
Clause 12 (Discrimination) Analysis 1 July to 31 September 2020

Headline Publications Characteristics/group Analysis

Over 100 complaints
Did lockdown in 'hellish' asylum seeker 
hostel send knifeman over the edge? Glas-
gow attacker was on phone to immigration 
lawyer just before rampage and staff had 
warned about his 'mental state' the night 
before

Mail Online Asylum seekers Online article about an asylum seeker 
who stabbed six people, which included 
photographs of other asylum seekers 
outside a hotel. Complainants believed 
that depicting asylum seekers without their 
consent was discriminatory, particularly 
as they may be unfamiliar with how to 
request the removal of their photographs. 
No complaint of discrimination against an 
individual.

DEATH EXPRESS / TRACK OF TERROR The Scottish Sun Families of victims of the Stonehaven train 
crash

Front-page article the day after the 
Stonehaven train crash. Complainants 
objected to the headline which they 
believed was insensitive and discriminatory 
towards the families of those involved. 
Complaints were made by third parties.

Between 10 and 100 complaints

The scrapping of Dfid is good news in 
Westminster. The attack on Churchill's 
statue is not

Telegraph.co.uk Left-wing people Opinion piece which referred to Hitler's 
policies as "extreme left". Complainants 
believed that this piece discriminated 
against left-wing people. Others believed 
this piece would incite racial hatred and 
that it also misrepresented the Holocaust. 
No complaint of discrimination against an 
individual. Complaints made under Clause 1 
(Accuracy) were not upheld.

IPSO will publish information on a quarterly basis where we have received more than ten complaints under Clause 12 of the Editors’ Code of Practice about the same issue. 
The information below gives a brief summary of the types of complaints received and the outcome. It is not intended to be exhaustive and the statistics about the numbers of 
complaints received are accurate up to the end of the relevant quarter. These statistics do not include any cases still under investigation; cases relating to any non-regulated 
publications; or cases where IPSO received fewer than 10 complaints.



Headline Publications Characteristics/group Analysis

Between 10 and 100 complaints (cont.)
Pakistan singled out as the origin of half of 
Britain's imported virus cases

The Daily Telegraph People from Pakistan Print and online article which stated that half of 
Britain's coronavirus cases came from Pakistan. 
The article clarified that these figures only related 
to a three-week period. Complainants said that 
the headline and tone of article were intended to 
insinuate that Pakistanis were a major source of 
the overall coronavirus outbreak in Britain. Some 
complainants believed the article was trying 
to stoke up racial tension and hatred against 
people from the Pakistani community or a Muslim 
background. A complaint about the accuracy of the 
article was upheld. No complaint of discrimination 
against an individual.

Pakistan was the origin for HALF of Britain's 
imported coronavirus cases - amid calls for 
tougher quarantine checks from 'high-risk' 
countries

Mail Online People from Pakistan Online article which stated that half of Britain's 
coronavirus cases came from Pakistan. The article 
clarified that these figures only related to a three-
week period, however complainants believed 
the headline was misleading and deliberately 
inflammatory. Complainants believed that the tone 
of the article was racist. A complaint about accuracy 
was upheld. No complaint of discrimination against 
an individual.

Meet Jodie Comer's new man: Killing 
Eve star's lover is dashing lacrosse player 
from wealthy US family who grew up in a 
sprawling £1.2million mansion - as the pair 
are pictured together visiting her parents at 
their Liverpool home

Mail Online Jodie Comer Online article about the actress Jodie Comer and 
her new partner. Complainants believed the article 
discriminated against her because of the political 
opinions of her partner, which were referenced in 
the article. Complaints were made by third parties.


