
 

 

Analysis of complaints 

 
From 1 October 2014 to 31 March 2015 the Unit reached findings on 340 complaints 
concerning 156 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast 
series or a set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 

 

Table 1 

Topics of Complaint 

 
 

     No of Complaints      No of Items 

 
 
Harm to individual/organisation  3  3   
Political bias  5  3  
Other bias  69  59  
Factual inaccuracy  92  51  
Offence to public taste  140  15  
Offensive language  1  1 
Violence  2  1 
Sensitivity and portrayal  7  4   
Bad example (adults)  2  2 
Racism  3  3  
Offence to religious feeling  11  9 
Commercial concerns  1  1 
Standards of interviewing/presentation  4  4 
 

Total  340  156 

 
In the period 1 October 2014 – 31 March 2015, 53 complaints were upheld (46 of them 
partly) – 15.5% of the total.  Of the items investigated in the period, complaints were upheld 
against 10 items (3% of the total).  11 complaints, about 7 items, were resolved.  The 
bulletin includes summaries of these cases. 
 
 

Standards of service 
 
The Unit’s target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving them.  
A target of 35 days applies to a minority of cases (10 in this period) which require longer or 
more complex investigation.  During the period 1 October 2014 – 31 March 2015, 84% of 
replies were sent within their target time. During the reporting year as a whole, 85% of 
replies were within target. 
 



Summaries of upheld/resolved complaints 
 
 

News (10.00pm), BBC1, 6 March 2014 

Complaint 
An item on the vote by the Crimean parliament in favour of becoming part of Russia 
included a report from Brussels on reactions among EU leaders.  While a graphic from a 
news programme on Russia Today was in vision, the reporter said “Russian TV today 
showed Crimea as if it had already become part of their family”.  A viewer complained that 
this misrepresented what Russia Today had in fact shown, which was graphics illustrating 
the two possible outcomes of the referendum.   
 

Outcome  
The programme team in Brussels were under the impression that Russia Today had indeed 
treated Crimea as being already part of Russia, but this was a misunderstanding.  The 
situation was further confused by the fact that colleagues in London tasked with finding a 
copy of the graphic in question mistakenly selected a different graphic, showing the areas of 
Ukraine regarded as being ethnically Russian (including Crimea).  The result of these 
misunderstandings was a misleading impression of what Russia Today had intended. 

Upheld 

 

Further action 
The Editor has reminded staff that we should rely wherever possible on our own 
understanding of events rather than the reporting of others and that it is important to check 
graphics for accuracy. 
 
 

Iain Lee, BBC WM 95.6, 24 May 2014 

Complaint 
The programme included a phone-in in which one of the topics was Ed Miliband’s 
appearance and public persona.  A listener complained that Iain Lee had shown bias in his 
comments about Mr Miliband, and that a caller’s suggestion that, as a Jew, Mr Miliband 
should not have been eating a bacon sandwich (as reported and pictured in that week’s 
newspapers) was inaccurate. 
 

Outcome 
The ECU found no breach of due accuracy, because Iain Lee had not endorsed the 
caller’s suggestion that Mr Milliband had contravened the rules of his religion, and a 
Labour Party representative interviewed later in the programme had made clear that Mr 
Miliband did not claim to be a believing or practising Jew.  Some of Iain Lee’s comments 
on Mr Miliband’s appearance and electoral prospects, however, went beyond the kind of 
provocative exaggeration which listeners to the programme might expect, and sounded like 
the expression of a strongly-held personal view. 

Upheld 

 

Further action 
The Editor has reminded the presenter and the production team that, while the programme 
should continue to include lively and challenging debate, this must always be within the 
BBC’s Editorial Guidelines. 

 



 
Today, Radio 4, 1 July 2014  

Labour - working with or against business?, bbc.co.uk 

Complaint 
Craig Oliver, Director of Communications at 10 Downing St, complained about coverage of a 
Labour Party publication, “Mending the fractured economy”, in reports by Nick Robinson and 

news bulletins in Today.  The publication’s claim that 80% of new private sector jobs 
created between 2010 and 2012 were in London had been reported as “stark fact”, whereas 
it was incorrect and contradicted by data from the Office for National Statistics (ONS), and it 
had been erroneously said to apply to “the past four years”.  In reporting the claim 
uncritically and inaccurately in the first instance, the BBC had supported a Labour narrative, 
and in later coverage it had presented the matter as a dispute between Conservative and 
Labour about statistics, when it should simply have admitted error and made an appropriate 
correction. 
 

Outcome 

The term “stark fact” was used only in Nick Robinson’s blog, though the early Today reports 
gave a similar impression that the claim in question was undisputed.  When this inaccuracy 
was pointed out, Nick Robinson updated his blog to explain how the figures were contested, 

and reports later in Today were similarly emended.  In the view of the ECU, this sufficed to 
resolve the issue of complaint. It was also acknowledged that the figures related to 2010-
2012, not “the past four years” (a misunderstanding which originated from an error in the 
executive summary of the publication, perpetuated in the accompanying Labour Party press 
release), and Nick Robinson’s blog was corrected accordingly.  However, items in 

subsequent news bulletins in Today repeated the error, and the ECU accepted that this was 
a breach of the BBC’s editorial standards in relation to due accuracy.  
 
However, the ECU did not accept that the figures in question, taken from the Centre for 
Cities report “Cities Outlook 2014”, were incorrect or contradicted by the ONS.  The 
apparent disparity arose from methodologies which differed, primarily in their definitions of 
the public sector and their use of different data sources.  When “Cities Outlook 2014” was 
published in January it was prefaced by forewords by the Deputy Prime Minister and the 
Minister for Cities, and the Chancellor of the Exchequer had cited earlier figures from the 
same source in his 2010 Budget speech. So, although the figures were in fact disputed on 
this occasion, they came from a source which appeared to have been relied on at one time 
or another by all three major parties, and the ECU saw no grounds for the view that 
reporting them implied support for the narrative of one party.   

Resolved/upheld/not upheld 

 

Further action 
The Editor of the Radio Newsroom has reminded staff of the need to check press releases 
for factual accuracy, and of the importance of correcting errors as soon as they are pointed 
out. 
 
 

Today, Radio 4, 14 July 2014 

Complaint 
The 7.30am news bulletin referred to “Israel’s security operation” when reporting, very 
briefly, on events in the Gaza Strip. A listener complained that this appeared to endorse an 
Israeli narrative concerning those events, thus creating an impression of bias.  
 

Outcome 
The form of words in question resulted from efforts to vary the scripts of the bulletins, and 
was used only twice in the course of the programme. If the term “security operation” had 



been attributed to the Israeli government, there would have been no grounds for complaint.  
Without such attribution, however, the ECU agreed that the phrase tended to create the 
impression complained of. 

Upheld 

 

Further action 
The Head of the Radio Newsroom has reminded staff writing scripts for news summaries 
that the need to be brief should not be met at the price of accuracy.  
 
 

Today, Radio 4, 9 August 2014 

Complaint 
During a discussion about the issue of social justice in relation to the forthcoming 
referendum in Scotland, one of the participants said that Scotland had been a net 
contributor to the UK exchequer “for the last 30-odd years” – a claim which the presenter 
appeared to accept.  A listener complained that the presenter had endorsed an inaccurate 
claim, resulting in bias in favour of one side in the referendum campaign. 
 

Outcome 
The claim in question is at least open to dispute, and it was not duly accurate for the 
presenter to respond in terms which might have given the impression that it was established 
fact.  However, the issue of Scotland in relation to the UK exchequer was tangential to the 
topic of the discussion, and listeners would have been likely to understand the presenter’s 
intervention as an attempt to keep the discussion on track rather than an endorsement of 
one side in the referendum campaign. In the view of the ECU, it did not result in a departure 
from due impartiality.   

Partly upheld 
 

Further action 

The Editor of Today has discussed with the presenter the arguments around the issues of 
Scotland’s net fiscal contribution to the UK and has directed her to research by the IFS on 
the statistical picture. 
 
 

Richard Bacon, 5 Live, 11 August 2014 

Complaint 
A listener complained that Richard bacon’s statement that the Resurrection “didn’t happen” 
and was “made up” was offensive to Christians 
 

Outcome 
The statement, which would have been unexceptionable in some contexts, was gratuitous 
in the context of a discussion of the origin of Homo Sapiens, and was capable of causing 
offence. 

Upheld 

 

Further action 
The Editor has reminded staff that religious beliefs are central to many people’s lives and 
care should be taken to avoid unjustified offence. 

 

 

News (6.00pm & 10.00pm), BBC1, 11 September 2014 

Complaint 



42 viewers complained to the Editorial Complaints Unit about Nick Robinson’s report 
on an international press conference given by Alex Salmond.  Taken together, the 
complaints raised the following main issues about the report: 
   

· that it had given an inaccurate and misleading account of what Mr Salmond 
had said; 

· that the inaccuracy was intentional; 

· that it was biased against the “Yes” campaign. 
  

Outcome 
Mr Robinson had put two questions to Mr Salmond, the first of which was about the 
possible consequences of RBS moving its headquarters to London.   The second, 
referring to recent interventions from BP, Standard Life and John Lewis, was “Why 
should a Scottish voter believe you, a politician, against men who are responsible for 
billions of pounds of profits?”.  The report showed Mr Robinson putting the second 
question, after which he said “He didn’t answer but he did attack the reporting of 
those in what he called the metropolitan media”.  Mr Salmond had in fact addressed 
the second question, but in terms which Mr Robinson judged did not amount to a 
real answer to its key points.  Although the ECU understood the reasoning behind 
that judgement, it considered that viewers would have taken “He didn’t answer” to 
mean that Mr Salmond had said nothing, or at any rate nothing meaningful, by way 
of response, and that the impression the report gave was inaccurate in that respect.  
However, it found no grounds for believing the inaccuracy to have been intentional, 
and it considered that the report overall gave a duly impartial account of Mr 
Salmond’s main points. 

Partly upheld 

  

Further action 
The Head of Political Programmes has reminded staff of the need to ensure that the 
necessary compression of analysis within a time-restricted medium meets the 
highest standards of accuracy demanded by the BBC in order that the audience can 
clearly follow the information with which they are presented. 
 
 
Good Morning Scotland, BBC Radio Scotland, 18 September 2014 

Complaint 
The programme (on the day of the referendum) included the headline “People living in 
Scotland are voting on whether or not they want to break away from the United Kingdom”.  
A listener complained that this conveyed a negative innuendo absent from the actual 
wording of the referendum question. 
 

Outcome 
BBC Scotland had already acknowledged to the complainant that this wording did not 
properly reflect the referendum question.  In the view of the ECU, this sufficed to resolve the 
issue of complaint. 

Resolved 

 
 
Nick Conrad, Radio Norfolk, 17 November 2014 

Complaint 



Four listeners complained about some of the presenter’s comments on the topic of rape. 
 

Outcome 
It had quickly been acknowledged that the comments were ill-judged and had caused 
offence.  Nick Conrad had apologised at the beginning of the first edition of his programme 
to be broadcast after complaints had been received, and the BBC Executive had posted a 
statement of acknowledgement and apology on bbc.co.uk.  Although the complainants 
questioned both the adequacy and the sincerity of these apologies, the ECU thought them 
sufficient to address the breach of editorial standards in question. 

Resolved 

 
 
Today, Radio 4, 19 November 2014 

Complaint 
The business section of the programme included a report on the launch by an American 
company of a range of Bob Marley-branded cannabis products.  A listener complained that 
the report was “an unremitting promotion” of a drug illegal in the UK, and a breach of due 
impartiality in connection with the controversy over its possible legalisation. 
 

Outcome 
The report made clear that the products in question were to be marketed only in jurisdictions 
where the sale and use of cannabis were legal, and that the drug remained illegal in the UK.  
It therefore had no direct bearing on the domestic controversy over possible legalisation.  
However, the item included claims about the beneficial effects of cannabis while making no 
reference to possible deleterious effects.  The Editorial Guidelines say programmes should 
“deal with all aspects of illegal drug use...with due accuracy.  Where necessary to achieve 
due accuracy, this should include, for example, the health implications and anti-social 
aspects of illegal drug use”.  In the ECU’s view, the report fell short of due accuracy in that 
respect – but, as News had already identified and apologised for the lapse, the ECU 
regarded that issue of complaint as resolved. 

Resolved 

 
 
Daily Politics, BBC2, 5 December 2014 

Complaint 
As part of the introduction to an item on the impact of the Chancellor’s Autumn Statement, 
the programme reported the results of the most recent YouGov poll of voting intentions.  
Two viewers complained that the result for the Green Party had been omitted. 
 

Outcome 
In this context, and in view of the fact that the poll showed the Green Party one point ahead 
of the Liberal Democrats, the Green Party figure should have been included.  When he 
became aware of the complaints, the Editor of the programme had apologised for the 
omission and explained that it had arisen from the unwitting use of a link which led to a page 
of the YouGov site which did not list the poll’s results in full.  In view of this, and the steps 
taken by the Editor to ensure that there could be no repetition of the error, the ECU 
regarded the issues of complaint as having been resolved. 

Resolved 
 
 

Saturday Kitchen Best Bites, BBC2, 28 December 2014 

Complaint 



The programme included archive footage featuring “civet coffee”, and showing a 
celebrity chef feeding a coffee bean to a captive civet cat in Indonesia.  A viewer 
complained that this tended to promote a practice which was both cruel to the 
animals involved and against the interests of conservation. 
 

Outcome 
The footage gave the impression that the use of captive civet cats in coffee 
production was uncontroversial, and that their natural diet consisted entirely of 
coffee beans (a diet which can in fact cause illness and death). 
Upheld 

 

Further action 
The finding has been shared with the TV Editorial Group, and the footage will not be re-
broadcast. 
 
 

A universal plug socket...at last?, bbc.co.uk 

Complaint 

This article, which originated as an item in Radio 4’s From Our Own Correspondent, arose 
from the correspondent’s discovery of a “universal” plug socket in his hotel room on a visit to 
China.  A representative of the PlugSafe electrical safety campaign complained that this 
tended to promote a product which was intrinsically dangerous, and that the article’s 
account of the origins of diverse national standards for sockets and plugs was misleading. 
 

Outcome 
The complainant’s account of the intrinsic danger of the product was well-founded, as was 
his concern that, although illegal in the UK, it was readily available online.  The article also 
gave a misleading impression of how diverse standards in this area had arisen. 

Upheld 

 

Further action 
The article was replaced by a note explaining that it had given rise to safety concerns, and 
the original broadcast was removed from iPlayer. 
 
 

Call to ‘breed Dartmoor Hill ponies for food’, BBC News Devon Website 

Complaint 
This headline originally read “‘Breed Dartmoor ponies for food’ says charity”.  A breeder of 
Dartmoor ponies complained that this confused the unregistered hill ponies grazing on 
Dartmoor and known as Dartmoor Hill ponies (which were the subject of the proposal) with 
the pedigree Dartmoor pony breed, causing harm and distress to breeders such as himself 
and his wife.  Although the new headline was accurate, he felt it should be accompanied by 
a correction and an apology. 
 

Outcome 
In the view of the ECU, the correction of the headline (and of an inaccurate reference to the 
Dartmoor Hill Pony Association as a charity) sufficed to resolve the issues of complaint. 

Resolved 

 
 
Eritrea profile, bbc.co.uk 

Complaint 



A reader of this country profile complained of a number of inaccuracies he considered 
derogatory towards Eritrea, including the statement that “A 2011 UN report estimated that 
about 70% of Eritreans cannot meet their food needs on their own” 
 

Outcome 
In response to the complaint, BBC News had already acknowledged that no such UN 
report was published in 2011 and that there was not enough evidence to support the claim 
that more than two thirds of Eritreans could not meet their own food needs.  Noting that the 
article had been amended accordingly, and that the other statements contested by the 
complainant appeared to be accurate, the ECU considered the issue of complaint to have 
been resolved. 

Resolved 

 
 
Gaza: How Hamas tunnel network grew, bbc.co.uk 

Complaint 
Three readers of this article complained that the description of its author as “an independent 
defence analyst” was misleading, in view of his association with the Israeli military. 
 

Outcome 
BBC News explained that the description was intended to reflect the fact that the author is 
not a full-time employee of any institution, but accepts engagements as an external lecturer 
on a per-course basis only.  The ECU thought this too narrow a basis for the description, 
noting that the author had published articles written from a clearly pro-Israeli perspective 
and under the imprimatur of explicitly pro-Israeli institutions, and agreed that the term 
“independent” was inappropriate. 

Upheld 

 

Further action 
The Editor of BBC News Online has reminded staff that it is important to give sufficiently 
detailed information to enable readers to calibrate a contributor’s affiliations. 

 

 

Gaza doctor: ‘There are 20 more murders a day’, 5 Live In Short, bbc.co.uk 

Complaint 
The headline for an audio clip of a doctor working in Gaza for Médecins du Monde quoted 
him as referring to “20 more murders a day”.  A visitor to the page maintained that he had in 
fact used the word “martyrs”, describing the headline as “an incendiary misquote”. 
 

Outcome 
With the help of Médecins du Monde, the ECU established that “martyrs” was the word 
used.  While doubting that the effect was “incendiary”, the ECU agreed that the word 
“murders” implied a judgement on the doctor’s part about the culpability of one party in the 
conflict which the word “martyrs” did not, and that its use was not consistent with due 
accuracy. 

Upheld 

 

Further action 
The headline has been amended, and staff have been reminded to try to ensure that 
transcriptions are accurate. 

 
 


