
 
 

Analysis of complaints 
 
From 1 April to 30 September 2011 the Unit reached findings on 234 complaints concerning 
128 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast series or a 
set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 

 
Table 1 

Topics of Complaint 
 

 
     No of Complaints      No of Items 
 
 
Harm to individual/organisation (victim complaint) 9  9   
Harm to individual/organisation (3rd party complaint) 3  3 
Political bias  8  8 
Other bias  51  42 
Factual inaccuracy  112  31   
Offence to public taste  11  11 
Violence  3  1 
Sensitivity and portrayal  15  4  
Racism  3  3 
Offence to religious feeling  4  2 
Bad example (adults)  4  3 
Bad example (children)  3  3 
Commercial concerns  5  5 
Other  3  3  
 
Total  234  128 
 
In the period 1 April to 30 September, 31 complaints were upheld (10 of them partly) – 13% 
of the total.  Of the items investigated in the period, complaints were upheld against 14 items 
(11% of the total).  3 complaints, about 3 items, were resolved.  This report contains 
summaries of the findings in those cases. 
 
 
Standards of service 
 
The Unit’s target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving them.  A 
target of 35 days applies to a minority of cases (14 in this period) which require longer or 
more complex investigation.  During the period 1 April – 30 September, 83% of replies were 
sent within their target time. 
 
 
Summaries of upheld complaints 
 
 
Dom’s on the Case, BBC1, 9-13 March 2009 
Complaint 
The series staged an experiment in which the residents of a street in Southampton gave up 
their cars for a week.  A viewer complained of three instances in which he believed this 
resulted in a comparison which was misleading in relation to the public transport alternative. 



 
Outcome 
In two of the instances the programme gave a fair and accurate impression of 
the comparison between public transport and the car journeys concerned. In the third, 
however, the most direct public transport route was not selected, and this fact was not made 
clear in the programme. Though there had been valid reasons for the selection of the longer 
route, the result was an undeservedly poor impression of the public transport alternative. 
Partly upheld 
 
Further action 
All programme teams will be required to demonstrate to their Executive Producer that they 
have a rigorous fact-checking procedure in place which will ensure that any factual 
inaccuracies are identified and corrected before broadcast.  
 
 
Donal MacIntyre, Radio 5 Live, 24 April 2010 
Complaint 
The programme included a discussion of a sharp increase in reported instances of ovarian 
hyperstimulation syndrome (OHSS) resulting from IVF procedures.  The Chief Executive of 
the Human Fertilisation and Embryology Authority (HFEA) complained that the programme-
makers had misrepresented the HFEA’s position on the matter, disregarding information 
provided by the HFEA press office which explained that the increase was the result of 
changed reporting practices, not a higher incidence of OHSS.   
 
Outcome 
The reporter’s contemporaneous notes of her phone conversations with the press office 
(corroborated in part by the recollections of the producer) supported the programme-makers’ 
contention that no such explanation had been provided during the course of those 
conversations, and the brief written statement which the HFEA did provide was unclear on 
the matter.  On air, however, the HFEA’s statement was paraphrased in terms which 
imputed to it a meaning it clearly did not have, and which opened it up to the charge of 
absurdity. 
Partly upheld 
 
Further action 
The programme’s Editor has discussed the outcome with the team and underlined the need 
to reflect accurately on air any statement provided by an organisation, particularly when 
paraphrasing. 
 
 
Taking the Keys Away, BBC1, 2 November 2010  
Complaint 
A representative of the charity Independent Age complained that the programme gave the 
erroneous impression that pensioners, as a group, were more prone to road accidents than 
any other age-group. 
 
Outcome 
The programme-makers had not intended the claim to apply to pensioners in general, but 
the programme did give the impression complained of, and it was unfounded.  Taken as a 
whole, pensioners are no more prone to accidents than other demographic groups, and less 
so than some. 
Upheld 
 
Further action 



The programme will not be repeated in its present form. 
 
 
News bulletins, Radio 4, 17 December 2010 
Complaint 
A report on the issue of bonuses for Chief Constables and other senior police officers 
included the information that, whereas the Chief Constable of Surrey and the Commissioner 
of the Metropolitan Police had recently turned down bonuses, “Sue Sim, the Chief Constable 
of Northumbria Police, the force widely criticised for its handling of the search for fugitive 
gunman Raoul Moat, has accepted her bonus of more than £33,000”.  The Chair of the 
Northumbria Police Authority complained that the item was inaccurate, in that Ms Sim’s 
bonus related to her performance before she became Chief Constable, and in that the 
force’s handling of the Raoul Moate case had attracted a great deal of public sympathy and 
approval. 
 
Outcome 
It was clear from a conspectus of contemporaneous reporting that it was not inaccurate to 
say that the force had been “widely criticised”, whatever more favourable opinion it may also 
have generated.  However, the effect of setting Ms Sim’s bonus in the context of the Raoul 
Moate case, which occurred which she was Chief Constable, gave the misleading 
impression that the £33,000 bonus related to her performance in that role. 
Partly upheld 
 
Further action 
Head of Radio Newsroom has spoken to the bulletins team about the importance of giving 
context for similar reports in future. Ambiguity is to be avoided and output editors are to 
assign longer durations to reports where they judge such context is necessary.  
 
 
The Alan Davies Show, Radio 5 Live, 18 December 2010 
Complaint 
John Whittingdale MP complained about remarks by David Badiel and Alan Davies 
concerning the Freedom Association (of which he is a Council-member) and its founder 
Norris McWhirter. 
 
Outcome 
Talking about a short film he had made about a visit to his school by Mr McWhirter in 1978, 
Mr Baddiel described the Freedom Association as “a very, very right wing, kind of sub BNP, 
slightly posher version of the BNP, organisation”, and Mr Davies asked (with reference to Mr 
McWhirter) “Was he a Brown Shirt with Mosley or whatever they were called?”.  In his 
complaint, Mr Whittingdale made the point that the Freedom Association is “a libertarian 
organisation, which promotes individual freedom and a smaller state”, and described the 
comments in question as “deeply offensive to the Freedom Association and to Mr 
McWhirter’s familty”.  While recognising the potential for offence, the ECU took the view that 
Mr Baddiel’s remarks were more in the nature of an expression of opinion (relating to an 
impression he had formed as a schoolboy) than a factual claim about the Freedom 
Association’s policies or stance, and, although contentious, fell within the boundaries of 
legitimate political debate.  However, the guidelines on impartiality require that contentious 
views be “rigorously tested”.  In this instance, the view expressed was neither tested nor 
identified as contentious, and Mr Davies’ subsequent question aggravated the fault. 
 
Further action 



The Controller of Radio 5 Live has discussed the finding with the production team, 
emphasising the need to ensure that presenters are fully briefed and contentious statements 
are appropriately challenged. 
 
 
East Midlands Today, BBC1 (East Midlands), 12 January 2011  
Complaint 
The programme included a brief exchange between a reporter and Gonçalo Amaral (a 
former policeman who had worked on the disappearance of Madeleine McCann and had 
since written a book on the case).  One word in the exchange was bleeped, and the report 
gave the impression that this was because Sr Amaral had used offensive language about 
the MrCanns.  A viewer complained that this was inaccurate and unfair to Sr Amaral. 
Partly upheld 
 
Outcome 
The reporter’s belief, reinforced by others on the programme team who viewed the 
recording, was that Sr Amaral had indeed used an English phrase which included an 
offensive term applied to the McCanns.  On further examination, however, it became clear 
that Sr Amaral had been speaking Portuguese, and that an inoffensive phrase had been 
misconstrued. 
 
Further action 
The Editor of the programme has discussed the outcome with the producer and reporter 
involved.  In future, the team plans to use interpreters if clips from interviews are unclear. 
 
 
Top Gear, BBC2, 30 January 2011 
Complaint 
The ECU investigated complaints (from 11 viewers and from the Mexican Section of the 
Latin American Studies Association) prompted by remarks about Mexicans by the 
presenters, made in the context of reviewing a Mexican car. 
 
Outcome 
Although the remarks were humorously intended (the intention being to call attention to the 
absurdity of a certain stereotype of Mexicans), their tone and cumulative effect seemed to 
the ECU to give the impression of reinforcing, rather than ridiculing, the stereotype. 
Upheld 
 
Further action 
BBC Vision discussed the reasons for, and the issues arising from, the finding with the 
production team. 
 
 
Nihal, Asian Network, 1 February 2011 
Complaint 
Two listeners complained that a representative of the English Defence League (EDL) had 
been allowed to make extremely offensive comments about Islam and Mohammed, and that 
appropriate action had not been taken.  One complained that this indicated anti-Muslim bias 
on the part of the presenter. 
 
Outcome 
The representative of the EDL answered a question about what he had against Islam in a 
manner which became extremely offensive.  At the time, however, the producer was talking 
to the presenter, via his headphones, about the tone of this contribution, as a result of which 



the presenter did not hear the most offensive phrases and did not intervene appropriately.  
Although apologies were offered later, when the programme-makers became aware of the 
terms in which the EDL representative had spoken, and again the following day, this was not 
sufficient to offset the lack of appropriate intervention at the time.  However, the manner of 
the presenter’s intervention when the same speaker subsequently made a somewhat less 
inflammatory (but nevertheless offensive) comment about Mohammed served to confirm that 
distraction, not anti-Muslim bias, accounted for the earlier lapse. 
Upheld/Partly upheld 
 
Further action 
The Editor in charge of the programme has discussed the incident with the team and 
introduced the practice of ensuring that another senior member of the team monitors highly 
controversial items.  
 
 
Louis Theroux: Ultra Zionists, BBC3, 3 February 2011  
Complaint 
Speaking of a group of visiting Americans who were picking grapes near an Israeli 
settlement in the West Bank, Louis Theroux said “Deep in the occupied territories, and within 
sight of a Palestinian town, tourists were working land that the international community, the 
US included, viewed as illegal”.  A viewer complained that this was inaccurate in relation to 
the US government, which had not expressed the view that the settlements were illegal. 
 
Outcome 
In a finding on an edition of From Our Own Correspondent broadcast in January 2008, the 
Editorial Standards Committee of the BBC Trust concluded that there was not sufficient 
evidence to justify the claim that the then-current Bush administration considered the 
settlements to be illegal.  Although a representative of the US government has since 
characterised continued settlement activity by Israel as illegitimate, there has been no 
statement on behalf of the present administration to the effect that the settlements are 
illegal, so the words complained of fell short of the standard of due accuracy as determined 
by the Committee.  However, as the programme-makers had already responded to the 
complaint by editing those words out of the programme, the ECU regarded the complaint as 
having been resolved. 
Resolved 
 
 
Newsnight, BBC2, 14 February 2011 
Complaint  
The programme included a film about Israeli and Palestinian children presented by the 
children’s author Michael Morpurgo, followed by a studio discussion with Mr Morpurgo and 
Louise Ellman MP.  Two viewers complained that Ms Ellman’s suggestion that Hamas sends 
child suicide bombers into Israel from Gaza was unfounded, and should have been 
challenged. 
 
Outcome 
Ms Ellman made the suggestion on two occasions.  On the first, it passed without remark.  
On the second, Jeremy Paxman put it to Mr Morpurgo for comment, but not in terms which 
suggested doubt, and Mr Morpurgo responded by saying he had met no such children.  It 
appears that the most recent instance of a suicide bombing by a child (in the sense of 
someone under the age of 18) in which Hamas was implicated was the bombing carried out 
by the 17 year-old Khamis Gerwan in 2003.  Ms Elmann’s remarks, however, gave the 
impression that the use of children as suicide bombers was a key consideration in the 
current situation, and should have been appropriately challenged. 



Upheld 
 
Further action 
The finding was discussed with the editorial team, with particular emphasis on the need to 
challenge contentious statements of fact made by contributors to support the subject under 
discussion. 
 
 
Today, Radio 4, 4 March 2011  
Complaint 
Interviewing Sir Howard Davies about donations to the LSE by overseas governments, John 
Humphrys drew attention to a donation it had accepted from the United Arab Emirates at a 
time when it had been ruled by “a very, very nasty man…indeed”.  A listener complained that 
this characterisation of the late Sheikh Zayed bin Sultan Al Nahyan was entirely 
unwarranted, and argued that, although this had been acknowledged on the Today website, 
a broadcast correction should also be made.  
 
Outcome 
The characterisation had been based on a single and, as it transpired, misleading source.  
However, Sir Howard had challenged it at the time, citing the opinion of the late Professor 
Fred Halliday that Sheikh Zayed was, by the standards of the region, “rather an enlightened 
leader”, and that accepting his donation had been entirely reasonable.  This challenge, 
based as it was on the view of an acknowledged expert, had much of the force of a 
correction, and the subsequent published acknowledgement on the Today website was 
reasonable and proportionate in the circumstances. 
Resolved 
 
 
Masterchef 2011, BBC1, 16 March 2011  
Complaint 
A viewer complained that, in a programme devoted to vegetarian recipes, two non-
vegetarian ingredients (Parmesan and Gorgonzola) were used. 
 
Outcome 
Parmesan and Gorgonzola are EU Protected Designation of Origin products, and must be 
made in the traditional manner, which includes the use of rennet (a product of animal 
slaughter).  As the website of the Vegetarian Society makes clear, neither can be regarded 
as a vegetarian product.  Though the programme actually used a vegetarian substitute for 
one of the cheeses, the fact that Parmesan and Gorgonzola were mentioned throughout 
conduced to the mistaken impression that they are suitable for vegetarians. 
Upheld 
 
Further action 
The programme has been edited and the Executive Producer has reminded the production 
team of the need to ensure that all products are carefully labelled on the programme. 
 
 
Saturday Kitchen, BBC1, 9 April 2011  
Complaint 
A guest chef with coeliac disease referred to his habit of regularly lapsing from his gluten-
free diet, in terms which suggested that this was harmless, or even beneficial.  A viewer 
complained that this created an impression which was misleading and potentially dangerous 
to children with gluten intolerance who might have been watching. 
 



Outcome 
The Chairman of the Clinical Services & Standards Committee of the British Society of 
Gastroenterology confirmed to the ECU that significant lapses from a gluten-free diet would 
damage the small intestine and increase the risk of cancer.  The impression given in the 
programme should have been avoided or corrected. 
Upheld 
 
Further action 
The production team has been reminded that accuracy is important, even when guests 
discuss how they manage their own medical conditions on the live programme. 
 
 
Match of the Day Live, BBC1, 23 April 2011  
Complaint 
In a post-match live interview the manager of Queen’s Park Rangers observed that his team 
had at least stopped “defending like fairies”.  A viewer complained that the remark involved a 
homophobic stereotype, and should not have been broadcast. 
 
Outcome 
The remark was unacceptable, and it was a matter of regret that it had gone unnoticed by 
the programme-makers, and therefore without comment or apology, at the time.  However, 
the programme-makers had already acknowledged the unacceptability of the remark and 
expressed regret that it had not been dealt with appropriately.  In the view of the ECU, this 
was sufficient to resolve the matter. 
Resolved 
 
 
Fallout: the Legacy of Chernobyl, Radio 4, 26 April 2011  
Complaint 
Ten listeners lodged detailed complaints to the effect that the programme had understated 
the impact on health of radiation releases from nuclear power stations, in relation to both 
Chernobyl and Fukushima, ignoring a large body of relevant research. 
 
Outcome 
The programme reflected the consensus of peer-reviewed research and included an 
appropriate range of expert views.  In response to the ECU’s inquiries, however, the 
programme-makers acknowledged two inaccuracies (which figured in five of the ten 
complaints).  Firstly, an expert contributor from Ukraine (speaking in his third language, and 
in informal circumstances) had confused millisieverts and microsieverts when comparing 
current radiation levels around Chernobyl with the highest known levels of naturally-
occurring radiation.  Secondly, another expert (in a clip from an interview broadcast shortly 
after the escape of radiation at Fukushima was first reported) had compared levels of 
exposure there with levels of exposure during a transatlantic flight in terms which, while 
defensible at the time the comments were made, were not consistent with the data available 
by late April.  While these inaccuracies did not affect the overall thrust of the programme or 
the validity of its conclusions, they allowed listeners to infer that there were no adverse 
consequences from exposure to levels of radiation which would in fact be injurious, and that 
levels of radiation around Fukushima were of less concern than might have been the case.  
Partly upheld  
 
Further action 
The programme will not be repeated without the inaccuracies being addressed by editing. 
 
 



Rethink for calorie eating levels & Daily calorie intake “too low”, bbc.co.uk 
Complaint 
These items concerned a draft report by the Scientific Advisory Committee on Nutrition 
which proposed to raise the Recommended Average Requirement (of calories) by up to 
16%.  A visitor to the pages complained that the items misleadingly presented this 
information as meaning that the average adult could safely consume a further 400 calories 
per day. 
 
Outcome 
The Recommended Average Requirement (RAR) represents the calories which are 
expended in energy by the average adult in the average day.  An increase in the RAR would 
licence consumption of 400 extra calories only if, on average, people had been restricting 
their consumption to the level previously recommended, which is not the case.  While the 
items included a number of significant caveats, these did not suffice to offset the effect of the 
statement that “A 16% increase would mean that adults could safely consume an extra 400 
calories a day, equivalent to an average sized cheeseburger”, which was misleading. 
Upheld 
 
Further action 
The finding refers to a text article and a video report.  The wording of the article has been 
amended to make clear that any potential increase in calorie intake would apply only to 
those already eating at recommended levels.  The relevant phrase has been removed from 
the video.  A link to the ECU finding has been added to both pages. 
 


