
ARR IVE



	 Foreword	 4

	 Print media distribution’s three main stages	 5

1 - Readers with no newspapers to buy	 6

 Removing newspapers from newsstands	 7

The cost of concealing the truth in Madagascar	 7

Confiscation in Togo, threats in Congo-Brazzaville	 7

Equatorial Guinea: an issue goes up in smoke	 8

 Very selective display	 9

The art of choosing shop displays in Poland  	 9

Independent press banned from Serbian airports	 10

 Threats and violence used to remove unwanted content	 11 
Poster that enraged the Turkish president’s supporters in France	 11

A French press freedom symbol in flames	 12

News vendor — a dangerous trade in Mexico	 13

 Obstruction of print media distribution in figures	 14

2 - The many pitfalls of print media delivery 	 16

 Transportation and obstacles to distribution	 17

Nigerian newspapers seized at army roadblocks 	 17

Travails of a delivery truck driver in Kashmir	 18

Difficulties distributing Pakistan’s oldest English-language newspaper	 19

Unprecedented seizure at Brazilian depot	 20

 Delivery limited by postal charges or taxes	 21

Russian postal subscriptions under threat	 21

Kosovo’s customs duty weapon	 22

 Borders that cannot be crossed	 23

Jeune Afrique – not welcome in Algeria	 23

Rafiki issue disappears at the DRC border	 25

Charlie Hebdo – distribution ban for blasphemy	 26

 Distribution’s “serial censors”	 28

 CONTENTS I

Couverture : © Adobe Stock



33

3 - Printing – A fragile stage in the process	 30

   Printing presses exposed to every kind of danger	 31

Sudan, number 1 in seizing papers as they come off the press 	 31

Egypt’s state printing company censors Al Ahaly	 32

Gabonese newspaper’s contents substituted at the printer	 33

French printing presses blocked by striking workers... and by protesters	 34

   Newsprint worth its weight in gold	 35

Venezuela’s opposition papers hit hardest by newsprint shortages	 35

Three Nicaraguan newspapers deprived of newsprint and ink	 36

A solution for the Maltese press 	 37

A distribution expert’s take / Interview with Carine Nevejans	 38

   �State and private-sector monopolies that restrict printing 	 40 
and distribution 
Bulgarian businessman with total control	 40

A multimedia conglomerate’s grip on Argentina	 41

State monopolies throttle Azerbaijan’s last opposition paper /  
Three questions for Azadlig editor Ganimat Zahid	 42

4 - RSF recommendations	 44

© Pixabay



OBSTRUCTING PRINT MEDIA DISTRIBUTION

A newspaper’s printers, transporters, distributors and retailers are rarely named 
in its masthead or credits, but they are all essential links in the long and complex 
press distribution chain. Without them, readers would not be able to access news each 
day, week or month and they would be denied access to diverse sources of information, 
essential nourishment needed to feed minds in a democratic society.

Press freedom is based not only on the ability of journalists and their news organizations 
to work without constraint or fear, but also on the freedom to circulate the product of 
their work. A publisher’s financial health must be preserved, printers must be free to 
print whatever newspapers they want, and finally, whether state-owned, privately-owned 
or cooperative, distributors must distribute all print media, regardless of their nature, 
with the same diligence and impartiality throughout the country. Any interference or 
any impediment in to this process limits the public’s access to information. 

According to a survey by Reporters Without Borders (RSF) in more than 90 countries, 
68% of cases of obstruction in the circulation of newspapers are attributable to 
governments and state authorities, while 41% of cases of newspaper censorship 
take place at the point of sale. Until it reaches the hands of its readers, a newspaper 
continues to be vulnerable, and the predators of press freedom are infinitely imaginative.

Entire newspaper issues are confiscated as they come off the press or are bought 
up from newsstands, content is surreptitiously substituted, crippling import duties are 
introduced and orchestrated shortages in essential raw material such as newsprint all 
take place. Using these methods, if the individual, group or government hasn’t prevented 
a journalistic investigation or silenced the journalist, they still have many ways to block 
information during the dissemination process.

The methods of censorship range from the most obvious and brutal – for example, 
killing a newspaper seller who is shouting out a headline – to the most insidious. It 
sometimes takes time, but the control that an oligarch or government exercises over 
the print or distribution sector may allow them to get rid of an unwanted publication 
discreetly and definitively.

In an increasingly digital world where the print media is in continual decline 
— it lost an average of 10% of its readers and advertising income in 2017-
2018 — newspaper printing and distribution sectors are more and more 
vulnerable to pressure. Because of this, it is imperative to expose and make 
public the practices that threaten our fundamental freedom to be informed. 
 

NFOREWORDN



5

[ PRINT MEDIA  
DISTRIBUTION’S THREE  
MAIN STAGES ]
THE OFTEN-DANGEROUS DISTRIBUTION CIRCUIT

PRINTING HOUSE

SALE

WAREHOUSE

TRANSPORT



 READERS WITH  
 NO NEWSPAPERS  
 TO BUY 
They are the last link in the print media distribution chain. Whether it is street vendors 
in Mexico, kiosk managers on Paris’s biggest avenue, or retailers in Polish service 
stations, Serbian airports or on the streets of Madagascar or Congo-Brazzaville, 
news vendors play a vital role in the dissemination of news and information.   

The last intermediary between the newspaper and its readers, the news vendor also 
represents the last opportunity to restrict access to information. According to an RSF 
survey (see page 15), 41% of cases of newspaper censorship take place at the point 
of sale. An entity or individual can prevent the dissemination of a news story discreetly 
and without financial impact on the publication by buying up all available copies from 
newsstands. Obstruction is more visible in the many cases where entire issues are 
confiscated. And it is even more insidious when news vendors have no choice but to 
exclusively promote pro-government publications to the detriment of independent ones, 
which then end up having to stop publication. And finally, the censorship can be radical 
and brutal, as when news vendors are directly threatened, or even murdered. Regardless 
of the ways and means, the goal is always the same – to prevent a newspaper from 
being read.

   
Newspaper kiosk 

in Antananarivo on 
22 October 2013,  
before presidential  

election day in 2013.   
© Stéphane de Sakutin / AFP



7

REMOVING NEWSPAPERS FROM 
NEWSSTANDS

The cost of concealing the truth in Madagascar

The Madagascan bi-weekly Telonohorefy expected to sell out quickly on 18 September 
2018 because its front page featured photos of the First Lady and an adviser to then 
President Rajaonarimampianina and a headline claiming they’d had an affair. The issue 
did indeed quickly disappear from newsstands, but it was not bought by the usual 
readers. All available copies were bought “as discreetly as possible by government 
representatives,” a member of the newspaper’s staff recalls.

Telonohorefy tried to cover the story again a few days later. And again the issue disappeared 
from circulation. As a result, the story never received wide circulation. “As it was a delicate 
subject, no other newspaper dared cover it,” a local journalist said. But six months later, 
when the president’s adviser was arrested on charges of embezzlement and corruption, 
Telonohorefy republished a photograph of him alongside one of the First Lady, and said 
he had been arrested for leading the president’s wife “astray”. This issue sold normally. 

Confiscation in Togo, threats in Congo-Brazzaville

The most discreet method of suppressing an unwanted newspaper issue is to buy it up 
before it reaches the newsstands, or confiscate it. This is what happened in September 
2017 in Togo. Issue No. 2958 of the Paris-based pan-African weekly Jeune Afrique, 
which featured President Faure Gnassingbé on its cover, was nowhere to be found in the 
Togolese capital, Lomé. In an editorial headlined “Togolese truths” in the following week’s 
issue, then editor François Soudan wrote: “After landing at Lomé-Tokoin international 
airport on 18 September, all Jeune Afrique copies were seized by customs officials, as 
in the good old days of one-party rule (...) Before giving our distributor the brush-off, 
the customs officers made sure to pocket the customs clearance fees.”

When an entire issue is bought up after distribution, retailers may be at risk. News 
vendors in Congo-Brazzaville still recall an episode from 2016. “Newsstand owners 
called us at 8 a.m. to say that all copies of our latest issue had been sold,” said Rufin 
Mahinga, the publisher of the Congolese newspaper Polele Polele, which he founded 

  
A range of methods may be used to prevent 
a newspaper from being read – from 
confiscating the entire issue to buying up all 
available copies from newsstands, and even 
murdering newspaper sellers.
© Pixabay

  The 18 September 
2018 issue of 
the Madagascan 
newspaper 
TeloNohorefy, claiming 
that the First Lady 
and a presidential 
adviser were having 
an affair, was bought 
up en masse from 
newsstands by the 
government.  
© DR



in 2009. “Men who were not identified by the news vendors but who were recognised 
as police officers had spread all over the city and bought up all the copies.”

The staff of Polele Polele decided to dispatch more copies to the newsstands but the 
vendors refused to take delivery because “the police had threatened to arrest them 
if they sold this issue,” Mahinga added. One of the issue’s front-page headlines read: 
“How do we make him leave?” Although the newspaper had refrained from placing a 
photograph of the president beside the headline, it was clear to whom they were alluding.

Equatorial Guinea: an issue goes up in smoke

In Equatorial Guinea, the authorities don’t worry about being discreet when removing 
newspaper issues they dislike from newsstands. According to Samuel Obiang Mbana, 
the only journalist working for international media outlets in Equatorial Guinea, it is a 
country “where the environment for journalism is poisonous, where the national press 
is imprisoned and where a journalist who tries to do his job is automatically declared to 
be an enemy or opponent of the regime”. 

On 1 August 2017, all copies of the pro-
government weekly Ebano were withdrawn 
from sale and burned because it made the 
mistake of publishing an interview with Mbana, 
who reports for Agence France-Presse, Africa 
No. 1, AfricaNews and the German public 
broadcaster Deutsche Welle. In the interview, 
Mbana criticized the regime’s harassment of 
the media and, in particular, the lack of respect 
that the police show towards journalists, and 
called on the government to give the police 
training on the role of the media and the need 
to let journalists do their job.

  � Samuel Obiang Mbana, a freelance 
journalist in Equatorial Guinea who 

strings for various international media 
outlets, including AFP and  

Deutsche Welle.  
© DR

  The Congolese 
newspaper Polele 

Polele often has 
front-page stories that 
are very critical of the 

government. This is the 
12 May 2015 issue.  

© DR

  Equatorial Guinea’s 
information minister 

was very annoyed by an 
August 2017 interview 

in which journalist 
Samuel Obiang Mbana 

criticized censorship and 
the lack of protection for 

journalists. .  
© Samuel Obiang Mbana



9

VERY SELECTIVE DISPLAY

The art of choosing shop displays in Poland  

In order to be bought, a newspaper must be spotted by potential readers among the 
dozens of other publications displayed by news vendors. Poland’s ultra-conservative ruling 
party, Law and Justice (PiS), exploits this basic principle to undermine the opposition 
press. By forcing news vendors to display pro-government publications in an “aesthetic” 
and “visible” manner, it has found a very effective way to make independent newspapers 
invisible at the point of sale.
 
On the pretext of better accommodating the tastes of its clients, in January 2017, 
Lotos Paliwa, a state-owned company that manages a network of 480 service stations 
throughout Poland, ordered its managers to change the way they displayed newspapers 
and magazines. In particular, they were told to give prominent position to five right-wing, 
pro-government publications – Nasz Dziennik, which is published six days a week, and 
the weeklies Do Rzeczy, Sieci, Wprost and Gazeta Polska.

The company said the decision was taken after a management survey and that the aim 
was to better respond to the “consumer habits of the clients of our service stations”. 
However, according to similar analyses by the private-sector distributor Kolporter, which 
runs Poland’s biggest press distribution network, service station clients prefer women’s 
magazines and celebrity magazines above all and, at retail points near motorways, erotic 
magazines. Second to these preferences are publications about social issues, politics 
and cars.
 
Lotos is not the only company to influence its clients’ choices. The state-owned company 
Orlen carried out a similar reorganisation in its 1,700 service stations in 2016 and, to this 
end, terminated a retail display agreement with Agora, the publisher of the opposition 
newspapers Gazeta Wyborcza and Newsweek Poland.

  Strict regulations determine how Polish news vendors arrange their displays.  
Pro-government newspapers have to be displayed more prominently than independent and 
opposition ones, and therefore sell better.  
© Janek Skarzynski / AFP



Independent press banned from Serbian airports

In an attempt to recover a presence and visibility at Belgrade’s Nikola Tesla’s airport, 
Serbia’s few remaining opposition publications staged a charm operation on 27 December 
2018, in which journalists and members of the non-governmental organization (NGO) 
Civic Initiative gave away copies of the weeklies NIN, Vreme and Nedeljnik and the 
daily newspaper Danas to people travelling with the national airline Air Serbia and to 
the airline’s employees.

The operation was organised a few days after these four opposition publications vanished 
from Air Serbia’s departure lounges and aircraft in response to instructions to staff 
from the airline’s management to remove certain newspapers and magazines that had 
previously been offered to passengers. The directive said: “Pay particular attention to 
NIN, Vreme and Nedeljnik, and newspapers with similar content.” 

Questioned by the Serbian TV channel N1, Air Serbia said these publications did not have 
distribution contracts, unlike News, Blic, Alo and Serbian Telegraph. But the publishers 
of these newspapers insisted that they had submitted contract offers to the airline.

“The administration did not give its permission for our demonstration and employees said 
it could not be filmed, but the newspapers we distributed were received with enthusiasm 
by the passengers,” Vreme journalist Jovana Gligorijevic said, adding that press freedom 
in Serbia is being restricted by the high level of media ownership concentration. In the 
five years that Aleksandar Vucic has established a tight grip on Serbia, first as prime 
minister and then as president, journalism has ceased to be safe and is no longer 
encouraged by the authorities. 

  �At the government’s request, several independent publications were withdrawn from Air Serbia’s departure lounges  
at Belgrade airport.  
© Alexa Stankovic / AFP 

     
Air Serbia 
said these 

publications 
did not have 
distribution 

contracts.

 



11

THREATS AND VIOLENCE IN ORDER TO 
REMOVE UNWANTED CONTENT

Poster that enraged the Turkish president’s supporters in France

A publication’s need for newsstand visibility can, paradoxically, make it more vulnerable. 
Publishers of the French newsweekly Le Point discovered this when they decided to run 
a photo of Turkey’s President Erdoğan on the cover of its 24 May 2018 issue alongside 
the words: “The dictator: how far will Erdoğan go? An investigation into the Turkish 
president, his delusions of grandeur, his networks in France, his Algeria offensive and 
his crimes.” The headline so enraged Erdoğan’s supporters in a suburb of Avignon in 
southern France that they demanded a poster featuring the cover be removed from a 
newsstand.

The newsstand’s manager, Sylvain Ali, said: “I tried using press freedom as an argument 
but they did not want to listen.” As the hours passed, the crowd grew around the 
newsstand and its youngest members threatened to set fire to it. Fearing that the 
protest could get out of hand, Ali’s wife finally persuaded the company that owns the 
newsstand to remove the poster. 

 

  �The cover of the French newsweekly Le Point referred to Turkey’s President Erdoğan as a 
“dictator” on 24 May 2018, enraging his supporters to the point that posters advertising the 
issue were destroyed or had to be removed from kiosks in Avignon and Valence.  
© Philippe Desmazes / AFP 

After Erdoğan supporters destroyed the same poster that was being displayed at 
a newsstand in Valence, a city in the southeastern department of Drôme, Le Point 
condemned the “attacks on symbols of freedom of expression and press diversity” and 
called for the posters to be replaced at the newsstands in both cities. “This was done 
within two hours,” under the protection of the municipal police and a dozen gendarmes.

The week prior to the controversial issue, Le Point had been the target of “insults, 
intimidation, antisemitic insults and threats” on social networks.

“I tried 
using press 
freedom as an 
argument but 
they did not 
want to listen.”
Sylvain Ali,  
kiosk manager

 



FOCUS

A French press freedom symbol in flames

The images of burning newspaper kiosks along Paris’s famous Champs-Elysées avenue on 16 March 
2019 went around the world, triggering outrage.  

  �The 18th day of protests by “gilets jaunes” (yellow vest) demonstrators, on 16 March 2019, was marked by the 
torching of seven newspaper kiosks on the Champs-Élysées in Paris.  
© Zakaria Abdelkafi / AFP

Seven kiosks were set on fire and five of them were completely destroyed. In the course of the violence 
that marked this, the 18th week of “gilets jaunes” (yellow vest) protests, 15 other kiosks were damaged in 
various ways, including by means of “graffiti, smashed windows and shutters being ripped off,” according 
to Jean-Paul Abonnenc, the CEO of MédiaKiosk, the company that has managed the French capital’s 
newspaper kiosks since 2012. 

Ever since the weekly “gilets jaunes” protests began in France in November 2018, they have been 
accompanied by acts of ransacking and looting on the fringes by supposedly radicalised protesters, by 
people bent on violence taking advantage of the protests, or by individuals linked to the small but extremely 
violent group known as the “Black Blocs”.

No one claimed responsibility for the torching of the newspaper kiosks in Paris but these acts of vandalism, 
public attacks on symbols of press freedom and free speech, came at a time when an anti-media climate 
had taken hold in France and the “gilets jaunes” were condemning “the disinformation system of the French 
media, 90% of which are owned by billionaire businessmen from the construction, armaments, luxury goods 
and telecom sectors who are close to the government.”

The newspaper kiosk managers have meanwhile been unable to understand why the protesters have vented 
their anger on them. “Why target a news vendor who works 70 hours a week without making a decent 
living?” one asked. Nelly Todde, who has managed a kiosk for the past 30 years and is vice president of the 
Union of Kiosk Managers, said: “Those who attack the kiosks must be unaware that the kiosk managers 
are self-employed workers who have to sweat blood and who are the last links in a press distribution chain.”  

                 



13

News vendor - a dangerous trade in Mexico

In Mexico, news vendors are called voceadores — a reference to the fact that they use 
their voices to announce the headlines of the newspapers they sell. Roaming the streets 
on foot, on bicycles or in vans, practising a trade passed from one generation to the 
next within the same family, they are part of Mexico’s culture. They wake at 3 a.m. in 
order to shout the day’s news to hundreds of thousands of people, often in the remotest 
corners of Mexico, and play a vital role in informing countless communities. But it is a 
risky business in a country that is one of the most dangerous in the world for the media.

Every year, voceadores are robbed of their newspapers, attacked, threatened and even 
killed. Victims have included Meréndez “Mere” Hernández Tiul, who used to drive a pickup 
truck with a loudspeaker on the roof selling the newspapers El Choco and Novedades 
de Tabasco in Francisco Rueda, a small town in a dangerous part of Tabasco state 
that has a great deal of organised crime. On the morning of 24 January 2018, he was 
announcing the arrest of a group of alleged motorcycle thieves in Francisco Rueda when 
he was approached by two men who were related to one of the detainees mentioned 
in the articles. One of these two men “fired two shots at ‘Mere’ because he didn’t like 
the article,” El Choco deputy editor Sergio Díaz Sosa said. With a gunshot wound to the 
head, the vendor drove to the nearest hospital but died before he could receive treatment.

A few days earlier, the killer had avoided arrest in connection with the theft of motor-
cycles. After the murder of Hernández Tiul, he managed to flee yet again, this time to 
the neighbouring state of Veracruz. This murder, like almost all murders of journalists 
in Mexico, remains unpunished. 
 

 

  �
Meréndez Hernández Tiul, a Mexican 
newspaper vendor who sold the El 
Chico and Novedades de Tabasco 
papers, was gunned down in 
January 2018 in a dangerous part of 
Francisco Rueda, a town in Tabasco 
state.  
© Novedades de Tabasco

“Voceadores  
are part of 
Mexico’s 
culture.
 



As part of the research for this report, RSF questioned journalists and print media 
distributors in more than 90 countries in order to better gauge and quantify the use 
of censorship in the print media distribution chain.**

	67.7% The government or state

	45.2% Other

	44.1% Judicial decisions

36.6% Political parties

31.2% The military

21.5% Religious leaders

Who is responsible 
for obstructing the 
distribution chain?

[ FIGURES FOR OBSTRUCTION 
OF PRINT MEDIA DISTRIBUTION ]

Nearly 68% of those polled thought that governments and state authorities were involved in acts of obstruction 
that delay or block the dissemination of news and information via the print media. State interference may be 
exercised via judicial institutions (44%), the military (31%) and religious leaders (21.5%). More than 45% of 
those surveyed also blamed organised crime, especially in Italy, Albania, Mexico and Bangladesh, oligarchs in 
Azerbaijan, intelligence agencies in Iraq, and angry citizens in Burundi and France.

*List of countries surveyed:
Albania, Angola, Argentina, Armenia, Australia, Azerbaijan, Bahrain, Bangladesh, Belgium, Benin, Burma, Botswana, Brazil, Burkina Faso, 
Burundi, Cambodia, Cameroon, Canada, Cape Verde, Central African Republic, Chad, Chile, China, Cyprus, Northern Cyprus, Comoros, Congo, 
Costa Rica, Croatia, Czech Republic, Democratic Republic of Congo, Dominican Republic, Egypt, Ecuador, Equatorial Guinea, Finland, France, 
Gabon, Gambia, Ghana, Greece, Guinea, Hong Kong, Hungary, India, Iraq, Iceland, Israel, Italy, Ivory Coast, Japan, Jordan, Kenya, Lebanon, 
Liberia, Lithuania, Macedonia, Madagascar, Mali, Malta, Mauritius, Mexico, Montenegro, Mozambique, Netherlands, Nicaragua, Niger, Nigeria, 
Pakistan, Peru, Philippines, Poland, Portugal, Rwanda, Senegal, Serbia, Slovakia, Somalia, South Africa, South Korea,  South Sudan, Spain, 
Sudan, Sri Lanka, Syria, Tanzania, Togo, Tunisia, Turkey, United Kingdom, United States, Venezuela, Zimbabwe.



15

Coverage of which 
subjects trigger  
the most frequent 
blocking of  
distribution? 

At what point in 
a newspaper’s 
production does 
the censorship take 
place?

�22.6%  
While the newspapers 
are being stored or 
transported

 	 61.3%
Before printing

	 40.9%
� After they have been 

made available to the 
public (at retail outlets)

26.9%
Other

Censorship of newspapers prior to printing is the most common form of censorship, according to more than 60% 
of those polled. This does not include the many cases of self-censorship cited in the “other” answers. The risk of 
censorship during distribution is nonetheless significant: more than 22% of answers also cited censorship while 
newspapers are being delivered, after leaving the printing presses. And newspapers continue to be vulnerable until 
they are actually in the readers’ hands: censorship at the point of sale was mentioned by 41% of the respondents.

The subjects that are censored most during distribution are politics (20.9%) and business stories, especially those 
involving corruption (18%). Nudity and erotic content trigger 6.5% of dissemination restrictions or bans. In 7.1% 
of the cases, the sensitive stories that are off limits are linked to regional issues: poverty in Equatorial Guinea; 
issues linked to Tibet and Taiwan in China; environmental issues in the Philippines; minorities in Sri Lanka; and in 
Turkey, anything that can be regarded as “propaganda” in favour of the outlawed Kurdistan Workers’ Party (PKK). 

Politics  20.9%

Security and defence issues  17.1%

Religion  7.1%

Women’s rights  4.4%  

Other  7.1%

18.0% Corruption

11.8% Business and finance

6.5% Eroticism, nudity

7.1% �Gender and minority issues 

**More than one answer could be given to each question, so the percentages add up to more than 100%. 



 THE MANY PITFALLS  
 OF PRINT MEDIA  
 DELIVERY 
Disseminating the news properly means retail outlets must receive their deliveries 
on time and subscribers must receive their publications at the scheduled time 
or day. Transporting and distributing the print media is complex and so vital that 
that in many countries, such as France, it is regarded as a public service.

But in other countries, this crucial stage in the distribution chain offers an additional 
opportunity to restrict the circulation of independent or opposition print media. According 
to our survey (see page 14), 22% of cases of censorship take place while publications 
are being transported from the printing press to the point of sale. When the point of sale 
is in another country, the obstruction possibilities increase.

While some borders cannot be crossed because the 
country’s authorities have banned the import of a foreign 
publication for religious or political reasons, governments 
and armies may also deploy significant resources to intercept 
delivery trucks. This has happened, for example, in Nigeria, in 
Indian-administered Kashmir and in Pakistan. Under a recent, 
unprecedented judicial decision in Brazil, the authorities were 
able to legally search a depot and confiscate newspapers 
with content that supposedly defamed the future president, 
and thereby prevent their circulation. 

In other cases, economic measures have served as the 
censorship tool. As examples from Russia and Kosovo 
show, a government decision to impose an import tax or to 
scrap a state postage subsidy may threaten a publication’s 
distribution or even the entire publishing sector.

  �
22% of cases of censorship take place when newspapers are 
being transported from the printer to the point of sale.   
© Stephan Agostini / AFP



17

TRANSPORTATION AND OBSTACLES  
TO DISTRIBUTION
 

Nigerian newspapers seized at army roadblocks

The Nigerian army carried out what it called “routine security action” during the first 
few days of June 2014, at a time when the country was on a maximum security alert in 
response to a surge in armed attacks by the Salafist militant group Boko Haram. The 
purpose of the army roadblocks was to search vehicles bringing newspapers to the 
capital, Abuja, and to ensure that no material threatening Nigerians’ security was being 
transported, army spokesman Chris Olukolade said.

But for the next four days, the army did not limit itself to checking the contents of 
newspaper distribution trucks. Issues of five daily newspapers, Leadership, The Nation, 
The Punch, Vanguard and Daily Trust, were seized and destroyed. At Lagos international 
airport, a distributor reported that “a group of heavily-armed soldiers stormed the freight 
area and confiscated all newspaper issues waiting to be dispatched”.

In the capital, soldiers stormed distribution centres, threatened distributors and prevented 
newspapers from being unloaded from trucks. Ten soldiers took control of the Minna 
distribution point and, after scrutinising the contents of all the newspaper issues there, 
allowed seven to be distributed, but banned distribution of the latest issues of three 
dailies: The Nation, Leadership and Daily Trust. The soldiers stayed at the distribution 
point until mid-afternoon to ensure that the three newspapers were not distributed.

  �
Many newspapers were 
seized at Nigerian army 
roadblocks while being 
delivered in June 2014. 
© Cristina Aldehuela / AFP

Issues of 
five daily 
newspapers,
were seized 
and destroyed. 
 



Three days before these arbitrary seizures, Leadership, one of the worst-hit dailies, had 
reported that 10 army generals and five non-commissioned officers had been tried by 
court martial and convicted of colluding with Boko Haram militants. The army had denied 
the report, accusing the newspaper of trying to defame the army and “publishing and 
selling falsehoods”.

FOCUS

Travails of a delivery truck driver in Kashmir

Kashmiri separatist leader Burhan Muzaffar Wani’s death in Indian-administered Kashmir in 
July 2016 set off extremely violent protests, which many Kashmiri media outlets covered. But 
for three days in a row, the print media were subjected to draconian censorship “to ensure 
peace”. As well as raiding newspapers and printing presses, the police also targeted newspaper 
delivery trucks and their drivers, including Irshad Khan, who was transporting copies of Rising 
Kashmir, one of this mountainous region’s most influential dailies.

Khan no longer remembers what day it was, but he 
hasn’t forgotten the time. It was 3 a.m. when he left 
Rising Kashmir’s headquarters to begin distributing that 
day’s issue. He also clearly remembers that a police car 
followed him for nearly 10 km before stopping him. In his 
10 years as a newspaper delivery truck driver, it was the 
first time a cargo had been intercepted. There were five 
policemen in the car. “They transferred all the newspapers 
from the truck to their car,” he said. “I tried to find out why 
they were doing this, but they just kept repeating that 
they had orders to seize all local newspapers.” Khan never 
found out what happened to his cargo. Unlike many of his 
colleagues, he was not arrested or directly threatened, 
and he says the incident did not affect how he distributes 
newspapers. It just left him “mentally prepared for such 
situations in the future”.

  
The mayor of Chibok, the Nigerian town 

from which the jihadi terrorist group Boko 
Haram kidnapped hundreds of schoolgirls 

in 2014, holds an issue of the Nigerian 
newspaper Leadership, which reported 

that army officers colluded with Boko 
Haram.  

© Pius Utomi Ekpei / AFP

  �The death of Kashmiri armed separatist leader 
Buhran Muzaffar Wani in July 2016 triggered 
violent protests in the Kashmir Valley.  
Local newspapers were censored for several  
days in a row, preventing them from covering  
the events.  
© Tauseef Mustafa / AFP



19

WIDE ANGLE

Difficulties distributing Pakistan’s oldest English-language newspaper

Dawn, Pakistan’s oldest independent English-language daily newspaper, has been subject to 
confiscation throughout the country for years, but harassment by the military has increased 
since the spring of 2018. Editor-in-chief Zaffar Abbas explains.

Dawn’s distribution is disrupted constantly, almost daily, in extensive areas directly or indirectly controlled 
or managed by the military via an entity known as the Defence Housing Authority (DHA), or in other. The 
same is true in other areas with military garrisons, especially in the provinces of Balochistan, Sindh and 
Punjab, which constitute 80% of the country. “Security guards based at entry points to these areas have 
unofficially told distribution agents and newspaper sellers that if they tried to distribute Dawn, their entry 
would be banned,” Abbas said. They have harassed, questioned and sometimes physically attacked truck 
drivers to ensure that they don’t distribute the newspaper, and they have threatened them with reprisals if 
they disobey.

The harassment became even more heavy-handed after Dawn published an interview on 12 May 2018 
with former prime minister Nawaz Sharif, the army’s bugbear, who was deposed by the supreme court for 
alleged corruption and is now in prison. In the interview, Sharif wondered whether “people from Pakistan” 
might have been involved in the terror attack in the Indian city of Mumbai in 2008 that left 150 dead. The 
Press Council told Dawn’s editor that it had breached the press code by publishing content that “may bring 
into contempt Pakistan or its people or tends to undermine its sovereignty or integrity as an independent 
country”.

“While there was a ban on distributing Dawn, a salesman tried to carry copies of the newspaper in his 
van, hidden under other editions,” Abbas said. “Controlled at the entrance to Larkana City, the vehicle was 
searched and the illegal copies found and confiscated. The next day, the salesman, like many of his colleagues 
— concerned about protecting their lives and incomes — stopped selling Dawn for several months.” The 
newspaper’s sales began to fall and were down by 10,000 copies a day at the worst period of the ban.

“We tried to explain it to the authorities, and the Press Council, that by publishing the interview of a three-
time elected prime minister, we at Dawn had just done our job of disseminating information, but they were 
not impressed,” Abbas added.

Because it couldn’t be distributed properly, 
Dawn lost many advertising contracts, 
which contributed to the fall in its revenue. 
Nowadays, the situation is less critical, but 
there are still large swathes of Balochistan 
and Punjab where Dawn cannot be distributed 
or sold and so far it has recovered only 50% 
of the readership it lost in mid-2018.

 
Founded in 1941 by Muhammad Ali Jinnah, 

the father of the Pakistani nation,  
Dawn is the country’s oldest and most 

prestigious newspaper. This cartoon, which 
Dawn published on 3 May 2019 (World Press 

Freedom Day), summarises what happens  
to media outlets that dare to cross  

the army’s “red lines”. 
© RK / Daw.

19



Unprecedented seizure at Brazilian depot

On 20 October 2018, a Saturday, no one was working at the headquarters of the 
North Fluminense Petroleum Workers Union (SyndipetroNF) in Macaé in Rio de Janeiro 
state when police arrived with a search and seizure warrant issued by a judge with the 
regional electoral tribunal. After threatening to shoot the doorman, the police entered 
and confiscated 30,000 copies of a special election issue of the alternative weekly 
Brasil de Fato, which were being stored there prior to being distributed to the workers. 

 
Running the headline “You decide Brazil’s future” alongside photographs of the two 
second-round presidential election candidates on the cover, the issue contained “articles 
that defame the candidate Jair Bolsonaro,” according to Judge Sandro de Araújo Lontra, 
who accused the weekly of “abuse of authority”.

The newspaper, which was established by unions and civil society groups during the 
World Social Forum in Porto Alegre in 2003, issued a statement rejecting the judge’s 
claims: “The newspaper’s content was entirely and strictly professional. All the information 
it contained was the subject of professional investigative reporting and had even been 
reported by the mainstream media.”

The newspaper also accused the judge of “an evident attempt to censor and constrain an 
alternative media outlet”. The Brazilian Association of Investigative Journalism (ABRAJI) 
said it regarded the seizure as an “act of censorship (…) incompatible with our country’s 
democracy”.

  
On 20 October 2018, the Brazilian police confiscated 
30,000 copies of the weekly Brasil de Fato on the 
grounds that it contained articles defaming Jair 
Bolsonaro. 
© @caikemuller / Twitter

  �
Brazilian president Jair Bolsonaro is 
well known for his fraught relations 
with the press.  
© AFP



21

DELIVERY LIMITED BY POSTAL CHARGES  
OR TAXES

Russian postal subscriptions under threat

“Delivering newspapers imposes a heavy burden on the Pochta Rossli [Russian Post] 
because of the country’s enormous distances,” Alexander Oskin, the vice-president of 
the Union of Printing Presses (GIPP), said in April 2019. He was not exaggerating. 
Transporting newspapers and magazines by post to subscribers in this transcontinental 
country of 17 million sq km generates heavy costs which, until 2014, were offset by an 
annual state subsidy of 3.5 billion roubles (50 million euros).

The elimination of the subsidy, which was enough 
to cover the postal service’s losses resulting 
from print media postal subscriptions, forced 
the post office to drastically hike prices. In just 
four years, the postal tariffs almost tripled. The 
additional 10% increase planned for 2020 could 
lead to a 20% hike in newspaper and magazine 
subscriptions, fuelled in part by the constant 
increases in the price of newsprint.

In the last four years, “the volume of newspaper 
subscription sales has plummeted by an average 
of 35.8%,” according to Oskin, who calls it a 
“tough blow to publishers, for whom subscriptions 
represent between 30 and 70% of their revenue, 
and (...) a threat to the security of information 
throughout the country”. If the state subsidy is 
not restored, subscriptions will continue to fall 
and “may well be doomed,” Oskin adds. The 
problem is compounded by the fact that in some 
regions the income available for subscribing to 
one’s favourite magazine is very limited, while 
part of the population, especially civil servants, 
are automatically provided with subscriptions to 
publications produced by the local authorities.

“Delivering newspapers imposes a heavy burden 
on the Russian Post because of the country’s 
enormous distances. Subscriptions will continue 
to fall and, if the state subsidy is not restored, 
may well be doomed» according to Alexander 
Oskin, vice-president of the Union of Printing 
Presses (GIPP). 

  �Newspapers only reach their readers 
by post in some parts of Russia and 
delivering papers throughout the whole of 
Russia’s 17 million square kilometres is an 
almost impossible challenge.  
© Yuri Yuriev / AFP

Part of the 
population 
... are 
automatically 
provided with 
subscriptions 
to publications 
produced 
by the local 
authorities.
 



  �Serbian newspapers disappeared from newsstands in Kosovo in November 2018 after a 
drastic hike in import duty on all products from neighbouring Serbia, including print media.  
© Andrej Isakovic / AFP

Kosovo’s customs duty weapon

The Russian subscription press is slowly dying because of the lack of a postal subsidy, 
but Kosovo eliminated its Serbian press in one fell swoop in November 2018 by suddenly 
increasing the import duty on all Serbian products, including newspapers, by 100%. The 
measure was a reprisal for neighbouring Serbia’s determined and ultimately successful 
efforts to prevent Kosovo from joining Interpol.

The impact on the availability of Serbian print media in Kosovo was immediate. No 
Serbian-language newspapers and magazines are printed in Kosovo and within a week 
no imported publications were available at Kosovar newsstands. This means that northern 
Kosovo’s Serb community have been deprived of news and information in their own 
language since November 2018, a situation that violates international law. As Harlem 
Désir, the Organization for Security and Cooperation in Europe’s representative for 
media freedom said, “the right of all citizens to access information in their own language 
must be preserved, and access to newspapers, including Serbian newspapers, must be 
guaranteed for all local communities at all times”.

Kosovo, which declared independence from Serbia in 2008, has so far rejected the 
international community’s appeals to rescind the import duty hike and insists that 
it will remain in effect until Serbia recognises its former province’s independence.

     

No imported 
publications 

were available 
at Kosovar 

newsstands.

 



23

BORDERS THAT CANNOT BE CROSSED

Jeune Afrique – not welcome in Algeria 

French publications, including Jeune Afrique, suddenly disappeared from Algeria’s 
newsstands in April 2018. Algeria was in the midst of an economic crisis and, as part 
of the government’s efforts to rein in a foreign currency exodus, the communication 
minister imposed restrictions on foreign print media imports. Jeune Afrique, which until 
then had been shipping an average of 2,500 copies a week to Algeria, now had to be 
content with sending 350 copies. The same restrictions initially applied to all other French 
newsweeklies, while entertainment magazines were hit even harder by the austerity 
measures. They were not allowed to ship any copies.

During the following months, the situation gradually returned to normal for all the foreign 
press except Jeune Afrique, which continued to be restricted to 350 copies a week. 
These copies were reserved for “senior officials” in the government, the president’s 
office and state institutions. In an editorial published on 2 June 2019, Jeune Afrique 
editor Marwane Ben Yahmed complained that the restriction was “dragging on and on” 
and claimed to have discovered the unofficial reason: “ Jeune Afrique is said to be too 
negative about Algeria and about its leaders in particular.”

  �Clashes between Jeune Afrique and the Algerian authorities are not new.  
The weekly was banned in Algeria for 22 years, until 1998.  
© Jeune Afrique

  �
A May 2019 issue of Jeune Afrique was 
banned in Algeria after it reported that 
the head of the army, General Salah, was 
under investigation. 
© Jeune Afrique

TUNISIE
Enquête sur la folie 
des sondages

TERRORISME
État d’urgence  
en Afrique de l’Ouest

MAROC 

MOUSSALAHA :  
LA FABRIQUE DES REPENTIS

France 3,80 €.Algérie 290 DA.Allemagne 4,80 €.Autriche 4,80 €.Belgique 3,80 €.Canada 6,50 $ CAN 
Espagne 4,30 €.Éthiopie 67 birrs.Grèce 4,80 €.Guadeloupe 4,60 €.Guyane 5,80 €. Italie 4,30 € 
Luxembourg 4,80 €. Maroc 25 DH.Martinique 4,60 €. Mayotte 4,60 €. Norvège 48 NK 
Pays-Bas 5 €. Portugal cont. 4,30 €.Réunion 4,60 €.RD Congo 6,10 $ US.Royaume-Uni 3,60 £ 
Suisse 7 FS.Tunisie 4 DT.USA 6,90 $ US.Zone CFA 2 000 F CFA.ISSN 1950-1285

Depuis la chute du clan 
Bouteflika, c’est le tout-puissant 

chef d’état-major de l’armée  
qui détient la réalité du pouvoir, 

contrairement à ce qu’exige 
 le peuple. Où mène-t-il 

l’Algérie ?

HEBDOMADAIRE INTERNATIONAL NO 3045 DU 19 AU 25 MAI 2019

L’homme 
qui menace 

la révolution

Ahmed Gaïd Salah



Instead of receiving an explanation as the magazine had requested, Jeune Afrique 
marketing director Grégoire Cusin Berche received a “very terse” letter from its Algerian 
distributor announcing that, rather than sending 350 copies, it would be restricted to 
90 copies a week from 18 June onwards, and the copies would be reserved for the 
president’s office, the prime minister’s office and members of the government. The 
letter offered no explanation but the marketing director acknowledged it as a “reprisal”.

The dispute between Jeune Afrique and the Algerian authorities has been long-running. 
The newsweekly was banned in Algeria for 22 years, until 1998. Some 10 issues have 
been banned for various reasons since then. The latest was issue No. 3045 (19-25 May 
2019), which reported that army chief General Ahmed Gaïd Salah was under investigation 
on its cover, along with the headline: “The man who threatens the revolution.” This time, 
instead of coming from the communications ministry, the ban was issued directly by the 
defence ministry, from “the summit of the security services,” RSF was told. A member of 
the security staff at the capital’s Houari Boumédiène international airport said: “This is 
not about quotas or distributors. When a magazine has a cover or an article that causes 
displeasure, it will not enter the country. That’s all there is to it”.

© Ryad Kramdi / AFP

     

The newsweekly 
was banned  

in Algeria  
for 22 years.

 



25

  �The editor of the Congolese bimonthly 
Rafiki, Christian Kahindo Muke, 
reprinted an issue in June 2018 after 
it disappeared while being transported 
from Uganda to its destination in the 
neighbouring Democratic Republic of 
Congo.  
© DR

  �The missing issue of Rafiki ran a cover 
story about massacres in the Beni 
region of northeastern DRC.  
© DR

Rafiki issue disappears at the Democratic Republic of Congo 
border

The mystery lasted a week. Issue No. 27 of the bimonthly Rafiki (which means “Friend” 
in Kiswahili) disappeared in mid-June 2018 somewhere between Mpondwe on the 
Ugandan border and its final destination, Butembo, one of the three main cities in North 
Kivu province in the northeast of the Democratic Republic of Congo (DRC). After being 
printed in Uganda (because eastern DRC has no printing presses), the issue was stolen 
while on its way to its readers. “No member of our staff knew where the copies were 
nor why this issue had vanished,” said Rafiki editor Christian Muke, who fled to Uganda 
in 2017 to escape an arrest warrant from a military court in the North Kivu city of Beni. 
A week after the issue disappeared, 500 copies turned up “when an unidentified driver 
left them at a bakery in Butembo,” Muke added.

The issue’s cover story was about the massacres that have taken place in the Beni region 
since 2014. It argued that all of these deaths could not have been carried out solely by 
the Allied Democratic Forces (ADF), an Islamist rebel group, and that the Congolese 
army must also have been involved. Muke said he did not know whether the article had 
annoyed military intelligence or whether they had tried to locate the issue “by tracking 
its course from printing to delivery”.  In the end, Muke had the issue reprinted in Uganda, 
changing the cover headline to ensure that the magazine did not go missing again.

Among sub-Saharan African countries, RSF registers the most press freedom violations 
in the DRC. 



Charlie Hebdo – distribution ban for blasphemy

A week after the January 2015 attack on the satirical cartoon weekly Charlie Hebdo in Paris that 
took 12 lives, the publication set two records. It printed 8 million copies instead of the usual 
30,000, and outsold every other publication in France. But it also became the world’s most banned 
magazine.

The issue prior to the murders had featured cartoons of the Prophet Mohammed, and the following issue 
featured a cartoon of the Prophet too. Issue No. 1178, also known as the “Survivors’ issue,” was sought out in 
countries where Charlie Hebdo had not traditionally circulated. For the first time, it was exported to the United 
States and the United Kingdom. Borders opened but many others closed. Deemed to be blasphemous against 
Islam, this issue’s distribution was blocked in the Muslim world.

Senegal issued orders for its distribution to be prevented “by all means”. In Pakistan, the world’s second most 
populous Muslim country, federal religious affairs minister Sardar Yousaf said media that published these 
cartoons would be banned, and that all copies would be confiscated and burned. 

The publication of another cartoon of the Prophet on the cover was regarded as a “provocation” throughout 
the Maghreb. Tunisia, Morocco and Algeria permitted its distribution. Since then, Charlie Hebdo has not been 
officially banned in the Maghreb, but it cannot be found on newsstands. Nowadays it is said there is no longer 
any need to ban Charlie Hebdo in the Maghreb because it no longer has any readers. “The region’s distributors 
no longer place any orders because, according to them, readers are not interested,” the magazine said.

  �A week after the deadly attack on the Paris headquarters of the satirical weekly Charlie Hebdo, issue No. 1178 
was banned in many countries, including Senegal, Morocco, Algeria, Tunisia and Pakistan, because its cover was 
deemed to be blasphemous.  
 © Joël Saget / AFP



27

WIDE ANGLE

In Rabat, the Moroccan capital, news vendors confirmed to RSF that, before it stopped being distributed, Charlie 
Hebdo sold poorly and unsold copies had to be returned to distributors – a fate experienced by other French 
magazines. Throughout the Maghreb, traditional readers are turning away from French print media and towards 
Arabic-language and online publications. RSF was told that this trend is compounded by an additional phenomenon 
in Morocco, in which  “everyone knows that newspaper sellers receive frequent visits from intelligence agents 
monitoring who reads what,” and that this suffices to deter anyone from buying a publication such as Charlie 
Hebdo. Ever since the conservative-Muslim Justice and Development Party (PJD) took office in Morocco in 2017, 
it is considered bad form, even in circles that are not very religious, to read a publication regarded as anti-Muslim.

In Tunisia, Charlie Hebdo’s absence from newsstands does not mean that censorship is back, said Mohamed 
Sellami, the CEO of Sotupresse, the company in charge of importing and distributing foreign newspapers. The 
time when the information ministry’s permission was needed “before putting newspapers on the plane to Tunis” 
is long past, he said. Since the 2011 revolution, there has no longer been any political interference and nothing 
is off limits. “Now our only arbiter is our conscience,” Sellami said.

“You can write anything, even about the Prophet, as long as it stays within the domain of thought,” he said. The 
red lines that cannot be crossed are visual representation of persons or things considered sacred and nudity. 
“In such cases, we operate on the principle that it is contrary to the culture of the majority of the population 
and therefore preferable not to import the newspaper or issue to avoid causing shock and provoking serious 
incidents,” Sellami added. It was on this principle that the 6 July 2019 issue of the French daily Libération was 
not imported to Tunisia. In honour of the 50th annual Rencontres d’Arles photography festival, Libération had 
dedicated the entire front page to a photo of a naked man doing a headstand.

  
The 6 July 2019 issue of the French daily 

Libération was not distributed in Tunisia because 
it was deemed to be “contrary to the culture of the 

majority of the population”. 
© Libération



 

 

 

 

MEXICO

[ DISTRIBUTION’S  
“SERIAL CENSORS” ]

MEXICO
In Mexico, Latin America’s deadliest country 
for the media, the vicious cycle of violence and 
impunity occurs at all levels in the distribution chain. 
Street vendors are murdered (see page 13), kiosk 
managers are threatened, newspaper issues are 
arbitrarily seized, and content is rewritten at the 
printing press. Collusion between organised crime 
and officials (political and administrative) poses a 
grave threat to all those involved in the production 
and distribution of news and information, and many 
publications end up deciding to close.

144th/180 

WORLD PRESS FREEDOM INDEX 2019

RWANDA
Rwanda’s only newspaper printing press is controlled 
by the government, which banned publishers 
from continuing to print their newspapers abroad, 
especially in Uganda, where it was much cheaper. 
As regards distribution, retail points are now almost 
non-existent. Newspapers used to be sold from 
kiosks, on the street and in stations and car parks, 
but independent newspapers no longer circulate. Only 
two pro-government newspapers, The New Times 
and ImvahoNshaya, are printed and distributed in 
state offices and in some supermarkets. Only one 
newspaper, The EastAfrican, which is a regional, 
English-language newspaper, can be bought on 
supermarket shelves, but its readership is very limited 
because most Rwandans only read Kinyarwanda.

155th/180 

WORLD PRESS FREEDOM INDEX 2019

A number of countries are champions 
in obstructing the dissemination of 
newspapers and magazines.  
They don’t intervene at just one point in 
the distribution chain but do so at multiple 
stages in order to secure complete control 
over what can and cannot be read.



29

 

 

 

 

INDIA

RWANDA

RUSSIA

BELARUS

RUSSIA 
Russia has not just eliminated state subsidies 
for the postal service, triggering a dramatic fall 
in the number of newspaper and magazine 
subscriptions since 2014 (see page 20). It 
has also subjected the privately-owned media 
to unfair competition from local government 
publications, and it has been “actively 
demolishing” newspaper kiosks in most regions 
on the grounds that they “disfigure the cities”. 
Of the 29,000 kiosks that existed in 2014, 
just 14,900 were left in 2018. This “renovation 
campaign” has also led to increases in the rent 
charged for the land on which the kiosks are 
located, and in some cases to the land being 
auctioned off, as in Bryansk. In Barnaul in 
western Siberia, 150 of 160 kiosks have been 
destroyed. At the same time, one of the leading 
suppliers of print media to supermarkets, Media 
Distribution (MD), which represented 15% of 
the market, stopped operating in April 2019 
because it was no longer able to pay its debts. 

149th/180 

WORLD PRESS FREEDOM INDEX 2019

BELARUS
In Belarus, both the print media distribution 
network, Sazyuzdruk, and the post office, 
Belposhta, which handles newspaper and 
magazine subscriptions, are state monopolies. 
From 2006 to 2017, leading independent 
newspapers were barred from using their services, 
leading to a string of bankruptcies. Some of them 
survive but their circulation has plummeted. Others 
have been forced to stop producing a print version. 
The bar on their use of these state services was 
finally lifted in 2017 during a rapprochement 
between Belarus and the European Union. But 
newspapers are no longer seen as the main 
threat and the authorities are now stepping up 
their harassment of the main independent news 
websites and TV stations run by Belarusian 
journalists based abroad.

153rd/180 

WORLD PRESS FREEDOM INDEX 2019

INDIA
In India, it is still very difficult to cover regions regarded by the 
authorities as sensitive, such as the Kashmir Valley. When local 
journalists are not jailed or subjected to violence, their reporting 
is censored at all stages, including during distribution. When 
the death of Burhan Muzaffar Wani, the commander of the 
Kashmiri separatist militant group Hizbul Mujahedeen, triggered 
a wave of extremely violent protests in July 2016, the police 
raided news organizations, arrested journalists and blocked 
the printing of several Kashmiri newspapers, including the 
Kashmir Times, Greater Kashmir, Kashmir Observer and Rising 
Kashmir. They also intercepted trucks carrying newspapers, 
arrested drivers and threatened newspaper sellers.

140th/180 

WORLD PRESS FREEDOM INDEX 2019



Media digitalisation, declines in the number of readers and 
reductions in the size of newspapers and their publication frequency 
are impacting the media printing industry more and more all over the 
world. Weakened by economic difficulties, newspaper and magazine 
printing is all the more vulnerable to pressure.

Censorship attempts often take place just before newspapers and magazines are printed. 
It may be direct, as in Egypt, or more surreptitious, as in Gabon, where the content of 
entire issues was replaced without the publishers’ knowledge just before they were 
printed. And when it is too late to change content before printing, it is easy to confiscate 
entire issues afterwards if an oligarch or an intelligence agency is all powerful, as in 
Bulgaria or Sudan.

If governments or powerful press groups dominate printing and distribution, they can 
exercise an insidious control over the print media by imposing laws or prices, or by 
choosing which publications are able to receive the precious raw material that is essential 
for all newspapers and magazines – newsprint.

 PRINTING – A FRAGILE  
 STAGE IN THE PROCESS 

 �Last-minute 
censorship attempts 
often take place just 
prior to printing.  
© Stéphane de Sakutin/ AFP



31

PRINTING PRESSES EXPOSED TO EVERY 
KIND OF DANGER

Sudan, No. 1 in seizing papers as they come off the press 

Over the last 30 years the National Intelligence and Security Service (NISS) has seized 
hundreds of Sudanese newspaper issues as they came off the press, all under the 
orders of former dictator Omar al-Bashir. 

Since the start of a wave of demonstrations against rises in the price of staple goods in 
December 2018, which quickly turned into anti-government protests and led to Bashir’s 
removal the following April, the regime stepped up its efforts to control news production 
and printing. On 20 December 2018, Sudan’s printing presses received orders to print 
nothing without first obtaining the NISS’s permission. This was tantamount to “direct 
and methodical financial liquidation with the aim of killing off the independent press,” 
said Ashraf Abdelaziz, the editor of the daily newspaper Al-Jareeda.

 

By January 2019, confiscations of newspaper issues as they came off the press were 
taking place almost every day. The leading targets included Al-Jareeda, which refused 
to comply with censorship policies and ended up “appearing less than one day in two 
for four months,” said Hassan Ahmed Berkia, a journalist who had to flee the country 
and who works for the Sudanese Journalists Network, an NGO.

The persecution of the media peaked in April 2019, during the days running up to 
Bashir’s removal by the army. Al-Watan, Al-Youm Al-Tali, Al-Jareeda and Al-Baath were 
particular targets. After the 75-year-old dictator’s ouster, “the situation improved for a 
few days” but thereafter “the harassment resumed as before,” Berkia said.

 PRINTING – A FRAGILE  
 STAGE IN THE PROCESS 

 Soon after a wave of anti-government 
protests began in Sudan in December 2018, the 
authorities tightened their grip on the media and 
gave orders for no newspapers to be printed 
without prior permission. Many independent 
newspapers, including Al-Jareeda, were 
repeatedly censored. 
© DR



Egypt’s state printing company censors Al Ahaly

In President Abdel Fattah el-Sisi’s Egypt, one of the world’s biggest prisons for journalists, 
the state-controlled printing company Al Ahram helps the government to censor. In mid-
May 2019, it told Al Ahaly, a weekly published by the National Progressive Unionist Party, 
Egypt’s biggest and oldest legal opposition party, that it would not print that week’s issue 
unless it dropped its front-page story, Al Ahaly editor Amina al-Nakash said. The story 
was about “serious violations by a former minister and wife of a current official” with 
the aim of personal enrichment. The current official was none other than Tariq Amer, 
Egypt’s central bank governor.

The pressure was such that Al Ahaly’s editorial board agreed to drop the story from 
the newspaper’s print version so that it could be printed. But the story was posted on 
the newspaper’s website and circulated on social networks. It was “read more than 
50,000 times,” Al-Nakash said.

The following week, the printer told Al Ahaly to remove a story about a potential cabinet 
reshuffle from the 22 May issue. This time the editorial board refused to comply, with 
the result being that the issue was not printed. The next issue, which contained a 
detailed story about convicted prisoners who had been pardoned by the president, was 
not printed either.

“These methods recall the dark years of totalitarian regimes that banned the public from 
access to certain information,” Al-Nakash said, adding that such methods have become 
“pointless in the modern era”.  Thanks in particular to social networks, the story about 
the central bank governor’s wife caused such a stir in Egypt that his contract was not 
renewed.

 
President Abdel Fattah el-Sisi’s Egypt has 
become one of the world’s biggest prisons for 
journalists. 
© Freeimages

 �The newspaper Al-Ahaly was banned 
from being printed because of a story that 
embarrassed the government. Al-Ahaly was 
only able to publish the story online.  
© DR

     

This time the 
editorial board 

refused to 
comply, with the 
result being that 

the issue was 
not printed.

 



33

Like most other party publications, the newspaper Al Ahaly is collapsing under the 
weight of its debts to the printing company Al Ahram, which has been imposing 
big increases in its tariffs that it cannot absorb. These hikes are linked to the 
November 2016 decision to float Egypt’s currency. The latest increase, in the 
summer of 2018, was a hike of 30%. Former Al Ahaly CEO Nabil Zaki said: “The 
future of partisan newspapers in Egypt is uncertain unless the state intervenes 
to support them (...) by restructuring their debt and reducing printing costs.” The 
same also applies to Egypt’s non-partisan national newspapers.

Gabonese newspaper’s contents substituted at the printer

The staff and readers of La Loupe, a Gabonese weekly critical of President Ali Bongo’s 
government, discovered a highly unusual issue on the morning of 2 September 2014. 
Its contents praised the president and his aides to the skies. “Issue No 193 had been 
changed completely and replaced by a parallel one, from the front to the back pages, 
with an editorial line that was the complete opposite of the newspaper’s,” the appalled 
editor, Alphonse Ongouo, said.

The newspaper’s management demanded the issue’s withdrawal from newsstands and 
began an investigation, which was redoubled after another bogus issue came off the 
printing presses the next day. This one had a story about Ongouo, calling him an “imposter”.

The people responsible for the bogus issues were quickly identified. “After writing the 
articles and completing the issue except for its layout, we handed it over on a USB 
stick to our two layout technicians, one of one whom was a new hire; the other was 
standing in for an employee on leave,” the editor said. These two “infiltrators,” who initially 
pretended they were “unfamiliar with the new software,” turned out to have been “sent 
by the presidential palace (...) in order to silence critical thinking”.

A few days later, L’Aube, another weekly published by the same company, decided to 
publish a story about how the bogus issues had been produced. It accused President 
Bongo’s chief of staff of being responsible and headlined its story, “The president’s 
office pirates La Loupe. May you be cursed for life!!!!” But L’Aube’s readers never saw 
this issue. “We handed in the PDF file of L’Aube issue No. 43 at the specified time to 
Multipress,” Ongouo said, referring to the printing press, which happens to be owned 
by Bongo allies. “We didn’t know that someone from the president’s office was going 
to prevent it being printed and forcibly get 20,000 copies of a completely re-written 
issue printed, of which 8,000 copies were handed to [the distributor] Sogapresse and 
12,000 copies were given away on the streets of Libreville”.

Oloumane, the company that publishes both La Loupe and L’Aube, issued a statement 
announcing that it was suspending publication of both newspapers and accused the 
government of being behind the bogus issues. The next day, another fake issue of La 
Loupe appeared on newsstands, while the government roundly denied the accusations: 
“The president’s office has never pirated a newspaper, regardless of the virulence of 
its articles”.

The two newspapers’ problems did not stop there. A year later, there was a break-in 
at their headquarters. And in April 2019, L’Aube was suspended for six months for 
“disturbing public peace and inciting hatred, murder and civil disobedience”.

© DR



FOCUS

French printing presses blocked by striking workers

It’s a distinctive feature of France. A single union, the General Syndicate for Books and Written Communication 
(SGLCE), represents all those who work in the printing and distribution of France’s national daily newspapers. 
The union’s statutes and the way it operates gives its 1,200 unionised employees a great deal of power. At 
any time, they can decide to go on strike, halting printing presses and preventing newspapers from being 
printed, and therefore from appearing on the streets the next day. This union has a de facto monopoly of 
national newspaper printing and has often moved forcefully against publishers that tried to circumvent it.

Of all the recent cases of printing presses being paralysed by the SGLCE, one in particular, on 26 May 2016, 
will not be forgotten. The union decided to prevent the publication of all national dailies, except the French 
Communist Party daily L’Humanité, because they refused to publish an opinion piece by Philippe Martinez, 
the president of the Confédération générale du travail (CGT) one of France’s biggest labour confederations, 
which criticised a controversial proposed labour law reform.

Since the start of 2019, the SGLCE has been focusing its attention, and its repeated strikes, on a government 
proposal to overhaul the Bichet Law, which has regulated print media distribution since 1947. The proposal 
has come at a time when Presstalis, France’s biggest newspaper and magazine distributor, is in serious 
financial difficulties. The government wants to open up the sector to competition by 2023. Protesting outside 
the senate in May 2019, the SGLCE said it feared “the return of monopolies, this time private-sector ones”. 
The proposed reform poses a “danger” to democracy and news media pluralism, SGLCE general secretary 
Lourdez said.

… and by protesters

During the “gilets jaunes” (yellow vest) protests that began in France in November 2018, protesters 
repeatedly targeted the printing presses of newspapers accused of “collaborating” with the government. 
By blocking the entrance to a printing press near the western city of Nantes on 26 December, yellow vest 
protesters prevented the distribution of 180,000 copies of newspapers owned by the Ouest-France group. 
On 10 January, around 50 protesters, “some of them hooded,” blocked delivery trucks and set fire to pallets 
at the entrance to a printing press in the central city of Auxerre where the L’Yonne Républicaine, Journal 
du Centre and La République du Centre newspapers are printed. And on the night of 10 February 2019, 
between 40 and 50 protesters blocked a printing press in the northwestern city of Angers, preventing 
the distribution of 75,000 copies of Courrier de l’Ouest, Maine Libre and Ouest-France. Marc Dejean, the 
CEO of the newspaper publisher Journaux de Loire, condemned this “obstruction of press freedom” and 
announced that he would file a complaint.

 �
Strikes called by the union that represents 
newspaper printing and distribution workers in 
France have had a visible impact on kiosk displays.  
© Emmanuel Glachant / AFP



35

NEWSPRINT WORTH ITS WEIGHT IN GOLD

Venezuela’s opposition papers hit hardest by newsprint 
shortages

“Despite all our efforts to prolong our print version’s existence, it is with a heavy 
heart that we offer the last printed issue of Panorama today,” the management 
of this independent newspaper, founded in 1914, announced on 28 May 2019.

 
Six months before that, it was El Nacional, the prestigious Caracas daily founded in 
1943, that announced that its presses were falling silent. Like Panorama, El Nacional 
cited the difficulty of obtaining newsprint and its inability to finance the print version. 
At one stage, this Venezuelan press veteran was producing a 72-page issue. It cut 
that back to a 16-page issue published five times a week before giving up on a print 
version altogether.

These are just two of the latest cases in the mass extinction of the Venezuelan print 
media, a process that began in 2013. In just six years, a total of 67 newspapers have 
disappeared from Venezuela’s cities, 35 of them in 2018, according to the tally kept by 
Instituto Prensa y Sociedad Venezuela (IPYS), an NGO run by independent journalists. 
Panorama was the last print publication to survive in the western state of Zulia. There 
is no longer any newspaper in circulation in 10 of Venezuela’s 14 states.

The inability to obtain newsprint has been the main cause of this drawn-out extinction 
process. In 2013, the year that Nicolás Maduro took over as president following Hugo 
Chávez’s death, control of newsprint distribution was handed to the Complejo Editorial 
Alfredo Maneiro (CAEM), a communications ministry offshoot that now has a de facto 
monopoly of the importation, transportation and sale of this precious raw material.

“This company allocates resources in a discretionary manner – when it wants, how it wants 
and to whom it wants – thereby becoming a direct censor of print media publications,” a 
Venezuelan journalist said on condition of anonymity. Newspapers, especially those that 
are critical or independent, have been dogged by strange newsprint shortages. And as 
Venezuela produces no domestic newsprint, it all has to be imported and paid for with 
foreign currency, which is not easy to acquire in a country where strict currency controls 
force companies to apply to the state for a foreign currency allocation.

 �
Because of newsprint shortages, Panorama, a Venezuelan 
newspaper published since 1914, printed its last issue on 
28 May 2019.  
© DR

The inability 
to obtain 
newsprint 
has been the 
main cause 
of this drawn-
out extinction 
process.
 



Three Nicaraguan newspapers deprived of newsprint and ink

The Nicaraguan authorities seem to have followed the Venezuelan method for silencing 
the independent national print media. In addition to the cases of media persecution and 
censorship that have intensified since April 2018, it has become virtually impossible for 
privately-owned publications to obtain newsprint, ink and even rubber – in short, all the 
products needed to print their newspapers.

The ban on importing these raw materials was issued in September 2018 by the 
General Directorate for Customs, which simply attributed the decision to “orders from 
above”. The government has still not given any explanation, despite protests by the Inter 
American Press Association (IAPA), which has described the import ban as “administrative 
censorship”.

The ban is tantamount to a slow death sentence for the Nicaraguan print 
media. Newspapers including El Nuevo Diario, La Prensa and Diario Hoy 
are sounding the alarm. They could stop circulating “within a matter of 
weeks,” they warned as this report was being completed.

“We had to reduce the size of our issues from 36 to 24 pages, and now 
to 12 pages, in order to prolong our printing life with the newsprint still in 
stock,” La Prensa editor Eduardo Enríquez said. Created 93 years ago, La 
Prensa runs Nicaragua’s oldest presses and the newsprint it traditionally 
used has already run out. “We are currently using semi-sized paper to print 
our newspaper and then we will turn to our last reserves of glazed paper,” 
Enríquez added. “We have barely enough to keep printing for two months.”

 �
On 18 January 2019, Jaime Chamorro Cardenal, the president of 
Nicaragua’s La Prensa newspaper group, holds the front page of his 
newspaper, which is blank except for a question at the bottom: “Have you 
imagined life without information?”   
© Inti Ocon / AFP

 � In the space of six years, a total of 67 Venezuelan newspapers have disappeared because they were 
unable to obtain newsprint.  
© Jean-Philippe Ksiazek / AFP



37

El Nuevo Diario deputy editor Douglas Carcache said his press group had “tried to buy 
from other companies that import and sell newsprint but all refused,” reporting that they 
had been “threatened” by the government. His press group has also cut the number of 
pages and issues, and even shut down its tabloid Q´Hubo in order to give priority to El 
Nuevo Diario, Nicaragua’s traditional newspaper of record.

The newspapers are trying to reorganise online but, in a country where only 20% of the 
population has online access – the lowest rate in Central America – the Internet alone 
will not enable them to survive.

 
The Nicaraguan daily El 
Nuevo Diario was forced 
to reduce its size and 
the number of its pages 
because of newsprint and 
ink shortages
© Inti Ocon / AFP 

FOCUS

A solution for the Maltese press

Malta is a tax haven where financial 
opaqueness reigns and, three years after 
the Panama Papers allegations about bribes 
involving the island’s leading daily, The Times 
of Malta, the investigation into this scandal 
has ground to a halt. One of the persons 
said to be involved, Keith Schembri, is not 
just the prime minister’s chief of staff but 
also the owner of Kasco, the island’s leading 
newsprint producer. His business activities 
allow him to control not only the newsprint 
market but also, indirectly, the distribution of 
newspapers, because he supplies all of the 
island’s newspaper publishers with newsprint. 
Schembri likes to remind journalists of what 

they owe him. When a Times of Malta reporter asked him about his links to offshore companies in 2018, 
he initially ignored the question and then said: “Maybe I used [my money] to pay your wages.”

One solution for Malta’s investigative journalists is to create their own media outlet in order to try to 
circumvent the pressure and the censorship attempts. This is what former Times of Malta editor Caroline 
Muscat decided to do after fellow journalist Daphne Caruana Galizia’s murder in October 2017. Despite 
threats and obstacles, Muscat has created The Shift News, an investigative news website that is committed 
to combatting corruption and defending press freedom, and doesn’t need Schembri’s expensive newsprint.

© Olivier Laban Mattei / AFP



  
Carine Nevejans, the international director of Presstalis. 
© DR

A DISTRIBUTION EXPERT’S TAKE

INTERVIEW
 
with Carine Nevejans

Carine Nevejans is the international director of Presstalis, the French print media 
distribution company formerly known as Nouvelles Messageries de la Presse 
Parisienne (NMPP). It’s a commercial company that handles the distribution 
of newspapers and magazines to their points of sale. In the first half of 2018, 
it distributed 78% of the French print media, including all the national dailies. 
Nevejans also heads Distripress, an association created in 1955 that promotes 
the unrestricted distribution and dissemination of print and digital media content 
throughout the world. 

What is different about the print media distribution sector?

In most countries, the press distribution system functions like any type of private-sector 
market in which products – in this case, newspapers and magazines – are designed in 
offices (or newsrooms), produced in factories (or printing presses) and disseminated 
by distributors, who manage a network of shops or kiosks. Newspaper and magazine 
sales pay for this distribution chain.

In this system, it’s the distributors who determine what will finally be available in the retail 
outlets, as in any kind of shop, on the basis of a product listing. In the UK, for example, 
distributors may decide not to list a newspaper or magazine because they don’t share 

  �Presstalis, formerly known as Nouvelles Messageries de la Presse Parisienne (NMPP), 
is France’s leading print media distributor.   
© Presstalis.



39its philosophy. This is often the case with “adult” magazines, but also with publications 
expressing political or religious views. Distributors may also refuse to include a publication 
because they think the potential sales are not enough to absorb the cost — for example, 
small independent publications with low circulations. In another example, the Belgian 
distribution chain Delhaize doesn’t list publications with a turnover below a certain figure.
 
Is the number of newspapers and magazines on sale worldwide tending to fall?

Unfortunately for press freedom and the public’s right to information, there is clearly a 
downward trend all over the world in the number of publications being listed for sale. 
Although this cannot be seen directly, the economic constraints on the print media are 
having a real impact on the democratic choice available. In all regions of the world except 
the Asian market, the print media are having major financial difficulties.

On the one hand, revenue is falling as the Internet and TV develop. On the other, fixed 
production costs keep rising. Newsprint and fuel continue to become more expensive, 
and wage costs are having more and more of an impact. All these factors are driving 
up the final price of newspapers and magazines to the point that demand is no longer 
keeping pace. It’s a vicious cycle that forces distributors to reduce the space dedicated 
to the press in kiosks and to substitute more profitable products such as drinks and small 
consumer products, or to eliminate retail outlets altogether. This is the case throughout 
Europe, where organizations such as the International Publishing Distribution Association 
(IPDA), News Media Europe and Distripress are lobbying the European Union to support 
the press by providing financial aid for the modernisation of kiosks by reducing VAT on 
the print media and by harmonising transport costs.

As the press is not a product like any other, do you think there are ways to guarantee 
media pluralism?

The press is indeed a special cultural resource that is a fundamental part of the life 
of society and democracy. In France, where the distribution system is unique in the 
world, newspapers and magazines are distributed [through Presstalis] by cooperatives 
owned by the publishers. Any publisher can join and, by becoming a shareholder, can 
be disseminated throughout the entire distribution network without restriction. Created 
just after the Second World War, this way of operating aims to encourage pluralism and 
support the more fragile publications. When French people visit newsstands, they see 
the entire press range, they may discover a completely new publication or, because their 
attention is caught by a headline, they may buy a magazine they’ve never read before. The 
French system is nonetheless fragile because it is completely out of balance financially. 
Currently governed by the 1947 Bichet Law, it is in the process of being reformed and 
could lose its special characteristics.

 
According to Carine 
Nevejans, there is a 

“downward trend all over 
the world in the number 
of publications on sale”. 

© FreeImages

39



STATE AND PRIVATE-SECTOR MONOPOLIES 
THAT RESTRICT PRINTING AND DISTRIBUTION 

Bulgarian businessman with total control

For the last two years, three of Bulgaria’s best-known and most determined cartoonists 
have been defying an oligarch’s virtual monopoly of press distribution. In 2017, Chavdar 
Nikolov, Tchavdar Georgiev and Christo Komarnitski launched a new satirical weekly 
called Pras-Pres, which means “Pig Press”. Their favourite targets are Prime Minister 
Boyko Borisov, chief prosecutor Sotir Tsatsarov and Bulgaria’s wealthiest politician, 
Delyan Peevski, who made his money from tobacco and construction and who has 
built a major media empire. Via his New Bulgarian Media Group, he exercises opaque 
control over such leading Bulgarian dailies as The Telegraph and Monitor, as well as 
TV channels and news websites. And through frontmen, this 39-year-old oligarch also 
controls the private-sector press distribution company, the National Distribution Agency.

The cover of Pras-Pres’s very first issue was a cartoon of Borisov and Socialist Party 
leader Kornelia Ninova in bed together. A few hours after it left the printing press, its 
10,000 copies were said to have been sold out. But many readers told the magazine 
that they had searched newsstands in vain for the long-awaited first issue. It eventually 
emerged that it was never delivered to retail outlets. The distributor, a member of the 
National Distribution Agency, had refused to distribute it and had tried to conceal its 
existence.

This arbitrary confiscation shocked the Bulgarian media, and even pro-government 
newspapers backed Pras-Pres on free speech grounds. Expressing its support, the 
newspaper Sega said it also suffered “the phenomenon of copies going missing every 
day”. The investigative news website Bivol posted a link on its site that could be used 
to buy the electronic version of Pras-Pres. And “when unsold copies were returned to 
us, we sold them all ourselves on the street,” Nikolov said.

Pras-Pres is still only being sold by non-traditional outlets such as cafés, bookshops, 
art galleries and even hardware stores, and sales are still only about 5,000 a month.

 The Bulgarian oligarch 
Delyan Peevski has built 

a major media empire. 
Via his New Bulgarian 

Media Group, he 
exercises opaque control 

over daily newspapers, 
TV channels and news 

websites. © Nikolay Doychinov 

/ AFP

 �The cover of the first 
issue of Pras-Pres, 
which was never 
delivered to retail 
outlets.  
© DR

 The cartoonists who founded 
Pras-Pres. From left to right: 
Chavdar Nikolov, Tchavdar Georgiev 
and Christo Komarnitski.
© DR



41

A multimedia conglomerate’s grip on Argentina

Instead of a single man, it’s a multimedia colossus that reigns supreme over the 
distribution sector in Argentina and dictates its laws. In the name of “competition” 
and “necessary adaptation to technological convergence,” the concentration of media 
ownership in ever fewer hands has kept accelerating and its main beneficiary is the 
media conglomerate Clarín.

The region’s most powerful media group now owns TV channels, radio stations, 
newspapers, magazines and websites. It dominates Argentina’s print media distribution 
networks and, together with the state and the newspaper La Nación, has jointly owned 
Argentina’s only newsprint company Papel Prensa since 1977, which has a de facto 
national monopoly.

All of the newspapers that survive outside the Clarín universe, such as Ámbito Financiero, 
Tiempo Argentino, Página 12, Perfil, Crónica and Crítica, constantly complain of 
distribution problems, arbitrary newsprint price hikes well in excess of inflation, and 
abuses in the quota system to which they are subjected. In September 2018, Tiempo 
Argentino complained of yet another increase in the cost of the products it needed to 
print the newspaper, this time by 17.8%. This was the eighth increase since the start of 
the year, it said. In all, prices had risen 110% in nine months.

The result has been carnage. The Buenos Aires Herald, an English-language newspaper 
that had just celebrated its 140th anniversary, the free dailies La Razón and El Argentino, 
the famous sports magazine El Gráfico and even the music and cultural affairs magazine 
Los Inrockuptibles (the local version of a French magazine with the same name) have 
all have been forced to close in recent years.

All these closures have meant that Clarín’s dominance has continued to grow. In January 
2019, the government promulgated a law repealing the newsprint regulations introduced 
by the previous administration. Clarín is now free to set newsprint prices as it wishes. The 
new law also frees Papel Prensa from the obligation to guarantee newsprint supplies 
in Argentina, and to publish its prices.

   
The famous Argentine sports 

monthly El Gráfico, which published 
its last issue in January 2018 

© DR

In all, prices 
had risen 
110% in  
nine months. 
 



 

  
Ganimat Zahid, the editor of the newspaper Azadlig, which means “Freedom”
© DR

STATE MONOPOLIES THROTTLE AZERBAIJAN’S 
LAST OPPOSITION PAPER 

THREE QUESTIONS
 
for Ganimat Zahid

Azadlig, a daily whose name means “Freedom,” was Azerbaijan’s main opposition 
newspaper and was one of the last survivors of the country’s independent media 
landscape. Its editor, Ganimat Zahid, who has lived in self-imposed exile in Europe 
since 2011, describes how the state used its tentacular powers to silence all of 
Azerbaijan’s independent newspapers, including his own in 2016.

Could you tell us about Azerbaijan’s independent press? 

No independent print media circulate any more in Azerbaijan. The authorities went out of 
their way to undermine the distribution of newspapers and magazines on the country’s 
streets. Street vendors were banned from operating in Baku in 2011 “in order not to 
hamper traffic”.  In 2012, the newspaper kiosks of the public distribution network Gasid 
were eliminated or replaced by a new network of shops where everything was sold, 
from needles to stickers, but hardly ever independent newspapers. Finally, in 2013, a 
week after President Ilham Aliyev’s reelection, the sale of newspapers was banned in 
the metro system. The immediate effect was that the income of the few independent 
newspapers still in existence suffered so much that they closed one after the other.

What levers did the authorities use to throttle your newspaper?

The print version of Azadlig finally disappeared in 2016 after many years of different 
kinds of harassment by a state with many tentacles, a state that not only has a printing 
monopoly via the company Azerbaijan, but also a distribution network monopoly via 
the company Gasid. From 2011 onwards, Gasid stopped returning all the money from 
Azadlig’s sales to us, which prevented us from paying the printing company. People 
close to the government took advantage of this to repeatedly sue us for non-payment 
of debts. From 2012 until its disappearance in 2016, Azadlig was sentenced to pay a 
series of astronomic fines that resulted in our bank accounts being frozen several times 
by the courts, leading in turn to our often being unable to print an issue.



43

 

Why did the newspaper finally stop printing for good?

The newspaper was already going from bad to worse when it received the coup de 
grâce. After the coup attempt in Turkey in July 2016, the Azerbaijani authorities arrested 
several members of the Azerbaijani opposition, including our financial director, Faiq 
Amirov. He was the only person able to carry out all banking operations in our name. 
His signature was the only one recognised by the bank. Shortly after his arrest, the 
printing company demanded repayment of its debts again, about 6,000 euros. We had 
enough money in our account but Faiq Amirov couldn’t unblock the funds because the 
prison authorities refused to let him give us a power of attorney. I tried preparing an 
official statement naming another person as financial director but the bank said it was 
not valid. I was ready to resign so that the newspaper could elect a new editor, but the 
justice ministry said it would recognise it only if I returned to Baku to resign. This was 
out of the question. And so the printer stopped printing Azadlig on 6 September 2016. 
We nonetheless continue to post on the newspaper’s website, which will soon have a 
Russian version as well.

43

© Pixabay



 RSF RECOMMENDATIONS 

We recommend that governments implement the following proposals domestically 
and incorporate them into the positions they defend within all relevant international 
organizations.

  RECOMMENDATIONS FOR GOVERNMENTS

1/ �Respect their international obligations regarding the dissemination of a 
free, diverse and independent press

These obligations imply the equitable provision of protection to all those involved in the 
production and dissemination of news and information. These obligations are established 
under article 19 of the International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR) 
enshrining the right to “seek, receive and impart information and ideas of all kinds, 
regardless of frontiers”.

In accordance with the ICCPR, governments should therefore:
•	 Prevent any arbitrary obstruction of the free circulation of media; that is to say, 

any restriction that is not provided by law and is not necessary and proportionate 
to a legitimate objective, namely respect for the rights or reputations of others or 
protection of national security, public order, or public health or morals. 

•	 Ensure that state assistance for the press is allocated equitably, especially 
as regards access to all necessary means of production and access to all means 
of printing and dissemination, on the basis of criteria that are reasonable, objective, 
precise, transparent and non-discriminatory. This should include support for assistance 
and development projects that aim to guarantee the unrestricted dissemination of 
the media, including print media.

2/ �Ensure effective prevention of any obstruction of the dissemination of a 
free, diverse and independent press

In the same way as direct abuses against journalists must be combatted, obstruction of 
the circulation of news and information must also be combatted by determined action:

•	 Publicly condemn obstacles to the dissemination of news and information, 
especially on the International Day to End Impunity for Crimes Against Journalists 
(2 November) and World Press Freedom Day (3 May).

•	 Guarantee the physical safety of press publishers, printers, distributors 
and vendors, including by means of reinforced police protection for those who 
have been subjected to attacks or threats in connection with their activities.

•	 Make it a crime to obstruct the dissemination of the press, on the basis of 
the public’s right to freedom of opinion, so that any action or attempt to illegitimately 
prevent the printing or distribution of print media can be prosecuted and punished.



45

•	 Ensure a legislative and economic framework that allows unrestricted, 
equitable and impartial dissemination of all newspapers and magazines 
throughout the country, and ensure that media diversity is not affected by the 
creation of monopolies.

•	 Ensure that those involved in distribution are properly trained in press 
law so that they report any obstruction to the authorities.

3/ �Reinforce prevention by punishing violations of press dissemination quickly 
and effectively

•	 Conduct investigations systematically and rapidly so that anyone responsible 
for harassing or obstructing the printing or distribution of print media is brought 
to justice.

•	 Ensure an effective judicial follow-up by means of a national observatory of 
obstacles to press dissemination that reports to parliament on the frequency and 
gravity of these obstacles and the judicial response.

This report was produced with  
the support of Sätila Foundation



REPORTERS WITHOUT BORDERS (RSF) defends and promotes journalistic freedom, independence and 
pluralism, and has consultative status with the UN and UNESCO. Based in Paris, it has eight bureaux, 
six sections and more than 110 correspondents around the world.

Secretary-general: CHRISTOPHE DELOIRE
Editor-in-chief: CATHERINE MONNET

Journalist: MARINE RABREAU
Translation: MICHAEL TARR

Layout: STÉPHANIE BARCELO
Communication: SOPHIE MINODIER

INTERNATIONAL SECRETARIAT
CS 90247

75083 PARIS CEDEX 02
TEL. +33 1 44 83 84 84 
 WEB : WWW.RSF.ORG

http://www.rsf.org



