
 

 

Analysis of complaints 

 
From 1 March to 30 September 2013 the Unit reached findings on 235 complaints 
concerning 187 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast 
series or a set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 

 

Table 1 

Topics of Complaint 

 
 

     No of Complaints      No of Items 

 
 
Harm to individual/organisation  18 18    
Infringement of privacy  2 2 
Political bias  3 3   
Other bias  59 35   
Factual inaccuracy  100 84   
Offence to public taste  26 24   
Sensitivity and portrayal  2 2    
Bad example (children)  1 1 
Bad example (adults)  2 1 
Racism  6 4  
Offence to religious feeling  7 5 
Commercial concerns  3 3  
Standards of interviewing/presentation  6 5 
 

Total  235 187 

 
In the period 1 March – 30 September 2013, 26 complaints were upheld (10 of them partly) 
– 11% of the total.  Of the items investigated in the period, complaints were upheld against 
20 items (10.5% of the total).  9 complaints, about 8 items, were resolved.  This report 
contains summaries of the findings in those cases.  
 
 

Standards of service 
 
The Unit’s target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving them.  
A target of 35 days applies to a minority of cases (16 in this period) which require longer or 
more complex investigation.  During the period 1 March – 30 September 2013, 80% of 
replies were sent within their target time. 
 



 

Summaries of upheld complaints 
 
 

Fake Britain, BBC1, 4 June 2012 

Complaint 
The programme included an item on high-visibility safety wear, principally concerned with 
the issue of items which didn’t meet the relevant regulatory standards.  The owner of 
Equisafety complained that her company’s products were shown in a manner which wrongly 
suggested that they fell below regulatory standards; that they featured as a result of the 
activities of a contributor who was associated with her principal competitor, but who was 
misleadingly represented in the programme as no more than a concerned customer; and 
that Equisafety had been given no opportunity to respond to damaging criticism.   
 

Outcome 
The ECU found that there was in fact no suggestion that Equisafety products failed to meet 
the relevant standards, but that viewers should have been made aware of the contributor’s 
interest, and that Equisafety should have been given the opportunity to respond to the 
suggestion that they had continued to distribute items with tags claiming police endorsement 
after the ASA had ruled against the use of such claims in Equisafety’s advertising. 

Partly upheld 

 

Further action 
The programme team has been reminded to be careful about the way in which they 
introduce contributors and the circumstances in which they should offer an individual the 
right of reply. The original programme will not be repeated in its present form. 
 
 

Newsnight, BBC2, 9 August 2012 and associated online and broadcast news 

coverage (seven items in total) 

Complaint 

The 9 August 2012 edition of Newsnight included a report on provision for seriously injured 
British troops in which the charity Help for Heroes (H4H) featured prominently as the subject 
of criticism.  The story was taken up by a number of BBC news programmes during that 
day, and covered on the BBC website.  A complaint by H4H was referred to the ECU for 
independent investigation. 
 

Outcome 
The BBC’s coverage gave the impression that H4H was responsible for shortcomings in the 
provision of support for wounded veterans, and the ECU found no evidence to justify this 
impression.  Although it was legitimate to report the concerns of veterans, the ECU found 

that two interviewees in the Newsnight report had been edited in a way which 
misrepresented them, that criticisms about overall support for veterans by a number of 
agencies were portrayed as specific criticism of H4H, and that the report did not properly 
reflect H4H’s response (though this was somewhat offset by the participation of an H4H 
representative in the studio discussion which followed).  The unfairness to H4H was 
reinforced by the coverage of the story in other BBC Outlets. 

Upheld 
 

Further action 
The BBC broadcast apologies to H4H on BBC2, Radio 1 and Radio 2.  The content of the 
relevant online pages was removed, and replaced with information about H4H’s complaint 
and the BBC’s apology. 

 



Reporting Scotland, BBC1 Scotland, 24 September 2012 (6.30pm) 

Complaint 
A viewer complained that a report on the deaths of three people in a canoeing accident 
confused the distinction between life jackets and buoyancy aids. 
 

Outcome 
The piece was edited in a way which gave the impression that a representative of the RNLI 
was demonstrating the benefits of a buoyancy aid, when in fact he was talking about (and 
showing) a life jacket.  The programme team quickly recognised that this impression was 
misleading, and the version of the item broadcast later that evening was edited to remove it, 
but the original broadcast could have caused confusion over the correct use of safety 
equipment, in a context where the use of life jackets rather than buoyancy aids might have 
made the difference between life and death. 

Upheld 
 

Further action 
News teams have been reminded of the need to ensure absolute accuracy of description, 
particularly when the subject matter is safety equipment and its use. 
 
 

BBC News, 14 November 2012 

Complaint 
The programme included a studio interview with Jonathan Sacerdoti about recent Israeli 
actions in Gaza.  Two viewers complained that he had not been identified as a pro-Israeli 
speaker, which was misleading and resulted in bias. 
 

Outcome 
Mr Sacerdoti was introduced as the Director of the Institute for Middle Eastern Democracy, 
and it was not made clear that he is an active proponent of the Israeli viewpoint.  What he 
said in the course of the interview was a legitimate expression of that viewpoint, and his 
appearance in the programme was in keeping with the requirements of due impartiality. 
However, as a matter of due accuracy, viewers should have been made aware that he was 
not a neutral commentator. 

Partly upheld  

 

Further action 
The production team have been reminded of the importance of clearly summarising the 
standpoint of any interviewee where it is relevant and not immediately clear from their 
position or the title of their organisation. 

 
 

#Gaza militants launch missiles at Tel Aviv in 1st rocket attack on Israeli capital since 

1991 Gulf War http://bbc.in/QJkWK7 , BBC News, 15 November 2012 

Complaint 
This was a tweet posted to draw attention to an online article.  A reader complained that it 
referred to Tel Aviv as the capital of Israel.   
 

Outcome 
The ECU agreed that this was inaccurate (the inaccuracy was not repeated in the article 
itself) but found that the correction and apology already made by BBC News was sufficient 
to resolve the issue. 

Resolved 

https://twitter.com/search?q=%23Gaza&src=hash
http://t.co/nYFIxg1E


 

Andy Crane, Radio Manchester, 23 November 2012 

Complaint 
A contributor to the programme complained that the description of a site which Manchester 
Airport wants to develop as “brown-field” was inaccurate, and called for a broadcast 
correction. 
 

Outcome 
The statement, made in a programme earlier that day by a spokesman for the Airport and 
repeated by Andy Crane in the introduction to the complainant’s interview and in one of his 
questions, was inaccurate.  In the view of the ECU, however, the detailed description of the 
site which the complainant had then given sufficed to correct any misleading impression. 

Resolved 
 
 

Today, Radio 4, 27 November 2012 

Complaint 
In an interview about the figures for the Government’s Work Programme to be released later 
that morning, Nick Robinson said taxpayers were “slightly better off” because benefits were 
not paid to participants in the Programme.  A listener pointed out that participants do in fact 
receive benefits, and argued that the scale of the error was such that there should be a 
broadcast correction. 
 

Outcome  
The statement was incorrect, and Nick Robinson corrected it on his blog and Twitter page 

during the day.  However, the error didn’t come to the attention of the Today team until later 
in the week.  The ECU agreed with the Today team that, while there would have been a 
good case for broadcasting a correction soon after the item, the passage of time had 
rendered such action inappropriate. Nevertheless, the error represented a breach of editorial 
standards. 

Upheld 
 

Further action 
Correspondents will be reminded that the relevant programme teams should be notified 
when an error is acknowledged or corrected. 
 
 

Newsnight, BBC2, 15 January 2013 

Complaint 
Two viewers complained that a report on the Negev desert gave the inaccurate impression 
that Israel occupied only part of the West Bank. 
  

Outcome 
The introduction to the report included the sentence “Israeli soldiers shot dead a 17 year old 
Palestinian youth today near the barrier which separates West Bank towns and villages from 
areas occupied by Israel”, which tended to give the impression complained of.  However, as 
the complaint had elicited an unequivocal acknowledgement and apology at the first stage of 
the BBC's complaints process, and as the inaccuracy was not of such magnitude as to 
require broadcast correction, the ECU took the view that the issue had been resolved. 

Resolved 

 



 

Daily Politics, BBC2, 15 February 2013 

Complaint 
A viewer complained that an item on Marxism had been biased and inaccurate. 
 

Outcome 
The item set out to consider two questions – whether Marxism worked, and whether it could 
provide lessons for “the post-economic crash era in which anti-capitalism protests are rife”.  
In most respects, it observed the levels of impartiality and accuracy due in the treatment of 
such questions, but the reporter’s attribution to Marx of the view that capitalism was doomed 
because it was unfair was not duly accurate in an item whose subject was Marxism. 

Partly upheld 

 

Further action 
The Editor discussed the finding with the programme team and reinforced the need for 
careful scripting. 
 
 

Food and Drink, BBC2, 18 February 2013 

Complaint 
Introducing an item on how children could be engaged in healthy eating when parental time 
was limited, the presenter cited research which (she said) showed that children in families 
with two working parents were six times more likely to be obese than other children.  A 
viewer complained that this was misleading and resulted in bias against working mothers, 
and that a broadcast correction was necessary. 
 

Outcome 
The ECU agreed that the research in question (which was about American children in a very 
limited age-range) didn’t warrant such a general statement but, as the presenter’s remarks 
were applicable to parents of either sex, found no bias against working mothers.  The 
programme-makers’ acknowledgement of the inaccuracy at Stage 1 sufficed to resolve the 
issue, and the ECU saw no case for a broadcast correction on a point which was so 
tangential to the focus of the item. 

Resolved 
 
 

The National Lottery: Who Dares Wins, BBC1, 23 March 2013 

Complaint 
The programme allowed “Finland” as an answer to a question about countries whose 
national flags had the colour red in them.  A viewer complained that this was incorrect. 
 

Outcome 
There is a version of the flag which incorporates a red lion, but it is not the current national 
flag of Finland (which consists of a blue cross on a white ground). Allowing the incorrect 
answer, in the context of a competition with a substantial prize which emphasises the 
thoroughness of its research, fell short of due accuracy. 

Upheld  

 

Further action 
The programme team has undertaken to review its question verification processes. 
 



 

Off the Ball, Radio Scotland, 20 April 2013 

Complaint 
A listener complained that one of the presenters had described a football fan as carrying a 
“wee, poofy banner”. 
 

Outcome 
Although it was used without derogatory intent, the word “poofy”, in this context, suggested 
something feeble or ineffectual, and thus tended to perpetuate an offensive stereotype. 

Upheld 

 

Further action 
Editor Sport (Scotland) discussed the finding with the producer of the programme and the 
presenter concerned, with reference to portrayal and the potential for certain terms to cause 
offence.  Though there had been no intent to offend, they recognised that offence had in 
fact been caused on this occasion, and offered their apologies.  
 
 

David Prever at Drivetime, Radio Oxford, 9 May 2013 

Complaint 
A listener complained that the presenter said the evidence against climate change was 
“overwhelming” and suggested there was a “huge amount of evidence from esteemed 
organisations and professors and universities around the world” which questioned whether 
climate change was occurring. 
 

Outcome 
The ECU agreed that the presenter misrepresented the weight of evidence for man-made 
climate change and gave undue emphasis to a minority view.  

Upheld 

 

Further Action 
The Editor has discussed the finding with the presenter and producer and reinforced the 
importance of asking challenging questions that are based on proper evidence and are well 
sourced, as well as highlighting the BBC Trust’s position on the climate change debate. 
 
 

Jo Good, BBC London 94.9FM, 17 May 2013 

Complaint 
During a regular slot devoted to canine topics, the presenter’s guest was an “alternative” 
veterinary practitioner.  A listener complained that the guest was allowed to make 
unfounded claims for treatments (ranging from homeopathy to chiropractic) for whose 
effectiveness there was no scientific evidence, and that the item gave the misleading 
impression that dog-owners could take their animals to alternative practitioners without 
referral by a vet (which is illegal). 
 

Outcome 
The presenter appeared to endorse claims which should have been challenged, and the 
item as a whole gave the misleading impression complained of. 

Upheld 

 

Further action 
The Editor discussed the finding with the presenter and producer, reminding them of their 
duty to be impartial and to research topics thoroughly so that they are aware of all sides of 
the debate and, in this case, the legal implications. 



 

Judi Spiers Show, BBC Radio Devon, 20 May 2013 

Complaint 
A listener complained that a homeopath who was interviewed on the programme was 
allowed to make the misleading claim that an organisation working in Tanzania had 
successfully treated patients using homeopathic remedies.   
 

Outcome 
The presenter appeared to endorse the claims that were made for the efficacy of 
homeopathic remedies and failed to challenge the assertion that homeopathic remedies had 
been effective in treating patients with a range of medical conditions, including the side 
effects of HIV medication.  As there is no scientific support for them, such claims are 
controversial and the item fell short of due impartiality 

Upheld 
 

Further Action 
The finding was discussed with the presenter and producer, and all the station's non-news 
programme teams have been reminded of their commitment to due impartiality in all 
interviews. 
 
 

News (7.00pm), Radio 4, 21 May 2013 

Complaint 
A listener said that an item on the impending retirement of Sir David Nicholson, Chief 
Executive of NHS England, gave the inaccurate impression that the Francis Report had 
found that there had been hundreds of avoidable deaths at Stafford Hospital.  In fact it had 
concluded that it would be unsafe to infer from the figures that there had been any particular 
number of avoidable or unnecessary deaths. 
 

Outcome 
The report had been commissioned in the light of concerns about mortality rates, and had 
found evidence of very serious problems at the Trust.  However it did not conclude that 
there had been “hundreds of avoidable deaths” and had warned against drawing such 
conclusions from the data.  The ECU concluded that the reference to “the inquiry report into 
hundreds of avoidable deaths at Stafford Hospital” had inaccurately characterised the 
Francis Report.  

Upheld 

 

Further action 
News teams have been re-briefed on the importance of clarity when discussing an issue as 
complex as this in a short summary. 
 
 

Sadie J, CBBC, 16 June 2013 

Complaint 
A viewer complained that the reference to a character as “a small-minded, OCD neat freak” 
was offensive because it trivialised a recognised medical condition and perpetuated a 
negative and inaccurate stereotype of people with Obsessive Compulsive Disorder. 



 

Outcome 
The ECU agreed that the use of OCD as a form of insult, without challenge from another 
character, was unacceptable in the context of this children’s programme. 

Upheld 

 

Further Action 
CBBC edited this comment from the programme to bring it into line with the channel’s on-
going commitment to feature OCD and other medical conditions in a sympathetic and 
educational way. 
 
 

False rape claims “devastating” say wrongly accused, Newsbeat website, bbc.co.uk 

Complaint 
A reader of the item complained that it gave the impression that false rape claims are 
common, when in fact they are the reverse. 
 

Outcome 
The item, which focused on the impact of false rape claims on those involved, was 
commissioned to coincide with publication of a Crown Prosecution Service study which (in 

the words of the Editor of Newsbeat) “set out to establish how common such false rape 
allegations were”.  Having cited the study’s figure of two prosecutions per month for falsely 
alleging rape, the item went on to say “It’s the first time details for England and Wales have 
been compiled, showing how common the problem is”.  In the context of this indicative 
statement, the phrase “how common” tended to suggest that false rape allegations were 
indeed frequent.  In response to complaints, however, “common” had been changed to 
“unusual” before the reader’s complaint reached the ECU.  As the item also included two 
quotations from credible sources which made clear that false rape claims were in fact 
relatively uncommon, the ECU took the view that the change to “unusual” sufficed to resolve 
the issue of complaint. 

Resolved 

 
 

Huge ‘holograms’ offer medics more memorable classes, BBC News Online 

Complaint 
A reader with a professional involvement in holography complained that the teaching aids 
described in the article were not holograms but examples of the Pepper’s Ghost illusion, and 
that the article was seriously misleading. 
 

Outcome 
In response to the complainant’s points at an earlier stage of the BBC’s complaints 
procedure, a passage making clear that the items were examples of the Pepper’s Ghost 
illusion was added to the article.  In the view of the ECU, and notwithstanding the 
complainant’s belief that any reference to holograms in this context was seriously 
misleading, the addition sufficed to resolve the issue of complaint. 

Resolved 

 
 

NHS failings ‘suppressed for electoral reasons’, BBC News Online 

Complaint 
A reader complained that an article written in advance of a report into the quality of care and 
treatment at 14 NHS Trusts in England gave undue weight to views expressed by one of the 
contributors to that report, Sir Brian Jarman, and incorrectly presented him as an 
independent expert.  The reader also said that the first version of the article incorrectly said 



the forthcoming report would include specific figures for the number of deaths above the 
national average which occurred in the 14 Trusts between 2005 and 2010. 
 

Outcome 
The ECU did not uphold the main points of complaint.  It concluded that it was accurate to 
describe Sir Brian as an “independent expert on mortality rates” and reasonable to report his 
views in advance of the publication of a major report on standards of health care.  However 
it agreed the original version of the article which suggested the report would contain specific 
figures for the number of deaths above the national average was incorrect because it was 
known that no such figures would be included.  The article was subsequently corrected once 
the error had been brought to the attention of the journalist.  In the view of the ECU, this was 
sufficient to resolve the issues of complaint 

Resolved 
 
 

The Gaza Surf Club, bbc.co.uk 

Complaint 
This programme page accompanying the online version of a Radio 4 piece dealt with a 
group of young surfers in Gaza and their efforts to pursue their sport despite difficulties 
arising from the Israeli blockade.  A reader had complained of inaccuracies, all tending to 
give an unfavourable impression of Israel, and the wording of the article had been changed 
as a result.  He complained to the ECU that the page still created a misleading impression, 
and argued that it should indicate that changes had been made and explain why.    
 

Outcome 
The ECU found that the impression created by the amended article was not misleading, and 
that the original inaccuracies were not serious enough to warrant the addition to the page 
suggested by the complainant. 

Resolved 
 
 

Why Do Some UK Jews Settle in Israeli-occupied land?, BBC News Online 

Complaint 
This article was about the experiences of two men from the UK (and their families) who had 
chosen to move to settlements in the Israeli-occupied West Bank.  Seven readers 
challenged the accuracy of what the settlers were quoted as saying. 
 

Outcome 
In most instances, the ECU found either that there was no inaccuracy or that the matter was 
one of opinion rather than fact.  However, the statements by one of the settlers that “About 
90% of settlements are right on the border of the Green Line” and “It is relatively rare to find 
a hilltop settlement”, singled out by four of the complainants, were inaccurate in a way 
which, in the context, was materially misleading 

Partly upheld 

 

Further action 
Writers will be reminded of the need to ensure that a misleading impression does not arise 
from the use of quotes from interviews. 
 

 


