Verjetno smo TV-gledalci bolj uživali kot 

nepregledna množica v parku Schoenbrunna. Hvala, RTV Slovenija!« (A. in I. D.) 

V. d. urednika Uredništva glasbenih in baletnih oddaj TV Slovenija Daniel Celarec 

Hvala za vaš lep odziv. Me in nas veseli, da smo vam s predvajanjem Poletnega koncerta 

Dunajskih filharmonikov iz Schönbrunna, ki ga predvajamo vsako leto tudi na TV Slovenija, 

polepšali poletni večer. 

 

 RAZVEDRILNI PROGRAM 

»S prenosom koncerta 5. 7. ste prestopili vse meje dobrega okusa« 

Gledalka B. M. se je odzvala na koncert Steklasika, ki je bil na sporedu 5. julija na TV SLO 1: 

»Vem, da je petek zvečer na 1.programu namenjen lahkotnejši glasbi za širše občinstvo, toda s 

prenosom koncerta 5. 7. 2024 iz Gallusove dvorane CD ste prestopili vse meje dobrega okusa. 

/…/ Zelo se strinjam z zvišanjem RTV-prispevka in tudi zagovarjam gledanje vaših programov, 

kljub številnim možnostim, ki jih imamo na voljo, toda prosim, ne podcenjujte zahtevnosti 

gledalcev. Poslanstvo RTV SLO je dvigovati nivo kulture in izobraževati, ne pa poneumljati.«  

 

 

https://365.rtvslo.si/arhiv/koncerti-razvedrilni-program/175057702


9 
 

Odgovorni urednik Razvedrilnega programa TV Slovenija Mario Galunič 

Koncert Steklasika smo predvajali potem, ko nam ga je ponudil zunanji producent. Zaradi 

preskromne lastne produkcije potrebujemo namreč tudi tovrsten način sodelovanja. Presodili 

smo, da sta vsebina in produkcija koncerta dovolj kvalitetni in smo ga zato ponudili na ogled 

našim gledalcem. Petkov večerni termin je praviloma namenjen za oddaje z narodno-zabavno 

glasbo in za koncerte lahkotnejše popularne glasbe in menim, da koncert Steklasika ni v ničemer 

izstopal iz teh okvirjev.  

Veseli bi bili sicer bolj natančnega odziva, kaj točno je bilo v oddaji narobe, ali glasbeni del ali 

govorni del ali tehnična kvaliteta oz. produkcija, potem bi lahko bil odgovor tudi bolj natančen.  

 

  ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM 

Zahvaljujem se vam za poslane pripombe. Odgovorni urednik je primerno utemeljil uredniško 

odločitev za predvajanje koncerta, ki vas je zmotil. Žal niste podrobneje utemeljili, kaj konkretno 

je bilo podcenjujoče do gledalcev. 

Strinjam se z vami, da je poslanstvo RTV Slovenija dvigovanje kulture, izobraževanje in 

informiranje. Toda zakon nalaga RTV Slovenija tudi vrsto drugih nalog, med drugim razvedrilne 

vsebine, ki morajo zajeti čim širši nabor različnih vsebin in žanrov, tudi glasbenih. To zahtevajo 

od programskih ustvarjalcev RTV Slovenija tudi Programski standardi, v katerih med drugim v 

točki 1, ki govori o univerzalnosti, piše: 

»Programske vsebine in storitve so namenjene in dostopne vsem družbenim skupinam pod 

enakimi pogoji in nikogar ne izključujejo«.  

Točka 4 pa programskim ustvarjalcem nalaga zagotavljanje raznolikosti in povezovalnosti:  

»Vsebine in storitve, ki so namenjene socialno, generacijsko, interesno, vrednostno in nazorsko 

raznoliki družbi, so ustvarjene v različnih žanrih in posredovane preko različnih medijev in 

kanalov«. 

Raznolikost pomeni tudi raznolikost občinstva glede glasbenih okusov oziroma žanrov glasbe. 

Zato programskim ustvarjalcem v primeru, ko predvajajo vsebino, ki ni všeč določenemu krogu 

občinstva, ne moremo očitati podcenjevanja občinstva, temveč s tem dejansko izpolnjujejo 

poslanstvo zagotavljanja vsebin za različna ciljna občinstva.  

 

 ŠPORTNI PROGRAM 

»Vsi naši športniki si zaslužijo, da se o njih več govori in poudarja njihove dosežke« 

Gledalka I. L. je v odzivu zapisala prošnjo, naj v poročanju z olimpijskih iger vedno povejo tudi 

rezultate slovenskih športnikov: 

»Prosila bi, če lahko vsakič, ko poročate o rezultatih po posameznih panogah, poročate tudi o 

rezultatih naših športnikov – tudi, če niso vedno odlični, in čeprav ste to povedali že večkrat. 

Različno se vključujemo v programe in brskanje po rezultatih na ostalih spletnih platformah ni 



10 
 

ravno priročno. Konec koncev si naši športniki - vsi - zaslužijo, da se o njih več govori in poudarja 

njihove dosežke.«  

Odgovorni urednik Športnega programa TV Slovenija Gregor Peternel 

Naš cilj je, da v živo ali z najmanjšim zamikom pokažemo nastope slovenskih športnikov. Da to 

lahko uresničimo, poleg TV SLO 2 za prenose Slovencev uporabljamo tudi TV SLO 1 in TV SLO 3. 

Tudi naše informativne oddaje so usmerjene k poročanju o naših športnikih.  

 

  ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM 

Včeraj dopoldne (op. a.: 28. 7. 2024) sem gledala TV SLO 2 pred začetkom prenosa rokometne 

tekme Slovenija : Južna Koreja. V programu pred tekmo je bilo podrobno opisano vse, kar je 

bilo v nedeljo na sporedu v povezavi s slovenskimi športniki; tudi zvečer v Dnevniku je bilo temu 

namenjenega nekaj časa, veliko seveda v Športu po Dnevniku. Menim, da TV Slovenija posveča 

slovenskim športnikom na OI v Parizu dovolj pozornosti, tako v športnih programih kot tudi v 

drugih informativnih oddajah. 

 

Gledalka se je odzvala:  

»Zahvaljujem se vam za hitre in korektne odzive. Prenosi z OI so odlični in morda sem prvi dan 

reagirala kar na prvo žogo (ko sem res z zamudo začela spremljati prenose in sem nato iskala 

informacije za nazaj).« 

 

Pohvala komentatorjema ob odprtju olimpijskih iger 

»Iskreno moram izredno pohvaliti komentiranje obeh novinarjev RTV SLO, g. Lavrenčiča in g. 

Jerkovića, za izvrstno komentiranje otvoritvene slovesnosti olimpijskih iger v Parizu 2024! 

Odlična sta in vedno sem zelo zadovoljna, kadarkoli komentirata dogodke ali vodita oddaje v 

studiu. Vse pohvala njima.« (M. H.) 

 

Mnenji 

O prireditvi ob predstavitvi športnikov za olimpijske igre v Kopru, 11. 7.  

»Prenos prireditve ob predstavitvi športnikov za OI je bil katastrofalen. Produkcija je bila zanič 

/…/ zvok zamujal, kamera kar nekam bežala ... voditelja katastrofalna. Kot da bi oddajo pripravili 

in producirali študenti in ne profesionalci. Popolnoma pod nivojem za RTV. Ena najslabših oddaj, 

kar sem jih gledal in nisem edini s tem mnenjem oz. kritiko.« (V.)  

O prenosu in komentiranju uvodne slovesnosti olimpijskih iger, 26. 7.  

»Prenos otvoritvene prireditve ni bil zvočno uravnotežen. Komentatorja sta bila preglasna in sta 

preglasila ves program otvoritvene prireditve.« (S. P.) 

 

 



11 
 

 SPLOŠNO 

»Protestiram proti takemu spreminjanju vašega sporeda« 

Gledalka D. Z. se je odzvala na nenadne spremembe sporeda TV SLO 1 v nedeljo, 21. julija:  

»Protestiram proti takemu spreminjanju vašega sporeda, kot se je zgodilo zdaj (op. a.: 21. 7. 

2024) in ste uvrstili Poročila pred predvidenim Intervjujem. Vaš razlog, da ste to storili, ker je 

Biden odstopil od predsedniške kandidature, je /…/. Mar je Slovenija kolonija ZDA? Želim si, da 

takih sprememb ne bi bilo več.« 

Urednica Uredništva dnevnoinformativnih oddaj TV Slovenija Maša Tomažin Hladen 

Uredniška odločitev je bila, da gredo Poročila prej. Prvič od leta 1988 se je zgodilo, da je 

kandidat za predsednika ZDA odstopil.  

Trudimo se, da čim manj posegamo v program in njegove spremembe, tokrat se nam je zdelo 

upravičeno - po poskusu atentata na republikanskega kandidata se je zgodil še odstop 

demokratskega kandidata. 

 

  ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM 

Že dobri dve leti opozarjam vodstvo TV Slovenija, da mora biti TV-spored čim bolj stabilen in 

predvidljiv, da lahko prihaja do sprememb samo v primeru izrednih dogodkov, kot so hujše 

naravne nesreče, vojna ali dogodki, ki odločilno vplivajo na dogajanje v Sloveniji ali po svetu.  

Menim pa, da je bila v nedeljo, 21. julija, sprememba večernega sporeda na TV SLO 1 

upravičena, saj se je TV Slovenija odzvala na dogodek, ki je pomemben in zanimiv za ves svet. 

TV Slovenija se mora odzivati na zelo pomembne dogodke v svetu tudi s prilagajanjem sporeda. 

Izstop ameriškega predsednika iz tekme za nov mandat vsekakor sodi med take dogodke. Poleg 

tega so pomembni razlogi za spremembo programa tudi zanimivost dogodka in pričakovanje 

javnosti, da je o zanimivih dogodkih obveščena čim prej. Od javne medijske hiše pa pričakuje 

tudi, da ji predstavi ozadja in posledice takšnih dogodkov.  

 

»Kako si dovolite, da do septembra ni nobenih oddaj, ampak samo ponavljanje!?« 

Gledalki in gledalca je razjezil prevelik obseg ponovitev in premalo premiernega programa v 

poletnem času. Navajamo odzive:  

»Kako si dovolite, da zaprete trgovino do meseca septembra in da ni nobenih oddaj, ampak 

samo ponavljanje!? Za vas je važen dopust, ne pa delo, kajne? Da o reklamah človek ne govori, 

se bojim, da boste postali reklama TV! Ali pa Herta TV, tu nekje ste! Kako bi zgledalo, če bi vsi 

zaprli do meseca septembra? Verjetno bi država propadla, kajne? Pa bi še radi višjo naročnino. 

Se sprašujem, za kaj že, za predvajanje reklam in za ponavljanje starih oddaj? Grozno!« (D. Š.) 

»Poletje je za starejše čas, ko so še boljši gledalci televizije, kot so že sicer, najboljši! Vi pa nas 

dobesedno ponižujete s programom, kjer si lahko že n-tič ogledamo v glavnem ponovitve. Tudi 

tistih nekaj aktualnih oddaj je zelo okrnjenih. Protestiram!« (D. L.) 



12 
 

»Že več kot 30 let sem redna gledalka TV Slovenija, vendar tako slabega programa in toliko 

ponovitev, kot jih je trenutno na programu, še ni bilo. Meni se zdi to res podcenjevanje gledalcev. 

Razumem, da so dopusti tudi na RTV-ju, je pa število zaposlenih tako veliko, da res ni nobenega 

razloga, da gledamo same ponovitve oddaj, ki so bile tudi že večkrat ponavljane. Še film tedna, 

ki je bil vsa leta ikoničen, je ponovitev. Res sem razočarana in dvomim, da se lahko vse to 

zapakira pod premalo sredstev …« (I. C.) 

 ODGOVOR VARUHINJE 

V poletnem času ima večina televizij v Sloveniji, podobno tudi TV Slovenija, zelo veliko 

ponovitev. Varuhinja zato prejemam vsako poletje veliko pritožb prav zaradi množice 

ponovitev, gledalke in gledalci mi sporočajo, da poleti »nimajo kaj gledati«. 

Zato sem ob pripravi Programsko-produkcijskega načrta že dve leti zapored pozvala vodstvo, 

naj program načrtuje tako, da je tudi poleti na sporedu dovolj premiernih oddaj. Letos so pozivu 

in opozorilom gledalk in gledalcev deloma prisluhnili in so tako v terminu Tarče vsak četrtek 

zvečer na sporedu oddaje Pogovori o prihodnosti, v terminu Globusa, ki ga vsa poletja ni bilo, 

so oddaje o Slovencih v Italiji, Avstriji, na Hrvaškem in Madžarskem. 4. avgusta bo na sporedu 

posebna oddaja ob prvi obletnici poplav. 

Ljubitelji športa so lahko na TV SLO 2 spremljali Evropsko prvenstvo v nogometu (vsaj deloma) 

in kolesarsko dirko po Franciji, v petek so začeli s prenosi tekem na olimpijskih igrah, že pred 

njimi je bilo na sporedu nekaj predolimpijskih oddaj, 23. in 24. avgusta bo prenos dobrodelnega 

gala večera poslovilne tekme Gorana Dragića. 

TV Slovenija je posnela in v dveh delih predvajala tudi gala koncert Poletna noč, 7. julija festival 

Melodije morja in sonca, 7. junija pa koncert Praške filharmonije iz Cankarjevega doma. 

Oddaje Kultura v poletni izvedbi so redno na sporedu med delovniki.  

Ob ponedeljkih ob 20. uri je na TV SLO 1 premierno na sporedu 2. sezona uspešne serije Vrnitev 

iz raja. Niz šestih nadaljevank se je začel 1. julija in bo trajal do sredine avgusta. Nekaj informacij 

o poletnem programu RTV Slovenija je na voljo v sporočilu za javnost tukaj. 

Kljub temu je tudi letošnji poletni spored poln zapisov »ponovitev«. Deloma je to tudi posledica 

pomanjkanja finančnih sredstev. RTV Slovenija je javni zavod, ki se pretežno financira iz RTV-

prispevka (v letu 2023 je imel 139,76 milijona evrov prihodkov, od tega 99,18 milijona evrov iz 

RTV-prispevka, 14,91 milijona evrov iz oglaševanja, 11,91 milijona evrov drugih komercialnih 

prihodkov). RTV-prispevek pa je nespremenjen že od leta 2012.  

 

Opozorilo pri predvajanju programa, da vsebina ni primerna za otroke  

Gledalko M. Ž. je med gledanjem britanske dokumentarne oddaje Morske duše, ki je bila na 

sporedu 21. julija, ''zmotilo'' opozorilo, da vsebina ni primerna za otroke. Povzemamo odziv:  

»Kar naprej je v različni oddajah na TV SLO opozorilo, da ni primerno za otroke oz. da morajo 

gledati v spremstvu staršev ali skrbnikov. Npr. oddaja Morske duše, TV SLO 2, dne 21. julija, 

informativno dokumentarna oddaja o življenju kitov - opozorilo, da ni za otroke. Mislim, da bi 

moralo biti priporočilo, da jo naj gledajo otroci in mladostniki, ne da se jih odganja stran. 

https://www.rtvslo.si/rtv/za-medije/sporocila-za-javnost/pestre-poletne-vsebine-na-rtv-slovenija/710643


13 
 

Opozorilo, da ni primerno za otroke, naj bo pri poročilih, Tarči, soočenjih politikov, to ni primerno 

za otroke, saj tu gledajo vojne, poslušajo neprimerno komunikacijo in vidijo marsikaj, kar ne 

vpliva ustrezno na razvoj mladih. Pa tudi marsikatera risanka ni ustrezna za otroke. 

Predlagam, da proučite, kaj je na TV SLO primerno, vzgojno, pozitivno, spodbujajoče za razvoj 

otrok in kaj ne.« 

Urednica Uredništva otroškega in mladinskega programa TV Slovenija Martina Peštaj 

Programske vsebine označujemo in jih časovno umeščamo v spored glede na Splošni akt o 

zaščiti otrok v avdiovizualnih medijskih storitvah: 

 https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=AKT_1277. 

Po njem moramo označiti igrane, dokumentarne in animirane vsebine, ki bi bile lahko 

neprimerne za otroke in mlade. Te oznake so zgolj priporočilo staršem in skrbnikom otrok, 

opozarjajo pa, da bi lahko bili otrokom pod označeno starostjo določeni prizori neprimerni in bi 

jim utegnili škodovati. Starši oziroma skrbniki pa lahko po svoji lastni presoji odločijo, ali je 

vsebina primerna za njihove otroke ali ne. Za vsebine, zlasti tam, kjer se porajajo dvomi o 

pravilni oznaki za primerno starost, se dogovarjamo/usklajujemo z Akos-om, ki je naš regulator. 

Menimo, da so naše oznake vsebin primerne in so pogosto v pomoč staršem, ko izbirajo 

vsebine, ki jih gledajo otroci. 

Vsebine, ki so specifično namenjene otrokom in mladim, nastajajo v okviru Uredništva otroških 

in mladinskih oddaj. Uredništvo strokovno, premišljeno in predano pripravlja oddaje, 

namenjene različnim starostnim skupinam, pri tem pa posveča posebno pozornost 

psihološkemu razvoju otrok in njihovim lastnostim v določenem starostnem obdobju. Urednice 

oddaj se pogosto izobražujejo in posvetujejo s strokovnjaki z različnih področij. Uredništvo vodi 

medijska psihologinja, ki se še posebej poglobljeno posveča raziskovanju primernosti vsebin za 

zdrav razvoj otrok in mladih. Kot selektorica risank in tujih serij za otroke in mlade iz širokega 

nabora svetovne produkcija izbira najkakovostnejše programe, ki ne vsebujejo nasilja, so v 

skladu z obče sprejetimi vrednotami in spodbujajo zdrav psihološki razvoj otrok in mladih. Glede 

na dosedanje odzive otrok in staršev mislimo, da nam to dobro uspeva. Bomo pa tudi v 

prihodnje zelo pozorni na vsebine, ki jih ponujamo našim mladim gledalcem.  

 

 ODGOVOR VARUHINJE 

Veselijo me vsi odzivi, ki kažejo pozorno spremljanje vsebin RTV Slovenija, pa tudi skrb za razvoj 

otrok in mladostnikov. To je izjemno pomembno področje, ki sooblikuje nosilce prihodnjega 

razvoja družbe in odnosov v njej.  

Mediji imajo na razvoj otrok in mladostnikov velik vpliv, zato nekaj pravil glede tega določa 

Zakon o medijih, ki med drugim v programih za otroke omejuje oglaševanje, ne določa pa (več) 

zaščite pred neprimernimi vsebinami, razen pred pornografijo. Podrobneje pa to ureja Zakon o 

avdiovizualnih medijskih storitvah. Ta izdajateljem televizijskih programov nalaga, da 

programske vsebine, ki bi otrokom in mladoletnikom utegnile škodovati, ustrezno zaščitijo 

oziroma označijo. Zato jih morajo pred predvajanjem opremiti z ustreznim zvočnim ali slikovnim 

opozorilom, med predvajanjem pa označiti z ustreznim slikovnim (vizualnim) simbolom:  

https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=AKT_1277
https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO1608
https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO6225
https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO6225


14 
 

 

Kaj je primerno za katero starost, podrobneje ureja Splošni akt o zaščiti otrok in mladoletnikov 

v TV programih. Izdajatelji televizijskih programov za enostavnejše in zanesljivejše razvrščanje 

programskih vsebin uporabljajo informacijsko podprt sistem Gledoskop, ki vsebuje tudi javno 

dostopno bazo vseh že klasificiranih vsebin, opremljeno s piktogrami, ki pojasnijo razloge za 

starostno priporočilo. Nadzor nad izvajanjem Zakona o avdiovizualnih medijskih storitvah in 

Splošnega akta o zaščiti otrok in mladoletnikov izvaja Agencija za komunikacijska omrežja in 

storitve (AKOS).  

Glede vašega predloga, »naj bo opozorilo, da ni primerno za otroke, pri poročilih, Tarči, 

soočenjih politikov ipd., ker tam gledajo vojne, poslušajo neprimerno komunikacijo in vidijo 

marsikaj, kar ne vpliva ustrezno na razvoj mladih«, izpostavljam zakonsko določbo Zakona o 

avdiovizualnih medijskih storitvah, ki informativnih vsebin ne uvršča med škodljive, razen v 

naslednjih primerih: 

»Če se v informativnih programskih vsebinah pojavijo prizori, ki bi lahko škodovali telesnemu, 

duševnemu ali moralnemu razvoju otrok ter se upravičeno prikazujejo z namenom informiranja 

javnosti (prizori prometnih in naravnih nesreč ter njihovih žrtev, prizori vojnega nasilja ipd.), 

mora biti dovolj zgodaj pred njihovim predvajanjem objavljeno ustrezno opozorilo voditelja 

oddaje gledalcem oziroma drugo ustrezno opozorilo. Ponudniku omenjene programske vsebine 

ni treba označiti z akustičnim in vizualnim opozorilom iz prejšnjega odstavka.« 

Sicer je pomemben tudi čas predvajanja morebiti škodljive vsebine. Zakon o njem pravi: 

»Programske vsebine iz prvega odstavka tega člena, ki niso primerne za otroke do 15. leta, se 

lahko na linearnih avdiovizualnih medijskih storitvah predvajajo po 20. uri in najpozneje do 5. 

ure, na nelinearnih avdiovizualnih medijskih storitvah pa so lahko dostopne časovno neomejeno 

in brez tehnične zaščite.« 

Strožja pravila in večja zaščita otrok torej veljajo v dnevnem času, ne veljajo pa za informativne 

vsebine.  

Kot je razvidno iz odgovora urednice, pa tudi iz vsebin, ki jih predvaja RTV Slovenija, posveča 

javni zavod skrbi za otroke in primernemu označevanju vsebin zelo veliko pozornosti in je glede 

tega lahko zgled mnogim drugim medijem.  

Seveda so kljub temu otroci dnevno izpostavljeni mnogih škodljivim vsebinam na številnih 

elektronskih medijih. Njihova dostopnost je tako velika in razširjena, da je samo zakonsko 

varovanje pogosto prešibko. Pomembno vlogo zato lahko odigrajo starši, tudi s tem, da otroke 

sproti seznanjajo s pastmi medijev, jim razlagajo stvari, vsebine gledajo skupaj z njimi. Največ 

pa seveda zanje storijo, da so več z njimi brez zaslonov, da jim ponudijo kakovostne slikanice in 

knjige, da jih spodbujajo k zanimivim otroškim igram ... 

 

https://www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list-rs/vsebina/2022-01-2305
https://www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list-rs/vsebina/2022-01-2305
http://gledoskop.si/


15 
 

RADIO SLOVENIJA 

 RADIO PRVI 

»Menim, da bi morala oddaja V nedeljo zvečer imeti bolj pestro izbiro izvajalcev« 

Poslušalec U. J. se je odzval na oddajo V nedeljo zvečer z Branetom Rončelom:  

»Imam vprašanje v zvezi z izborom glasbe na prvem radijskem programu v oddaji V nedeljo 

zvečer, katere izbiro pripravlja Brane Rončel. Predvsem me zanima, zakaj moramo v poletnem 

terminu oddaje poslušati samo latino ameriško zvrst glasbe. V zimskem terminu pa se v pretežni 

meri predvajajo samo eni in isti izvajalci jazza, fusiona, rocka in bluesa. 

Menim, da bi morala oddaja V nedeljo zvečer imeti glasbeno opremo, sestavljeno po vzoru 

nekdanjih oddaj Dragana Buliča, ki so vsebovale veliko bolj pestro in široko izbiro izvajalcev in s 

tem tudi veliko več različnih zvrsti glasbenih žanrov, zaradi česar so bile njegove glasbene oddaje 

dosti bolj zanimive in poučne.« 

Urednik oddaje Brane Rončel 

Oddaja V nedeljo zvečer na Prvem že osem let njenega trajanja v živo predstavlja sidrišče 

multikulturnega glasbenega izbora, ki je sestavljen iz množice glasbenih žanrov: jazza, bluesa, 

rocka, funka, R & B - ja, soula, popa, salse, latino - jazza z različnih celin in držav – Afrike, Brazilije, 

Kube ...  

Izvajalci pa so največji še živeči predstavniki naštetih zvrsti, kakor seveda tudi tisti, ki so jih s 

svojim pionirskim ustvarjalnim procesom oblikovali skozi zgodovino glasbe. To je odgovor na 

vašo dilemo o pestrosti glasbene vsebine oddaje. Sicer pa hvala za komentar in pripombe. 

 

Urednik glasbenega in razvedrilnega uredništva na Radiu Prvi Matej Jevnišek 

Sam dodajam še naslednje: Oddaja se ne uklanja trendom in raziskuje polje glasb sveta, ki 

morda v drugih radijskih terminih ne pridejo toliko do izraza. Vsekakor pa predstavlja avtor tudi 

domačo glasbeno ustvarjalnost, domače festivale in gosti različne goste s področja žanrsko 

izjemno širokega polja glasbene ustvarjalnosti in poustvarjalnosti.  

 

   ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM IN PRIPOROČILOM 

Odgovoroma varuhinja dodajam, da sta tako urednik oddaje kot tudi urednik glasbenega in 

razvedrilnega uredništva pojasnila vsebinsko zasnovo oddaje.  

Verjetno pa, če prav razberem iz vašega dopisa, vsebinska zasnova oddaje ni po vašem 

glasbenem okusu oziroma po vašem mnenju ponuja preozek nabor glasbenih zvrsti.  

Menim sicer, da je poslanstvo Radia Slovenija predvajanje vseh glasbenih žanrov, tudi zelo 

posebnih, nekomercialnih, ki zanimajo ožji krog ljudi in zato na drugih radijskih postajah ne 

dobijo programskega časa. Pomembno je tudi, da so te glasbene oddaje primerno strokovno 

vodene. Brane Rončel je nedvomno vrhunski poznavalec teh glasbenih žanrov in škoda bi bila, 

če RTV Slovenija njegovega znanja ne bi delila s širšo javnostjo. 



16 
 

Je pa na mestu vprašanje, ali je oddaja s takšnim glasbenim izborom umeščena v najprimernejši 

programski čas. V zadnjih dveh letih sem prejela nekaj pripomb (najmanj štiri) glede nedeljske 

večerne glasbene oddaje na Prvem. Poslušalke in poslušalci so v njih menili ali izražali željo, da 

bi bil nedeljski večer namenjen glasbeni oddaji z lahkotnejšo in vedrejšo glasbo, ki jo posluša 

širše občinstvo.  

Zato bom priporočila Prvemu programu Radia Slovenija razmislek, ali bi bilo smiselno 

razporediti glasbene oddaje nekoliko drugače.  

 

»Zakaj se je Pop panorama prenehala predvajati?« 

Poslušalec U. J. je ob zahvali za odgovore glede oddaje V nedeljo zvečer postavil še eno 

vprašanje:  

»/…/ Zakaj se je na Prvem programu Radia Slovenija prenehala predvajati oddaja Pop 

panorama? Oddaja je imela v svoji glasbeni opremi namreč vse to, kar navajate v odgovoru. 

Ogromno in toliko kvalitetne, raznovrstne ter prefinjeno izbrane muzike, zaradi česar nam je 

nekaterim zelo polepšala ne samo večere, ampak tudi dneve. Zato vas prosim, da mi v odgovoru 

navedete razloge, zakaj se je Pop panorama prenehala predvajati.« 

Urednik glasbenega in razvedrilnega uredništva na Radiu Prvi Matej Jevnišek 

Razloga za ukinitev sta pravzaprav dva, prvi je jesenska finančna situacija, ki se je zgodila na 

javnem zavodu RTV Slovenija. Zato sem se odločil prevetriti glasbeno ponudbo Glasbenega 

uredništva na Prvem. Nekaterim vsebinam smo se žal morali odpovedati, med drugim omenjeni 

Pop panorami. Pri tej odločitvi me niti slučajno ni gnala ideja o brezkompromisnem finančnem 

prihranku, ampak sem po pregledu produkcije vsebin Glasbenega uredništva ugotovil, da je Pop 

panorama zelo podobnega formata kot oddaja Godbe z zgodbo, ki jo je že takrat ustvarjala 

zaposlena kolegica in jo še vedno. No, to pa je drugi razlog, ki je na koncu rezultiral v ukinitvi 

oddaje. Vem, oddaji nista identični, sta si bili pa zelo podobni ter se glasbeno in vsebinsko 

dotikali podobnih, če ne enakih žanrov in tem. Skratka, za ohranitev kljub vsemu pestre 

glasbene ponudbe smo se morali nečemu tudi odpovedati. Okusi pa so seveda zelo različni. 

 

Mnenje o ponovitvah Četrtkovega večera pesmi in napevov 

»Trenutno poslušam oddajo Naj živi vesela družba na Radiu Sora. V juliju smo, čas dopustov, pa 

pripravijo sveže novosti v narodnozabavni glasbi. 

V vednost ustvarjalcem Četrtkovega večera, ki imajo poletno shemo, kjer samo ponavljajo stare 

oddaje. In tudi med letom ne zmorejo pripraviti vsak teden nove oddaje, vsaj ena - zadnja v 

mesecu - je bila v pomladnem času ponovitev. /…/ Lahko se malo zamislijo, kdo bo še poslušal 

oddaje, ki jih nekateri že znamo na pamet, tolikokrat smo jih že slišali.« (F. J.) 

 

 

 



17 
 

 RA SPLOŠNO 

»Zakaj ni radijskega programa, ki bi predvajal samo slovensko glasbo brez 

reklam?« 

Poslušalec D. L. je že junija na Upravo RTV Slovenija naslovil vprašanje; slednja je vprašanje 

preposlala varuhinji. Ker se je poslušalec na odgovor varuhinje julija odzval z novim vprašanjem, 

objavljamo celotno korespondenco v tem poročilu: 

»Imam samo eno vprašanje, in sicer, zakaj ni na Štajerskem oz. v Podravju, točneje Mariboru, 

nobenega radijskega programa, ki bi predvajal samo slovensko glasbo 24/7 brez nadležnih 

reklam.« 

 ODGOVOR VARUHINJE 

Varuhinja nisem najboljši naslov za odgovor na vaše vprašanje, ker je lahko zanj primeren vsak, 

ki bi lahko vzpostavil radijsko postajo brez nadležnih reklam, ne samo RTV Slovenija. 

Zato vam lahko odgovorim le splošno in glede na poznavanje stanja na medijskem področju. 

Zasebne radijske postaje se večinoma financirajo s prihodki od oglaševanja, le majhen delež 

prihodkov dobijo iz javnega razpisa Ministrstva za kulturo.  

RTV Slovenija, javni zavod, ima osem radijskih programov: tri nacionalne (Prvi, Val 202, Program 

Ars), enega za tujo javnost (Radio Si), dva regionalna (Radio Koper, Radio Maribor) in dva za 

narodni skupnosti (Radio Capodistria za italijansko narodno skupnost in MMR za madžarsko 

narodno skupnost). Zakon o RTV Slovenija opredeljuje naloge javne službe, ki jih mora opravljati 

RTV Slovenija, določa pa tudi financiranje te javne službe. Zanjo je predvidel obvezen RTV-

prispevek, pa tudi prihodke od oglaševanja. RTV-prispevek predstavlja večino prihodkov iz RTV-

prispevka, ne pa vseh. Kot je zapisano v Letnem poročilu RTV Slovenija 2023, je imela lani RTV 

Slovenija 134,1 milijona evrov prihodkov, od tega 99,1 milijona evrov iz RTV-prispevka in 14,9 

milijona evrov iz oglaševanja, 11,9 milijona evrov drugih komercialnih prihodkov. 

Prihodki od oglaševanja pomenijo tudi umeščanje oglasov v vse programe RTV Slovenija, tudi 

radijske. Glede na trenutno finančno stanje se torej RTV Slovenija oglasom ne more odreči. Bi 

pa to bilo možno, če bi ustanovitelj, država, določila drugačen način financiranja ali drugačno 

javno službo. 

RTV Slovenija torej za zdaj ne more imeti radijske postaje brez oglasov. Da bi ena od radijskih 

postaj predvajala samo slovensko glasbo, pa bi morala sprejeti takšno uredniško odločitev. 

Sedanje programske zasnove radijskih programov RTV Slovenija tega ne predvidevajo. Prvi 

program Radia Slovenija predvaja nekaj manj kot 60 odstotkov slovenske glasbe, Val 202 okrog 

polovico vse glasbe. 

Upam, da sem vsaj nekoliko osvetlila področje, ki vas zanima. 

 

 

 

 

Odziv poslušalca na odgovor varuhinje:  

https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO4461


18 
 

»Hvala Vam za izčrpno pojasnilo, ampak to jaz vse vem. Če nekoliko pojasnim, se je moje 

vprašanje nanašalo v prvi vrsti, zakaj ni možno vrteti samo slovenske glasbe na našem koncu. 

Vsi plačujemo prispevek, zato bi želeli tudi, da je možno poslušati slovensko glasbo.  

Dobro, bom nekoliko omilil: bi tudi reklame sprejel, če res ni dovolj denarja od obveznih 

prispevkov. Pričakujem od Vas, da to vprašanje naslovite na ustrezne naslove, saj menda ste naš 

varuh ali se motim?« 

Direktor Radia Slovenija Mirko Štular 

Programi Radia Slovenija sledijo javnemu interesu in v zasnove so vključene tako vsebine, ki 

zanimajo širok krog poslušalcev, kot tudi tiste, ki so namenjene manjšim, specifičnim skupinam 

poslušalcev. Tudi pri glasbi skušamo zadostiti čim širšemu krogu, zato na posameznih 

programih, glede na njihov format in usmeritev, predvajamo veliko različnih glasbenih zvrsti, 

od zabavne glasbe, klasične glasbe, jazza, zborovske in narodne glasbe, tudi narodno-zabavno 

in popularno, če jih omenimo le nekaj. V skladu z našim poslanstvom tudi spodbujamo in 

podpiramo avtorstvo nove slovenske glasbe z vseh področij. Deleži slovenske glasbe so 

zakonsko predpisani za vse naše programe in te dosegamo na vseh programih Radia Slovenija, 

na večini ta delež tudi presegamo. 

Zakaj torej nimamo posebnega programa samo s slovensko glasbo? Ker v tem trenutku s 

programi, ki jih imamo z zakonom predpisane, težko namenimo enega samo slovenski glasbi, 

še posebej, ker poslušalci izrazito poudarjajo pomen naše informativne vloge na celotnem 

območju, nacionalnem in lokalnem, predvsem pa to, da moramo zadostiti širokemu segmentu 

javnosti in zelo različnim okusom, pričakovanjem. V Sloveniji sicer nekaj komercialnih radijskih 

programov, ki so slišni v celotni državi ali samo na posameznih območjih, predvaja samo 

slovensko glasbo, vendar pa pri oblikovanju programskih zasnov niso vezani na zakonske 

omejitve, ki veljajo za nacionalno radijsko mrežo. 

Bi lahko bilo drugače? Da. Že nekajkrat smo izrazili interes za oblikovanje tematskih, 

specializiranih programov, ki bi lahko nagovarjali ožje ciljne skupine in okuse, tudi glasbene. 

Testno smo že poskusili s športnim radiem, kjer so bile združene športne vsebine, pa v času 

epidemije tudi posebni izobraževalni program za otroke, vendar nam v tem trenutku 

zakonodaja ne dovoljuje predvajanja takega programa. Tehnologija nam to omogoča, znanje in 

načrte imamo, tudi produkcija takega programa kljub vsemu ne bi bila tako draga, zato 

verjamem, da bi to lahko tudi izpeljali s premišljenim poslovnim modelom, ki bi najbrž vključeval 

tudi oglase.  

Oglaševanje namreč pomeni pomemben del financiranja Radia Slovenija in ukinitev oglaševanja 

bi po drugi strani pomenila, da se je treba odreči določenim programskim vsebinam. Na Radiu 

Slovenija skrbimo, da so sredstva, pridobljena iz oglaševanja, namenjena obogatitvi programa 

(več športnih vsebin in posebnih programskih projektov, pestrejša ponudba), predvsem pa 

vseskozi vztrajamo, da so oglasne prekinitve kratke in vedno znotraj zakonsko dovoljene meje.  

Čakamo torej na spremembo zakonodaje in zagotavljamo, da bo v ponudbi internetnih 

programov tudi program samo s slovensko glasbo, morda celo več, z različno slovensko 

glasbeno ponudbo.  

  ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM 



19 
 

Menim, da je odgovor direktorja Radia Slovenija zelo podroben, tehten, vsebinski. Kaže pa, da 

je RTV Slovenija pri snovanju radijskega programa, ki bi bil namenjen samo slovenski glasbi, 

omejena predvsem z zakonom. Kaže tudi, da je vodstvo Radia Slovenija takšnim željam in 

pobudam naklonjeno in pripravljeno to izpeljati, če bodo za to izpolnjeni pogoji. 

Sprememba zakona sicer ni hitra. Je pa pobud in potreb po spremembi Zakona o RTV Slovenija 

kar veliko, na različnih delih, zato upam, da bo država čim prej sprožila postopek spremembe 

zakona, v katerem bi lahko uresničili tudi vašo pobudo. 

 

MMC 

 NOVINARSKE VSEBINE 

»Spet o podpisih pod fotografijami« 

Bralec B. P. se je ponovno pritožil nad podpisi pod fotografijama v članku, objavljenem na MMC-

ju, 30. junija. Navajamo odziv:  

»Včeraj popoldne (op. a.: 30. 6. 2024) ste objavili članek o ujmah v Franciji in Švici, ob katerem 

je podpisana T. L. Š. Prva fotografija pod naslovom prikazuje podrt kamnit most, podpis pod njo 

pa se glasi: 

V kraju Locana v Piemontu so po zemeljskem plazu iz restavracije evakuirali 37 ljudi. 

Foto: EPA 

Sprašujem vas, kaj ima podrt most z evakuacijo restavracije? In kaj ima evakuacija restavracije 

v Locani s podrtim mostom na neznanem kraju? In zakaj se vam zdi nemogoče za podpise pod 

fotografijami uporabljati izvirne opise agencije, katerih posnetke uporabite? EPA je to 

fotografijo opremila z naslednjim besedilom: 

epa11448114 The collapsed Visletto bridge between Visletto and Cevio, in the Maggia 

Valley, southern Switzerland, 30 June 2024. The storm in the night from Saturday to 

Sunday destroyed various traffic routes. Following the landslide in the Maggia Valley, 

rescuers recovered two bodies on Sunday. A third body was later found in the same area. 

One person is still missing, according to the Ticino cantonal police in Valle Maggia. EPA-

EFE/SAMUEL GOLAY 

Torej ne gre le za razkorak med mostom in restavracijo, ampak celo za drug kraj v drugi državi! 

Ob tem zbledi celo neumnost podpisa druge fotografije, na kateri je videti razdejano brv, 

podpisana pa je: "Neurje v Švici. Foto: EPA". Verjetno vam moram posebej pojasniti, da 

fotografija prikazuje posledice neurja in ne samo neurje. In da razlika med tema pojmoma ni 

nepomembna. Sicer pa je EPA to fotografijo opremila za naslednjim podpisom, ki se je T. L. Š. 

včeraj očitno zdel povsem brezpredmeten: 

epa11447226 A part of the destroyed Aurigeno hanging bridge in the Maggia Valley, 

Ticino, Switzerland, 30 June 2024. Swiss Air-Rescue (Rega) rescuers recovered two bodies 

https://www.rtvslo.si/svet/evropa/v-neurjih-v-svici-in-franciji-umrlo-najmanj-sedem-ljudi/713409
https://www.rtvslo.si/svet/evropa/v-neurjih-v-svici-in-franciji-umrlo-najmanj-sedem-ljudi/713409
https://www.rtvslo.si/svet/evropa/v-neurjih-v-svici-in-franciji-umrlo-najmanj-sedem-ljudi/713409
https://epaimages.com/search.pp?flush=1&multikeyword=12337886
https://epaimages.com/search.pp?flush=1&multikeyword=12337886
https://epaimages.com/search.pp?flush=1&multikeyword=%2012336969


20 
 

on 30 June following a landslide in the Maggia Valley. One person is still missing, 

according to the Ticino cantonal police. EPA-EFE/PABLO GIANINAZZI/TI-PRESS 

Glede na ponavljajoče nemarno podpisovanje fotografij me prav zanima, ali poznate poklicne 

standarde RTVS? Ste samo tako neverjetno brezbrižni ali se iz svojega bralstva celo prikrito 

norčujete? Po katerih novinarskih standardih in po katerih novičarskih medijih ste pobrali to 

razvado? S kakšnim namenom, ciljem, utemeljitvijo? /…/« 

Odgovorna urednica Uredništva za nove medije Ksenja Tratnik 

Hvala za obvestilo, podnapisa pod fotografijami sta popravljena. V podnapise pod fotografijami 

sicer dajemo tudi podatke, ki niso zapisani v članku, in niso nujno opis fotografije.  

 

Odziv uporabnika: 

»Hvala za sporočilo. Žal imam res neznanske težave z razumevanjem tega. 

Če se vam zdi navada, da pod fotografijami pišete vse mogoče, kar ni nujno opis fotografije, 

zakaj ste potem spreminjali podpisa, nad katerima sem se pritožil? 

Navado, da pod fotografijami objavljate vse mogoče, sem seveda opazil, kar ste verjetno zaznali 

zaradi mojih številnih pritožb prav na ta račun. Veliko bolj kot potrditev mojih opažanj bi me 

zanimala vaša uredniška, strokovna utemeljitev. Moj pogled na novinarstvo, poročevalstvo, 

pomen poročevalske fotografije ipd. je star več desetletij in morda zastarel. Zato bi cenil 

pojasnilo, po katerih uglednih mednarodnih vzorih in/ali šolah novinarstva ste povzeli to navado, 

kdo na FDV ali morda na drugih, še uglednejših šolah novinarstva, danes poučuje, priporoča 

takšno uredniško politiko opremljanja poročevalskih fotografij. 

Menim, da bi uredništvo MMC-ja tako pojasnilo in argumentacijo svojega početja moralo imeti 

pripravljeno - ne le za sitne posameznike, ampak za svoje nove sodelavke/ce, ki morajo privzeti 

uredniške navade, za Varuhinjo, ki mora razumeti in naprej pojasnjevati take zadeve, za 

menjajoče se nadrejene znotraj RTVS, za predstavnike javnega interesa in plačnikov prispevka  

(Svet), za politične odločevalce in druge, ki jim je treba prepričljivo pojasnjevati poslanstvo in 

pomen javne RTVS in temu primerna poklicna merila./…/« 

 

»Hočem le, da spoštujete lastne poklicne standarde in lasten cehovski kodeks.« 

Bralec B. P. se je odzval na ponovno neustrezen podpis pod fotografijo: 

»Današnji članek (op. a.: 16. 7. 2024) o prepovedi neke revije v Nemčiji ste /…/ opremili s 

fotografijo zadka policijskega kombija. Podpis fotografije ne vsebuje opombe, da je "arhivska" 

ali "simbolična", kot to zapovedujejo poklicni standardi RTVS, ampak se glasi: 

Nemška policija je izvedla racije v več zveznih deželah. Foto: EPA 

Prvič, fotografija ne prikazuje nobene racije, le spokojno parkiran kombi ob robu parka. Drugič, 

stara je skoraj točno leto dni, torej je arhivska. Da je obenem tudi simbolična, pa dokazuje opis 

EPA, ki se glasi: 

epa10759404 A Berlin police van patrols during a search for an escaped lion at the Zehlendorf 

district of Berlin, Germany, 21 July 2023. German authorities warned people in the southern 

https://www.rtvslo.si/svet/evropa/v-nemciji-prepovedali-skrajno-desno-revijo-in-preiskali-njene-prostore/714992
https://epaimages.com/search.pp?flush=1&multikeyword=epa10759404
https://epaimages.com/search.pp?flush=1&multikeyword=epa10759404


21 
 

suburbs of Berlin on 20 July of a potentially dangerous animal believed to be a lioness on the 

loose. Police are searching for the animal already on the second day. EPA-EFE/STRINGER 

Če menite, da vam hočem vsiliti svoj pogled na urejanje portala, se motite. Hočem le, da 

spoštujete lastne poklicne standarde in lasten cehovski kodeks. Če menite, da vas njuna določila 

utesnjujejo v vaši ustvarjalnosti, začnite ali predlagajte postopek za ustrezne popravke teh 

temeljnih dokumentov.« (B. P.) 

Odgovorna urednica Uredništva za nove medije Ksenja Tratnik 

Hvala za opozorilo. Popravimo. 

 

   ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM IN PRIPOROČILOM 

Hvala za pozorno spremljanje pomembnega področja – ustreznega podpisovanja fotografij. V 

novinarstvu je žal res (pre)pogosto spregledano oziroma upoštevano manj od novinarskih 

besedil. To še posebej velja za spletno novinarstvo, ki ima na voljo manj lastnih avtorskih 

fotografij, zato besedila praviloma ne gradi skupaj s fotografijami, temveč je fotografija 

(pre)pogosto samo dodatek ali ilustracija vsebine. Pogosto je razlog za tak odnos novinarjev do 

fotografij tudi skromna izbira fotografij, ki jih imajo na voljo. Vendar to ne opravičuje njihove 

odgovornosti, da vsako fotografijo ustrezno podpišejo. Odgovornost je velika tudi zaradi navad 

bralcev, ki na spletni strani praviloma najprej »preberejo« (pogledajo) naslovje in fotografijo. 

Ta dva dela praviloma vabita k nadaljnjem branju in povzemata bistvo besedila, zato morata biti 

ne samo privlačna, temveč tudi verodostojna.  

V uredništvu MMC-ja so se na vaše pripombe o napakah odzvali in podpise pod fotografijami 

popravili.  

Podobne pripombe o napačnih podpisih fotografij na spletni strani rtvslo.si sem prejela tudi 

maja (Mesečno poročilo za maj, str. 37). Urednica uredništva za nove medije je takrat zapisala, 

da »se je v zadnjem času povečalo število primerov, ko so fotografije nepodpisane ali 

neprimerno podpisane, kar je v nasprotju z našimi standardi, zato so bili vsi novinarji pisno 

pozvani, da podpisom posvetijo več pozornosti«. 

Ker se napake in nedoslednosti pri podpisovanju kljub pisnemu pozivu nadaljujejo, uredništvu 

priporočam razpravo o spoštovanju novinarskih standardov pri podpisovanju fotografij. Pri tem 

so jim lahko v pomoč tudi Programski standardi RTV Slovenija ter Poklicna merila in načela 

novinarske etike v programih RTV Slovenija.  

 

»Propagirati ruske dezinformacije na javnem slovenskem mediju je nedopustno«  

Dva bralca sta se odzvala na članek Kaje Sajovic z naslovom Kaja Kallas – je lahko vodja 

diplomacije EU-ja zagrizena nasprotnica Rusije?, objavljen 7. julija na spletni strani rtvslo.si. 

Povzemamo odziva:  

»Spoštovani, Rad bi podal pritožbo glede članka Kaje Sajovic, objavljenega 7. julija 2024 na 

MMC. Najprej sem nameraval članek natančno obdelati, vendar mi to niti ni potrebno, saj je 

European Media Digital Observatory to novico že označil kot rusko informacijsko kampanjo za 

https://img.rtvslo.si/_files/2024/06/18/46_518719121681022988_mesecno-porocilo-za-maj-2024.pdf
https://www.rtvslo.si/evropska-unija/kaja-kallas-je-lahko-vodja-diplomacije-eu-ja-zagrizena-nasprotnica-rusije/713888
https://www.rtvslo.si/evropska-unija/kaja-kallas-je-lahko-vodja-diplomacije-eu-ja-zagrizena-nasprotnica-rusije/713888
https://www.rtvslo.si/evropska-unija/kaja-kallas-je-lahko-vodja-diplomacije-eu-ja-zagrizena-nasprotnica-rusije/713888
https://www.rtvslo.si/evropska-unija/kaja-kallas-je-lahko-vodja-diplomacije-eu-ja-zagrizena-nasprotnica-rusije/713888


22 
 

diskreditacijo Kaje Kallas: https://edmo.eu/publications/step-by-step-how-the-kremlin-

launched-a-massive-disinformation-campaign-against-kaja-kallas/. 

Rad bi poudaril, da EDMO ni zgolj ena izmed mnogih nevladnih organizacij, temveč je to 

organizacija, financirana s strani Evropske komisije za boj proti dezinformacijam. Če ne 

zaupamo EDMO, komu naj potem zaupamo? Upam, da se vsaj strinjamo, da so pozicije EDMO 

bolj verodostojne kot tiste iz ruskega zunanjega ministrstva. 

Kaja Sajovic ima dolgo zgodovino ponavljanja pro-ruske propagande. Deset dni pred ruskim 

napadom nad Ukrajino je napisala članek, v katerem je ameriška opozorila o skorajšnjem 

napadu označila kot nepotrebno sprožanje preplaha, in med drugim insinuirala, da za 

Majdansko revolucijo stoji ameriška konspiracija (https://www.rtvslo.si/svet/igra-imperijev-

groznja-rusije-kot-krinka-apetitov-zda-v-ukrajini/611607).  

Od javne ustanove bi pričakoval uravnotežene novice in mnenja. Za vsako pro-rusko pozicijo 

Quincy Institute lahko najdemo pro-Evropsko pozicijo Institute for the Study of War, ki sta obe 

relativno spoštovani organizaciji. Če si ustanova želi ohranjati pluralnost mnenj, potem bi morali 

poleg pro-ruskih člankov Kaje Sajovic objaviti tudi članke pro-evropskega avtorja. Citirati zgolj 

pro-rusko analizo je torej že tako sporno, toda propagirati ruske dezinformacije na javnem 

slovenskem mediju pa je nedopustno. EDMO je rusko kampanjo diskreditiranja Kallas razkril 5. 

julija, torej dva dni, preden je MMC začel širiti to isto rusko propagando. Najbolj preprosto 

iskanje po spletu bi to razkrilo. Olajševalnih okoliščin ni. 

Mislim, da bi lahko kot del uredniške politike uvedli določene varovalke, ki bi preprečevale 

podobne spodrsljaje v prihodnosti. Upam, da mi boste v vašem odgovoru lahko podali konkretne 

korake, ki so bili sprejeti, da  bi bilo poročanje bolj uravnoteženo in predvsem, da slovenski mediji 

ne bi bili več novinarske marionete raznim nedemokratičnim režimom.« (A. S.) 

»Celoten civiliziran svet se ukvarja z dezinformacijami in vplivom Kremeljske propagande na 

splet. Ugotavljam, da takšna propaganda pri nas zagotovo ni potrebna, saj se v naših osrednjih 

medijih pojavljajo članki, kot ta, naveden v naslovu maila. Začuda ne gre za kakšno obskurno 

obrobje spleta, temveč kar za naš nacionalni RTV (MMC). /…/ Neverjetno se mi zdi, da ne obstaja 

varovalka, ki bi izločila tako prorusko propagando in evroskepticizem. Seveda bom dobil odgovor 

o nepristranskosti novinarjev, ampak dejstvo je, da česa tako epsko /…/ v drugih evropskih 

nacionalnih medijih ni mogoče prebrati. Naj zadnji ugasne luč ...« (G. R.) 

Odgovorna urednica Uredništva za nove medije Ksenja Tratnik 

Namen članka, objavljenega na portalu, je bilo predstaviti karierno pot Kaje Kallas in osvetliti 

njen pogled na reševanje različnih kriz. Glede na to, da nam je vojna v Ukrajini geografsko 

najbližje, pa je vsekakor omembe vredna njena dozdajšnja politika do Rusije, tudi zaradi odnosa 

Evropske unije do Moskve in s tem poti do reševanja konflikta v Ukrajini v prihodnjem mandatu 

Evropske komisije. Dejstvo, da ima Kallas zelo kritičen in oster odnos do Rusije in kako bi to 

lahko vplivalo na morebitno diplomatsko rešitev krize, so že pred nami izpostavili tudi ugledni 

tuji spletni portali, kot so Euronews, Politico, Euractiv pa tudi Guardian. 

https://www.euronews.com/my-europe/2024/06/26/kaja-kallas-the-russia-hawk-poised-to-

become-the-eus-top-diplomat 

https://edmo.eu/publications/step-by-step-how-the-kremlin-launched-a-massive-disinformation-campaign-against-kaja-kallas/
https://edmo.eu/publications/step-by-step-how-the-kremlin-launched-a-massive-disinformation-campaign-against-kaja-kallas/
https://www.rtvslo.si/svet/igra-imperijev-groznja-rusije-kot-krinka-apetitov-zda-v-ukrajini/611607
https://www.rtvslo.si/svet/igra-imperijev-groznja-rusije-kot-krinka-apetitov-zda-v-ukrajini/611607
https://www.rtvslo.si/evropska-unija/kaja-kallas-je-lahko-vodja-diplomacije-eu-ja-zagrizena-nasprotnica-rusije/713888
https://www.euronews.com/my-europe/2024/06/26/kaja-kallas-the-russia-hawk-poised-to-become-the-eus-top-diplomat
https://www.euronews.com/my-europe/2024/06/26/kaja-kallas-the-russia-hawk-poised-to-become-the-eus-top-diplomat


23 
 

https://www.euractiv.com/section/global-europe/news/estonias-kaja-kallas-the-kremlin-

critic-in-the-run-for-eu-chief-diplomat-post/ 

https://www.politico.eu/article/nato-eastern-european-union-rutte-secretary-general-

commission-russia-ukraine-war-defense/ 

https://www.theguardian.com/world/article/2024/jun/28/kaja-kallas-estonian-pm-josep-

borrell-successor-eu 

 

  ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM 

Urednica je podrobno pojasnila namen članka – predstavitev kandidatke za zunanjepolitično 

predstavnico EU, navedla je tudi nekaj tujih medijev, ki so o kandidatki poročali na podoben 

način. Besedilo je podrobno osvetlilo kandidatko, avtorica je navedla številne vire, po katerih je 

povzela navedbe, glede na zapisano pa je izbrala predvsem vire, ki so do kandidatke kritični. 

Umanjkala je tudi distanca do nekaterih navedb, še posebej v luči dejstva, da je bilo besedilo 

podpisano samo z začetnicama imena in priimka avtorice, s čimer v Uredništvu za nove medije 

podpisujejo pretežno neavtorska besedila, povzeta po drugih virih. 

Kljub temu pa besedilu ne moremo očitati, da širi ruske dezinformacije, saj za vse navedbe 

navaja vire. Zato menim, da besedilo kljub deloma preozki izbiri virov in premalo poudarjeni 

nepristranskosti glede na žanr ni bistveno kršilo Poklicnih meril in načel novinarske etike v 

programih RTV Slovenija. 

 

 UPORABNIŠKE VSEBINE 

»Zakaj je ob zadnjih novicah, ki se tičejo napadov Izraela, onemogočeno 

komentiranje?« 

»Zakaj je ob zadnjih novicah, ki se tičejo napadov Izraela, onemogočeno komentiranje? Od 

katerega gospodarja dobivate takšne ukaze? Naši politiki, kakor vaši novinarji na tem portalu 

na veliko opevate, da živimo v demokraciji, kjer ni omejena svoboda govora. Kaj je to drugega, 

kot omejevanje svobode govora in cenzura? Vsi imate veliko povedati čez Rusijo; ali je zahod kaj 

drugačen? Tudi komentarji, kjer je komentiranje omogočeno, gredo skozi samo tisti, ki so všeč 

moderatorju, ozirom tisti, ki navijajo za določeno stran. Žal, a resnično, mediji objavljate vedno 

bolj enostransko dogajanja, vedno bolj je tudi na tem portalu prisotna zahodna propaganda, ne 

pa, razen nekaterih izjem, raziskovalno novinarstvo.« (S. N.) 

Odgovorna urednica Uredništva za nove medije Ksenja Tratnik 

Novice s tematiko so na predmoderaciji, niso zaprte za komentiranje. 

 

 DODATNO POJASNILO VARUHINJE 

Predmoderacija pomeni, da so komentarji seveda možni, se pa ne objavljajo samodejno in šele 

naknadno pregledajo, temveč vse komentarje najprej pregledajo moderatorji in vse, ki ne kršijo 

Pravil komentiranja, objavijo. 

https://www.euractiv.com/section/global-europe/news/estonias-kaja-kallas-the-kremlin-critic-in-the-run-for-eu-chief-diplomat-post/
https://www.euractiv.com/section/global-europe/news/estonias-kaja-kallas-the-kremlin-critic-in-the-run-for-eu-chief-diplomat-post/
https://www.politico.eu/article/nato-eastern-european-union-rutte-secretary-general-commission-russia-ukraine-war-defense/
https://www.politico.eu/article/nato-eastern-european-union-rutte-secretary-general-commission-russia-ukraine-war-defense/
https://www.theguardian.com/world/article/2024/jun/28/kaja-kallas-estonian-pm-josep-borrell-successor-eu
https://www.theguardian.com/world/article/2024/jun/28/kaja-kallas-estonian-pm-josep-borrell-successor-eu


24 
 

Glede svobode govora in cenzure pa dodajam, da cenzure ne smemo zamenjevati z 

moderiranim objavljanjem komentarjev. Moderiranje je namenjeno zagotavljanju višje ravni 

komentarjev na spletni strani rtvslo.si in preprečevanju žaljivega in sovražnega govora, 

komentiranja zunaj teme in drugih neprimernih komentarjev, vse z namenom, da se omogoči 

demokratična razprava, osredotočena na temo prispevka. 

Več o tem si lahko preberete v Pravilih komentiranja, ki so dostopna tukaj in v Odgovorih na 

pogosta vprašanja. Ob odprtju uporabniškega računa se vsak uporabnik strinja, da bo spoštoval 

pravila komentiranja, po teh pravilih moderatorji tudi presojajo, ali so komentarji primerni ali 

ne. Umikanje komentarjev torej ni odvisno od tega, ali so všeč moderatorju ali ne, niti od 

nekakšnih »gospodarjev«. 

Za vsak komentar, ki ni objavljen, lahko uporabnik vpraša moderatorje na MMC-forum: 

forum.MMC@rtvslo.si. Praviloma zapišejo pravilo, ki je bilo kršeno, in v umaknjenem 

komentarju označijo del, ki je kršil to pravilo. Če pošljete vprašanje o umiku hkrati tudi meni v 

vednost, lahko skupaj preverimo, ali je bil umik upravičen ali ne. 

 

»Pritožba zoper ravnanje administratorja« 

Uporabnik D. Z. se je s pritožbo zaradi domnevno prepočasnega ravnanja administratorja obrnil 

na MMC in varuhinjo:  

»Administratorja spletnega komuniciranja pod komentarji sem obvestil, da je nekdo zlorabil 

moje uporabniško ime. Pod funkcijo "Prijavi neprimerno vsebino/Drugo" sem administratorja o 

tem seznanil ob 10 uri in 4 minute. Administratorju sem prek iste funkcije podrobno opredelil 

naznanilo kršitve (kršitev 5. člena pravilnika ter izrek sankcije po 15. členu tega pravilnika). 

Administratorja sem hkrati opozoril na predhodno prakso, kjer so uporabnika s podobno kršitvijo 

blokirali v nekaj minutah. V tem primeru po dobri uri (objava pa je stara že skoraj dve uri in pol) 

s strani administratorja še vedno ni nobenega odziva. /…/ Prosim za vaše posredovanje ter 

posredovanje instituta varuha uporabnikov storitev JZ RTV Slovenija. To predmetno sporočilo 

naj se obravnava kot pritožba zoper ravnanje administratorja. /…/« 

Administrator MMC RTV SLO  

Na kateri naslov ste kontaktirali administratorje? Omenjeno uporabniško ime je že bilo 

blokirano in komentarji umaknjeni. Prosimo za razumevanje, da ne moremo vedno ukrepati v 

nekaj minutah. 

 

  ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM 

V vednost sem prejela odgovor administratorja. Res niso ukrepali v nekaj minutah, menim pa, 

da je bil odziv dovolj hiter, predvsem upoštevaje način vaše prijave.  

Polje »Prijava neprimerne vsebine« je namreč namenjena prijavi neprimernih komentarjev 

drugih uporabnikov, ne pa takšni prijavi, kot ste jo opravili vi. Temu je namenjeno neposredno 

sporočilo administratorjem na e-naslov MMC-forum: forum.MMC@rtvslo.si. Tam se 

administratorji odzovejo zelo hitro, ker je teh sporočil manj.  

https://www.rtvslo.si/uporaba/standardi-in-pravila-komuniciranja-na-spletnem-mestu-rtvslo-si/590527
https://www.rtvslo.si/rtv/kontakti-in-informacije/pogosta-vprasanja/vprasanja-o-komentiranju-clankov/487653
mailto:forum.MMC@rtvslo.si
mailto:forum.MMC@rtvslo.si


25 
 

Prijav neprimernih komentarjev pa je zelo veliko, saj je vseh komentarjev (pod mnogimi članki) 

izjemno veliko, zato administratorji ne utegnejo vseh prijav obravnavati v nekaj minutah. 

Upam, da zaradi navedenega niste imeli hujših nevšečnosti; še bolj pa, da se vam to ne bo več 

zgodilo. 

 

Iz pravil komentiranja: Komentarji v tujem jeziku niso dovoljeni 

Uporabnik B. M. se je z vprašanjem, zakaj so bili izbrisani njegovi komentarji, najprej obrnil na 

MMC-forum, ker pa ni prejel odgovora, je odziv posredoval še varuhinji. Povzemamo del odziva:  

»Prosim za obrazložitev, zakaj so bili ti komentarji izbrisani. Razumem izbrise, ki se ne skladajo 

z vašo politično usmeritvijo. Ti komentarji so strokovni in me zanima, kako je moderator 

usposobljen za tovrstno ocenjevanje. 

Uporaba Windowsov je zadostna kvalifikacija? Kateri postulati iz vaše biblije so bili kršeni? Točno 

se vidi, kdaj se je cenzorska ekipa zamenjala. Prej so bili moji komentarji objavljeni. /…/« 

Komentarjev v odzivu nismo posebej navajali, so pa bili ti deloma tudi v angleškem jeziku.  

Administrator MMC RTV SLO  

Komentarji v tujem jeziku niso dovoljeni. To bi si uporabnik lahko prebral v pravilih in ni 

potrebno, da vedno znova naslavlja administratorje. 

 

  ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM 

Glede komentarjev v tujem jeziku in takih, ki so večinoma v tujem jeziku in običajnemu bralcu 

nerazumljivi, imajo administratorji prav: to morate uporabniki vedeti sami. Tudi sama 

napotujem vas uporabnike, da si občasno preberete Pravila komentiranja in Odgovore na 

pogosta vprašanja.  

O razlogih za umik, ki so jasno razvidni iz pravil, vam administratorji niso dolžni dajati odgovorov. 

Neprimerni so tudi nekateri vaši zapisi v vprašanju administratorjem, med drugim: 

- "Razumem izbrise, ki se ne skladajo z vašo politično usmeritvijo.": Vnaprejšnje obsojanje 

moderatorjev, da brišejo komentarje skladno z njihovo politično usmeritvijo, je neprimerno. Za 

takšno trditev bi morali imeti res trdne dokaze, sicer je to pavšalna žalitev brez utemeljitve. 

Tudi vprašanje, ali je uporaba Windowsov zadostna kvalifikacija za delo moderatorjev, je žaljiva. 

Moderiranje praviloma opravljajo novinarji, ki so strokovno dovolj usposobljeni in pri umikanju 

komentarjev upoštevajo vnaprej znana in zapisana pravila. Ob več sto pritožbah komentatorjev, 

ki sem jih preverjala v dveh letih in pol, sem ugotovila le okrog pet napačnih izbrisov 

komentarjev. Nestrokovnost ali neusposobljenost pri umikanju komentarjev bi lahko zatrjevali 

samo, če bi bilo napačnih umikov zelo veliko. 

Zato tudi vas prosim, da si ponovno preberete pravila in pogosta vprašanja (na nekatere stvari 

postanemo sčasoma manj pozorni) in se z vprašanji o izbrisu obračate na administratorje in 

name res samo v upravičenih primerih, ko iz pravil ni razviden razlog umika. 

https://www.rtvslo.si/uporaba/standardi-in-pravila-komuniciranja-na-spletnem-mestu-rtvslo-si/590527
https://www.rtvslo.si/rtv/kontakti-in-informacije/pogosta-vprasanja/vprasanja-o-komentiranju-clankov/487653
https://www.rtvslo.si/rtv/kontakti-in-informacije/pogosta-vprasanja/vprasanja-o-komentiranju-clankov/487653


26 
 

Obenem vas pozivam k spoštljivemu pisanju. To spodbujam pri vseh uporabnikih in vseh 

programskih ustvarjalcih. Vsa vprašanja, tudi kritična, so dobrodošla. Vendar naj bodo zapisana 

na spoštljiv način in brez vnaprejšnjih sodb.  

 

 STORITVE 

»RTV 365 omejuje moj dostop do nekaterih vsebin iz razloga avtorskih pravic« 

Uporabnik D. J. se je pritožil, ker iz tujine prek brezžične povezave ni mogel spremljati nekaterih 

vsebin na RTV 365:  

»RTV 365 omejuje moj dostop do nekaterih vsebin iz razloga avtorskih pravic, čeprav sem 

prijavljen s svojo naročniško številko. Res je, da uporabljam dostop prek wifi-ja kampa na 

Hrvaškem, in če preklopim na plačljive mobilne podatke, zadeva deluje. Ali se vam to ne zdi 

diskriminatorno? Zakaj prek mobilnih gre, prek wifi-ja v tujini pa ne, ne glede na to, da v obeh 

primerih gledam kot registriran plačnik RTV-prispevka?« 

Administrator MMC RTV SLO  

Uporabnik si mora za spremljanje geoblokiranih vsebin iz tujine aktivirati dodatne storitve 

(ogled vseh TV-programov in vsebin na območju celotne Evropske unije (vključno z Norveško, 

Islandijo in Lihtenštajnom) ter ogled dodatnih vsebin po uredniški presoji). 

Postopek aktivacije si lahko ogleda tukaj: https://365.rtvslo.si/arhiv/pomoc-

uporabnikom/174709287. 

Povezava do spletne strani za aktivacijo (predhodno mora uporabnik biti prijavljen na portal): 

https://www.rtvslo.si/racun/prispevek. 

 

PROGRAMI ZA NARODNI SKUPNOSTI 

 TV KOPER - CAPODISTRIA 

Pohvala oddaji Istra z okolico in za njeno predvajanje na TV Slovenija 1  

»Spoštovana varuhinja, prenesite pohvalo vsem, ki so zaslužni za umestitev oddaje Istria e 

dintorni (Istra z okolico), ustrezno prevedene in podnaslovljene, na spored TV Slovenija 2. Gre za 

odlično mozaično oddajo TV Koper - Capodistria z opazno višjim nivojem televizijske produkcije, 

ki pozitivno odstopa od ostalih rednih (tedenskih ali mesečnih) mozaičnih oddaj, ki so na sporedu 

na TV Slovenija. 

Na TV Koper - Capodistria nastaja veliko oddaj v italijanskem jeziku, ki bi smele najti mesto tudi 

na programih TV Slovenija, in verjamem, da bi to gledalke in gledalci znali tudi nagraditi. Zato 

čestitke vsem odgovornim, v prvi vrsti (novim) urednikom v Kopru za pogum, da so v večletni 

pobudi Ljubljane zmogli prepoznati priložnost, ki je vsem samo v dobrobit. Najbolj pa RTV 

Slovenija!« (P. G.) 

https://365.rtvslo.si/arhiv/pomoc-uporabnikom/174709287
https://365.rtvslo.si/arhiv/pomoc-uporabnikom/174709287
https://www.rtvslo.si/racun/prispevek
https://365.rtvslo.si/oddaja/istra-z-okolico/173251845


27 
 

Pomočnik direktorice TV Slovenija za programske zadeve Rok Smolej  

Hvala za pohvalo, pripomnil bi le, da predvajamo Istro z okolico na TV SLO1. 

 

  ✓ ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM IN ZAHVALO 

Pohvali se pridružujem tudi varuhinja. Od leta 2022 sem večkrat predlagala (tudi v Priporočilih 

za PPN 2023 in 2024) umestitev primernih oddaj, ki nastajajo v italijanskem programu TV Koper 

– Capodistria, v spored TV Slovenija, seveda z ustreznim slovenskim prevodom. K temu me je 

najprej spodbudil gledalec s Štajerske, nato sem to pobudo predstavila tudi Programskemu 

odboru za italijanski narodnostni program.  

Letos se je pobuda, vsaj deloma, končno uresničila.  

Za razliko od televizijskega programa za madžarsko narodno skupnost, ki se v celoti predvaja na 

TV Slovenija 1, to za televizijske programe za italijansko narodno skupnost ne velja. Mnoge 

vsebine pa so zelo zanimive tudi za gledalce, ki ne razumejo italijanščine. Obenem tudi 

ozaveščajo širšo javnost o prisotnosti italijanske narodne skupnosti v Sloveniji, o njenem 

življenju in delu in krepijo medsebojno razumevanje. 

Zato se tudi varuhinja zahvaljujem vsem, ki so pripomogli k uresničitvi pobude, in upam, da bo 

poleg oddaje Istra e dintorni (Istra z okolico) na TV Slovenija 1 dobila čas in prostor še katera iz 

nabora oddaj, ki jih pripravlja TV Koper – Capodistria v italijanščini. 

 

RTV SLOVENIJA 

 JEZIKOVNA KULTURA 

Prvi dnevnik, 11. 7.: Napačno naslavljanje gosta 

Gledalka B. U. je opozorila na napačno naslavljanje gosta v Prvem dnevniku, 11. julija:  

»Danes, 11. 7. 2024, na poročilih ob 13h voditeljica naslavlja prof. dr. Jožeta Duhovnika z 

nazivom strojni inženir. Ali novinarji, raziskovalni in vsi drugi, ne spoštujejo akademskih nazivov 

vseh ljudi enako? Prosim, da novinarje na to opozorite.« 

Uredništvo Informativnega programa TV Slovenija  

Zahvaljujemo se vam za res pozorno spremljanje naših oddaj in za opozorilo, ki ste nam ga 

posredovali. Prenesli smo ga avtorju, ki je vest in izjavo pripravil, in ga opozorili na napako ter 

na obvezno navajanje akademskih doktorskih nazivov (so)govornikov v naših oddajah. 

 

  ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM 

Uredništvo je pojasnilo, da je šlo za nenamerno napako. RTV Slovenija namreč uporablja 

doktorske in akademske nazive v vseh primerih, ko je akademski, doktorski ali magistrski naziv 

povezan s temo, o kateri gost nastopa v oddaji ali prispevku. To je veljalo tudi v tem primeru, 

zato je bila opustitev akademskega in doktorskega naziva napaka. Uredništvo pa se je na 

opozorilo gledalca primerno odzvalo.  

https://365.rtvslo.si/arhiv/prvi-dnevnik/175059379


28 
 

»To ni poskus atentata, to je atentat« 

Gledalca, poslušalca in bralca sta se odzvala na uporabo besedne zveze »poskus atentata« v 

poročanju RTV Slovenija. Navajamo odziva: 

»Obveščam vas, da na RTV Slovenija skoraj vsi po vrsti govorijo, da se je na Donalda Trumpa 

zgodil "poskus" atentata, kar ni pravilno; na Donalda Trumpa je bil izveden atentat, katerega 

posledice so bile … Televizije in radii drugih držav, ki jim je jasno, kako se nekaj formulira, 

poročajo, da je bil na Donalda Trumpa izveden atentat, kar je pravilno. Prosim, da obvestite 

redakcije o tej nepravilnosti.« (C. D.) 

»Pozdravljeni, zgrožen sem zaradi vašega poročanja, saj to ni poskus atentata, to je atentat.« 

(B. P.) 

V imenu Lektorske koordinacije Suzana Köstner 

V Velikem slovarju tujk Cankarjeve založbe je beseda atentat razložena kot poizkus umora iz 

političnih razlogov. Beseda izhaja iz francoske attentat, ta pa iz latinskega attentare, tj. 

poizkusiti. Gledalca imata torej prav, izveden je bil atentat ali poizkus umora. Na Trumpa je bil 

izveden neuspeli atentat. 

 

Lektor in jezikovni svetovalec MMC RTV SLO Marko Prša 

Tu smo tako ali tako imeli dilemo, ker je v rabi oboje. Raba seveda ne upošteva etimološke 

podstati, očitno pa je ni za zdaj upošteval niti SSKJ 2, ki v svojem terminološkem gnezdu kot 

primer navaja tudi »poskus atentata«, kar razumem kot pojmovno distinkcijo samega atentata 

kot dejanja. Hkrati pa se lahko strinjam z razlago jezikovnih svetovalcev in na ta način obvežem 

MMC, da smo dosledni pri rabi atentat, in ne poskus atentata, tako z vidika strokovne 

ustreznosti, ki jo je mogoče etimološko utemeljiti, kot poenotenja znotraj hiše. 

 

»Napaka na ekranu v napačni besedi ''paralimpijske'' namesto ''paraolimpijske''« 

Gledalka L. A. se je ''pritožila'' nad zapisom besede ''paralimpijski'' namesto ''paraolimpijski'':  

»11. julija 2024 sem si ogledala prireditev na Ukmarjevem trgu v Kopru in sicer »Predstavitev 

olimpijske in paraolimpijske reprezentance Slovenije Pariz 2024«. Moram navesti, da mi je 

povsem nedoumljivo, kako se lahko na tako pomembnem dogodku pripeti organizatorjem 

napaka na ekranu v napačni besedi »paralimpijske reprezentance« namesto pravilno 

»paraolimpijske reprezentance« s črko o. Ali take zadeve nihče od zaposlenih javne RTV ne 

preveri, preden se lansirajo v javni dogodek? /…/« 



29 
 

 

 

 ODGOVOR VARUHINJE 

Glede uporabe izraza »paralimpijske igre« vam moram pojasniti, da TV Slovenija glede tega 

izraza ni zagrešila nobene napake. Uporabila je namreč točno tak izraz, kot ga za olimpijske igre 

športnikov invalidov uporabljajo invalidi športniki sami oziroma njihova Zveza za šport invalidov 

Slovenije – Paralimpijski komite Slovenije. Več o tem si lahko preberete tukaj. 

Izrazi »paralimpijski komite«, »paralimpijske igre« med širšo javnostjo še niso uveljavljeni, zato 

tudi vaše začudenje ni presenetljivo. Toda RTV Slovenija spoštuje načelo, da uporablja o 

posameznih skupinah družbe tiste izraze, s katerimi se te skupine označujejo same.  

 

Odziv gledalke:  

»Najlepša hvala za vaše pojasnilo glede rabe besede »paralimpijski«. Res nisem vedela za to 

spremembo pridevnika. Predvidevam, da zagotovo v javnosti tudi še zdaleč ne edina. Razumem 

pa uporabo besede s strani RTV.« 

 

Teletekst: Je Žigart osvojila oba naslova državnega prvaka ali prvakinje?  

Bralec G. H. je na uredništvo MMC-ja in varuhinji poslal pripombo glede uporabe naslova, ki ga 

je osvojila kolesarka Urška Žigart:  

»Danes, 21. 7. 2024, je na TTX 502 napisano, citiram: »Žigart je letos v dobri formi, osvojila je 

oba naslova državnega prvaka«. Sprašujem, ali ni pravilno: Osvojila je oba naslova državne 

prvakinje?« 

   ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM IN PRIPOROČILOM 

Zahvaljujem se vam za poslano pripombo o napaki. Kot vidim iz sonaslovnikov, ste jo poslali tudi 

neposredno na uredništvo MMC-ja. Predvidevam, da od tam niste prejeli odgovora, ker bi ga v 

tem primeru prejela tudi jaz v vednost. Zato sem 23. 7. vašo pripombo poslala odgovorni 

urednici Uredništva za nove medije Ksenji Tratnik in Tanji Kozorog Blatnik, ki jo je nadomeščala. 

Odgovorila je Tanja Kozorog Blatnik: 

»Šlo je za slovnični zdrs. Smo ga popravili.« 

https://www.zsis.si/


30 
 

Uredništvo je torej priznalo napako in jo odpravilo. To je primerno. Ni pa seveda primerno, da 

vam niso odgovorili. 

Zato sem uredništvu oziroma odgovorni urednici Uredništva za nove medije Ksenji Tratnik 

poslala naslednji dopis: 

»Zahvaljujem se vam za hiter odgovor. Ker sem pripombo bralca prejela že 21. 7., ko jo je poslal 

vam, meni pa v vednost, menim, da bi bilo primerno, da bi uredništvo tudi bralcu odgovorilo. 

Četudi gre za majhen zdrs, si mora RTV Slovenija nenehno prizadevati za odličnost in 

odgovornost. To je zapisano tudi v Programskih standardih.  

Zato menim, da so opozorila bralcev ali uporabnikov na napake in zdrse, tudi če gre za majhne 

zdrse, za uredništva dobrodošla. Primerno je tudi, da uredništvo bralcu ali uporabniku, ki na 

napako ali zdrs opozori, odgovori, tudi v primeru majhnih zdrsov. V tem primeru tega niste 

storili. 

Zato uredništvu priporočam razpravo o točki 5 Programskih standardov, zlasti v delu, ki govori 

o popravljanju lastnih napak in dialogu z občinstvom. 

Navajam besedilo točke 5 Programskih standardov:  

»5. Odgovornost 

Odgovornost javnega medija do javnosti je temelj medsebojnega zaupanja. Odgovornost v tem 

primeru pomeni, da RTV Slovenija jamči za kakovost predvajanih vsebin, skrbi za nenehno 

strokovno izpopolnjevanje ustvarjalcev in odgovornih za delovanje javnega medija in njihove 

stabilne delovne pogoje ter transparentnost tako v upravljanju in porabi javnih sredstev kot v 

pripravljanju programskih vsebin. Bistvene sestavine odgovornosti so popravljanje lastnih 

napak, pojasnjevanje uredniških dilem in odločitev ter dialog z občinstvom.« 

O vaši pripombi bom poročala tudi na seji Komisije Sveta RTV Slovenija za programske 

standarde in odzive javnosti. 

 

ODZIV odgovorne urednice Uredništva za nove medije Ksenje Tratnik na priporočilo varuhinje 

Hvala za poslano. Seveda si nenehno prizadevamo za odličnost in odgovornost, na vseh ravneh 

delovanja. Vsak dan dobimo veliko prijav napak, pri čemer so v večini primerov to res opozorila 

na slovnične in druge tehnične napake, pogosto pa uporabniki prek prijave napake delijo tudi 

svoja mnenja, čeprav ta element temu ni namenjen. Naše delo je zaradi kadrovske organizacije 

organizirano tako, da novinarji objavijo novico in jo lektor pogleda po objavi. Zato se dogaja, da 

bralci takoj vidijo in pošljejo opozorilo, pogosto pa je ta napaka vmes ali hitro po prejemu 

opozorila že odpravljena.  

Časovno je nemogoče, da bi odgovarjali vsakemu posamezniku na njegovo opozorilo, temu tudi 

ni namenjena prijava napake, ampak je res sami odpravi napake. Seveda bi si želeli, da bi bilo 

napak čim manj, da bi lektorji lahko čim hitreje pogledali novice, a je to ob poplavi novic in dela 

močno oteženo.  

Z uredništvom smo nenehno v razpravi glede stremljenja k večji natančnosti in jezikovni 

dovršenosti.  

 



31 
 

Mnenji 

Kronometer ji ne »odgovarja«, temveč ji ne »ustreza/ugaja/…« 

»Ženski kronometer na Olimpijskih igrah. Komentatorja Tomaž Kovšca in Martin Hvastja, /…/ da 

ji kronometer ne odgovarja. Verjamem, da ne odgovarja. Lahko pa ne ustreza, ne paše, ne godi, 

ne ugaja, itd. /…/«. (G. H.) 

V imenu Športnega uredništva TV Slovenija Anže Bašelj 

Hvala za opozorilo. Sem ga poslal lektorici in komentatorju.  

 

Nepozdravljanje gledalcev s strani novinarjev in dopisnikov  

»Večina novinarjev, ki poroča iz tujine ali s terena, nima toliko kulture in spoštovanja do 

gledalcev, da bi pozdravili, preden začnejo komentirat … sploh iz ZDA, g. Andrej Stopar ... Vem, 

da je več ali manj besedilo posneto, zato pa bi lahko splošno pozdravili« »Pozdravljeni«. Mislim 

in upam, da to ni težko narediti.« (J. N.) 

 

 OGLAŠEVANJE 

»Ste najverjetneje edina nacionalna TV, ki svoj program nenehno rešeta z 

reklamami« 

Gledalka in dva gledalca so se pritožili nad številnimi oglasi in predvsem TV-prodajo, še posebej 

med spremljanjem olimpijskih iger na Televiziji Slovenija. Eden od gledalcev pa je na več e-

naslovov, med njimi tudi na e-naslov varuhinje, poslal pobudo za razpravo o (ne)primernosti 

TV-prodaje na RTV Slovenija. Navajamo odzive:  

»Ste najverjetneje edina nacionalna TV, ki svoj program nenehno rešeta z reklamami. Človek v 

nedeljo popoldne vklopi TV, medtem ko se dogajajo OI, in na prvih dveh programih TV SLO 

zagleda Herto, ki ga prepričuje, da je »njegovo zdravje, njena skrb«. Zvečer si hoče ogledati 

novice, vendar je bolj deležen propagandnega materiala. Verjamem, da zadeve (še) niso 

zakonsko urejene kot drugod, vendar bi vseeno komu lahko prišlo na pamet, da bi se bilo mogoče 

bolje ravnati po nekih splošno sprejetih standardih. /…/ Žalostno, da si ljudje zaradi zgoraj 

povedanega, če je le možno, vsebine raje pogledajo na drugih programih.« (A.) 

»Ravnokar so se začele olimpijske igre in seveda z zanimanjem spremljamo nastope naših 

športnikov. Glede na to, da ste očitno zakupili precejšen obseg pravic za prenose, bi bilo lepo, če 

bi bili tega deležni tudi gledalci. Nadvse me moti, da neprestano skrbite 'za naše zdravje'. V 

vsakem nekoliko daljšem premoru (ne samo med športnimi prenosi) smo namreč deležni 

bombandiranja s 'prodajnimi reklamami'. Ste nacionalna TV in bilo bi lepo, če bi svojo politiko 

oglaševanja dvignili na nekoliko višji nivo in nas ne bi tudi vi neprestano /…/ s temi produkti. 

Konec koncev bi morali biti v 'politiki oglaševanja' malo bolj avtonomni in pogumni ter tovrstnim 

reklamam odmerjati manj prostora, ker res ni vse v denarju, ki vam ga prinašajo /…/.« (I. L.) 



32 
 

»Zdaj se pa prosim odločite. Ali bomo RTVS, javno in "družbeno pomembno institucijo" 

financirali davkoplačevalci, ali Herta in podobni prodajalci zdravil za hemoroide. Popolnoma 

neprimerno, da taka institucija objavlja reklame z izdelki, ki nimajo dokazanega učinka. Me tudi 

čudi, da nihče ne ukrepa, recimo Zveza potrošnikov Slovenije.« (S. Š.) 

 

Gledalec B. H. pa je na več e-naslov, med njimi tudi na e-naslov varuhinje pravic gledalcev, poslal 

pobudo za razpravo o (ne)primernosti TV-prodaje na RTV Slovenija: 

»V poročilu Varuhinje pravic gledalcev in poslušalcev RTV za junij 2024 so navedene tudi številne 

pritožbe gledalcev zaradi reklamnih oddaj Herte Kosmina in podjetja Biostile d.o.o, ki kljub vsem 

izrečenim globam in kaznim pristojnih institucij očitno še naprej namerno krši zakonodajo z 

zavajanjem uporabnikov z nekimi nepreverjenimi čudežnimi učinki njenih izdelkov, kar je 

dejansko sporno, nepošteno in zavajajoče oglaševanje, zato osebno menim, da takšno 

zavajajoče in škodljivo oglaševanje ne sodi na javno RTV. 

https://img.rtvslo.si/_files/2024/07/15/46_522643204743364620_mesecno-porocilo-za-junij-

2024.pdf. 

Za ponazoritev problema posredujem članek o škodljivem oglaševanju, ki je bil pred kratkim 

objavljen na portalu Dostopno. 

https://www.rtvslo.si/dostopno/oglas-razburil-gluhe-in-naglusne/714317. 

V tem konkretnem primeru gre nedvomno za hudo zlorabo naše invalidnosti zgolj v 

dobičkonosne namene in za resno kršitev oglaševalskega kodeksa, zato smo že podali uradno 

prijavo na Oglaševalsko razsodišče Slovenske oglaševalske zbornice; ker gre za sporno prodajo 

medicinskega pripomočka, pa tudi zahtevo o obravnavi na Javno agencijo za medicinske 

pripomočke in Tržni inšpektorat RS. 

Osebno menim, da tudi oglaševanje Herte Kosmina in podjetja Biostile d.o.o krši oglaševalski 

kodeks, zato predlagam, da sprejmemo sklep ali priporočilo upravi RTV, da prekine sodelovanje 

pri spornih reklamah, ki kakorkoli kršijo obstoječo in veljavno zakonodajo. 

https://backend.soz.si/uploads/soz_sok_slo_fcdc208048.pdf 

Popolnoma razumem ekonomske razloge RTV za takšno marketinško sodelovanje, ampak 

vseeno menim, da bi morala obstajati neka meja etične moralnosti in dostojnosti, kaj je še 

primerno za predvajanje na RTV Slovenija v skladu z njenim osnovnim poslanstvom. 

Kot je razvidno iz priloženega članka na portalu Dostopno, je časopisna hiša Delo prepoznala 

argumentirane moralno etične razloge in tudi kršitve obstoječe zakonodaje o škodljivosti takšnih 

zavajajočih reklam in jih je umaknila oziroma jih ne bo več objavljala v svojih medijih, zato 

predlagam, da tudi uprava RTV resno razmisli o podobnem ukrepu.« 

  ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM 

Zahvaljujem se vam za poslano mnenje. Predstavila ga bom pristojnima komisijama Sveta RTV 

Slovenija. Pričakujem tudi, da bo o tej temi kmalu razpravljal Svet RTV Slovenija.  

Poleg julijskega poročila jim bo pri tem v pomoč tudi Poročilo za junij, ki je dostopno tukaj. V 

njem sem povzela več odzivov občinstva in dodala odgovor pristojnih in moje mnenje.  

Kopiram iz mesečnega poročila za junij: 

https://img.rtvslo.si/_files/2024/07/15/46_522643204743364620_mesecno-porocilo-za-junij-2024.pdf
https://img.rtvslo.si/_files/2024/07/15/46_522643204743364620_mesecno-porocilo-za-junij-2024.pdf
https://www.rtvslo.si/dostopno/oglas-razburil-gluhe-in-naglusne/714317
https://backend.soz.si/uploads/soz_sok_slo_fcdc208048.pdf
https://img.rtvslo.si/_files/2024/07/15/46_522643204743364620_mesecno-porocilo-za-junij-2024.pdf


33 
 

»Rok Smolej, pomočnik direktorice TV Slovenija za programske zadeve, je poslal skupni odziv 

vodstva TV Slovenija in Službe za trženje TV-programov: 

»Televizijsko prodajno okno je ena od oblik oglaševanja na javni televiziji, ki je zakonsko 

opredeljena in je že več let del sporeda Televizije Slovenija. Televizijska prodajna okna je TV 

Slovenija v svoje sporede vključevala tudi, ko je bila v bistveno boljši finančni kondiciji. Prav 

gotovo si nobeno programsko vodstvo v sporedu ne želi televizijske prodaje, v času, ko stabilno 

financiranje RTV Slovenija ni zagotovljeno, pa smo za produkcijo programa primorani na trgu 

pridobivati vedno več sredstev. Samo za ilustracijo – prihodki iz TV-prodaje letošnjega leta so 

višji od letošnjega proračuna celotnega razvedrilnega programa. 

V zvezi s televizijskimi prodajnimi okni podjetja Biostile pa dodatno pojasnjujemo: RTV Slovenija 

ni bila seznanjena z odločbami Zdravstvenega inšpektorata RS, saj so naslovljene izključno in 

direktno na naročnika oglasa. Ko smo izvedeli, da odločbe obstajajo, je vodstvo Televizije 

Slovenija v okviru instituta dostopa do informacij javnega značaja od Zdravstvenega 

inšpektorata RS nemudoma zahtevalo vpogled v pravnomočne odločbe, ki so bile v zadnjih treh 

letih izdane zoper naročnika omenjenih oglasov. Hkrati smo vsa televizijska prodajna okna v 

naših programih še dodatno označili (bolj kot nam to nalaga zakonodaja) in jih opremili z 

dodatnimi napisi, ki gledalce veš čas še dodatno obveščajo, da gre za prodajno okno.  

Po pregledu odločb je Služba za trženje programov naročnika pozvala, naj vsa televizijska 

prodajna okna, v katerih so uporabljene trditve, ki so predmet odločb, nemudoma umakne ali 

pa jih korigira v skladu z odločbami. Po zagotovilih Službe za trženje TV-programov v sporedu 

Televizije Slovenija trenutno ni prodajnih oken, v katerih bi bili izdelki promovirani v nasprotju z 

nam znanimi odločbami Zdravstvenega inšpektorata RS. 

Iz pridobljenih odločb pa izhaja, da se ne nanašajo le na trditve, izrečene v televizijskih prodajnih 

oknih, zato je morebitne nadaljnje poslovne odločitve v zvezi z načini oglaševanja in oglaševalci 

treba sprejemati širše, torej na  nivoju Uprave RTV Slovenija.« 

Odgovor vodstva pojasnjuje finančno-etični in profesionalni primež, v katerega je ujeta TV 

Slovenija zaradi nestabilnega financiranja. To jo peha v pridobivanje prihodkov iz oglaševanja, 

čeprav to krni programski čas, namenjen informativnim, izobraževalnim, kulturnim, športnim 

in drugim vsebinam v interesu javnosti. TV Slovenija sicer dosledno spoštuje Zakon o 

avdiiovizualnih medijskih storitvah, ki v šestem poglavju določa televizijsko oglaševanje in 

televizijsko prodajo, za TV Slovenija še strožje kot za druge televizijske programe. Na drugih TV-

programih lahko skupni obseg televizijskega oglaševanja in televizijske prodaje v televizijskem 

programu dosega do 20 odstotkov časa med 6. in 18. uro ter med 18. in 24. uro, na TV Slovenija 

pa četrtino manj, do 15 odstotkov časa med 6. in 18. uro ter med 18. in 24. uro. Poleg tega v 

času med 18. in 23. uro v posameznem televizijskem programu Radiotelevizije Slovenija ni 

dovoljeno predvajanje TV-prodajnih oken. TV Slovenija poleg tega ne sme prekinjati 

programskih enot, kot so na primer celovečerni ali televizijski filmi (razen serijskih filmov, 

nanizank in razvedrilnih oddaj), dnevnoinformativnih oddaj in oddaj, ki imajo kulturni, 

umetniški, znanstveni ali izobraževalni značaj, s televizijskim oglaševanjem in televizijsko 

prodajo, ne glede na dolžino trajanja posamezne programske enote iz tega člena. Za 

komercialne TV-programe te omejitve ne veljajo. 

https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO6225
https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=ZAKO6225


34 
 

Kljub temu je na TV Slovenija oglasov in TV-prodajnih oken veliko in so za gledalke in gledalce 

moteči. O tem pričajo tako vaš kot tudi drugi odzivi gledalcev, ki prihajajo praktično vsak mesec. 

RTV Slovenija ima glede tega precej omejene možnosti. Od oglaševalcev lahko zahteva, da 

spoštujejo vse zakone in tudi Pravilnik o poklicnih merilih in načelih novinarske etike v 

programih RTV Slovenija, ki podrobneje določa pravila oglaševanja. Ne more pa preverjati 

resničnosti vseh trditev ali kršitev posamezne področne zakonodaje (denimo o prehranskih 

dopolnilih), za katere so pristojne inšpekcijske službe. Žal tudi sistem inšpekcijskega nadzora ne 

vključuje samodejnega obveščanja medija, v katerem je inšpekcija zaznala kršitev, kot je tudi 

pojasnjeno v odgovoru. 

Vsekakor menim, da bi področje oglaševanja in TV-prodajnih oken terjalo več širših družbenih 

razprav in sistemskih ukrepov, od podrobnejše pravne ureditve posameznih področij in 

medijskega opismenjevanja občinstva o pasteh oglasnih sporočil in TV-prodaje do financiranja 

RTV Slovenija, vključno s tem, ali naj se RTV Slovenija sploh financira tudi z oglaševanjem in 

prodajnimi okni in če da, kolikšen naj bo ta delež. 

 

»Ker sem prisiljen plačevati RTV-prispevek, ne želim poslušati reklam v tujih 

jezikih« 

Trije gledalci so se pritožili nad televizijskim prodajnim oknom v času spremljanja olimpijskih 

iger na Televiziji Slovenija. Oglas namreč ni bil sinhroniziran v slovenščino, pač pa ''samo'' 

podnaslovljen s podnapisi v slovenskem jeziku. Povzemamo odzive:  

»Ker sem prisiljen plačevati RTV-prispevek, ne želim poslušati reklam v tujih jezikih. Na TV SLO 2 

so po prenosu rokometa kar naenkrat govorili v tujem jeziku. Zakaj? Njim računajte RTV-

prispevek.« (M. Č.) 

»Moti me, da med olimpijskimi igrami TV Slovenija predvaja oglase v tujem jeziku s podnapisi, 

namesto, da bi bili sinhronizirani v slovenski jezik.« (G. V.) 

»V zadnjem času sem opazil, da se predvaja reklama, ki je sinhronizirana v hrvaškem jeziku, 

četudi so podnapisi v slovenskem jeziku. Menim, da je takšno predvajanje reklame na nacionalni 

televiziji neprimerno iz več razlogov. Prvič, nacionalna televizija bi morala skrbeti za ohranjanje 

in promocijo slovenskega jezika, saj je ta ključni del naše kulture in identitete. Drugič, večina 

gledalcev pričakuje, da bodo vsebina in oglasi na nacionalni televiziji v slovenskem jeziku, kar 

zagotavlja boljše razumevanje in dostopnost informacij vsem gledalcem. Zato vas prosim, da 

preučite to zadevo in poskrbite, da se v prihodnje takšne reklame ne bodo več predvajale. 

Verjamem, da lahko nacionalna televizija najde ustrezne rešitve, ki bodo v skladu s pričakovanji 

gledalcev in s spoštovanjem do slovenskega jezika. Hvala za vaš čas in trud pri reševanju tega 

vprašanja.« (D. M.) 

Služba za trženje TV-programov in oddaj 

Zakon se od marca 2023 na tem področju ni spremenil in še vedno velja naslednje:  

Zakon o javni rabi slovenščine v 23. členu določa:  

23. člen 



35 
 

(oglaševanje) 

(1) Javno oglaševanje izdelkov in storitev, predstavitev dejavnosti ter druge oblike 

obveščanja javnosti so skladno s področnim zakonom v slovenščini oziroma v potrošniku na 

območju Republike Slovenije zlahka razumljivem jeziku. Kadarkoli se slovenščina pojavlja skupaj 

s tujim jezikom, ker gre za oglaševanje, predstavitev dejavnosti ter druge oblike obveščanja, ki 

je namenjeno tudi tujcem, različica v slovenščini ne sme biti manj poudarjena. 

(2) Spletno predstavljanje in oglaševanje slovenskih pravnih oseb in fizičnih oseb z 

registrirano dejavnostjo mora biti v slovenščini, dodatno pa lahko tudi v tujih jezikih. 

(3) V novinarskih, oglaševalskih in poslovnih besedilih, ki omenjajo kraje in druge 

zemljepisne danosti z območij sosednjih držav, kjer avtohtono prebiva slovenska narodna 

manjšina, je obvezna slovenska ali dvojezična raba krajevnih in drugih zemljepisnih lastnih imen. 

1. del 7. člena Zakona o varstvu potrošnikov pa:  

7. člen 

(uporaba jezika) 

(1) Podjetje s potrošniki posluje v slovenskem jeziku, na območjih, kjer avtohtono živita 

italijanska ali madžarska narodna skupnost, pa tudi v jeziku narodne skupnosti. Pri tem mora v 

pisnih sporočilih uporabljati celotno ime svoje firme in sedež. 

(2) Pri označevanju blaga, storitve in digitalne vsebine podjetje potrošniku posreduje 

potrebne informacije glede značilnosti, prodajnih pogojev, uporabe in namembnosti blaga, 

storitve in digitalne vsebine. Te informacije so v jeziku, ki je potrošnikom na območju Republike 

Slovenije lahko razumljiv. Namesto besednega jezika lahko podjetje pri označevanju blaga ali 

digitalne vsebine uporablja tudi splošno razumljive simbole in slike. 

S prevodom oglasov v tujem jeziku v podnapisih naročnik zadosti zakonskim določilom. 

 

 ODGOVOR VARUHINJE 

Služba za trženje TV-programov in oddaj ni ugotovila, da oglas ne bi zadoščal zakonskim 

merilom. Poleg zakonov mora Služba za trženje spoštovati tudi Pravilnik o poklicnih standardih, 

ki o oglaševanju govori v točki 19 Oglaševanje, promocija in sponzoriranje v programih RTV 

Slovenija. Tam poleg etičnih meril (da morajo biti sporočila resnična ipd.) v podtočki 19.2 navaja 

tudi 30 primerov, ko mora Služba za trženje oglas zavrniti, med drugim tudi: 

»Služba za trženje programov RTV Slovenija mora zavrniti izvedbo naročila v teh primerih: … če 

oglasno sporočilo ni v slovenskem jeziku oziroma če televizijski oglas ni sinhroniziran ali 

opremljen s podnapisi; …« 

V primeru, ki ga navajate, je bil oglas opremljen s slovenskimi podnapisi, zato ga Služba za 

trženje ni mogla zavrniti. V točki 19.2 Pravilnika o poklicnih merilih namreč piše tudi:  

»Izvedbe naročila objave oglasnega sporočila, ki je skladno z vsemi merili, ne sme nihče 

preprečiti.« 

Glede na zapisano je TV-prodaja zakonskim in pravilniškim določilom torej zadostila.  



36 
 

Kot varuhinja pravic gledalcev pa se sprašujem, ali ta določila res dovolj ščitijo gledalke in 

gledalce. Sinhronizacija v hrvaščini je tako močna, da marsikdo niti ni dovolj pozoren na 

slovenske podnapise, še posebej zato, ker so na zaslonu poleg podnapisov še drugi napisi in so 

zato podnapisi razmeroma slabše opazni. Res pa je tudi, da gledalci verjetno bolj opazite in vas 

bolj zmotijo oglasi v hrvaščini ali srbščini (s podnapisi v slovenščini) kot oglasi v angleščini, kjer 

bolj pozorno iščete slovenske podnapise kot v prvem primeru. 

Težava je sicer širša, v celotnem slovenskem prostoru, saj oglaševalci pripravljajo enak oglas za 

ves slovenski prostor. Rešitev bi bila torej sprememba zakonodaje. Vendar bi morala ta 

upoštevati, da bi veljala za vse tujejezične vsebine, kjer pa bi se lahko hitro pojavile razlike s 

filmi in drugimi tujejezičnimi vsebinami. 

 

Odziv gledalca D. M.: 

»Problem reklam v tujem jeziku na slovenski RTV z vidika starejše populacije in slabovidnih 

gledalcev odpira več pomembnih vprašanj glede dostopnosti in enakopravnosti. Ko so reklame 

predvajane v tujem jeziku z zgolj slovenskimi podnapisi, lahko to predstavlja oviro za gledalce, 

ki ne obvladajo tujega jezika, še posebej za starejše, ki so že po naravi manj izpostavljeni učenju 

novih jezikov. Tudi tisti, ki imajo težave z vidom, so v tem primeru prikrajšani, saj se ne morejo 

zanesti na podnapise. 

Gledalci, ki ne govorijo tujega jezika, so v neenakem položaju v primerjavi s tistimi, ki ga 

obvladajo. Medtem ko lahko slednji reklame razumejo neposredno, so ostali odvisni od 

podnapisov, kar lahko zmanjša njihovo izkušnjo. 

Gledalci imajo pravico do enakega dostopa do informacij, vključno z oglasi, ki se predvajajo na 

nacionalni televiziji, ki naj bi služila vsem državljanom. Predvajanje oglasov v tujem jeziku brez 

sinhronizacije ali slovenskega zvočnega prevoda lahko krši to pravico. 

Slabovidni gledalci se pogosto zanašajo na zvok, zato podnapisi zanje niso ustrezna rešitev. Če 

oglasi niso dostopni v slovenščini, ti gledalci ne morejo razumeti vsebine, kar pomeni, da so 

izključeni iz te komunikacije. 

Nacionalna RTV kot javna televizija nosi odgovornost za ohranjanje in promocijo slovenskega 

jezika. Predvajanje oglasov v tujem jeziku lahko vpliva na občutek nacionalne identitete in 

kulturne pripadnosti, saj spodbuja uporabo tujih jezikov na račun slovenščine. 

Problem je torej predvsem vprašanje dostopnosti, enakopravnosti in spoštovanja jezikovnih 

pravic gledalcev. Za reševanje te problematike je potrebno oblikovati ustrezne politike in 

prilagoditve, ki bodo omogočile enakopraven dostop do informacij za vse. /…/« 
 

 TEHNIČNE ZADEVE 

»Zakaj se izvaja zatemnitev prenosov OI 2024 na HTV2?« 

Dva gledalca sta se odzvala na zatemnitev prenosov olimpijskih iger na hrvaški televiziji HTV:  

»Imam vprašanje glede zatemnitve HTV2. Zakaj se izvaja zatemnitev prenosov OI 2024 na HTV2, 

hkrati pa se dovoli prenos istih na ORF, Eurosport … zatemnitev se izvaja celo takrat, ko HTV 

prenaša finale tenisa ATP Umag 2024, ki ga RTV SLO sploh ne prenaša.« (I. B.) 



37 
 

»T-2, čigav naročnik sem, mi je sporočil da je Sportklub zahteval, da se zatemni HRT2, vsem 

ostalim programom je dovoljen prenos v času OI. Ne razumem te diskriminacije, oz. rasizma.« 

(L. B.) 

 ODGOVOR VARUHINJE 

O zatemnitvah ne odloča RTV Slovenija, temveč tisti, ki prodajajo pravice za TV-prenos 

posamezni televiziji v določeno državo. Načeloma dovolijo predvajanje tisti televiziji, ki je kupila 

pravice, in to samo na območju države, za katero imajo pravice. Prenose, ki jih je kupila RTV 

Slovenija, lahko spremljate v tujini z uporabniškim računom, ki ga imate kot plačnik RTV-

prispevka. 

Podrobnosti glede zatemnitev drugih programov in držav vam lahko pojasnijo na pristojni 

Agenciji za komunikacijska omrežja in storitve Akos, dostopna je tukaj: https://www.akos-rs.si/. 

 

»Pogosto opazim, da v Prvem dnevniku umanjkajo podnaslovi v prispevkih s tujimi 

govorci« 

Trije gledalci so opozorili na večkrat manjkajoče podnaslove tujejezičnih govorcev v 

dnevnoinformativnih TV-oddajah. Navajamo odzive:  

»Pogosto opazim, da v Prvem dnevniku nekako umanjkajo podnaslovi v prispevkih s tujimi 

govorci, čemur navadno sledi opravičilo voditelja/ice. Zanima me, zakaj in kako posnetek 

novinar umesti v prispevek, podnaslovi ga pa ne? Je za to kriv prevajalec, težave v montaži ali 

kaj drugega? Zakaj je "nepopoln" prispevek umeščen v program? Ta težava se je danes (26. 7.) 

pojavila v prispevku o varnostnih tveganjih ob odprtju olimpijskih iger v Parizu.« (D.) 

»In še preden ste mi odgovorili na prejšnje vprašanje, smo ponovno ostali brez podnapisov v 

prispevku v Dnevniku. Torej, kdaj bo bolje?« (T. V.) 

»Že dalj časa zaznavam, da velikokrat izjave v dnevnikih in poročilih v tujih jezikih niso 

podnaslovljene (sledijo vedno klišejska opravičila bralcev novic). Zakaj je tako? Poleg tega me 

zanima, ali je RTV SLO res tako uboga, da si ne more privoščiti simultanih prevodov takšnih izjav 

(druge RTV pa lahko, npr. HRT, RTS ...)?« (J. K.) 

Uredništvo Informativnega programa TV Slovenija  

V uredništvu se zavedamo okrnjenosti informacije, ki jo gledalcu posredujemo brez 

podnaslovov/podnapisov, vsak tak zdrs zato jemljemo zelo resno, da raziščemo in skušamo 

odpraviti vzroke zanj.  

Od uvedbe novega računalniškega sistema za izvedbo in predvajanje se je delež teh napak 

občutno povečal, na to nas seveda opozarjajo tudi gledalci. Veliko sistemskih napak, ki se 

pojavljajo, so naši strokovnjaki že odpravili, vseh ne. Postopno se izboljšuje tehnično znanje 

zaposlenih pri delu z novim sistemom, zato v tem delu postopoma pričakujemo manj težav.  

Za del manjkajočih podnaslovov je kriva tudi sama narava dela in naša želja po podajanju čim 

bolj svežih, najnovejših informacij – zaradi pozne priprave prispevka oziroma gradiva za objavo, 

pogosto podnaslove zagotavljamo med samim predvajanjem, torej ''v živo'', s tem pa se poveča 

tudi možnost, da gre kaj narobe. Včasih gre preprosto tudi samo za človeško napako, o kateri 

https://www.akos-rs.si/
https://365.rtvslo.si/arhiv/prvi-dnevnik/175061921


38 
 

se vedno pogovorimo in preverimo, če so zaposleni pri delu spoštovali vse protokole in ali je te 

potrebno spremeniti ali posodobiti. 

Prav vsak zdrs, ki slabi predajanje informacij našemu občinstvu, obžalujemo, zato se gledalcem 

zanj opravičujemo ter zahvaljujemo za razumevanje. 

 

 ODGOVOR VARUHINJE 

Odgovoru uredništva dodajam, da se je tudi pri varuhinji število pritožb zaradi manjkajočih 

podnapisov povečalo po marcu letos, ko so v Informativnem programu uvedli nov računalniški 

program. Od takrat se je večkrat zgodilo, da napisov ni bilo, nekajkrat so bili umeščeni pod 

napačne osebe ali prispevke. Slednje dokazuje, da so bili podnapisi pripravljeni, vendar jih je 

sistem nepravilno umestil ali pa se pripravljeni podnapisi niso predvajali.  

Varuhinja vse pripombe gledalcev zbiram, objavim v mesečnem poročilu in o njih poročam tudi 

na kolegiju direktorice TV Slovenija. 

 

 DODATNO POJASNILO VARUHINJE GLEDALCU J. K.  

Glede vprašanja o simultanem prevajanju pa odgovarjam: verjetno ste mislili sinhronizacijo, 

torej govorjeni prevod, ki ga prebere poklicni bralec po vnaprej napisanem prevodu (simultano 

prevajanje je sprotno prevajanje, ki zahteva vrhunsko usposobljene prevajalce, kljub temu pa 

ne zagotavlja povsem natančnega prevoda). Po Evropi je praksa glede prevajanja različna. 

Nekatere države uporabljajo sinhronizacijo, druge države oziroma TV-hiše pa podnapise. Med 

slednjimi je tudi RTV Slovenija. Prevajanje s podnapisi ima več prednosti, med drugim ohrani 

glas, intonacijo, poudarke … izvornih govorcev. Poleg tega lahko takšne prispevke spremljajo 

tudi gluhi in naglušni (za katere RTV Slovenija podnaslavlja tudi slovenske govorce). Seveda ima 

tudi sinhronizacija nekaj dobrih lastnosti, pa tudi slabosti. Med njimi je izguba izvornega glasu, 

ki daje besedilu avtentičnost.  

 

Odmevi, 30. 7.: »Uslužbenca MOL-a preimenovali v …« 

Gledalec G. H. je opozoril na napačno podnaslovitev gosta v Odmevih, 30. julija:  

»V današnjih Odmevih (op. a.: 30. 7. 2024) ste uslužbenca MOL-a preimenovali v Črtomira 

Remca. Same napake ali preveč napak?« 

Uredništvo Informativnega programa TV Slovenija  

V ekipi sinočnjih Odmevov so pojasnili, da je šlo v tem primeru za človeško napako. 

 

 DOSTOPNOST IN PRILAGOJENI PROGRAM 

»Odziv na oddajo Prisluhnimo tišini, 29. 6. 2024« 

Gledalka P. R. in članica NPK komisije za tolmače slovenskega znakovnega jezika se je odzvala 

na oddajo Prisluhnimo tišini: Nov zakon v pomoč gluhoslepim, ki je bila na sporedu 29. junija. 

Ne da bi počakala na pojasnila varuhinje, je gledalka nekaj dni kasneje pismo javno objavila v 

https://365.rtvslo.si/arhiv/odmevi/175062876
https://365.rtvslo.si/arhiv/prisluhnimo-tisini/175056383


39 
 

več medijih, nanj pa se je nato odzval tudi član Programskega odbora RTV Slovenija za invalidske 

vsebine. Povzemamo odziv gledalke na oddajo:  

»Dne 29. 6. 2024 je bila predvajana oddaja Prisluhnimo tišini, ki je z objavo neresnic postala 

rumeni trač. Nizkotno, nespoštljivo urednikovanje je omogočilo žalitev in prizadelo številne gluhe 

in gluhe prostovoljce, najbolj razžalilo in prizadelo predvsem gluhoslepe in njihove svojce. Kako 

je lahko RTV Slovenija postala medij za lažnive, neresnične objave Prisluhnimo tišini? Izjave 

intervjuvancev so zavajajoče in jasno je, da za temi izjavami stojijo interesi v škodo gluhoslepih 

in da nihče ne preverja resničnost izjave gluhoslepe osebe, ki nastopa v tokratni oddaji. Vsakdo, 

ki aktivno uporablja slovenski znakovni jezik, to so predvsem gluhi, je zlahka ugotovil, da se 

podnapisi nikakor ne ujemajo z izjavami gluhoslepega gospoda Tekavčiča; tu se poraja veliko 

etično in moralno vprašanje o verodostojnosti tolmačenja in podnapisov. Kodeks etike tolmačev 

slovenskega jezika je jasen, da so tolmači zavezani k odgovornosti in resničnosti. Prav tako je 

izjava v. d. direktorja Zavoda združenja tolmačev za slovenski znakovni jezik Janija 

Möderndorferja huda strokovna napaka in zavajajoča, saj NPK certifikat za tolmače slovenskega 

znakovnega jezika ne omogoča in ne pozna kompetenc za delo z gluhoslepimi, temveč izključno 

za slovenski znakovni jezik. Sem članica NPK komisije za tolmače slovenskega znakovnega jezika, 

v kateri preverjamo znanja izključno po katalogu, ki je javno dostopen na tej povezavi: 

https://npk.si/katalogi/0613188/. Bila sem v delovni skupini pri reviziji kataloga leta 2019, zato 

so izjave sedanjega v. d. Janija Möderndorferja čista laž in delajo veliko škodo ugledu tolmačev 

slovenskega znakovnega jezika kot tudi škodo gluhoslepim, ki imajo lasten jezik. Očitno je, da 

tako RTV Slovenija kot tudi urednica oddaje Prisluhnimo tišini ne preverjata pravilnosti izjav in 

javno dostopnih podatkov.  

Prav tako je zavajajoča izjava Antona Petriča, da jezik gluhoslepih diskriminira slovenski 

znakovni jezik. Petrič je imenovani »predstavnik« skupnosti gluhih v Svetu zavoda Združenja 

tolmačev za slovenski znakovni jezik in hkrati zaposlen na Zvezi društev gluhih in naglušnih 

Slovenije, ki je skupaj z drugim članom Sveta in predstavnikom Zveze društev gluhih in naglušnih 

Slovenije, Matjažem Juhartom izvolil sedanjega v. d. direktorja Janija Möderndorferja mimo 

vseh pogojev, ki jih zahteva delovno mesto direktorja. Očitni namen je, da gre za manipulacije 

pri informiranju javnosti in blatenje ugleda etike tolmačev slovenskega znakovnega jezika. Zveza 

društev gluhih in naglušnih Slovenije je prav tako pred leti širila neresnice o gluhih protestnikih 

Civilnega odbora Bele rokavice in jih tožila na sodišču zaradi svobode govora in javnega protesta. 

Sodišče ni moglo razpravljati o tem, kar je osnovna človekova pravica in zahtevalo umik tožbe. 

Mediji o tem niso poročali, temveč so zamolčali.  

Vsled tega zato prosim in zahtevam, da RTV Slovenija in uredništvo oddaje Prisluhnimo tišini 

prevzameta odgovornost za neresnice in laži in uredita korektni prispevek, ki bo temeljil na 

ugledu etike tolmačev slovenskega znakovnega jezika, spoštovanju gluhoslepih in njihovega 

jezika kot tudi na verodostojnem prevajanju in tolmačenju izjav gluhih in gluhoslepih.  

RTV Slovenija mora biti preverjen, pošten in zanesljiv medij in ne rumeni tisk, ki obrekuje ljudi ali 

je celo orodje v rokah nekoga drugega, kar se je zgodilo v tem primeru.« 

 

https://npk.si/katalogi/0613188/


40 
 

Vodja Službe za dostopnost programov Mateja Vodeb 

Oddajo pripravljajo v Izobraževalnem programu v sodelovanju z Zvezo društev gluhih in 

naglušnih. Zveza poskrbi za vodenje v znakovnem jeziku in vse prevode in ne naša služba. Zato 

mora pojasnila v zvezi s korektnostjo prevoda podati urednica oddaje Prisluhnimo tišini. 

 

Urednica oddaje Prisluhnimo tišini Vlasta Tifengraber 

Odziv na javno objavljeno oddajo Prisluhnimo tišini, ki je bila dne 29. 6. 2024 radiodifuzno 

oddajana v našem TV-programu, je primarno izjemno nespoštljiv sam zase – v skladu s pravili 

Varuhinje pravic gledalcev in poslušalcev na tak dopis morda niti ne bi odgovorila, saj se na 

žaljiva in sovražna sporočila ne odziva. Tudi izjemno močno kritiko je mogoče sporočiti na 

dostojen in spoštljiv način. Konkretni odziv mag. Petre Rezar pa se spušča ad personam in daje 

žaljive vrednostne sodbe, ki temeljijo na neresničnih dejstvih.  

Konkretni odziv gledalke je na več mestih žaljiv: neposredno do uredništva, saj ponazarja delo 

s slabšalnimi pojmi, kot so »nizkotno«, »rumeni trač«, »rumeni tisk«, da je plod nekih 

»interesov« itd., da je vsebina polna laži in neresnic itd., prav tako pa tudi v nadaljevanju do 

drugih oseb, ki pa so bili zgolj intervjuvanci oz. gostje oddaje in ne njeni snovalci. Pri tem je 

treba izpostaviti, da novinar ne odgovarja neposredno za vsebino izjave intervjuvanih oseb 

(izvzemši pri pravici do popravka, ko gre za objektivno odgovornost v zvezi z objavljenim 

obvestilom).  

Nič od v dopisu očitanega (o zavajanju in neresnicah) ne drži. Tudi sicer gledalka ne ponudi 

dejstev ali dokazov, ki bi pričali o neresničnosti izjav. Generalno gre torej za odziv, ki je poln 

osebnega gneva in je izražen v vrednostnih ocenah, zato se je o njih težko izjavljati. V 

nadaljevanju je pripravljen zapis predvsem kot odgovor na kritiko o dejstvenih navedbah in ne 

o ocenah oz. mnenjih gledalke, saj se o mnenjih ne more soditi. Obenem pa je treba poudariti, 

da se je gledalka podpisala osebno, zato se ne more izjavljati o vseh gluhih, gluhoslepih, torej o 

skupnosti kot celoti in v ta namen ne bi smela uporabiti lastne volje, ocene, sodbe, kot da jo 

daje v imenu vseh, kot njihova predstavnica.  

Oddaja je bila pripravljena v skladu z vsemi novinarskimi standardi in je skladna tudi s kodeksom 

novinarske etike (KNE) – tudi na primer s 3. točko KNE, ko mora v zvezi s hudimi obtožbami 

novinar pridobiti izjavo nasprotne strani, pri čemer v oddaji ni šlo za hude obtožbe zoper 

kogarkoli (niti ne zoper gluhoslepe, niti zoper gluhe, niti zoper konkretno gledalko), temveč za 

izjave mnenj intervjuvancev, ki pa so bila nekoliko kritična do predloga Zakona o uporabi jezika 

gluhoslepih in tam predlaganih določil.  

Že pri pripravah na poročanje o predlogu Zakona o uporabi jezika gluhoslepih smo se primarno 

obrnili na Združenje gluhoslepih Dlan, ki naj bi po naših podatkih tvorno prispevalo pri pripravi 

predloga tega zakona in katerega zakonita zastopnica je tudi konkretna gledalka (ki pa se v 

odzivu ni predstavila kot taka). Novinar, ki je pripravljal prispevek, se je na navedeno Združenje 

Dlan, katerega zakonita zastopnica je ga. Rezar, obrnil po elektronski pošti že 23. 4. 2024, nato 

ponovno 4. 6. 2024 in nato še po telefonu istega dne, ko je prejel sms sporočilo »Pokličem 

nazaj«, vendar do povratnega klica nikoli ni prišlo. Oddajo oz. prispevek smo zato morali 



41 
 

postaviti brez izjav predstavnikov Združenja Dlan. Ob tem izpostavljam, da je res škoda, da se 

gospa Rezar ni odzvala v času, ko smo jo za izjavo prosili. 

Za nas je vsak odziv pomemben, tudi tak, ki je izjemno kritičen – tako, da v nadaljevanju 

pojasnjujem določene vidike prispevka v delu kritike ga. Rezar, ki je še dostojna in ki se navezuje 

na sam prispevek oz. oddajo. Namreč, kar nekaj zapisa v odzivu ga. Rezar ni vsebinsko 

povezanega s prispevkom v oddaji – in obračunava ad personam s tretjimi (kako je bil imenovan 

v. d., kdo je koga tožil pred leti itd.), zato se v tem delu ne bom spuščala v razpravo, niti podajala 

pojasnil.  

V zvezi z očitki sem pridobila tudi odzive oseb, ki se v prispevku pojavijo oz. so intervjuvani: v. 

d. direktorja Zavoda Združenje tolmačev, tudi tolmača slovenskega znakovnega jezika, g. Janija 

Möderndorferja, g. Antona Petriča kot predstavnika ZDGNS, ki je reprezentativna invalidska 

organizacija tudi za gluhoslepe, ga. Zlate Crljenko, ki je tolmačka gosta Jožeta Tekavčiča že 38 

let.  

1. Izjave intervjuvancev so njihove lastne izjave, torej njihove lastne misli in ocene. Gre za 

subjektivni vidik intervjuvane osebe, ki ga novinar ne komentira in zanj tudi ne odgovarja 

vsebinsko. Ocena, da je neka izjava neresnična ali zavajajoča, ostane le vrednostna sodba, če se 

ne ponudi nasprotni argument, dejstvo ali celo dokaz.  

2. Gluhoslepa oseba, ki nastopa v prispevku, se je znakovno izrazila le o lastni izkušnji – njen 

znakovni jezik je tolmačila gospa, ki je že 38 let tolmačka te osebe. Po lastni izjavi je izjavo 

gluhoslepe osebe lektorirala. Po moji oceni je to nujno potrebno, saj je dobesedni zapis 

znakovnega jezika včasih okoren, prevod pa vedno potrebuje tudi priredbo, saj je tako sporočilo 

izjave lažje razumljivo. Osebno ocenjujem, da je tolmačka v taki obliki izjavo korektno priredila 

in prevedla, kajti dobesednega prevoda na RTV ne moremo objaviti, saj ima znakovni jezik 

drugačna slovnična pravila kot slovenski knjižni jezik.  

Celo kriterij za dodelitev licence tolmača za slovenski znakovni jezik navaja, da je kakovost 

izvedbe tolmačenja: natančnost, strokovnost, jasnost in razumljivost tolmačenja izraženega 

besedila iz slovenskega znakovnega jezika v slovenski jezik. Opis poklicnega standarda pa 

zahteva naslednje: tolmači iz slovenskega znakovnega jezika v slovenski jezik: situaciji primerno 

prilagodi načine in tehnike tolmačenja, razčlenjuje izraženo sporočilo, povzema in sintetizira, 

podaja poglobljena besedišča različnih tematskih področij ... 

Obenem izpostavljam, da je težko, da bi dva različna tolmača prevedla besede oz. kretnje na 

enak način, popolnoma enako kot pri prevodih iz nekega tujega jezika, ko vedno obstaja več 

možnih različic. Gre torej za subjektivno oceno konkretne gledalke. Tolmačka gospoda 

Tekavčiča je podala svoj prevod odgovorno in nič v njem ne kaže na neresničnost. Pomen 

sporočila oz. izjave gospoda Tekavčiča pa v nobenem pogledu ni bil v ničemer povezan s 

predlogom Zakona o uporabi jezika gluhoslepih, temveč je bil gost le z namenom napotitve, 

kako je gluhoslepim in kakšne so možnosti komunikacije. 

3. Glede kritike izjave g. Möderndorferja lahko zapišem, da je pogled na jezik gluhoslepih kot 

le modaliteta znakovnega jezika njegova ocena in trditev, ki ne more biti lažna, saj gre za 

izraženo mnenje in ne dejstvo. V svobodni demokratični ureditvi so dopustna različna stališča 



42 
 

in mnenja. Če se gledalka z njimi ne strinja, to lahko izrazi, ne more pa zahtevati, da uredništvo 

ugotavlja resničnost mnenj in stališč.  

4. Glede izjave g. Möderndorferja o kvalifikaciji tolmačev se zdi, da gledalka ni dobro 

razumela sporočila oz. izjave g. Möderndorferja, saj je ponovno podal le svoje stališče – po 

njegovem mnenju so pač tolmači, ki po nacionalni poklicni kvalifikaciji prejmejo licenco za 

tolmača za slovenski znakovni jezik, usposobljeni tudi za delo z oz. za komunikacijo z 

gluhoslepimi. Očitno se ga. Rezar s to oceno ne strinja, ampak to ne pomeni, da je izjava laž ali 

da je zavajajoča.  

Glede na podatke iz NPK trenutno kategorije za tolmača jezika gluhoslepih še ni. Obenem pa 

katalog NPK določa pri tolmaču za slovenski znakovni jezik v točki 8 pod Prilagoditvami za osebe 

s posebnimi potrebami tudi, da »Katalog je prilagojen osebam z okvaro sluha.« - torej za vse 

osebe z okvaro sluha, tudi za gluhoslepe, zatorej smo lahko izjavo g. Möderndorferja lahko šteli 

tudi ne le za mnenjsko, ampak tudi za nezavajajočo. 

5. Podobno se zdi, da gledalka ni pravilno razumela izjave g. Petriča, saj ta nikjer ni izjavil, da 

jezik gluhoslepih diskriminira znakovni jezik. Ga. R. trdi, da je izjava g. Petriča zavajajoča, pri tem 

pa ne poda nobenega argumenta zakaj, ampak ga v nadaljevanju celo diskreditativno napade 

na osebnem nivoju. Kot je razvidno iz oddaje, g. Petrič nasprotno očitku Rezarjeve pravi, da je 

Zakon o gluhoslepih diskriminatoren do slovenskega znakovnega jezika in tudi razloži, zakaj. To 

je njegova osebna ocena in stališče. Naj primarno poudarim, da smo g. Petriča prosili za izjavo 

šele po neodzivnosti Združenja Dlan, katerega zakoniti zastopnik je ga. R. 

 

Nekaj dni po tem, ko je gledalka P. R. pismo, ki ga je poslala varuhinji, javno objavila v več 

medijih, ne da bi počakala na pojasnila, je varuhinja prejela še dopis člana Programskega odbora 

RTV Slovenija za invalidske vsebine B. H.: 

»Posredujem članek z bombastičnim naslovom in blatenjem RTV Slovenija in resnično upam, da 

ukrepa tudi pravna služba RTV zaradi lažnega javnega obdolževanja in lažnivega blatenja v 

priloženem članku, ne nazadnje gre tudi za kršitev ugleda in menim, da bi morali zahtevati javno 

opravičilo oziroma popravek, ker vse, kar je bilo povedano v omenjeni oddaji Prisluhnimo tišini, 

temelji na resničnih in argumentiranih dejstvih, ki smo jih kot reprezentativna organizacija v 

času javne razprave poslali na MDDSZEM, in ne gre za nobeno zavajanje in širjenje lažnih 

informacij ali neresničnih izjav. 

V kolikor pa navedbe v članku držijo, bi pričakoval, da jih avtorji tudi konkretizirajo in 

argumentirajo, ker nič od tega ni navedeno, je to zgolj en navaden populizem, značilen za rumeni 

tisk, za katerega pa tudi verjetno veljajo neka pravila in pravne norme, kaj je dovoljeno in kaj 

presega mere dobrega okusa, predvsem pa novinarske etike. 

https://www.domovina.je/gluhoslepi-gledalci-rtv-slovenija-postala-medij-za-laznive-

neresnicne-objave 

Predvidevam, da bo ta tema tudi predmet obravnave Programskega odbora za invalidske 

vsebine. V kolikor potrebujete še kakšne dodatne informacije, se priporočam.« 

 

https://www.domovina.je/gluhoslepi-gledalci-rtv-slovenija-postala-medij-za-laznive-neresnicne-objave
https://www.domovina.je/gluhoslepi-gledalci-rtv-slovenija-postala-medij-za-laznive-neresnicne-objave


43 
 

  ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM 

Iz vseh odgovorov lahko ugotovim, da so bile vaše pritožbe na 

• neujemanje podnapisov z izjavami g. Tekavčiča (verodostojnosti tolmačenja in podnapisov) 

• preverjanje resničnosti izjave g. Möderndorferja o NPK certifikatu za tolmače (programski 

ustvarjalci so dolžni preverjati dejstva) 

• pridobivanje odziva na očitke g. Petriča, da jezik gluhoslepih diskriminira slovenski znakovni 

jezik 

neutemeljene in da je bila oddaja pripravljena skladno z vsemi programskimi standardi ter 

poklicnimi merili in načeli novinarske etike v programih RTV Slovenija. 

Žalosti me tudi, da ste pismo javno objavili, še preden ste prejeli pojasnilo RTV Slovenija, saj ste 

v pismu vnaprej zapisali neresnične obtožbe, da je »nizkotno, nespoštljivo urednikovanje 

omogočilo žalitev in prizadelo številne gluhe in gluhe prostovoljce« ter celo, da je RTV »rumeni 

medij, ki obrekuje ljudi ali je celo orodje v rokah nekoga drugega«.  

To so hude obtožbe, ki terjajo trdne argumente. Brez utemeljitev pa so nepotrebna in 

neprimerna žalitev javnega medija in povzročajo po nepotrebnem razkole tudi v gluhoslepi 

skupnosti, ki ji RTV Slovenija sicer namenja veliko pozornosti. In prav je tako, saj je to njeno 

poslanstvo. Takšne nepreverjene obtožbe vnašajo nemir tudi v gluhoslepo skupnost in škodijo 

tudi njej. 

Upam, da bo v prihodnje prevladovala odprta in strpna komunikacija, v kateri bodo imeli glavno 

vlogo argumenti, brez vnaprejšnjih pavšalnih in neutemeljenih sodb. 

 

Nepodnaslovljen dokumentarni portret Črni Peter tudi ob ponovitvi, 20. 7.  

Gledalec B. H. se je obrnil na varuhinjo, ker dokumentarni portret o Petru Vilfanu Črni Peter, 

katerega ponovitev je bila na sporedu 20. julija, ni bil podnaslovljen:  

»Uporabniki me obveščajo, da oddaja Črni Peter, biografija košarkarske legende Petra Vilfana 

na 1. programu TV, 20. 7., ob 21. uri ni podnaslovljena. Prosim za pojasnilo.« 

Vodja Oddelka za podnaslavljanje za gluhe in naglušne v MMC-ju Aida Ljubijankić 

Oddajo imamo narejeno, a so očitno v času moje odsotnosti spremenili verzijo, tako da je imela 

končnico F3, mi pa smo imeli verziji F1 in F2. Tako je bila oddaja res predvajana brez podnapisov 

zaradi tehnične napake, saj se podnapisi niso mogli sprožiti, ker je bila na voljo nova različica. 

Je pa zdaj že urejeno, da imamo tudi F3 različico in bodo podnapisi vidni ob naslednjem 

predvajanju oddaje, ti pa so na voljo že zdaj tudi na 365.rtvslo.si. 

Iskreno se opravičujemo za nastalo situacijo. 

 

   ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM IN PRIPOROČILOM 

Vodja podnaslavljanja je podrobno pojasnila razloge za izostanek podnapisov. Žal to ne 

spremeni dejstva, da podnapisov ni bilo, čeprav je šlo za ponovitev oddaje in so bili podnapisi 

pripravljeni. Ker so iz podobnih razlogov aprila izpadli podnapisi slovenskih govorcev v oddaji 

Dolina o ultramatoncih, bom Službi za podnaslavljanje v MMC-ju priporočila, da preveri 

https://365.rtvslo.si/arhiv/dokumentarni-portret/175023741


44 
 

protokole za izogibanje takšnim in podobnim napakam. O vsem bom tudi poročala na seji PO 

za invalide in na kolegiju direktorice TV Slovenija. 

 

Gledalec se je odzval:  

»Hvala za vaš ažuren odgovor in seveda ga nekako sprejemam z razumevanjem, da se napake 

pač vedno dogajajo, ampak vseeno se nekako težko sprijaznim s tem, da se to prevečkrat dogaja 

ob nekih legendarnih biografijah, ki nenazadnje zanimajo tudi naše gluhe in naglušne 

uporabnike, kjer so tudi gluhi in naglušni košarkarji zapustili nepozaben pečat v slovenski 

košarkarski zgodovini. Pojasnilo o tehnični napaki bom posredoval tudi našim uporabnikom.« 

 

Oddaja Dnevna soba brez podnapisov za gluhe in naglušne 

Gledalec B. H. se je odzval na oddajo Dnevna soba, ki je (bila v ponovitvi, 24. julija) brez 

podnapisov:  

»Danes (op. a.: 24. 7.) sem si želel ob 18. uri ogledati oddajo "Dnevna soba: Prehranska dopolnila 

niso zdravila" ki se zelo navezuje na aktualno problematiko glede zavajajočih reklam. Ampak žal 

je bila oddaja brez podnapisov - kljub ponovitvi, kar se mi osebno res zdi nesprejemljivo.«  

Vodja Oddelka za podnaslavljanje za gluhe in naglušne v MMC-ju Aida Ljubijankić 

Žal Dnevne sobe nikoli nismo podnaslavljali. Razlog, zakaj ta oddaja nima podnapisov je, da 

dejansko nimamo dovolj finančnih sredstev, da bi jo lahko dodali. Oddaja sicer tudi v sporedu 

ni označena kot oddaja s podnapisi. 

Želela bi si, da bi imeli za to dovolj sredstev in nam ne bi bilo treba razmišljati, kaj lahko 

podnaslovimo in česa ne moremo. 

 

   ODGOVOR VARUHINJE Z MNENJEM IN PRIPOROČILOM 

Ker se ta težava ponavlja že dlje časa, sem v Priporočila za PPN 2025, ki sem jih 9. 7. 2024 poslala 

Upravi RTV Slovenija kot pripravljavcu PPN-ja, med drugim pri poglavju Dostopnost programov 

zapisala dve priporočili: 

1. Povečati število oddaj, ki imajo podnapise za gluhe in naglušne (pri izboru so lahko v pomoč 

pristojna društva ali PO za invalidske vsebine). 

2. Povečati količino vsebin v tehniki lahkega branja. 

 

 RTV-PRISPEVEK 

Mnenje: »Strinjam se s povišanjem, ampak samo, če se zmanjša minutaža reklam« 

»Imam vprašanje oziroma pripombo glede zahtevka o povišanju RTV-prispevka. HRT se tudi 

financira z obveznim prispevkom, ki znaša največ 1,5 % povprečne mesečne neto plače, in s 

prihodki komercialne narave. Nekako tako kot tudi RTV SLO. In sedaj primerjava: HRT ima 3 

programe, prav tako TV SLO. In če primerjamo minutažo vseh reklam, oglasov ..., bi moral biti 



45 
 

pri nas prispevek vsaj za polovico nižji. Pri takem številu reklam pri nas nekaj ne štima./…/ 

Strinjam se s povišanjem, ampak samo če se zmanjša minutaža reklam na minimum. Verjetno 

bi bile še kakšne pripombe glede kvalitete programa, ampak pustimo to za drugič.« (M. K.)  



46 
 

STATISTIKA 
Naziv OE JULIJ 2024 JUNIJ 2024 JULIJ 2023 

PPE TELEVIZIJA SLOVENIJA        

SKUPAJ 40 62 41 

Informativni program 16 23 22 

Kulturno umetniški program 3 12 8 

Razvedrilni program 2 4 2 

Športni program 11 20 4 

Program plus 0 0 0 

TV Koper/Capodistria 0 0 0 

TV Maribor 0 0 0 

Ostalo  8 3 5 

PPE RADIO SLOVENIJA       

SKUPAJ 8 12 3 

Radio Prvi 7 9 3 

Val 202 0 1 0 

Ars 0 0 0 

Radio Koper 0 0 0 

Radio Maribor 0 0 0 

Radio SI 0 0 0 

Ostalo 1 2 0 

RTV - PROGRAMI ZA NARODNI SKUPNOSTI       

SKUPAJ 1 0 0 

TV Capodistria 1 0 0 

Radio Capodistria 0 0 0 

TV studio Lendava 0 0 0 

Pomurski madžarski radio (MMR) 0 0 0 

PPE MMC       

SKUPAJ 41 44 33 

Novinarske vsebine 16 7 8 

Uporabniške vsebine 22 36 23 

Storitve 3 1 2 

RTV SLOVENIJA       

SKUPAJ 75 94 55 

Jezikovna kultura 16 5 4 

Oglaševanje 10 12 0 

Dostopnost in prilagojeni programi 4 0 1 

RTV-prispevek  3 9 0 

Tehnične zadeve 9 13 0 

RTV SLO -  splošno 3 12 6 

Svet RTV Slovenija 0 0 1 

Varuhinja 2 2 1 

Ostalo  2 1 1 

Zavrnjena obravnava 26 40 41 

VSI ODZIVI 165 212 132 

  



47 
 

Elektronska 
pošta
79%

Spletni 
obrazec

10%

Pismo
1%

Telefon
10%

Statistika po vrsti odziva 

 

 

SKUPAJ 165 

Pritožba 26 

Mnenje 81 

Vprašanje 23 

Pohvala 8 

Pobuda 1 

Zavrnjeno 26 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

SKUPAJ 165 

Elektronska pošta 130 

Spletni obrazec 16 

Pismo 2 

Telefon 17 

Pritožba
16%

Mnenje
49%

Vprašanje
14%

Pohvala
5%

Zavrnjeno
15%

Pobuda
1%


