
 

 

Analysis of complaints 

 
From 1 April to 30 September 2016 the Unit reached findings on 105 complaints concerning 
100 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast series or a 
set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 

 

Table 1 

Topics of Complaint 

 
 

     No of Complaints      No of Items 

 
 
Harm to individual/organisation  6  6   
Infringement of privacy  2  2 
Bad example (adults)  1  1 
Bad example (children)  1  1 
Political bias  6  6  
Other bias  33  31  
Factual inaccuracy  39  36  
Offence to public taste  2  2  
Offensive language  1  1 
Offence to religious feeling  1  1 
Sensitivity and portrayal  2  2   
Racism  5  5  
Commercial concerns  2  2 
Standards of interviewing/presentation  4  4 
 

Total  105  100 

 
In the period 1 April – 30 September 2016, 21 complaints were upheld (6 of them partly) – 
20% of the total.  Of the items investigated in the period, complaints were upheld against 17 
items (17% of the total).  6 complaints, about 6 items, were resolved.  The bulletin includes 
summaries of these cases. 
 
 

Standards of service 
 
The Unit’s target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving them.  
A target of 35 days applies to a minority of cases (8 in this period) which require longer or 
more complex investigation.  During the period 1 April – 30 September 2016, 82% of replies 
were sent within their target time.  
 



Summaries of upheld/resolved complaints 
 

Today, Radio 4, 3 December 2015 

Complaint 
Two listeners complained that the programme had inaccurately reported that a peaceful vigil 
in Walthamstow, in protest against Parliament’s decision to authorise air strikes in Syria, 
had targeted the home of the local MP, Stella Creasy, and had been part of a pattern of 
intimidation towards Labour MPs who had supported the decision.   

Outcome 
The claim that the demonstration had targeted Ms Creasy’s home, and the implication that it 
was intimidatory in nature, originated from a single Facebook posting which later proved to 
be misleading (the demonstration’s destination was Ms Creasy’s constituency office, which 
was unoccupied at the time, not her home, and it was peaceful).  Nevertheless, it had been 
taken up by a number of commentators on social media and by reputable news outlets, 
including The Independent and The Guardian.  The first reference to the story in the 3 

December edition of Today was in a review of the morning’s papers.  Later in the 
programme, a report by Ross Hawkins included an audio clip from the demonstration, stated 
that it had taken place outside the constituency office, and carried an interview with one of 
the organisers who described it as “very peaceful”.  Shortly after this, Nick Robinson 
interviewed John McDonnell about divisions in the Labour Party in relation to the vote on 
bombing Syria in terms which reflected the belief that the demonstration had taken place 
outside Ms Creasy’s home and had been an instance of bullying and intimidation (a belief 

which Mr McDonnell did not contest).  The 7 December edition of Today included a 
correction which made the venue of the demonstration clear but did not address the 
question of intimidation.  The ECU found that the 3 December programme had been duly 
accurate in its review of the papers, but inaccurate in the references to the matter during the 
interview with Mr McDonnell, and that the 7 December correction had left a significant 
element of inaccuracy to stand. 

Partly upheld 

Further action   

The Editor of Today has reminded staff of the need to check with the BBC 
newsroom for advice where there are conflicting accounts of recent events. 
 
Broadcasting House, Radio 4, 6 December 2015 

Complaint 
Following Hilary Benn’s speech in the Commons debate on air strikes in Syria, the 
programme included an item on notable political speeches and their impact.  Discussing the 
emergency debate on the Argentinian invasion of the Falklands in 3 April 1982, the 
presenter and guests agreed that Michael Foot’s speech, though much superior to Mrs 
Thatcher’s as a piece of oratory, had misjudged the mood of the occasion and led to the 
wrong outcome for him.  A niece of Mr Foot’s complained that the clip used in illustration 
was in fact from his speech of 29 April, and that his 3 April speech had been 
mischaracterised.   

Outcome 
The programme had confused the two speeches, leading to a misleading impression of the 
reception of the 3 April speech (though what the presenter and guest said was fair comment 
in relation to the 29 April speech and its impact).  In response to the complaint, a correction 
was published on the Corrections & Clarifications page, and a similar correction was later 

added to the page of the Broadcasting House website where the programme could be 
replayed. In the view of the ECU, this sufficed to resolve the issue of complaint.   

Resolved 



 

Steve Wright in the Afternoon, Radio 2, 3 December 2015 

Complaint 
The programme included an interview with the editor of the monthly magazine “What 
Doctors Don’t Tell You”.  A representative of Good Thinking Society complained that 
it was not made clear that the interviewee represented a particular viewpoint on the 
efficacy conventional medicine, and had been allowed to make unchallenged claims 
in support of that viewpoint. 

Outcome 
The ECU agreed that the interview did not make clear that the magazine is attended 
by a degree of controversy, and that Ms McTaggart’s views weren’t challenged in an 
appropriate way. As a result, listeners might well have formed an impression of the 
relative efficacy of orthodox medicine and alternative therapies which was less than 
accurate or balanced. 

Upheld 

Further action 

The Editor of Steve Wright in the Afternoon has reviewed the structure of 
interviews in the programme in the light of this case.  In future, additional research 
will be carried out on potential interviewees.  If the research identifies possible topics 
of discussion which lie outside the programme’s usual focus on entertainment and 
artistic endeavour, the programme-makers will consider inviting one of the 
programme’s regular contributors who has relevant expertise to join the on-air 
conversation. 

 
The Big Questions Twitter page, 23 January 2016 

Complaint 
The 17 January edition of the programme (on BBC1) included a discussion under the 
headline “Does social media reveal men’s hatred for women?”.  One of the participants was 
Connie St Louis, who had been the victim of harassment on social media after reporting 
comments by Sir Tim Hunt at a lunch in Seoul which she had attended, and another was a 
well-known blogger who had encouraged his readers to target Ms St Louis.  During the 
discussion, Ms St Louis incorrectly said that the blogger had recently tweeted that he 
wanted someone assassinated (he had in fact been “de-verified” on Twitter, but for a 
different reason).  The programme-makers subsequently agreed that a statement by Ms St 
Louis, apologising for the error and giving an account of how it arose, should be published 
on the programme’s Twitter page, where it appeared on 23 January.  Four viewers 
complained that it repeated claims about Sir Tim’s remarks which had been shown to be 
inaccurate, misrepresented what he himself had said about Ms St Louis’ reporting and failed 
to be impartial in relation to the controversy the remarks had generated. 

Outcome 
For the most part, the tweet was a factual account of the circumstances leading up to the 
incorrect statement for which it apologised.  However, it also included the following 
references to Sir Tim: 

[the blogger] accused St Louis of lying about Tim Hunt on the programme.  This was 
incorrect.  St Louis did not lie in the reporting of Tim Hunt sexist comments.  
Professor Sir Hunt said on BBC Radio 4’s Today programme, when asked to 
comment on the story reported by St Louis; “his comments had been accurately 
reported and he stood by them”.  A twitter campaign to discredit St Louis was 
mounted by [the blogger] and many others in an attempt to reversion the facts of the 
story.  

This account of what Sir Tim had said on Today, though called into question by the 
complainants, was duly accurate.  However, the reference to his “sexist comments” reflected 



an interpretation of what he had said in Seoul which was the subject of ongoing controversy 
(a reflection reinforced by the suggestion that contrary interpretations were “an attempt to 
reversion the facts”).  In this respect, the tweet fell below the standards of due accuracy and 
impartiality which apply to material broadcast or published by the BBC. 

Partly upheld 

Further action 
The programme team has been reminded that BBC editorial standards apply to 
contributions from third parties on BBC Twitter pages, even when it is clear that they 
represent a personal view. 

 
Don’t Tell the Bride, BBC3, 25 January (8.00pm) 

Complaint 
In an exchange between the bride and her elder sister, the word “twat” was used.  A viewer 
complained that this was inappropriate before the watershed, and should at least have been 
preceded by a warning. 

Outcome 
Although not among the terms characterised by the Editorial Guidelines as “the strongest 
language” (which must not be used on television before the watershed), the word “twat” is 
unusual in having an innocent meaning for some viewers but an obscene meaning for 
others.  On this occasion it was used in an affectionate context and without any sense of 
aggression, but this was not sufficient to mitigate the offence it is capable of causing to a 
segment of the audience. 

Upheld 

Further action 
The finding was widely discussed and debated by senior editorial figures in BBC Television 
and has been noted. 

 
Farming Today, Radio 4, 4 February 2016 

Complaint 
The programme included an item about homeopathic treatment of farm animals.  A 
representative of Good Thinking Society complained that it gave a wholly positive 
impression of homeopathy, whereas extensive testing has not shown it to be effective in 
treating any medical condition in animals or humans. 

Outcome 
In response to the complaint, the Editor of the programme acknowledged that the item had 
not met the BBC’s editorial standards and reminded the programme team of the need for 
accurate and balanced reporting in relation to scientific matters.  In the ECU’s view, this 
sufficed to resolve the issue of complaint. 

Resolved 

 

Front Row, BBC Radio 4, 22 February 2016 

Complaint 
The programme included an interview with the Israeli writer A B Yehoshua during which 
the interviewer referred to a novel by Dorit Rabinyan as having been “banned” by the 
Israeli Minister of Culture.  A listener complained that this was inaccurate, as the book had 
not been banned and the Minister of Culture had not been involved in the matter. 

Outcome 
A decision had been taken by the Pedagogic Secretariat of the Ministry of Education that 
the novel, “Border Life”, which deals with the relationship between an Israeli woman and a 
Palestinian man, would not be included in the list of required reading for the equivalent of 
A-Levels.  Although the decision and the reasons advanced for it have given rise to 
controversy, the book remains freely available in Israel, and it was misleading to refer to it 
as “banned”. 

Upheld 



Further action 
The programme team will ensure that presenters are appropriately briefed on issues of 
political controversy which may be touched on in the course of particular interviews. 

 
Newshour, World Service, 22 February 2016 

News bulletins, World Service, 22 February 2016  

"على جبهة واحدة مع التحالف السعودي" في معركة ضد الحوثيين  مسلحو القاعدة في اليمن , (Al Qaeda fighters in 

Yemen are “on the same front with the Saudi coalition” against the Houthis), BBC 

Arabic online 

Tweets, Mohamed Yehia, 22 February 2016 

Yemen conflict: Al-Qaeda joins coalition battle for Taiz, bbc.co.uk 

Complaint 
The Embassy of the United Arab Emirates complained that these items gave the 
misleading impression that troops from coalition forces (including those of the UAE) 
had been fighting alongside those of al-Qaeda in Yemen. 

Outcome 

Although it was made clear in the body of Newshour that coalition forces had not 
engaged the Houthis on the same occasions and in the same places as al-Qaeda, 
the introduction to the programme, and the further items which drew on it, gave the 
impression that they had been fighting alongside each other.  This was misleading. 

Upheld 

Further action 
The online items were edited to remove the misleading impression. 
 

News (00.15am), News Channel, 10 March 2016, 

Has Fukushima’s radiation threat been exaggerated?, bbc.co.uk 
A viewer complained that an expert who took part in Rupert Wingfield-Hayes’ report from 
Fukushima had made a serious error when calculating annual exposure on the basis of 
radiation measurements taken on the spot (an error reproduced in the associated online 
article), thus giving a misleading impression of the level of risk to health in the Fukushima 
exclusion zone. 

Outcome 
The expert had made a miscalculation, and the level of annual exposure would have been 
about 25 times more than she suggested.  However, BBC News had published a correction 
before the complaint reached the ECU.  In view of the fact that, taken as a whole, the report 
did not give a misleading impression of the risk to health in the Fukushima exclusion area, 
the correction sufficed to resolve the issue of complaint. 

Resolved 

 

Praise or Grumble, BBC Radio Sheffield, 16 April 2016 

Complaint 
A listener complained about the use of the f-word by two callers to this live 
programme. 

Outcome 
The presenter had acted quickly to terminate the calls and offer appropriate 
apologies.  In the view of the ECU, this was sufficient to resolve the issue of 
complaint. 
Resolved 

http://www.bbc.co.uk/


 
Vanessa Feltz, Radio London, 26 May 2016 

Complaint 
The programme included an interview with Simon Woolley of Operation Black Vote (OBV) 
about their poster, featuring an elderly Asian woman apparently being harangued by a 
white skinhead, which had given rise to controversy.  Mr Wooley complained that Ms Feltz 
had displayed partiality in relation to the controversy, and that the extent and tenor of her 
interventions had resulted in unfairness to himself and OBV 

Outcome 
Ms Feltz’s interventions did not exceed what was warranted in raising the issues of 
controversy and pressing Mr Woolley for a response, so there was no unfairness.  
However, some of them were phrased in terms which suggested that she endorsed the 
criticisms which had been made of the poster, resulting in a lack of due impartiality. 

Partly upheld 

Further action 
The presenter has been reminded of the need for the careful phrasing of questions, 
allowing for the exigencies of live broadcasting, lest their import be misunderstood. 

 
Victoria Derbyshire, BBC 2/BBC News Channel, 6 June 2016 

Complaint 
A viewer complained that, during a debate on the issues in the referendum campaign, 
Victoria Derbyshire had misleadingly suggested that reallocating the UK’s net contribution to 
the EU budget to other areas such as the NHS would have a severe impact on farm 
subsidies. 

Outcome 

Challenging a point made by Jane Collins MEP, Victoria Derbyshire said “if that 
£8.5bn went to the NHS, that would mean farmers who get more than 50% of their 
income from the EU would be decimated”. This reflected a confusion between the 
UK’s net contribution (of £8.5bn after payments from the EU to the UK, including 
agricultural subsidies, have been taken into account) and its gross contribution.  
Although Ms Collins tried to rebut the suggestion, she did not do so in terms which 
would have removed the misleading impression. 

Upheld 

Further action 
The relevant information was drawn to the presenter’s attention after the broadcast, 
and will be borne in mind when the programme returns to the subject. 
 

News (10.00pm), BBC1, 20 June 2016 

Complaint 
The bulletin included a report by the Business Editor on the views of UK businesses 
in advance of the referendum.  A viewer complained that his suggestion that exports 
to the UK from the rest of the EU were “roughly the same value” as the UK’s exports 
to the rest of the EU was both inaccurate and indicative of bias in favour of the 
remain campaign. 

Outcome 
Although there have been years when the UK’s trade deficit with the rest of the EU 
was relatively narrow, it has averaged 15% over the last ten years, rising to 23% in 
2015.  The phrase “roughly the same value” was therefore misleading in relation to 
the current picture.  However, the inaccuracy did not colour the Business Editor’s 
analysis of business opinion, which was duly impartial. 

Partly upheld 



Further action 
The information has been brought to the attention of the Business Editor and the 
wider Business Unit. 
 

News (6.00pm), BBC1, 29 July 2016 

Complaint 
The bulletin included a report on the Pope’s visit to Auschwitz.  Lord Alton and Fr Leo 
Chamberlain of Ampleforth jointly complained that the reporter had presented a disputed 
view of the stance of the Catholic Church in relation to the Third Reich as if it were 
established fact. 

Outcome 
The reporter said “Silence was the response of the Catholic Church when Nazi Germany 
demonised Jewish people and then attempted to eradicate Jews from Europe”.  In the 
judgement of the ECU, this did not give due weight to public statements by successive 
Popes or the efforts made on the instructions of Pius XII to rescue Jews from Nazi 
persecution, and perpetuated a view which is at odds with the balance of evidence. 

Upheld 

Further action 
The finding has been brought to the attention of the editorial team responsible for the report 
so that any future coverage might reflect historical understanding more closely. 

 

News (10pm), 27 August 2015 & Syrian conflict: The lives of the refugees who fled, 

bbc.co.uk 

Complaint 
The bulletin included a report on Syrian refugees, which was introduced as follows: 

So far this year its estimated more than 340,000 people have crossed into Europe, 
escaping war, persecution and poverty.  The vast majority are fleeing the conflict in 
Syria, as such under international law they are classed as refugees. 

Similar wording appeared in the related online item.  A viewer complained that the available 
data did not support the statement that Syrians formed the “vast majority” of the refugees. 

Outcome 
According to figures issued by Frontex and the UNHCR, during the period in question 
Syrians were the largest single group travelling across borders into Europe illegally.  As they 
constituted less than 50% of the total, however, the phrase “vast majority” was inaccurate. 

Upheld 

Further action 
Reporters have been reminded of the need to cross-reference statistics when 
covering movements of migrants and refugees to ensure accuracy. 
 

Dashcam captures lorry shunting car on M1, bbc.co.uk 

Complaint 
The article reported an incident in which a lorry had cut in on, and allegedly bumped, 
a car on the M1.  The driver had called the police while following the lorry, and had 
been critical of the slow police response.  Footage of the incident, captured on the 
driver’s dashcam, was embedded in the article, with a soundtrack of the call to the 
police.  The driver complained that this gave the misleading impression that he had 
made the call while the incident was occurring. 

Outcome 
In a longer report elsewhere on bbc.co.uk the text of the article made clear that the 
driver had called the police after the initial incident had occurred.  There was no 
such clarification in the text of the article complained of, so there was nothing to 

http://bbc.co.uk/
http://bbc.co.uk/


correct the impression created by the combination of footage and soundtrack that 
the call was contemporaneous with the incident. 

Upheld 

Further action 
The website team has been reminded that edited material may affect the audience’s 
understanding of the timeline of a story if it is not set in context by accompanying text. 

 
Heysel disaster: 30th anniversary marked in England, Belgium & Italy 

Heysel disaster: English football’s forgotten tragedy?, bbc.co.uk 

Complaint 
A reader of these articles had complained about the statement (which occurred in both of 

them): “Thirty-nine fans died when an internal wall collapsed at the ground in Brussels 

before the 1985 European Cup final between Liverpool and Juventus”.  As a result, it was 

changed to read: “Thirty-nine fans died when people were crushed against a wall that then 

collapsed at the ground in Brussels before the 1985 European Cup final between Liverpool 
and Juventus”.  He then complained to the ECU that the new form of words was also 
inaccurate as a description of a situation in which deaths had occurred at some distance 
from the wall, and there was no reason to believe that the wall’s collapse had caused any 
deaths.   

Outcome 
In the ECU’s view, the revised statement did not convey the impression that deaths had 
resulted directly from the collapse of the wall, and was duly accurate as a description of a 
situation where the wall had blocked a possible avenue of retreat by the Juventus fans.  
This aspect of the complaint was therefore resolved.  However, the second article also 
contained the sentence: “Fleeing the threat, the latter (ie the Juventus supporters) ran 
towards a concrete retaining wall, which collapsed as they began to climb over, killing 39 
people” (which had been overlooked when the changes noted above were made).  This 
perpetuated the impression the reader had complained of, and his complaint was upheld in 
that respect. 

Resolved/Upheld 

Further action 
The second article was corrected. 

 

Women write better code, study suggests, bbc.co.uk 

Complaint 
A reader complained that the headline of this article was misleading, that the study on which 
it was based was so flawed as not to merit reporting, and that the terms of the report were 
not duly impartial in relation to the question of the benefits or otherwise of workforce 
diversity in particular fields of employment. 

Outcome 
Whether the study should have been reported was a matter of legitimate editorial discretion 
and, in the ECU’s view, the article did not deal with matters which were controversial in the 
sense which would require a balance of views.  However, there were no grounds for 
believing that the women among the cohort selected by the study were representative of 
women in general, and thus no basis for generalising about women’s relative ability.  To that 
extent, the headline was inaccurate. 

Partly upheld 

Further action 

The headline and the text of the article have been amended to reflect the finding. 

http://web.archive.org/web/20150601014029/http:/www.bbc.co.uk/news/uk-england-merseyside-32898612
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-merseyside-32898612

