
Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

1 
 

Sanction: Decision by Ofcom 
 
Sanction: to be imposed on Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 
For material broadcast on RT between 17 March and 26 April 20181  
  
Ofcom’s Decision  
of Sanction against:  Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti (“TV 

Novosti” or the “Licensee”) in respect of its service RT 
(TLCS000881BA/2).2  

 
For:  Breaches of the Ofcom Broadcasting Code (the “Code”)3 in 

respect of:  
 

Rule 5.1: “News, in whatever form must be reported with 
due accuracy and presented with 
due impartiality”; 

 
Rule 5.11: “…due impartiality must be preserved on matters 
of major political and industrial controversy and major 
matters relating to current public policy by the person 
providing a service…in each programme or in clearly linked 
and timely programmes”; and 
 
Rule 5.12: “In dealing with matters of major political and 
industrial controversy and major matters relating to current 
public policy an appropriately wide range of significant 
views must be included and given due weight in each 
programme or in clearly linked and timely programmes. 
Views and facts must not be misrepresented”. 

 
 Decision:  To impose a financial penalty (payable to HM Paymaster 

General) of £200,000; and 
   

To direct the Licensee to broadcast a statement of Ofcom’s 
findings in a form and on date(s) to be determined by 
Ofcom. 

 
  

                                                
1 See Broadcast and On Demand Bulletin 369 for the material broadcast on RT and found in breach of Ofcom’s 
Broadcasting Code (“the Code”), https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/131159/Issue-369-
Broadcast-and-On-Demand-Bulletin.pdf. 
2 We understand that, as well as being broadcast on satellite under this television licensable content service 
(TLCS) licence, the RT service is also broadcast on digital terrestrial television under licence number 
DTPS000072BA/5. For the purposes of this sanctions process, we are proceeding on the basis of RT’s TLCS 
licence (“the Licence”).  
3 The version of the Code which was in force at the time of the broadcast took effect on 3 April 2017: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0005/100103/broadcast-code-april-2017.pdf   

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/131159/Issue-369-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/131159/Issue-369-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0005/100103/broadcast-code-april-2017.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

2 
 

Executive Summary  

1. RT is a global news and current affairs channel produced in Russia and funded by the Federal 
Agency for Press and Media Communications of the Russian Federation. The channel is made for 
UK audiences, providing a Russian perspective on UK and global news and current affairs related 
programming. In the UK, the channel broadcasts on satellite and terrestrial platforms.  

2. Between 17 March and 26 April 2018, RT broadcast the following programmes: 

• Sputnik, 17 March 2018, 19:30; 

• Sputnik, 7 April 2018, 19:30; 

• Crosstalk, 13 April 2018, 20:30; 

• Crosstalk, 16 April 2018, 20:30; 

• Crosstalk, 20 April 2018, 08:30 

• News, 18 March 2018, 08:00; and,  

• News, 26 April 2018, 08:00. 

3. The programmes were concerned with the following issues: the poisoning of Sergei and Yulia 
Skripal in Salisbury on 4 March 2018 (Sputnik, 17 March and 7 April 2018); the armed conflict in 
Syria (Crosstalk, 13, 16 and 20 April 2018; News, 18 March 2018); and the Ukrainian 
Government’s position on Nazism and its treatment of Roma Gypsies (News, 26 April 2018).   

The Breach Decisions 

4. In Ofcom’s decisions published on 20 December 2018 in issue 369 of the Broadcast and On 
Demand Bulletin (the “Breach Decisions”)4, Ofcom found that each of the seven programmes 
listed above had failed to maintain due impartiality and had breached Rule 5.1 and/or Rules 5.11 
and 5.12 of the Code.5  

5. The Breach Decisions set out specifically the broadcast material that was in breach, along with 
reasoning as to why the material had breached the applicable rules of the Code.  

6. Ofcom put the Licensee on notice in the Breach Decisions that it considered the seven breaches 
in the six-week period, taken together, to be a serious failure of compliance and it was minded 
to consider these breaches for the imposition of a statutory sanction. Ofcom gave the Licensee 
an opportunity to make representations on this matter and, having considered the Licensee’s 
submissions, decided to consider the Breach Decisions for the imposition of a statutory sanction. 

7. The Licensee has brought proceedings for judicial review of the Breach Decisions. Ofcom will not 
enforce the sanction contained in this Sanction Decision until those proceedings are concluded.  

The Sanction Decision 

8. In accordance with Ofcom’s procedures for the consideration of statutory sanctions in breaches 
of broadcast licences (the “Sanctions Procedures”)6, Ofcom considered whether the Code 

                                                
4 See: https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/131159/Issue-369-Broadcast-and-On-Demand-
Bulletin.pdf 
5 Specifically, Ofcom found that Sputnik, 17 March and 7 April 2018 and Crosstalk, 13, 16 and 20 April 2018, 
breached Rules 5.11 and 5.12, News, 18 March 2018 breached Rules 5.1, 5.11 and 5.12, and News, 26 April 
2018 breached Rule 5.1.  Ofcom’s investigation also considered a further three programmes that Ofcom 
concluded were not in breach of the Code.  
6 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0030/71967/Procedures_for_consideration.pdf. These 
procedures took effect on 3 April 2017.  
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/131159/Issue-369-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/131159/Issue-369-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0030/71967/Procedures_for_consideration.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

3 
 

breaches were serious, deliberate, repeated or reckless so as to warrant the imposition of a 
sanction on the Licensee.  

9. Ofcom has decided to impose a financial penalty of £200,000 and direct the Licensee to 
broadcast a statement of Ofcom’s findings in a form and on date(s) to be determined by Ofcom.  
This paper sets out the basis for Ofcom’s Decision, taking into account all the relevant material in 
this case and Ofcom’s Penalty Guidelines7 (the “Penalty Guidelines”).  

Legal Framework  

10. We set out in the Breach Decisions the relevant legal framework and the duties which Ofcom 
took into account in making the Breach Decisions.  

11. Ofcom must also act in accordance with these statutory duties in considering whether it is 
appropriate to impose a statutory sanction and, if so, the type and level of sanction which it 
would be proportionate to impose. 

12. Ofcom’s principal duty, set out in section 3(1) of the Communications Act 2003 (the “2003 Act”), 
is to further the interests of citizens in relation to communications matters and the interests of 
consumers in relevant markets.  

13. Ofcom has a specific duty under section 319 of the 2003 Act to set such standards for the 
content of programmes in television and radio services as appears to it best calculated to 
secure the standards objectives set out in section 319(2). These objectives include that news 
included in television and radio services must be reported with due accuracy and presented 
with “due impartiality” and that the impartiality requirements of section 320 of the 2003 Act 
are complied with (section 319(2)(c) and (d)).  

14. Reflecting Ofcom’s duties under sections 319 and 320 of the 2003 Act, Section Five of the Code 
requires that the special impartiality requirements are met.8 The relevant rules of the Code are 
set out in full at the beginning of this Decision. 

15. In performing these duties, Ofcom must have regard to the principles under which its regulatory 
activities should be transparent, accountable, proportionate, consistent and targeted only at 
cases in which action is needed, and, among other things, to the need to secure the application 
of standards in television services in the manner that best guarantees an appropriate level of 
freedom of expression.9 

16. As a public authority, Ofcom must also act in accordance with its public law duties to act 
lawfully, rationally and fairly, and it has a duty to ensure that it does not act in a way which is 
incompatible with the European Convention on Human Rights (the “Convention”).10  

17. Article 10 of the Convention provides for the right to freedom of expression. Applied to 
broadcasting, this right encompasses the broadcaster’s freedom to impart and the audience’s 
freedom to receive information and ideas without interference by public authority and 
regardless of frontiers (Article 10(1)).11 It applies not only to the content of information but also 

                                                
7 See: https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/106267/Penalty-Guidelines-September-
2017.pdf   
8 Accompanying Guidance Notes to each section of the Code are published, and from time to time updated, on 
the Ofcom website: https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0033/99177/broadcast-code-guidance-
section-5-march-2017.pdf. The Guidance Notes are non-binding but assist broadcasters to interpret and apply 
the Code.  
9 Sections 3(3) and 3(4)(g) of the 2003 Act 
10 Section 6(1) of the Human Rights Act 1998 
11 Lingens v Austria (1986) 8 EHRR 407 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/106267/Penalty-Guidelines-September-2017.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/106267/Penalty-Guidelines-September-2017.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0033/99177/broadcast-code-guidance-section-5-march-2017.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0033/99177/broadcast-code-guidance-section-5-march-2017.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

4 
 

to the means of transmission or reception.12 And while subject to exceptions, the need for any 
restriction must be established convincingly.13 The exercise of these freedoms may be subject 
only to conditions and restrictions which are “prescribed in law and are necessary in a 
democratic society, in the interests of national security, territorial integrity or public safety, for 
the prevention of disorder or crime, for the protection of health and morals, for the protection 
of the reputation or rights of others, for preventing the disclosure of information received in 
confidence or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary” (Article 10(2)). 
Decisions of the European Court of Human Rights make clear that there is little scope for 
restrictions on freedom of expression in two fields, namely political speech and on matters of 
public interest. Accordingly, a high level of protection of freedom of expression will normally be 
accorded, with the authorities having a particularly narrow margin of appreciation. 

18. Ofcom must exercise its duties in light of the broadcaster’s and audience’s Article 10 rights and 
not interfere with the exercise of these freedoms in broadcast services unless it is satisfied that 
the restrictions it seeks to apply are required by law and necessary to achieve a legitimate aim 
(i.e. proportionate to the legitimate aim pursued and corresponding to a pressing social need).  

19. It is well established that the freedom of expression of licensed broadcasters may legitimately 
be restricted where such measures are necessary to achieve the positive objective of 
maintaining fair and equal democratic discourse on influential media platforms to the benefit of 
society generally.14 The due impartiality standards required under sections 319 and 320 of the 
2003 Act form part of a tripartite series of measures (the others being a prohibition on paid 
political advertising15 and the provision of free party political and party election broadcasts 
according to defined rules16) which aim to safeguard the integrity of democratic debate on 
matters of public concern by preventing influential broadcast media platforms from being 
hijacked by wealthy or well-placed interests promoting a partial agenda.  

20. As explained in the Government White Paper which led to the 2003 Act: 

“[Due impartiality] obligations have played a major part in ensuring wide public access to 
impartial and accurate information about our society and the opportunity to encounter a diverse 
array of voices and perspectives. They ensure that the broadcast media provide a counter-
weight to other, often partial, sources of news. They therefore contribute significantly to 
properly informed democratic debate.”17  

21. The interference with Article 10 attendant on imposing a statutory sanction in relation to 
findings of breaches of due impartiality requirements may, where appropriate and 
proportionate in the circumstances of the case, be justified by the need to achieve these 

                                                
12 Autronic v Switzerland (1990) 12 EHRR 485 
13 Steel & Morris v UK (2005) EMLR 15.   
14 Animal Defenders v United Kingdom [2013] EMLR 28 and R (On The Application of Animal Defenders 
International) v Secretary of State For Culture, Media and Sport [2008] 1 AC 1312 and Animal Defenders v 
United Kingdom [2013] EMLR 28 
15 See s.319(2)(g) and 321(2) of the 2003 Act 
16 S.333 of the 2003 Act provides that licences for certain broadcasters must require the inclusion of free 
broadcasts and the observance of the Ofcom Rules on Party Political and Referendum Broadcasts. Those Rules 
regulate party political broadcasts (offered to qualifying parties outside election periods); party election 
broadcasts (offered to qualifying parties during election periods); and referendum campaign broadcasts (offered 
to each designated referendum organisation before each referendum). 
17 Communications White Paper – A New Future for Communications, December 2000, 
https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20100407160140/http://www.culture.gov.uk/images/publication
s/communicationswhitepaper_fullreport.pdf, section 6.6.1.  
 

https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20100407160140/http:/www.culture.gov.uk/images/publications/communicationswhitepaper_fullreport.pdf
https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20100407160140/http:/www.culture.gov.uk/images/publications/communicationswhitepaper_fullreport.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

5 
 

legitimate aims.  In order to be proportionate, any interference must be the minimum 
necessary to promote the legitimate objective pursued. 

The Breach Decisions and subsequent correspondence with the Licensee 

22. In the Breach Decisions, Ofcom found that the following material broadcast on RT was in breach 
of the Code: 

• Sputnik, 17 March 2018, 19:30 – Breaches of Rules 5.11 and 5.12; 

• Sputnik, 7 April 2018, 19:30 – Breaches of Rules 5.11 and 5.12; 

• Crosstalk, 13 April 2018, 20:30 – Breaches of Rules 5.11 and 5.12; 

• Crosstalk, 16 April 2018, 20:30 – Breaches of Rules 5.11 and 5.12;  

• Crosstalk, 20 April 2018, 08:30 – Breaches of Rules 5.11 and 5.12; 

• News, 18 March 2018, 08:00 – Breaches of Rules 5.1, 5.11 and 5.12; and,  

• News, 26 April 2018, 08:00 – Breach of Rule 5.1. 

23. The Breach Decisions18 set out specifically the broadcast material that was in breach, along with 
the reasoning as to why the material had breached the applicable rules in the Code. 

24. Ofcom put the Licensee on notice in the Breach Decisions that it considered seven breaches in 
respect of news and current affairs programmes broadcast in the six-week period from 17 
March 2018 to 26 April 2018, taken together, to be a serious failure of compliance and, subject 
to the Licensee’s representations, it was minded to consider these breaches for the imposition 
of a statutory sanction.  

25. At the time of publication of the Breach Decisions on 20 December 2018, Ofcom gave the 
Licensee an additional opportunity (which Ofcom does not normally provide for as part of its 
sanctions process) to provide representations on whether Ofcom should proceed to consider 
the imposition of a statutory sanction. Having considered the Licensee’s representations, Ofcom 
decided to consider the Breach Decisions for the imposition of a statutory sanction.19 

Ofcom’s Decision to impose a Statutory Sanction  

26. As set out in paragraph 1.13 of the Sanctions Procedures, the imposition of a sanction against a 
broadcaster is a serious matter. Ofcom may, following due process, impose a sanction if it 
considers a broadcaster has seriously, deliberately, repeatedly or recklessly breached a relevant 
requirement.  

27. In this case, Ofcom issued a Preliminary View that Ofcom was minded to impose a statutory 
sanction in the form of a financial penalty and to direct the Licensee to broadcast a statement of 
Ofcom’s findings, on a date and in a form determined by Ofcom. Ofcom sent a copy to the 
Licensee on 18 March 2019. The oral and written representations of the Licensee (“the 
Representations”) are summarised in paragraphs 29 to 38 below.  

28. In reaching its decision on whether to impose a statutory sanction and, if so, what type and level 
of sanction, Ofcom took account of all the evidence and representations made by the Licensee. 
In addition, we had regard to the Sanctions Procedures and Ofcom’s Penalty Guidelines in 
reaching our Decision.  

                                                
18 See Broadcast and On Demand Bulletin 369 for the material broadcast on RT and found in breach of Ofcom’s 
Broadcasting Code (“the Code”), https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/131159/Issue-369-
Broadcast-and-On-Demand-Bulletin.pdf. 
19See correspondence between Ofcom and the Licensee between 17 January 2019 to 27 February 2019. 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/131159/Issue-369-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/131159/Issue-369-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

6 
 

Licensee’s Representations  

29. The Licensee made written and oral representations addressing a number of general matters, as 
set out below. The Licensee also made specific representations regarding the various factors that 
Ofcom is required to take into account under the Penalty Guidelines when determining the level 
of any financial penalty. We set out these representations in Paragraphs 68 to 102 alongside 
Ofcom’s own consideration of these factors.  

Freedom of Expression 

30. The Licensee emphasised that any sanction decision must be compatible with Article 10 of the 
Convention. It also said it was incumbent on Ofcom to “demonstrate that there has been harm 
caused by RT’s breaches of the Code which justifies a financial penalty of the level proposed, 
where such penalty seriously interferes with Article 10 rights”. It submitted that Ofcom had not 
demonstrated convincingly that there was a risk to fair and equal democratic discourse or that 
the sanction proposed was strictly necessary in order to alleviate that risk. At the same time, 
the Licensee also considered that Ofcom must take into account the legal requirement that 
there is very little scope for interference in cases involving political free speech.  

Seriousness of the Breaches 

31. The Licensee accepted that, in the event RT’s judicial review proceedings do not succeed, and 
the Breach Decisions are found to be lawful, it would be appropriate for Ofcom to consider the 
imposition of a statutory sanction on the basis that the Licensee would have “repeatedly” 
breached a relevant requirement.20 However, the Licensee did not accept Ofcom’s Preliminary 
View that the breaches were “serious”. It said this was because: 

• Ofcom had not identified any relevant harm that had resulted from the alleged breaches; 
• the Preliminary View set out Ofcom’s legitimate aim in this case as “maintaining fair and 

equal democratic discourse on influential media platforms to the benefit of society 
generally”. TV Novosti said that if Ofcom is relying on this legitimate aim to justify its 
regulatory intervention in this case, it was necessary for Ofcom to explain how RT can be 
considered an “influential media platform” in the context of RT having a comparatively 
small audience. The Licensee also considered it necessary for Ofcom to “convincingly 
demonstrate that the programmes in question have led to real (not hypothetical) impact on 
fair and equal democratic discourse and/or the democratic process in circumstances where 
a relatively small broadcaster affords more limited or in Ofcom’s judgement insufficiently 
respectful airtime to the UK and/or US Government perspectives in a programme on a 
controversial political issue, where that perspective is readily available from, and 
dominates, a wide range of other media sources (including references in the programmes 
under investigation and other programmes screened on RT)”; 

• the Preliminary View failed to give any consideration to the comparative seriousness of the 
individual breaches, and in particular, the relevant contextual factors of each; and 

• it was not relevant to any consideration of seriousness that Ofcom had previously provided 
guidance to RT on its approach to ensuring compliance with the due impartiality 
requirements in the Code. In particular, TV Novosti considered that any such guidance “was 
likely to be of limited value in the unprecedented circumstances of the issues the subject of 
these programmes, in particular the Salisbury poisoning”; 

• Ofcom was incorrect to identify a number of breaches as a “systemic” failure of compliance 
and had failed to identify any inherent flaw in the Licensee’s compliance system.  

                                                
20 Paragraph 16 of the Licensee’s representations. 



Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

7 
 

A Direction to Broadcast a Statement of Findings 

32. The Licensee accepted that, in the event that the breach finding in respect of each programme 
was found to be lawful, a direction requiring the Licensee to broadcast a statement of Ofcom’s 
findings would be appropriate. It did not agree with Ofcom’s Preliminary View that a direction 
to broadcast a statement of findings alone would not act as an effective incentive to discourage 
it from repeating similar breaches of the Code, and also act as a deterrent for other licensed 
broadcasters. As Ofcom has recorded no breaches against RT since the breach findings being 
considered for the imposition of sanction here, the Licensee considered that it appeared that no 
such incentive is required. As the Licensee has not previously received a statutory sanction21 it 
was of the view that “it cannot be right that a broadcaster goes from never [emphasis in 
original] having a statutory sanction imposed on it in the course of a decade’s broadcasting 
under Ofcom’s jurisdiction to having close to the maximum financial penalty imposed on it”.  TV 
Novosti considered that this argument was supported by Ofcom’s approach regarding Channel 
4 following the breach recorded against Channel 4 News in September 201722. TV Novosti 
pointed to this being the fourth time in three years that Channel 4 News had been found in 
breach of the Code requirement to report news with due accuracy and in that case “there was 
no suggestion of the imposition of a statutory sanction, or financial penalty”.  

Financial Penalty 

33. TV Novosti also said that a financial penalty of the level proposed in the Preliminary View would 
constitute a disproportionate interference with the free speech rights of RT and its audience 
and have a significant chilling effect. Further, it considered that the imposition of such a penalty 
would have an “unduly disproportionate impact on RT”. It described RT as being “publicly 
attacked in the UK press” and said this had prompted British companies to suspend their 
advertisements on RT. In the Licensee’s view, a substantial financial penalty would “fuel further 
future attacks by individuals with an agenda to pursue against RT”.  

34. The Licensee also made specific representations regarding the various factors that Ofcom is 
required to take into account under the Penalty Guidelines when determining the level of any 
financial penalty. We set out these representations in Paragraphs 68 to 102 alongside Ofcom’s 
own consideration of these factors.  

Written response to questions put to it by the panel at the oral hearing 

35. During the oral hearing, the Sanctions Panel asked the Licensee for details of its compliance 
structure and processes before the breaches occurred and the changes that had been made as 
a result of Ofcom’s investigation.  

36. [CONFIDENTIAL] 

37. [CONFIDENTIAL] 

38. The Panel also asked the Licensee to comment on its description of reporting on the issues 
discussed in the Programmes as causing “unprecedented complexities and difficulties”. The 
Licensee said this was a reference in particular to the Skripal poisoning. It described the story as 
“an unprecedented news story in the pace at which it developed and the strain that it placed on 
the relationship between the United Kingdom and the Russian Federation”. It also said in “the 
highly charged political atmosphere in which the broadcasts were taking place, the due 
impartiality rules raised difficult issues of judgement”. However, the Licensee considered that it 

                                                
21 While not a statutory sanction, Ofcom previously directed the Licensee to broadcast a summary of Ofcom’s 
decision regarding a breach of Rule 5.5 relating to ‘The Truthseeker: Genocide of Eastern Europe’, broadcast on 
RT Europe on 13 and 14 July 2014. 
22 Published in Broadcast and On Demand Bulletin 336, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/106232/issue-336-broadcast-on-demand-bulletin.pdf  

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0014/106232/issue-336-broadcast-on-demand-bulletin.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

8 
 

was now “confident in its ability to manage future issues that might raise given the difficulties 
and complexities of the sort raised by the Skripal story”. 

Serious nature of the breaches 

39. The imposition of a sanction against a broadcaster is a serious matter, and Ofcom may, 
following due process, impose a sanction if it considers that a broadcaster has seriously, 
deliberately, repeatedly or recklessly breached a relevant requirement. Ofcom’s Decision is 
that, for the reasons set out below, the breaches of Rules 5.1 and/or 5.11 and 5.12, were 
serious and therefore warrant the imposition of a statutory sanction. 

40. As set out in the Breach Decisions and at paragraphs 19 to 20 above, the public policy rationale 
for the requirement of due impartiality in broadcasting is that these obligations play a major 
part in ensuring wide public access to an appropriately diverse range of information about 
important societal and democratic issues, thereby providing a counterweight to other, often 
partial, sources of news, information and discourse. They therefore contribute significantly to 
properly informed democratic debate.23 Breaches of the impartiality rules have the potential 
adversely to affect and distort the dynamic of the ensuing debate, with viewers becoming 
exposed to narrow and one-sided programming on important policy and political matters in 
which competing views are either ignored or raised only to be denigrated or dismissed.  

41. In response to Ofcom’s Preliminary View on sanction, TV Novosti submitted that Ofcom had not 
identified any relevant harm that resulted from the breaches. However, the harm which flows 
from such breaches is readily identifiable.  If programming of this nature were permitted on 
licensed television services, the balance of informed public debate and discussion on important 
matters of public concern is liable to become distorted, with damaging consequences for the 
democratic and societal objectives which the due impartiality regime is designed to promote, as 
well as the credibility of broadcast media as a trustworthy source of information on matters of 
public concern.   

42. Breaches of Rule 5.1 relating to the requirement to ensure due impartiality is preserved in 
relation to news may or may not be serious depending on the circumstances. A breach of Rule 
5.11 and/or 5.12 is potentially more serious, since these rules concern the specific requirement 
to maintain due impartiality in relation to matters of major political or industrial controversy 
and major matters relating to current public policy. The obligations on licensees to take 
measures to preserve due impartiality are correspondingly more onerous where Rules 5.11 and 
5.12 are applicable than when Rules 5.5 or 5.6 are engaged. Generally, a single breach of the 
impartiality rules is likely to be less serious in principle than a single breach of the rules 
concerning hate speech or incitement to crime. However, it may be quite a serious matter due 
to the potential impact on democratic debate and public trust in regulated news and current 
affairs outlets, in relation to which, in some circumstances, a sanction can be appropriate. 

43. Ofcom fully acknowledges the broadcaster’s right to make programmes providing audiences 
with a Russian viewpoint on news and current affairs, including programmes which feature 
viewpoints that are supportive of certain nation-states, or which are critical of the policies of 
particular governments, including the UK. However, such programmes still need to comply with 
Section Five of the Code. Ofcom considers that multiple breaches of due impartiality rules, 
which occur during a concentrated period of time, potentially aggravate the detriment to 
viewers. In addition, they have the effect of undermining public confidence in the impartiality 
of, and therefore trust in, broadcast news and current affairs, which the rules in Section Five of 
the Code are intended to safeguard. 

                                                
23 See the Government’s Communications White Paper (Safeguarding the interests of citizens, 6.6.1) 
https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20100407191943/http:/www.culture.gov.uk/images/publications
/communicationswhitepaper_fullreport.pdf  

https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20100407191943/http:/www.culture.gov.uk/images/publications/communicationswhitepaper_fullreport.pdf
https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20100407191943/http:/www.culture.gov.uk/images/publications/communicationswhitepaper_fullreport.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

9 
 

44. In assessing the seriousness of the breaches in question as set out in the Breach Decisions, 
Ofcom took into account the nature of each of the breaches and the fact that there were seven 
of them in a short period of time.    

45. Ofcom took into account that the breaches were in some respects different in nature, and that 
they varied in seriousness. Six of the breaches (Sputnik, 17 March and 7 April 2018, Crosstalk, 
13, 16 and 20 April 2018, and News, 18 March 2018) concerned a failure to preserve due 
impartiality in relation to matters of major political controversy and major matters relating to 
current public policy, namely matters connected to the policies and actions of the UK 
Government in relation to the poisoning of the Skripals and to the policies and actions of the US 
Government and/or its allies in relation to the Syrian conflict. These were matters of very high 
public and political concern at the time the programmes were broadcast and the failure of the 
programmes to adhere to the due impartiality standards in covering them was considered by 
Ofcom to be more damaging (given the democratic objectives which those standards seek to 
secure) and therefore more serious. One of the cases (News, 26 April 2018) did not concern a 
failure to preserve due impartiality in relation to matters of major political controversy or major 
matters relating to current public policy and was less serious, and we have taken this into 
account.24  Ofcom did not consider that the seriousness of the breaches was lessened by the 
likely expectation of the audience as to the nature of the programmes’ content or the content 
of the programmes, for example that the programmes were likely to examine recent events 
such as the Skripal poisoning from a largely Russian geopolitical perspective.  

46. Ofcom has previously engaged with the Licensee on a number of occasions to provide guidance 
on its approach to ensuring compliance with the due impartiality requirements in the Code. This 
engagement followed previous breaches by the Licensee of the due impartiality requirements, 
including a breach sufficiently serious to warrant a direction from Ofcom.25 We therefore 
considered that the Licensee is well-versed in how to comply with the due impartiality rules. In 
light of that, Ofcom considered that all seven breaches were, individually, sufficiently serious to 
warrant the imposition of some form of statutory sanction. 

47. The Licensee submitted that any guidance previously given by Ofcom “was likely to be of limited 
value in the unprecedented circumstances of the issues the subject of these programmes, in 
particular the Salisbury poisoning”. We note that guidance given to the Licensee in two of our 
previous decisions concerned how to preserve due impartiality on the same broad issue that 
was discussed in three out of the seven programmes found in breach in the present case, 
namely the conflict in Syria.26 We also consider that the guidance given in our previous 
decisions regarding Rules 5.11/5.1227 should have provided a general indication to the Licensee 
of what is required to comply with Section Five of the Code in respect of matters of major 
political or industrial controversy or major matters of public policy, of which the Skripal 
poisoning was one.  

                                                
24 In this case, Ofcom considered that the news item breached the due impartiality requirements for news as it 
made serious allegations against the Ukrainian authorities, to the effect that the Ukrainian Government 
“glorified Nazism” and had a policy of failing to protect ethnic and minority groups, including Jewish and Roma 
people, at a state level, and had failed to represent the viewpoint of the Ukrainian Government on these issues 
or provide sufficient factual context to provide challenge in relation to these criticisms. 
25 The Truthseeker: Genocide of Eastern Ukraine, 13 and 14 July 2014. 
26 News, 12 July 2012 which considered compliance with Rule 5.1 and Syrian Diary, 7 March 2013 which 
considered Rules 5.5 and 5.9 (Rule 5.9 states “Presenters and reporters (with the exception of news presenters 
and reporters in news programmes). Presenters of “personal view” or “authored” programmes or items, and 
chairs of discussion programmes may express their own views on matters of political or industrial controversy 
or matters relating to current public policy. However, alternative viewpoints must be adequately represented 
either in the programme, or in a series of programmes taken as whole…”).  
27 See, for example, News, 1, 3, 5, 6 March 2014. 



Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

10 
 

48. We considered that the fact that so large a number of breaches took place even after this 
guidance was given made the breaches taken together still more serious.  

49. In our Preliminary View we stated that the fact that multiple breaches of the due impartiality 
requirements had occurred within a six-week period also indicated that there had been a 
“systemic” failure of compliance during this period. We have taken into account the Licensee’s 
representations that the breaches in this case do not represent a systemic failure of 
compliance, and we accept that we did not clearly describe our concern in this regard in our 
Preliminary View. Our concern was that seven due impartiality breaches, including six regarding 
matters of major political or industrial controversy or major matters of public policy, had 
occurred in a short period of time, and that this represented serious and repeated failures of 
compliance. We do not consider that the use of the word ‘systemic’ in our Preliminary View has 
any effect on Ofcom’s findings in relation to the seriousness of the breaches.  As explained 
above at paragraph 43, Ofcom considers that multiple breaches which occur during a 
concentrated period of time potentially aggravate the damage to viewers, and have the effect 
of undermining public confidence in the impartiality of, and therefore trust in, broadcast news 
and current affairs, which the rules in Section Five of the Code are intended to safeguard.  

50. The Licensee argued that the breaches were not serious because alternative perspectives on 
the subject matters in question were readily available from a wide range of other media 
sources, including in other programmes broadcast on RT. We disagree. It is clear that the due 
impartiality requirements are imposed at the level of individual licensees. These requirements 
therefore cannot be met by considering whether a collection of broadcasters or services taken 
together preserve due impartiality and it would be inappropriate to place weight on the 
conduct of those other broadcasters in assessing the seriousness of the breaches.  

51. Similarly, other programmes on a licensed service are only relevant to the question of whether 
due impartiality has been preserved in respect of Rules 5.11 and/or 5.12 insofar as these 
programmes are ‘clearly linked and timely’. For the reasons set out in the breach decisions, 
Ofcom did not consider any of the programmes on which the Licensee sought to rely as 
providing an alternative perspective were ‘clearly linked’ to the programmes in question.  In 
terms of the requirement for news to be presented with due impartiality under Rule 5.1, there 
is no provision for due impartiality to be maintained through other linked programming on a 
particular service. We place little weight on the existence of such programming in assessing the 
seriousness of the breaches. 

52. TV Novosti also argued that in its Preliminary View on sanction, Ofcom failed to give any 
consideration to the comparative seriousness of the individual breaches and to the relevant 
contextual factors of each. As we have set out above at paragraphs 39-48, while we 
acknowledge that the breaches were of varying degrees of gravity, we considered that the 
nature and effect of all of the breaches were serious.  Moreover, for the reasons we have given 
above, we also consider that all seven breaches were, in the circumstances, sufficiently serious 
to warrant the imposition of some form of statutory sanction.   

53. Accordingly, Ofcom’s Decision is that these breaches of Rule 5.1 and/or Rules 5.11 and 5.12, 
individually and taken together, represent a serious failure of compliance with the due 
impartiality requirements of the Code on the part of the Licensee, which warrants the 
imposition of a statutory sanction.  

Imposition of sanction 

54. Ofcom therefore considered which of the sanctions available to it were appropriate in the 
present case. 



Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

11 
 

Ofcom’s powers to impose statutory sanctions for breaches of content standards requirements  

55. As noted above, the Licensee holds a television licensable content service (“TLCS”) licence.28 
Under section 325 of the 2003 Act, a licence for a programme service issued by Ofcom under 
the Broadcasting Act 1990 (“the 1990 Act”) or 1996 must include conditions for securing that 
the standards set under section 319 of the 2003 Act are observed by the licensee. Condition 6 
of a TLCS licence requires the same.  

56. Where Ofcom has identified that a condition of a TLCS licence has been contravened, its powers 
to take action are set out in sections 236 to 239 of the 2003 Act insofar as relevant to the case.  

57. Section 236 of the 2003 Act provides Ofcom with the power to direct the holder of a TLCS 
licence to broadcast a correction or a statement of Ofcom’s findings (or both), or not to repeat 
a programme which was in contravention of a licence condition.  

58. Section 237 of the 2003 Act provides Ofcom with the power to impose a financial penalty on 
the holder of a TLCS licence. The maximum penalty which may be imposed in respect of each 
contravention of a licence condition is whichever is the greater of £250,000 and 5 per cent of 
the qualifying revenue from the licensed service for the licensee’s last complete accounting 
period falling within the period for which its licence has been in force.   

59. Section 238 of the Act provides Ofcom with the power to revoke a TLCS licence where a licensee 
is in contravention of a condition of a TLCS licence or direction thereunder.   

 

Directing the Licensee to broadcast a statement of Ofcom’s findings and/or not to repeat the 
programme 

60. The purpose of directing a licensee to broadcast a statement of Ofcom’s findings in relation to 
due impartiality breaches is to inform audiences of Ofcom’s findings and ensure they are aware 
of the specific way in which the programmes breached the Code. For the reasons set out at 
paragraphs 39 to 53 above, Ofcom considered that these seven breaches represent a serious 
failure of compliance with the due impartiality requirements of the Code on the part of the 
Licensee.   

61. Ofcom’s Decision is that the Licensee must broadcast a statement, to be prepared by Ofcom, 
summarising Ofcom’s findings in relation to the seven due impartiality breaches. The statement 
must be broadcast on three occasions, namely at the beginning of an RT News programme at 
8:00, an RT Sputnik programme at 19:30 and an RT Crosstalk programme at 20:30, on date(s) to 
be determined by Ofcom. This would ensure that Ofcom’s findings are drawn to the attention of 
the audiences of each of those programmes, and help to deter future misconduct by the 
licensee and other broadcasters.  

Financial penalty 

62. Given Ofcom’s assessment of the seriousness of the breaches as set out at paragraphs 39 to 53 
above, Ofcom considered whether a direction alone would be a sufficient sanction. 

63. Ofcom took account of the fact that it has previously taken a number of regulatory steps to 
secure compliance by the Licensee with the due impartiality rules in the Code following 
previous breaches of the Code by the Licensee, including requiring the Licensee to broadcast a 
summary of Ofcom’s decision following a serious breach of the due impartiality rules in 2014, 
and holding a number of meetings with the Licensee to discuss its compliance procedures, most 
recently in 2017. 

                                                
28 As noted above, the RT service is also broadcast on digital terrestrial television under a DTPS licence,  
however, for the purposes of this sanctions process, we are proceeding on the basis of RT’s TLCS licence. 



Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

12 
 

64. Ofcom did not consider a direction alone would be a sufficient sanction to act as an effective 
disincentive to discourage this Licensee from repeating similar breaches of the Code or other 
licensees from contravening the Code in a similar manner. Ofcom’s Decision is therefore that it 
would be proportionate to impose a financial penalty in addition to the direction. 

Proposed amount of the financial penalty 

65. As explained at paragraph 58 above, under section 237 of the 2003 Act, the maximum level of a 
financial penalty that can be imposed on the holder of a TLCS licence is whichever is the greater 
of £250,000 and 5 per cent of the qualifying revenue29 from the licensed service for the 
licensee’s last complete accounting period falling within the period for which its licence has 
been in force. [CONFIDENTIAL]  

66. Ofcom’s Penalty Guidelines state (in paragraph 1.11) that: “Ofcom will consider all the 
circumstances of the case in the round in order to determine the appropriate and proportionate 
amount of any penalty. The central objective of imposing a penalty is deterrence. The amount 
of any penalty must be sufficient to ensure that it will act as an effective incentive to 
compliance, having regard to the seriousness of the infringement. Ofcom will have regard to the 
size and turnover of the regulated body when considering the deterrent effect of any penalty.” 

67. In considering the appropriate amount of a financial penalty, Ofcom took account of the specific 
relevant factors set out at paragraph 1.12 of the Penalty Guidelines as set out below: 

The seriousness and duration of the contravention 

68. For the reasons set out in paragraph 31, the Licensee objected to Ofcom’s Preliminary View that 
the breaches were “serious”. It also did not consider that the breaches could be said to have 
occurred “over a lengthy period”.  

69. As set out above, Ofcom has placed particular weight on the fact that there were multiple 
breaches of the due impartiality requirements within a six-week period, the majority of which 
involved breaches of Rules 5.11 and 5.12, which Ofcom considered to be a serious and repeated 
failure of compliance. As set out above and below, these occurred after Ofcom had made a 
number of previous breach findings against the Licensee and engaged with it substantively to 
help it understand its obligations under the due impartiality rules. 

The degree of harm, whether actual or potential, caused by the contravention, including any 
increased cost incurred by consumers or other market participants  

70. TV Novosti considered a “key flaw” in the Breach Decisions and Ofcom’s Preliminary View on 
sanction was “the failure to identify any harm to viewers”. In particular, the Licensee said it 
remained incumbent on Ofcom to explain “how democratic debate could conceivably be 
harmed in circumstances where a relatively small broadcaster is alleged to have failed to 
broadcast an appropriately wide range of viewpoints and where the alternative viewpoints are 
readily available from a range of other media sources”. 

71. As explained at paragraph 40 above, the purpose of the due impartiality requirements for 
broadcast content is to safeguard the integrity of democratic debate on licensed broadcasters 
on matters of public concern. There are stricter requirements in respect of programmes that 
deal with matters of major political controversy and major matters of current public policy, 

                                                
29 ‘Qualifying revenue’ is the Licensee’s qualifying revenue for its last complete accounting period (as 
determined in accordance with Section 19(2) to (6) of the 1990 Act and Part 1 of Schedule 7 to that Act) falling 
within the period for which the Licensee’s licence has been in force. In summary, section 19(2) of the 1990 Act 
states that the qualifying revenue for any accounting period of the licence holder shall consist of all payments 
received or to be received by him or by any connected person (a) in consideration of the inclusion in the 
licensed service in that period of advertisements or other programmes, or (b) in respect of charges made in 
that period for the reception of programmes included in that service. 



Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

13 
 

reflecting the heightened importance of preserving due impartiality in relation to such matters. 
Breaches of those requirements by any broadcaster potentially causes harm both to the viewers 
who watched the programme in issue and also undermines the democratic objectives which the 
due impartiality regime is designed to promote. 

72. Ofcom noted that RT has a relatively small audience. In 2018, its average UK audience at any 
given point during the day was 2,300 viewers, a share of total viewing in the UK of 0.03%. 
However, Ofcom considered that the breaches in question, particularly the breaches of Rules 
5.11 and 5.12 of the Code, had the potential adversely to affect those viewers who choose to 
consult RT for news programming and who were therefore presented with coverage of 
important policy and political matters which denied them an appropriately wide range of 
viewpoints.  In this context, the extent of a channel’s audience cannot sensibly dictate the 
gravity of the breach, not least because the due impartiality regime could easily be 
circumvented and undermined if smaller broadcasters were allowed an effective exemption 
from generally applied standards.  Moreover, Ofcom considered that the cumulative nature of 
the multiple breaches of due impartiality requirements during the six-week period had the 
potential to aggravate the damage to viewers and to undermine public confidence in the 
impartiality of, and trust in, broadcast news and current affairs, which the rules in Section Five 
of the Code are intended to safeguard.  

Any gain (financial or otherwise) made by the regulated body in breach (or any connected body) as a 
result of the contravention  

73. We have no evidence to suggest that the Licensee made any financial or other gain from these 
breaches of the Code.  

Whether in all the circumstances appropriate steps had been taken by the regulated body to prevent 
the contravention  

74. TV Novosti said it was “clear that RT had taken appropriate steps to prevent contraventions of 
the Code”. In support of this, it highlighted the following factors: 

• The Licensee set out a number of features of its compliance process and policies including:  

o guidance being circulated amongst RT employees and programme presenters; 
o since 2017, annual compliance training given by a UK based adviser in Moscow, 

Washington and London; 
o a dedicated senior member of staff focused on compliance; and, 
o an Output Editor “with considerable compliance experience from a reputable 

non-Russian media outlet in each news team” and an Output Analytic adviser 
who analyses RT output for possible infringements of editorial standards and 
factual mistakes.  

The Licensee also highlighted Ofcom’s recognition that RT’s compliance record has “not 
been materially out of line with other broadcasters”30 prior to the first of the programmes 
found in breach of the Code in 2018, and that Ofcom had found no further breaches of the 
Code since then.  

• Extensive engagement with Ofcom: 
o The Licensee set out the history of compliance meetings it had had with Ofcom 

which it said had helped the development of its compliance strategy. It said it 

                                                
30 See Ofcom’s update on the RT service, published 18 April 2018: 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0012/113043/rt-investigations.pdf  

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0012/113043/rt-investigations.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

14 
 

had taken Ofcom’s advice seriously and that it had learned a considerable 
amount from the guidance and feedback provided by Ofcom. 

o TV Novosti went on to set out the advice it had received from Ofcom at these 
compliance meetings. It said, as a result of this advice, it had gone to 
considerable effort to ensure that alternative views are presented, in particular 
by the use of graphics, captions and tickers. It said that such techniques were 
deployed in the majority of cases in the Breach Decisions.  

o TV Novosti described the due impartiality obligations as being “highly 
subjective” and said this was relevant to the question of sanction. In particular, 
it considered that “the lack of certainty and objectivity in the due impartiality 
obligation is a highly relevant factor in reaching decisions on whether individual 
programmes breached the relevant obligations (and, if so, how seriously) and 
therefore on the appropriate regulatory action to be taken against the 
broadcaster”.  

• Linking to timely programmes: 
o The Licensee raised the perceived difficulty of linking between programmes to 

demonstrate due impartiality in the context of a live rolling news channel, 
where advance planning is not always possible. It cited a communication from 
Ofcom in April 2017 in which it was given formal guidance that “in preserving 
due impartiality on matters of major political or industrial controversy and 
major matters relating to current public policy, alternative viewpoints should be 
given due weight in clearly linked or timely programmes [TV Novosti’s 
emphasis]. Although the Code does not specify what may constitute ‘timely’, 
Ofcom would expect RT to plan alternative views to broadcast relatively 
contemporaneously with the original material”.  

o TV Novosti considered it had done this in many of the programmes that were 
the subject of the Breach Decisions. It acknowledged that the April 2017 
communication was incorrect and that “clearly linked or timely programmes” 
should have read “clearly linked and timely programmes”. The Licensee 
considered that “irrespective of whether that is right, the fact that RT acted 
consistently with formal advice which had clearly been given by Ofcom, is 
plainly a relevant factor that must be taken into account in considering an 
appropriate penalty”.  

• Steps taken in respect of the programmes the subject of the Decisions: 
o The Licensee also considered it was necessary for Ofcom to take into account 

the steps taken by it in respect of the seven programmes in an attempt to 
ensure they complied with the due impartiality obligations. It also asked Ofcom 
to take into account that it had been “effectively boycotted by commentators 
who advance an alternative viewpoint” which it considered had occurred as a 
result of “the barrage of unfounded and false criticism that has been made 
against RT over the past year” by various senior political figures.  

o It went on to describe how it had faced “serious barriers” when approaching 
British commentators to appear on its programmes, in particular, Sputnik and 
Crosstalk. TV Novosti told Ofcom that it had gone to great lengths to provide 
the UK Government’s and/or another Western government’s point of view but 
the majority of these invitations had been refused.  It said this had made it 
extremely difficult for it to do more than it had to convey the alternative 
viewpoint.  



Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

15 
 

o The Licensee acknowledged that having a commentator or guest to appear on a 
programme is not the only way to that an alternative view can be presented. 
However, it considered the efforts it had gone to in order to secure 
commentators offering an alternative viewpoint, and the difficulties it said it 
had faced, were important context for Ofcom.  

o Against the background of this “effective boycott”, it said it used a variety of 
methods to maintain due impartiality (for example the “extensive use of 
graphics, captions and tickers”). It considered that such steps “plainly 
demonstrat[ed] that RT takes it regulatory obligations seriously”.  

• The Licensee also argued that the generic guidance previously given by Ofcom was likely to 
be of limited value in the “unprecedented” circumstances of the issues the subject of these 
programmes, in particular the Skripal poisoning. 

75. We acknowledge the comprehensive submissions made by the Licensee regarding the 
processes it has in place to comply with Section Five of the Code. However, for the reasons set 
out above and below, we considered that the Licensee’s compliance procedures had been 
inadequate to prevent multiple breaches of the due impartiality requirements in the Code over 
a six-week period.  

76. We took into account that the Licensee had considerable previous engagement with Ofcom 
regarding the requirements of, and compliance with, Section Five. This took the form of several 
meetings between senior RT editorial and/or compliance staff and senior members of Ofcom’s 
Standards and Audience Protection team, following a number of cases in which we found 
breaches of due impartiality requirements (News, RT, 12 July 2012; Syrian Diary, RT, 7 March 
2013 and Crosstalk, RT, 11 July 2016).31 Specific guidance was also provided to the Licensee in 
these previous decisions as to what Ofcom considered necessary to comply with the 
requirements of Section Five. In addition, the previous direction Ofcom imposed on the 
Licensee in respect of a breach of Rule 5.532 should have indicated that the Licensee’s 
compliance procedures at that time were inadequate. In light of this, we consider the Licensee 
should have been particularly well-informed about how to preserve due impartiality on its 
service. 

77.  We carefully considered whether the typographical error in the guidance Ofcom gave to RT by 
email in 2017 warranted a reduction in the penalty. We do not consider that it does. The rule 
was correctly cited, in quote marks, within the same email three paragraphs above the text RT 
relied on. The email was clearly not carefully drafted: it contained a number of other 
typographical errors and grammatical errors. The paragraph that is two paragraphs above the 
typographical error, talking about why content broadcast on the same day as content of 
concern did not relieve the concern, states: 

“We noted that you made reference to coverage on Brexit in RT’s general news output (such as 
the clip featuring David Davies in relation to the 1 February 2017 programme). However, clearly 
Going Underground is a standalone programme strand on RT, and is not “clearly linked” 
editorially with RT’s news output. Further, there was no statement or other content editorially 
linking the 1 February 2017 edition of Going Underground with the news bulletin featuring 
David Davies.  Therefore, Ofcom does not consider it is appropriate to use examples of coverage 
in news to justify how due impartiality may have been achieved across the service in this case”. 

                                                
31 These compliance meetings took place on 3 November 2012, following our breach finding relating to News, 
RT, 12 July 2012, on 28 March 2014, following our breach finding relating to Syrian Diary, RT, 7 March 2013, 
and on 2 March 2017, following our breach finding relating to Crosstalk, RT, 11 July 2016. 
32 The Truthseeker: Genocide of Eastern Ukraine, 13 and 14 July 2014. 
 



Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

16 
 

78. RT had, at all times, access to the rules themselves, Ofcom’s published guidance on the rules33, 
all previous decisions on impartiality in Ofcom’s Broadcast Bulletin and in particular the 
previous decisions on Rules 5.11 and 5.12 of Ofcom directed to RT itself.34  

79. Taking into account RT’s previous compliance history and the breaches at issue in this case, we 
have noticed a trend of non-compliance in RT programmes which discuss Russian foreign policy 
matters that differ to, or conflict with, the general policy position of Western countries. This is 
of particular concern given such matters are likely to constitute matters of major political or 
industrial controversy or major matters of public policy, as was the case in six out of the seven 
breaches in question. 

80. As set out above, we do not accept the Licensee’s position that the topics being covered were 
so unprecedented that the generic guidance it had previously received could not be applied 
effectively to the programmes. We noted that that guidance given to the Licensee in two of our 
previous decisions concerned how to preserve due impartiality on the same broad issue that 
was discussed in three out of the seven programmes found in breach in the present case, 
namely the conflict in Syria.  We also considered that the guidance given in our previous 
decisions regarding Rules 5.11/5.12 should have provided a general indication to the Licensee 
of what is required to comply with Section Five of the Code in respect of matters of major 
political or industrial controversy or major matters of public policy, of which the Skripal 
poisoning was one. 

81. We noted that some of the broadcast content found to be in breach was pre-recorded, and the 
Licensee would have had the opportunity to review it prior to broadcast. We would have 
expected that such a review ought to have identified the programmes’ failure to preserve due 
impartiality in relation to the matters dealt with in the programmes.  

82. Some of the content found to be in breach was not pre-recorded (for example, some of it was 
live news content). While we acknowledged that there can be challenges in ensuring that live 
programming complies with the due impartiality requirements in the Code, we considered that 
the Licensee ought to have had appropriate procedures in place to ensure due impartiality was 
preserved in relation to these news items.  

83. We also noted that in its representations to Ofcom during the course of the investigation, the 
Licensee had told Ofcom that it had sought to invite contributors onto the Crosstalk 
programmes of 16 and 20 April 2018 who would convey a variety of views, but that these 
invitations had been declined.35 As Ofcom has made clear on numerous occasions,36 where an 
alternative viewpoint is needed to maintain due impartiality, inviting contributors to participate 
who then refuse to do so is not sufficient to preserve due impartiality and the alternative 
viewpoint needs to be represented in an appropriate way.37  

                                                
33 See Paragraph 1.57. 
34 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0025/47635/obb266.pdf, in which Ofcom carefully 
considered a programme that was broadcast immediately after the content in question, but was not editorially 
linked, and found a breach of the Code; and 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/46621/issue_308.pdf.   
35 RT’s comments in response to Ofcom’s seven requests of 18 April 2018, 6 June 2018; RT’s comments in 
response to Ofcom’s three requests of 14 May 2018, 20 June 2018; and RT’s submissions regarding Ofcom’s 10 
Preliminary Views,13 September 2018.  
36 See Ofcom’s Decision on Crosstalk, RT, 11 July 2016, published in issue 319 of Ofcom’s Broadcast and On 
Demand Bulletin, 19 December 2016, https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/96012/Issue-
319-of-Ofcoms-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin,-to-be-published-on-19-December-2016.pdf.    
37 The Guidance gives examples of a number of editorial techniques which a broadcaster might consider 
employing, where alternative views are not readily available, in order to preserve due impartiality – see 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0025/47635/obb266.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/46621/issue_308.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/96012/Issue-319-of-Ofcoms-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin,-to-be-published-on-19-December-2016.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/96012/Issue-319-of-Ofcoms-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin,-to-be-published-on-19-December-2016.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

17 
 

84. We also acknowledged in respect of the Crosstalk, 13 April 2018 programme, one of the 
contributors, Mr Murphy, former US Career Ambassador to Syria, had put forward a different 
perspective to the presenter and other two guests which reflected to a limited extent, the US 
Government’s viewpoint on Syria. However, we did not consider it was sufficient to maintain 
due impartiality because his contribution to the debate was significantly undermined by the fact 
that he was interrupted by the presenter and given little opportunity to respond fully to the 
presenter’s increasingly vigorous and aggressive challenges. Again, we considered that the 
Licensee ought to have identified this issue prior to the content being broadcast. The fact that it 
did not do so is relevant to the question of sanction as well as breach. 

85. Therefore (and also for the reasons explained above), we consider these seven breaches of the 
Code represent a serious and repeated failure of compliance with the due impartiality 
requirements of the Code.  

The extent to which the contravention occurred deliberately or recklessly, including the extent to 
which senior management knew, or ought to have known, that a contravention was occurring or 
would occur 

86. We took into account in relation to seriousness and the steps taken by the regulated body to 
prevent the contravention that the Licensee is well-versed with the requirements for 
compliance with the due impartiality rules, having attended compliance meetings with Ofcom 
and discussed its compliance procedures on several occasions following previous breaches of 
the rules in Section Five of the Code (see further paragraph 100100 below). For the reasons 
already set out we considered that this represented serious and repeated failures on the part of 
the Licensee during this period to ensure due impartiality was preserved. Although we have no 
evidence that the breaches were deliberate or reckless, such a serious failure in compliance 
ought to have been prevented by the compliance procedures and we are concerned about how 
such a failure has occurred. 

Whether the contravention in question continued, or timely and effective steps were taken to end it, 
once the regulated body became aware of it  

87. The Licensee set out the steps it had taken following notification that Ofcom had launched 
investigations into the programmes broadcast on RT. These included: RT’s head of Programming 
having lengthy conversations with the presenters of Crosstalk and Worlds Apart and their 
production teams “to ensure they properly understood the compliance procedures and 
requirements”; a three-day compliance refresher course being held in Moscow in June 2018; 
and, in January 2019, a training session being held for RT staff in Washington DC who were 
making programmes which might be shown on RT’s Ofcom licensed channels.  

88. The Licensee also highlighted that prior to the 2018 investigations, it had not been found in 
breach of the due impartiality requirements for over 18 months, and that it has not been found 
in breach since the 2018 investigations began. It therefore considered that if there were any 
issues at RT, they have now been resolved. 

89. The Licensee did not appear to be aware of the issues concerning the programmes that Ofcom 
found in breach until Ofcom wrote to the Licensee on 18 April 2018 informing it that Ofcom was 
opening investigations into the first seven programmes considered in the Breach Decisions.38 
Ofcom subsequently opened investigations on 14 May 2018 into three further programmes.39   

                                                
paragraphs 1.60 and 1.37. This could, for example, include reflecting alternative viewpoints through questions 
posed by presenters.   
38 Ofcom found two of these programmes not to be in breach of the Code. 
39 Ofcom found one of these programmes not to be in breach of the Code. 
 



Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

18 
 

90. Separately to the investigations, the Licensee informed Ofcom in June 2018 that it had decided 
to increase the size of its compliance team to ensure that its programmes remain respectful of 
its regulatory obligations.40 It also said that the outcome of the investigations would be fed into 
the training of its editorial staff and applied in their daily editorial work with appropriate 
compliance oversight.  

91. Ofcom has taken into account the Licensee’s representations regarding the steps it has taken in 
relation to compliance since we launched the investigations in question, and the fact that 
Ofcom has not become aware of any further breaches of Section Five of the Code by the 
Licensee to date.  

Any steps taken for remedying the consequences of the contravention  

92. TV Novosti set out additional compliance steps it said it intended to introduce by the end of 
2019. These included: 

• arranging further meetings with all programme staff to discuss the application of the due 
impartiality requirements; 

• introducing a new consultation process for employees with questions regarding due 
impartiality and compliance with the Code to discuss queries and disseminate knowledge 
and best practice; 

• issuing to all employees a letter detailing Ofcom’s investigation and lessons to be drawn 
from it; and 

• allocating additional financial resources to increase the size of the compliance team, to the 
extent necessary.  
 

93. We have taken into account the additional compliance measures the Licensee intends to 
implement in our overall assessment of what financial penalty would be appropriate and 
proportionate in the circumstances of this case.  

Whether the regulated body in breach has a history of contraventions (repeated contraventions may 
lead to significantly increased penalties) 

94. The Licensee considered that Ofcom’s Preliminary View had failed to acknowledge the positive 
aspects of RT’s compliance history, including that it had not previously received a statutory 
sanction. 

95. Since the Licensee acquired the Licence on 4 May 2012, Ofcom has recorded 14 breaches of the 
Code against the Licensee, 8 of which were breaches of the due impartiality rules in Sections 
Five and Six of the Code (these are set out in Annex 1).  

96. The largest number of the breaches, including three breaches of the due impartiality rules of 
the Code, and both of the Licensee’s most serious previous breaches of the Code, took place in 
2014.  

97. In relation to one of these breaches in 201441 (‘The Truthseeker: Genocide of Eastern Europe’, 
broadcast on RT Europe42 on 13 and 14 July 2014), given its serious nature, Ofcom directed the 

                                                
40 RT, letter to Ofcom dated 8 June 2018 
41 Published in Broadcast Bulletin 288, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0017/50507/issue_288.pdf 
42 This was a service principally aimed at viewers on the European mainland. Although the Licensee still holds a 
licence for the service our information is that this service has ceased to broadcast. 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0017/50507/issue_288.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

19 
 

Licensee to broadcast a summary of Ofcom’s decision to ensure that it was brought to the 
attention of the licensee’s audiences.43 

98. In 2014 Ofcom also found the Licensee to have committed a serious breach of Rule 2.2, relating 
to a programme44 alleging that a “massive public investigation which made some extremely 
disturbing findings” had found that the BBC had faked footage of a chemical weapons attack in 
Syria. Given the serious nature of this breach, Ofcom directed the Licensee to broadcast a 
summary of Ofcom’s decision to ensure this breach was brought to the attention of the 
Licensee’s audience.45  

99. There were no breaches in 2015 and two breaches of due impartiality requirements that took 
place in 2016 (Going Underground, 5 and 23 March 201646; Crosstalk, 11 July 201647) were less 
serious than the 2014 breach in which we considered it was appropriate to issue a direction.  

100. As set out above, Ofcom also took into account that following a number of cases in which we 
found breaches of due impartiality requirements (News, RT, 12 July 2012; Syrian Diary, RT, 7 
March 2013 and Crosstalk, RT, 11 July 2016), we invited the Licensee to attend meetings with 
Ofcom to explain its compliance procedures and to ensure that the Licensee understood the 
requirement to comply with the due impartiality rules of the Code. 

101. Full details of the Licensee’s compliance history are set out in Annex 1 and we have taken this 
into account in our assessment of financial penalty. 

The extent to which the regulated body in breach has cooperated with our investigation. 

102. We took into account that the Licensee has emphasised that it takes its responsibility to comply 
with the Code seriously.48 We also noted that the Licensee has engaged with and responded to 
Ofcom’s investigation. 

Precedent  

103. In accordance with the Penalty Guidelines, in coming to this Decision, Ofcom has had regard to 
precedents set by previous cases. However, each case is decided on its own facts. In reaching 
our decision in this instance Ofcom has considered these previous cases and to the limited 
extent we consider them relevant, we have taken them into account. The absolute level of a 
penalty imposed is not arithmetically linked to the harmfulness of the particular content 
concerned, since Ofcom takes other matters into account including (but not limited to) the 
compliance history of the licensee, its turnover and access to funds, and the need for 
deterrence. 

104. The Licensee considered that Ofcom’s analysis of previous precedents included in the 
Preliminary View was unsatisfactory. In its view, Ofcom had only had regard to a limited 

                                                
43 While this was not a statutory sanction, the direction was intended to have an equivalent deterrent effect 
against future misconduct. 
44 Media ‘Staged’ Syria Chem Attack’, which was broadcast on a number of occasions on 23 and 24 March 
2014. This decision was published in in Broadcast Bulletin, 288, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0017/50507/issue_288.pdf 
45 Again, while this was not a statutory sanction, the direction was intended to have an equivalent deterrent 
effect against future misconduct. 
46 Published in Broadcast Bulletin 308, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/46621/issue_308.pdf 
47 Published in Broadcast and On Demand Bulletin 319, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/96012/Issue-319-of-Ofcoms-Broadcast-and-On-
Demand-Bulletin,-to-be-published-on-19-December-2016.pdf 
48 RT’s initial representations dated 6 June 2018 on seven programmes broadcast between 17 March 2018 and 
16 April 2018 and RT letter to Ofcom dated 8 June 2018. 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0017/50507/issue_288.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/46621/issue_308.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/96012/Issue-319-of-Ofcoms-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin,-to-be-published-on-19-December-2016.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/96012/Issue-319-of-Ofcoms-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin,-to-be-published-on-19-December-2016.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

20 
 

number of precedents and failed to have proper regard to them as required by the Penalty 
Guidelines. It went on to make the following points: 

a) There has not been a sanction decision in respect of a breach of due impartiality since July 
2013.  

b) There are only five cases where a financial penalty has been imposed for the breach of the 
due impartiality requirements in Section 5. 

c) The low number of cases in which a financial penalty has been imposed for a breach of the 
Section Five due impartiality requirements is striking when compared to the number of 
breach decisions. The Licensee highlighted that there were 16 breaches of the Section 5 due 
impartiality requirements between May 2007 and November 2018 where no statutory 
sanction was imposed.  

d) The Licensee considered that a financial penalty of the size proposed in the Preliminary 
View could not be attributed to the new Penalty Guidelines, and its focus on deterrence. 
Quoting from previous Ofcom sanction decisions that pre-dated the current version of the 
Penalty Guidelines, TV Novosti considered it was clear that “there has not been a shift in 
policy towards deterrence, of the sort that might justify a shift towards a higher penalty of 
the magnitude” proposed in the Preliminary View. 

e) TV Novosti compared the current cases to cases where a financial penalty has been 
imposed for breaches of the rules relating to incitement and hate speech. It said that in 
those cases, Ofcom had been able to identify actual or potential serious harm to audience 
members, unlike the case currently being considered. 

f) The Licensee said that Ofcom’s approach needed to be free of any appearance of being 
influenced by political factors. It considered that if Ofcom were to impose a penalty of the 
level proposed in the Preliminary View “an impression may be created that [the penalty]…is 
being imposed for reasons other than the need for deterrence, either as a punishment or in 
order for Ofcom to be seen to be taking a strong line against a Russian broadcaster in light 
of the current political climate”.  

g) In light of the above, the Licensee considered a penalty of the level proposed in the 
Preliminary View would be “grossly inconsistent with previous Ofcom precedents, unfair 
and unjustified”.  

105. The Licensee also discussed the following precedents in detail: 

a) Islam Channel – The Licensee identified that the £30,000 fine imposed on Islam Channel 
was, to date, the highest fine imposed as a result of breaches of the due impartiality 
requirements. TV Novosti noted that the case related to 24 separate programmes and 
that Ofcom had concluded the breaches in this case were “very serious” and 
demonstrated “reckless regard” of the Code. The Licensee argued that it was 
“impossible to see how it can be fair and proportionate and predictable” to impose a 
substantially higher fine in this current case; the circumstances of the case against RT 
could not be considered more serious than those in that case. 

b) DM Digital – TV Novosti pointed to a number of factors that it considered were similar 
in this case and to the sanction currently being considered. In particular, the DM Digital 
case (where Ofcom imposed a financial penalty of £20,000) concerned programmes 
that had included statements that were highly critical of NATO and a Pakistani political 
party, without adequately including alternative viewpoints. It highlighted the following 
section from Ofcom’s Preliminary View in this case: “The due impartiality rules exist to 
ensure that audiences are appraised of all relevant views on issues of political or 
industrial controversy and issues of current public policy.” TV Novosti was of the view 



Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

21 
 

that the same could not be considered in the case against it as it argued “realistically 
viewers would have been well aware of the other relevant views on the Skripal case in 
particular, and on the US involvement in Syria”. 

c) Ariana International – TV Novosti highlighted that this case involved the broadcast of 
content that Ofcom considered could be interpreted as a direct call to action to 
members of the Muslim community to join ISIL and to commit violence up to and 
including murder against members of the police and the army in the West. Ofcom also 
concluded that the broadcast material represented hate speech which was not justified 
by the context. A fine of £200,000 was imposed on Ariana International for the 
broadcast of this content. The Licensee considered that should Ofcom consider these 
breaches as serious as those found against TV Novosti, then this would be “irrationally 
wrong”. 

d) Mohiuddin Digital TV and Club TV – These two cases both concerned the broadcast of 
anti-Semitic hate speech and financial penalties of £65,000 and £75,000 were imposed. 
The Licensee stated that if a financial penalty that considerably exceeded these two 
figures was imposed against TV Novosti there is a real risk the imposition of that 
sanction “may be seen by some as being that Ofcom regard the present cases [i.e. the 
breaches against TV Novosti] as…worse than programmes which broadcast virulently 
anti-Semitic hate speech”.   

106. Taking the approach we set out at paragraph 103 and taking account of the specific 
representations the Licensee has made, Ofcom considered: (1) a number of previous decisions 
in which financial penalties had been imposed for breaches of due impartiality requirements in 
the Code.49 All of these decisions are now over five years old and were decided before Ofcom’s 
current Penalty Guidelines50 came into force; (2) a number of more recent decisions in which 
financial penalties had been imposed for particularly serious breaches of the Code, not relating 
to breaches of due impartiality requirements, which had the potential to cause serious harm.51 
These financial penalties were imposed since December 2015, after Ofcom’s Penalty Guidelines 
were updated to place greater emphasis on deterrence. However, the cases involved licensees 
with less access to funding (see below) and in some cases much better compliance records than 
RT; and (3) Ofcom also considered other decisions in which Ofcom had found breaches of due 
impartiality rules but had decided not to impose a statutory sanction. Ofcom considered the 
relevance of these past precedents to the circumstances of the breaches at issue in this 
Decision and, where relevant, took it into account in deciding on the level of the penalty which 
would be proportionate in the circumstances.   

107. Ofcom considered the previous decisions in which Ofcom had imposed financial penalties for 
breaches of due impartiality requirements in the Code. The nature of those breaches was, to 
some extent, similar to the nature of the breaches at issue in this Preliminary View. For 

                                                
49 These are set out in Annex 2. 
50 The current version of the Ofcom’s Penalty Guidelines came into force on 14 September 2017:  
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/106267/Penalty-Guidelines-September-2017.pdf. 
This version of the Penalty Guidelines replaced the previous version which had come into force on 3 December 
2015. The changes made in September 2017 related to a settlement process which does not apply to financial 
penalties for breaches of content standards regulation. The current version of the guidelines is otherwise the 
same as the 3 December 2015 version. 
51 These are set out in Annex 2. 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/106267/Penalty-Guidelines-September-2017.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

22 
 

example, a number of these previous cases (Islam Channel52, Aden Live53 Al Mustakillah54) dealt 
with a failure to preserve due impartiality in relation to matters of major political controversy 
and major matters relating to current public policy, and thus were somewhat relevant to the 
concerns which arose with six of the breaches in this instance. We also noted that there were 
similarities in the present case in that, in all of these previous cases, Ofcom had also identified 
that the breaches had resulted from inadequate compliance procedures or compliance failures.  

108. However, we considered there were key factors which distinguished these precedents from the 
present case. The breaches in the cases of Aden Live and Al Mustakillah were committed by 
broadcasters who had not had the considerable engagement with Ofcom that the Licensee has 
had regarding how to comply with the Code, in particular the due impartiality provisions. 
Further, the volume of previous due impartiality breaches committed by the Licensee is far 
higher than that of the broadcasters involved in those previous due impartiality cases. 

109. In addition, the financial penalties imposed for previous due impartiality breaches took into 
account each Licensee’s qualifying revenue (and access to any additional funding to the extent 
this was relevant), and were decided in accordance with what would be a proportionate penalty 
in the circumstances. In the case of Islam Channel, the penalty was imposed on a small 
organisation with apparently limited resources and Ofcom was concerned that its ability to 
function may be damaged disproportionately by an excessively heavy financial penalty which 
could impact on funds that might otherwise be used to support the station.55 Similarly, in the 
case of DM Digital, Ofcom had regard to the evidence provided by the Licensee about its size 
and financial situation, including to the Licensee’s responses to Ofcom’s questions about 
sources of funding which had not been apparent prior to the sanction hearing in that case.56 As 
we expand on further below in paragraphs 118-120, the Licensee in this case is funded by the 
Russian state and accordingly has access to greater resources than many of the Licensees in the 
precedent decisions.  

110. In some of these previous cases, Ofcom decided it was warranted to impose a financial penalty 
on the licensee for breaches concerning a single programme (TalkSPORT57, after one previous 
breach) or a couple of programmes (Al Mustakillah, DM Digital58). All these previous cases 
concerned a failure on the part of the licensee to ensure compliance with Rule 5.4 concerning 
preservation of due impartiality on the part of the person providing the service (Aden Live, Al 
Mustakillah, DM Digital), or concerned a failure to preserve due impartiality in connection with 
an election (Islam Channel, TalkSPORT, Al Mustakillah), which were breaches we considered to 
be particularly serious. By contrast to those cases, where only a single programme or a couple 
of programmes were concerned, there is a long history of due impartiality breaches on the RT 
channel, and we are currently sanctioning seven breaches committed in a short period of time. 

                                                
52  31 July 2007, see https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/60562/islamchannel.pdf  
53 8 May 2012, Dama (Liverpool) Limited, see 
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-
adjudications/Aden_Live_sanctions_decisio1.pdf  
54 4 January 2013, Al Mustakillah Television Limited, see 
https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20160704225532/http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enfo
rcement/content-sanctions-adjudications/Al-Mustakillah-TV.pdf  
55 See paragraph 9.30 of that decision.  
56 See paragraph 75 of that decision. 
57 8 December 2008, Talksport Ltd, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/57105/talksport.pdf 
58 5 July 2013, DM Digital Television Limited, see 
https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20160703015525/http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enfo
rcement/content-sanctions-adjudications/DM-digital-POAF.pdf 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/60562/islamchannel.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-adjudications/Aden_Live_sanctions_decisio1.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-adjudications/Aden_Live_sanctions_decisio1.pdf
https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20160704225532/http:/stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-adjudications/Al-Mustakillah-TV.pdf
https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20160704225532/http:/stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-adjudications/Al-Mustakillah-TV.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/57105/talksport.pdf
https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20160703015525/http:/stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-adjudications/DM-digital-POAF.pdf
https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20160703015525/http:/stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-adjudications/DM-digital-POAF.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

23 
 

111. As noted above, Ofcom also took into account that these precedents were not decided under 
Ofcom’s current Penalty Guidelines, which place greater emphasis on deterrence. 

112. The more recent decisions59 in which Ofcom has imposed a financial penalty for breaches of 
content standards rules did not relate to breaches of due impartiality requirements, and 
concerned different issues. Specifically, most of these previous cases concerned breaches of 
Section Three of the Code involving hate speech, and in one case also involved the broadcast of 
material likely to encourage or incite the commission of crime or lead to disorder. Ofcom 
considered these to be particularly serious breaches of the Code given their potential to cause 
serious harm to audiences, and in this respect we agree with the Licensee that they are 
generally more serious than breaches of due impartiality rules. The other case related to a 
serious breach of fairness and privacy requirements which had caused serious harm to the 
individual concerned (as footage was broadcast of the individual while detained in prison, in 
circumstances where it had been found he had made confessions to state authorities under 
torture), which also distinguished it from the concerns that arose in this present case.  

113. However, although the content broadcast in some of these cases was more serious than that 
broadcast by the TV Novosti, for the reasons explained below at paragraph 118 none of these 
broadcasters concerned had the access to funding that TV Novosti does, and in some cases 
these broadcasters had a much better compliance record than the Licensee. 

114. Ofcom also had regard to the fact that, in all other cases since May 201260 in which Ofcom 
found breaches of due impartiality requirements, including of Rules 5.1, 5.11 and 5.12, Ofcom 
did not consider it to be warranted to impose a statutory sanction in the circumstances of those 
cases.  Ofcom considered it appropriate to depart from these precedents in this case, in the 
light of the substantial previous engagement with the Licensee, the Licensee’s previous 
compliance record, the volume of breaches within six weeks and the licensee’s resources.  

The size and turnover of the regulated body when considering the deterrent effect of any penalty  

115. The Licensee made representations that, taking account of RT’s qualifying revenue, a financial 
penalty of the level proposed in the Preliminary View would be likely to have a significant 
impact on RT’s business and a chilling effect on the future exercise of free speech rights. 

116. It also said that RT was being “publicly attacked in the UK press”, had subsequently lost 
sponsorship from British companies and that a substantial financial penalty would “fuel further 
future attacks by individuals with an agenda to pursue against RT”. 

117. We recognise that the penalty must be proportionate taking into account the Licensee’s rights 
under Article 10 of the Convention. Ofcom has carefully considered the Licensee’s 
representations regarding the implications of a substantial financial penalty on its business and 
reputation. However, these factors must nonetheless be balanced against the central objective 
of deterrence in imposing a penalty as set out in our Penalty Guidelines.  The amount of any 
penalty must be sufficient to ensure that it will act as an effective incentive to ensure 

                                                
59 These were: Ariana Television and Radio Network, 6 July 2017, see 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0026/103949/decision-ariana-television-radio-
network.pdf; Club TV Limited (Peace TV Urdu), 11 November 2016, see 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/96124/Noor-TV.pdf; Mohiuddin Digital Television 
Limited (Noor TV), 20 December 2016, see 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/96124/Noor-TV.pdf; Kanshi Radio, 25 July 2017, see 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/105167/kanshi-radio-sanction-decision.pdf; Al 
Arabiya News, 25 January 2018, see https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0030/109767/Al-
Arabiya-sanction.pdf 
60 We note the licence was formally transferred to the Licensee on 4 May 2012. 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0026/103949/decision-ariana-television-radio-network.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0026/103949/decision-ariana-television-radio-network.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/96124/Noor-TV.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/96124/Noor-TV.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/105167/kanshi-radio-sanction-decision.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0030/109767/Al-Arabiya-sanction.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0030/109767/Al-Arabiya-sanction.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

24 
 

compliance, having regard to the seriousness of the infringement. Ofcom will impose a penalty 
which is appropriate and proportionate, and which will act as a deterrent, taking into account 
the size and turnover of the Licensee.  

118. In considering what financial penalty is proportionate and will have a deterrent effect, we have 
taken account of the Licensee’s qualifying revenue for the last accounting period and have also 
taken into account that, based on publicly available information on the Licensee’s funding, it 
receives substantial funding from the Russian Government in order to carry out its operations.61 
For example, in 2015 RT announced on its website that it was allocated “19 billion rubles, or just 
over 300 million USD, in the just-announced 2016 Federal Budget of the Russian Federation.62 
In 2017 it was reported that RT’s 2017 budget was 18.7 billion rubles (about USD $323 
million).63  

119. We noted that the Licensee has not suggested that it could not pay the financial penalty 
contained in the Preliminary View, nor did it dispute the reported figures of its funding. 

120. We consider that in this case, and in accordance with the central objective of our Penalty 
Guidelines, any financial penalty imposed must be sufficient to have a proper deterrent effect 
on a Licensee which has access to substantial funding that is not represented by its qualifying 
revenue, and on other licensees in a similar position. Ofcom placed significant weight on this 
factor in reaching its Decision on the proportionality of the financial penalty. 

121. For all the reasons set out above, Ofcom considers it is proportionate to impose a financial 
penalty on the Licensee of £200,000.  

Revocation of the Licence 

122. Section 238 of the 2003 Act provides Ofcom with the power to revoke a TLCS licence where a 
licensee is failing to comply with a condition of such a licence or a direction thereunder and the 
failure, if not remedied, is such as to justify revocation of the licence. 

123. In considering whether to propose the revocation of a licence, Ofcom must have regard to the 
broadcaster’s and the audience’s rights under Article 10 of the Convention. We noted that the 
RT service seeks to provide audiences with a Russian viewpoint on major global events and 
revoking the licence would mean it would no longer be able to broadcast.  

124. Revocation of a licence is the ultimate enforcement action available to Ofcom. A decision to 
revoke a licence may only be taken by Ofcom if it is satisfied that it is a proportionate response 
to the Licensee’s failure to comply with its licence conditions. A relevant factor for Ofcom to 
consider in this regard is whether any sanction short of revocation could ensure that the 
Licensee would, in future, comply with the Code. 

125. Taking account of all the relevant factors, it is Ofcom’s Decision that, while these seven 
breaches of Rules 5.1 and/or 5.11 and 5.12 over a six-week period were serious and repeated 
failures of compliance, in circumstances where the other sanctions discussed at paragraphs 60 
to 121 above are sufficient to act as a deterrent against future breaches, revocation would be 
disproportionate.  

Decision 

126. In order to achieve Ofcom’s central objective of deterrence, we have carefully considered the 
nature and level of statutory sanction that should be imposed. In doing so, we have taken 

                                                
61 See, for example, https://www.themoscowtimes.com/2016/12/01/rt-channel-gets-additional-12-bln-rubles-
a56375. 
62 https://www.rt.com/op-ed/318181-rt-budget-down-msm/. According to RT this figure was cut by 10% 
alongside other publicly-funded Russian entities in January 2016. 
63 https://www.nytimes.com/2017/03/08/world/europe/what-is-rt.html. 

https://www.themoscowtimes.com/2016/12/01/rt-channel-gets-additional-12-bln-rubles-a56375
https://www.themoscowtimes.com/2016/12/01/rt-channel-gets-additional-12-bln-rubles-a56375
https://www.rt.com/op-ed/318181-rt-budget-down-msm/
https://www.nytimes.com/2017/03/08/world/europe/what-is-rt.html


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

25 
 

account of the seriousness of the breaches, the Licensee’s representations, the Licensee’s size 
and financial position, and relevant precedent cases. We have also had regard to our legal 
duties, as set out in the Breach Decisions, including the need to ensure that any sanction we 
impose is proportionate, consistent and targeted only at cases where action is needed. 

127. For all the reasons set out above, Ofcom’s Decision is that we consider that it is appropriate to 
impose a statutory sanction and it would be proportionate (i) to impose a financial penalty of 
£200,000 (payable to HM Paymaster General), and (ii) to direct the Licensee to broadcast a 
statement of Ofcom’s findings in a form and on date(s) to be determined by Ofcom.   

128. In Ofcom’s view, this sanction is appropriate and proportionate in the circumstances of this 
case, and should send a clear message of deterrence, both to the Licensee and also to other 
broadcasters, against any future breaches of a similar nature.  

 
 

Ofcom 
26 July 2019 
 
 
  



Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

26 
 

ANNEX 1: LICENSEE’S COMPLIANCE HISTORY SINCE MAY 2012 

Programme Relevant 
Code Rule 

Nature of the Breach 

The Diplomacy Of Defence, 
Russia Today, 5 February 2012, 
17:30, and News, Russia Today, 
21 August 2011, 13:01 and 
14:0664 

Breach of Rule 
5.5 and 5.1 
respectively 

The first programme was a documentary concerning 
the NATO and US policy of creating a “missile 
defence shield” and deploying missiles in Eastern 
Europe, which included statements that were highly 
critical of this policy and did not include any views 
that reflected the viewpoint of NATO or the US 
Government. The second programme was a news 
report about the rebel insurgency in Libya, which 
was not duly impartial nor duly accurate. 

News, RT, 12 July 2012, 10:0065 Breach of Rule 
5.1 

This news item, which focused on the conflict in 
Syria, was highly supportive of the Syrian 
Government and there were no statements that 
were supportive of, or reflected the viewpoint of, 
the Syrian opposition or those critical of the Syrian 
administration.  

Syrian Diary, RT, 7 March 2013, 
10:3066 

Breach of Rules 
5.5 and 5.9 

The programme dealt with the conflict in Syria and 
the response of the international community to the 
conflict. It was labelled as a “personal view” 
programme, drawn from the diary of a television 
news production team who had been reporting 
from Syria for seven months. The programme failed 
to maintain due impartiality on a matter of political 
controversy and a matter relating to current public 
policy.  

News, RT, 5 August 2013, 20:2767 Breach of Rules 
1.3, 1.11 and 
2.3 

This news report concerning unverified reports of 
the killing of Kurdish civilians. Footage was shown of 
three men being doused with flammable liquid, 
pushed over and then set alight. The material was 
not suitable for children and was broadcast before 
the watershed during the school summer holidays in 
the UK. The violence was not appropriately limited. 
The material had the potential to cause offence and 
was not justified by the context. 

                                                
64 These were both published in Broadcast Bulletin 213, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/47371/obb213.pdf. This breach finding related to 
content broadcast in 2011 and 2012, prior to the transfer of the licence to the Licensee on 4 May 2012, and 
was recorded against TV Novosti in our Broadcast Bulletin issued in 2012.   
65 Published in Broadcast Bulletin 217, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/46701/obb217.pdf 
66 Published in Broadcast Bulletin 244, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0025/45745/obb244.pdf 
67 Published in Broadcast Bulletin 241, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/51760/obb241.pdf  
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/47371/obb213.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0025/45745/obb244.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/51760/obb241.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

27 
 

News, RT, 1, 3, 5, 6 March 2014, 
various times68 

Breach of Rules 
5.1, 5.11 and 
5.12 

These four news bulletins, which dealt with the 
situation in Ukraine, did not adequately reflect an 
appropriately wide range of significant views and 
give those due weight, including the views of the 
interim Ukrainian Government in response to the 
various criticisms and allegations made about it. 
Ofcom told the Licensee that any further breaches 
of the due impartiality rules may result in further 
regulatory action, including consideration of a 
statutory sanction. 

Joystick Warriors, RT, 3 and 4 
March 2014, various times pre-
watershed69 

Breach of Rules 
1.11, 1.14 and 
2.3 

This two-part documentary contained a significant 
number of clips taken from violent video games. We 
concluded that the violence was not appropriately 
limited or justified by the context. The programme 
also included examples of the most offensive 
language. 

News, RT, 22 May 2014, 07:0070 Breach of Rules 
6.4 and 6.5 

This news item was broadcast on the day of the 
2014 European Parliamentary Elections just after 
polling stations were opened. It dealt with election 
issues, focusing on the success of UKIP in the latest 
opinion polls and reported on the reaction of 
various political parties to UKIP’s performance in 
those opinion polls. 

The Truthseeker: Media ‘Staged’ 
Syria Chem Attack, RT, 23 and 24 
March 2014, various times71 

Breach of Rule 
2.2 

This programme alleged that a “massive public 
investigation which made some extremely disturbing 
findings” had found that the BBC had faked footage 
of a chemical weapons attack in Syria. The Licensee 
was unable to point to any official investigation or 
to any firm conclusions that had been published by 
such an investigation. Ofcom considered that the 
presentation of materially misleading facts in the 
programme had the potential to cause harm to 
viewers, due to the potential harm to audience 
trust. We directed RT to broadcast a summary of 
Ofcom’s decision as we considered this to be a 
serious breach. While this was not a statutory 
sanction, the direction was intended to have an 
equivalent deterrent effect against future 
misconduct given the serious nature of the breach 
concerned. 

The Truthseeker: Media ‘Staged’ 
Syria Chem Attack RT, 23 and 24 
March 2014, various times72 

Breach of Rule 
7.1 

Ofcom upheld a complaint of unjust or unfair 
treatment made by the BBC in relation to this 
programme. The BBC complained to Ofcom that the 

                                                
68 Published in Broadcast Bulletin 266, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0025/47635/obb266.pdf 
69 Published in Broadcast Bulletin 253, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0012/51411/obb253.pdf  
70 Published in Broadcast Bulletin 261, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/50069/obb261.pdf 
71 Published in Broadcast Bulletin, 288, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0017/50507/issue_288.pdf  
72 Published in Broadcast Bulletin 288, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0017/50507/issue_288.pdf  

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0025/47635/obb266.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0012/51411/obb253.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/50069/obb261.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0017/50507/issue_288.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0017/50507/issue_288.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

28 
 

programme included a number of unsubstantiated 
and untrue allegations, including that the BBC had 
fabricated an atrocity in reports on Syria and had 
digitally altered the words spoken by an 
interviewee. The Licensee failed to take reasonable 
care to satisfy itself that material about, or in 
relation to, the BBC with regard to these allegations 
were not presented in a way which was unfair to 
the BBC. In addition, the BBC was not afforded an 
appropriate and timely opportunity to respond to 
the allegations made about it in the programme nor 
was its position on these matters fairly represented. 

The Truthseeker: Genocide of 
Eastern Ukraine, RT Europe73, 13 
and 14 July 2014, various times74 

Breach of Rule 
5.5 

This programme was concerned with the conflict in 
eastern Ukraine and alleged the Ukrainian 
Government and its supporters had a policy of 
genocide against the Russian-speaking population in 
eastern Ukraine. The programme made very serious 
accusations about atrocities being committed by the 
government and its supporters. The programme 
dealt with matters of political controversy and we 
concluded that RT failed to preserve due 
impartiality in its presentation of these issues, 
noting that many of the allegations were presented 
with little or no counterbalance or objectivity. 
Ofcom had serious concerns that the programme 
included grave allegations that did not appear to be 
supported by the sources the Licensee had relied 
upon. We directed RT to broadcast a summary of 
Ofcom’s decision as we considered this to be a 
serious breach. While this was not a statutory 
sanction, the direction was intended to have an 
equivalent deterrent effect against future 
misconduct given the serious nature of the breach 
concerned. 

Ukraine’s Refugees, RT, 18, 19, 20 
July 2014, various times75 

Breach of Rule 
5.5 

This programme, which featured a number of 
Ukrainian refugees describing their personal 
experiences of the conflict in eastern Ukraine, was 
not duly impartial. The programme alleged various 
atrocities had been committed by the Ukrainian 
Government, including murder, torture and rape, 
and only reflected alternative viewpoints in a very 
limited way. 

Going Underground, RT, 5 and 23 
March 2016, 14:0076 

Breach of Rule 
5.5 

These two programmes, which heavily criticised the 
policies and actions of the Turkish Government 

                                                
73 This was a service principally aimed at viewers on the European mainland. Although the Licensee still holds a 
licence for the service our information is that this service has ceased to broadcast. 
74 Published in Broadcast Bulletin 288, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0017/50507/issue_288.pdf 
75 Published in Broadcast Bulletin 288, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0017/50507/issue_288.pdf 
76 Published in Broadcast Bulletin 308, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/46621/issue_308.pdf 
 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0017/50507/issue_288.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0017/50507/issue_288.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/46621/issue_308.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

29 
 

towards the Kurdish minority within its territory, 
and towards ISIS, were not duly impartial. 

Crosstalk, RT, 11 July 2016, 
12:3077 

Breach of Rule 
5.5 

The programme’s discussion about the role of NATO 
was not duly impartial.  

The Alex Salmond Show, RT, 16 
November 2017, 07:3078 

Breach of Rule 
2.2 

Four of the six tweets and emails read out during 
the programme were sent by people connected 
either directly or indirectly with the production of 
the programme, or to Alex Salmond in some way. 
The failure to disclose this information meant that 
viewers were materially misled.  

 

  

                                                
77 Published in Broadcast and On Demand Bulletin 319, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/96012/Issue-319-of-Ofcoms-Broadcast-and-On-
Demand-Bulletin,-to-be-published-on-19-December-2016.pdf 
78 Published in Broadcast and On Demand Bulletin 358, 
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/116048/Issue-358-Broadcast-On-Demand-
Bulletin.pdf  

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/96012/Issue-319-of-Ofcoms-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin,-to-be-published-on-19-December-2016.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/96012/Issue-319-of-Ofcoms-Broadcast-and-On-Demand-Bulletin,-to-be-published-on-19-December-2016.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/116048/Issue-358-Broadcast-On-Demand-Bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/116048/Issue-358-Broadcast-On-Demand-Bulletin.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

30 
 

ANNEX 2: PRECEDENTS 

Previous sanctions relating to breaches of due impartiality requirements 

Sanction 
Decision 

Breaches of 
Rules of the 
Code 

Sanction  

31 July 2007, 
Islam Channel 
Ltd79 

Rules 5.5, 
5.12, 6.6, 6.8, 
6.9 (and 
Licence 
Condition 11) 

£30,000 financial 
penalty 

During the election period of the local elections 
in 2006, a number of episodes of two current 
affairs series were presented, at times, by 
candidates who were standing in the local 
elections. Some of these programmes also failed 
to treat matters of political and industrial 
controversy and major matters relating to 
current public policy with due impartiality. These 
breaches were very serious given: their 
sustained and repeated nature; the fact that the 
breaches occurred during an election period in 
programmes whose presenters were themselves 
candidates in those elections; and the relevant 
rules breached are designed to help secure the 
integrity of the democratic process and the 
public’s trust in that integrity. The breaches in 
this case were a direct result of management 
and compliance failures and took place despite 
considerable guidance and training given by 
Ofcom to the licensee. These were the first 
breaches Ofcom had recorded against Islam 
Channel Ltd. However, following concerns that 
Ofcom had had about a programme broadcast in 
July 2005, Ofcom had entered into detailed 
correspondence with Islam Channel Ltd about 
the due impartiality requirements of the Code. 
In 2006, Ofcom ran a compliance workshop for 
Islam Channel Ltd that specifically addressed 
issues relating to due impartiality. Ofcom took 
these matters into account when considering 
the imposition of this statutory sanction. 

8 December 
2008, Talksport 
Ltd80 

Rule 6.1 £20,000 financial 
penalty; direction 
to broadcast a 
statement of 
Ofcom’s findings 

This case concerned the broadcast of The James 
Whale Show during which Mr Whale made a 
number of comments criticising the Labour 
candidate for the 2008 London Mayoral 
Elections and directly and repeatedly 
encouraging listeners to vote for the 
Conservative candidate. Alternative views about 

                                                
79  https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/60562/islamchannel.pdf  
80 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/57105/talksport.pdf 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/60562/islamchannel.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0018/57105/talksport.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

31 
 

the London mayoral candidacy and the Labour 
candidate’s record were not represented. The 
contravention had the potential to cause 
considerable harm to the democratic process. 
The breach was particularly serious because it 
involved an experienced presenter who used his 
programme in a deliberate and conscious way to 
promote one particular candidate; the 
programme was broadcast in the election period 
close to the polling day with a greater potential 
to influence the voting intentions of listeners; it 
was the second time within eight months that 
the station had seriously breached the Code’s 
due impartiality requirements; and the Licensee 
could, and should, have taken more action to 
ensure more robust compliance.  

8 May 2012, 
Dama 
(Liverpool) 
Limited (Aden 
Live)81 

Rule 2.4, 5.4, 
5.11 and 5.12 

£10,000 financial 
penalty; direction 
to broadcast a 
statement of 
Ofcom's findings 

Regarding the breaches of the due impartiality 
rules, the content and views expressed in the 
broadcasts were almost entirely in support of 
the Southern Movement and the independence 
of South Yemen, and critical of the Government 
of Yemen. In addition, the views and opinions of 
the Licensee on the contemporaneous political 
situation in Yemen, including the policies and 
actions of the Government of Yemen (a matter 
of major political controversy and a major 
matter relating to current public policy) were 
expressed in the output of the channel, in 
breach of Rule 5.4. The breaches were serious 
because: the licensee and its senior 
management sought to use the channel as a 
platform to present their own views; and they 
occurred in programmes broadcast at various 
times on the channel, not just in an isolated 
programme or series of programmes. Although 
this was the first time the Licensee had been 
found in breach of the Code, the breaches 
indicated poor compliance management by the 
Licensee and also a clear disregard for the due 
impartiality requirements, which the Licensee 
had previously and explicitly confirmed to 
Ofcom that it was aware of and would comply 
with. 

                                                
81 http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-
adjudications/Aden_Live_sanctions_decisio1.pdf   

 

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-adjudications/Aden_Live_sanctions_decisio1.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-adjudications/Aden_Live_sanctions_decisio1.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

32 
 

4 January 2013, 
Al Mustakillah 
Television 
Limited82 

Rules 5.4, 5.5, 
5.11, 5.12 
and 6.1 

£25,000 financial 
penalty 

This case concerned two programmes in which 
the sole director of the Licensee directly 
promoted the interests and policies of the 
Popular Petition for Freedom, Justice and 
Development in Tunisia, a political manifesto 
written by him. The programmes were broadcast 
in the run up to and immediately after the 2012 
Tunisian General Election. The breaches of the 
relevant rules during the election period of a 
general election were serious, and particularly 
so given the comments were numerous and 
contained in two lengthy programmes. The 
director of the licensee clearly used his position 
to influence the editorial content of the service. 
Viewers were provided with a one-sided view of 
matters, and major matters, of political 
controversy and the viewpoints of, for example, 
other Tunisian political parties or their 
supporters were not presented. The content and 
views therefore had the potential to influence 
the voting intentions of viewers and thus was 
potentially harmful to the integrity of the 
democratic process. The breaches, although 
they were the first recorded against Al 
Mustakillah Television Limited, taken together, 
underlined the Licensee’s failure to understand 
and ensure compliance and that its compliance 
arrangements were systemically ineffective. 

5 July 2013, DM 
Digital Television 
Limited83 

Rules 5.4 and 
5.5 

£20,000 financial 
penalty; direction 
to broadcast a 
statement of 
Ofcom's findings  

The two programmes included coverage of a 
conference, held in the UK, of the Pakistan 
Overseas Alliance Forum. In relation to Rule 5.4, 
the programmes included footage of the then 
Chief Executive and Chairman of DM Digital 
Television Ltd expressing his views on matters of 
political and industrial controversy and matters 
relating to current public policy. With respect to 
Rule 5.5, the first programme included 
statements that were highly critical of the MQM 
(at the time the governing political party in the 
Pakistani province of Sindh). The second 
programme included highly critical statements 
about NATO and the US Government’s policies 
and actions towards Afghanistan and Pakistan. 
The breaches were serious because they showed 

                                                
82https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20160704225532/http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/en
forcement/content-sanctions-adjudications/Al-Mustakillah-TV.pdf  
83https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20160703015525/http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/en
forcement/content-sanctions-adjudications/DM-digital-POAF.pdf  

https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20160704225532/http:/stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-adjudications/Al-Mustakillah-TV.pdf
https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20160704225532/http:/stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-adjudications/Al-Mustakillah-TV.pdf
https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20160703015525/http:/stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-adjudications/DM-digital-POAF.pdf
https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20160703015525/http:/stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/content-sanctions-adjudications/DM-digital-POAF.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

33 
 

that the due impartiality of the service had been 
compromised by the views of the licence holder. 
The breaches were repeated (and in the case of 
Rule 5.5, occurred in a sustained manner over 
the course of two three hour programmes). 
Further, the breaches highlighted the Licensee’s 
wholly insufficient compliance arrangements 
and clear lack of understanding about the due 
impartiality requirements. These breaches also 
followed a considerable history of 
contraventions by the Licensee between 2008 
and 2012, with two of these breaches 
considered serious enough to warrant the 
imposition of a sanction: i) in 2008, a financial 
penalty of £15,000 and a direction to broadcast 
a statement of Ofcom’s findings for breaches of 
Rule 2.1, Rule 9.4, Rule 9.5, Rule 9.6, and Rule 
9.7 regarding a programme in which a Professor 
made potentially dangerous claims regarding the 
successful use of his homeopathic medicines to 
treat and cure serious medical conditions and ii) 
in 2010, a financial penalty of £17,500 and a 
direction to broadcast a statement of Ofcom’s 
findings for breaches of the BCAP Code 
concerning the broadcast of an advertisement 
offering advice to individuals based on faith-
based practices for personal problems which 
was likely to exploit vulnerable viewers.   

 

Previous sanctions relating to breaches of other rules in the Code since December 2015 

Sanction Decision Breaches of 
Rules of the 
Code  

Sanction  

11 November 
2016, Club TV 
Limited (Peace 
TV Urdu)84 

Rules 2.1 and 
2.3 

£65,000 financial 
penalty; direction 
to broadcast a 
statement of 
Ofcom’s findings 

The programmes contained numerous examples 
of overwhelmingly negative and stereotypical 
references to Jewish people, which could be 
interpreted as spreading anti-Semitism and were 
a form of hate speech. These statements were 
also delivered by a person who holds a position 
of authority and respect within the Muslim 
community (a religious scholar). Further, the 
presenter spoke uninterrupted and there were 
no views or statements in the programmes 
which challenged or otherwise softened the 

                                                
84 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0032/93866/Peace-TV-Urdu-Sanctions-Decision.pdf  

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0032/93866/Peace-TV-Urdu-Sanctions-Decision.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

34 
 

considerable level of potential offence. The 
statements in question had the clear potential to 
cause harm by portraying Jewish people in 
highly negative terms. The broadcast of anti-
Semitic hate speech in pre-recorded content in 
two separate programmes broadcast on 
consecutive days indicated a failure of 
compliance procedures. The Licensee did not 
have a history of contraventions prior to these 
breaches. However, Peace TV Urdu’s sister 
channel, Peace TV, which shared the same 
central compliance function as Peace TV Urdu 
and was ultimately owned by the same parent 
company had twice been found in breach of the 
rules relating to harm and offence (on one 
occasion, Rules 2.3 and 2.4 and on the second 
occasion, Rule 2.3).    

20 December 
2016, Mohiuddin 
Digital Television 
Limited (Noor 
TV)85 

Rules 2.1 and 
2.3 

£75,000 financial 
penalty; direction 
to broadcast a 
statement of 
Ofcom’s findings 

The programme included a clear statement 
during a religious sermon that religious 
obedience within the Islamic faith could be 
demonstrated through murder of Jewish people, 
which had the potential to be interpreted as 
spreading anti-Semitism and were a form of hate 
speech. The statements were also delivered by a 
person who held a position of authority and 
respect within the Muslim community (a 
religious scholar). Further, the religious scholar 
spoke uninterrupted and there were no views or 
statements in the programmes which challenged 
or otherwise softened the considerable level of 
potential offence. Ofcom found that the 
statements in question had the clear potential to 
cause harm as well as being offensive. Ofcom 
further found that the broadcast of anti-Semitic 
hate speech in pre-recorded content indicated a 
lack of sufficiently robust compliance procedures 
and a failure of compliance oversight. While the 
Licensee did not have a history of 
contraventions of the Code, Ofcom took into 
account that the previous holder of the Noor TV 
licence had twice been subject to statutory 
sanctions for serious breaches of the Code: i) in 
2011, a financial penalty of £75,000 and a 
direction to broadcast a statement of Ofcom’s 
findings for breaches of Rules 2.1, 2.2, 4.6, 10.3 
and 10.15 regarding a programme in which a 
presenter took calls from viewers who were 
asked to donate money to the Noor TV channel 
in return for prayer or the receipt of a “special 
gift” of earth from the tomb of Prophet 
Mohammed and ii) in 2012, a financial penalty of 

                                                
85 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/96124/Noor-TV.pdf  

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0022/96124/Noor-TV.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

35 
 

£85,000 and a direction to broadcast a 
statement of Ofcom’s findings for breaches of 
Rules 3.1 and 4.1 regarding a programme in 
which the presenter made various statements 
which made clear that it was acceptable or the 
duty of a Muslim to murder any person thought 
to have shown disrespect to the Prophet 
Muhammed. 

6 July 2017, 
Ariana Television 
and Radio 
Network86 

Rules 2.3, 3.1 
and 3.2 

£200,000 
financial penalty; 
direction to 
broadcast a 
statement of 
Ofcom’s findings 

The relevant programme was a news item that 
featured a video of an individual87 who made 
various statements describing in highly positive 
and graphic terms his and ISIL’s intentions to 
carry out acts of extreme violence against the 
German population. His last statement 
contained a direct call to action to members of 
the Muslim community to join ISIL and an 
indirect call to the Muslim community to commit 
violence, up to and including murder, against 
members of the police and the army in the 
West. Ofcom found these breaches to be 
particularly serious and the content had the 
clear potential to cause harm. Ofcom had regard 
to concerns about ISIL’s use of propaganda to 
radicalise and recruit citizens of the UK and 
elsewhere. The statements had the clear 
potential to influence impressionable viewers by 
encouraging serious crime, including murder, 
and/or leading to disorder in relation to 
members of the public, the police and the army. 
The licensee broadcast a prolonged example of 
highly offensive hate speech in a news bulletin 
with no surrounding content that sought to 
challenge, soften or otherwise contextualise 
highly extreme views. Although the Licensee had 
not previously been found in breach of the Code, 
Ofcom considered the broadcast of this content 
indicated a failure of compliance oversight by 
the licensee, and a lack of sufficiently robust 
compliance procedures on the part of the 
licensee. 

25 July 2017, 
Kanshi Radio88 

Rules 2.1, 2.3, 
3.2 and 3.3 

£17,500 financial 
penalty; direction 
to broadcast a 
statement of 
Ofcom’s findings 

A song was broadcast in Punjabi, which included 
lyrics that contained a number of aggressively 
pejorative references to the Muslim community 
and Muslim women in particular. Ofcom 
considered that the lyrics and surrounding 
content of the song constituted a violent and 
menacing message, from an extreme Sikh 
perspective, which promoted and justified 
hatred towards Muslims and Muslim women, 

                                                
86 https://www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/bulletins/broadcast-bulletins/content-sanctions-
adjudications/ariana-sanction  
87 This individual, Muhammad Riyad, went on to carry out an attack on a train in Germany where he injured 
five people. 
88 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/105167/kanshi-radio-sanction-decision.pdf  

https://www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/bulletins/broadcast-bulletins/content-sanctions-adjudications/ariana-sanction
https://www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/bulletins/broadcast-bulletins/content-sanctions-adjudications/ariana-sanction
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0020/105167/kanshi-radio-sanction-decision.pdf


Sanction (117)19 Autonomous Non-Profit Organisation (ANO) TV Novosti 
 

36 
 

thereby constituting hate speech. The song was 
broadcast in Punjabi and broadcast on a channel 
which targets the Asian Punjabi speaking 
community in the UK, and Ofcom considered 
that the content had the potential to increase 
tensions between the Sikh and Muslim 
communities. Ofcom found the content taken as 
a whole had the potential to cause harm and be 
extremely offensive to listeners. The song was 
broadcast on two occasions as part of pre-
recorded content. Although this was the first 
time Kanshi Radio had been found in breach of 
the Code, Ofcom considered the broadcast 
indicated a failure on the part of the licensee to 
have sufficiently robust compliance procedures 
in place. 

25 January 2018, 
Al Arabiya 
News89 

Rules 7.1 and 
8.1 

£120,000 
financial penalty; 
direction to 
broadcast a 
statement of 
Ofcom’s findings; 
direction to not 
repeat the 
content 

Footage was broadcast of an individual (Mr 
Mashaima) in a private room while detained in 
prison, in circumstances where the Bahrain 
Independent Commission Inquiry had recently 
published its findings that certain individuals, 
including Mr Mashaima, had made confessions 
to the Bahraini authorities under torture. Ofcom 
found Mr Mashaima had a legitimate 
expectation of privacy in the footage and that 
the degree of harm caused to him by the breach 
was very serious. Factors which contributed to 
the seriousness of the breaches were that the 
allegations made against Mr Mashaima were, at 
the time of filming, still subject to re-trial and 
appeal hearings; the licensee did not take any 
steps to obtain Mr Mashaima’s informed 
consent; given the high publicity of the case, the 
licensee was aware or ought to have been aware 
at the date of broadcast that the footage may 
not have accurately or fairly represented Mr 
Mashaima’s account of events; and despite 
being so aware, the licensee did not take any 
steps to verify the veracity of the footage with 
Mr Mashaima. Given the extremely sensitive 
circumstances, the licensee did not secure Mr 
Mashaima’s consent to film him nor did the 
public interest warrant the broadcast of this 
material. Although the Licensee had not 
previously been found in breach of the Code, 
Ofcom considered these breaches to be 
sufficiently serious to warrant the imposition of 
a sanction.  

 

                                                
89 https://www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/bulletins/broadcast-bulletins/content-sanctions-
adjudications/decision-al-arabiya-news  

https://www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/bulletins/broadcast-bulletins/content-sanctions-adjudications/decision-al-arabiya-news
https://www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/bulletins/broadcast-bulletins/content-sanctions-adjudications/decision-al-arabiya-news

