
 

Clause 12 (Discrimination) Analysis 1 January to 31 March 2023 

 
IPSO will publish information on a quarterly basis where we have received more than ten complaints under Clause 12 of the Editors’ Code of Practice about the same issue. The information below 
gives a brief summary of the types of complaints received and the outcome. It is not intended to be exhaustive and the statistics about the numbers of complaints received are accurate up to the 
end of the relevant quarter. These statistics do not include any cases still under investigation; cases relating to any non-regulated publications; or cases where IPSO received fewer than 10 
complaints. 

 

Headline Publications Characteristics/group Analysis 
More than 100 complaints received 
I'm sorry, but all this ADHD doesn't add up The Sunday Times People with ADHD and 

other neurodiverse 
conditions 

Print and online comment piece discussing people seeking a diagnosis 
for ADHD. Complainants considered the article to be uninformed, 
inaccurate and ableist. Many believed that the article trivialised the 
condition and implied that people were putting pressure on the NHS 
by seeking a diagnosis. No complaint of discrimination against an 
individual. 

Girl, 16, stabbed to death in 'targeted attack' The Times Transgender people Online and print article reporting on the murder of a transgender girl. 
Complainants objected to the way the online article was edited to add 
the girl's former name and they said removed references to her being 
a girl. Complainants felt that the article discriminated against a 
vulnerable minority group and contained anti-trans rhetoric. 
Complaints all made by third parties. 

CHA CHA CHAIR / STRICTLY AMAZING The Sun  Disabled people Front-page article about Sophie Morgan joining Strictly Come 
Dancing. Complainants objected to the wording of the subheading 
which described her as the "first wheelchair contestant" as opposed to 
"wheelchair-using contestant". Many believed that the article was 
ableist and dehumanising. Some said that the headline was tasteless. 
Complaints all made by third parties. 

 

 



Headline  Publications Characteristics/group Analysis 
Between 10 and 100 complaints 
Jeremy Clarkson condemned for ‘vile and disgusting’ 
tirade at Meghan saying he ‘hates’ her and dreams of 
people ‘throwing excrement’ at her 

metro.co.uk The Duchess of Sussex Online article reporting on Jeremy Clarkson's column in The Sun in 
December about the Duchess of Sussex. Complainants believed that 
re-publishing his comments was as offensive as the original comments 
themselves, and said that they were misogynistic and would incite 
violence. Complaints made by third parties. 

Help me, I'm Scottish spectator.co.uk Scottish people First person online article by a columnist about being Scottish. 
Complainants said the piece contained lazy stereotypes generalising 
Scottish people as drug addicts. They believed the language to be 
offensive and racist. No complaint of discrimination against an 
individual. 

Why are so many adults now being diagnosed with 
ADHD? 

Daily Mail  People with ADHD and 
other neurodiverse 
conditions 

Print and online comment piece about an increase in people being 
diagnosed with ADHD. Complainants objected to the narrative that 
people are making up their symptoms for attention, and believed that 
it could make people feel ashamed to be disabled. No complaint of 
discrimination against an individual. 

I'm calm and focused for this ADHD test… The Times People with ADHD and 
other neurodiverse 
conditions 

Print and online comment piece by a columnist about getting a 
diagnosis for ADHD. Complainants said that the article mocked the 
experience of people with ADHD and the process of being diagnosed. 
They considered it to be ableist and that the writer had no expertise of 
the subject. No complaint of discrimination against an individual. 

SECULAR SCOTLAND What do atheists make of the 
role religion is playing in society? / What is the role of 
religion in modern Scotland? 

The Herald on Sunday Kate Forbes Front page photograph which had been altered to depict Kate Forbes 
holding a bible. Complainants believed that the alteration had been 
made to depict Forbes as a religious extremist and that it discriminated 
against her religious beliefs. One complaint made under Clause 1 
(Accuracy) is being investigated through IPSO's usual processes. 

End this crude smear against conservatives – Hitler’s 
Nazis were in fact Left-wing racists 

The Mail on Sunday Victims of the Holocaust and 
those with socialist or 
communist beliefs 

Print and online comment piece in the wake of comments by Gary 
Lineker about UK politics. Complainants believed that the article was a 
form of Holocaust denial and was inaccurate. Many believed that the 
article was anti-Semitic and was written to deliberately mislead the 
public. No complaint of discrimination against an individual. 

 


