
 

 
EU DisinfoLab – www.disinfo.eu 

Doppelganger 
 
 
  

Media clones serving 
Russian propaganda 

Alexandre Alaphilippe, Gary Machado, 
Raquel Miguel, Francesco Poldi 
 
Technical partner: Qurium 

27 September 2022 



 

 2 

On Tuesday, 27 September 2022, EU DisinfoLab exposes a Russia-based influence operation 
network that has been operating in Europe since at least May 2022 and is still ongoing at 
this date.  
 
Doppelganger, the name we gave to this campaign, uses multiple “clones” of authentic media 
(at least 17 media providers, including Bild, 20minutes, Ansa, The Guardian or RBC Ukraine) 
and targets users with fake articles, videos and polls. To do so, the malicious actors behind 
it bought dozens of Internet domain names similar to the ones of authentic media and copied 
their designs.   
  
This is yet another example of a cross-platform operation, with its core hosted on web pages 
and amplification profiles across social media networks, including Facebook and Twitter. The 
operation makes use of different formats, from videos to online ads. 
 
Depicting Ukraine as a failed, corrupt, and Nazi state. Promoting Kremlin narratives on the 
Ukraine war, such as denying the Bucha massacre. Fearmongering Germans, Italians, French, 
Latvians and British citizens about how sanctions against Russia will ruin their lives. These 
are the main objectives of the campaign that has been running online since May 2022 and is 
still ongoing. 
 
EU DisinfoLab has partnered with the Swedish non-profit foundation Qurium Media 
Foundation, a provider of digital security solutions and forensics investigations to 
independent media and human rights organisations. Their technical report is available here. 
 
This independent investigation is solely based on open-source information and was built on 
initial leads published by other organisations (notably reports from T-Online and the 
Sueddeutsche Zeitung). Tools used to unravel and analyse the network have included the 
Meta Ads Library, CrowdTangle and publicly available Internet infrastructure data. This 
research started on 30 August and was triggered after the initial publication of T-Online, 
which uncovered part of this network. 
 
This coordinated operation consists of cloning the appearance and credit of authentic 
journalistic content to disseminate blatant disinformation. Our findings show that 
disinformation actors behind this campaign have implemented a sophisticated and coherent 
strategy of replicating and impersonating authentic media. It involves, amongst other 
tactics, spoofing domain names or creating videos falsely attributed to legitimate media. It 
also includes clever techniques such as smart redirections or geo-blocking users based on 
location. According to our partner Qurium, the sophisticated features of at least part of this 
campaign were enabled by a software of a company named Keitaro, registered in Estonia.  
 

https://www.qurium.org/alerts/russia/under-the-hood-of-a-doppelganger/
https://www.t-online.de/nachrichten/deutschland/gesellschaft/id_100042596/ukraine-krieg-prorussische-kampagne-das-steckt-hinter-den-fake-artikeln.html
https://www.sueddeutsche.de/politik/desinformation-russische-propaganda-sz-fakes-1.5651531


 

 3 

After these findings, EU DisinfoLab has taken the appropriate steps to alert relevant 
authorities and institutions of this operation. 
 
We found distinct networks of various Facebook Pages and fake Facebook profiles actively 
amplifying this operation. These networks were operated subsequently while the operation 
was unfolding. Once used, most of these networks were abandoned by their owners, similarly 
to the use of burner accounts.  
 
Our investigation does not lead to a formal attribution to a specific actor. However, many 
elements are pointing towards the involvement of Russia-based actors. On the infrastructure 
side, impersonated domain names were operated by the same actor, and some of these 
domains were bought through the Russian Internet registrar. Fake videos were produced by 
computers with a Russian set-up, one of them operating from the GMT+8 time zone. 
Moreover, the narratives of the campaign are all aligned with Russian propaganda.  
 
However, Doppelganger operators remain unidentified and, therefore, a continuing threat. 
Despite the work of our teams and corroborating signals both in the infrastructure and in the 
operation’s content, we are unable to make a conclusive and specific attribution. For these 
reasons, we cannot entirely exclude the possibility of a false flag operation. We hope that 
the elements we bring to the community will help future work towards a more formal 
attribution. 
 
This calls for a series of European actions such as: 

● A better regulation of the domain name industry to protect authentic actors from 
being impersonated; 

● Taking appropriate measures so that EU-based legally registered software and 
infrastructure cannot be used to serve malicious covert influence operations without 
consequences; 

● Putting an end to the non-accountability of opaque and ill-intentioned organisations. 
This calls for far greater cooperation between institutions that can attribute 
information operations and those that enforce laws such as trademark laws and 
GDPR; 

● To provide better data to European researchers working for the public interest. 
 
 
  



 

 4 

Foreword: Nothing is true and everything is possimpible 
 
We chose this title as a clear reference to Peter Pomerantsev’s book: “Nothing is true and 
everything is possible”. Taking us through Russia in the early 2000s, the author describes 
how the Russian society is a real-life puppet show, where every individual must learn how to 
navigate an ocean of fakes. 
 
Part of this title also refers to the US sitcom How I met your mother’s character Barney 
Stinson. “PourqOui?” For instance, advertising French-speaking content to German 
audiences; offering LEGENDARY translations from Russian to French that resemble a poorly 
dubbed movie from the 80s; publishing poll results that do not add up to 100%; or explaining 
that life is AWESOME in Siberia, safe from the alleged food shortages suffered in Germany. 
There, “Russian news” becomes “Reliable news”, the possible and the impossible meet, 
merging into the possimpible.  
 
Doppelganger is a mirror of this mindset. The disinformation produced is blatantly pro-
Russian. There are multiple demonstrations of how they play a whack-a-mole game with 
platforms, creating dozens of Facebook Pages, advertising to populations, escaping content 
moderation detection and vanishing.  
 
We felt this operation is not only designed to target Western audiences, to promote Russia 
or to demean Ukraine. In addition, we believe it had a second goal: to tell Western audiences: 
“We are Russians, we do online disinformation, and you can't stop us. Please fear us.” 
 
Doppelganger operators voluntarily kept the operation running after being exposed in late 
August 2022. They kept impersonating media providers and advertising their fakes. This may 
also be because they are aware of European vulnerabilities and the incapacity of the EU to 
sanction and stop them. In a nutshell, they targeted European citizens through impersonating 
European media providers, hosted their operations on European servers and covered their 
traces using European software. 
 
This tactic allowed the actors behind it to dissimulate their operations and evade 
accountability for their actions. Indeed, Doppelgangers operators remain unidentified and, 
therefore, a continuing threat. Despite the work of our teams and corroborating signals both 
in the infrastructure and in the operation’s content, we cannot make a conclusive and 
specific attribution. 
 
This report aims to show the vulnerabilities that have been exploited. Many solutions could 
be enforced to prevent such campaigns from being perpetrated. Most of them are already 
available and simply require stakeholders, rightsholders and regulators to lodge complaints 
and demand accountability. 



 

 5 

 
However, facing the facts, the impact of this operation has been limited. Despite investing 
in multiple domain names and video production, covering their digital footprints, setting up 
and managing dozens of Facebook pages, most of the engagement Doppelganger received 
were the fake likes they hired. As soon as they published disinformation, their fake Facebook 
Pages received bad reviews and comments such as “Thank you for your shitpost, you have 
been given a bonus of 800 rubles”. 
 
Malicious actors can create the most sophisticated disinformation campaign ever; if nobody 
sees it, they fail. Doppelganger is undoubtedly a sophisticated operation, but it is also a 
failure. 
 
Overall, we are left wondering: considering their "success", assuming the cost of such an 
operation running for months, and across platforms, the investors funding this operation 
should take a step back and reconsider how they spent their resources. Until now, they only 
contributed to give money to Facebook. Instead of being seen as disinformation 
scaremongers, they end up wasting money and convincing barely anyone, something probably 
far from the original proposal they received. 

 
  



 

 6 

Doppelganger operation in figures1 
 
In a nutshell, the Doppelganger operation:  
• Has been active since May 2022; 
• Is fully aligned with Russian propaganda and is related to the war in Ukraine and its 

consequences. The content includes: 
o Undermining of the Ukrainian government and people, who are regularly presented as 

“Nazis”, “corrupted”, or liars. For instance, claims that, since the beginning of the war, 
there has been more Nazism in Germany, influenced by Ukrainian refugees. 

o Supporting the lift of sanctions against Russia because they allegedly impact 
dramatically European populations at risk of facing major food and energy shortages. 
For example, German will have to cope with less fresh bread, butter and beer, and the 
price of gas will triple.  

• Set up at least +50 domain names impersonating authentic media providers, bought 
between May and September 2022; 
o These impersonations cover 17 media outlets or news agencies, including Bild, Ansa, 

the Guardian, 20 minutes or KBC; 
o On these 50+ domain names, we could find traces of around 80 pieces of 

disinformation spread between May and September 2022. The other domains might 
have been previously used or could have been dormant for future operations; 

• Operates in multiple languages: mostly German, then Italian, French, English, Latvian, 
Ukrainian and Russian. The content was three-fold: 
o The first part consisted of disinformation articles, impersonating journalists or media; 
o The second part consisted of disinformation videos impersonating authentic media 

providers. These videos were inserted along with disinformation text in the cloned 
websites; 

o The last part consisted of biased polls. These polls are presented as if they were 
legitimate polls originating from reliable sources. But in reality, they were pushed by 
cloned media. Their dubious results were later reused on other Doppelganger assets. 

 
 
  

 
1 Authentic media providers refer to licensed media providers operating mostly in Europe.  
The use of the wording herein reflects the sole opinion of EU DisinfoLab based on its knowledge and information to 
date. 

https://web.archive.org/web/20220725104855/https:/www-spiegel-de.spiegel.fun/ein-rekordanstieg-von-neonazis-in-deutschland.htm
https://web.archive.org/web/20220817135519/https:/news.t-onlinl.today/article/0208OKGCT.html
https://web.archive.org/web/20220826001457/https:/www.faz.ltd/aktuell/politik/ausland/Weniger-Brot-Butter-und-Bier-26077247.html
https://web.archive.org/web/20220724205511/https:/news-t-online-de.tonline.life/gaspreise-in-deutschland-werden-sich-verdreifachen.html


 

 7 

Impersonating media content: articles, domains, websites 
and videos 
 

Anti-Ukraine and pro-Kremlin disinformation 
 
Doppelganger fabricated disinformation by distorting events, inventing completely new ones, 
or fabricating online opinion polls. Narratives were mostly targeting Germany and were 
obvious to an attentive reader. We could summarise their fabricated stories in two main 
categories: 

• “Ukraine is a failed state”: between corruption inside the Ukrainian government and 
the fact that Nazism is part of Ukrainian society, even Ukrainians would prefer to live 
in Russia. Therefore, why do we [Europeans] spend billions to try to save this country? 

• “Winter is coming”: by supporting Ukraine and not lifting sanctions against Russia, 
Western governments are accountable for continuing the war and, consequently, for 
degrading the living conditions of their citizens: no gas, empty shelves, shortages of 
bread, butter and beer. 

 
 

 
Figure 1 - Sample of fake stories on cloned media 

 

A simple click on a fake Internet address directs users to the fake media 
 
The sophistication of Doppelganger lies in its design. When users browse the Internet, they 
might not always be very attentive to the actual website they are visiting. Most users know 



 

 8 

media providers by their name (e.g., Bild, Le Monde, The Guardian), not by their Internet 
addresses. Doppelganger created links to websites that looked like authentic ones. Only 
these specific links would lead visitors to the disinformation created. 
 

 
Figure 2 - Targeting users with specific Internet addresses 

Doppelganger cloned at least a dozen websites from authentic media providers and 
replicated their exact design, thus possibly infringing their intellectual property rights. This 
first part of the operation was to create a friendly web environment that readers would not 
question: feeling that they were indeed visiting an authentic media provider website. 
 



 

 9 

 
Figure 3 - Spot the difference: fake content on a cloned Guardian 

 
So how can one spot the difference between one authentic media and its cloned counterpart? 
Not by its design but by its domain name. Looking for credibility, malicious actors targeted 
their efforts in buying alternative domain names for the media they wanted to impersonate, 
thus making very likely unauthorised use of their associated trademarks. Doppelganger took 
advantage of the loopholes in the ecosystem of domain names and our lack of attention to 
this Internet vulnerability. 
 



 

 10 

 
Figure 4 - How Doppelganger took benefit of the +1500 Top-Level domains available on the market 

To cover their footprints, Doppelganger used an ingenious system that allowed only a very 
limited number of links to get access to disinformation. On top of this, they set up a geo-
blocking feature: if visitors were not based in Germany, they could not have access to the 
German-speaking disinformation they designed.  
 

 
Figure 5 – Only very specific Internet addresses would lead to disinformation. Most of the traffic carried users back to the original 

authentic media 

With a certain irony, users geo-blocked by this targeting feature could not access 
disinformation content but a web page that was displaying “Old Sultan”, a tale from the 
Grimm Brothers. 



 

 11 

 
Our partner Qurium found out that both the specific URL targeting and the geo-blocking are 
features from an Estonian software called Keitaro. Keitaro footprints can be found on 
multiple cloned media websites of this operation.2  Keitaro commented that “their licence 
agreements prohibit such activities” and that when they “receive evidence of a licence 
agreement violation [they] deactivate the account immediately.” 

 
Inception: the fake results of a poll presented in a fake video inserted in a 
fake media 
 
Doppelganger designed its operation to articulate its disinformation between different 
assets. When a fake video inside a fake article quotes a poll from fake media, pushed by fake 
Facebook profiles, the audience might feel like entering a Christopher Nolan movie. 
 
One of the most striking illustrations of this is a poll conducted on a cloned Ukrainian news 
website. On Monday, 11 July 20223, the authentic Ukrainian media RBC4 warned its readers 
against an online impersonation of its trademark. According to the fake website, a 
“nationwide collection of public opinion” was organised. The question asked is, “if you had a 
choice, in which country would you like to live?” The three options possible were Poland, 
Ukraine or Russia.  
 
A few days later, on bild[.]pics, one of the fake German news websites set up by the network, 
an article and a video appeared claiming Ukrainian people do not want to live in Ukraine. The 
fake Bild video states that according to a poll, 68% of Ukrainian respondents want to live in 
Russia. This fact is used to justify claims that the Ukrainian government is in a weak position 
in the war. We also found similar coverage on news.spiegelr[.]today, another asset operated 
by Doppelganger. 
 
These elements prove coordination between different Doppelganger assets. The operation 
started with a poll in Ukraine through cloned media, probably pushed on social platforms 
across specific targeted populations. Then, the results are exploited to produce propaganda 
videos and articles, impersonating authentic German media to ensure credibility. 
 
 
 
 

 
2 More technical details can be found on Qurium’s post on this topic. 
3 See https://www.rbc.ua/rus/news/vnimanie-zloumyshlenniki-provodyat-feykovyy-1657540456.html 
4 RBC Ukraine is an independent Ukrainian news agency formed in 2006 as part of the Russian group RBC media. Its 
Ukrainian branch has split in 2014 and is now independent. RBC reports primarily on Ukraine’s daily events.  

https://www.rbc.ua/rus/news/vnimanie-zloumyshlenniki-provodyat-feykovyy-1657540456.html


 

 12 

 
Figure 6 – Attempt of disinformation inception by Doppelganger 

 
At the time of our investigation, we found two similar polls hosted on one of Bild clones, 
bild.eu.com, similarly to the one conducted by the fake version of RBC. 

• One poll asked German audiences how much they plan to spend this year for equipping 
their children’s school equipment because of inflation5. 

• The other one is asked if people prefer to live comfortably with the Nord Stream 2 
pipeline being activated or to suffer from the inconvenience of sanctions and pay 
higher energy bills6. 

 
We cannot exclude these will serve as a basis for future disinformation produced by 
Doppelganger in other assets. 
 
Are results authentic? 
From the source code of the cloned Bild polls, we also have serious doubts about the 
accuracy of their results. According to our partner Qurium, the results displayed are not 
reflecting the accurate distribution of votes cast. When looking at the source code, we could 
see that before voting, results were already hardcoded in the website’s source code, as if 
the results were decided in advance. Moreover, percentages of the results would not add up 
to 100 % of responses but only to 95%. 
 

 
5 See https://web.archive.org/web/20220905145817/https://www.bild.eu.com/ausland/politik-ausland/Umfrage-
vorbereitung-auf-die-Schule/. 
6 See https://web.archive.org/web/20220909090650/https://www.bild.eu.com/bild/. 

https://web.archive.org/web/20220905145817/https:/www.bild.eu.com/ausland/politik-ausland/Umfrage-vorbereitung-auf-die-Schule/
https://web.archive.org/web/20220905145817/https:/www.bild.eu.com/ausland/politik-ausland/Umfrage-vorbereitung-auf-die-Schule/
https://web.archive.org/web/20220909090650/https:/www.bild.eu.com/bild/


 

 13 

Burn after sharing: Disposable networks of Coordinated Inauthentic 
Behaviour 
 
Looking into Doppelganger assets, we found patterns of coordinated inauthentic behaviour 
through profiles and Facebook pages. Like other operations, such as Secondary Infektion7, 
most of these assets were like “burner” accounts. The Facebook Pages were created in bulk 
around certain times, activated to publish one Doppelganger campaign, and were then 
abandoned. 
 

 
 
We can assume these multiple networks are coordinated as their content is very often 
similar in the countries they target: Germany, the United Kingdom, Italy, France, Ukraine and 
Latvia. 
 

 
7 See Graphika’s report here https://secondaryinfektion.org/. 

https://secondaryinfektion.org/


 

 14 

  
Figure 7 –Facebook pages network shows coordination in spreading media clones 

 
Multiple networks with large numbers of coordinated Facebook Pages were constantly 
created along the operation, activated, and then abandoned. For instance, we labelled one 
network “Open opinion”, as this name was translated into multiple languages to amplify the 
media clones.  
 

 
Figure 8 – Example of one network of Facebook pages created in bulk. All these pages are named “Open opinion”, translated into 

German, French, Italian and Latvian.  

 
We have been surprised by the number of Facebook Pages created and activated by this 
actor. At a certain point, we had to stop searching for additional assets. As we were manually 
querying the different keywords, we found hundreds of pages that showed coordination in the 
content they were posting, and we were unable to manually search every one of them. 
 
We labelled another network, the “botiful” network because all its names were synonyms of 
the word “beautiful” in English. Pages that amplified Doppelganger operations were named, 
for instance, physically, beauteous, fantastic, good-looking, grand as, pleasing, or winsome. 
 
 



 

 15 

 
Figure 9 – On the left, a page from the “botiful” network advertising cloned media on Facebook. On the right, we searched for similar 

patterns in other Facebook Pages. Only part of these pages pushed Doppelganger campaign. The rest of them were ready to be 
activated for potential future amplification.  

 
Most of these coordinated inauthentic behaviours were still online in mid-September 2022. 
Our research found that new networks were still being set up in early September. 
 

A permanent campaign with multiple Facebook ads 
Doppelganger used Facebook advertisements extensively to amplify its campaign. Our 
analysis can assess that at least 12 campaigns have been running on the platform, but we 
cannot exclude the possibility that more were launched. Despite the clear anti-Ukraine and 
pro-Russian messages and the amplification of fake domains already exposed, only a small 
part of these ads was qualified as issue-based or political, which means they are not archived 
in Meta’s advertisement library. 
 
Facebook’s Advertising policies do not authorise advertisement that violates Community 
Standards8, such as “certain highly deceptive manipulated media”. Moreover, there was no 
information available about the advertiser of such ads, or on the country from where these 
pages were operated.  
 

 
8 See https://www.facebook.com/policies_center/ads#restricted_content and there https://transparency.fb.com/en-
gb/policies/community-standards/misinformation/ 

https://www.facebook.com/policies_center/ads#restricted_content
https://transparency.fb.com/en-gb/policies/community-standards/misinformation/
https://transparency.fb.com/en-gb/policies/community-standards/misinformation/


 

 16 

Even with a low success rate, this shows how an operation can bypass Facebook's rules on 
advertising.  
 
 

 
Figure 10 - Sample of Facebook campaigns launched by Doppelganger 

 
 
 
 
 

  



 

 17 

Doppelganger footprints lead to Russia 
 
Our analysis does not allow us to conclude on a formal attribution of Doppelganger. However, 
multiple signals are leading us to think that Russian-speaking actors have played an 
important role in designing the operation. 
 
Domain names bought on the Russian Internet registrar 
The Doppelganger operation relied heavily on the capacity to buy alternative domain names 
to impersonate authentic media providers. To do so, it passed under the radar of Top-Level 
Domains verification systems and used privacy settings Internet registrars offer users. 
 
For instance, no public information about the legal owners of these domains was available, 
which does not help to raise accountability. Consequently, most of the operation was able to 
cover their traces. 
 
However, our partner Qurium found out the domains have been registered in multiple 
registrars: GoDaddy, NameCheap, Nic.ru, and Panamanames (Webzilla/XBT). The websites 
are or have been hosted by the following providers: TimeWeb (RU), Webzilla/XBT Holding (LU), 
BlueVPS/Glesys (EE/SE), and JavaPipe (NL). 
 

 
Figure 11 – A clone of authentic Bild, named “bild[.]eu.com”, was registered on Russian Internet Registrar Nic.ru 

 
Fake articles: captions from local Siberian Russian TV 
Doppelganger fake articles are looking at undermining Germany and Europe for their failures 
to protect their countries, as well as for their misrepresentations of Ukraine and Russia. 
 



 

 18 

Taken all together, these pieces of content are very often poorly written, with language errors 
or automated translation bugs. At times, the tone of these stories is so grotesque that they 
end up looking like a parody. For instance, a fake Sueddeutsche article follows the story of a 
German family that moved into Siberia.  
 
The article concludes with this sentence: “The German family liked Siberia so much that they 
applied for citizenship and are ready to move to Russia, which welcomed them so warmly and 
kindly. But you don't have to discover another country to see the truth. Open your fridge. How 
much less food does it contain?” 
 
 

   
Figure 12 - How a news section from local TV Rossiya 1 in Siberia9 becomes a support for a fake Sueddeutsche article10 

 
Fake videos: the mysterious МСК Ф-Германия Adobe project 
Based on the metadata available in Doppelganger’s fake videos, Qurium can assess that 
videos were produced by computers set up in Russian languages. One of these computers’ 
clocks was set at GMT+8, which means that videos could have been produced in Siberia, in 
the Irkutsk region. 
 
The metadata available also reveals the name of the video project files: МСК Ф-
Германия.prproj and МСК Ф-Германия-2.prproj, which could be translated as MSC P-
Germany and Germany2. MSC is a common short sign for Moscow. 

 
9 See the report here https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=GHL2ccw5ip4 
10 See the fake article here 
https://web.archive.org/web/20220915115532/https://www.sueddeutsche.me/politik/Volksdiplomatie-
1.6324468.html 

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=GHL2ccw5ip4
https://web.archive.org/web/20220915115532/https:/www.sueddeutsche.me/politik/Volksdiplomatie-1.6324468.html
https://web.archive.org/web/20220915115532/https:/www.sueddeutsche.me/politik/Volksdiplomatie-1.6324468.html


 

 19 

 

 
Figure 13 - Metadata of Doppelganger videos show Russian-speaking connection with the fake video fabrication 

A wider network? Traces leading to other pro-Russian assets 
Our network analysis of the Facebook amplification showed coordination (content 
replication, simultaneous advertisement, mutual amplification) with other pro-Russian 
content, most notably a website called RNN.  
 
RRN is the short name for “Recent Reliable News”, accessible through the URL RRN[.]world. 
It advertises itself as a “resource providing reliable information from verified sources. News 
and analytics, expert opinions and comments, historical references and dossiers, exposure 
of fakes”. The content from RNN is clearly pro-Russian and designed to undermine the 
positions of the Western governments in the Ukraine war and the economic crisis. 
 
Our findings show that RRN was initially called “Reliable Russian News” and changed names 
during the spring of 2022. Researchers have also found that RRN has had infrastructure links 
with another Russian information operation called WarOnFakes11. 
 
 

 

 
Figure 14 - When did Russian news become reliable? Screenshots from rrussiannews12 and rrn.world 

 

  

 
11 See 
https://web.archive.org/web/20220311102049/https://twitter.com/olli_kahn/status/1502227997650
214924 
12 See https://web.archive.org/web/20220523111949/https://rrussianews.com/ and 
https://web.archive.org/web/20220915152559/https://rrn.world/ 

https://web.archive.org/web/20220311102049/https:/twitter.com/olli_kahn/status/1502227997650214924
https://web.archive.org/web/20220311102049/https:/twitter.com/olli_kahn/status/1502227997650214924
https://web.archive.org/web/20220523111949/https:/rrussianews.com/
https://web.archive.org/web/20220915152559/https:/rrn.world/


 

 20 

Policy recommendations  
 
Domain name registration abuse 
In our 2020 Indian Chronicles report13, we already recommended that much more attention 
needed to be paid to the abuse of the domain name registration systems. In essence, much 
of the sophisticated, coordinated influence operations we encounter daily are based on 
content that needs to be displayed somewhere to be read. To do so, malicious actors will 
often require their own website, and this website needs a domain name. In most instances, 
the domain name can be bought entirely anonymously (and there are good reasons to protect 
anonymity), and the multiplication of Top-Level Domains (TLDs) has offered even more 
opportunities to malware operators, spammers, and also disinformers to buy domain names 
and thus make their content accessible online.  
 
Here are our recommendations: 

• Media and their representatives should consider interacting with the domain name 
industry to define protections against such misuse of their brand. It would be unfair, 
costly, and almost impossible to expect media to buy all the existing domain names 
to protect themselves from misuse; thus, we believe a solution that better protects 
media domain names should be found. 

• Media, cloned media, and fake media are used by almost every meaningful online 
influence operation. Therefore, we believe that the European Media Freedom Act 
should consider coverage of the domain name registration issue. To that end, we call 
upon the European Union co-legislators to reflect on including the necessary 
safeguards in the Act. 

 
EU-based software and infrastructure 
The influence operation depicted in this report impersonates media, but not only. It uses EU-
based servers and an EU-based “all-in-one tracker” software (at least for part of the 
campaigns).  
 
Considering the current context related to sanctions on Russia, the discussions around the 
EU’s “strategic autonomy” and the EU’s “initiative on the protection of the EU democratic 
sphere from covert foreign influence”, here is our recommendation: 

• Taking appropriate measures so that EU-based legally registered software and 
infrastructure cannot be used to serve malicious covert influence operations without 
attracting consequences and penalties. 

 
 
 

 
13 See http://indianchronciles.eu/ 

https://www.indianchronciles.eu/


 

 21 

Enforcement of existing EU laws 
As it has been the case with other investigations published, opaque and ill-intentioned actors 
seem to escape the enforcement of EU law permanently. In other words, the fact that they 
hide their traces and that relevant EU-based institutions are not able to attribute such 
operations - or do not publicise attributions when they have them - prevents the relevant 
bodies from being able to properly enforce EU law. De facto, this loophole risks becoming an 
increasing incentive for more malicious actors to disregard, in particular, trademark laws and 
GDPR. 
 
Let’s take the example of GDPR. Since its entry into force, we cannot recall a single GDPR 
fine against the malicious actors depicted in our many investigations, nor in the 
investigations published by organisations such as Bellingcat, Graphika, ISD or the DFRLab. 
We might have missed the publication of such fines, but if that is indeed the case, it is telling 
in itself. 
 
Meanwhile, we can hardly recall any of these malicious actors being compliant with GDPR. 
Common breaches include the absence of legal contacts or the provision of fake contact 
information, the absence of a Data Protection Officer, and the absence of a policy indicating 
who the data processor is and the purpose of data collection. Moreover, they do not detail 
their cookie policy, they use HTTP instead of HTTPS, and exploit tracking services or 
malwares (of course this is a non-exhaustive list).  
 
There are instances when Data Protection Authorities could have enforced the law on 
malicious actors as they had large enough information to do so but did not (here and here, 
for instance). However, in most instances, they are unable to enforce EU law as they do not 
know who to investigate.  
 
We believe this must change and that the law must be applied equally. Here is our 
recommendation: 

• Putting an end to the non-accountability of opaque and ill-intentioned organisations. 
This calls for far greater cooperation between institutions that can attribute 
information operations and those that enforce laws such as trademark laws and 
GDPR; 

 
Access to platform data  
Access to data from platforms is key to disinformation researchers like ourselves. However, 
data access is very uneven across different platforms. Disinformation campaigns, on the 
other hand, are rarely contained within one social media platform, and uneven access to 
platform data often makes it hard to follow and investigate their impact and outreach. For 
example, the CrowdTangle tool and the Facebook Ads Library have been very beneficial for 
this research. However, not all platforms offer such tools. Our investigation was very human-

https://www.lemonde.fr/les-decodeurs/article/2019/04/24/les-activites-troubles-de-fandetv-entre-fachosphere-et-sites-douteux_5454411_4355770.html
http://www.indianchronciles.eu/


 

 22 

intensive, and the research was conducted almost entirely manually, using search engines 
and platforms’ internal search engines, jumping from one dot to another manually. We believe 
there should be a way so that researchers like us could, in a clearly defined and secured 
environment, get platforms to provide us with a restricted set of data matching certain 
patterns. This would have saved us dozens of hours of work (and pleased our families as 
well).  
 
We also need to access items that have been taken down to be able to follow disinformation 
actors, look for connections with newly created accounts, avoid disinformation replication, 
etc. While these items should obviously be taken down, it is crucial that those who will keep 
track of such ongoing operations can access the initial data to better comprehend and 
investigate.  
 
Here are our recommendations: 

• Data access through tools like CrowdTangle and Ads Library should be the norm 
across platforms. We call upon the European Commission to ensure this occurs in the 
framework of the DSA and the Code of Practice on Disinformation.  

• Disinformation researchers should be able to get from platforms a restricted set of 
data from platforms, matching a certain set of patterns in a clearly defined, timely 
and secured environment. We call upon the European Commission to ensure this is 
the case in the framework of the DSA and the Code of Practice on Disinformation 

• When such a coordinated operation is taken down and exposed (or partially taken 
down and exposed), platforms must maintain a repository of archived takedowns, 
enabling researchers to access it for future investigations. We call upon the European 
Commission to ensure this is the case in the framework of the DSA and the Code of 
Practice on Disinformation 

  



 

 23 

Appendix: list of 56 Doppelganger domains on 26/09 
 

FAKE DOMAIN IMPERSONATED DOMAIN FROM MEDIA 
OUTLET COUNTRY 

bild[.]asia 

 
 

Bild.de 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Germany 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

bild[.]vip 

bild[.]pics 

bild[.]eu.com 

blld[.]live 

bild[.]llc 

bild[.]work 

bild[.]ws 

tonline[.]cfd 

 
 
 

t-online.de 
 
 
 
 

tonline[.]life 

t-onlinr[.]life 

t-onlinr[.]live 

t-onlinr[.]today 

t-onlinl[.]life 

t-onlinl[.]live 

t-onlinl[.]today 

spiegeli[.]life 

 
 
 

Spiegel.de 
 
 
 
 
 

spiegeli[.]live 

spiegeli[.]today 

spiegel[.]fun 

spiegel[.]agency 

spiegel[.]co[.]com 

spiegel[.]ltd 

spiegel[.]pro 

spiegel[.]cab 



 

 24 

spiegel[.]work  

spiegelr[.]life 

spiegelr[.]live 

spiegelr[.]today 

tagesspiegel[.]co  
Tagesspiegel.de tagesspiegel[.]ltd 

sueddeutsche[.]me 

 
Sueddeutsche.de 

 
 

sueddeutsche[.]co 

sueddeutsche[.]cc 

sueddeutsche[.]life 

sueddeutsche[.]today 

sueddeutsche[.]online 

faz[.]agency Faz.net 
 
 

faz[.]life 

faz[.]ltd 

welt[.]media 
 

Welt.de 
welt[.]ws 

welt[.]ltd 

nd-aktuell[.]net  
nd-aktuell.de 

 
nd-aktuell[[.]]co 

nd-aktuell[.]pro 

theguardian[.]co.com Theguardian.com 
United Kingdom 

dailymail[.]cfd Daily Mail 

20minuts[.]com 20minutes.fr France 

ansa[.]ltd Ansa.it Italy 

delfl[.]cc Delfi.lt, Delfi.lv, Delfi.ee Lithuania, Latvia, 
Estonia 



 

 25 

lsm[.]li Lsm.lv Latvia 

rbk[.]kiev.ua  
rbc.ua 

 
Ukraine 

 
rbk[.]today 

obozrevatels[.]com obozrevatel.com 

reuters[.]cfd reuters.com International 
 



 

 
EU DisinfoLab – www.disinfo.eu 

 


	Doppelganger operation in figures
	Impersonating media content: articles, domains, websites and videos
	Anti-Ukraine and pro-Kremlin disinformation
	A simple click on a fake Internet address directs users to the fake media
	Inception: the fake results of a poll presented in a fake video inserted in a fake media
	Are results authentic?

	Burn after sharing: Disposable networks of Coordinated Inauthentic Behaviour
	A permanent campaign with multiple Facebook ads

	Doppelganger footprints lead to Russia
	Domain names bought on the Russian Internet registrar
	Fake articles: captions from local Siberian Russian TV
	Fake videos: the mysterious МСК Ф-Германия Adobe project
	A wider network? Traces leading to other pro-Russian assets

	Policy recommendations
	Appendix: list of 56 Doppelganger domains on 26/09

