
Analysis of complaints......................................................................................................... 1 
Standards of service............................................................................................................. 1 
Summaries of upheld complaints ....................................................................................... 2 

BBC News (10.00pm), BBC1, 20 November 2008 ............................................................. 2 
Top Gear, BBC2, 23 November 2008................................................................................. 2 
Our World: Jonah and the Whalers, BBC News, 26 December 2008................................. 3 
Liza Tarbuck and Cathy Burke, Radio 2, 17 January 2008................................................. 3 
Footloose, Radio Scotland, 19 January 2009 ..................................................................... 3 
The Politics Show, BBC1, 25 January 2009 ....................................................................... 4 
The Graham Norton Show, BBC2, 12 March...................................................................... 4 
“Existing” on the poverty line, BBC News Online, 8 April 2009........................................... 4 
Newsbeat, Radio 1, 20 April 2009 ...................................................................................... 5 

Analysis of complaints 

From 1 April to 30 September 2009 the Unit reached findings on 106 complaints concerning 
100 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast series or a 
set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 

Table 1 

Topics of Complaint Number of 
Complaints 

Number of 
Items

Harm to individual/organisation (victim complaint) 9 9

Harm to individual/organisation (3rd party complaint) 1 1

Infringement of privacy 1 1

Political bias 2 2

Other bias 31 29

Factual inaccuracy 20 20

Offence to public taste 10 9

Offensive language 4 3

Violence 3 2

Sensitivity and portrayal 9 9

Racism 5 5

Offence to religious feeling 1 1

Bad example (adults) 5 4

Commercial concerns 2 2

Total 103 97
In the period 1 April to 30 September, 5 complaints were upheld (3 of them partly) – 5% of 
the total.  Of the items investigated in the quarter, complaints were upheld against 5 items 
(5% of the total).  Four complaints were resolved.  This report contains summaries of the 
findings in those cases. 

Standards of service 

The Unit’s target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving them.  A 
target of 35 days applies to a minority of cases (6 in this period) which require longer or 



more complex investigation.  During the period 1 April to 30 September, 77.5% of replies 
were sent within their target time. 

Summaries of upheld complaints 

BBC News (10.00pm), BBC1, 20 November 2008  
Complaint 
The item complained of was a report on the Government’s plans to introduce higher 
penalties for motorists who exceeded the speed limit by more than a certain amount, in 
which the reporter explained that the plans were motivated by research suggesting that 
lowering driving speeds from 40 to 30mph could drastically reduce pedestrian fatalities.  A 
viewer questioned the basis of the research relied on by the Government, and complained 
that, in any event, it had been inaccurately reported in the item.  In particular, the reporter 
had confused stopping distance with speed at impact, and had overstated the likely impact 
of reducing speeds on the level of pedestrian fatalities. 

Outcome 
Before the complaint was put to the ECU, the reporter had acknowledged that he should 
have referred to impact speed rather than stopping distance.  The ECU regarded his 
acknowledgement as resolving this aspect of the complaint.  After investigation, however, 
the ECU concluded that the statement “Hit someone at 40mph, and there is an 80% chance 
they will be killed.  Hit someone at 30mph and there is an 80% chance they will survive” was 
also questionable, in that the figures reflected conclusions drawn from the research in 
relation to children hit by vehicles, whereas the differential for pedestrians as a whole 
(including adults) was significantly lower.  Irrespective of the complainant’s points about 
validity of the research and the conclusions drawn from it, the terms in which it was reported 
were inaccurate, and the complaint was upheld in this respect. 

Further action 
The Editor of the BBC’s Business and Economics Centre has discussed the issues arising 
from the finding with his production and reporting teams, stressing the importance of 
checking their facts carefully, especially when handling stories where statistics play a crucial 
part. 

Top Gear, BBC2, 23 November 2008 
Complaint 
A viewer complained that a mobile phone device used by one of the presenters while driving 
was not “technically hands-free”, as had been maintained in previous correspondence from 
the BBC. 

Outcome 
Although hardly such as to impinge on the presenter’s driving, the device was not hands-free 
in terms of the relevant legislation.  However, it had been acknowledged in the previous 
correspondence that the shots of the device being used while driving should not have been 
included.  This acknowledgement and the assurance that the matter had been discussed 
with the programme team were sufficient to resolve the issue.  
Resolved 



Our World: Jonah and the Whalers, BBC News, 26 December 2008 
Complaint 
The presenter accompanied a Greenpeace crew in pursuit of Japanese whalers.  A viewer 
complained that his comments on Sea Shepherd, another environmentalist group operating 
in the area, had given a false impression that Sea Shepherd endorsed violence. 

Outcome 
The presenter referred to Sea Shepherd as throwing “bottles of acid” at Japanese whaling 
vessels, without making clear that the substance in question (butyric acid, produced when 
butter turns rancid) was harmless to humans and intended only to cause a repellent smell.  
This allowed the inference that, in contrast to Greenpeace, Sea Shepherd was prepared to 
engage in violence against people, whereas its policy is to confine itself to damage to 
property. 
Upheld 

Further action 
Programme teams have been reminded of the need to be precise on technical or scientific 
specifics so as to avoid the potential for misleading impressions. 

Liza Tarbuck and Cathy Burke, Radio 2, 17 January 2008 
Complaint 
A listener complained that an exchange about euphemisms for homosexuality and a 
subsequent reference by Liza Tarbuck to lesbians were homophobic. 

Outcome 
The terms used in the exchange in question were not derogatory, and did not tend to 
perpetuate stereotypical assumptions.  The reference to lesbians, though innocently 
intended, could have been interpreted as perpetuating such assumptions.  However, the 
actions of Radio Two in contacting each complainant to offer an apology and making the 
apology public in response to an enquiry by The Pink Paper were sufficient to resolve the 
issue. 
Resolved 

Footloose, Radio Scotland, 19 January 2009  
Complaint 
The Rangers Trust (a body claiming to represent the views of Rangers fans) complained that 
both the programme and the presenter’s blog had given the untrue impression that the 
objective of the Trust’s “We Deserve Better” campaign was the removal of the manager of 
Rangers, whereas it was in fact calling for improved performance by the current chairman 
and management team. 

Outcome 
The programme itself did not give the impression complained of.  However, by placing the 
“We Deserve Better” campaign in the context of observations about the sacking of Scottish 
Premier League managers following pressure from fans without making clear its distinct 
objectives, the presenter’s blog inadvertently gave the impression that the Trust was seeking 
the dismissal of the Rangers manager. 
Partly upheld 



Further action 
The Sports Department has reminded staff writing blogs of the importance of precise 
language, to avoid any impression that the blog is not compliant with BBC guidelines on 
accuracy. 

The Politics Show, BBC1, 25 January 2009  
Complaint 
A viewer complained that an item on Nigel Farage gave undue prominence to the brand of 
cigarette he was smoking. 

Outcome 
Mr Farage’s cigarette packet was incidentally in shot in a number of sequences.  These 
incidental appearances on their own would not have given the impression of undue 
prominence, but, taken together with a sequence where the camera dwelt on the cigarette 
packet in close-up and for no apparent editorial reason, they did.  Independently of the 
ECU’s involvement, however, the Editor of the programme had recognised that the 
impression was inappropriate and taken steps to guard against a recurrence. 
Resolved 

The Graham Norton Show, BBC2, 12 March 
Complaint 
A viewer complained that references by Graham Norton to lesbians (in the context of 
commenting on a patent illustrated by a drawing of a large woman with short hair) 
perpetuated an offensive stereotype. 

Outcome 
Although the initial references might have been inoffensive if considered on their own, they 
prompted an exchange with one of the programme’s guests which gave the references the 
appearance of perpetuating or reinforcing a potentially offensive stereotype. 
Upheld 

Further action 
The programme team were reminded of the need to avoid any possibility of being seen to 
endorse offensive sexual stereotypes. 

“Existing” on the poverty line, BBC News Online, 8 April 2009  
Complaint 
The item reported the case of a particular family which illustrated concerns voiced by Oxfam 
and reported in a linked item, “Call for action to help UK’s poor”.  A reader of the item 
complained that it did not make clear what definition of poverty was being applied, and that, 
in any event, the family concerned would be eligible for benefits and other entitlements 
which would leave it outside any applicable definition of poverty. 

Outcome 
The relevant definition of poverty (having an income of less than 60% of the median) was set 
out in “Call for action to help UK’s poor”, to which the item complained of was linked.  In the 
view of the ECU, its absence from the item complained of did not constitute a breach of 
editorial standards (though BBC News Online added the definition in response to the 
complaint), and this aspect of the complaint was not upheld.  However, as considerations of 
confidentiality prevented Oxfam from providing the details of the family’s financial 
circumstances, and as there was some doubt about whether the benefits and entitlements 



for which the family was eligible would have left it with an income below 60% of the median, 
the item’s claim could not be substantiated.  In this respect, the item fell short of the 
requirement of the BBC’s guidelines on accuracy that output should be “based on sound 
evidence and thoroughly tested”. 
Partly upheld 

Further action 
The Deputy Head of Newsgathering has sent a note to all staff reminding them of the need 
to validate claims made about people offered as case studies. 

Newsbeat, Radio 1, 20 April 2009 
Complaint 
The programme contained a report which incorrectly suggested that the official inquiry into 
the Hillsborough disaster had blamed the behaviour of Liverpool supporters.  A listener 
complained that the correction and apology offered by the programme were insufficient. 

Outcome 
The following correction/apology was broadcast in the next day’s edition of Newsbeat and 
posted on its website: 

Yesterday on Newsbeat at 12.45 we broadcast an item on the Hillsborough disaster in 
which 96 people were killed. We said an official report blamed Liverpool supporters for 
too many fans getting into one part of the stadium that day. This was wrong and we 
would like to apologise to listeners offended by our report and for this error. 

In the view of the ECU, this met the requirements of the BBC’s guidelines on correcting 
mistakes, which say: 

We should normally acknowledge serious factual errors and correct mistakes quickly 
and clearly…An effective way of correcting a mistake is saying what was wrong as well 
as putting it right. 

Resolved 


	Analysis of complaints 
	Standards of service 
	Summaries of upheld complaints 
	BBC News (10.00pm), BBC1, 20 November 2008  
	Complaint 
	Outcome 
	Further action 

	Top Gear, BBC2, 23 November 2008 
	Complaint 
	Outcome 

	Our World: Jonah and the Whalers, BBC News, 26 December 2008 
	Complaint 
	Outcome 
	Further action 

	Liza Tarbuck and Cathy Burke, Radio 2, 17 January 2008 
	Complaint 
	Outcome 

	Footloose, Radio Scotland, 19 January 2009  
	Complaint 
	Outcome 
	Further action 

	The Politics Show, BBC1, 25 January 2009  
	Complaint 
	Outcome 

	The Graham Norton Show, BBC2, 12 March 
	Complaint 
	Outcome 
	Further action 

	“Existing” on the poverty line, BBC News Online, 8 April 2009  
	Complaint 
	Outcome 
	Further action 

	Newsbeat, Radio 1, 20 April 2009 
	Complaint 
	Outcome 



