
Analysis of complaints......................................................................................................... 2 
Standards of service............................................................................................................. 2 
Summaries of upheld complaints ....................................................................................... 2 

Panorama: Sub Prime Suspects, BBC1, 8 October 2007................................................... 2 
Complaint ........................................................................................................................ 2 
Ruling .............................................................................................................................. 2 
Further action .................................................................................................................. 3 

The Chief, BBC Wales, 27 November 2007........................................................................ 3 
Complaint ........................................................................................................................ 3 
Ruling .............................................................................................................................. 3 
Further action .................................................................................................................. 3 

Saturday Kitchen, BBC1, 15 December 2007..................................................................... 3 
Complaint ........................................................................................................................ 3 
Ruling .............................................................................................................................. 3 
Resolved ......................................................................................................................... 4 

Kill it, Cook it, Eat it, BBC3, 7 January 2008....................................................................... 4 
Complaint ........................................................................................................................ 4 
Ruling .............................................................................................................................. 4 

Match of the Day Live, Mansfield Town v Middlesbrough, BBC1, 26 January 2008........... 4 
Complaint ........................................................................................................................ 4 
Ruling .............................................................................................................................. 4 
Further action .................................................................................................................. 4 

News (10pm), Radio 4, 2 February 2008 ............................................................................ 4 
Complaint ........................................................................................................................ 4 
Ruling .............................................................................................................................. 4 
Further action .................................................................................................................. 5 

BBC News (1.00pm), BBC1, 7 February 2008.................................................................... 5 
Complaint ........................................................................................................................ 5 
Ruling .............................................................................................................................. 5 
Further action .................................................................................................................. 5 

File on Four, Radio 4, 12 February 2008 ............................................................................ 5 
Complaint ........................................................................................................................ 5 
Ruling .............................................................................................................................. 5 
Further action .................................................................................................................. 6 

BBC News (6.00pm), News 24, 17 February 2008 ............................................................. 6 
Complaint ........................................................................................................................ 6 
Ruling .............................................................................................................................. 6 
Further action .................................................................................................................. 6 

Newsnight, BBC2, 25 February 2008.................................................................................. 6 
Complaint ........................................................................................................................ 6 
Ruling .............................................................................................................................. 6 
Further action .................................................................................................................. 7 

EastEnders, BBC1, 21 and 24 March 2008 ........................................................................ 7 
Complaint ........................................................................................................................ 7 
Ruling .............................................................................................................................. 7 
Further action .................................................................................................................. 7 



Analysis of complaints 

From 1 April – 30 June 2008 the Unit reached findings on 61 complaints concerning 56 items 
(normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast series or a set of 
related webpages).  Topics of complaint were as follows: 
Table 1 

Topics of Complaint Number of 
Complaints 

Number of 
Items

Harm to individual/organisation (victim complaint) 1 1
Harm to individual/organisation (3rd party complaint) 3 3
Party political bias 1 1
Other bias 12 11
Factual inaccuracy 13 13
Offence to public taste 7 5
Offensive language 4 4
Sensitivity and portrayal 1 1
Racism 1 1
Offence to religious feeling 1 1
Bad example (children) 1 1
Bad example (adults) 2 2
Commercial concerns 4 3
Other 10 9
Total 61 56
In the period 1 April – 30 June, 11 complaints were upheld (2 of them partly) – 18% of the 
total.  Of the items investigated in the quarter, complaints were upheld against 7 items 
(12.5% of the total).  Two complaints (about 2 items) were resolved.  This report contains 
summaries of the findings in those cases, and in two cases where provisional findings were 
reached in the previous quarter and aspects of them were finalised subsequently. 

Standards of service 

The Unit’s target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving them.  A 
target of 35 days applies to a minority of cases (8 in this quarter) which require longer or 
more complex investigation.  During the period 1 April – 30 June, 90% of replies were sent 
within their target time. 

Summaries of upheld complaints 

Panorama: Sub Prime Suspects, BBC1, 8 October 2007 
Complaint 
The programme included criticisms of Platform, a subsidiary of Britannia Building Society, in 
relation to two mortgage loans.  Britannia complained that the suggestion that the loans had 
been mis-sold was unjustified, and that it had not been given a proper opportunity to respond 
to the criticisms. 

Ruling 
Though the programme included instances of reckless lending as well as mis-selling, the 
ECU agreed that the criticisms of Platform amounted to allegations of mis-selling.  In one 
instance, the ECU found the allegation was justified, as a proper affordability assessment 
would have shown the loan to be unaffordable.  In the other, the ECU found the allegation 



was unjustified; though the loan in question was in fact unaffordable, this was the 
consequence of fraud by an intermediary, not mis-selling. 

The ECU also found that the allegation of mis-selling in relation to the first loan was put to 
Brittania too late for a proper opportunity to respond, and that Britannia was at no point given 
enough information for a proper opportunity to respond on the second loan.  In addition, 
Britannia’s statement on the first loan was not adequately reflected in the programme. 

Further action 
The Editor has underlined to his team the importance of making the nature of any criticism 
entirely clear, both to the subjects of the criticism and to the audience, and has discussed 
right of reply issues in detail with all staff. 

The Chief, BBC Wales, 27 November 2007 

Complaint 
The programme was an observational documentary about the Chief Constable of North 
Wales Police.  Ian Lucas, MP for Wrexham, complained of a sequence in which he was the 
subject of criticism by the Chief Constable and another officer (which he believed to be ill-
founded) without right of reply.  He also complained of comments which misleadingly 
suggested that he was among a number of Labour MPs “parachuted into safe seats” in 
Wales, again without right of reply, and the incorrect attribution to him of comments made by 
another Welsh Labour MP. 

Ruling 
The reference to MPs being “parachuted into safe seats”, though it might wrongly have been 
taken by viewers to apply to Mr Lucas, was not a criticism of the MPs concerned, and did not 
give rise to a right of reply.  BBC Wales had already acknowledged and apologised in writing 
for the misattribution to Mr Lucas of comments by another MP, and the ECU regarded the 
apology as sufficient to resolve this aspect of the complaint.  However, the criticism of Mr 
Lucas, for which North Wales Police subsequently apologised, was serious enough to give 
rise to a right of reply.  In the absence of a response from Mr Lucas, it should not have been 
included. 

Further action 
A statement of apology, which also corrected the misattribution, was broadcast in an 
equivalent transmission slot by BBC Wales. 

Saturday Kitchen, BBC1, 15 December 2007 

Complaint 
A viewer complained that a guest in this live programme used a form of the f-word. 

Ruling 
Although the guest stopped himself before the word had been fully articulated, it would have 
been clear to viewers that it was a form of the f-word that he had used.  This was clearly out 
of place in a programme broadcast at 10.00am.  However, the Editorial Complaints Unit took 
the view that the immediate apologies by the guest and the presenter, together with the fuller 
apology given later in the programme by the presenter, were the appropriate response in the 
circumstances, and sufficed to resolve the matter. 



Resolved 

Kill it, Cook it, Eat it, BBC3, 7 January 2008 

Complaint 
A viewer complained that the programme contained the erroneous statement that pig 
farrowing crates had been banned in the UK.  Although the error had been acknowledged in 
correspondence, the complainant believed that it required correction on air. 

Ruling 
The error arose from a confusion on the part of an expert contributor between farrowing 
crates and sow crates (which have been banned in the UK since 1999), and went 
undetected when the programme was reviewed for accuracy by the relevant Government 
service.  However, in the context of an item which focused on the rearing and slaughtering of 
young pigs, the error was not such as to affect viewers’ understanding of the issues under 
discussion, and the Editorial Complaints Unit took the view that the acknowledgement of 
error on the part of the programme, together with the publication of a summary of the matter 
on the complaints pages of bbc.co.uk, were sufficient to resolve the issues raised by the 
complaint. 
Resolved 

Match of the Day Live, Mansfield Town v Middlesbrough, BBC1, 26 January 2008 

Complaint 
Two viewers complained that a guest’s comments in praise of the Chairman of Mansfield 
Town FC touched on highly contentious matters, and should have been challenged or 
balanced by a contribution from a critical viewpoint. 

Ruling 
The public controversy arising from the Chairman’s conduct is such that the comments 
should have been challenged or balanced. 
Upheld 

Further action 
The Editor of the programme has discussed the issues arising from the finding with both the 
presenter and the contributor concerned. 

News (10pm), Radio 4, 2 February 2008 

Complaint 
A listener complained about an item in which a Government adviser was quoted as saying 
that the medical checks on claimants of Incapacity Benefit were “ludicrous” because carried 
out by the claimants’ own GPs, describing this statement as totally inaccurate. 

Ruling 
According to the Department for Work and Pensions, only a minority of claims are based on 
a medical check carried out by the claimant’s own GP.  The item had quoted the 
Government adviser correctly, and it is not normally necessary to verify statements from 
such sources in order to report that they have been made.  In this instance, however, the 
reported statement had been followed by the information that the relevant Conservative 
spokesman had expressed strong agreement.  Though the quotation from the Conservative 
spokesman which followed expressed general dissatisfaction with the current Incapacity 



Benefit regime, rather than specific agreement with the statement complained of, it 
contributed to a misleading impression that the statement was not in dispute. 
Upheld 

Further action 
The Editor, Radio Newsroom discussed the issues arising from the finding with his teams, 
reminding them of the importance of corroborating and carefully attributing claims and 
allegations made by contributors, where possible. 

BBC News (1.00pm), BBC1, 7 February 2008 

Complaint 
A viewer complained about a remark by the BBC’s Religious Affairs Correspondent that 
Sharia law “works very well in northern Nigeria, even for Christians”. 

Ruling 
The remark, in the context of an item about the Archbishop of Canterbury’s comments in 
relation to Sharia law, was intended to illustrate the point that attitudes to Sharia did not 
necessarily reflect religious allegiance (and followed the observation that Muslim women had 
been prominent in the opposition to the possible development of Sharia jurisdiction in 
Canada).  However, although there is evidence of Christians in northern Nigeria opting for 
Sharia justice in both civil and criminal cases, the suggestion that Sharia law “works well” for 
Christians in general in the region went beyond what could be substantiated. 
Upheld 

Further action 
The Editor of the bulletin discussed the issues arising from the complaint with the 
programme team, and stressed the need for the accurate use of language in both scripted 
and unscripted commentary. 

File on Four, Radio 4, 12 February 2008 

Complaint 
A listener complained that the programme had uncritically repeated the claim of the BNP to 
be the fourth-largest party in England.  The claim was ill-founded, and its repetition tended to 
heighten the party’s credibility. 

Ruling 
The presenter of the programme said “The BNP claims to be the fourth party in England, 
with 45 local councillors”, which reflected (though somewhat inaccurately) a BNP press 
release after the 2005 general election claiming that the BNP had emerged as “Britain’s 
fourth largest party”.  The basis for this claim – that the party had received the fourth-highest 
share of the vote in the seats it had contested – was unsound, and on more conventional 
measures the party emerged from the 2005 general election as the eighth-largest in the UK 
(or the sixth-largest in England).  The presenter clearly attributed the claim to the BNP, and 
did not endorse it.  However, the reference to “45 local councillors” suggested that the party 
was the fourth-largest in England in terms of council seats, which is not the case.  45 being a 
relatively small number, irrespective of ranking, it was unlikely that the presenter’s statement 
would have heightened the BNP’s credibility significantly.  However, it did lend credence to 
an unsound claim about the party’s electoral impact. 
Upheld 



Further action 
Editors of news programmes were asked to remind teams of need to check claims from any 
source and to take care that scripting is precise. 

BBC News (6.00pm), News 24, 17 February 2008 

Complaint 
A viewer complained that a reference to Northern Rock receiving subsidised loans (in an 
item which covered the announcement of the bank’s temporary nationalisation) was 
inaccurate. 

Ruling 
The reporter concluded the item by saying “UK taxpayers are still subsidising the bank in 
loans and guarantees for up to £55 billion”.  The terms of the loans were such that there was 
arguably an element of subsidy, but it was inaccurate to describe the entirety of the financial 
support package as a subsidy. 
Upheld 

Further action 
The issues arising from the finding have been drawn to the attention of the reporter in 
question and the Controller of the BBC News channel (formerly known as BBC News 24).  
They and their colleagues have been reminded about the requirement for accuracy in 
descriptions and language, so that incorrect impressions are not given to the audience. 

Newsnight, BBC2, 25 February 2008 

Complaint 
The ECU received complaints from two viewers in Jersey about an item on the investigation 
into the Haut de la Garenne children’s home.  The item included footage of an exchange 
between Senator Walker, the Chief Minister of Jersey, and Senator Syvret, one of his 
leading critics.  The viewers complained that this footage had been edited in a way which 
was unfair to Senator Walker, and that further unfairness resulted from his response to 
Senator Syvret being misquoted by Jeremy Paxman in a live interview with him.  One of the 
viewers complained that the exchange with Senator Syvret had been filmed without Senator 
Walker’s knowledge. 

Ruling 
The exchange, as edited and broadcast was as follows: 

Senator Syvret 
Frank, we’re talking about dead children. 
Senator Walker 
Yes, Stewart. Exactly. You shouldn’t be politicising it. You’re trying to shaft Jersey 
internationally. 

In the view of the ECU, the editing had not materially altered the meaning of the exchange, 
and did not result in unfairness to Senator Walker.  However, because of a mishearing, 
Jeremy Paxman paraphrased him as having said “We’re trying to promote the international 
image of Jersey”, then quoted him as having said “We’re trying to show off Jersey 
internationally”, despite his denials.  Although, by way of clarification, Senator Walker’s 
actual words were given later in the programme, this did not sufficiently offset an impression 
of undue preoccupation with Jersey’s image which his words did not warrant.  As to the 
filming of the exchange, the ECU found that sufficient steps had been taken to make both 
Senators aware of the likelihood that filming would still be going on at the point when the 
exchange took place. 
Partly upheld 



Further action 
Editors in BBC News have been asked to stress to teams the importance of making sure the 
audience is clear about cases where a presenter’s mishearing affects the subsequent 
discussion, in particular by ensuring that enough has been done as soon as is practical to 
prevent the audience being left with a misleading impression. 

EastEnders, BBC1, 21 and 24 March 2008 

Complaint 
Three viewers complained that the storyline in which the character Max Branning was 
drugged and buried alive (before finally being released) by his wife Tanya was inappropriate 
for a pre-watershed drama series which attracts a family audience. 

Ruling 
The potential sensitivity of the storyline had been recognised by the programme-makers, and 
its presentation had been the subject of extensive consultation before transmission.  It 
involved no explicit physical violence, and the view of the programme-makers was that (in 
the context of a holiday weekend, when there is an established expectation among viewers 
that the storylines in soaps will be at their most dramatic, and in the light of experience from 
previous storylines involving extreme circumstances) it would not exceed the expectations of 
the audience.  However, the nature of the response registered with BBC Information (and 
with Ofcom) suggested that the emotional impact of the storyline was somewhat stronger 
than had been considered likely, and that it had caused upset among a segment of the 
audience which was neither anticipated nor intended. 
Upheld 

Further action 
The finding has been discussed amongst the production team and will be taken into account 
in the development of future storylines. 


	 Analysis of complaints 
	Standards of service 
	Summaries of upheld complaints 
	Panorama: Sub Prime Suspects, BBC1, 8 October 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	The Chief, BBC Wales, 27 November 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Saturday Kitchen, BBC1, 15 December 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Resolved 

	Kill it, Cook it, Eat it, BBC3, 7 January 2008 
	Complaint 
	Ruling 

	Match of the Day Live, Mansfield Town v Middlesbrough, BBC1, 26 January 2008 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	News (10pm), Radio 4, 2 February 2008 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	BBC News (1.00pm), BBC1, 7 February 2008 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	File on Four, Radio 4, 12 February 2008 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	BBC News (6.00pm), News 24, 17 February 2008 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Newsnight, BBC2, 25 February 2008 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	EastEnders, BBC1, 21 and 24 March 2008 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 



