
PRESIDENT SISI’S
PUPPETS

TV presenters used  
to wage war on journalism



CONTENTS

1

2

3

4

5

FOREWORD 
Journalists smeared by compliant TV presenters 3

SAD SPECTACLE OF THE SECURITY APPARATUS  4
State-controlled media 4
“Compliant TV presenters” at the forefront 9
The infiltration of social media 10

GROTESQUE SMEARS 11
Journalists as agents of evil 11
Journalists as mercenaries in the pocket of foreign forces 14
Journalists as perverse people 15

JUST ONE VOICE ALLOWED 16
Legitimised persecution 16 
Reinforced red lines 17
Discredited independent media 18 

CONSEQUENCES FOR TARGETED JOURNALISTS 20
Climate of fear 20
Social stigmatisation 21
Challenges to working 22

APPEAL AND RECOMMENDATIONS 23

APPENDIX 25
List of journalists arbitrarily detained in Egypt  
as of 15 February 2022 

I 2 I



JOURNALISTS SMEARED BY COMPLIANT TV PRESENTERS

“Terrorists”, “Iranian spies”, and “sexual deviants” - This is how the pro-government 
media describe Egyptian journalists who still dare to do their jobs in a country where 
any criticism of the government is regarded as a crime. While the demonisation 
of dissidents is not new and is not limited to Egypt, the smear campaigns against 
journalists have taken on a whole new dimension since General Abdel Fattah al-Sisi 
took over in 2013. The campaigns reached a new peak in 2019 after the intelligence 
services took control of the media, turning it into a weapon for disinformation and 
hate speech. 

The new leading media protagonists following government orders – mainly TV 
anchors and hosts – no longer have any qualms about denigrating their colleagues 
and calling them homeland enemies. They start rumours that are picked up on social 
media by “electronic brigades,” without any regard for the psychological and material 
consequences of the victims. Although this phenomenon is still overshadowed by the 
other forms of intimidation used by the Egyptian security apparatus, such as arbitrary 
detention, the impact on journalists’ lives is far from negligible.

To better identify and put a stop to practices that impact and hinder independent 
journalism and pluralism, Reporters Without Borders (RSF) has documented the 
most prominent cases of smear campaigns against journalists since 2013. RSF has 
also interviewed four Egyptian journalists now living abroad who have been the 
victims of such campaigns. Analysis of the language repeatedly used, the networks 
of protagonists involved, the objectives sought, and the results obtained reveal the 
workings of a machinery which, if not stopped quickly, could end up completely 
eliminating Egypt’s already dying independent press.

FOREWORD

I 3 I



SAD SPECTACLE OF  
THE SECURITY APPARATUS  1

STATE-CONTROLLED MEDIA

The state has controlled Egypt’s media ever since the “Free Officers” seized power in 1952. On 24 May 1956, 
the print media was nationalised and placed under the authority of the state’s single party, and, through the 
powerful Egyptian Radio and Television Union, the state has maintained a grip on television ever since its intro-
duction in the country in 1960. There was no independent media in Egypt until privately-owned and partisan 
newspapers were reintroduced under President Anwar Sadat in 1976. The controlled political liberalisation of 
the media that began under Sadat continued under his successor, Hosni Mubarak. The relaxation of the state’s 
control allowed privately-owned satellite TV channels to emerge in the early 2000s, but the development of 
privately-owned print media and TV channels remains limited. The state continues to dominate the broadcast 
media sector, and, according to a 2019 study named Media Ownership Monitor (MOM) and conducted by RSF, 
it owns a third of the media outlets surveyed (see diagram next page).

The Egyptian state’s loss of its media ownership monopoly does not mean disengagement. The state and its 
security apparatus are just deployed differently. Convinced that the wave of Arab Spring uprisings was made 
possible by the degree of freedom given to the independent press and privately-owned TV channels, the state 

Maspero, le siège de l'Union égyptienne 
de la radio et de la télévision.
© Flickr/Zeinab Mohamed

I 4 I

https://egypt.mom-rsf.org/en/
https://egypt.mom-rsf.org/en/findings/concentration/
https://www.alhurra.com/egypt/2013/10/03/%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%8A%D8%B3%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%A9-%D8%AA%D9%81%D9%83%D9%83%D8%AA-%D9%88%D9%8A%D8%B9%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D8%B1%D9%83%D9%8A%D8%A8%D9%87%D8%A7-%D8%AC%D8%AF%D9%8A%D8%AF


• Youm 7 
• Ain Al Mshaheer
• Sout Al Ouma 
• EgyptToday
• Business Today
• Al Dostor
• Al Osboa
• Al Watan.

• ONE
• ON Sport
• CBC
• CBC Drama
• CBC Sofra
• Extra News
• Al Hayah
• Al Hayah 2
• Al Hayah Drama

• Youm 7
• Dot Masr 
• Ain Al Mshaheer 
• Sout Al Ouma 
• Parlamany (Parliamentary)
• Youm 7 Plus

• Synergy
• Misr Cinema
• Future Group Holding
• Presentation
• Synergy Advertising
• POD
• i fly Egypt
• EOD
• HASHTAG
• Spade Studio
• Egyptians Security
• Egyptian Media Academy 

• Nagham FM 
• Mega FM
• Shabee FM
• Radio Hits

UNITED MEDIA SERVICES

NILE RADIO NETWORK COMPANIES

OWS

OWS

MANAGES

NEWSPAPERS TV ONLINE

MEDIA OUTLETS

I 5 I



wanted to take back direct control of the media. The indirect control in effect until then, consisting of internalised 
self-censorship by journalists and isolated efforts by media owners close to the president, was now deemed 
to be insufficient.

Since becoming president, Gen. Sisi has not only tightened his grip on the state media, but he has also been 
taking control of the privately-owned media. This so-called “sisification” of the media relies on the two main 
intelligence agencies – the General Intelligence Service (GIS) and the Military Intelligence and Reconnaissance 
Administration (see diagram next page).

To strengthen its grip, in 2016 the GIS started carrying out a series of forced media acquisitions through its 
holding company, Eagle Capital, and its media company, Egyptian Media Group. As a result, it quickly became 
Egypt’s second biggest media owner, owning 17% of the media outlets surveyed by the MOM. The Egyptian 
Media Group (now United Media Services) owns newspapers (including El-Watan), news sites (Youm7) and TV 
channels (CBC, Al-Hayat, Al-Nahar and ON TV). The Military Intelligence and Reconnaissance Administration 
also owns DMC, a TV news channel initially intended to be “an Egyptian Al Jazeera” until the idea was aban-
doned because of cost concerns (see diagram page 7).

Most of the remaining media are owned by businessmen who are close to the president. A single TV channel, 
MBC Masr, is owned by foreigners – Saudi investors.

The intelligence agencies have gradually stripped the state-controlled media of all of their independence. 
Studies have shown that parallel news teams have been created to provide guidelines to TV presenters and 
reporters and better dictate the news that is broadcast. The use of the same 42 words by all media outlets to 
report a former president’s death or a TV news presenter inadvertently ending a broadcast saying “sent by a 
Samsung device” highlight a disturbing uniformity. This also confirms that the smear campaigns obey directives 
from the security agencies, especially the GIS. This allegation is corroborated by the profiles of those involved 
in these attacks, and the way in which the attacks are orchestrated. 

I 6 I

https://egypt.mom-rsf.org/en/findings/secret-services/
https://egypt.mom-rsf.org/en/owners/
https://www.madamasr.com/en/2019/09/05/feature/politics/sacking-tv-presenter-osama-kamal-how-graduates-of-the-presidential-leadership-program-manage-egypts-tv-channels/
https://www.madamasr.com/en/2019/06/18/feature/politics/42-words-on-page-3-how-morsi-died-in-egyptian-newspapers/
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-48688723
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-48688723


"SISIFICATION"  
OF THE MEDIA SYSTEM

THE PRESIDENT OF THE SUPREME 
COUNCIL FOR MEDIA REGULATION 

(SCMR)

 › Grants licences to media outlets
 › Has the authority to block websites
 › Monitors media funding

THE PRESIDENT OF THE NATIONAL 
PRESS AUTHORITY (NPA)

 › Manages state-owned and private 
print and online outlets

 › Manages state-owned media in the tv 
and radio sector

 › Appoints officials in charge of 
management of state-owned 
companies in the print and online 
sectors

THE MINISTER OF DEFENSE

The Minister of defense  
who appoints the Director  

of military intelligence 

 › Has close ties with Falcon Group and D Media

THE PRESIDENT OF THE NATIONAL 
MEDIA AUTHORITY (NMA)

 › Manages state-owned media in the tv and 
Radio sectors

 › Appoints officials in charge of 
management and editing in the state-
owned tv channels and radio stations

 › Appoints officials in charge of 
management of state-owned companies in 
the broadcast sector

THE HEAD OF TEH GENERAL 
INTELLIGENCE  

(currently Abbas Kamel,  
former Chef of staff of al-Sisi)

 › Owns Eagle Capita.I, which owns The 
Egyptian Media Group, one of Egypt 
biggest media conglomerate

PRESIDENT ABDEL FATTAH AL-SISI

appoints

appoints

appoints

I 7 I



STATE-OWNED MEDIA

OWS OWS

THE STATE

• Al Ahram Establishment
• Akhbar Al Youm Foundation
• Dar El Tahrir
• Dar Al Hilal
• Rose Al Yousef Foundation
• Dar Al Maaref
• Al Kawmiah Distribution Company
• Middle East News agency

• The Egyptian Radio
• The Egyptian official Television
• Sono Cairo (Sawt Al Kahera)
• The Egyptian Media Production City
• Nile Sat (The Egyptian Satellite Company)
• Nile Radio company

MANAGES

 THE NATIONAL PRESS 
AUTHORITY (NPA)

MANAGES

 THE NATIONAL MEDIA 
AUTHORITY (NMA)

I 8 I



“COMPLIANT TV PRESENTERS” AT THE FOREFRONT

The defamation campaigns are usually 
fronted by media personalities who – unlike 
the star TV hosts of the 2000s – are not 
known for their journalistic skills or a distin-
guished career but instead have benefitted 
from close ties with the state’s security appa-
ratus to attain prominent positions within 
Egyptian media outlets.

Whilst the vast majority of TV presenters 
used to be the beneficiaries of the economic, 
social and cultural capital of parents who had 
worked in journalism, those who today overtly 
serve the government come from less priv-
ileged backgrounds. They readily adopt an 
anti-elitist discourse designed to influence 
“the average citizen” and sometimes resort 
to using colloquial language when attacking 
their designated targets. Many began their 
careers at the major state-run newspapers, 
where they worked as correspondents serving the state before rising through the ranks and moving over to 
television after the rise of the privately-owned satellite channels in the 2000s.

Ahmed Moussa is the prime example of TV presenters who use their fame 
to serve the government’s interests. Originally from Upper Egypt, one of 
the country’s most marginalised regions, Moussa worked for a long time as 
an interior ministry reporter for the state-owned daily Al-Ahram, where he 
was suspected of spying on his colleagues. It was during this time that he 
is suspected to have developed ties with intelligence officials. Long before 
Egypt’s January 25 revolution in 2011, Moussa had already been attack-
ing independent media outlets that dared to criticise police excesses. After 
the protests that launched the revolution, he was propelled into TV studios, 
where he had previously only been an occasional guest, and became one of 
the main counter-revolutionary spokespeople. Since the military takeover in 
2013, he has occupied a central place in the media landscape and seems 

unmovable, despite his lack of professionalism, such as in 2015, when he aired false video game footage 
claiming it showed Russian operations against the Islamic State in Syria.

The TV presenters who participate in smear campaigns against journalists usually hold more than one position 
in the media and political arena, which reinforces their prominence. Nashaat Al-Dihy, for example, is not only 
the Executive Director of the Ten TV channel, where he hosts a political programme, but he is also a member of 
the Supreme Council for Media Regulation (SCMR), a state agency in charge of issuing – or revoking – media 
licences and that also has the power to block websites and to grant funding to media outlets. Likewise, the 
presenter Mohamed El-Baz not only hosts a political talk show in the evening on Al-Nahar TV (which is owned 
by a businessman with close ties to the government) but he is also the editor-in-chief and president of the 
board of Al-Dostor, a newspaper owned by United Media Services, the largest conglomerate of Egyptian media, 
owned by the Eagle Capital holding company, which is now controlled by the General Intelligence Service. As 
for the journalist Mostafa Bakry, not only is he present on Sada Elbalad, a channel owned by Mohamed Abou 
El Enein, a businessman with close ties to the government, he is also a pro-Sisi parliamentary representative.

Les présentateurs Nashaat El-Deehy (au centre) et Mostafa Bakry  
(à droite) rencontrent le président Abdel Fatah Al-Sissi.
© Présidence de la République d’Égypte

Ahmed Moussa, présentateur  
de l'émission Ala Masouliti. 
© Sada Elbalad

I 9 I

https://www.assahifa.com/%D8%A3%D8%AD%D9%85%D8%AF-%20%D9%85%D9%88%D8%B3%D9%89-%20%D8%A5%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A-%20%D8%A8%D8%AF%D8%B1%D8%AC%D8%A9-%20%D9%85%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%20%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%AC%D9%87-%20%D8%A7%D9%84/
https://www.almasryalyoum.com/news/details/1961982
https://www.almasryalyoum.com/news/details/1961982
https://gate.ahram.org.eg/News/684454.aspx
https://www.almasryalyoum.com/news/details/825506
https://www.ten.tv/about
https://www.ten.tv/about
https://www.ten.tv/about
https://www.ten.tv/about
https://www.youm7.com/story/2020/7/22/%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%B9%D9%84%D9%89-%D9%84%D9%84%D8%A5%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%8A%D8%AE%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D8%B4%D8%A3%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%8A%D9%87%D9%89-%D9%84%D8%B1%D8%A6%D8%A7%D8%B3%D8%A9-%D9%84%D8%AC%D9%86%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B5%D8%AD%D9%81-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%AC%D9%86%D8%A8%D9%8A%D8%A9-%D9%88%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%87%D8%A7/4892884
https://www.madamasr.com/en/2017/12/21/feature/politics/looking-into-the-latest-acquisition-of-egyptian-media-companies-by-general-intelligence/
https://twitter.com/BakryMP?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Eauthor


It is these very prominent TV presenters with a similar background who generally kick off the smear campaigns, 
often on the pretext of revealing certain aspects of the life of  journalists who find themselves in the govern-
ment’s crosshairs. Once the target has been identified, the state media apparatus attacks it, systematically using 
the same language or directly quoting the TV presenter. For example, Youm7, Egypt’s most widely used news 
site, often reposts videos in which compliant TV presenters lash out at independent journalists.

INFILTRATION OF SOCIAL MEDIA

In addition to the traditional media, the Egyptian state uses social media to attack journalists who cross the more 
or less implicit red lines. Following the Arab Spring uprisings, social media – “parallel discursive arenas1” where 
regime opponents exchange ideas – were subjected to a massive invasion by the state. Today, Egypt maintains 
an army of trolls with thousands of fake accounts whose role is to defend the government and embellish its 
image on Facebook and Twitter. These “electronic brigades”, as they are called by their detractors, are also called 
on to attack journalists who are deemed to be too independent and end up in the state’s crosshairs.

Trolls employed by the intelligence services do not just threaten journalists or leave hateful comments, as was 
the case with Al-Manassa’s Basma Mostafa and Al Jazeera’s Mohamed Akl, two journalists interviewed by 
RSF. They also spread rumours started by “compliant TV presenters” by sharing hashtags, as in the campaigns 
targeting Abdelnasser Salama, the former editor of the daily newspaper Al-Ahram, and Khairy Ramadan, 
a host on the Al Kahera Wal Nas TV channel (see the details of these cases in parts 3 and 4).

1   Nancy Fraser, “Rethinking the Public Sphere: A Contribution to the Critique of Actually Existing Democracy”, in Craig J Calhoun, Habermas and the 
Public Sphere (MIT Press 1992), 123.

I 10 I

https://www.elbalad.news/4071742
https://www.elbalad.news/4071742
https://www.alsolta.net/article/84102/%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%8A%D9%87%D9%8A-%D9%85%D8%AF%D9%89-%D9%85%D8%B5%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A6%D9%8A%D8%B3%D9%8A-%D9%84%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%81%D9%82%D8%A9
https://www.youm7.com/story/2019/11/27/%D9%81%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D9%88-%D9%85%25


The smear campaigns against Egyptian journalists are part of a larger discourse of the Egyptian state since 
Gen. Sisi became president. This discourse constantly draws on the regime’s founding myth, the often repeated 
story of how its leaders came to run the country. The July 2013 military coup against President Mohamed Morsi 
(the first president to be elected after Hosni Mubarak’s removal in 2011) is portrayed as a rescue operation 
supported by the people to save the country from the Muslim Brotherhood’s clutches.

Ever since then, this story has continued to be the central theme of all official discourse. It is used as justification 
for the government’s policies, including diplomacy, economic development or even the crackdown on the 
opposition. The credo: the regime’s stability and security represent the battle between good and evil, with, on 
one side, the state, represented by the people and the army, and on the other terrorist organisations with the 
Muslim Brotherhood at the forefront.

In his show on 10 September 2020, pro-government TV presenter Mohamed El-Baz shared his Manichean 
take on the Egyptian media landscape. On the one hand, independent journalists, described as “enemies of 
the homeland,” carry out psychological attacks to undermine the country’s “internal front” and weaken the “link 
between the army and the people.” On the other hand, “patriotic” journalists fight back and prevent the plot 
from succeeding. In the context of this struggle, all is fair in order to tarnish the image of the journalists who 
still dare to do their jobs.

JOURNALISTS AS AGENTS OF EVIL

Ever since the Muslim Brotherhood was declared a “terrorist organisation” in 
2013, the pro-government media has systematically associated independent 
journalists with the “evil force” that continually threatens the homeland and 
has often even accused them of belonging to the banned Islamist organisa-
tion. This is the case with Khaled El-Balshy, the Director of the Daaarb.org 
news site and former vice-president of the Egyptian Journalists Syndicate. A 
leading figure in independent journalism in Egypt, El-Balshy has long been a 
favourite target of state-controlled media. In 2019, when the Egyptian media 
attacks peaked, he was the target of at least five smear campaigns in the 
space of three months.

During this period, the pro-government media constantly ran sensationalist headlines, such as: 

  Brotherhood supporter Khaled El-Balshy casts oil on Fitna fire”

  El-Balshy flirts with terrorists to conclude shameful marriage…  
how can Left and Muslim Brotherhood get back together?”

  Diabolical figure El-Balshy exploits public’s concerns in order to publish fake 
news about the Egyptian state”

GROTESQUE 
SMEARS2

Khaled El-Balshy © AP/Amr Nabil

I 11 I

https://www.youtube.com/watch?v=iE_AWyUIWvM


To promote the illusion of a bond between the left-leaning journalist and the conservative religious right, many 
newspapers and websites used a photo of a conference at Cairo’s Fairmont Hotel in June 2012.2 By claiming 
that the conference took place before Mohamed Morsi’s victory in the second round of elections and not after 
it, as was actually the case, these media outlets argued that the support of well-known figures like El-Balshy 
helped the Muslim Brotherhood be elected.

With his name now associated with the Muslim Brotherhood, Khaled El-Balshy could more easily be accused 
of terrorism and portrayed as a threat to national security, thereby providing grounds for repressive measures 
against him. State newspaper columnists even went so far as to use religious vocabulary to portray him as 
the embodiment of evil. Described as a “diabolical character,” El-Balshy was accused of “fanning the flames of 
Fitna” – a historic and religious term for strife within the community of believers. 

“ENEMY FUELLING HATRED OF THE ARMY” 

TV presenters with close ties to intelligence services have often lobbed accusations of belonging to the “dark 
side” against star TV presenters who sided with the revolution and voiced distrust of the army during the Arab 
Spring. They have paid the price for this and, in some cases, have been harassed to the point of having to go 
into exile.
This was the case with Yosri Fouda, a journalist who for many years worked 
for the BBC and Al Jazeera before returning to Egypt during the revolution. He 
hosted a political TV programme until 2014, during which time he was often 
targeted by pro-government TV presenters. He then worked for the German 
public broadcaster Deutsche Welle’s Arabic-language TV channel from 2016 
to 2018, a time during which he was again attacked by TV presenters, such 
as Ahmed Moussa did during his show, Ala Mas’ouliti:
 

  Yosri Fouda is among those who hate the Egyptian state… those who hate the 
state and its institutions.”

  In 2011, Yosri worked for Al Jazeera. He attacked the armed forces. There is 
not one time when Yosri Fouda has not attacked the army and its command. 
He welcomed all those who hate Egypt onto his show. He turned his show into 
an instrument to attack and incite hatred against the army. This continued for 
several years until the people began to hate him.”

2   At this historic meeting on the day after Muslim Brotherhood presidential candidate Mohamed Morsi’s victory in the second round of the elections, revo-
lutionary and Nasserist leaders pledged to back Morsi in the face of what they saw as attempts by the former regime to take back control of the country.

Cette image de la conférence de l'hôtel Fairmont en juin 2012 a été utilisée 
pour associer le journaliste Khaled El-Bashy aux Frères musulmans.  
© Ikhwan Online [site officiel des Frères], cité dans Ahram Online

Yosri Fouda © Deutsche Welle

I 12 I

https://www.gomhuriaonline.com/%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%B4%D9%89%20%D9%8A%D8%AD%D8%A7%D9%88%D9%84%20%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D8%B9%20%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%8A%D9%8A%D9%86%20%20%20%D9%88%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%A9%20%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%20%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%8A%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%86%D8%AA%20%D8%AA%D9%81%D8%B6%D8%AD%D9%87%20/529123.html?fbclid=IwAR2ycH1vyNHe6F180vwK69Wv2bgqrTKRPxrxmARH3ZVUjTWMbOR6Kp2B1Dk
https://www.youtube.com/watch?v=fxXgKiY765I


“THE TREACHEROUS GUEST WHO PLOTS AGAINST EGYPT”

The Lebanese journalist Liliane Daoud suffered a similar fate. She worked 
as a TV presenter for years for the Egyptian channel ON TV (now called ON 
E) where she hosted a political programme until April 2016, when she was 
suddenly fired by management and deported a few hours later on the grounds 
that her employment contract had expired. It was more likely that she was 
fired for criticising a maritime border demarcation agreement signed a few 
weeks earlier, under which two Egyptian-controlled islands in the Red Sea 
were ceded to Saudi Arabia.

When Daoud, after her expulsion, was hired as the host of a new programme 
about Egypt on the pan-Arab TV channel Al Araby, she again became the 

target of intermittent hate campaigns. In February 2018, pro-government host Nashaat El-Deehy claimed that 
she was calling for international intervention in Egypt when she had simply condemned western complacency 
about the iron hand with which President Sisi ruled the country and the instability that this style of government 
could cause.

During the time she appeared regularly on Al Araby, RSF identified at least three other instances in which 
Daoud was the target of defamatory campaigns initiated by El-Deehy. In each case, he not only insulted her, 
but he also gloated over the fact that she had been “chased out of the country like a dog.” Likening Egypt to a 
mother, he portrayed her as an evil figure who, after being welcomed and nurtured by Egypt, turned against it, 
committing the equivalent of attempted matricide.

 
  Egypt, who sheltered and protected you at a time when you were homeless. She 

gave you the opportunity to appear on Egypt’s TV screens (...) but you spoke 
poisonous words.”

  No, Liliane, you are not a daughter of this country. You are the daughter of 
something else. You were driven out of Egypt because you have no values. You 
don’t deserve to live here among Egyptians. Egypt sheltered you and protected 
you, but you were like a poisoned knife blade (...) and it was for this reason that 
you were discarded. Egypt is too honourable and pure for people like you.”

These narratives presented her not only as a “treacherous guest” who attempted to murder her host, but also 
as a conspirator allied with other evil forces – namely the Muslim Brotherhood – which were also driven out a 
few years prior and are now condemned to live abroad.

Liliane Daoud © Youtube/ON TV

I 13 I

https://www.youtube.com/watch?v=y-p7X8wbyX8
https://www.youtube.com/watch?v=5B8R175X3QE


JOURNALISTS AS MERCENARIES IN THE POCKET OF FOREIGN FORCES

Smear campaigns that do not directly equate journalists with the “forces of evil” can still associate them with 
these forces by accusing them of receiving foreign funding, or at least claiming that they work for a wide range 
of foreign forces.

The independent media outlet Mada Masr and its editor-in-chief, Lina Attalah, have been accused, on TV 
shows, of publishing articles in English in order to receive foreign funding that can come in different forms: 

  They publish false reports and send them abroad to receive foreign funding [...] 
I say to the relevant authorities… this award that Lina Attalah received is a 
type of indirect funding. The Ministry of Solidarity and the government have 
established regulations for the funding of organisations. Now, these people say 
to themselves: ‘We are no longer going to send funding. Instead, we’ll give out 
prizes.’” 
-Nashaat El-Deehy, during the TV show Bel Warqa Wel Qalm on 1 June 2020.

The pro-government presenter Nashaat El-Deehy has also accused 
the investigative journalist and human rights defender Hossam 
Bahgat – who he claims is Mada Masr’s real owner – of plotting 
with the West. This accusation has been taken up by his colleague 
Mohammed El-Baz, who has described Bahgat as “a suspicious 
person with a network of suspicious international contacts.”

  He communicates with the Americans. He communicates with the Europeans. He 
communicates with the US Congress in order to get their support for his cause.” 
 -Nashaat El-Deehy, during the TV show Bel Warqa Wel Qalm on 26 November 2019.

Similarly, El-Deehy accused Daaarb.org website director Khaled El-Balshy of trying to broker the sale of the 
Al-Badil newspaper to people allied with the Islamic Republic of Iran. He claimed El-Balshy received a million 
dollars in exchange for his role in “this first attempt to infiltrate the Egyptian journalistic milieu.” El-Deehy also 
accused El-Balshy’s wife, Nafisa El-Sabagh, of receiving 40,000 euros a month in foreign funding for her 
organisation of women journalists.

The crude accusations levelled against journalists sometimes have no relation to the realities of Egypt’s geopolitical 
position. For example, the state-owned newspaper Rosa El-Youssef accused the independent news site Mada 
Masr of working on behalf of the European Union, although the EU is an ally of Egypt in its “war against terrorism.”

Hossam Bahgat © AFP

I 14 I

https://www.youtube.com/watch?v=Dy0yBj_q2oA
https://www.youtube.com/watch?v=fER5N9t0Wf0
https://www.youtube.com/watch?v=Z30PnpmrIpo
https://www.elbalad.news/4081338


JOURNALISTS AS “PERVERSE” PEOPLE

Sex scandals are another way to attack independent journalists. By portraying them as debauched and perverse, 
the pro-government media is trying to undermine their authority and suggest that their reporting is biased or that 
their interpretation of events is tendentious. And by claiming that they are involved in one form of debauchery or 
another, pro-government journalists seek to win over an audience that is, for the most part, socially conservative 
and sensitive to such issues.

This strategy was clearly visible in Nashaat El-Deehy’s defamatory remarks about Mada Masr and one of its 
contributors, the journalist Hossam Bahgat. 

  There is something strange that caught my attention. Something that shocked me 
and will shock you too, I think. While doing my research, I found a section on the 
site with events and parties. Look! They throw parties! Social events with, as you 
can imagine, Satanists. Obviously, I am not familiar with these, but they are that 
type party. Here is the hero Hossam Bahgat at a dance party.”

  This site is owned by Hossam Bahgat and the editor-in-chief is Lina Attalah. 
Who is Hossam Bahgat? Hossam Bahgat is one of the defenders of deviance3. 
Hossam Bahgat… yes, he defends them. I don’t accuse anyone without proof. 
Afterwards, they will come and say to me: ‘It’s an insult.’ No, it’s not insulting. 
This man stands up for a cause. He has a cause. Hossam Bahgat is a man who 
defends a cause.” 
 -Nashaat El-Deehy, during the TV show Bel Warqa Wel Qalm on 26 November 2019.

This reference to the “cause” of the LGBTQIA+ community, which is persecuted in Egypt, is particularly 
dangerous. Associating Bahgat with the gay community, even if only as a defender of its rights, implicitly helps 
to portray him as a source of corruption that threatens society’s “virtuous” status quo and exposes him to 
vilification or worse. 

As Egypt is a patriarchal society, the behaviour of female journalists is subject to more rules than that of their 
male counterparts, which makes them even more vulnerable to allegations of immorality. In 2017, the journalist 
Nafisa El-Sabagh – Khaled El-Balshy’s wife – suddenly found herself being accused by the pro-government 
print media and news sites of promoting the consumption of alcohol.

A few months later, the journalist and activist Esraa Abdel Fattah was the victim of a particularly vicious 
smear campaign. For a month, the state-controlled media criticised her for not wearing a hijab. On TV channels 
owned by the intelligence agencies, presenters showed photos of her in a swimsuit. And on their shows, TV 
presenters claimed to reveal “the truth about Esraa Abdel Fattah, who wore a hijab before 25 January 2011 and 
wears a bikini today.” When she was arrested two years later, they again showed the same photos, which had 
been obtained without her consent, asking in an ironic tone if this was the “symbol of youth and social justice.”

3  The term “deviance” is used in Egypt as a pejorative reference to homosexuality.

I 15 I

https://www.youtube.com/watch?v=fER5N9t0Wf0
https://zahma.cairolive.com/%D8%B1%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%88%D8%B3%D9%81-%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%88%D9%85%D9%8A%D8%A9-%D8%AA%D9%86%D8%AA%D9%87%D9%83-%D8%A7%D9%84%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D9%88%D9%82%D8%A7%D9%86/
https://www.youtube.com/watch?v=a7P3ZyEu-qk&t=167s
https://www.youtube.com/watch?v=jBmYpGF58YM&t=76s


In his statements, President Sisi no longer hides his intention to silence dissenting voices. Back in 2013, he still 
discussed, with his staff behind closed doors, the decline of the army’s cultural domination and the necessity 
to rebuild the “state’s media branches,” but he now doesn’t hesitate to publicly mention President Nasser, of 
whom he envies the media’s unconditional support.

The smear campaigns launched by “compliant TV presenters” and relayed by the entire state media apparatus 
should therefore be seen as a strategy to legitimise the persecution of journalists who express dissenting 
opinions, reorient those that do not fully comply with the official narrative, and discredit the few remaining 
independent media outlets.

LEGITIMISED PERSECUTION 

Arrests of journalists often coincide with smear campaigns. Pro-government TV presenters and the media with 
close ties to the state intervene before or after an arrest to paint an unflattering portrait of the victim. These 
defamatory campaigns clearly aim to convince the public of the legitimacy of the repressive measures that 
have been or are about to be taken.

The case of former Al-Ahram editor Abdelnasser Salama is one of the 
latest examples of such coordination between the state’s security and media 
apparatus. Salama was arrested on 18 July 2021 after posting scathing 
criticism of President Sisi over his handling of Egypt’s response to the 
Renaissance Dam being built in Ethiopia4. A hate campaign was quickly 
unleashed in reaction to the article. 

On 12 July, the day after the article was published, pro-government TV 
presenter Nashaat El-Deehy called Salama a “mercenary,” a “bastard” and 

“scum.” He also accused him of spreading lies and said that, because of this, he should be regarded as a threat 
to national security, expelled from the journalists’ union and punished by the authorities. El-Deehy renewed the 
attack five days later, accusing him ,not only of belonging to the Muslim Brotherhood, but also of harassing a 
female journalist. Salama was arrested the following day.

The hate campaign was simultaneously waged on social media. Although the article had initially been received 
favourably by Internet users, the favourable comments were quickly drowned in a torrent of abuse from pro-
regime Twitter accounts. In view of their support for the president and the army, and the irregularity and 
synchronisation of their publication, the posts most likely came from the so-called “electronic brigades” employed 
by the regime. Using a hashtag accusing Salama of treason, massively shared messages called for him to be 
put on trial. He also received death threats until the day of his arrest.

4  On the Blue Nile in Ethiopia’s Benishangul-Gumuz regional state. With an installed capacity of 5150 MW, it is expected to be Africa’s largest 
hydroelectric dam.

JUST ONE VOICE  
ALLOWED3

© Facebook : Abdelnasser Salama

I 16 I

https://www.almasryalyoum.com/news/details/495094
https://mubasher.aljazeera.net/news/2021/7/18/%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%8A%D8%B3%D9%8A-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%86%D8%AD%D9%8A-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84
https://www.youtube.com/watch?v=q8g0JecZYv0
https://www.youtube.com/watch?v=bqwlJhJ1Thg
https://www.youtube.com/watch?v=bqwlJhJ1Thg
https://twitter.com/search?q=%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%A7%D8%B5%D8%B1_%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%A9%20until%3A2021-07-12%20since%3A2021-07-10&src=typed_query
https://twitter.com/search?q=%23%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%A7%D8%B5%D8%B1_%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%A9_%D8%B9%D9%85%D9%8A%D9%84_%D8%AE%D8%A7%D8%A6%D9%86&src=typed_query
https://twitter.com/Hm6U9vmuyNGs3TG/status/1415431444441313285


REINFORCED RED LINES

Contrary to what one might think, “loyalist” journalists are not immune to attacks by the state media apparatus. 
While a few journalists and TV presenters are privileged partners of the intelligence agencies and therefore 
enjoy their protection, this is not the case for most journalists working for state media. Many of them began 
their careers during the liberalisation era initiated under President Hosni Mubarak. They became accustomed 
to having some room for manoeuvre which, albeit narrow, allowed them to report some of the opposition’s 
criticisms, even if their overall objective was to defend the government. 

The takeover of Egypt’s media landscape by the security apparatus deprived journalists of this freedom and 
brought on tensions, which peaked during the political crisis caused by Egypt’s decision to cede two Red Sea 
islands to Saudi Arabia in April 2016. These tensions continued to resurface regularly until the intelligence 
agencies succeeded in establishing total domination over the media landscape between 2018 and 2019. 

During this time, the state engaged in a wide range of reprisals – from smear campaigns to dismissals and even 
arrests – to, first of all, restore the red lines that had disappeared during the revolutionary period, and, second 
of all, to make it clear to “loyalist” journalists that no autonomy would be tolerated. 

The smear campaigns initiated by the state media apparatus against its own employees were used to set an 
example. This phenomenon was particularly visible on TV where “compliant TV presenters” were still a very 
small minority. The vast majority of star TV presenters had earned their reputations in the 2000s when the 
emergence of privately-owned satellite channels and the talk show format had allowed them to adopt a certain 
freedom of expression. That environment had taught them that they could broach certain taboo subjects if they 
censored themselves enough so as not to cross too many red lines. However, this approach proved to be out 
of sync with the new media environment in which no leeway in interpreting the interests of the state was given.

Certain TV journalists ended up becoming the targets of some of the most 
spectacular smear campaigns. The fate of TV presenter Khairy Ramadan 
is one of the most indicative. Ramadan began his career as the host of 
political programmes on state TV. During the Arab Spring, he defended former 
President Mubarak and accused the young revolutionaries of trying to storm 
the Egyptian TV building with guns and grenades. In 2013, he was one of 
the media personalities who opposed the Muslim Brotherhood, and he did 
not hesitate to support the army when it seized power. Like most of his 
TV colleagues, he encouraged Gen. Sisi, who, in the meantime, had been 
promoted to the rank of field marshal, to run for president.

From 2015 onwards, Ramadan and other TV presenters stopped demonstrating unconditional support for the 
new president. It was then that his occasional criticism of the government caused him to become the target 
of reprisals. 

In March 2015, after defending Amr Khaled, a preacher who was disgraced in 2013 because of his past 
affiliation with the Muslim Brotherhood, Ramadan was the target of a hate campaign launched by Mostafa 
Bakry and Ahmed Moussa, two compliant TV presenters from Upper Egypt working for a channel owned by 
a businessman with close ties to the president. The day after the broadcast of a programme during which 
Ramadan not only criticised the media for persecuting the televangelist but also “those who think they are 
emperors,” Bakry aired a 2014 clip from Ramadan’s show in which one of his guests claimed that “50% of 
women in Upper Egypt cheat on their husbands.”

Both Bakry and Moussa then appointed themselves as the defenders of the honour of women, and especially 
men, in the south of the country. They both aired the same clip, which had not shocked anyone when it was 

Khairy Ramadan  
© YouTube/Al-Kahera Wal Nas

I 17 I

https://www.youtube.com/watch?v=EGhw_OQQEyI
https://arabi21.com/story/887000/%D8%AE%D9%8A%D8%B1%D9%8A-%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86-%D9%8A%D8%AF%D8%A7%D9%81%D8%B9-%D8%B9%D9%86-%D8%B9%D9%85%D8%B1%D9%88-%D8%AE%D8%A7%D9%84%D8%AF-%D9%88%D9%8A%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%B1%D8%A9-%D9%81%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D9%88
https://www.youtube.com/watch?v=eGyktUMYtJk
https://www.youtube.com/watch?v=m5I9eu7NZps


originally broadcast, and they accused Ramadan of acting irresponsibly and indulgently in giving airtime to this 
guest and his inappropriate remarks. They also launched hashtags condemning the incident, which were picked 
up by outraged social media users. Even though the guest who had made these remarks was the main target 
of the ensuing social media hate campaign – which went so far as to call for him to be sentenced to death – 
Ramadan was also accused of sullying the image and status of Egyptian women, resulting in the suspension 
of his show for 15 days.

Basma Wahba, a TV presenter who has always defended the state and who is married to a former intelligence 
officer, was attacked by state-controlled media in December 2019 after posting a video in which she sarcastically 
criticised the level of freedom of expression in Egypt. Two days later, she claimed that the video was meant to be 
an advertisement for her new show and a technique to “make opponents fall into a trap.” But the “trap” clearly 
did not please the intelligence agencies, which had, in the meantime, launched a smear campaign against her 
on their news sites.

It is not just the broadcast media that is affected by this phenomenon. Mofeed Fawzy, a journalist who had 
always supported the authorities during his six-decade career, was attacked by colleagues in both the print 
media and TV in 2019. Accustomed to a time when the state relied on journalists to censor themselves instead 
of directly intervening, Fawzy wrote an article criticising the intelligence agencies’ newly acquired stranglehold 
on the sector. But his attempt to claim the limited margin of freedom he considered necessary to do his job 
well earned him a strong rebuke.

DISCREDITED INDEPENDENT MEDIA

In addition to legitimising the persecution of dissenting voices and reprimanding “loyalist” journalists, the state 
uses its media apparatus to attack media outlets that are still out of its control. The Qatari TV channel Al Jazeera 
and Istanbul-based opposition TV channels affiliated with the Muslim Brotherhood were for a long time the 
Egyptian media’s sworn enemies, until a diplomatic rapprochement was established between Doha and Cairo. 
The last bulwarks of independent journalism in Egypt, the Mada Masr and Daaarb news sites, continue to be the 

Interview télévisée du candidat à 
l'élection présidentielle Abdel Fattah Al-
Sissi, sur la chaîne CBC en mai 2014. 
© Reuters/Abdallah Dalsh

I 18 I

http://www.innfrad.com/News/54/133808/%D8%AE%D9%8A%D8%B1%D9%89-%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86-%D8%B5%D8%AF%D9%89-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%AF-%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%A1-%D9%82%D8%B6%D9%8A%D8%A9-%D8%AA%D9%8A%D9%85%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D8%A8%D9%83%D9%89-%D9%88%D9%85%D8%B5%D8%B7%D9%81%D9%89-%D8%A8%D9%83%D8%B1%D9%89
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1408905849287178&id=313223938855380
https://arabi21.com/story/1226109/%D9%84%D9%87%D8%B0%D8%A7-%D9%87%D8%A7%D8%AC%D9%85-%D8%A5%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A%D9%88%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%88%D9%86-%D9%84%D9%84%D8%B3%D9%8A%D8%B3%D9%8A-%D9%85%D9%81%D9%8A%D8%AF-%D9%81%D9%88%D8%B2%D9%8A-%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%AF


targets of frequent attacks by the media controlled by the intelligence agencies when they publish unflattering 
articles about the government. 

For example, the offices of the Mada Masr website were raided and searched a few days after it reported 
in an article that the president’s son would be sent to Moscow as a punishment for mishandling a crisis on 
20 September 20195. Mada Masr was then subjected to a smear campaign (see part 2 - Grotesque smears).

The campaign initially served to legitimise the punitive measures taken against Mada Masr (which included 
arrests), but its duration indicated an additional objective. By attacking the website, the state-controlled media 
also sought to discredit one of the last reliable sources of news and information in Egypt. Mada Masr was 
portrayed as a factory of lies whose sole purpose was to supply fake news to opposition TV channels affiliated 
to the Muslim Brotherhood. TV presenter Nashaat El-Deehy dedicated a long defamatory monologue to Mada 
Masr on his show, Bel Warqa Wel Qalm, on 26 November 2019:

  Mada Masr’s name has often appeared in articles and reports in recent days. 
It is the main source of fake news for the Muslim Brotherhood. They all say, 
‘according to Mada Masr.’ [...] The name of Mada Masr is associated in my 
ears to the Muslim Brotherhood… A voice from Ikhwan that uses Mada Masr. 
Al-Jazeera says, ‘according to Mada Masr.’ The BBC says, ‘according to Mada 
Masr.’ Deutsche Welle says, ‘according to Mada Masr.’ The Muslim Brotherhood 
says, ‘according to Mada Masr.’ May God curse Mada Masr.”

  You can see the amount of fabrication of rumours and fake news. This is the main 
source for rotten Muslim Brotherhood spokesmen abroad.”

5   Sporadic protests took place in several major cities on 20 September 2019 after a series of revelations by exiled businessman Mohamed Ali accusing 
the president and army of corruption and embezzling state funds.

I 19 I

https://www.elbalad.news/4082767
https://www.google.com/url?q=https://www.youtube.com/watch?v%3DfER5N9t0Wf0&sa=D&source=docs&ust=1644227962485594&usg=AOvVaw3z_GGdVaqkOBh7a8gyuV7_
https://www.lemonde.fr/afrique/article/2019/09/25/plus-d-un-millier-de-participants-a-des-manifestations-contre-le-pouvoir-arretes-en-egypte_6013002_3212.html


It is clear from RSF’s interviews with independent journalists that the specific effects of these smear campaigns 
cannot be easily separated from all the other forms of harassment and retaliation to which they are subjected by 
the security apparatus. This harassment engenders an overall climate of fear and limits the movements of these 
journalists and their social interactions, whether they are in Egypt or in exile. Attacks by state-affiliated media 
and hate campaigns on social media are an aggravating factor that complements other means of pressure. 
Three of the four smear campaign victims interviewed by RSF were also attacked or imprisoned by the security 
forces, which forced them to leave Egypt. They were additionally subjected to intimidation via their relatives in 
Egypt, who were threatened by the security forces. One was even placed on the list of “terrorists,” which resulted 
in his bank accounts being frozen. The harassment also impacts other aspects of their lives in exile since the 
Egyptian government’s refusal to renew their passports imposes significant constraints in terms of their ability 
to reside in foreign countries and their freedom of movement.

CLIMATE OF FEAR

RSF’s interview with former Al Jazeera journalist Emadeldin El-Sayed illustrated the climate 
of fear created by the smear campaigns. El-Sayed was attacked by pro-government media 
after making a film about compulsory military service in Egypt. Asked about this campaign’s 
effect on him, he talked of a “permanent feeling of anxiety” about the validity of his and 
his family’s residence permits, without which they would be sent back to Egypt where 
they would risk imprisonment.

Mohamed Akl, an Al Jazeera reporter and presenter, told RSF that he thought he had 
developed a “certain resilience.” Present at the mass sit-in in Rabشa Al-Adawiya Square6 
before it was violently broken-up, he decided to leave Egypt after Al Jazeera’s Cairo 
bureau was closed and several of his colleagues were arrested. He subsequently made a 
documentary about the changes in the relationship between youth and religion 
post-2011. Focused on societal issues rather than politics, the film was based on 
interviews with former Islamist activists living in exile like he was. For some, religion had 
lost its significance while others had become more radical in their beliefs. He said the 
smears that followed the documentary’s release were fiercer than those which preceded 
it. He said:

 The impact was less significant during the first period [between Sisi’s coup in 
2013 and the documentary’s release in 2019] because the media kept using the 
same ready-made accusations. After the film’s release, the pressure intensified.”

Here, Akl differentiates the standard accusations of the pro-government media smear campaigns, such as 
terrorism or espionage, from those levelled against him after the documentary’s release. While speaking with 
women who had stopped wearing hijabs and a young member of the Muslim Brotherhood who had become an 
atheist, Akl touched on the restructuring of the religiosity of a disappointed youth, traumatised by the revolution.  
This affront to conservative values earned him accusations of promoting atheism and encouraging women 

6  This sit-in by demonstrators protesting Mohamed Morsi’s July 2013 ouster as president was dispersed by Egyptian police and soldiers firing live rounds 
on 14 August 2013. More than 1,150 people were killed, according to Human Rights Watch. 

CONSEQUENCES  
FOR TARGETED JOURNALISTS4

Emadeldin El-Sayed  
© Twitter

Mohamed Akl
© Al-Jazeera

I 20 I

https://www.youtube.com/watch?v=4tTdlSzIANo
https://www.youtube.com/watch?v=FYysWxOphVQ
https://www.hrw.org/report/2014/08/12/all-according-plan/raba-massacre-and-mass-killings-protesters-egypt


to remove their hijabs. He nonetheless insisted that his sensitivity to defamatory and hateful comments has 
diminished over time: 

  I was very affected by these campaigns at the beginning, but less so now. The 
campaigns have decreased in intensity, and I have developed more resilience. At 
first, I wanted to stop [working] because I feared for my life, but now I want to 
do ten documentaries!”

Basma Mostafa, an investigative journalist who has worked for such news websites as Masrawy and Al-Manassa, 
also reported becoming, over time, less sensitive about the smear campaigns. The first time she was targeted 
was after writing an investigative story about Italian student Giulio Regeni’s murder in 2016. It was quickly 
taken down by Masrawy, the news site for which she was working and which had been acquired by Egyptian 
Media Group. The website’s executives subsequently published defamatory posts about her on social media. 
Since then, she has often been targeted by the intelligence agencies’ “electronic brigades,” who leave hate 
messages in the comments section of her stories and send her threats. Nonetheless, she says it was the first 
smear campaign that “affected and hurt her the most.”

SOCIAL STIGMATISATION

The accounts of the journalists interviewed indicate that the smear campaigns have, in one 
way or another, resulted in social stigmatisation. Emadeldin El-Sayed and Abdel Rahman 
Ayyash, a former blogger, fixer and journalist for Huffpost Arabic, both lament the loss of 
many of their contacts in Egypt.

Mohamed Akl explains that while he was not stigmatised by relatives or close friends, 
some people in his wider circle of acquaintances believed what was said about him in the 
smear campaigns:

  Within my family and among my friends, people know me very well [and they 
did not believe the accusations]. In wider circles, I had problems. Some colleagues 
accused me of promoting atheism. People said that this person [meaning me] was 
promoting such and such ideas. In my village7… people who had already accused 
me of treason took the opportunity to keep denigrating me because this accusation 
[of promoting atheism] is much more shocking.”

Basma Mostafa feels stigmatised, even by friends and those close to her, not because 
they believe the accusations spread by the intelligence agency trolls but because they 
interpret them as signs of the state’s displeasure with her. These people are cautious and 
distant towards her because they fear they could suffer reprisals.

  Nobody cut off all ties with me, but people very dear to me asked me not to post 
photos showing them with me because they often return to Egypt. It hurt me at 
first, but in the end I understood.”

7   A poster with Mohamed Akl’s photo describing him as a terrorist was put up in his village. But he says the vast majority of the village’s inhabitants were 
outraged by the poster and quickly removed it. 

Abdelrahman Ayyash © Alaraby TV

Basma Mostafa  
© AP/Nariman El-Mofty

I 21 I



The journalist Esraa Abdel Fattah was even stigmatised within her own family. According to sources contacted by 
RSF, members of her family accused her of having sullied their honour. After pro-government media disseminated 
pictures of her in a swimsuit, she lost contact with many of her relatives, mostly men. 

CHALLENGES TO WORKING

While some journalists, such as Emadeldin El-Sayed, have benefitted internationally from the attention resulting 
from these campaigns, most complain of having become persona non grata and of no longer being able to find 
work. Several media outlets refused to work with Esraa Abdel Fattah after being subjected to smears in 2017. 
The same is true for Basma Mostafa, who was de facto banned from working for two years – in 2016 and 2017.

Journalists who are victims of smear campaigns also sometimes have problems getting news sources to work 
with them because the sources fear the impact on their reputation. This was reported by both Basma Mostafa 
and Mohamed Akl. The latter said: 

   I wanted to make a documentary about the Copts, but I found that 90% of young 
people were afraid to talk to me. It was because of my affiliation with Al Jazeera, 
the media’s reaction to my last film, and the subject matter of this one. Sometimes, 
I contacted them through an intermediary and they agreed to work with me. And 
then later, when I talked to them, they would change their minds. This made me 
consider not making documentaries in Egypt anymore.”

I 22 I



APPEAL AND  
RECOMMENDATIONS5

A HEALTHIER MEDIA LANDSCAPE AND A MORE VIABLE WORK ENVIRONMENT FOR JOURNALISTS 
WILL NOT BE POSSIBLE WITHOUT EDITORIAL INDEPENDENCE AND PROFESSIONAL ETHICS.

As this report has shown, the Egyptian authorities 
own the media and control it with varying degrees. 
Independent journalism must be allowed to exist, 
and the Supreme Council for Media Regulation 
(SCMR) should start by unblocking access to the 
websites of the few independent media outlets. As 
long as the SCMR continues to report directly to the 
government (via the Ministry of Information), it will 
never be able to claim that it is fulfilling its regulatory 
role correctly, and it will continue to be a tool of cen-
sorship that is fully aligned with the government’s 
discourse and policies.

The very concept of journalism is flawed in Egypt 
because journalists are required to use the state’s 
official version of events when covering acts of ter-
rorism. The 2015 terrorism law prohibits them from 
contradicting the government’s version of events. 
And, in practice, this requirement is not limited to 
terrorism: any criticism is at risk of being penalised 
on national security grounds. Journalists can be 
imprisoned for “belonging to a terrorist group” and 
“spreading false information,” and websites can be 
blocked on the same grounds if they fail to strictly 
adhere to the state’s official version.
 
This environment encourages the emergence and 
dominance of journalists who repeat the party line 
without questioning it. They occupy a privileged 
place in the media landscape, they have a large 
audience, and they are swiftly promoted to senior 
positions. Instead of providing information, their work 
consists in using media channels to repeat what the 
government says. It is what French journalist Serge 
Halimi calls “reverence journalism” in his book The 
New Watchdogs. It is the duty of these TV present-
ers to examine their own consciences and consider 
the importance they place on journalistic ethics in 
their daily work. The code of professional conduct 
requires that they check their facts before dissem-
inating the news, avoid collusion and conflicts of 

interest with government officials and treat their 
colleagues fairly and with respect.
 
Finally, defamed journalists should be granted 
protection under the law. The authorities apply a 
double standard in which the law on “spreading false 
information” is extremely vague and used solely to 
imprison journalists critical of the government, while 
independent journalists enjoy no legal protection 
when they are publicly smeared and defamed.
 
An environment that is so hostile to independent and 
critical journalists influences public opinion, which is 
then more likely to be in favour of repressive meas-
ures, such as arrest and prosecution. The lack of 
media independence and journalistic ethics there-
fore directly favours the persecution of outspoken 
journalists.

As a result, the right to news and information in 
Egypt has been reduced to the bare minimum in 
a flagrant and systematic contradiction to Egypt’s 
international obligations and the Egyptian constitu-
tion. RSF calls on the Egyptian authorities to comply 
with their international obligations and, as such, to: 

 › Release the 24 journalists currently detained 
arbitrarily in Egypt, especially the 10 journalists 
named in a decision issued in May 2021 by the 
UN Working Group on Arbitrary Detention con-
firming that their detention was arbitrary. The 
24 journalists are listed in an appendix to this 
report.  

 › Guarantee the safety of journalists and, to this 
end, put a stop to verbal attacks and intimida-
tion by government officials, to online defamation 
and smear campaigns (in particular those of trolls 
paid by the authorities) and to arrests and pros-
ecutions of journalists for the sole reason that 
they are practicing their profession freely and 
independently.

I 23 I

https://rsf.org/en/news/all-10-egyptian-journalists-named-rsf-letter-detained-arbitrarily-un-says


 › Respect the independence of journalists and, 
to this end, stop using compliant journalists as the 
mouthpieces and instruments of hate and smear 
campaigns against independent journalists.

 › Respect journalistic freedom and, in particular, 
amend the 2015 terrorism law, which requires 
journalists to use the state’s official version 
of events when covering acts of terrorism and 
makes it possible for journalists whose reporting 
does not conform strictly to the official version 
to be charged, on national security grounds, with 
“belonging to a terrorist group” or “spreading false 
information,” and to block news websites on the 
same grounds.

 › Stop censoring independent news websites 
and, in particular, repeal Section 7 of Law No. 
175/2018 on combatting online crime, whose 
very vague provisions have been used to arbi-
trarily block many news sites.

 › End the Ministry of Information’s oversight 
of the Supreme Council for Media Regulation; 
make the SCMR independent and respect that 
independence; ensure that the SCMR’s power to 
restrict freedom of expression and of the press 
(by such means as administrative sanctions or 
website blocking) is subject to the strict limita-
tions established by international standards; and 
broaden the possibility of legal appeals against 
SCMR decisions, including on the grounds of 
abuse of authority.

 › Strip the SCMR of its power to determine the 
code of journalistic ethics and to punish failure to 
respect that code. This role can only be taken on 
by an independent body composed of journalists. 

 › End the state’s stranglehold on the media, 
guarantee its independence (including that of 
state-owned media outlets) and limit ownership 
of media outlets by the state or by companies or 
individuals with ties to the government or intelli-
gence agencies. 

 › Guarantee judicial independence in order for:

• lawsuits to be successfully brought against 
those who smear and defame independ-
ent journalists or journalists critical of the 
authorities; 

• the charge of “disseminating false infor-
mation” to no longer be used to persecute 
journalists for the sole reason that they prac-
tice journalism freely and independently.

I 24 I



APPENDIX LIST OF JOURNALISTS ARBITRARILY DETAINED  
IN EGYPT AS OF 15 FEBRUARY 2022 

An asterisk indicates a journalist whose detention was deemed to be arbitrary by the 
UN Working Group on Arbitrary Detention in May 2021 in response to a complaint by 
RSF in April 2020. 

ABDEL RAHMAN SHAHEEN
FJ Portal correspondent
Detained since 9 April 2014

ISMAIL ALEXANDRANI
Independent journalist and researcher 
Detained since 29 November 2015

BADR MOHAMED BADR*
Al-Osra Al-Arabiya editor-in-chief
Detained since 30 March 2017

ALIA AWAD
Rassd News Network photojournalist
Detained since 23 October 2017

MOHAMED SAID FAHMY
Independent journalist
Detained since 31 May 2018

Anonymous journalist
(his family does not want him to be identified)
Detained since 1 June 2019

HISHAM FOUAD*
Independent journalist
Detained since 25 June 2019

HOSSAM MOANIS*
Al-Karama reporter
Detained since 25 June 2019

HISHAM ABDEL AZIZ GHARIB
Al Jazeera journalist
Detained since 20 June 2019

MOHAMED IBRAHIM (AKA “MOHAMED 
OXYGEN”)*
Blogger - Oxygen Masr
Detained since 20 September 2019

SAYED ABDELLAH
Independent journalist
Detained since 21 September 2019

ALAA ABDEL FATTAH
Blogger
Detained since 29 September 2019

MOSTAFA ALKHATEEB
Associated Press (AP) journalist
Detained since 13 October 2019

BAHAA EL-DIN IBRAHIM
Former Al Jazeera Mubasher producer
Detained since 22 February 2020

KHALED HELMI GHONEIM
Masr Alhayah TV presenter
Detained since 12 April 2020

AHMED ALLAM
Independent journalist
Detained since 27 April 2020

HANY GRISHA
Superkoora editorial director
Detained since 26 August 2020

AHMED EL-NAGDY
Al Jazeera Mubasher journalist
Detained since 22 September 2020

AMER ABDEL MONEIM
Al-Shaab editor-in-chief
Detained since 18 December 2020

HAMDY AL-ZAEEM
Independent photojournalist
Detained since 4 January 2021

AHMED ABU ZEID AL-TANOUBI
Al-Tareeq journalist
Detained since 3 February 2021

TAWFIK GHANEM
Former Anadolu news agency bureau chief
Detained since 21 May 2021

ABDELNASSER SALAMA
Al-Ahram former editor
Detained since 18 July 2021

RABIE EL-SHEIKH
Al Jazeera Mubasher journalist
Detained since 1 August 2021

I 25 I



Secrétaire général : Christophe Deloire
Rédactrice en chef : Catherine Monnet
Auteur : Bureau Moyen-Orient, RSF
Secrétaire de rédaction : Carole Coen
Graphiste : Stéphanie Barcelo

I 26 I



REPORTERS WITHOUT BORDERS (RSF) works for journalistic freedom, 
independence and pluralism all over the world. Headquartered in Paris, 
with 13 bureaux and sections around the world and correspondents 
in 130 countries, it has consultative status with the United Nations 
and UNESCO.

INTERNATIONAL SECRETARIAT - CS 90247 - 75083 PARIS CEDEX 02 - TEL. +33 1 44 83 84 84

WWW.RSF.ORG


