
 

 

Analysis of complaints 

 
From 1 April to 30 September 2014 the Unit reached findings on 237 complaints concerning 
210 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast series or a 
set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 

 

Table 1 

Topics of Complaint 

 
 

     No of Complaints      No of Items 

 
 
Harm to individual/organisation  13 13   
Political bias  8 8  
Other bias  99 78  
Factual inaccuracy  64 63  
Offence to public taste  28 24  
Offensive language  1 1 
Sexual conduct  3 3 
Sensitivity and portrayal  1 1    
Bad example (children)  2 2 
Racism  7 6  
Offence to religious feeling  4 4 
Commercial concerns  2 2 
Standards of interviewing/presentation  4 4 
Other  1 1 
 

Total  237 210 

 
In the period 1 April – 30 September 2014, 13 complaints were upheld (1 of them partly) – 
5.5% of the total.  Of the items investigated in the period, complaints were upheld against 10 
items (5% of the total).  13 complaints, about 6 items, were resolved.  This report contains 
summaries of the findings in those cases, except for one case in which the provisional 
finding still awaits finalisation and one in which the complaint related to a finding 
summarised in the previous Bulletin.  
 
 

Standards of service 
 
The Unit’s target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving them.  
A target of 35 days applies to a minority of cases (15 in this period) which require longer or 
more complex investigation.  During the period 1 April – 30 September 2014, 87% of replies 
were sent within their target time. 
 



 

Summaries of upheld/resolved complaints 
 
 

The One Show, BBC 1, 9 December 2013 

Complaint 
In a studio discussion about possible economic effects of Scottish independence, a 
programme reporter quoted UK supermarkets as having said that, in the event of 
independence, the price of groceries in Scotland would rise. A viewer complained that the 
supermarkets had made no such statement.  

 

Outcome  
The supermarkets concerned had not said that prices would necessarily rise, but that they 
would be likely to do so if no offsetting measures were taken.  The ECU agreed that this 
qualification should have been reflected, but found that an item on the programme the 
following evening, where the lack of certainty was emphasised, was sufficient to resolve the 
complaint.  

Resolved 
 
 

Reporting Scotland, BBC Scotland, 6 January 2014 

Complaint 
A viewer complained that an item on Ukrainian expatriates living in Scotland had given a 
misleading description of the group who had established a chapel on the site of their 
prisoner of war camp. 
 

Outcome 
The item described the group as “former partisans” who “fought both Germany and Russia 
in the hope of re-establishing an independent Ukraine at the end of the war”.  In fact they 
had been part of the 14th Waffen Grenadier Division of the SS (1st Galician) a locally raised 
Ukrainian SS division which was created in 1943 and fought the Soviet Union under German 
command, and the item had been misleading in that respect. 

Upheld 

 

Further action 
The Head of News (Acting) reminded news staff about the importance of fact-checking all 
historical data when researching stories such as this. 
 
 

Newshour, World Service, 11 January 2014 

Complaint 
A listener complained that a bulletin item on the late Ariel Sharon was misleading in a 
number of respects, particularly in relation to Mr Sharon’s role in the 1982 invasion of 
Lebanon, the beginning of the second Intifada and the construction of the security barrier. 
 

Outcome 
Although some of the item’s phrasing could have been more precise, in most respects it was 
not materially misleading (particularly as the bulletin was in the context of a longer 
programme about Mr Sharon and his legacy which covered the relevant events in some 
detail).  It was misleading for the item to say that he had commissioned a barrier “to keep 
Palestinians out of Israel”, but, as the programme-makers had already acknowledged that it 
would have been more accurate to say that it had been built “to prevent attacks by 
Palestinian militants”, the ECU considered this aspect of the complaint resolved. 

Resolved 



 
 

Panorama: Police: Shooting to Kill? BBC1, 20 January 2014 

Complaint 
The programme included footage of a raid in which two men were killed.  Solicitors 
representing the family of one of the men complained that they were not given warning that 
this material would be aired.   
  

Outcome 
The programme-makers had sought to make the families aware of inclusion of the material 
in the programme via a third party and had been given to believe that this information would 
be passed along to them.  However more should have been done to identify the family 
members and contact them directly.   

Upheld 
 

Further action 
The Editor has reminded the Panorama team of the overriding importance of making direct 
contact with the families of the deceased in instances of this kind, and of the need to look 
for means of verifying contact via third-parties where no direct contact is possible. 
 
 

Outnumbered, BBC1, 29 January 2014 

Complaint 
A viewer complained that a character’s reference to a frustrating and inflexible computer 
system as being “on the autistic spectrum” perpetuated a negative stereotype. 
 

Outcome 
The ECU agreed that, on this occasion, there was insufficient editorial justification for 
alluding to a disability in this way. 

Upheld 
 

Further action 
The commissioning team have discussed the finding and the issues it raises in relation to 
the treatment of disability in comedy. The episode will be edited prior to any repeat. 
 
 

Newshour, World Service, 4 February 2014 

Complaint 
An item on John Kerry’s first year as US Secretary of State referred to “the Israeli 
government calling him an anti-Semite”.  A listener complained that this was untrue, and that 
in fact no Israeli politician had accused him of anti-Semitism. 
 

Outcome 
The item’s reference rested on comments by Naphtali Bennett and Adi Mintz in response to 
Mr Kerry’s comments about a possible boycott of Israel.  The complainant took the view that 
these comments didn’t amount to direct accusations of anti-Semitism, but the ECU noted 
that the Israeli Foreign Minister had defended Mr Kerry on the premise that he had been so 
accused.  In any event, however, as Mr Bennett represents the second-smallest of the 
parties in Israel’s governing coalition, and as Mr Mintz is not a member of the government, it 
was misleading for the item to present their views as those of the Israeli government. 

Upheld 

 

 

 



Further action 
The programme’s Editor discussed with the production team the importance of accuracy in 
the representation of views when writing cues. 
 

 

Reporting Scotland, BBC Scotland, 10 February 2014 

Complaint 
A viewer complained that a report on legal action being taken to clarify the existing law on 
assisted suicide/assisted dying failed to reflect the views of those opposed to euthanasia. 
  

Outcome 
The ECU agreed that assisted suicide is a controversial subject and so the report should 
have reflected an appropriate range of views.  The report therefore failed to achieve the 
necessary due impartiality.  

Upheld 

 

Further action 
The Head of News discussed with the Reporting Scotland team the importance of reflecting 
an appropriate range of views in coverage of controversial subjects. 
 

  

Today, Radio 4, 13 February 2014 

Complaint 
The programme included an item in which Lord Lawson of Blaby and Sir Brian Hoskins, 
Professor of Meteorology at Reading University and Director of the Grantham Institute for 
Climate Change at Imperial College, London were invited to discuss the relationship 
between global warming and the recent severe flooding in parts of the UK.  Three listeners 
complained that the item had given undue weight to Lord Lawson’s views, and had 
conveyed a misleading impression of the scientific evidence on the matter.  
 

Outcome 
The BBC’s position (as formulated by the BBC Trust in 2011) is that there is general 
agreement among climate scientists that the evidence is in favour of anthropogenic global 
warming, that the BBC’s coverage should reflect this, and that opinion and evidence should 
not be treated as if they were on the same footing.  That does not mean scientific research 
should not be properly scrutinised through scientific debate. Nor does it mean that sceptical 
views should be excluded from BBC programmes.  Inviting Lord Lawson (who chairs a 
climate policy campaign group) to appear on the Today programme was entirely consistent 
with that position, but the handling of the item gave the impression that his views on the 
science of climate change stood on the same footing as those of Sir Brian, and introducing 
him as “the founding chairman of the Global Warming Policy Foundation which is an all-
party think tank” did not make sufficiently clear that he represented a particular viewpoint. 

Upheld 

 

Further action 

The Editor of Today has reminded producers of the BBC's agreed approach to covering 
climate science. Senior journalists will also be offered an opportunity to attend the College of 
Journalism training course established after the Trust's impartiality review of science 
coverage, if they have not already done so. 
 
 



Sunday Politics, BBC1, 16 February 2014 

Complaint 
A viewer complained that Andrew Neil, interviewing John Swinney of the SNP, had given a 
misleading impression of what the Spanish Foreign Minister had said about the prospect for 
Scottish membership of the EU in the event of independence. 
 

Outcome 
The occasion of the interview was the doubt about the success of any Scottish application 

expressed by Manuel Barroso on The Andrew Marr Show that morning.  Mr Swinney said 
“what Mr Barroso didn’t say is that absolutely no member state of the European Union has 
indicated that they would veto a Scottish membership of the European Union”, to which 
Andrew Neil responded “Well, the Spanish Foreign Minister has”.  In fact, the Spanish 
Foreign Minister was reported by the Financial Times to have said that Spain was willing to 
consider an eventual application by Scotland, and Andrew Neil’s response was misleading in 
that respect. 

Upheld 

 

Further action 
The Editor has reminded staff that, while complex political subjects that are dealt with in 
short format interviews inevitably involve an element of compression, it is, of course, 
important to phrase questions as accurately as possible, either when trying to formulate 
them beforehand or doing so live on air. 

 
 

The Mark Forrest Show, BBC Radio Leeds, 6 March 2014 

Complaint 
The programme included an interview with a representative of the company BritainsDNA, 
about genetic evidence of Viking ancestry in the population of the UK.  A listener, noting that 

an earlier interview with the same contributor in Radio 4’s Today programme had been the 
subject of an upheld finding, complained that this item had again been inaccurate in relation 
to genetic ancestry testing and inappropriately promotional in character. 
 

Outcome 
In the ECU’s view, the impression given on this occasion had not been unduly promotional, 
and the programme-makers’ previous acknowledgement that the interview had not been 
challenging enough sufficed to resolve the complaint in relation to accuracy. 

Resolved 
 
 

Top Gear Burma Special, BBC2, 16 March 2014 

Complaint 
Two viewers complained that Jeremy Clarkson’s use of the phrase “there’s a slope on it” at 
the point where an Asian man began to cross the bridge which the team had just 
constructed, was offensive. 
 

Outcome 
As the BBC had already acknowledged, publicly and to Ofcom, that the use of the term had 
been offensive in a way not justified by the context, the ECU considered the issue of 
complaint to have been resolved. 

Resolved 
 



Morning Call, Radio Wales, 26 March 2014 

Complaint 
The programme was devoted to issues arising from a teachers’ strike occurring that day. A 
listener complained that during an exchange with the presenter of the following programme, 
that presenter made remarks which appeared to reveal his opposition to the strike.  
 

Outcome 
The ECU found that the presenter of the following programme had spoken in terms which 
could only be taken as expressing disapproval of the strike, thus taking sides on a 
controversial issue.  

Upheld  

 

Further action 
The Editor, Radio Wales, discussed the issues arising from the finding with both programme 
teams. 
 

 

Newsnight, BBC 2, 22 April 2014 

Complaint 
The programme included a report from the NUT’s Annual Conference, followed by a studio 
discussion.  A viewer complained that the item had “a partisan, union-knocking, red scare 

approach”, that tweets posted by the Editor of Newsnight indicated bias, that a participant 
in the discussion (described as a moderate teacher) had been misleadingly portrayed as 
representing an organisation with official links to the Labour Party, and that the presenter of 
the discussion had inaccurately suggested he had been “forced out” of the NUT when he 
had in fact resigned. 
 

Outcome 
The item as a whole was duly impartial and the Editor’s tweets, while not an entirely 
accurate characterisation of its contents, did not indicate bias.  The presenter did not state 
that the teacher in question had been forced out of the NUT, but put it to him that he was 
“one of the moderates in the union who believe that you were forced out because of this 
rising tendency of militancy”, which was an accurate description of a situation in which he 
felt he had no alternative but to resign.  However, the caption “Labour Teachers”, together 
with the terms in which he was questioned, tended to give the impression that he spoke for 
a group affiliated to the Labour Party, whereas “Labour Teachers” is simply a blog and 
website for the discussion of educational matters, with no policy stance of its own and no 
links to the Labour Party.  The item was misleading in that respect. 

Partly upheld 

 

Further action 
The programme’s Deputy Editor discussed with the production team the use of captions and 
descriptions to ensure that audiences are provided with accurate information about guest 
speakers. 

 

 

News at 9, News Channel, 17 July 2014 

Complaint 
As part of its coverage of the Israeli ground offensive in Gaza which had begun that day, the 
programme interviewed Davis Lewin of the Henry Jackson Foundation.  In response to 
complaints, BBC News had acknowledged that the Foundation’s pro-Israeli position should 
have been made clear.  Seven viewers complained that this acknowledgement was 
insufficient, and that a public correction was required. 
 



Outcome 
The ECU agreed that the speaker’s pro-Israeli affiliation should have been made clear.  
However, the content of his contribution was not such that viewers would have been 
materially misled if they had understood him to be a neutral commentator, and there was no 
occasion for the kind of correction requested by the complainants. 

Resolved 
 

 

Trending: Eritrea’s “Bob Marley” moment?, bbc.co.uk 

Complaint 
A visitor to bbc.co.uk complained that an article on a singer from Eritrea referred to the 
country as “tiny” when it is not.  
 

Outcome 
BBC News Online acknowledged that "tiny" was not the most appropriate term to use given 
the size of the country, and the word was removed from the article.  The ECU considered 
that this was sufficient to resolve the issue of complaint. 

Resolved 
 

 

 


