
 1 

 
 

ADJUDICATION 
 

 
by 

 
GREG CALLUS 

 
EDITORIAL COMPLAINTS COMMISSIONER 

 
Financial Times Limited 

 
 
 
 
 
 

 
 

 

 
 

 

 



 2 

 

1. This is an Adjudication of a complaint by Dr Peter Liddell (“the Complainant”) 

concerning an article by Henry Mance and Madison Marriage in the Financial Times 

published on 11 October 2019, headlined: “Scheming Spires” (“the Article”). In 

summary, it concerned the disputes that have arisen at Christ Church, a college of 

Oxford University, between the college and its Dean (the Very Revered Martyn Percy). 

The article is still available online on the FT website: 

https://www.ft.com/content/2cb52a3e-eaad-11e9-a240-3b065ef5fc55 . 

 

2. The complaint was originally sent to me directly. I explained that I could not deal with 

complaints except on appeal, and indicated that my role (even on appeal) was limited 

to complaints under the FT Editorial Code (incorporating the IPSO Code). At first 

instance, the Complainant needed to submit his complaint to the Editor. He did so, 

and that complaint was rejected by Nigel Hanson on behalf of the Editor by 

correspondence of 12 December 2019. The Complainant now appeals to me. 

 

Accuracy & the IPSO Code 

 

3. The complaint is now formulated under Clause 1 of the IPSO Code which is annexed to 

the FT Editorial Code of Practice: https://aboutus.ft.com/en-gb/ft-editorial-code/ . 

Clause 1 (Accuracy) of the IPSO Code provides that: 

“1. Accuracy 

 

1.1  The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or 

distorted information or images, including headlines not supported by 

the text. 

 

1.2  A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be 

corrected, promptly and with due prominence, and - where 

appropriate - an apology published. In cases involving IPSO, due 

prominence should be as required by the regulator. 

 

1.3  A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, 

when reasonably called for. 

 

1.4  The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish 

clearly between comment, conjecture and fact. 



 3 

 

1.5  A publication must report fairly and accurately the outcome of an 

action for defamation to which it has been a party, unless an agreed 

settlement states otherwise, or an agreed statement is published.” 

 

4. I most-recently gave a definitive version of what I consider to be the proper 

construction of Clause 1 of the IPSO Code at paragraphs [62] to [69] of my 

Libi Adjudication (10 April 2018), which can be read in full online at this URL: 

https://ft1105aboutft-live-14d4b9c72ce6450cb685-1b1cc38.aldryn-

media.io/filer_public/39/a5/39a58dde-c276-42cc-a919-

ab6382985243/libi_adjudication.pdf 

 

5. Those paragraphs discuss Clause 1 in the following terms: 

 
“Framework 
 
62. First, the specific rule about breach by “headlines not supported by the text” of an 
article is a free-standing basis of complaint, even though it falls within Clause 1.1.  
 
63. Second, as I noted in the Berkley Adjudication , there is a critical difference between 
Clause 1.1 (which concerns negligence prior to first publication) and Clause 1.2 (which 
concerns the newspaper’s willful refusal to amend serious matters post-publication, once the 
alleged breach has been communicated: 

 
“However, it is important to understand what exactly constitutes a breach of Clause 
1 (Accuracy): 

 
8.1  Clause 1.1 will only be breached if the Press has not taken care to avoid 
publishing inaccurate information. It is a rule against slapdash journalism that is 
negligent about setting out the facts. It is not a rule which is breached by the mere 
presence of any inaccuracy however minor. It is breached only by such inaccuracies 
that a careful newsroom could and should have avoided publishing. 

 
8.2  Clause 1.2 will only be breached if the Press has refused to properly correct, 
clarify or apologise for a ‘significant inaccuracy, misleading statement or distortion’. 
Clause 1.2 is therefore different to Clause 1.1 in two material respects: first, the 
inaccuracy must be ‘significant’; and second, the breach is not one of negligent 
omission, but intentional refusal to amend” 

 
64. Third, Clause 1 is not an ‘asterisked’ clause, so there is not a general exception to 
Clause 1 by virtue of the Public Interest Clause. However, I must construe Clause in 
accordance with Article 1(6) and 1(7) above, so as to recognize the rights of the FT and its 
readers in balance with the rights of complainants and subjects of articles.  
 



 4 

65. Fourth, this is relevant insofar as I have (in the Portes Adjudication) opined on the 
meaning of Clause 1’s “inaccurate, misleading, or distorted”. 
 

“23.  Although headed “Accuracy”, Clause 1 actually concerns itself with three 
forms of error: statements of fact may breach by being either inaccurate, misleading, 
or distorted. The forms of remedy available if Clause 1 is breached are: correction, 
clarification, and apology. It is implicit in both the distinction between ‘inaccurate’ 
and ‘misleading’, and in the distinction between a ‘correction’ and a ‘clarification’ that 
a statement of fact may be entirely correct, and yet still breach Clause 1. 

 
24. Whether a statement is ‘inaccurate’ (in the narrow sense of factually wrong, 
and requiring a correction) can be judged by comparing the published information 
to a provably true version of the information. If they differ, and the difference is 
‘significant’, a correction will be directed.  

 
25. A statement will be ‘misleading’ where the objective reasonable reader of the 
FT would take away an erroneous belief about the subject of that statement, even 
though the statement was true. The words “John Doe has been caught in bed with 
woman who isn’t his wife” may be perfectly true because John Doe has never 
married, but if a reasonable reader would take away that John Doe is both married 
and having an extra-marital affair, the statement is misleading. Significant 
misleading statements will require clarification, not correction, given that the 
information is not intrinsically inaccurate. 

 
26.  What then of ‘distorted’? It clearly is intended to mean something distinct 
from ‘misleading’. My provisional view is that whereas a misleading statement 
misinforms the reasonable reader about the factual content of that statement, a 
‘distortion’ is an assembly of statements that are neither inaccurate, nor misleading, 
but collectively give an impression that a reasonable and fair-minded person in 
possession of all the facts would not have. To say of Adolf Hitler that he was a 
vegetarian, liked dogs, painted watercolours, and never cheated on his wife might 
not be inaccurate or misleading in any of the specifics, but would give the most 
grossly distorted view of his character. 

 
27. An alleged distortion therefore requires me to find the limits of fair and 
reasonable views of an article’s subject matter, to see if the article (although the facts 
are true) is a distortion of the picture generally.  Partly for the reasons discussed 
above, I will be much more wary of doing so where the complaint is about an OpEd 
(where readers should expect a columnist to be giving a particular, subjective view 
on ‘the truth’) than in the news sections (where there is a reasonable presumption of 
objectivity and fairness).” 

 
66. In one respect, these definitions need some refinement, in particular as to ‘distortion’ 
(which was not in issue on that occasion). Nigel Hanson of the FT rightly objects to my 
reference to ‘fairness’ (a subjective standard), where Clause 1 concerns objective error, and 
so references to the ‘fair and reasonable reader/views’ should simply be read as saying 
‘reasonable reader/views’. 
 



 5 

67. The further objection is that my definition of ‘distorted’ requires the ‘reasonable 
reader’ to be in possession of ‘all the facts’, which is itself a subjective definition (what are 
‘all’ the facts? Who decides what facts must be included in the mix?) and cuts against editorial 
judgment and freedom. I can appreciate the concern, but this may be a matter of infelicitous 
phrasing, rather than a real obstacle to adjudication. 
 
68. The FT’s submission is that ‘distortion’ means “a statement or series of statements 
that, when a publication is read and considered in its entirety, bear(s) for the ordinary and 
reasonable FT reader in possession of important relevant facts pertaining to the particular 
matter in question and in-existence and available pre-publication, a meaning that 
significantly and insupportably twists or misrepresents the true position or state of affairs”. 
This represents that ‘distortion’ is still (being in Clause 1) a species of ‘inaccurate’ or 
‘misleading’ information. I accept this submission. 
 
69. It is important to recognise that while the latitude afforded editorial will be at its 
greatest in opinion pieces, there is also a wide discretion afforded to editorial as to the picture 
painted with true facts. Where there are not many or major elements of a story that are false, 
it will be very rare that a news article will be outside the bounds of that editorial discretion. 
It is not for me to substitute my view for that of the editor.” 
 

6. I consider that this approach remains correct, and therefore apply it to the facts of this 

particular complaint about this particular Article. 

 

Application to the Facts 

 

7. The Complainant’s case is comprehensive, but sufficiently brief that I can set it out 

below in full for ease of reference: 

 
“I have received a response from Mr. Hanson, which I will forward separately.  In 
my view, he does not fully address the issues I have raised. I refer to the following 
sections of the IPSO and FT Codes: 
FT 1.2  Responsibility “to reinforce the FT’s reputation for accuracy, truthfulness, 
honesty and authority.” 
IPSO 1.1 “not to publish inaccurate, misleading or distorted information.” 
FT 4.12 (a) “Facts are to be clearly distinguished from interpretations….opinion and 
other types of non-factual information. 
FT Annex 1 Preamble. “The Code .. is to be honoured not only to the letter but in the 
full spirit…..” 
 
1)  Mr. Hanson does not reply to my assertion that the writers of the article did not 
investigate the comments made by donors on the GoFundMeMartyn Percy website.  
I append a few: 
 
a)  “I cannot tolerate the continuing injustice, with its financial and emotional impact.  
I pray for some sanity to be brought to bear.” 



 6 

b) “I abhor injustice wherever it occurs.” 
c) “A further donation to help with additional costs.” 
d) “I think it is important that all Martyn’s costs should be recovered…… it is 
outrageous that he is not allowed to recover his costs…...as he is the one who was 
falsely accused.” 
e) “The Governing Body are trying to keep the tribunal report secret as it exonerates 
Martyn and is critical of the Governing Body.  I urge everyone to write to Christ 
Church to insist the report is made public.” 
f)  “Anonymous: £5,000.” 
 
There are 609 of these comments representing 750 donations raising £90,000.  How 
is it that the FT ignores these named individuals in favour of a dozen unnamed 
“insiders”, who are only able to present a partial view, since the full report has not 
been published?  How is it that “public interest”, as described in the Codes, trumps 
accuracy? It is not sufficient to claim that editorial discretion is sufficient rationale. 
Omission needs to be justified. 
 
2)  Mr. Hanson states that the Dean was invited to give his response.   Mr. Hanson 
must know that the Dean was unable to give a response.  The tribunal, with its sub 
judice status, is complete but he cannot speak about the issues without breaking the 
seal of the report.  The accusers do not wish the report to be published and yet they 
appear to be leaking parts from it.  This illogicality is self-condemning.  For the FT to 
repeat it and offer as a get-out clause that the Dean was offered the opportunity to 
respond is a false alternative. 
 
3)  Mr. Hanson suggests that it is simply a question of personal selectivity between 
what the feature writers chose to say and what I would favour.  There is evidence 
that I am not alone in witnessing a slant.  Plainly the bloggers ran with it.  Andrew 
Brown writes in the Church Times on 18 October “clearly the piece was more 
influenced by the forces opposed to the Dean than by his side” and “the real cleverness 
lies in the use of Dr Percy’s background against him, the suggestion that any Anglican 
clergyman is going to be a second rater.”  
 
4)  A number of comments are reported, all of which are, of course, unattributed.  
They are left hanging in the air to create an impression. 
a) “diminishing pool of talent”.  This observation would presumably apply to the 
Dean’s predecessor, who, to judge by his published output, was less of an academic 
than Martyn Percy.  Why is it applied now only to him?   
b) “unemployable”.  This is a wishful prophecy.  It disguises the fact that the intention 
evidently was to ruin the Dean. 
c) Oxford and Christ Church is a world-leading institution.  It has been widely 
reported that the tribunal report was highly critical of the Governing Body.  The 
logical consequence is that if even more serious criticisms are found to apply, then 
there will be even more reason for the college to be a world leader. 
d)  The Sheffield issue showed that Percy was supposedly out of order.  Dean Percy 
spoke for the women priests of the diocese. 



 7 

e) Percy saw himself as a “reformer.”  What reforms did the Dean propose?  Readers 
might have been quite impressed by some of these if they had had the opportunity to 
know what they were. 
 
Mr. Hanson uses the word “proportionality” and by associating it with me elides in 
the same way as does the article.  “Proportionality” suggests simply a degree of 
un/acceptability.  I said “imbalance”, which communicates omission that is at odds 
with “truthfulness” and “honesty”.  I do not accept Mr. Hanson’s elision, which 
mirrors the sleight of hand character of statements in the article. 
 
5)  A large part of the paper is taken up with the matter of the Dean’s salary.  I have 
addressed that in my previous letter.  What I did not include was its sleight of hand 
aspect, visible in the above examples.  The sleight of hand in relationship to the salary 
issue is that by focusing there, attention is diverted from the central questions: Why 
is the report not being published? and What justification do the trustees have for 
spending £1.5 million themselves and thrusting £0.5 million on to an individual in a 
private capacity if the purpose was not to ruin him?   
 
Mr. Hanson says that “there was no desire to devalue the Dean’s qualities and status”.  
This is a denial which is empty when set against the tone and the choice of priority 
for the opening paragraphs. Para. 2 states that the reason why the Dean sought a 
pay rise was because he was surrounded by wealth.  This is an interpretation.  FT 
Code 4.12 states that facts are to be clearly distinguished from interpretations and 
opinions. 
 
6) Mr. Hanson gives as a reason for not replying to my initial letter that I sent it to 
ean@ft.com 
I did so because I telephoned FT reception and explained that I wished to submit a 
complaint.  The receptionist consulted with a colleague and directed me to the 
address.  I do not accept that the responsibility for non-reply was in any way mine.  
From my point of view, it looks as if the lack of reply was unwillingness to the point 
of evasion.  If ean@ft was not going to deal with the issues I raised they could have 
sent it to who could.  It must have been within their competence to forward it to 
“letters” or to inform me that I should re-send it to letters and to whichever 
department dealt with complaints.  The letter was both for publication and for a 
response from FT itself.  Neither happened until you escalated the matter, which I 
appreciate. 
 
7)  Mr. Hanson chooses to engage with me about the use of titles, in the course of 
which he makes an interpretation about my own use.  My use is as follows:  3 Oct. 
“Dean” x 5, “Dr. Percy” x 1; Oct. 13, “Dean” x 5, “Martyn Percy” x 1, the latter being 
not for “concision” but in the context of my speaking of a fellow clergyman.  Perhaps 
Mr. Hanson could explain why in the March article the solecism “Rev. Percy” was 
used and not “Professor Percy.”  
 
8) I submitted a second complaint about the omission of philanthropy, charitable 
sector and religion from the categories of invited subscribers.  Since this was a 
complaint, what has happened to it?  It is not irrelevant.  In The Times of 13th 



 8 

December there is an article headed:  “Oxford college at war with cathedral dean.”  It 
is a model of objectivity.  The difference is that it was written by their Religious 
Affairs Correspondent.  The FT clearly does not have a Religious Affairs 
Correspondent and yet it chooses to write on a subject where it is uninformed to the 
point of being ill-informed, subtly allusive to the point of being prejudicial and 
unquestioning to the point of being collaborative. 
 
8)  One of the “left-hanging-in-the- air” comments was “he has come back in a really 
vengeful way.”  It seemed to me, at the time, that this might well be a projection.  The 
news reported in the Times and circulated to alumni/ae seems to bear this out.  It 
appears that it his accusers, in their reaction to the tribunal decision and the 
disclosure of the legal advice that the report should be made available to the 
governing body, who have now “come back in a really vengeful way.”  I put it to the 
FT that its article, whether intentionally or unintentionally, has been a conduit for 
those who have been striving to bring about further vengeance. 
 
9)  The FT is a market leader in terms of its commentary on financial affairs.  Its Code 
is meticulous in this area.  With this mind-set, readers are likely to conclude that its 
commentary on other affairs will be circumspect to the same degree.  The Scheming 
Spires article, in its unacknowledged sleight of hand style, elision of issues and lack 
of detailed complementary commentary, is at odds with the “full spirit” as well as the 
“letter” of the Codes.” 
 

 

8. Which, if any of these complaints concerns ‘inaccuracy’ in the strict sense of a fact in 

the Article that is said to be provably wrong when compared to the ‘true’ fact? In my 

view, none of them. The only one that comes close is the complaint that the Dean was 

not given the correct title (see the Complainant’s Appeal at (7)), but as Mr Hansen 

observed, the FT relied upon its own house style to refer to the Dean throughout the 

Article as “Percy” without according him further styles. It was entitled to do so. 

 

9. If there is no outright inaccuracy (in the strict sense) is the Article said to be 

‘misleading’ in the technical sense (in that it provides true facts that lead a reader to 

believe something that is factually untrue)? Again, none. If the Article (rather than 

Mr Hanson) had said that the Dean had refused to comment but failed to mention that 

he was prohibited from doing so under a sub judice rule (which I assume, but cannot 

find, to be correct), that might (I go no further) be misleading, but the Article itself 

makes no mention of asking the Dean for comment, so the Article cannot be misleading 

in this respect.  

 



 9 

10. The nub of the Complainant’s case, as I understand it, appears to be under the 

‘distortion’ limb of Clause 1. In summary, having regard only to the complaints about 

the content of the Article itself (other matters in italics being outwith my jurisdiction): 

(1) Omission of reference to (or investigation of) positive comments about the 

Dean on a GoFundMe website to help him with legal costs; 

(2) [the Dean declining to comment]; 

(3) Some readers thought the Article was slanted against the Dean; 

(4) Unattributed comments creating an imbalanced impression; 

(5) Excessive focus in the discussion of the Dean’s salary; 

(6) [a procedural complaint]; 

(7) Failure to use the Deans proper styles or titles (addressed above); 

(8) [lack of a separate subscription category for charitable subscribers]; 

(8) [sic] A comment about ‘vengeance’ indicating the FT has been a conduit 

(intentionally or otherwise) for those opposed to the Dean; 

(9) “Sleight of hand style, elision of issues and lack of detailed complementary 

commentary” being at odds with the “full spirit” of the Code. 

 

11. All of these features (except those in italics) are properly allegations of ‘distortion’ (i.e. 

without ‘inaccurate’ facts or ‘misleading’ as to specific facts, that the overall impression 

is a distortion, i.e.: 

 “a statement or series of statements that, when a publication is read and 

considered in its entirety, bear(s) for the ordinary and reasonable FT reader 

in possession of important relevant facts pertaining to the particular matter 

in question and in-existence and available pre-publication, a meaning that 

significantly and insupportably twists or misrepresents the true position or 

state of affairs” 

 

12. This is a very high test, whether in an opinion piece or a news item or a feature article. 

It is akin to Wednesbury unreasonableness on the part of the editorial staff of the FT, 

that they have arranged true facts in such a way as to significantly and insupportably 

twist or misrepresent the true state of affairs.  

 

13. Plenty of articles in the FT will be disagreed with by readers, plenty will discuss heated 

disputes between committed camps of partisans who can scarcely believe that anyone 

(let alone journalists) could possibly see that dispute in the opposite way to them. That 

is normal. The FT is editorially free to take a side, marginally or fully, as it sees fit: it is 

not subject to the sorts of ‘fairness’ requirements that are imposed on broadcasters by 



 10 

OfCom. It is free to be slanted if it wishes. Clause 1 on distortion is a very long backstop: 

it prevents only a view so incompatible with the truth that no reasonable editor or 

reader could hold that view if they knew the relevant facts. 

 

14. In the present case, the complaint falls very far short of demonstrating such a 

distortion. Taken separately: 

 

a. The failure to investigate or report 609 comments (some of which were 

anonymous) on a litigation funding website is not an omission so relevant that 

it changes the story. It simply demonstrates that there are people who support 

the Dean, and consider he has been wronged. The Article includes many 

mentions of the Dean’s “supporters”: the internet comments add nothing.  

 

b. The Article is free to be slanted. I do not agree that it is anything like as slanted 

as the Complainant suggests: in fact, when I first read it (in advance of the 

complaint) I do not remember thinking it particularly took one side or the 

other. I do not think the Article’s recounting of the relevant facts reflects 

particularly well on the College.  

 

c. There are unattributed comments adverse to the Dean: there are also 

unattributed comments adverse to the College and supportive of the Dean. This 

is not the Adjudication to opine on the justifications for lack of attribution: the 

issue raised is one of fairness and balance, but having to rise to the level of 

‘distortion’ under Clause 1. I do not think the overall impression created, in the 

context of the Article as a whole, produces any such distortion. 

 

d. The initial dispute appears to have arisen over the Dean seeking to change his 

terms and conditions with the College salaries board. There is no validity that 

giving that issue (and the subsequent sums spent by the College in the 

litigation) prominence. This is no basis whatsoever for alleging distortion. In 

fact, had it been omitted that might have been misleading. The scale of 

prominence is eminently a matter for editorial discretion. 

 

e. I have addressed the matter of titles and styles above. In circumstances where 

the individual is correctly identified and their role is made clear, the absence of 

particular styles and/or titles is not capable of giving rise to distortion. 

 



 11 

f. Has the FT been a conduit for enemies of the Dean? Insofar as it publishes their 

view, then no doubt, but they are given fairly equal billing with those highly 

critical of the College on the Dean’s behalf (including two of the three letters 

published by the FT in response, according to the links now at the foot of the 

Article). The Complainant’s case is premised on the Article being highly (and 

inappropriately) one-sided. While the FT is permitted to write a one-sided 

Article, in this case I simply do not consider it has done so, and certainly not 

outside of the wide margins of appreciation it rightly enjoys.  

 

g. The Complainant is entitled to his criticisms of the Article, but nothing I have 

considered gives me reason to think that this Article is in breach of Clause 1 of 

the IPSO Code. Nothing in Articles 1.2 or 4.12 of the FT Editorial Code (insofar 

as they affect the construction of Clause 1), nor the requirement to abide by the 

“full spirit” as well as the “letter” of the Code, changes that conclusion. 

 

15. In summary, I see no basis for finding any breach of Clause 1 of the IPSO Code, or any 

associated Article of the FT Editorial Code of Practice. This is not a case where it would 

be appropriate to second-guess the editorial judgments made: the Article as published 

was very comfortably within the generous discretion afforded to editorial.  

 

16. I nonetheless would like to thank the Complainant for his courtesy and patience: he 

demonstrated both a vigour for his case, and decency in making it, which I would 

delight in finding in all of my cases. Notwithstanding his disappointment at the 

outcome of this Adjudication, I hope he will remain a reader and correspondent of the 

Financial Times newspaper, and continue to hold it to account. 

 

GREG CALLUS 

Editorial Complaints Commissioner 

Financial Times 

7 February 2020 


