
Analysis of complaints................................................................................................ 3 
Standards of service................................................................................................... 3 
Summaries of upheld complaints ............................................................................... 4 

Scotland’s last witch, bbc.co.uk .............................................................................. 4 
Complaint ............................................................................................................... 4 

Ruling.................................................................................................................. 4 
Further action...................................................................................................... 4 

Celibacy “obligatory” for priests & Cardinal moots celibacy rethink, bbc.co.uk ....... 4 
Complaint ............................................................................................................ 4 
Ruling.................................................................................................................. 4 
Further action...................................................................................................... 4 

Supergrass, BBC2, 13 May 2007 ........................................................................... 5 
Complaint ............................................................................................................ 5 
Ruling.................................................................................................................. 5 
Further action...................................................................................................... 5 

Whistleblower, BBC1, 22 May 2007; Breakfast & News (1.00pm), BBC1, 22 May 
2007; related material on bbc.co.uk........................................................................ 6 

Complaint ............................................................................................................ 6 
Ruling.................................................................................................................. 6 
Further action...................................................................................................... 7 

Andrew Marr’s History of Modern Britain, BBC2, 12 June 2007 ............................. 7 
Complaint ............................................................................................................ 7 
Ruling.................................................................................................................. 7 
Further action...................................................................................................... 8 

Wales: Power and the People, BBC2 Wales, 23 July 2007 .................................... 8 
Complaint ............................................................................................................ 8 
Ruling.................................................................................................................. 8 
Further action...................................................................................................... 8 

Would I Lie to You?, BBC1, 28 July 2007............................................................... 8 
Complaint ............................................................................................................ 8 
Ruling.................................................................................................................. 8 
Further action...................................................................................................... 8 

News (10.00pm), BBC1, 14 August 2007 ............................................................... 9 
Complaint ............................................................................................................ 9 
Ruling.................................................................................................................. 9 

Traffic Cops, BBC1, 5 September 2007.................................................................. 9 
Complaint ............................................................................................................ 9 
Ruling.................................................................................................................. 9 
Further action...................................................................................................... 9 

Liz Green Live, BBC Radio Leeds, 5 September 2007........................................... 9 
Complaint ............................................................................................................ 9 
Ruling................................................................................................................ 10 
Further action.................................................................................................... 10 

Questions, Questions, Radio 4, 4 October 2007 .................................................. 10 
Complaint .......................................................................................................... 10 
Ruling................................................................................................................ 10 

Gardeners’ Question Time, Radio 4, 7 October 2007........................................... 10 
Complaint .......................................................................................................... 10 
Ruling................................................................................................................ 10 
Further action.................................................................................................... 11 



News Bulletins, BBC1 and BBC News 24, 12 October 2007 ................................ 11 
Complaint .......................................................................................................... 11 
Ruling................................................................................................................ 11 
Further action.................................................................................................... 11 

BBC News (1.00pm), BBC1, 23 October 2007 ..................................................... 12 
Complaint .......................................................................................................... 12 
Ruling................................................................................................................ 12 
Further action.................................................................................................... 12 



Analysis of complaints 

From 1 October to 31 December 2007 the Unit reached findings on 71 complaints 
concerning 61 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast 
series or a set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 
Table 1 

Topics of Complaint Number of 
Complaints 

Number of 
Items

Harm to individual/organisation (victim complaint) 2 2
Harm to individual/organisation (3rd party complaint) 4 3
Party political bias 5 5
Other bias 16 15
Factual inaccuracy 13 13
Offence to public taste 10 6
Violence 4 4
Sexual conduct 2 2
Sensitivity and portrayal 2 2
Racism 6 2
Bad example (children) 2 2
Offence to religious feeling 1 1
Commercial concerns 1 1
Other 3 3
  
Total 71 61

 
In the period 1 October – 31 December, 10 complaints were upheld (five of them partly) – 
13% of the total.  Of the items investigated in the quarter, complaints were upheld against 10 
items (16.5% of the total).  A further two complaints (about 2 items) were resolved.  This 
report contains summaries of the findings in those cases (one of which incorporates findings 
on related complaints which were reached during the previous quarter).  It also contains 
summaries of one finding reached in the previous quarter where appropriate further action 
had not been decided at the time of the publication of the relevant bulletin, and one finding 
which results from review of a finding reached in an earlier quarter.  

Standards of service 

The Unit’s target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving them.  A 
target of 35 days applies to a minority of cases (6 in this quarter) which require longer or 
more complex investigation.  During the period 1 October – 31 December, 92% of replies 
were sent within their target time. 



Summaries of upheld complaints 

Scotland’s last witch, bbc.co.uk 
Complaint 
The article is about Helen Duncan, who practiced as a medium until the 1950s and was one 
of the last people to be convicted under the Witchcraft Act of 1735.  A reader complained of 
inaccuracies (about the date of the sinking of HMS Barham and about the gravity of other 
charges brought against her) and of phrasing which suggested that alleged psychic 
phenomena were established fact. 

Ruling 
HMS Barham was sunk in 1941, not 1943 as stated in the article, and the statement that the 
spirit of a sailor had “appeared, announcing that he had just gone down” on the vessel gave 
undue credence to a claim which, at the least, must be regarded as contestable. 

Further action 
The article was amended in the light of the complainant’s points. 

Celibacy “obligatory” for priests & Cardinal moots celibacy rethink, bbc.co.uk 

Complaint 
A reader of these reports about priestly celibacy in the Catholic Church had challenged their 
statement that “many popes had wives”, and, as a result, the sentence in question was 
changed to read “In fact many priests and even some popes in the early Christian Church 
had wives, including the 9th Century Pope Hadrian II”.  The complainant wrote to the 
Editorial Complaints Unit, objecting to the revised wording on the basis that “on any 
reasonable view there are at best only two generally recognised cases” of men who were in 
the married state while in occupation of the Papacy (Hadrian II being one of them), while the 
word “some” suggested a rather higher number.  The ECU acknowledged that the original 
statement had been inaccurate and misleading, but took the view that the change was 
sufficient to address the issues raised by the complainant.  The complainant challenged this 
conclusion on the basis that “of only one pope can it be asserted without dispute that he had 
a wife”.  He also drew attention to the fact that his complaint to the ECU had questioned the 
statements “Roughly 150,000 men worldwide have left the priesthood to marry.  The Church 
considers them outcasts” and “in the Middle Ages there was no formal ban on marriage for 
the clergy”, and he made the further point that the revised wording introduced a contradiction 
because the pontificate of Hadrian II lay outside the period of the Church’s history normally 
designated “early”. 

Ruling 
On reviewing the complainant’s points, the ECU agreed that the revised wording was 
unsatisfactory, and that the statement about 150,000 having left the priesthood to marry was 
ill-founded.  These aspects of the complaint were upheld.  However, it took the view that the 
references to the Middle Ages and the early Church, though perhaps imprecise from a 
scholarly point of view, were acceptable for a general readership. 

Further action 
The webpages in question have been altered to reflect the finding. 



Supergrass, BBC2, 13 May 2007 

Complaint 
The programme chronicled the rise and fall of the “Supergrass” system, which played a 
major part in combating the wave of armed bank robberies in the 1970s, but which suffered 
a loss of credibility amid allegations of corruption and abuse in the mid-1980s.  The 
complaint was from Tony Lundy who, as a Detective Chief Inspector in the 1980s, had been 
nicknamed the Supergrass Master, and whose integrity came under question along with that  
of the Supergrass system. 

Mr Lundy took part in the programme, but complained that he would not have done so if he 
had known that it would include a contribution from a particular journalist whom he regarded 
as hostile.  Being unaware of this contribution, he had not had the opportunity of responding 
to the journalist’s reference to “policemen who were far too close to criminals” (insofar as it 
applied to him).  He also complained that an error over the location of his retirement home in 
Spain had created a misleading implication of improper association with former criminals, 
and that the programme had wrongly stated that his career had been “concluded” by the 
aftermath of an investigation which gave rise to allegations that he had acted corruptly. 

Ruling 
The programme-makers had made clear to Mr Lundy that the programme would reflect 
criticisms of him with which he was already familiar but had not told him that they would be 
expressed by the journalist in question, because they wished to guard against the possibility 
of his responses becoming personalised.  While this was a legitimate aim, the BBC expects 
programme-makers to provide potential contributors to programmes with such information as 
will enable them to give informed consent (except where there is sufficient public interest 
justification for withholding it), and the Editorial Guidelines relating to informed consent say 
“the more significant their contribution, the more detail we should provide”.  Mr Lundy was a 
highly significant contributor to the programme, and the wish to avoid over-personalised 
responses was not sufficient justification for withholding information which was clearly 
relevant to his willingness to take part.  This aspect of Mr Lundy’s complaint was upheld. 

In the context of the programme, viewers would have been likely to take the journalist’s 
remark about “policemen who were far too close to criminals” as applying to Mr Lundy, and 
the point should have been put to him for comment.  The suggestion of inappropriate 
association with criminals was reinforced when the programme, describing Mr Lundy’s 
retirement from the police, said “Lundy then moved to the Costa del Sol, his former criminals’ 
old haunt, where he remains to this day”.  In fact Mr Lundy had retired to the Costa Blanca.  
When he pointed this out to the programme-makers after transmission, they acknowledged 
the error and offered to publish a correction.  Mr Lundy accepted the initial apology, but the 
proposed correction did not fully address his concern that the error wrongly connected him 
with an area so strongly linked in the public mind to retired criminals as to be dubbed “the 
Costa del Crime”.  These aspects of his complaint were upheld. 

However, the programme did not say Mr Lundy’s career had been “concluded” by the events 
it chronicled.  It said he had been cleared of all wrongdoing, despite being “the most 
investigated police officer in British history”, and promoted to Detective Chief 
Superintendent, but also that he nevertheless remained the subject of suspicion at a high 
level in the Metropolitan Police.  The programme gave a fair impression of the latter stages 
of his career, and this aspect of his complaint was not upheld. 

Further action 
The programme team were reminded of the BBC's expectations about the kind of 
information which should be given to significant contributors such as Mr Lundy. The 
programme will not be transmitted again without removing the factual inaccuracy identified 



by the complainant and the reference to "policemen who were far too close to criminals".  It 
will not be rebroadcast without obtaining consent from its key contributors. 

Whistleblower, BBC1, 22 May 2007; Breakfast & News (1.00pm), BBC1, 22 May 2007; 
related material on bbc.co.uk 

Complaint 
This edition of Whistleblower explored concerns about food safety expressed by employees 
of Britain’s major supermarkets, using undercover filming in branches of Sainsbury’s and 
Tesco.  Sainsbury’s complained about the programme under 11 heads. 

1. The use of secret filming had been unjustified. 
2. The programme-makers had not given Sainsbury’s sufficient and timely information 

before transmission. 
3. Early communications from the programme-makers had wrongly alleged “breaches of 

health and safety regulations”, which was tantamount to an accusation of illegality. 
4. The programme-makers went ahead despite finding no evidence of “serious anti-

social or criminal behaviour” at Sainsbury’s, but only breaches of company policy. 
5. The distinction between “display until” and “use by” dates was not adequately 

explained. 
6. It was constantly implied, without evidence, that food safety had been jeopardised. 
7. The programme wrongly alleged that Sainsbury’s stocked TV dinners from a food 

supplier in whose premises the programme had discovered insanitary conditions. 
8. It was not explained that a chicken farm where the programme discovered insanitary 

conditions supplied only 19 Sainsbury’s branches. 
9. The programme conflated material relating to Tesco with material relating to 

Sainsbury’s, thus unfairly associating Sainsbury’s with the more serious allegations 
pertaining only to Tesco. 

10. A reference to food “unfit for human consumption”, which applied only to Tesco, was 
made while footage of a Sainsbury’s store was shown. 

11. The programme made no attempt to put its findings into a wider industry context of 
massive improvements in food safety standards in recent years. 

 
Sainsbury’s also complained that news reports on the morning of Whistleblower’s 
transmission which referred to breaches of “food hygiene regulations” (Breakfast) or “food 
hygiene rules” (News, 1.00pm) wrongly implied illegality, and that the related BBC News 
Online material had been similarly faulty. 
 

Ruling 
In relation to Whistleblower, the ECU found as follows. 

1. The use of secret filming was justified by prima facie evidence from Sainsbury’s 
employees of unhygienic practices and customers being misled. 

2. Having reviewed the pre-transmission correspondence, the ECU concluded that the 
information provided to Sainsbury’s by the programme-makers had been timely, and 
sufficient to give a fair opportunity for response. 

3. The programme-makers’ reference to “breaches of health and safety regulations” was 
warranted by evidence that food past its “use by” date had been illegally sold at one 
Sainsbury’s store.  However, the programme did not feature this evidence, and did not 
imply illegality on Sainsbury’s part. 

4. Although the programme included no evidence of criminal behaviour by Sainsbury’s, it 
uncovered concerns relating to food safety which it was in the public interest to 
explore. 

5. The distinction between “display until” and “use by” dates was clearly explained. 



6. The programme showed practices which were contrary to Sainsbury’s own food 
hygiene policy, and which tended to jeopardise food safety. 

7. The claim that the company in question supplied Sainsbury’s with “TV dinners” was 
based on the relevant undercover reporter’s own observations and conversations with 
co-workers.  However, Sainsbury’s statement to the programme-makers prior to 
transmission that it did not take “ready meals” from this supplier was in effect a denial 
of the claim, and Sainsbury’s denial should have been reported.  This aspect of the 
complaint was upheld. 

8. The conditions at the chicken farm were such that the programme was justified in 
exposing them and relating them to Sainsbury’s, regardless of the number of 
branches supplied by the farm. 

9. The programme made clear which allegations applied to both supermarkets and 
which applied only to Tesco. 

10. The programme made clear that the “unfit for human consumption” allegation applied 
to Tesco, and viewers would have had no reason to associate it with Sainsbury’s. 

11. The practices uncovered at Sainsbury’s were a matter of legitimate public concern, 
irrespective of the industry context. 

 
In relation to the news reports on the morning of 22 May, the ECU considered that viewers 
would have been likely to take “regulations” as a reference to conditions imposed by an 
outside body, with legally binding effect.  It therefore concluded that the references to 
breaches of “food hygiene regulations” in the Breakfast news reports implied that 
Whistleblower had presented evidence of illegality on Sainsbury’s part, and that this 
implication was incorrect.  This aspect of the complaint was upheld.  However, the report in 
the 1pm News referred to “rules”, rather than “regulations” – a term which suggests 
requirements which, while important, are not necessarily a matter of law.  In the light of the 
breaches of Sainsbury’s own food hygiene rules shown in Whistleblower, the ECU did not 
uphold this aspect of the complaint. 

The ECU was unable to consider the related material on bbc.co.uk in its original form 
because it had been amended in response to a phone call from Sainsbury’s on 22 May.  It 
took the view that the material as amended was fair and accurate, and regarded this aspect 
of the complaint as having been resolved. 

Further action 
In response to Sainsbury’s concerns about television news reports on the morning of 22 
May, changes were made to the scripts of subsequent reports to avoid the implication of 
illegality on Sainsbury’s part.  The Whistleblower team were reminded of the need to 
ensure that the positions of organisations which are the subject of serious criticism in 
programmes are fairly reflected. 

Andrew Marr’s History of Modern Britain, BBC2, 12 June 2007 

Complaint 
Describing the Community Charge (“Poll Tax”) introduced by the Thatcher government, 
Andrew Marr said “Unlike the old rates, it would be payable by everyone, not just 
homeowners”.  A viewer complained that this gave the misleading impression that, prior to 
the introduction of the tax, householders who were tenants had not been liable for domestic 
rates, and had not contributed towards the cost of local government services. 

Ruling 
As most recently stated in the General Rate Act of 1967, domestic rates were payable by 
tenants as well as homeowners, and the programme was inaccurate in this respect. 



Further action 
The error will be corrected before any re-broadcast. 

Wales: Power and the People, BBC2 Wales, 23 July 2007 

Complaint 
The programme was the last in a four-part series charting the movement towards self-
government in Wales, originally broadcast before the elections for the Welsh Assembly in 
May 2007.  It set out to explain the events which led to the referendum of 1997 and the 
formation of the Welsh Assembly.  A viewer complained that the programme portrayed Mrs 
Thatcher and her government in a biased manner, through its selection of speakers and the 
presenter’s comments, and that the presenter had inappropriately “canvassed people to go 
out and vote in the Assembly Elections”. 

Ruling 
The programme explored the extent to which the Thatcher government’s unpopularity in 
Wales led to growth in support for devolution, and it was legitimate to reflect this in the 
selection of speakers and the presenter’s script.  However, a number of speakers expressed 
themselves in terms which were explicitly or implicitly critical of the Thatcher government, 
while only one could be regarded as speaking in its defence.   This introduced an element of 
imbalance, which was accentuated by some features of the script and by illustrative footage 
from the Welsh Assembly in which the Conservatives were the only party identified as the 
target of criticism. 

In his closing comments, the presenter said (of the Welsh Assembly) “to achieve its full 
potential it needs even greater support from the people of Wales than it’s received so far”, 
and continued “the more people that take part, the stronger and the healthier our democracy 
in Wales will be”.  Taken in the context of the programme, it was clear that these comments 
were not simply an observation about the likely impact of low turnout on the credibility of an 
elected body, but an encouragement to viewers to vote.  While the BBC seeks to inform and 
support the operation of democracy in the UK, it is not the role of BBC presenters to 
encourage audiences to exercise their right to vote on particular occasions. 

Further action 
The Commissioning Editor at BBC Wales has had extended discussions with the 
independent producers of the series about the issues arising from the finding.  The finding 
will also be fully considered in any future commissioning and production of programmes in 
this area. 

Would I Lie to You?, BBC1, 28 July 2007 

Complaint 
A viewer complained that the presenter’s jokes about Sir Jimmy Savile had exceeded the 
bounds of acceptability. 

Ruling 
The scripted remarks, which focussed on Sir Jimmy’s age and stories which had been 
current at the time of his mother’s death more than 25 years ago, were out of keeping with 
the tone of the preceding material and more pungently personal than warranted by his 
position in the public eye. 

Further action 
The issues arising from the finding were discussed with the programme team and the 
programme will not be repeated in its present form. 



News (10.00pm), BBC1, 14 August 2007 

Complaint 
Introducing a report on that day’s launch by Alex Salmond of the Scottish Executive’s 
referendum White Paper, the reporter said: “A decade ago, Scots opted in a referendum to 
stick to the Union.  Now, however, a Nationalist government says it wants another 
referendum, this time asking Scots to go for independence”.  A viewer complained that the 
implication that the option of independence had been put and rejected in the 1997 
referendum on Scottish devolution amounted to “misrepresentation of a key political issue”. 

Ruling 
The reporter, in response to the original complaint, had acknowledged that the introduction 
had been poorly-worded.  However, the misleading impression was remote from the focus of 
the story which followed, and unlikely to have affected viewers’ understanding of it.  In the 
light of this, the reporter’s acknowledgement and the fact that a summary of the complaint 
would be published on bbc.co.uk in the event of a resolved finding, the Unit took the view 
that the complaint should be regarded as resolved. 

Traffic Cops, BBC1, 5 September 2007 

Complaint 
The Director of Children’s Services for Grimsby complained about the inclusion of footage of 
two 16 year-old girls in the care of his department who had evidently been drinking.  No 
appropriate consent had been given for them to be filmed or shown in the programme, and 
the steps taken to conceal their identities had been inadequate.  The programme had also 
given inaccurate information about the court proceedings arising from the girls’ behaviour. 

Ruling 
The Editorial Guidelines on anonymity say that children involved in criminal or anti-social 
behaviour should not normally be identified unless there is clear editorial justification.  As 
there was no such justification in this instance, the issue of consent was superseded by the 
issue of identifiability. The light blobbing of the girls’ faces was not sufficient to disguise their 
identities from those who knew them, and the sequence included verbal information which 
would have facilitated identification.  However, the information in the programme about 
subsequent court proceedings was supported by the court records. 

Further action 
The programme will not be re-broadcast in its current form.  The issue of blobbing has been 
discussed with the production company concerned, which has also been reminded of the 
relevant guidelines.  In future, the Executive Producer will view such programmes before 
transmission and after blobbing has been applied, in order to ensure that it serves its 
intended purpose. 

Liz Green Live, BBC Radio Leeds, 5 September 2007 

Complaint 
The programme included a debate on the case of Katherine Jennings, who had been 
prosecuted for putting her feet on a train seat.  A listener complained that the presenter’s 
description of the case as having been thrown out of court was inaccurate and misleading.  
He also complained that the presenter had misleadingly and inappropriately linked ASBOs 
with the killing of Rhys Jones under the general umbrella of antisocial behaviour. 



Ruling 
The prosecution resulted in an absolute discharge.  As an absolute discharge can only follow 
upon a finding of guilt, it was inaccurate to say the case had been thrown out of court 
(though the magistrates expressed regret that the prosecution had been brought).  On the 
second point of the complaint, although the presenter had expressed herself somewhat 
imprecisely, it would have been clear to listeners in general that she was trying to encourage 
a discussion which ranged across a wide span of criminal behaviours, from the most serious 
to the arguably trivial, rather than to equate killing with the kind of behaviour which might 
lead to an ASBO. 

Further action 
The Managing Editor of Radio Leeds ensured that the legal significance of an absolute 
discharge was made clear to the programme team and reminded staff of the importance of 
accuracy in such matters. 

Questions, Questions, Radio 4, 4 October 2007 

Complaint 
A listener complained that an item on dowsing had proceeded entirely on the disputable 
premise that dowsing worked. 

Ruling 
Four of the five contributors took the view that dowsing worked, and could be explained 
scientifically.  The fifth contributor expressed doubts about whether a scientific explanation 
could be given, but didn’t directly question the efficacy of dowsing.  Independently of the 
ECU investigation, however, the programme-makers had decided that the item had been 
unbalanced and made plans to return to the topic in a subsequent edition of the programme 
(which they have now done).  The ECU considered that this, together with publication of a 
summary of the matter, was sufficient to resolve the complaint. 

Gardeners’ Question Time, Radio 4, 7 October 2007 

Complaint 
Two listeners complained about a sequence in the programme which began with a 
questioner presenting the panel with a flower he said was “commonly known as the BMW: 
the Black Man’s Willy”.  On the basis of an internet search which yielded no independent 
confirmation, they challenged the claim that this was a common name for the plant in 
question (Rhodochiton Volubilis).  They complained that, in any event, the use of the name 
was unacceptable, and that the racial and sexual references in the discussion which 
followed were inappropriate at a time when large numbers of children might be listening. 

Ruling 
The plant in question is itself uncommon, so the term “commonly known” in this context is 
best understood as referring to a colloquial name rather than a name in widespread use.  
Taking this along with the fact that the name was not of a kind likely to be used in reference 
sources, the result of the complainants’ internet search was not entirely surprising, and not 
decisive on the question of accuracy.  As members of the panel have confirmed that they 
have heard the name used on other occasions, the ECU did not uphold the complaint of 
inaccuracy. 

The producer of the programme referred the sequence in which the name was used to 
senior colleagues in Radio 4 for advice, and the view was taken that the name and the 
exchanges it prompted (in which the phallic, not the racial, connotations of the name were in 



play) was not likely to give unjustified offence.  However, having reviewed the matter in the 
light of the complaint, the management of Radio 4 said this: 

Potential for racial offence is not always an easy thing to 
gauge.   In this case, there was nothing derogatory of black 
people in the language used.  There is no evidence that any of 
the participants were exploiting, or even had in mind, the 
“outdated and patronising stereotype” about black males to 
which the complainant refers.  

Nevertheless, it is clear that some listeners did infer a 
derogatory intention in the words used, and did feel offended.  
We regret this.  With hindsight, we believe it would have been 
preferable to omit the item from the programme, because of 
the risk that it could be misconstrued in this way. 

The ECU endorsed the view that, even though innocently intended, the use of the name was 
potentially offensive in ways not fully appreciated when the matter was first considered.  To 
that extent, this aspect of the complaint was upheld. 

On the question of suitability for children, the BBC’s Editorial Guidelines call for particular 
care in relation to radio programmes broadcast at times when children are particularly likely 
to be in the audience.  However, Gardeners’ Question Time is not broadcast at such a 
time, and children form only a very small proportion of its audience.  This aspect of the 
complaint was not upheld. 

Further action 
The complaint and the reflections of Radio 4 management on it have been discussed among 
senior Radio 4 staff.  Radio 4 will be alert to the possibility of such offence in future 
broadcasts and will weigh its editorial judgements in light of this experience.  

News Bulletins, BBC1 and BBC News 24, 12 October 2007 

Complaint 
A viewer complained of reports which suggested that the Millennium Commission had turned 
down an application from the Armed Forces Trust for a grant towards a memorial the Queen 
was to open that day, and had changed its mind two days later as a result of protests.  A 
previous reply from the BBC had acknowledged an error in this respect, but the complainant 
considered it should be corrected publicly. 

Ruling 
In fact, the Armed Forces Trust had not approached the Millennium Commission, as they 
believed the project to lie outside the Commission’s criteria for awarding grants, so it was 
incorrect to say that the Commission had either refused an application or changed its mind.  
The ECU agreed that the matter was not resolved by acknowledging the error in the 
previous reply, and that public correction (in the form of a summary on the complaints 
webpages) was appropriate. 

Further action 
The Editor of BBC News (1.00pm & 6.00pm) has taken his production team through the 
issues arising from the finding, and reminded staff of the importance of checking their facts 
carefully. 



BBC News (1.00pm), BBC1, 23 October 2007 

Complaint 
A viewer complained that a report on the shortlist for the People’s Lottery competition gave 
disproportionate attention to the Sherwood Forest bid. 

Ruling 
The report (from Sherwood Forest) concentrated disproportionately on the Sherwood Forest 
bit, and gave little attention to the other finalists.  A report earlier in the day from the site of 
another contender wasn’t sufficient to offset the imbalance, and, as there was no planned 
attempt to achieve balance over time, nor did the likelihood that other finalists would feature 
in subsequent reports. 

Further action 
The Editor of BBC News (1.00pm) has discussed the issues arising from the finding with his 
programme team and main presenter.  As the issues in this case related to a story which 
concerned a number of projects, and was likely to require illustrations of each, he stressed 
the importance of assessing whether there is enough space (in the report or in the running 
order as a whole) to achieve balanced coverage within the bulletin, or whether balance 
should be achieved over time, by means of items in subsequent bulletins.  In the latter case, 
he reminded the team of the need for appropriate signposting in scripts and cue material. 
 


	 Analysis of complaints 
	Standards of service 
	Summaries of upheld complaints 
	Scotland’s last witch, bbc.co.uk 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Celibacy “obligatory” for priests & Cardinal moots celibacy rethink, bbc.co.uk 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Supergrass, BBC2, 13 May 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Whistleblower, BBC1, 22 May 2007; Breakfast & News (1.00pm), BBC1, 22 May 2007; related material on bbc.co.uk 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Andrew Marr’s History of Modern Britain, BBC2, 12 June 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Wales: Power and the People, BBC2 Wales, 23 July 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Would I Lie to You?, BBC1, 28 July 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	News (10.00pm), BBC1, 14 August 2007 
	Complaint 
	Ruling 

	Traffic Cops, BBC1, 5 September 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Liz Green Live, BBC Radio Leeds, 5 September 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	Questions, Questions, Radio 4, 4 October 2007 
	Complaint 
	Ruling 

	Gardeners’ Question Time, Radio 4, 7 October 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	News Bulletins, BBC1 and BBC News 24, 12 October 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 

	BBC News (1.00pm), BBC1, 23 October 2007 
	Complaint 
	Ruling 
	Further action 



